abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:40:19 #101
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_192098786
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:30 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Het hele idee is volgens mij dat we het aantal bewegingen dat we maken beperken. Dat wordt nu afgedwongen met het sluiten van horeca, sportclubs en scholen. Maar het hele idee van “gecontroleerd besmet raken om zo groepsimmuniteit op te bouwen” is dat er wel besmettingen blijven en daarvoor heb je mensen die contact hebben nodig. Dus als iedereen AL zijn bewegingen staakt en zich bij wijze van spreken isoleert in eigen woning dan ontstaat er geen groepsimmuniteit (want om dat te bereiken moet meer dan de helft van de bevolking het krijgen. En dat is dan nog laag, kijk maar de dekkingsgraad van vaccinaties die verlangd wordt bijvoorbeeld).

Dat gezegd hebbende; ik ben risicopatient. En een collega van mijn man, met wie hij donderdag nog samen op kantoor zat, is nu dus ziek. Ik begin hem nu dus zelf ook wel een beetje te knijpen... :X
Dat beperken van het aantal bewegingen moet nu eerst wel even heel serieus gedaan worden om echt wat zoden aan de dijk te zetten, en ik vind een fietstocht met z'n twintigen daar ook niet bepaald in thuis horen. De verspreiding gaat heus wel door hoor, don't worry.
in de haak.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 16:49:53 #102
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192098974
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:40 schreef trui het volgende:

[..]

Dat beperken van het aantal bewegingen moet nu eerst wel even heel serieus gedaan worden om echt wat zoden aan de dijk te zetten, en ik vind een fietstocht met z'n twintigen daar ook niet bepaald in thuis horen. De verspreiding gaat heus wel door hoor, don't worry.
Ik denk echt dat er best veel mensen zijn die nu denken: als we het toch allemaal moeten krijgen, dan nu maar.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed hoe dit goed kan komen, zeker niet als elk land maar wat doet. China lijkt er wat bovenop te komen, maar wat gebeurt er als daar de lockdown wordt opgeheven en iedereen weer vrolijk gaat leven alsof er niks is gebeurd? In China heeft 0,05% van de bevolking nu de ziekte gehad, dus nog 59,95% te gaan...
Misschien moeten er anders een flink aantal kerngezonde, vitale mensen tussen de 20-40 jaar maar op ziekenbezoek gaan bij bevestigde corona patiënten, dan kunnen zij daarna de economie weer laten draaien, terwijl de rest in kleine plukjes verspreid over de tijd weer mag aansluiten of thuisblijven tot er een vaccin is.
Hoe zien jullie dit goed komen/oplossen?
KuikenGuppy
  dinsdag 17 maart 2020 @ 17:03:06 #103
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_192099292
Tsja, ik weet 't ook niet zo goed. De druk op het zo snel mogelijk ontwikkelen van een goed vaccin is in elk geval maximaal, neem ik aan, maar dan nog heeft dat tijd nodig. Het is wel een leuk idee om kerngezonde mensen nu ziek te laten worden, maar hoe regel je dat zij niet per ongeluk toch weer veel meer anderen besmetten dan bedoeld?
En die mensen die denken 'laat me het nu dan maar vast krijgen' vind ik wel asociaal, we moeten m.i. toch echt nu samen ons best doen en inzetten op maximale vertraging van de verspreiding.
in de haak.
  Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 17:04:32 #104
5428 crew  miss_sly
pi_192099331
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:49 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik denk echt dat er best veel mensen zijn die nu denken: als we het toch allemaal moeten krijgen, dan nu maar.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo goed hoe dit goed kan komen, zeker niet als elk land maar wat doet. China lijkt er wat bovenop te komen, maar wat gebeurt er als daar de lockdown wordt opgeheven en iedereen weer vrolijk gaat leven alsof er niks is gebeurd? In China heeft 0,05% van de bevolking nu de ziekte gehad, dus nog 59,95% te gaan...
Misschien moeten er anders een flink aantal kerngezonde, vitale mensen tussen de 20-40 jaar maar op ziekenbezoek gaan bij bevestigde corona patiënten, dan kunnen zij daarna de economie weer laten draaien, terwijl de rest in kleine plukjes verspreid over de tijd weer mag aansluiten of thuisblijven tot er een vaccin is.
Het wordt pas opgelost als er een vaccin is. Tot die tijd moet je het aantal besmettingen zoveel mogelijk beperken, denk ik. Want herd immunity klinkt wel leuk, maar dat is bijna ondoenlijk. Het is bovendien niet zo dat het een zekerheid is dat je amper ziek wordt als je jong en gezond bent, want er zijn zeker ook veel jonge, gezonde mensen, ook zonder onderliggend lijden, die erg ziek worden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_192099351
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:33 schreef trui het volgende:
Het zal vast niet heel druk zijn in de schoenenwinkel, Nijna. Dus even kijken misschien of je een rustig moment kunt vinden daarvoor?

Boodschappen doe ik zoveel mogelijk online, maar de bezorgmomenten die nog beschikbaar zijn beginnen wel behoorlijk schaars te worden. Ik zag een filmpje van mijn broer die op Curacao is, daar checken ze nu bij de ingang je lichaamstemperatuur met zo'n soort scanner en krijg je ook wat desinfecterende spray op je handen voor je naar binnengaat. Vond ik wel een goed idee eigenlijk. Of een maximum aantal mensen tegelijk binnenlaten in de supermarkten, zodat je inderdaad die afstand kunt bewaren tot elkaar.
Ik kreeg net de mail van school, zoals het rooster eruit ziet moet ze dus gewoon volle schooldagen gaan maken achter de tablet... die schoenen zullen moeten wachten tot in het weekend... voordeel: ze hoeft haar schoenen niet aan om school te volgen ;).

Ik ga vrijdag denk ik maar gelijk om 8 uur naar de winkel, zoals ik eigenlijk altijd doe, voor mijn weekboodschappen.

quote:

[..]

Ik weet niet hoe het moet... China ben ik wel benieuwd zeg maar wat er gebeurd na die lockdown, dat virus is volgens mij echt nog wel aanwezig, dus kan ook maar zo weer de kop opsteken. Doen ze hetzelfde trucje dan weer?

Voor wat betreft hier in NL, ik weet het niet. Mijn ouders zijn ook nog best wel dingen aan het doen. Heb ik ze gezegd niet naar ons toe te komen, gaan ze bij vrienden op bezoek... 8)7 .
Eigenwijs hoor die "oudjes"... zucht
Fake it till you make it...
  dinsdag 17 maart 2020 @ 17:08:06 #106
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_192099426
Haha ja mijn ouders gingen van de week ook nog gewoon kaarten met vrienden, en mijn moeder werd echt heel boos toen ik zei dat ze daar misschien voorlopig toch even anders mee om zouden moeten gaan. Maar ik hoop dat ook bij hen het besef toch langzamerhand indaalt dat dit geen geintje is. Ze horen nota bene zelf tot de kwetsbare groep. Pff.
in de haak.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 17:18:44 #107
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192099661
Dat vaccin gaat echt nog wel tot 2021 duren. Dat zijn geen vrolijke berichten -O-

In China zie je momenteel bijna geen besmettingen. Ben benieuwd of dat zo blijft of niet. Want dat vertelt meer over de zin van een complete lockdown.

Het is een interessant gegeven dat wij dit net even anders doen dan de andere landen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Manager PR/Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 17:39:01 #108
269689 crew  Viv
pi_192100175
quote:
Heel eerlijk: gewoon niet. Dit virus had hier nooit voet aan de grond mogen krijgen en nu dat wel zo is, gaat het linksom of rechtsom nog heel veel leed berokkenen.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 17:48:40 #109
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192100387
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 17:39 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Heel eerlijk: gewoon niet. Dit virus had hier nooit voet aan de grond mogen krijgen en nu dat wel zo is, gaat het linksom of rechtsom nog heel veel leed berokkenen.
Moeten we dan maar niet gewoon loslaten, laten gaan, de dagen plukken voor zover we die hebben, dood laten gaan wie dood gaat, even de hel door en daarna weer opbouwen vanuit de puinhopen?
Ouderen laten stikken in eenzaamheid, leven in angst, elkaar maandenlang niet kunnen of mogen zien, is dat dan de oplossing? Is dat uiteindelijk niet erger dan het andere scenario?
KuikenGuppy
  dinsdag 17 maart 2020 @ 18:09:07 #110
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_192100896
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 17:48 schreef Burdie het volgende:

[..]

Moeten we dan maar niet gewoon loslaten, laten gaan, de dagen plukken voor zover we die hebben, dood laten gaan wie dood gaat, even de hel door en daarna weer opbouwen vanuit de puinhopen?
Ouderen laten stikken in eenzaamheid, leven in angst, elkaar maandenlang niet kunnen of mogen zien, is dat dan de oplossing? Is dat uiteindelijk niet erger dan het andere scenario?
Is het risico dan niet dat een te groot deel van je beroepsbevolking ook het loodje legt omdat er capaciteits te kort is aan ziekenhuis bedden en personeel?

Tevens is makkelijk gezegd als je geen risico patient als bijvoorbeeld partner of kind hebt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_192100947
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 17:18 schreef laziness het volgende:
Dat vaccin gaat echt nog wel tot 2021 duren. Dat zijn geen vrolijke berichten -O-

In China zie je momenteel bijna geen besmettingen. Ben benieuwd of dat zo blijft of niet. Want dat vertelt meer over de zin van een complete lockdown.

Het is een interessant gegeven dat wij dit net even anders doen dan de andere landen.
Tijd moet nog maar uitwijzen wat nou het meest zinvol is. Die totale lockdowns klinken effectief. Maar wat als alles weer gaat draaien? Dan zit dat virus binnen no time weer overal.

En zoals NL het nu doet, verspreiden van besmetting, klinkt ook leuk, maar zijn de huidige maatregelen maanden vol te houden? Ik zie nog niet echt in hoe dan. Vroeg of laat moeten ouders ook weer aan het werk (En dus moeten de kinderen ergens blijven), bedrijven weer gaan draaien etc.
pi_192101125
quote:

[..]

Zware vraag, waar ik geen antwoord op heb.

Want dit virus gaat nog wel even duren. En je kan mensen gewoonweg niet een jaar opsluiten.
Je kan kwetsbare (alleenstaande) mensen ook niet maanden alleen laten zonder bezoek. Dat heeft ook gevolgen.

Welke weg je ook kiest. Beide wegen zijn heel zwaar en zullen op korter of langer termijn ook voor verliezen gaan zorgen.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 18:25:35 #113
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_192101265
Ik denk dat er aanzienlijk minder mensen doodgaan als we de besmettingen een beetje kunnen vertragen. Nog even los van het feit dat je niet aan artsen etc kan vragen om maar gewoon werkeloos toe te kijken.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 18:28:33 #114
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_192101336
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 17:08 schreef trui het volgende:
Haha ja mijn ouders gingen van de week ook nog gewoon kaarten met vrienden, en mijn moeder werd echt heel boos toen ik zei dat ze daar misschien voorlopig toch even anders mee om zouden moeten gaan. Maar ik hoop dat ook bij hen het besef toch langzamerhand indaalt dat dit geen geintje is. Ze horen nota bene zelf tot de kwetsbare groep. Pff.
Ouderen zijn echt best asociaal heb ik ontdekt :X op de cruise was het meeste volk 70+ maar je wil niet weten hoevaak er voorgedrongen werd :X ook zat mensen die hun handen niet desinfecteren voor het eten (dit was een verplichting op de boot). En maar klagen klagen klagen over van alles :X Heb het even gehad met oude mensen :')
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  dinsdag 17 maart 2020 @ 18:50:04 #115
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_192101800
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 17:08 schreef trui het volgende:
Mijn ouders (allebei 80 en mijn vader is longpatiënt :X ) hebben zich dit weekend eindelijk bij het onvermijdelijke neergelegd en blijven nu thuis. Wij doen de wekelijkse boodschappen en de buren doen de dagelijkse boodschappen voor hen. Dus ze hoeven ook echt niet meer de deur uit. Stuurt mijn moeder zaterdag een app: Quarantaine sucks :( :o

En ik kan het me wel voorstellen ook hoor. Het is ook echt niet leuk. Gelukkig hebben ze elkaar nog wel. Ik belde mijn moeder gisteren en ze gaf aan dat ze ook veel vrienden hebben die nu echt helemaal alleen zijn. Dan slaat de eenzaamheid ook wel toe lijkt me.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 18:51:39 #116
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192101831
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:25 schreef Lemijn het volgende:
Ik denk dat er aanzienlijk minder mensen doodgaan als we de besmettingen een beetje kunnen vertragen. Nog even los van het feit dat je niet aan artsen etc kan vragen om maar gewoon werkeloos toe te kijken.
De andere kant is dat je mensen weken of maandenlang in een isolement gaat plaatsen. Ik snap op dat punt sommige oudjes wel, hun dagen zijn geteld, en ik zou ook liever dansend in een paar weken ten onder gaan dan maandenlang in stille eenzaamheid wegkwijnen.
KuikenGuppy
  dinsdag 17 maart 2020 @ 18:57:14 #117
37150 livelink
pi_192101971
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:51 schreef Burdie het volgende:

[..]

De andere kant is dat je mensen weken of maandenlang in een isolement gaat plaatsen. Ik snap op dat punt sommige oudjes wel, hun dagen zijn geteld, en ik zou ook liever dansend in een paar weken ten onder gaan dan maandenlang in stille eenzaamheid wegkwijnen.
Ja, dat was in eerste instantie ook de filosofie van mijn vader. Hij zei letterlijk dat hij nu eenmaal een wandelend risico is in alles wat hij doet. Buitenshuis en ook in huis. Hij is heel actief in de kerk, dus dat had hij graag willen blijven doen.

Maar ja, hij begrijpt ook dat wij hem nog niet willen missen, maar het gaat niet van harte hoor. En waar hij normaal dan veel thuis naar wielrennen en voetbal kijkt; gaat dat ook allemaal niet meer door. Leuk is anders.
pi_192102023
Ja prima voor de oudjes 'wiens dagen geteld zijn', maar mijn man van 38 is ook een risicopatiënt en wil toch graag zijn kinderen zien opgroeien.
pi_192102189
@Nijna
@trui
Ik ben dus niet de enige met eigenwijze ouders.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 19:07:50 #120
37150 livelink
pi_192102237
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 18:58 schreef lunapuella het volgende:
Ja prima voor de oudjes 'wiens dagen geteld zijn', maar mijn man van 38 is ook een risicopatiënt en wil toch graag zijn kinderen zien opgroeien.
Dat vind ik een vrij respectloze post. Het misstaat niet om mededogen te hebben met mensen en in te zien dat het ook voor de oudjes 'wiens dagen geteld zijn' zware maatregelen zijn en dat het dus voor hen ook niet altijd even makkelijk is. Het feit dat ik begrip kan opbrengen dat mijn vader wellicht liever een andere keuze zou maken, betekent niet dat ik wil dat jouw man risico loopt.
En mijn vader blijft thuis, net zoals ik thuis blijf. Omdat dat ook het juiste is om te doen nu.
  Manager PR/Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 19:09:21 #121
269689 crew  Viv
pi_192102268
quote:
In het "loslaten"-scenario (dus: een groot deel van de bevolking raakt besmet in de komende maanden) vallen er misschien wel 100.000* COVID-19-doden in Nederland. Ik denk dat we het als samenleving toch op z'n minst geprobeerd moeten hebben om het niet zover te laten komen. :X

Maar zelfs als het "gecontroleerd"-scenario (dus: de besmettingen gebeuren mondjesmaat en de zorg kan het goed aan) volgens plan verloopt, is het nog steeds dramatisch. Niet alleen alles wat we ervoor moeten doen en laten, maar ook al die mensen die nooit meer de oude worden na wekenlang aan de beademing, etc.

*Een snelle berekening van mij, gebaseerd op de inschatting van de GGD van afgelopen weekend dat het werkelijke aantal besmettingen in Nederland toen circa 6000 was. Er waren toen circa 20 doden en circa 50 IC-patiënten, dus laten we zeggen dat circa 1% van de COVID-19-patiënten ten dode opgeschreven is zodra de IC's vol liggen.
pi_192102274
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 19:07 schreef livelink het volgende:

[..]

Dat vind ik een vrij respectloze post. Het misstaat niet om mededogen te hebben met mensen en in te zien dat het ook voor de oudjes 'wiens dagen geteld zijn' zware maatregelen zijn en dat het dus voor hen ook niet altijd even makkelijk is. Het feit dat ik begrip kan opbrengen dat mijn vader wellicht liever een andere keuze zou maken, betekent niet dat ik wil dat jouw man risico loopt.
En mijn vader blijft thuis, net zoals ik thuis blijf. Omdat dat ook het juiste is om te doen nu.
Ik zette hier aanhalingstekens omheen omdat ik reageerde op @Burdie en haar formulering aanhaalde.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 19:13:48 #123
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192102368
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 19:09 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Ik zette hier aanhalingstekens omheen omdat ik reageerde op @:Burdie en haar formulering aanhaalde.
Ik begrijp je punt niet, sorry.
KuikenGuppy
pi_192102387
Verder heb ik echt wel begrip dat het voor ouderen zwaar is nu. Mijn eigen oma zit nu praktisch opgesloten met haar dementerende man omdat er ineens geen dagbesteding meer is voor hem. Maar de suggestie dat duizenden doden wellicht een acceptabele ruil zijn voor een mooie oude dag voor deze mensen schiet mij in het verkeerde keelgat.
  dinsdag 17 maart 2020 @ 19:23:24 #125
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192102586
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 19:14 schreef lunapuella het volgende:
Verder heb ik echt wel begrip dat het voor ouderen zwaar is nu. Mijn eigen oma zit nu praktisch opgesloten met haar dementerende man omdat er ineens geen dagbesteding meer is voor hem. Maar de suggestie dat duizenden doden wellicht een acceptabele ruil zijn voor een mooie oude dag voor deze mensen schiet mij in het verkeerde keelgat.
Dat is dan ook geenszins wat ik zeg. Ik vroeg me hardop af of weken/maanden/jaren van ellende, isolement, crisis, etc. opweegt tegen het door de zure appel heen bijten, waarbij het redelijk kort even heel naar gaat zijn, maar daarna weer redelijk snel normaliseert. Gewoon, filosofisch. In elk denkbaar scenario zijn er andere afwegingen die ook nog eens voor iedereen persoonlijk verschillen, en afhangen van je eigen omstandigheden.
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')