• Overzicht en kaart van het virus in Nederland HIER • Gedetailleerde overzichtskaart (inclusief gesloten grenzen e.d.) : HIER • Wuhan Corona Virus Map
SPOILER: Het COVID-19-virus (coronavirus) in het kort:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Meer uitleg over het mogelijke ziekteverloop
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Coronavirussen
SPOILER: Doden in Nederland
En oh ja, voorlopig even geen handenschuddden. Mark laten even zien hoe het moet
Richtlijnen in dit topic: -nee, het is niet máár een griepje. Je bent niet lollig als je dat schrijft. Je bent ook niet de eerste. -bij nieuws graag een bron -off topic kan zonder opgaaf van reden verwijderd worden. Hier is het Slow Chat topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
Ik sta toch iedere keer met de bek vol tanden hoe makkelijk sommige users hier tienduizenden of zelfs honderduizenden doden gewoon acceptabel vinden. Daarnaast hebt je nog de problemen die jij beschrijft inderdaad.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit zijn twee grafieken bekeken vanuit de actuariaat; zeg maar het berekenen wat een mensenleven waard is.
In het bovenste plaatje zie je de "mortality rate", in het onderste plaatje is dit afgezet tegen de normaalwaarden. Daarbij zie je dat mensen van rond de 30-35 en 85+ richting de 1 gaan. Deze mensen hebben dus niet een significante grotere kans om dood te gaan dan anders.
Dit soort data bepaald dat je oude mensen dus van zorg ontziet, omdat ze "toch wel in dezelfde tijdsperiode zouden overlijden [statistisch gezien - pijnlijk voor het individu].
Mensen onder de 40 zet je dus ook niet aan de longmachines, want die overleven "het toch wel, en anders is het een statistisch "foutje".
Het is heel hard, maar er zijn mensen die dit (voor de massa) als werk hebben.
Het verschil met de griep is dat bij COVID-19 relatief vaak beademing nodig is op een intensive care. Zo'n behandeling duurt lang, meestal knappen mensen pas op na 3 weken. Het probleem is dus dat de IC's vol komen te liggen, en dat er zelfs na opschalen nog IC-bedden te weinig zijn. En dan gaan er veel meer mensen dood. Zoals nu in Italië: 827 doden op 12462 bevestigde gevallen, dat is 6,6% sterfte, vele malen hoger dan bij de gewone griep.
Voor Nederland is nu alvast afgesproken dat de IC-zorg gerantsoeneerd zal worden: [..]
Dus nee, dit is écht niet vergelijkbaar met een gewone griep. Normaal gesproken hoeven ze geen baby van de beademing af te koppelen om iemand met betere kansen te redden.
Goede punten, maar dit betekent nog niet dat er per se veel meer mensen zullen sterven aan Corona dan aan een normaal griepvirus. Ik denk dat er in Italië veel meer mensen besmet zijn dan de officiële cijfers, dus dat de werkelijke mortaliteit (gelukkig) een stuk lager ligt.
Ik sta toch iedere keer met de bek vol tanden hoe makkelijk sommige users hier tienduizenden of zelfs honderduizenden doden gewoon acceptabel vinden. Daarnaast hebt je nog de problemen die jij beschrijft inderdaad.
Ik denk niet dat het acceptabel is - dat is het nooit voor iemand die zo zijn/haar geliefde geraakt ziet (worden) - maar dat je het in deze stadia vooral moet relativeren voordat je verlamd wordt door de indrukken. Of er nu één of 100.000 ziek worden, het is altijd te veel.
Laatste batch testresultaten hier zijn binnen. +7, totaal nu op 23. @joyvke
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit zijn twee grafieken bekeken vanuit de actuariaat; zeg maar het berekenen wat een mensenleven waard is.
In het bovenste plaatje zie je de "mortality rate", in het onderste plaatje is dit afgezet tegen de normaalwaarden. Daarbij zie je dat mensen van rond de 30-35 en 85+ richting de 1 gaan. Deze mensen hebben dus niet een significante grotere kans om dood te gaan dan anders.
Dit soort data bepaald dat je oude mensen dus van zorg ontziet, omdat ze "toch wel in dezelfde tijdsperiode zouden overlijden [statistisch gezien - pijnlijk voor het individu].
Mensen onder de 40 zet je dus ook niet aan de longmachines, want die overleven "het toch wel, en anders is het een statistisch "foutje".
Het is heel hard, maar er zijn mensen die dit (voor de massa) als werk hebben.
Mja, weet het hoor, maar behoorlijk eng nog steeds.
Wat voor mij niet duidelijk is: wat is nu het advies als je geen klachten hebt? Is het nog verstandig om buiten Noord-Brabant bijvoorbeeld een biertje te gaan drinken in de kroeg?
Goede punten, maar dit betekent nog niet dat er per se veel meer mensen zullen sterven aan Corona dan aan een normaal griepvirus. Ik denk dat er in Italië veel meer mensen besmet zijn dan de officiële cijfers, dus dat de werkelijke mortaliteit (gelukkig) een stuk lager ligt.
Op donderdag 12 maart 2020 18:25 schreef chipitovandenbroek het volgende: Mijn ene buurvrouw is herstellende van longkanker, mijn andere buurvrouw heeft een hersentumor en ondergaat bestraling.
Hoeveel mensen zullen er indirect sterven door de gehele situatie
Goede vraag. En in China was dat ook een probleem wat je in de cijfers over het virus aldaar niet terug zal vinden. Iets wat de overheid aldaar ook niet wil.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.