abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 januari 2021 @ 09:25:33 #226
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197203034
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 08:44 schreef Janneke141 het volgende:
Ik mag gewoon naar school :s)
Ik ben jaloers.

Maar goed, eens kijken hoe de pet vandaag staat bij de leerlingen. En eens kijken hoeveel er al hebben geleerd voor de toetsweek.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197203709
Ik begin morgen pas, maar hoorde net al van collega's dat de motivatie ver te zoeken was. Camera's niet aan, studenten die er gewoon niet zijn. En ik checkte even het werk van mijn examenklas voor morgen, niks gemaakt. Gewoon helemaal niemand heeft iets gedaan. Dan vraag je je wel af waarom je zelf zo hard rent en zij niks doen...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 4 januari 2021 @ 16:02:40 #228
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197208891
quote:
0s.gif Op maandag 4 januari 2021 10:28 schreef d.k. het volgende:
Ik begin morgen pas, maar hoorde net al van collega's dat de motivatie ver te zoeken was. Camera's niet aan, studenten die er gewoon niet zijn. En ik checkte even het werk van mijn examenklas voor morgen, niks gemaakt. Gewoon helemaal niemand heeft iets gedaan. Dan vraag je je wel af waarom je zelf zo hard rent en zij niks doen...
Tja, maar die zitten al bijna een jaar in de shit (mbo toch?). Ik spreek nog wel eens wat oud-leerlingen, en die geven zelf ook wel aan dat ze echt nog maar moeilijk vooruit komen, zowel letterlijk als figuurlijk.

Ik heb de eerste lessen gehad, 3T online en 6V op school. Voorlopig viel het me nog niet tegen, en dat de examenleerlingen op basis van het feit dat ze fysiek op school mogen zijn kunnen concluderen dat de examens echt doorgaan geeft ook wel wat duidelijkheid.

Ik heb net 1 voor 1 de ene helft van al mijn mentorleerlingen gesproken via Teams, om eens te kijken hoe de vlag erbij hangt. Andere helft doe ik morgen. De meesten staan er nog wel aardig positief in, ook omdat het maar 2 weken duurt (hopen we tenminste). Maar ik schrik, net als afgelopen maart, toch wel weer van het aantal leerlingen dat niet echt op een ideale schoolwerkplek kan gaan zitten. Of van afbladderende verf op de muren, ofzo. Toch iets wat normaal verborgen blijft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197209050
Ja mbo ja. Maar eigenlijk zie ik het bij alle leerjaren. De eerste omdat zij vorig jaar een raar jaar zonder examen hadden, de tweede omdat ze vorig jaar ineens moesten stoppen tijdens stage en de derde omdat ze vorig jaar al geen stage konden lopen en nu alles mis loopt. Ik snap het echt wel, maar van de andere kant: nog even peper erin en je bent klaar. Want ze willen wel allemaal naar het hbo volgend jaar. En die optie is er ook wel, maar ik ben heel voorzichtig geworden in toekennen van verklaringen voor het hbo. Mbo en hbo tegelijk doen gaat gewoon niet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 6 januari 2021 @ 11:17:19 #230
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197241446
Ik wil even melden dat ik behoorlijk trots ben op mijn vierdejaars kader leerlingen. Ze hebben wel echt stappen gemaakt qua zelfstandigheid.
Van te voren laten weten dat er thuis problemen zijn (vader met kanker, begrafenis van opa etc.) en vragen wat ze kunnen doen. Om meer oefenmateriaal vragen. Top.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197242108
Dat is fijn. Ik merk bij mijn A4/A5 leerlingen ook wel een andere houding nu ze weer vanuit huis werken. De examenklassen die op school zijn merk ik dat minder. Maar daar komt het ook wel heel langzaam wat opzetten.
  woensdag 6 januari 2021 @ 19:22:27 #232
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197250117
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 11:17 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik wil even melden dat ik behoorlijk trots ben op mijn vierdejaars kader leerlingen. Ze hebben wel echt stappen gemaakt qua zelfstandigheid.
Van te voren laten weten dat er thuis problemen zijn (vader met kanker, begrafenis van opa etc.) en vragen wat ze kunnen doen. Om meer oefenmateriaal vragen. Top.
Ik heb in de afgelopen dagen gesprekken gevoerd met al mijn mentorleerlingen 3T en bij meer dan de helft kun je merken dat ze geleerd hebben van de vorige lockdown en ook echt wel een plan hebben 'om het nu anders te doen'. Of het lukt is een tweede, maar deze vorm van reflectie is in elk geval mooi om te zien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 8 januari 2021 @ 09:33:46 #233
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197281237
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 12:05 schreef laiveneertiekje het volgende:
Dat is fijn. Ik merk bij mijn A4/A5 leerlingen ook wel een andere houding nu ze weer vanuit huis werken. De examenklassen die op school zijn merk ik dat minder. Maar daar komt het ook wel heel langzaam wat opzetten.
Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197281745
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Mijn H4 mentortoppers vroegen daar al wel om; “gaan wij nu ook gematst worden?”
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197281901
Ook hier een "trots"-momentje, mijn brugklassers (VMBO-TL) zijn goed zelfstandig bezig. Maken hun huiswerk, stellen vragen, doen actief mee in de online les. Ondanks dat het voor ze geen pretje is, en sommigen het duidelijk moeilijk hebben. En altijd fijn als een leerling dan zegt "uw lessen zijn zo leuk, want u praat niet alleen maar over wiskunde" :D
  vrijdag 8 januari 2021 @ 10:36:54 #236
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197282085
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 19:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb in de afgelopen dagen gesprekken gevoerd met al mijn mentorleerlingen 3T en bij meer dan de helft kun je merken dat ze geleerd hebben van de vorige lockdown en ook echt wel een plan hebben 'om het nu anders te doen'. Of het lukt is een tweede, maar deze vorm van reflectie is in elk geval mooi om te zien.
Is dat ook iets dat je probeert, als mentor?
In ons PTO komt dat altijd meerdere keren per jaar terug, een reflectieopdracht. Voor veel van onze leerlingen is het te hoog gegrepen, maar de top 20% heeft er wel veel aan.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197282400
Mijn groep mentorleerlingen doet het echt geweldig, zo mooi om te zien.

Vanaf volgende week gaan we "open" voor de kwetsbare leerlingen. Ik mag één ochtend in de week een groepje opvangen/lesgeven. Ik heb daar zo veel zin in ^O^
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_197284086
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:33 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hopelijk komt het nog op tijd voor ze.
Denk je dat ze een idee hebben dat ze dalijk gematst gaan worden net als de examenklassen van vorig jaar?
Dat idee hadden ze in het begin van het jaar wel. Ze weten natuurlijk wel dat de normering aangepast wordt, maar ik blijf ze erop wijzen dat dat niets helpt als je het echt niet kan.

Ik heb ze vorig jaar geen les gegeven, dus ik vind het nu lastig in te schatten of de houding die ze nu in de klas hebben er al was, of dat ze door de lockdown moeite hebben om de draad weer op te pakken en serieus en geconcentreerd met school bezig te gaan. Ik vind het wel een probleem, meestal gaan ze dan eerder al goed aan het werk, nu begint het misschien heel voorzichtig wat te komen.

Ik vind de achterstanden bij wiskunde wel heel zorgelijk. Daar wordt nu heel slecht gescoord, en ik vraag me echt af of ze daar nog op tijd op het juiste niveau gaan komen, zeker nu ze nog niet heel hard aan het werk lijken te zijn.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 13:43:41 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_197284632
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 10:36 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Is dat ook iets dat je probeert, als mentor?
In ons PTO komt dat altijd meerdere keren per jaar terug, een reflectieopdracht. Voor veel van onze leerlingen is het te hoog gegrepen, maar de top 20% heeft er wel veel aan.
Eerder iets dat ik ambieer, maar zelden lukt. Ik heb zelf een broertje dood aan reflecteren op papier, misschien wel omdat ik wiskundige ben. Iets wat me zelf zo tegen staat probeer ik dus zo min mogelijk als opdracht aan mijn leerlingen te geven. Maar de tijd om er echt over in gesprek te gaan ontbreekt vaak. Of geef ik mezelf niet, het is maar hoe je het bekijkt, maar het lastig praktisch uitvoerbaar. Nu kan het toevallig, en ondanks de forse tijdsinvestering was het dal wel waard.

Wij hebben als mentoren vrij weinig ruimte om 1 op 1 gesprekken met leerlingen te voeren. Eigenlijk 'maken' we de mogelijkheid alleen maar als er iemand weer eens een potje van maakt, maar je wil het vaker en met alle leerlingen. We moeten toch eens iets verzinnen om daar ruimte voor te creëren, want ik ben overtuigd van het nut.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_197305401
Mentoren op een middelbare school waar ik stage heb gelopen, hadden met de onderbouwleerlingen iedere week een 1-op-1-gesprek van zo'n 10 minuten. De onderbouw startte de hele week ook gelijk op met een mentooruur, de eerste helft van dat uur waren er individuele gesprekken, de andere helft werden mentorzaken besproken/gedaan met de hele klas. Bovenbouwleerlingen hadden iedere twee weken zo'n gesprek met hun mentor. Je draaide dan wel met twee mentoren een klas, dus je had zo'n 15 mentorleerlingen.
pi_197313583
Ik had vrijdag de laatste les voor de toetsweek, valt een uur voor mijn les de stroom uit in de halve stad, en kom ik met mijn telefoon niet in Teams. Om vijf voor vier ging het licht weer aan, maar toen was er geen enkele leerling meer online. Ik heb om kwart voor 3 nog via Its Learning kunnen doorgeven waarom ik niet online was. Hoorde van een collega dat bij haar ineens de halve klas verdween.
Dat het ook zoooooo lang moest duren... |:(
  maandag 11 januari 2021 @ 09:13:45 #242
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_197338148
De onderbuurvrouw heeft een klusbedrijf ingehuurd dat nu net begint met klussen. Heel veel geboor en herrie.
Hopelijk houdt het over 20 minuten op, zodat ik les kan geven.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_197355672
Bij mijn school zijn ze op het dak bezig. Gelukkig had ik zelf al een noisecancelling headset gekocht. De klas die online was hoorde het niet, voor mij was het wel irritant.
pi_197635040
Bij jullie al een thuiswerkvergoeding ingesteld? Mijn reiskostenvergoeding is ¤180 netto per maand, dus ben bang (maar wel terecht) dat ik daar een deel van ga inleveren
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197637015
Wij hebben een eenmalige tegemoetkoming gekregen. Reiskosten worden vanaf januari niet meer automatisch betaald. Je moet nu per maand aangeven op welke dagen je echt hebt gereisd.
pi_197645216
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 19:34 schreef Ronaldussen het volgende:
Wij hebben een eenmalige tegemoetkoming gekregen. Reiskosten worden vanaf januari niet meer automatisch betaald. Je moet nu per maand aangeven op welke dagen je echt hebt gereisd.
En hoeveel was dat?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_197654147
Je hebt een dm.
  dinsdag 9 maart 2021 @ 18:59:58 #248
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198414170
Vanaf komende week gaan we eindelijk weer echte lessen geven aan leerlingen die niet in de examenklassen zitten. Eindelijk - daar ben ik zelf aan toe maar vooral onze leerlingen.

Natuurlijk moet dat nog wel met een berg coronaregels, dus gaan we les geven aan telkens de helft van de klas. Nu zaten mijn co-mentor en ik net eens hardop te denken of het een goed idee zou zijn om de klas op een wat tegennatuurlijke manier te gaan splitsen. Iedere klas heeft immers de rustige harde werkers en druktemakers voor wie schoolwerk niet meteen de eerste prioriteit heeft, en je bent vrij snel geneigd om die laatste groep te gaan verdelen.

Maar wat nu als we dat eens niet doen? Als we alle harde werkers, die zich grote zorgen maken over allerlei achterstanden die ze waarschijnlijk niet eens hebben, in de ene groep zetten om die de rust te geven en inhoudelijk te kunnen begeleiden, en de jongens en meiden die voor corona ook al niet altijd de focus op schoolwerk hadden liggen en tijdens de online lessen helemaal zijn afgehaakt in de andere (iets kleinere) groep zodat we die volle bak kunnen gaan coachen op structuur en inhaalwerk?

Goed idee, of pedagogisch onverantwoord?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198414778
Of het pedagogisch verantwoord is, hangt denk ik ook af van hoe je communiceert over de indeling. Oftewel, ik zou geen uitleg geven over waarom je de groep zo hebt ingedeeld, maar gewoon zeggen wat de groepen zijn. Wel een interessante overweging trouwens. Mag je de indeling nog veranderen als het niet blijkt te werken?
  dinsdag 9 maart 2021 @ 20:01:46 #250
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198415313
Bij ons maakt het rooster de indeling, daar heb je als docent verder niks over in te brengen.

(Overigens heb ik verlof (zwangerschaps- bevallings-, ouderschaps- en spaarverlof) tot en met 9 januari 2022 dus ik ben ook even niet zo bezig met school :+ lees toevallig net even mee)
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')