Het is niet iemand er vanaf gooien maar als ze een keuze moet maken tussen 2 besmette patiënten waarbij ze inschatten dat de ene meer kans maakt op herstel.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Waarom zou je iemand van de IC afgooien ten faveure van een 85-jarige met corona?
twitter:MikeDelMoro twitterde op woensdag 11-03-2020 om 18:57:52NBC NEWS: The attending physician of the U.S. Congress & Supreme Court, Dr. Brian Monahan, briefed Senate Staff yesterday in a closed-door meeting that he expects anywhere from 70 up to 150 million people in the U.S. to contract coronavirus, per two sources @JulieNBCNews reageer retweet
Is al eerder vermeld in dit topic. Duitsland heeft van alle Europese landen VERUIT het meeste Intensive Care-bedden per inwoner, en het meeste ziekenhuisbedden.quote:Op woensdag 11 maart 2020 19:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gaat iemand nog reageren op mijn vraag over Duitsland?
Dat laatste ben ik met je eens. Ik postte vanmiddag al dat ons eerste gevallen getest zijn op 16 en 24 feb. Dus we zijn lang niet zo ver achter als je zou denken.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:05 schreef Kekster het volgende:
[..]
Top!
Maar wat mij opvalt is dat er vaak officiële cijfers worden vergeleken en op basis daarvan conclusies worden getrokken.
In Italië wordt veel meer getest en waarschijnlijk op een hele andere manier. Ik ga er vanuit dat ze daar ook meer capaciteit hebben om te testen, want meer inwoners. In Nederland wordt minder getest en al helemaal geen familieleden van patiënten waardoor het nummer lager zou uitvallen. Waarom dan alsnog deze cijfers vergelijken en op basis daarvan onze ‘achterstand’ op Italië bepalen. Dat lijkt me vrij zinloos.
Ik denk dat onze ‘achterstand’ op Italië niet zo groot is dan we denken.
Deze angst is redelijk irrationeel denk ik. De uitbraak van het Corona virus valt nog steeds in het niet in vergelijking met bijvoorbeeld andere ziektes. In Nederland wonen nu 17.18 miljoen mensen volgens de cijfers van 2018. Nu zijn er triest genoeg natuurlijk 5 mensen dood. Maar praat je dan over. Ik denk dat er meer mensen per dag dood gaan aan een verkeersongeluk?quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:12 schreef Za het volgende:
Dit is bijna een soort oorlogssituatie met deels onbekende vijand.
Wanneer ik de tv aanzet met al die jolige programmaatjes kan ik dat eigenlijk niet meer begrijpen gezien de omstandigheden.
Voor mijn gevoel is alles of een groot deel van wat we ooit voor lief namen of wat vanzelfsprekend was verdwenen.
Misschien lees ik al te lang mee hier.
Er is wel hoop toch, kijkend naar China.
Redelijk uniek wel, potentieel de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:22 schreef asco het volgende:
Ergens toch wel apart om dit event mee te maken.
Kan de vinger er niet precies op leggen.
Raar maar wel solidair. Overigens zijn de genoemde hoeveelheden een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:02 schreef Dutchguy het volgende:
Ik heb niks met Wilders maar mijn hemel..:twitter:geertwilderspvv twitterde op woensdag 11-03-2020 om 18:58:19Wat een verraad!
VVD-Sts Broekers-Knol zegt te overwegen 15.000 stuks mondkapjes + handgel van Nederland naar Griekenland te sturen terwijl we er hier zelf een tekort aan hebben!
PVV-Kamerlid Emiel van Dijk wast haar terecht de oren!
#coronavirus #corona #coronavirusNederland https://t.co/dw7FolRtIF reageer retweet
Zie zorgverleners topic.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:12 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Leuk dat je dit vraagt. Ik ben deze week bezig met dit vraagstuk.
Er gaat echt veel afgezegd worden.
Een scharniermoment... dit is grootquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Redelijk uniek wel, potentieel de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog.
Daar gaat het niet over. Het gaat erom dat ziekenhuizen het niet aankunnen.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Deze angst is redelijk irrationeel denk ik. De uitbraak van het Corona virus valt nog steeds in het niet in vergelijking met bijvoorbeeld andere ziektes. In Nederland wonen nu 17.18 miljoen mensen volgens de cijfers van 2018. Nu zijn er triest genoeg natuurlijk 5 mensen dood. Maar praat je dan over. Ik denk dat er meer mensen per dag dood gaan aan een verkeersongeluk?
Nieuw form. : We nemen afscheid van.......quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:22 schreef asco het volgende:
Vind het wel opvallend dat sinds het hier in Europa is aangekomen je echt nog maar amper nieuws hoort uit China.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:17 schreef Doublepain het volgende:
Kan China niet die 40K artsen naar de EU toe sturen nu ze toch niks meer te doen hebben
quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:23 schreef _I het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens. Ik postte vanmiddag al dat ons eerste gevallen getest zijn op 16 en 24 feb. Dus we zijn lang niet zo ver achter als je zou denken.
In SK hebben ze groots getest. Op een kerkgemeenschap met een diverse populatie, plus dat ze daar met warmtecamera's mensen uit de groepen gepikt hebben om te testen. Daarmee word je CFR lager, maar je absolute aantal zal er niet om wijzigen. Er vallen even veel doden, alleen je % verandert
In Italie zijn ze vrij snel gestopt met het natrekken van mensen en testen ze vooral de zwaardere gevallen. Daarmee is de kans groot dat je iemand test die ook op de IC terechtkomt en/of doodgaat. Dus gaat je CFR omhoog.
Als je dan eenmaal over je drempelwaarde heen bent van je aantal bedden, knalt dat aantal omhoog.
Ongeacht in welke "populatie" je test (welke selectie je aanhoudt), de stijging van het aantal gevallen is altijd even groot. Je gaat ervan uit dat als je een stijging hebt in het aantal doden, dat het aantal zieken in hetzelfde tempo groeit. Dus voor demense is het bijna niet te volgen, maar voor een statisticus maakt het niet zoveel uit naar welke data hij kijkt, die kan wel zien welke parameters er zijn gesteld.
Zo kan je bij de test van het RIVM op zieke verplegers niet zomaar een extrapolatie doen naar de bevolking, maar als je de beperkingen doortrekt, dan weer wel. Dus als je het % weet van de mensen die zich hebben ziek gemeld met lichte verkoudheidsklachten, en je weet deze van een groep, dan kan je wel iets zeggen over de hele bevolking.
Het % zieken in de steekproef van 4%, hiermee kunnen ze dus bepalen hoeveel mensen in Brabant er ziek zijn. Als dit er 10.000 zijn en je kan herleiden wanneer deze mensen besmet zijn, dan weet je ook wat er gaat gebeuren.
Wat het alleen moeilijk maakt is dat een geïsoleerde groep een bepaald groeicijfer heeft, maar hier kwamen steeds nieuwe mensen binnen met de ziekte vanuit het buitenland. Je krijgt dan steeds een nieuwe kans op een cluster en de kans dat er een andere mutatie van het virus binnenkomt.
Dus testen ze het RNA van de virusdeeltjes van alle patiënten en brengen ze "de stamboom" in kaart. Hieraan kunnen ze zien hoe het virus zich muteert en wie wie aansteekt. Hiermee is te herleiden of we een apart cluster hebben, of dat er besmettingen komen uit verschillende kanten.
In Brabant komen de gevallen uit diverse bronnen die niet te herleiden zijn, dus weet je dat je een uitbraak hebt. In de rest van NL zijn de gevallen overwegend afkomstig uit Italie, daarmee weet je dat je patient 0 van het cluster hebt en dat je de omgeving kan waarschuwen.
Hoop dat het zo iets duidelijker is. Overigens kun je hier de RNA "stamboom" van het virus bekijken (let alleen wel op dat Italie bijna nog geen data heeft aangeleverd)
[ afbeelding ]
twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 11-03-2020 om 19:52:44America is the Greatest Country in the world. We have the best scientists, doctors, nurses and health care professionals. They are amazing people who do phenomenal things every day.... reageer retweet
Een president met een mentale handicaptwitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 11-03-2020 om 19:52:45....Together we are putting into policy a plan to prevent, detect, treat and create a vaccine against CoronaVirus to save lives in America and the world. America will get it done! reageer retweet
En nu van een normale nieuwswebsite in de wereld die dat ook beweerd en die niet links naar deze 2 links van jouquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:23 schreef Kyran het volgende:
Voor diegenen die om bronnen vragen over dat je waarschijnlijk besmettelijk bent voordat je klachten krijgt:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20030502v1
Toen het RIVM zei dat het niet besmettelijk was zolang je geen klachten had waren hier genoeg mensen die riepen "dat kan je niet zo stellig brengen, dat gaat fout".
Wat klopt er nu weer eens niet volgens jou?quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:25 schreef Momo het volgende:
twitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 11-03-2020 om 19:52:44America is the Greatest Country in the world. We have the best scientists, doctors, nurses and health care professionals. They are amazing people who do phenomenal things every day.... reageer retweet
Een president met een mentale handicaptwitter:realDonaldTrump twitterde op woensdag 11-03-2020 om 19:52:45....Together we are putting into policy a plan to prevent, detect, treat and create a vaccine against CoronaVirus to save lives in America and the world. America will get it done! reageer retweet
Ja klopt. Terwijl je juist verwacht dat de positieve berichten van daaruit - de boel komt langzaam weer op gang en nog amper nieuwe besmettingen - hier voor wat evenwicht zouden kunnen zorgen.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:25 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Vind het wel opvallend dat sinds het hier in Europa is aangekomen je echt nog maar amper nieuws hoort uit China.
Entertainment van hoog niveau tijdens een pandemie, hoe surrealistisch wilde je het hebben, oh wacht, ik gooi er nog een RIVM tegenaanquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:25 schreef Momo het volgende:
Ik zou dan toch wel een bron van je willen hebben maar zo belangrijk is dat nou ook weer niet die binnen Europa 65.000.000 miljoen doden voorspeld na aanleiding van de uitbraak van het Corona virus?quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Redelijk uniek wel, potentieel de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog.
En je wilt niet weten hoeveel mensen zich druk maken om malaria voordat ze op vakantie gaan.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:13 schreef Megumi het volgende:
[..]
Het meest dodelijkste organisme in de wereld wat de meeste ziektes verspreid is de mug.Maar dat is verder off topic.
Dat hebben ze Italië al aangeboden. En 1000 beademingsmachines en 2 miljoen maskers. Het vliegtuig met de maskers zou reeds onderweg zijn, zal landen in Zaventem (brussel).quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:17 schreef Doublepain het volgende:
Kan China niet die 40K artsen naar de EU toe sturen nu ze toch niks meer te doen hebben
Het voelt een beetje als een lange 9/11 er worden nu maatregelen door Europese regeringen genomen welke niemand wilde geloven 1,5 maand geleden.quote:Op woensdag 11 maart 2020 20:22 schreef asco het volgende:
Totale patriottistische onzinquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:26 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wat klopt er nu weer eens niet volgens jou?
TDS is ook een ziekte he?
Gelijk leegplunderenquote:Op woensdag 11 maart 2020 20:26 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Dat hebben ze Italië al aangeboden. En 1000 beademingsmachines en 2 miljoen maskers. Het vliegtuig met de maskers zou reeds onderweg zijn, zal landen in Zaventem (brussel).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |