abonnement bol.com Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 10:03:55 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192113416
In China ligt de economie al stil. 80% van het MKB in china heeft nog geld voor 3 weken tot 3 maanden, heb ik vernomen uit betrouwbare bron. Aangezien China de fabriek van de wereld is moet dit niet te lang gaan duren of dit heeft gevolgen voor de wereldeconomie.

https://asia.nikkei.com/B(...)its-small-businesses

owja de beurzen gaan ook niet zo lekker.

Hier verder.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 10:04:07 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192113420
quote:
Trendbreuk: ABN houdt rekening met stijgende hypotheekrente

Voor het eerst sinds lange tijd is het aannemelijker dat de hypotheekrente gaat stijgen dan verder gaat dalen. Dat komt door de economische onzekerheid die het gevolg is van de coronacrisis.

Dat is de verwachting van ABN Amro.

Eerder ging de bank er nog vanuit dat, ondanks dat de hypotheekrente al historisch laag is, de rente verder zou dalen. Maar die voorspelling dateerde nog van voor het moment dat de coronacrisis in Nederland en in de rest van de westerse wereld in alle hevigheid losbarstte.

Rente omhoog
"Het is daarom aannemelijk dat de hypotheekrente eerder licht omhoog gaat dan omlaag, zoals wij eerder nog verwachtten. Dit geldt zowel voor leningen met een korte als voor leningen met een lange rentevastlooptijd", schrijft het economisch bureau.

De reden daarvoor is de financiële onzekerheid die opeens is ontstaan. Door de crisis verdampen bedrijfswinsten en beurskoersen dalen hard. Bovendien lopen de rentes op obligaties op, omdat de kans toeneemt dat bedrijven op termijn niet aan hun schuldverplichtingen kunnen voldoen.

Lastiger aan geld komen
"Vanwege de te verwachten kredietverliezen is het ook voor banken lastiger geworden om geld aan te trekken voor kredietverlening", voegt ABN daaraan toe. En hoewel centrale banken kaar staan om op grote schaal goedkoop geld te verstrekken aan banken en via opkoopprogramma's de rentes op obligaties laag houden, zal geld lenen waarschijnlijk toch duurder worden.

De crisis brengt nu eenmaal kredietrisico's met zich mee, stelt de bank, waardoor de kans groter is dat de rente gaat stijgen dan gaat dalen.

Wennen
Voor huizenkopers is dat nieuws wel weer even wennen, want de afgelopen jaren ging de lijn alleen maar verder naar beneden, waardoor het lenen van geld om een huis te kopen steeds goedkoper werd.

Vorige maand nog daalde de hypotheekrente naar een historisch dieptepunt. Huizenkopers kunnen de rente voor tien jaar vastzetten op minder dan 1 procent.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)gende-hypotheekrente


Spreads stijgen (default risk neemt toe) terwijl risk-free rate (staatsobligatie yield) ook stijgt vanwege de fiscale stimulatieprogramma's.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192113801
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 09:08 schreef Landgeld het volgende:
Ik denk dat het nog even moet indalen hoe hard iedereen getroffen gaat worden. De economie gaat hoe dan ook enorme schade krijgen en komt praktisch tot stilstand. De hele middenklasse ligt stil.

Erg bijzonder en dit effect zal hoe dan ook nog lang naslepen. De komende jaren verwacht ik minimaal. Minder banen, voorzichtiger, minder te besteden.
Hoe groot de psychologische impact zal zijn op de wereldbevolking hangt af van de duur dat de economie praktisch tot stilstand is gekomen. Als men sterk risicomijdend wordt zullen de valutapersen overuren gaan draaien en de handelsoorlog sterk verhevigen (currency war).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 16:30:18 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192122096


:X :X :{
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192122341
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:30 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

:X :X :{
Heb je hier uitleg achter?
Love is in the air!
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 16:52:50 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192122626
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:40 schreef Landgeld het volgende:

[..]

Heb je hier uitleg achter?
Als Italië geld wil lenen dan betalen ze nu 3%. Dat was twee weken geleden nog 1%. Ze hebben een debt/GDP van 135% en een groei van nul gemiddeld in de afgelopen 10 jaar of zo. En nu wordt die groei zwaar negatief en de rente stijgt. Bailout wordt nu heel moeilijk omdat iedereen in de problemen zit. Dit kan zomaar het einde van de euro worden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Knapste mannelijke user 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 16:53:23 #7
206731 Mortaxx
Doomer
pi_192122636
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als Italië geld wil lenen dan betalen ze nu 3%. Dat was twee weken geleden nog 1%. Ze hebben een debt/GDP van 135% en een groei van nul gemiddeld in de afgelopen 10 jaar of zo. En nu wordt die groei zwaar negatief en de rente stijgt. Bailout wordt nu heel moeilijk omdat iedereen in de problemen zit. Dit kan zomaar het einde van de euro worden.
Pensioenpotten zitten hier vol zat
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 17:00:13 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192122765
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:53 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Pensioenpotten zitten hier vol zat
Het meest voor de hand liggend zou zijn dat de ECB haar limieten ophoogt hoeveel schuld er per land gekocht mag worden. Dat zal onder druk van deze crisis erdoor gedrukt worden. Inmiddels staat er zoveel Italiaanse shit op hun balans dat ze alleen nog maar double down kunnen doen. En aangezien winst/verlies naar alle lidstaten gaat is het in feite een verkapte fiscale unie via de achterdeur,maar dan zonder de zeggenschap over Italiaans beleid.

Een van de problemen waar ze tegenaan lopen is dat ze alle QE naar ratio moeten doen. Dus als je 10% meer Italiaans koopt moet je ook 10% meer van alle andere euro landen kopen. Maar er zijn domweg niet genoeg Duitse bunds om te kopen, wil je nog de schijn van een normale markt houden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192124919
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:52 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als Italië geld wil lenen dan betalen ze nu 3%. Dat was twee weken geleden nog 1%. Ze hebben een debt/GDP van 135% en een groei van nul gemiddeld in de afgelopen 10 jaar of zo. En nu wordt die groei zwaar negatief en de rente stijgt. Bailout wordt nu heel moeilijk omdat iedereen in de problemen zit. Dit kan zomaar het einde van de euro worden.
Flinke ronde QE straks denk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192124935
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:00 schreef SeLang het volgende:
En aangezien winst/verlies naar alle lidstaten gaat is het in feite een verkapte fiscale unie via de achterdeur,maar dan zonder de zeggenschap over Italiaans beleid.
True, maar dit wisten we 20 jaar geleden al natuurlijk.

Sowieso is reguliere QE ook al redelijk "fiscale unie" aangezien die marktrentes ook worden beïnvloed door QE.

[ Bericht 8% gewijzigd door ludovico op 18-03-2020 18:30:28 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192124966
Als ik dit soort dingen lees bedenk ik me weer hoe weinig ik eigenlijk weet van economie.

*bestelt boek voor dummies
pi_192124996
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 18:26 schreef -Straw- het volgende:
Als ik dit soort dingen lees bedenk ik me weer hoe weinig ik eigenlijk weet van economie.

*bestelt boek voor dummies
Och, dit is veel te complex voor 99.99% van de bevolking, en economen zelf hebben ook gefundeerd andere visies t.o.v. elkaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192129102
Olieprijs crasht opnieuw :{
Ongekend, vooral de prijs voor een vat WTI a $22 :X

quote:
WTI Crude Oil (Nymex)
USD/bbl. 21.90 -5.05 -18.74%

Brent Crude (ICE)
USD/bbl. 25.78 -2.95 -10.27%
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  woensdag 18 maart 2020 @ 21:02:14 #14
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192129135
Zullen de britten blij zijn dat ze net op tijd weg zijn uit de EU :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 21:07:22 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192129246
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:00 schreef Digi2 het volgende:
Olieprijs crasht opnieuw :{
Ongekend, vooral de prijs voor een vat WTI a $22 :X
[..]

Het stond eventjes op $20.53 maar de $20 grens heeft het nog eventjes gehouden
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192129429
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:02 schreef RamboDirk het volgende:
Zullen de britten blij zijn dat ze net op tijd weg zijn uit de EU :P
Risico's zitten vooral in de eurozone en daar zat de UK niet in. Denemarken trouwens ook niet omdat de bevolking middels een referendum de introductie van de euro afwees. Een verstandig volkje die denen ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_192129714
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:00 schreef Digi2 het volgende:
Olieprijs crasht opnieuw :{
Ongekend, vooral de prijs voor een vat WTI a $22 :X
[..]

Laagste prijs in 18 Y
జ్ఞ‌ా
pi_192129732
JPM Cuts Q2 GDP To -14%: "The Lamps Are Going Out All Across The Economy"
జ్ఞ‌ా
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 21:39:44 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192130087
The Bank of England zegt niet uit te sluiten om geld te printen direct voor businesses and individuals. Dat is dan dus echt helicoptergeld (geen QE). £/$ -4%, £/¤ -3%

Als ze dat echt gaan doen verwacht ik een diepe daling van de munt en scherp stijgende rente, dus mogelijk meer problemen dan het oplost. Maar misschien is het bluf (om "vertrouwen" te wekken).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 18 maart 2020 @ 21:42:00 #20
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_192130154
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:39 schreef SeLang het volgende:
The Bank of England zegt niet uit te sluiten om geld te printen direct voor businesses and individuals. Dat is dan dus echt helicoptergeld (geen QE). £/$ -4%, £/¤ -3%

Als ze dat echt gaan doen verwacht ik een diepe daling van de munt en scherp stijgende rente, dus mogelijk meer problemen dan het oplost. Maar misschien is het bluf (om "vertrouwen" te wekken).
Wat gebeurt er als we dit overal doen? Dus in de VS, in de UK, China en in Europa?

Dan dalen de munten toch ook niet t.o.v. elkaar?

We krijgen dan natuurlijk wellicht wat inflatie, maar aangezien de vraagkant ook enorm daalt compenseert dit toch de inflatie?
pi_192130264
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 17:00 schreef SeLang het volgende:

[..]
Een van de problemen waar ze tegenaan lopen is dat ze alle QE naar ratio moeten doen. Dus als je 10% meer Italiaans koopt moet je ook 10% meer van alle andere euro landen kopen. Maar er zijn domweg niet genoeg Duitse bunds om te kopen, wil je nog de schijn van een normale markt houden.
Er komt nu ook meer nederlandse en duits staatspapier op de markt want de nederlandse en duitse overheid komen met aanzienlijke steunmaatregelen. Naar ratio opkopen door de ECB zou geen erg groot probleem moeten zijn lijkt me.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 21:46:24 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192130270
Ik vraag mij trouwens af hoeveel verlies de Zwitserse en Japanse centrale bank inmiddels hebben. Zij hebben enorme aandelenportfolios.

Je ziet overal ter wereld dat default risico's op staatsschuld nu al worden ingeprijsd, anticiperend op de enorme fiscale programma's die worden aangekondigd. Maar Japan kan echt geen procentje rentestijging hebben met hun 238% debt/gdp. Ik ben benieuwd of in Japan nu eindelijk de wielen eraf gaan lopen. Default of crash van de yen (maar zover zijn we nog niet). Deze crisis is wel een gigantische stresstest.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 21:48:48 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192130349
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Er komt nu ook meer nederlandse en duits staatspapier op de markt want de nederlandse en duitse overheid komen met aanzienlijke steunmaatregelen. Naar ratio opkopen door de ECB zou geen erg groot probleem moeten zijn lijkt me.
Daar komt inderdaad weer ruimte als die programma's groot genoeg zijn. Ze moeten wel de grenzen ophogen maar dat zullen ze wel doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192130413
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:46 schreef SeLang het volgende:
Ik vraag mij trouwens af hoeveel verlies de Zwitserse en Japanse centrale bank inmiddels hebben. Zij hebben enorme aandelenportfolios.

Je ziet overal ter wereld dat default risico's op staatsschuld nu al worden ingeprijsd, anticiperend op de enorme fiscale programma's die worden aangekondigd. Maar Japan kan echt geen procentje rentestijging hebben met hun 238% debt/gdp. Ik ben benieuwd of in Japan nu eindelijk de wielen eraf gaan lopen. Default of crash van de yen (maar zover zijn we nog niet). Deze crisis is wel een gigantische stresstest.

[ afbeelding ]
Het is niet vreemd als het fiat valuta systeem implodeert door Japan. Zij begonnen ook als 1e grote economie met QE en het opkopen van aandelen na het klappen van hun onroerendgoed bubble. Japan is een domino die vermoedelijk het vertrouwen in alle fiat valuta zal doen verdampen als die valt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 21:54:37 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192130508
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:42 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Wat gebeurt er als we dit overal doen? Dus in de VS, in de UK, China en in Europa?

Dan dalen de munten toch ook niet t.o.v. elkaar?

We krijgen dan natuurlijk wellicht wat inflatie, maar aangezien de vraagkant ook enorm daalt compenseert dit toch de inflatie?
Het is inderdaad relatief ten opzichte van elkaar, maar de staatsschuld en economie zijn verschillend en daarmee de gevolgen voor de verschillende landen.

In de eerste instantie dempt de recessie de inflatie, maar na de crisis wordt het infaltoir omdat je de monetaire basis dan permanent hebt vergroot. Dit is heel moeilijk terug te draaien denk ik, want dan krijg je meteen weer een recessie. Daarnaast drijft het de rente op, wat weer een squeeze geeft op krediet, dus of het per saldo een goed idee is... ik denk van niet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192130578
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:39 schreef SeLang het volgende:
The Bank of England zegt niet uit te sluiten om geld te printen direct voor businesses and individuals. Dat is dan dus echt helicoptergeld (geen QE). £/$ -4%, £/¤ -3%

Als ze dat echt gaan doen verwacht ik een diepe daling van de munt en scherp stijgende rente, dus mogelijk meer problemen dan het oplost. Maar misschien is het bluf (om "vertrouwen" te wekken).
Maar die rente bepalen ze toch zelf??
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 21:57:13 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192130581
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het is niet vreemd als het fiat valuta systeem implodeert door Japan. Zij begonnen ook als 1e grote economie met QE en het opkopen van aandelen na het klappen van hun onroerendgoed bubble. Japan is een domino die vermoedelijk het vertrouwen in alle fiat valuta zal doen verdampen als die valt.
Ja, nadat de eerste klapt (en Japan lijkt mij de beste kandidaat) worden andere landen ook één voor één getest. Zo gaat dat altijd in valutacrises.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192130687
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:57 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, nadat de eerste klapt (en Japan lijkt mij de beste kandidaat) worden andere landen ook één voor één getest. Zo gaat dat altijd in valutacrises.
Moeten we de Euro dan als 1 'land' zien of geldt dit voor ieder lidstaat afzonderlijk?
pi_192130701
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het is inderdaad relatief ten opzichte van elkaar, maar de staatsschuld en economie zijn verschillend en daarmee de gevolgen voor de verschillende landen.

In de eerste instantie dempt de recessie de inflatie, maar na de crisis wordt het infaltoir omdat je de monetaire basis dan permanent hebt vergroot. Dit is heel moeilijk terug te draaien denk ik, want dan krijg je meteen weer een recessie. Daarnaast drijft het de rente op, wat weer een squeeze geeft op krediet, dus of het per saldo een goed idee is... ik denk van niet.
Ik ben lichtelijk verbaasd over de vooralsnog ontbrekende negatieve teneur wat betreft de euro en/of de eurozone in de media. Wellicht komt dit later nog. Verder merk ik bij vrienden en kennissen (die doorgaans geen economische achtergrond hebben) vooral reacties op beursindices, vrijwel niemand heeft het over de impact op de reële economie en alle pijlers die daarbij horen. Maar dat kan ook mijn perceptie zijn :{

[ Bericht 0% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-03-2020 22:06:21 (Woord vergeten ) ]
pi_192130764
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:00 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Verder merk ik bij vrienden en kennissen (die doorgaans geen economische achtergrond hebben) vooral reacties op beursindices, vrijwel niemand heeft het over de impact op de reële economie en alle pijlers die daarbij horen. Maar dat kan ook mijn perceptie zijn
Datzelfde merk ik ook, teneur lijkt te zijn dat het begin mei weer business as usual is.
pi_192130820
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Moeten we de Euro dan als 1 'land' zien of geldt dit voor ieder lidstaat afzonderlijk?
Dat is het lastige van de discrepantie tussen monetaire unie en politieke unie. In de vorige eurocrisis heeft de ECB echter wel kordaat kunnen optreden en een uniform beleid neergezet (met Duitsland als grootste obstakel).
pi_192130859
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:05 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]

Dat is het lastige van de discrepantie tussen monetaire unie en politieke unie. In de vorige eurocrisis heeft de ECB echter wel kordaat kunnen optreden en een uniform beleid neergezet (met Duitsland als grootste obstakel).
En we zitten nu in een nieuw en onbekend territorium. Het standaard handboek van "wat te doen bij een recessie" gaat niet meer op.

Spannende tijden
pi_192130928
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:06 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

En we zitten nu in een nieuw en onbekend territorium. Het standaard handboek van "wat te doen bij een recessie" gaat niet meer op.

Spannende tijden
Nouja we weten dat complete sectoren stilliggen en dat we die na de crisis weer nodig hebben... Dus alle lopende kosten betalen kort door de bocht en als het zooitje weer open mag (maybe over 6 maanden?) business as usual.

Lijkt mij het ideale scenario.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 22:14:47 #34
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192131091
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Moeten we de Euro dan als 1 'land' zien of geldt dit voor ieder lidstaat afzonderlijk?
Ja, daar wordt het interessant. NL zou met debt/GDP bij de veiligste landen horen. Maar helaas zitten we nu aan italie e.d vast via de euro en die verliezen zijn in feite al geleden (zitten alleen nog verstopt in het eurosysteem). Nexit is nu te laat. Dat had op z'n laatst moeten gebeuren toen de ECB gek begon te doen (ca 2010).

Nu gaat het om de totale eurozone, maar de eurozone heeft een extra risico voor investeerders in bonds omdat er altijd een redenominatie risico is, want de kans dat de euro uiteen valt is duidelijk groter dan nul.

Voor stabiliteit van het geheel is het waarschijnlijk het beste om er nu een volledige fiscale unie te maken, maar dan zijn Nederland en Duitsland het bokje
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 22:16:55 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192131160
quote:
1s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:00 schreef Jedi_Pimp het volgende:

[..]

Ik ben lichtelijk verbaasd over de vooralsnog ontbrekende negatieve teneur wat betreft de euro en/of de eurozone in de media. Wellicht komt dit later nog. Verder merk ik bij vrienden en kennissen (die doorgaans geen economische achtergrond hebben) vooral reacties op beursindices, vrijwel niemand heeft het over de impact op de reële economie en alle pijlers die daarbij horen. Maar dat kan ook mijn perceptie zijn :{
Dat komt omdat de meeste mensen (inclusief politici) geen moer van de hele problematiek begrijpen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192131167
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:14 schreef SeLang het volgende:
Voor stabiliteit van het geheel is het waarschijnlijk het beste om er nu een volledige fiscale unie te maken, maar dan zijn Nederland en Duitsland het bokje
Daar heb je wel wat meer dan een referendum voor nodig...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192131183
Nee maar ff serieus die vorige vraag Selang:
Ik begrijp best dat je de waarde van de munt ziet verdampen en dat je daar hogere rentes voor zou willen, maar wat heb je te willen als de Engelse bank zelf overheidsschulden opkoopt tegen lage rentes.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar die rente bepalen ze toch zelf??
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 22:23:09 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192131372
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 21:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar die rente bepalen ze toch zelf??
Alleen overnight rates. De rest wordt gewoon door de markt bepaald.

Onder bepaalde omstandigheden kan de centrale bank die manipuleren, maar niet in het beschreven scenario omdat de centrale bank dan in een spagaat komt: als kapitaalmarktrente (obligatie yields) stijgt door stijgende inflatieverwachtingen dan kan ze die moeilijk onderdrukken door die obligaties te kopen omdat je dan de monetaire basis juist vergroot (= meer inflatie).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192131437
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, daar wordt het interessant. NL zou met debt/GDP bij de veiligste landen horen. Maar helaas zitten we nu aan italie e.d vast via de euro en die verliezen zijn in feite al geleden (zitten alleen nog verstopt in het eurosysteem). Nexit is nu te laat. Dat had op z'n laatst moeten gebeuren toen de ECB gek begon te doen (ca 2010).

Nu gaat het om de totale eurozone, maar de eurozone heeft een extra risico voor investeerders in bonds omdat er altijd een redenominatie risico is, want de kans dat de euro uiteen valt is duidelijk groter dan nul.

Voor stabiliteit van het geheel is het waarschijnlijk het beste om er nu een volledige fiscale unie te maken, maar dan zijn Nederland en Duitsland het bokje
hmm geen bemoedigende gedachte....
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 22:31:35 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192131618
quote:
14s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:24 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

hmm geen bemoedigende gedachte....
Sja, dat het zo zou gaan lopen was bij de oprichting van de euro al duidelijk. Hardcore eurofiele politici gingen er vanuit dat die fiscale unie die niemand wilde tijdens een crisis vanzelf wel uit noodzaak door onze strot geramd zou worden. Tijdens de GFC gebeurde dat nog (net) niet, maar deze crisis of de nasleep daarvan zal het wel gaan gebeuren. In feite heeft de ECB de fiscale unie al via de achterdeur gerealiseerd, als je ziet hoeveel verlies NL en D gaan leiden mocht Italië defaulten of de euro verlaten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192131707
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:23 schreef SeLang het volgende:
Alleen overnight rates. De rest wordt gewoon door de markt bepaald.

Onder bepaalde omstandigheden kan de centrale bank die manipuleren,
Die QE lijkt mij wel behoorlijk beïnvloeden.. En dan neerwaarts voor de rente...

Als ze inflatie verwachten, tjah, dan heeft rente drukken middels QE inderdaad een inflatie verhogend effect vanwege hogere monetaire basis... Echter, ik denk dat mensen vol op hun geld gaan zitten dus heb niet de indruk dat er direct inflatie uit komt. Die rentestijging komt meer vanuit het hogere risico dat de markt er in ziet.

Met hogere importprijzen komt er wel direct inflatie uit.

Ik zie het voornamelijk als korte termijn input, niet als iets structureels. Ik ben eigenlijk wel voorstander van dit soort maatregelen.

Maar worden hier schulden voor aangemaakt of is dit schulden vrij geld?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 18 maart 2020 @ 22:43:29 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192131931
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:34 schreef ludovico het volgende:

Maar worden hier schulden voor aangemaakt of is dit schulden vrij geld?
Echt helicoptergeld wordt door niets gedekt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192131979
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Echt helicoptergeld wordt door niets gedekt.
Ik ben voor, kunnen we die staatsschulden eens opdoeken ;)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192132046
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik ben voor, kunnen we die staatsschulden eens opdoeken ;)
Vooral als buitenlandse overheid zou ik hier wat tegen hebben, dan zie je je buitenlandse reserves opeens verdampen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192133358
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nexit is nu te laat. Dat had op z'n laatst moeten gebeuren toen de ECB gek begon te doen (ca 2010).
volgens de PVV was een Nexit economisch gezien nooit geen goed idee maar het wel waard om te doen. (herwinnen soevereiniteit). Dus nu ook..

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 18-03-2020 23:55:57 ]
pi_192133428
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 22:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja, daar wordt het interessant. NL zou met debt/GDP bij de veiligste landen horen.
Hoe staan de belastinginkomsten nu tegenover de rentelasten? Nederland is daar nu ook kwetsbaar geworden door de coronacrisis..
pi_192133904
Mocht het in het noorden van Europa gaan meevallen met die coronacrisis (ik betwijfel het overigens, we zijn het momentum aan het verspelen).

Dan krijg je natuurlijk straks een enorme stroom Spanjaarden,Italianen etc. die hun geluk elders gaan zoeken. Hun landen zijn straatarm als dit nog lang duurt.

Dit kan wel eens het einde van de EU gaan betekenen zoals we die nu kennen.
pi_192134180
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 00:33 schreef RamboDirk het volgende:
Dit kan wel eens het einde van de EU gaan betekenen zoals we die nu kennen.
Geluk bij een ongeluk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192134397
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 00:33 schreef RamboDirk het volgende:

Dit kan wel eens het einde van de EU gaan betekenen zoals we die nu kennen.
De verschillen tussen noord en zuid -europa kunnen kunnen wel eens onoverbrugbaar blijken. Dat die realiteit zich opdringt is onontkoombaar. De economen die convergentie voorspelden bij de introductie van de euro hebben het fout gehad, dat is nu overduidelijk.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_192134555
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2020 00:33 schreef RamboDirk het volgende:

Dit kan wel eens het einde van de EU gaan betekenen zoals we die nu kennen.
Laten we het hopen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')