abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192231400
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 18:04 schreef ijs. het volgende:
Ik zit hier dus mee. Ik werk in de supermarkt en wil eigenlijk alleen met een mondkapje werken. Maar ik denk niet dat ze het accepteren...
Van mij mag het en van alle klanten waarschijnlijk.
pi_192231982
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:10 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ja maar jij bent zo zwaar ;(
pi_192233672
Voor iedereen die mee wil helpen mondkapjes maken: er is een bedrijfje gekomen dat pakketjes heeft gemaakt waarmee mensen thuis mondkapjes kunnen maken voor mensen die in verzorgende beroepen zitten maar geen recht hebben op officiele mondkapjes.
https://www.facebook.com/samentegencorona2020/
pi_192234639
Mijn vriendin heeft vorig weekend mondkapjes voor ons gemaakt naar een ontwerp van een dokter in Taiwan. Er zit aan de binnenkant een opening en je kunt meerdere lagen keukenpapier en tissue als filter gebruiken. Als we weten dat we niet meer naar buiten gaan gooien we het filter weg en gaan de mondkapjes in de wasmachine. Het is natuurlijk niet zo effectief als een FFP3 kapje maar het is beter dan helemaal niets.
pi_192234699
Dubbel
pi_192234732
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 19:10 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Ik moet het nog zien.
Toen ik deze week boodschappen ging doen konden een paar medeklanten direct door naar de chiropractor met een verdraaide nek. Ze houden wel afstand, dat is een voordeel.
  PR en moderator maandag 23 maart 2020 @ 23:29:50 #282
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_192237884
Ohja ik zou nog ff linkjes droppen van artikeltjes over de effectiviteit van (homemade) mondkapjes.

Ik had n.a.v. deze dingen (waar soms wat snelle conclusies worden getrokken) ff doorgeklikt naar de betreffende onderzoeken waar ze naar refereren:
https://hackaday.com/2020(...)-a-time-of-shortage/
https://smartairfilters.c(...)t-virus-coronavirus/
https://smartairfilters.c(...)s-n95-surgical-mask/

Beneficial cardiovascular effects of reducing exposure to particulate air pollution with a simple facemask (2009)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2662779/
Als onderdeel van een breder onderzoek is penetratie van uitlaatgas-deeltjes gemeten bij verschillende maskers (hoewel ik er niet uit kom of gemeten deeltjes van vergelijkbare grootte zijn als het coronavirus). 'Dust respirators' en teflon filters hielden daar 96,6-99,7% van tegen, verschillende fietsmaskers 82-85%, chirurgisch masker 80% en bijv. een zakdoek maar 28%.
Dit is enkel direct door de filter gemeten, gedragen door een mens zou er nog meer door komen door ruimtes tussen gezicht en masker (in een ander onderzoek hebben ze gemeten hoe veel dat is).

Testing the Efficacy of Homemade Masks: Would They Protect in an Influenza Pandemic? (2013)
https://www.researchgate.(...)n_Influenza_Pandemic
Onderzoek waar bij verschillend huishoudelijk materiaal gemeten werd in hoeverre bacteriële en virale aerosols gefilterd werden. Gemeten werd de filtering van Bacillus atrophaeus van ~1 micrometer (μm, of 1000 nanometer), en de veel kleinere Bacteriophage MS2 van 23 nanometer (nm) in diameter (da's dus 0,023 in micrometer).
Ff opgezocht en SARS-COV-2 heeft een diameter van 50-200nm, of specifieker 60-140nm diameter. Da's al minstens 2x zo groot als de Bacteriophage MS2 die ze hier gemeten hebben, dus percentages zouden voor dit specifieke virus mogelijk hoger zijn.

Dus in het rood zie je de filterefficiëntie bij deeltjes 5 tot 20 keer zo groot als coronavirus. En in het groen de filterefficiëntie bij deeltjes 2 tot 10 keer zo klein als coronavirus. Die laatste is dus vooral interessant om naar te kijken, want als het MS2-deeltjes tegenhoudt houdt het dus ook het grotere SARS-COV-2 tegen.
Voor de leek:

Ze benoemen hierbij wel dat geen enkel masker (hoe goed ook) zin heeft als er niet ook andere preventieve maatregelen worden getroffen. Dat homemade maskers als een last resort gezien moeten worden, maar dat het beter is dan geen bescherming.

Professional and Home-Made Face Masks Reduce Exposure to Respiratory Infections among the General Population (2008)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2440799/
Onderzoek naar in hoeverre chirurgische maskers, FFP2-maskers, en homemade theedoek-maskers zowel van buiten naar binnen toe als van binnen naar buiten toe beschermen tegen virusdeeltjes (geen idee hoe en welke grootte ze precies hebben gemeten, maar het gaat ze om influenza iig en die deeltjes zijn ongeveer even groot als coronavirussen).
Heb ff geen zin meer om samen te vatten maar ff quote'je van de conclusie:
quote:
Any type of general mask use is likely to decrease viral exposure and infection risk on a population level, in spite of imperfect fit and imperfect adherence, personal respirators providing most protection. Masks worn by patients may not offer as great a degree of protection against aerosol transmission.
Weet niet of ik nog meer had gevonden maar heb dus ff geen zin meer :@
Fuck the EBU.
pi_192240611
Het vreemde is dat het een absoluut taboe-onderwerp is in de media. Journalisten hebben het allemaal, vooral van linkse zijde, over iedereen opsluiten, het liefst zouden ze bij iedere voordeur een politieagent neerzetten. Andere dingen zoals mondkapjes of sjaals of wat dan ook voor je mond en de effectiviteit ervan worden helemaal niet aan de orde gesteld, in geen enkel praatprogramma, op de radio niet, nergens.
pi_192240662
Ik ben meestal een keer per jaar in Japan voor langere tijd (4-5). En eigenlijk doe ik het daar altijd. Meestal al in het vliegtuig en in de metro om ziek worden te voorkomen. Als ik zelf wat verkouden ben draag ik ze ook om mijn schoonouders en andere mensen om me heen te ontzien.Hier doe ik het eigenlijk nooit. Ik voel me altijd wat opgelaten terwijl er altijd wel mensen in de trein en op het werk om me heen lopen te snotteren.

Hopelijk wordt het hierna hier ook wat normaler om mondkapjes te dragen. Ik ga het in elk geval wel doen.
pi_192240678
Ik vond het gisteren wel fijn op de fiets, een sjaal voor mijn mond en neus, en ik rook opeens ook heel goed de uitlaatgassen ook al waren het er veel minder. Voor de luchtvervuiling alleen al is een mondkapje prettig.

Mooi onderzoek, ik zie dat linnen heel goed werkt, ik heb een linnen sjaal. Er staat niet bij wat wol doet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Mondkapje op 24-03-2020 07:54:27 ]
pi_192240698
Linkse media lijkt wel afgesproken zaak wederom, ze praten allemaal over hetzelfde, er komt geen origineel onderwerp aan bod. Over de oorzaken, China, bio-industrie, mag ook absoluut NIET gesproken worden lijkt wel. Waarmee links helemaal de lijn van Forum voor Democratie en PVV heeft overgenomen. Die heeft het ook alleen over het opsluiten van iedereen. Gisteren bij Eenvandaag dat meisje heel verbaasd: waarom niet alleen voor boodschappen en voor werk naar buiten en anders een boete? Zelf hebben ze leuk werk en komen ze nog steeds overal, maar anderen moeten maar continu opgesloten zitten, zolang ze dat zelf niet hoeven.
Ik ben wel blij met dit beleid, ik wil af en toe nog een ommetje met de fiets kunnen doen, een halfuur bewegen per dag is ook belangrijk.

Zijn er al winkels die (niet officiele) mondkapjes verkopen?

[ Bericht 17% gewijzigd door Mondkapje op 24-03-2020 08:04:06 ]
pi_192241031
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:49 schreef Mondkapje het volgende:
Linkse media lijkt wel afgesproken zaak wederom, ze praten allemaal over hetzelfde, er komt geen origineel onderwerp aan bod. Over de oorzaken, China, bio-industrie, mag ook absoluut NIET gesproken worden lijkt wel. Waarmee links helemaal de lijn van Forum voor Democratie en PVV heeft overgenomen. Die heeft het ook alleen over het opsluiten van iedereen. Gisteren bij Eenvandaag dat meisje heel verbaasd: waarom niet alleen voor boodschappen en voor werk naar buiten en anders een boete? Zelf hebben ze leuk werk en komen ze nog steeds overal, maar anderen moeten maar continu opgesloten zitten, zolang ze dat zelf niet hoeven.
Ik ben wel blij met dit beleid, ik wil af en toe nog een ommetje met de fiets kunnen doen, een halfuur bewegen per dag is ook belangrijk.

Zijn er al winkels die (niet officiele) mondkapjes verkopen?
Och de :O linkse media :O heeft het weer gedaan. Och och lekker veilig, altijd dezelfde niet aanwijsbare groep .

Waar is de rechtse media? Bestaat die? Wie zijn het?

Of is alle media links en dus alle maar dan ook alle journalisten en medewerkers subjectief?

En dat onderwerp de bio-industrie, welke partij vindt dat nu een tof onderwerp, links of rechts? Ow dat is gek, weer dezelfde links :O huh dus iets wat zij kei-interessant vinden, wordt niet besproken huh?! Wat raarrr

Waarom er nog niet over de oorzaak gesproken wordt, komt omdat we iets anders aan ons hoofd hebben. Iets wat meer urgentie heeft. Dat jou dat ontgaat, verbaasd me niet
pi_192241107
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 21:13 schreef Navifactiva het volgende:
Mijn vriendin heeft vorig weekend mondkapjes voor ons gemaakt naar een ontwerp van een dokter in Taiwan. Er zit aan de binnenkant een opening en je kunt meerdere lagen keukenpapier en tissue als filter gebruiken. Als we weten dat we niet meer naar buiten gaan gooien we het filter weg en gaan de mondkapjes in de wasmachine. Het is natuurlijk niet zo effectief als een FFP3 kapje maar het is beter dan helemaal niets.
Kan je dat ontwerp delen?
pi_192241166
Nu op de radio, veel ouderen krijgen thuishulp, maar die komen langs zonder enige bescherming! En die ouderen worden daar bang van, want die verzorgenden komen overal en die mogen dus blijkbaar ook geen mondkapje dragen.
Die ouderen willen dan die verzorgende niet meer. Er komt een meldpunt om de problemen te inventariseren.
pi_192260084
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2020 07:40 schreef Mondkapje het volgende:
Het vreemde is dat het een absoluut taboe-onderwerp is in de media. Journalisten hebben het allemaal, vooral van linkse zijde, over iedereen opsluiten, het liefst zouden ze bij iedere voordeur een politieagent neerzetten. Andere dingen zoals mondkapjes of sjaals of wat dan ook voor je mond en de effectiviteit ervan worden helemaal niet aan de orde gesteld, in geen enkel praatprogramma, op de radio niet, nergens.

Klopt, Nederland is anti mondkapjes ofzo. Heel raar dat dit zo’n taboe is hier. Zelfde geldt voor plastic handschoenen. Ik draag iig wel handschoenen als ik ergens publiekelijk ben (supermarkt), als 1 van de 1% a max 2% tho.
Leh-kùr
  woensdag 25 maart 2020 @ 06:39:00 #292
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_192260202
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 14:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Mondkapjes helpen dus.

Mooi.
Niet voor het gros v/d Nederlanders die ze ongetwijfels verkeerd gaan gebruiken (ja, aanname, weet ik :p).

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 25-03-2020 06:44:06 ]
Krekker is de bom!
pi_192260684
Ik zou alleen onder bepaalde voorwaarden een mondkapje dragen.

Ten eerste moeten ze dan uiteraard in voldoende mate beschikbaar zijn. Aan deze voorwaarde wordt vooralsnog niet voldaan.

Ten tweede moet ik er vertrouwen in hebben dat ook anderen zo'n ding gebruiken. Dit omdat mijn bescherming niet zozeer afhangt van of IK een mondkapje draag, maar of ANDEREN er één dragen. Ik zou er dus één dragen, omdat ik niet van anderen kan verlangen dat zij er voor mij een dragen, als ikzelf geen mondkapje draag. Maar ik ben niet de gekke Henkie die als enige of als één van de weinigen met zo'n ding over straat gaat.

Ten derde moet dan duidelijk zijn hoe je die dingen moet gebruiken, want ik heb berichten gehoord dat ze bij verkeerd gebruik een averechts effect kunnen hebben.
pi_192260797
Als mijn werk ze zou hebben zeker.
pi_192261635
https://www.who.int/emerg(...)and-how-to-use-masks

Wat mensen vergeten is dat een masker alleen maar werkt in combinatie met andere maatregelen zoals je handen wassen en het masker op een bepaalde manier hanteren.

Als je al die andere dingen niet doet, is een masker nutteloos en zelfs gevaarlijker dan wanneer je zonder rondloopt. Dat is de reden dat het niet wordt gezien als een nuttige maatregel voor de generieke bevolking

Zelfde geldt voor handschoenen. Ja je krijgt misschien het virus niet op je handen, maar of je nou met geinfecteerde handen of met handschoenen je gezicht aanraakt maakt geen ruk uit. In beide gevallen moet je je handen wassen. Het risico is dat mensen die handschoenen dragen denken dat ze beschermd zijn, wat dus niet zo is.
  woensdag 25 maart 2020 @ 11:08:38 #296
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_192263931
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 09:16 schreef devlinmr het volgende:
https://www.who.int/emerg(...)and-how-to-use-masks

Wat mensen vergeten is dat bla bla bla
Mijn vriend. Kijk dit filmpje eens.

Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 25 maart 2020 @ 11:29:37 #297
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_192264420
Zo aan het eind van dit topic valt me toch op dat het percentage van de mensen die wel mondkapjes zouden dragen toch gestegen is van 11 naar 23 procent.

Waaruit je zou kunnen concluderen dat wij Nederlanders geen mondkapjes zouden willen dragen op dit moment bij voldoende voorraad.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_192264440
Goedzo jongens. Fuck hun angst. Sterven doen we allemaal wel eens.
pi_192264648
Halfgelaatmasker ftw.
"Pools are perfect for holding water"
pi_192264706
quote:
14s.gif Op maandag 23 maart 2020 23:29 schreef Moira het volgende:
Ohja ik zou nog ff linkjes droppen van artikeltjes over de effectiviteit van (homemade) mondkapjes.

[..]
Maw, stofzuigerzak op je hoofd? Dank voor de informatieve post.
"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')