Niet als ik het argument van lijden gebruik. Dan gaat het wel degelijk over een goede, almachtige barmhartige god.quote:Op zondag 12 april 2020 13:02 schreef FrietZonderPatat het volgende:
Totaal niet, het gaat dan vaak over het mogelijke bestaan van een god.
Nu verplaats je het doel. Het ging om een argument om het niet te geloven.quote:Iets onzin vinden is geen ‘argument’ in een discussie, laat staan een belangrijke. Als iemand beweert dat de aarde plat is, dan is dat je dat onzin vindt geen 'argument' daartegen, als je het onderbouwt met: foto's van satellieten, ruimtestation ISS, bestaan van tijdzones, schepen die opdoemen aan de horizon, enz. dan zijn dat argumenten.
Zolang religie en spiritualiteit vooral iets lijkt te zijn dat zich enkel binnen de hersenen afspeelt, (mensen die praten tegen hun god en soms antwoord denken te krijgen, mensen die diverse audio/visuele prikkels in hun hoofd omzetten in een aura etc etc) is psychische aandoening de beste omschrijving. Psychose gaat mss wat ver, al is dat op sommige gelovigen zeker van toepassing.quote:Je bevestigd hiermee een deel van mijn antwoord op Haushofer:
quote:[..]
Dat is ook niet waar. In het boeddhisme kennen ze wel een hemel en hel, dat laatste wordt zelfs in veel gruwelijkere details beschreven dan de Abrahamitische religies doen. Zie bijv. Naraka of boeddhistisch dagblad over hel.
Jodendom evenzo, maar daar is het niet zo duidelijk omschreven als in de andere religies. Je moet ook niet vergeten dat Jezus een jood was die soms ook over hemel en hel sprak.
[..]
Ook niet waar, zie Gebedssnoer.
[..]
Ik gooi ze niet op 1 stapel, maar beide vormen kom je in veel religies tegen, bijv. het constant herhalend prevelen of hardop uitspreken van religieuze woorden (bijv. dhikr in de islam) heeft een meditatief effect.
[..]
Ook weer een bevestiging van mijn eerdere antwoord op Haushofer. Er is hier veel over geschreven, vooral over het positieve effect op je geest en lichaam als je het op de juiste manier doet. Het zijn niet alleen religieuze mensen die het nut van vasten inzien en doen.
[..]
Als je alleen afgaat op wat in je straatje past, dan niet nee.
Ik laat de discussie die ik met MAY-be heb niet door jou verzanden in dom geklets, omdat je moeite hebt met begrijpend lezen. Je kan de discussie die ik met hem heb gewoon nog een keer terug gaan lezen, misschien dat er dan een lampje bij je gaat branden over waar het over ging.quote:Op zondag 12 april 2020 13:47 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:
[..]
Zie je? Je kan best iets onzin vinden zonder tegenargument. Doe je nota bene zelf ook.
Zoals MAY-be als zei, je bent de doelpalen aan het verzetten. Dat is op zichzelf al dom geklets. Niet zo uit de hoogte doen dus. Je laat jezelf daar alleen maar mee kennen.quote:Op zondag 12 april 2020 13:56 schreef FrietZonderPatat het volgende:
[..]
Ik laat de discussie die ik met MAY-be heb niet door jou verzanden in dom geklets, omdat je moeite hebt met begrijpend lezen. Je kan de discussie die ik met hem heb gewoon nog een keer terug gaan lezen, misschien dat er dan een lampje bij je gaat branden over waar het over ging.
Oke, duidelijk.quote:Op zondag 12 april 2020 13:53 schreef MAY-be het volgende:
Ik heb even weinig tijd vandaag dus ik ga even een beetje selectief reageren, ik hoop later terug te komen op de rest!
[..]
Niet als ik het argument van lijden gebruik. Dan gaat het wel degelijk over een goede, almachtige barmhartige god.
Ik stel dan voor dat je in een woordenboek zoekt naar de definitie van 'argument'. In beide gevallen heeft het dezelfde betekenis en het eerste geval kan ook plaatsvinden in een discussie, dus het verplaatsen doe jij. Iets onzin vinden is geen 'argument'. Zelfs degene die jou hier dacht bij te vallen bevestigde dit onbedoeld.quote:[..]
Nu verplaats je het doel. Het ging om een argument om het niet te geloven.
Niet een argument voor een discussie.
Zo wordt er in het algemeen vanuit die hoek naar gekeken ja, dat zei ik ook tegen Haushofer.quote:[..]
Zolang religie en spiritualiteit vooral iets lijkt te zijn dat zich enkel binnen de hersenen afspeelt, (mensen die praten tegen hun god en soms antwoord denken te krijgen, mensen die diverse audio/visuele prikkels in hun hoofd omzetten in een aura etc etc) is psychische aandoening de beste omschrijving. Psychose gaat mss wat ver, al is dat op sommige gelovigen zeker van toepassing.
Ook goed, fijne dag verder.quote:Sorry ik moet nu echt weg, de rest kom ik later op terug.
Daar ging de discussie ook over, of de wetten uit het oude testament gelden voor christenen.quote:Op zondag 12 april 2020 12:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Da's iets te kort door de bocht. Christenen baseren zich voornamelijk op het NT dat door de Roomse kerk is samengesteld. Daar wordt nergens gepropageerd dat homo's gestenigd dienen te worden. Sterker nog, ten tijde van het ontstaan van deze boeken was het begrip homofiel nog niet eens bekend. Homoseksualiteit uiteraard wel. Dat wordt ook in het NT afgekeurd maar dat is dan ook alles.
Daar is in het NT ook discussie over. Jacobus en Petrus vonden van wel, Paulus vond van niet. De stroming van Jacobus en Petrus, het oudste christendom, heeft uiteindelijk verloren.quote:Op zondag 12 april 2020 17:45 schreef dop het volgende:
[..]
Daar ging de discussie ook over, of de wetten uit het oude testament gelden voor christenen.
Vaak is men nogal selectief.
lees jij mijn teksten wel goed dan?quote:Op vrijdag 10 april 2020 21:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
God zendt leugengeesten en verhardde het hart van de Farao, met duizenden doden tot gevolg. Hij overtreedt ook nog meer dan eens zijn eigen geboden.(niet doden, liegen, begeren)
Zomaar een paar voorbeeldjes. Je kletst weer eens uit je nek.
[..]
In het OT vergeeft God gewoon zonden. Lees jij eigenlijk je Bijbel wel?
Dat gaat om een rituele collectieve zondenvergeving.quote:Op dinsdag 14 april 2020 15:36 schreef sjoemie1985 het volgende:
Want volgens mij heb ik nergens gezegd dat God in het oude testament geen zonden vergeeft, als.
Want daar komt ons woord zondebok vandaan.
Omdat de Hoge priester de zonden van de mensen op een bok legde en ze die de woestijn in stuurden.
Maar dat is toch anders dan dat een christen om vergeving vraag.
Omdat wij geen dier meer hoeven te offeren als verzoening.
Omdat Jezus het ultieme offer van God was om ons te kunnen redden van de dood.
Wij mogen God nu rechtstreeks vragen om vergeving van onze zonden.
Dat doet er niet toe. Het probleem van het kwaad (hoe verenig je een liefdevolle en almachtige god met een wereld vol lijden) vormt al eeuwenlang een heikel punt voor de christelijke filosofie. Dat dat lijden een leidmotief vormt in de bijbel, maakt het niet minder problematisch.quote:Op zaterdag 11 april 2020 14:38 schreef FrietZonderPatat het volgende:
Waarom zou dat “lastig” zijn, als het thema ‘lijden’ als een rode draad door het leven van de belangrijkste persoon in het NT, Jezus, loopt. Een thema waarmee het NT (en ook zeker het OT) doorspekt is.
Ja, alleen hebben boeddhisten geen metafysische/historische verklaring voor het ontstaan van het lijden/kwaad. Ze zoeken de oorzaak niet in een kosmische gebeurtenis zoals de christelijke "zondeval".quote:En welke werkelijkheid? De boeddhisten waar je later in je post naar verwijst zien die “werkelijkheid” als maya, een verdikte illusie, waar het lijden bij hoort, en wat je hindert de ware toestand van de wereld (en dus ook dat van lijden) te zien. Dat is precies dezelfde instelling.
Dat ligt dan ook aan jou. Antieke kerkvaders als Augustinus en Ireneus hielden zich al bezig met dit vraagstuk.quote:Ik ken geen gelovigen voor wie dit, de lijdensvraag, een punt is (laat staan een “lastige”), vreemd genoeg hoor/lees ik dit alleen van atheisten.
Jaja, als je kritiek hebt op een geloofsleer, dan "begrijp je het gewoon niet" en projecteer je. Dat is een regelrechte drogreden. Augustinus en Ireneus begrepen er zeker ook niks van.quote:Atheisten zijn de enige die steeds hiermee op de proppen komen, die deze vraag steeds opwerpen omdat ze het zelf niet begrijpen (zoals zoveel dingen van het geloof)...
Je vergelijking deugt niet. Je vergelijking zou moeten zijn:quote:Ik vind het gewoon ironisch dat het lijden als argument/excuus gebruik om niet te geloven, terwijl de meeste mensen die lijden gelovigen zijn die juist steun en kracht halen uit hun geloof.
En dan zie je meteen dat je argument niet deugt.quote:"k vind het gewoon ironisch dat het probleem van het kwaad als argument/excuus gebruik om niet te geloven, terwijl de meeste mensen die lijden gelovigen zijn die juist steun en kracht halen uit het probleem van het kwaad."
Ik sta best open voor het "bovennatuurlijke", maar ik vind alleen de definitie ervan al problematisch. Laat ik het zo zeggen: ik sta best open voor eventuele beperkingen van het materialistische wereldbeeld. En dat zeg ik als natuurkundigequote:Atheisten ontkennen over het algemeen het bovennatuurlijke en niet alleen god. De meesten die ik hierover spreek of hoor praten hebben niks met spiritualiteit, zien het als ‘zweverig’. Spirituele innerlijke ervaringen worden gezien als psychische aandoeningen. Er zijn zeker atheïsten die het met elkaar proberen te verenigen, omdat ze toch het nut/waarheid ervan inzien.
Nee, dat zeg ik niet. Dat is dus een drogreden.quote:Weer die projectie, “worstelen”. Zeg gewoon: ‘Ik’ kan het niet verenigen met het godsbeeld die christenen hebben.
bij deze een gevraagde tekst uit het N.T. let vooral op vers 25.quote:Op dinsdag 14 april 2020 15:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat gaat om een rituele collectieve zondenvergeving.
In Exodus 34: 7 en ook bv in Psalm 130 zie je dat God gewoon vergeeft om niet. God kan alles. Daar is helemaal geen "zondebok" voor nodig.
Jezus zegt toch ook niet: "En vergeef ons onze zonden door mijn bloed"? Nee integendeel, "Vergeeft ons onze zonden zoals ook wij vergeven (onze schuldenaren) . Uit liefde dus. Om niet. En dat is ook echt vergeven. In plaats van "betalen" door middel van een offer, zoals jij het schildert.
Jouw woorden dat Jezus "Jezus het ultieme offer van God was om ons te kunnen redden van de dood" is een Rooms dogma. En daarmee is het een breed uitgedragen lering onder vrijwel alle christelijke stromingen. Bekende theologische uitspraken als 'Christus droeg onze straf', Gods toorn was op hem', 'Met zijn bloed betaalde Christus onze schuld' vind je echter niet letterlijk terug in het Nieuwe Testament. Jezus zelf heeft daar ook nooit met een woord ook maar op gezinspeeld. Als jij denkt van wel dan graag een tekst (uitspraak) van Jezus uit de evangeliën waaruit dat zou blijken.
Lees aub dit eens:
https://www.bijbelgenoots(...)etekenis-jezus-dood/
(Ik waardeer overigens je reacties maar je mag best wat sneller reageren hoor, je hebt het vast niet al te druk in deze tijd...)
Ik had je gevraagd om een uitspraak van Jezus zelf. Ik heb het zelfs nog onderstreept.quote:Op woensdag 15 april 2020 12:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
bij deze een gevraagde tekst uit het N.T. let vooral op vers 25.
Het staat er toch echt of niet?
Romeinen 3:23 Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,
24. en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
25. Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen vanwege het voorbijgaan aan de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.
26. Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt degene die uit het geloof in Jezus is.
Maar de bekende tekst over het brood en de wijn tijdens zijn laatst maaltijd met de discipelen?quote:Op donderdag 16 april 2020 15:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik had je gevraagd om een uitspraak van Jezus zelf. Ik heb het zelfs nog onderstreept.Als het echt zo is als jij zegt, als dàt de belangrijkste missie was van Jezus op aarde zoals de kerk beweert, dat had Jezus dat zèlf toch wel aangegeven? Dan had hij dat toch uitgebreid verteld aan zijn leerlingen ? Maar nergens spreekt Jezus daar over en hij doet er ook geen enkele toespeling op. In geen enkel evangelie. Ook niet in de buitenbijbelse evangeliën. In Thomas staan louter uitspraken van Jezus. Geen woord echter over "verzoening door de dood", "Gods toorn zal over mij komen", of iets dergelijks. De boodschap van Jezus werd en wordt niet begrepen. Niet door zijn leerlingen en zeker niet door de (Roomse) kerk.
Dat is iets wat niemand anders ooit kon doen of nu kan doen maar alleen Jezus heeft gedaan.quote:Ridder stelt vast dat Jezus’ werk in het Nieuwe Testament vooral als redding en bevrijding wordt aangeduid. Jezus bevrijdt mensen uit de greep van het kwaad. Hij redt mensen uit de macht die zonde en dood over hen hebben.
Het is apart dat dit gedeelte nu net ontbreekt in de oudste vertalingen. Het is dus duidelijk dat dit later is ingelast. Toegevoegd dus. Het is zonder meer vreemd voor een jood, die zich door de wet moest onthouden van bloed, nu juist "bloed " tot zich zou moeten nemen. Een gruwel in joodse ogen en volstrekt ondenkbaar.quote:Op vrijdag 17 april 2020 10:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar de bekende tekst over het brood en de wijn tijdens zijn laatst maaltijd met de discipelen?
daar refereert hij wel naar zijn eigen bloed dat vergoten zal worden tot vergeving van Zonden.
Mattheüs 26:26 En terwijl zij aten, nam Jezus het brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het aan de discipelen en Hij zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam.
27. Hij nam ook de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die, en zei: Drink allen daaruit,
28. want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.
Nu komen we eindelijk een beetje bij elkaar:quote:verder wat betreft mijn tekst over het redden van de dood, heb je de tekst ook verder gelezen op link die je er bij poste?onder het kopje nieuwe impuls?
Dit laatste probeer ik je al een poos duidelijk te maken. Het "opstaan uit de doden" is de wedergeboorte, die de mens kan ervaren door te leven in Christus.quote:Christus hield tot het einde toe vol in de strijd tegen het kwaad. Hij stierf onschuldig aan het kruis, en werd door God opgewekt. Zijn leven, dood en opstanding zijn daarmee de weg geworden die elke gelovige die ‘met Christus sterft en opstaat’ gaat. De dood van Jezus zorgt dus inderdaad voor vergeving en verzoening met God. Niet als betaling, maar door het delen in zijn dood en opstanding.
Dit is zo'n dogma. Geloof dit en dat en je bent zalig! Roomse kletspraat!quote:Hij heeft de dood overwonnen en als wij dat geloven, mogen wij het eeuwig leven beërven.
Maar jij verwerpt nog steeds de werkelijke lichamelijk op standing van Jezus?quote:Op vrijdag 17 april 2020 11:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is apart dat dit gedeelte nu net ontbreekt in de oudste vertalingen. Het is dus duidelijk dat dit later is ingelast. Toegevoegd dus. Het is zonder meer vreemd voor een jood, die zich door de wet moest onthouden van bloed, nu juist "bloed " tot zich zou moeten nemen. Een gruwel in joodse ogen en volstrekt ondenkbaar.
[..]
Nu komen we eindelijk een beetje bij elkaar:
[..]
Dit laatste probeer ik je al een poos duidelijk te maken. Het "opstaan uit de doden" is de wedergeboorte, die de mens kan ervaren door te leven in Christus.
[..]
Dit is zo'n dogma. Geloof dit en dat en je bent zalig! Roomse kletspraat!
Een leven "in Christus" is een levende ervaring. Niet een leer met dogma's die je MOET geloven om zalig te worden of iets dergelijks. Dat is geestelijke armoede.
Luister naar Jezus'woorden!
Het is inmiddels duidelijk zijn dat de vroegste Joods-christelijke groeperingen geen lichamelijke opstanding kenden. Het Thomas-evangelie, de enige vóór-Paulinische bron, spreekt er niet over en ook de Thomas-christenen hebben er zeker geen geloof aan gehecht, anders zou het evangelie van Johannes er geen apart hoofdstuk aan hoeven wijden om hen terecht te wijzen. Ook het evangelie van Marcus kende het opstandingsverhaal oorspronkelijk niet. Dit heb ik je al vaak voorhouden nietwaar?quote:Op dinsdag 21 april 2020 10:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar jij verwerpt nog steeds de werkelijke lichamelijk op standing van Jezus?
Waarom spreekt paulus dan juist wel over de lichamelijke opstanding?quote:Op dinsdag 21 april 2020 10:41 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is inmiddels duidelijk zijn dat de vroegste Joods-christelijke groeperingen geen lichamelijke opstanding kenden. Het Thomas-evangelie, de enige vóór-Paulinische bron, spreekt er niet over en ook de Thomas-christenen hebben er zeker geen geloof aan gehecht, anders zou het evangelie van Johannes er geen apart hoofdstuk aan hoeven wijden om hen terecht te wijzen. Ook het evangelie van Marcus kende het opstandingsverhaal oorspronkelijk niet. Dit heb ik je al vaak voorhouden nietwaar?
We mogen er op grond van bovenstaande historische overwegingen gerust vanuit gaan dat voor de eerste, joodse, volgelingen de verrijzenis van Jezus een louter spirituele betekenis heeft gehad. Dit maakt de idee van 'opstanding' overigens niet minder waardevol. Om deze spirituele wedergeboorte van de mens draait het immers in het leven.
Ik heb het over de vóór-Paulinische beweging. Dat zijn de jaren tussen 30 en 50 na Christus. De bronnen uit die tijd, waaronder waarschijnlijk het Thomas evangelie valt, hebben het nergens over een lichamelijke opstanding. De kerk heeft er alles aan gedaan om de sporen van dit christendom uit te wissen en haar geschriften te vernietigen. Gelukkig is dit niet helemaal gelukt, getuige de Nag Hammadi vondsten. En het is zeer goed mogelijk dat er in de (nabije) toekomst nog meer gevonden gaat worden. Verder hebben we natuurlijk de citaten van de kerkvaders, waaruit ook blijkt dat deze beweging niet in een lijfelijke opstanding van Jezus geloofde. En daarom uiteraard verketterd werd!quote:Op dinsdag 21 april 2020 11:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom spreekt paulus dan juist wel over de lichamelijke opstanding?
en dat als we dat niet zouden geloven we de meest beklagenswaardige mensen zouden zijn?
1 Korinthe 15:12 Als nu van Christus gepredikt wordt dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe kunnen sommigen onder u dan zeggen dat er geen opstanding van de doden is?
13. En als er geen opstanding van de doden is, dan is Christus ook niet opgewekt.
14. En als Christus niet is opgewekt, dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.
15. En dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn. Wij hebben namelijk van God getuigd dat Hij Christus heeft opgewekt, terwijl Hij Die niet heeft opgewekt als inderdaad de doden niet opgewekt worden.
16. Immers, als de doden niet opgewekt worden, is ook Christus niet opgewekt.
17. En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos; u bent dan nog in uw zonden.
18. Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn, verloren.
19. Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.
20. Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.
21. Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.
22. Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23. Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.
24. Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.
25. Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd.
26. De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood.
27. Immers, alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Wanneer Hij echter zegt dat aan Hem alle dingen onderworpen zijn, is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.
28. En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.
29. Wat zullen anders zij doen die voor de doden gedoopt worden, als de doden helemaal niet opgewekt worden? Waarom worden zij dan nog voor de doden gedoopt?
30. En waarom lopen wij dan elk uur gevaar?
31. Ik sterf elke dag, en betuig dit bij de roem die ik over u heb in Christus Jezus, onze Heere.
32. Als ik, naar de mens gesproken, tegen wilde dieren heb gevochten in Efeze, wat voor nut heeft dat dan voor mij, als de doden niet opgewekt worden? Laten wij dan maar eten en drinken, want morgen sterven wij.
33. Dwaal niet: slecht gezelschap bederft goede zeden.
34. Word op de juiste manier nuchter en zondig niet, want sommigen hebben geen kennis van God. Tot beschaming zeg ik u dit.
Voor de waarheid want de bijbel is Gods woord aan ons als onze Maker en de koran niet en is een vals boek van een afgod dus een wereld van verschil. En mohammed kan je niks geven en Jezus wel die geeft eeuwig leven en kan dus je ziel redden.quote:Op zondag 5 april 2020 09:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je draait er omheen. Leg me nu eens uit waarom ik het woord zou gaan lezen als ik niet geloof? Daar is dan toch geen enkele reden voor?
Jij gaat toch ook niet zomaar de Koran lezen? Terwijl een moslim zou beweren: lees de Koran en Allah zal je aanraken en tot je spreken. Maar waarom zou je?
God haat de zonde en de mens houdt ervan en onze natuur heeft last van opstandigheid tegen God. En als de mensheid er niet vanaf wil en niks met God te maken wil hebben kan hij als straf satan zijn gang laten gaan zodat mensen sommige misschien wel wakker worden....quote:Op zondag 5 april 2020 13:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Tsja, dan is hij mogelijk...
- niet in staat het virus te stoppen, in welk geval hij niet almachtig is.
- niet geinteresseerd om het virus te stoppen, waardoor je je zou kunnen afvragen wat je dan wel aan hem hebt.
- de veroorzaker van het virus. Waarbij het een raadsel is wat precies z'n bedoeling ermee zal zijn, want de nietige mens kan met z'n maatregelen en medische kennis het leeuwendeel van de mogelijke sterfgevallen gewoon voorkomen.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag.quote:Op woensdag 22 april 2020 01:07 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Voor de waarheid want de bijbel is Gods woord aan ons als onze Maker en de koran niet en is een vals boek van een afgod dus een wereld van verschil. En mohammed kan je niks geven en Jezus wel die geeft eeuwig leven en kan dus je ziel redden.
God plantte in de hof de boom der kennis van goed en...?quote:
Consensus. Ik gebruik het woord "waarschijnlijk" he?quote:Op dinsdag 21 april 2020 15:42 schreef Haushofer het volgende:
Waar baseer je die vroege datering van het Thomas evangelie op?
Dus volgens jou is de consensus dat het evangelie van Thomas dateert van tussen 30 en 50 n.C.? Ik ben benieuwd waar je dat vandaan haaltquote:Op woensdag 22 april 2020 08:50 schreef hoatzin het volgende:
Consensus. Ik gebruik het woord "waarschijnlijk" he?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |