abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 15 maart 2020 @ 13:20:19 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192047222
Het was hoe dan ook een mooi avontuur en je hebt weer wat dingen over jezelf geleerd :)

Eigenlijk had je hier gewoon moeten zeggen dat je bent gestopt door het corona virus, dan had niemand kritiek gehad :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192047247
Dat is snel opeens! Dat corona-gedoe had niemand kunnen voorzien en de andere redenen ook niet natuurlijk. Kut dat het zo is gelopen maar alsnog een tocht van twee weken gemaakt die zeker niet iedereen je na zal doen. Er komen vast nog genoeg mogelijkheden om een nieuwe epische fietstocht, waarnaartoe dan ook (en met wie dan ook), te beginnen. Mocht je dat nog willen natuurlijk. :D
pi_192048627
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:28 schreef SeLang het volgende:

[..]

Stel je niet aan! Ik heb dit 5 maanden achter elkaar gedaan in Amerika, diep in de wildernis met beren rond mijn tent. 8-)
Dat is natuurlijk ook op een gegeven moment een risico dat je incalculeert en aanvaardt als het gebeurt. Daar heeft kanovinnie in één nacht geen tijd voor :D
Somebody that I used to know
pi_192052206
Jammer dat je hebt af moeten blazen. Wel fijn dat je net op tijd terug bent.
pi_192054413
Laat ik voorop stellen dat je keus voor jou de goede is. Dat coronavirus heeft dan een en ander in stroomversnelling gebracht. Jammer!

Ieder mens heeft op een bepaalde tijd weer contact nodig, Selang kan heel lang zonder krijg ik de indruk. Van mezelf dat ik minimaal elke week iets meer moet kunnen ouwehoeren en ook eigenlijk wel elke dag een kassadame of zo even goedendag moet zeggen. Bij jouw vind ik het wonderlijk dat je die grens niet weet van jezelf. Geen verwijt hoor maar vreemd dat je dat niet onderzocht hebt tijdens oefentochten.
  zondag 15 maart 2020 @ 20:05:38 #108
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192056456
quote:
99s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:33 schreef qajariaq het volgende:
Laat ik voorop stellen dat je keus voor jou de goede is. Dat coronavirus heeft dan een en ander in stroomversnelling gebracht. Jammer!

Ieder mens heeft op een bepaalde tijd weer contact nodig, Selang kan heel lang zonder krijg ik de indruk. Van mezelf dat ik minimaal elke week iets meer moet kunnen ouwehoeren en ook eigenlijk wel elke dag een kassadame of zo even goedendag moet zeggen. Bij jouw vind ik het wonderlijk dat je die grens niet weet van jezelf. Geen verwijt hoor maar vreemd dat je dat niet onderzocht hebt tijdens oefentochten.
Hee even een weektrip naar Duitsland is wel even wat anders dan helemaal naar China en dan ook nog door Europa in de winter. Bovendien is Kolonel nog een jonge snaak dus enige ontbering van zelfkennis wat dat betreft verwijt ik hem geenszins.
  Spellchecker zondag 15 maart 2020 @ 20:06:41 #109
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192056473
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 20:05 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Hee even een weektrip naar Duitsland is wel even wat anders dan helemaal naar China en dan ook nog door Europa in de winter.
En. Dat. Op. De. Fiets.
pi_192056552
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 20:05 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Hee even een weektrip naar Duitsland is wel even wat anders dan helemaal naar China en dan ook nog door Europa in de winter. Bovendien is Kolonel nog een jonge snaak dus enige ontbering van zelfkennis wat dat betreft verwijt ik hem geenszins.
Ik wacht liever op een reactie van hemzelf. Je zet hem hier wel als een onbenul neer namelijk. En dat geloof ik dus echt niet.
  zondag 15 maart 2020 @ 20:13:24 #111
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192056605
quote:
99s.gif Op zondag 15 maart 2020 20:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik wacht liever op een reactie van hemzelf. Je zet hem hier wel als een onbenul neer namelijk. En dat geloof ik dus echt niet.
Dat is jouw visie, ik ken kolonel persoonlijk en ik heb bewondering voor zijn moed en durf dit te ondernemen, ik droomde als 20er ook van leven en werken in een ander land maar daar kwam het nooit van.
pi_192064986
Chapeau voor je poging @KolonelBroodje ! Jammer dat je het hebt moeten afbreken, hopelijk komt er nog een vervolg. ^O^
  maandag 16 maart 2020 @ 13:16:53 #113
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_192070564
quote:
99s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:33 schreef qajariaq het volgende:
Laat ik voorop stellen dat je keus voor jou de goede is. Dat coronavirus heeft dan een en ander in stroomversnelling gebracht. Jammer!

Ieder mens heeft op een bepaalde tijd weer contact nodig, Selang kan heel lang zonder krijg ik de indruk. Van mezelf dat ik minimaal elke week iets meer moet kunnen ouwehoeren en ook eigenlijk wel elke dag een kassadame of zo even goedendag moet zeggen. Bij jouw vind ik het wonderlijk dat je die grens niet weet van jezelf. Geen verwijt hoor maar vreemd dat je dat niet onderzocht hebt tijdens oefentochten.
Grenzen zijn er om te verleggen. Dat is hem deels gelukt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 16 maart 2020 @ 14:41:41 #114
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192072228
Het ontberen van contact met andere mensen zou ik wel overkomen. Niet kunnen douchen na een lange dag op de fiets omdat je gaat wildkamperen en moeten kakken in de bosjes, nee. :{w
pi_192098471
quote:
99s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:33 schreef qajariaq het volgende:
Laat ik voorop stellen dat je keus voor jou de goede is. Dat coronavirus heeft dan een en ander in stroomversnelling gebracht. Jammer!

Ieder mens heeft op een bepaalde tijd weer contact nodig, Selang kan heel lang zonder krijg ik de indruk. Van mezelf dat ik minimaal elke week iets meer moet kunnen ouwehoeren en ook eigenlijk wel elke dag een kassadame of zo even goedendag moet zeggen. Bij jouw vind ik het wonderlijk dat je die grens niet weet van jezelf. Geen verwijt hoor maar vreemd dat je dat niet onderzocht hebt tijdens oefentochten.
Tijdens mijn oefentocht zat ik ook in een andere situatie dan nu. Had toen ook geen vriendin waardoor zoiets toch veel makkelijker is vind ik zelf. Van te voren vroegen mensen wel eens van wat als je nu een vriendin zou krijgen? Ik heb toen altijd gezegd dat ik dan alsnog zou gaan. Dat heb ik dus ook gedaan maar in de praktijk vind ik dat toch wat anders. Verder laat ik me er hier ook niet meer over uit.

Achteraf blij met de keuze die ik gemaakt hebt om afgelopen weekend weer naar huis te komen want het lijkt erop dat ik niet veel verder had gekunt.

Een vervolg komt er voorlopig in ieder geval niet. Zal van de zomer of een andere keer wel weer een week of 2/3 ergens fietsen maar veel meer zal het eerst niet worden. Wel wil ik ooit de Pamir Highway nog op de fiets doen want dat was één van de stukken waar ik het meest naar uit keek.
pi_192099048
Gewoon die vriendin van je het fietsvirus geven, en dan samen lekker er op uit. ;)
pi_192100563
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2020 16:23 schreef KolonelBroodje het volgende:

Wel wil ik ooit de Pamir Highway nog op de fiets doen want dat was één van de stukken waar ik het meest naar uit keek.
Dan vlieg je daar een keer naar toe en doe je dat stuk. ^O^
  Moderator dinsdag 17 maart 2020 @ 18:32:26 #118
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_192101415
Kolonel ik vind het al knap wat je gedaan hebt. Sowieso moet je doen wat voor jou goed voelt, je bent niemand verantwoording verschuldigd! Ga maar lekker genieten van de tijd met je vriendin O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_192112448
Welkom thuis Kolonel! Dacht ga even kijken waar je zit, maar weer veilig thuis dus.
pi_192184201
Fijn dat je in elk geval weer in je eigen omgeving bent in deze tijd. Al bij al gewoon knap gedaan. Ik heb genoten van de voorbereidingen en de verhalen. Bedankt daarvoor.
  donderdag 26 maart 2020 @ 13:03:16 #121
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_192284115
Welkom terug Broodje, helaas niet zoals je bedacht had, maar desalniettemin erg tof!
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_192331784
Gelukkig ben je op tijd weer naar huis gegaan zoals we het nu kunnen bekijken :)
  zondag 4 juli 2021 @ 20:47:55 #123
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_200207833
Mag ik dit topic even kicken?

Toevallig nog plannen om het na corona ooit weer op te pakken? Geen idee of @KolonelBroodje nog actief is. Zoals ik in het eerste deel postte, heb ik zelf ook dezelfde droom en zou ik nagenoeg dezelfde route willen rijden naar Kazachstan / China. Het is nog te vroeg om me te committeren door een eigen topic te openen. B-)

Wel afgelopen week een testrondje gedaan net als KB. Nog niet met volledige bepakking, maar alleen genoeg om te overnachten in hotels. M'n conditie viel me wat tegen, maar wellicht moet ik niet te veel verwachten als beginnende fietser. Vlak doe ik zon 90 tot 130km per dag, maar met heuvels houdt het bij 70 - 80km en 1800 hoogtemeters wel op. Ik rijd dan effectief maar 4 - 5 uur per dag. Vlak zo'n 25km/h gemiddeld en in heuvels 20km/h. Uiteindelijk twee rondjes gedaan, een van 550km van de randstad naar Limburg, Ardennen, Luxemburg en via Duitsland terug naar Maastricht en een van 170km twee dagen in de Vogezen.

Nu was het relatief makkelijk met lichte baggage in een bikepack set-up. 's Avonds gewoon in restaurants gegeten etc. Ik vraag me wel af hoe je in godsnaam voldoende eten en drinken mee krijgt, zeker als je een dag of wat door een verlaten hoogvlakte in Kazachstan of de Pamir highway rijdt. Tijdens m'n laatste ritje van 80km en 1800 hoogtemeter, had ik al 5L water nodig. :? :{

Verder moet ik nog even werken aan m'n routeskills. Laatste dag kwam ik bijvoorbeeld op een pad uit waar ze bomen om hadden gezaagd en moest ik bijna een km lang m'n fietst over omgevallen bomen en takken tillen. :X
  zondag 4 juli 2021 @ 20:58:25 #124
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200207982
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 20:47 schreef Schuifpui het volgende:
Mag ik dit topic even kicken?

Toevallig nog plannen om het na corona ooit weer op te pakken? Geen idee of @:KolonelBroodje nog actief is. Zoals ik in het eerste deel postte, heb ik zelf ook dezelfde droom en zou ik nagenoeg dezelfde route willen rijden naar Kazachstan / China. Het is nog te vroeg om me te committeren door een eigen topic te openen. B-)

Wel afgelopen week een testrondje gedaan net als KB. Nog niet met volledige bepakking, maar alleen genoeg om te overnachten in hotels. M'n conditie viel me wat tegen, maar wellicht moet ik niet te veel verwachten als beginnende fietser. Vlak doe ik zon 90 tot 130km per dag, maar met heuvels houdt het bij 70 - 80km en 1800 hoogtemeters wel op. Ik rijd dan effectief maar 4 - 5 uur per dag. Vlak zo'n 25km/h gemiddeld en in heuvels 20km/h. Uiteindelijk twee rondjes gedaan, een van 550km van de randstad naar Limburg, Ardennen, Luxemburg en via Duitsland terug naar Maastricht en een van 170km twee dagen in de Vogezen.

Nu was het relatief makkelijk met lichte baggage in een bikepack set-up. 's Avonds gewoon in restaurants gegeten etc. Ik vraag me wel af hoe je in godsnaam voldoende eten en drinken mee krijgt, zeker als je een dag of wat door een verlaten hoogvlakte in Kazachstan of de Pamir highway rijdt. Tijdens m'n laatste ritje van 80km en 1800 hoogtemeter, had ik al 5L water nodig. :? :{

Verder moet ik nog even werken aan m'n routeskills. Laatste dag kwam ik bijvoorbeeld op een pad uit waar ze bomen om hadden gezaagd en moest ik bijna een km lang m'n fietst over omgevallen bomen en takken tillen. :X
Aan sommige dingen kan je nou eenmaal niets doen, dat soort pechgevallen zal je altijd hebben.

Ik denk dat een bikepacking setup te licht is voor kazachstan etc, daarmee bedoel ik dat je te weinig ruimte hebt. Ik heb iig net genoeg ruimte met mijn bikepacking setup voor een zomerse setup, laat staan als ik wat meer kleding mee moet en inderdaad veel meer water en drinken.

Waar ik een paar liter water en eten kwijt moet in onderstaande setup is mij een raadsel. Het voordeel van tassen aan een drager is dat je er spullen bovenop kan leggen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 4 juli 2021 @ 21:13:50 #125
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_200208222
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 20:58 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Aan sommige dingen kan je nou eenmaal niets doen, dat soort pechgevallen zal je altijd hebben.

Ik denk dat een bikepacking setup te licht is voor kazachstan etc, daarmee bedoel ik dat je te weinig ruimte hebt. Ik heb iig net genoeg ruimte met mijn bikepacking setup voor een zomerse setup, laat staan als ik wat meer kleding mee moet en inderdaad veel meer water en drinken.

Waar ik een paar liter water en eten kwijt moet in onderstaande setup is mij een raadsel. Het voordeel van tassen aan een drager is dat je er spullen bovenop kan leggen.
[ afbeelding ]
Ik had een vergelijkbare set-up minus de tassen aan de vork. En m'n zadeltas was wat kleiner. Voor zo'n lange trip is het zeker te licht. Een volwaardige tent ipv een bivak is op z'n trip ook wel fijn en inderdaad eten en drinken neemt veel ruimte in. Het was nu een vrij spontane actie die ik een dag van te voren gepland had, gewoon als probeersel. :P
pi_200208864
Gaaf! Ik zal even reageren als ik thuis ben. Zit nu een weekje in Bormio met de racefiets om daar o.a. de Stelvio, Gavia en Mortirolo op te fietsen.
  zondag 4 juli 2021 @ 21:52:10 #127
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200208959
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:13 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik had een vergelijkbare set-up minus de tassen aan de vork. En m'n zadeltas was wat kleiner. Voor zo'n lange trip is het zeker te licht. Een volwaardige tent ipv een bivak is op z'n trip ook wel fijn en inderdaad eten en drinken neemt veel ruimte in. Het was nu een vrij spontane actie die ik een dag van te voren gepland had, gewoon als probeersel. :P
Lekker man, zo moet je het ook doen. Gewoon gaan. Maar voor een paar manden fietsen is het inpakgemak van een gewone fietstas ook wel handig. Gewoon het er een beetje inproppen zegmaar. Met bikepacking moet je toch wel altijd wat meer je best doen om het er goed in te krijgen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 4 juli 2021 @ 21:57:13 #128
279824 Mansjester
City>United
pi_200209044
Je kunt trouwens veel kilo's besparen door een waterfilter mee te hebben. Het is dan natuurlijk wel nodig dat je in een omgeving bent waar je regelmatig langs een waterbron komt,maar het kan je echt liters voorraad water schelen.
  zondag 4 juli 2021 @ 22:13:06 #129
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_200209275
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:45 schreef KolonelBroodje het volgende:
Gaaf! Ik zal even reageren als ik thuis ben. Zit nu een weekje in Bormio met de racefiets om daar o.a. de Stelvio, Gavia en Mortirolo op te fietsen.
^O^
Veel plezier!
  zondag 4 juli 2021 @ 22:13:20 #130
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200209278
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:57 schreef Mansjester het volgende:
Je kunt trouwens veel kilo's besparen door een waterfilter mee te hebben. Het is dan natuurlijk wel nodig dat je in een omgeving bent waar je regelmatig langs een waterbron komt,maar het kan je echt liters voorraad water schelen.
Dat is een optie, maar dat is wel iets ingewikkelder dan alleen een filtertje mee en klaar is kees. Het kost je of veel energie om het er zelf doorheen te krijgen, of je moet een systeem maken met 2 drinkzakken waarvan je er 1 op hoogte hangt en het door de zwaartekracht laat filteren. En zo'n filter haalt wel de bacterien en verontreinigingen eruit, maar niet de smaak bijvoorbeeld. En het kost je sowieso tijd.

Op de fiets leg je, zoals schuifpui al aanhaalt, over het algemeen vrij forse afstanden af. Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 200 km moet fietsen zonder enig waterpunt. Dat betekend dus dat je voor 2 of 3 dagen water mee moet. Dat is wel te behappen. En de Pamir highway bijvoorbeeld ziet er niet uit alsof er veel waterbronnen zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zondag 4 juli 2021 @ 22:24:23 #131
279824 Mansjester
City>United
pi_200209448
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 22:13 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat is een optie, maar dat is wel iets ingewikkelder dan alleen een filtertje mee en klaar is kees. Het kost je of veel energie om het er zelf doorheen te krijgen, of je moet een systeem maken met 2 drinkzakken waarvan je er 1 op hoogte hangt en het door de zwaartekracht laat filteren. En zo'n filter haalt wel de bacterien en verontreinigingen eruit, maar niet de smaak bijvoorbeeld. En het kost je sowieso tijd.

Op de fiets leg je, zoals schuifpui al aanhaalt, over het algemeen vrij forse afstanden af. Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 200 km moet fietsen zonder enig waterpunt. Dat betekend dus dat je voor 2 of 3 dagen water mee moet. Dat is wel te behappen. En de Pamir highway bijvoorbeeld ziet er niet uit alsof er veel waterbronnen zijn.
[ afbeelding ]
Huh. Het is echt super makkelijk en snel. Die van mij moet je 45 seconden ofzo in je water stoppen en klaar is Kees. Ik vond het echt een openbaring.

Heb eigenlijk ook nog nooit last van de smaak gehad. Water uit een beek/meer etc. smaakt prima vind ik. En zolang je niet over de bodem schraapt heb ik ook geen last van zand gehad.

Misschien gebruikte ik een verkeerde omschrijving en is het geen filter,maar ik heb deze : https://www.bergfreunde.n(...)tkeimer-waterfilter/
  zondag 4 juli 2021 @ 22:33:24 #132
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_200209572
Hoe is het met je vriendin?
Sue Me
  zondag 4 juli 2021 @ 22:40:19 #133
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200209664
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 22:24 schreef Mansjester het volgende:

[..]

Huh. Het is echt super makkelijk en snel. Die van mij moet je 45 seconden ofzo in je water stoppen en klaar is Kees. Ik vond het echt een openbaring.

Heb eigenlijk ook nog nooit last van de smaak gehad. Water uit een beek/meer etc. smaakt prima vind ik. En zolang je niet over de bodem schraapt heb ik ook geen last van zand gehad.

Misschien gebruikte ik een verkeerde omschrijving en is het geen filter,maar ik heb deze : https://www.bergfreunde.n(...)tkeimer-waterfilter/
Die haalt er geen verontreinigingen uit, die dood volgens mij alleen bacteriën. Dat lijkt me voor een schoon bergbeekje goed genoeg, maar als je ergens een smerige poel water tegen komt is dit denk ik niet voldoende.

En een ander nadeel lijkt me dat het een elektrisch aparaat is. Vergeten op te laden is geen schoon water... @SeLang heeft hier wel eens iets over geschreven, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200210343
Waterfilters kunnen alle bacteriën er uit filteren zonder energie anders dan een klein beetje eigen zuig of pers kracht. Door ook nog een koolfilter toe te passen ben je feitelijk ook alle smaak en ander ongerechtigheden kwijt.

Niet moeilijker maken dan het is.

Het grote nadeel van de keramische filters is dat ze niet vorstproof zijn en je ook nooit weet of ze bevroren zijn geweest en dus onbruikbaar.
  maandag 5 juli 2021 @ 12:26:18 #135
279824 Mansjester
City>United
pi_200214218
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 22:40 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Die haalt er geen verontreinigingen uit, die dood volgens mij alleen bacteriën. Dat lijkt me voor een schoon bergbeekje goed genoeg, maar als je ergens een smerige poel water tegen komt is dit denk ik niet voldoende.

En een ander nadeel lijkt me dat het een elektrisch aparaat is. Vergeten op te laden is geen schoon water... @:selang heeft hier wel eens iets over geschreven, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.
Dat klopt niet :) Hij dood alle verontreinigingen.

Hij werkt op batterijen,volgens mij gaat ie 5000 liter oid mee.
pi_200214404
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 20:47 schreef Schuifpui het volgende:
Vlak zo'n 25km/h gemiddeld en in heuvels 20km/h.
Ik vind dat best hard eigenlijk, ik haal dat niet op mijn toerfiets. Terwijl ik toch best een goede fietsconditie heb.
  maandag 5 juli 2021 @ 21:28:49 #137
148507 Schuifpui
Lone Star
pi_200221495
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 21:57 schreef Mansjester het volgende:
Je kunt trouwens veel kilo's besparen door een waterfilter mee te hebben. Het is dan natuurlijk wel nodig dat je in een omgeving bent waar je regelmatig langs een waterbron komt,maar het kan je echt liters voorraad water schelen.
Filter zou ik eventueel wel als backup meenemen, maar inderdaad routes als de Pamir moet je ook door. Ben benieuwd op Kolonelbroodje zich verdiept heeft in dat soort stukken of hoe hij dat zou aanpakken.

Buiten water voor eten, heb je ook nog wel wat extra nodig om te koken bijvoorbeeld, telt toch aardig op. Ik denk dat ik op zo'n dag als m'n laatste fietsdag met aardig wat hoogtemeters, vrij warm (nog niets echt extreems) gedurende de hele dag zo 7 liter drink, op de fiets 5 en de overige 19 uur nog eens 2.
quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:45 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik vind dat best hard eigenlijk, ik haal dat niet op mijn toerfiets. Terwijl ik toch best een goede fietsconditie heb.
Het zijn wel de gemiddeldes van Strava, dus puur beweegtijd. Stops om wat te eten en drinken, fotomomentjes, spoorwegovergangen etc zijn er al af. In de praktijk 4-5 uur beweegtijd en nog eens 1 tot anderhalf uur aan stops.

Ik reed op een gravelbike met wegbanden, dus in de praktijk nagenoeg dezelfde snelheid als een wielrenner als ik zonder bagage fiets. Nu had ik maar een minimale hoeveelheid bagage mee.
  maandag 5 juli 2021 @ 21:34:39 #138
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200221589
quote:
1s.gif Op maandag 5 juli 2021 12:45 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik vind dat best hard eigenlijk, ik haal dat niet op mijn toerfiets. Terwijl ik toch best een goede fietsconditie heb.
Ik heb even teruggekeken, met de setup zoals hierboven haal ik 20 tot 25 km/uur. Waarbij die 25 op een vlakke rit was. Dieptepunt was 16km/uur, maar dat kwam door een stuk van 2km waar ik ruim een half uur over deed :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200335748
Inmiddels weer terug van mijn vakantie.

Heb geen plannen om het weer op te pakken maar wil nog wel een keer de Pamir Highway fietsen maar dat is dan een keer een week of 3/4. Plan is dan om gewoon met het fiets in het vliegtuig daarnaar toe te gaan en met het vliegtuig ook weer terug.

Qua route zou je een Garmin of een ander gps apparaat kunnen gebruiken. Bij Garmin weet ik dat je kan selecteren of je verharde wegen etc wil, zo heb ik het eerste stuk ook genavigeerd.

Ik zie dat je veel drinkt. Op mijn stuk had ik daar nog niet zoveel last van omdat het vaak rond het vriespunt was en ik dan minder drink dan midden in de zomer. In bewoond gebied lijkt drinken me sowieso geen probleem want het is overal wel te krijgen en in de bergen kun je natuurlijk gewoon van stroompjes je water bijvullen. Voor noodgevallen had ik ook een filter mee. Het filter heb ik wel eens getest maar de smaak blijft vies maar het zou dus wel goed moeten zijn dan. In de Pamir volg je waarschijnlijk grotendeels gewoon een rivier dus daar is water genoeg!

quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 22:13 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat is een optie, maar dat is wel iets ingewikkelder dan alleen een filtertje mee en klaar is kees. Het kost je of veel energie om het er zelf doorheen te krijgen, of je moet een systeem maken met 2 drinkzakken waarvan je er 1 op hoogte hangt en het door de zwaartekracht laat filteren. En zo'n filter haalt wel de bacterien en verontreinigingen eruit, maar niet de smaak bijvoorbeeld. En het kost je sowieso tijd.

Volgens mij valt dat wel mee. Bij die van mij kan ik gewoon een zak vullen en die aan de filter draaien en als je dan gewoon in de zak knijpt dan gaat het water door de filter en kun je het opvangen in bijv. een bidon.

Je hebt ook nog filters die ook virussen eruit filteren ipv alleen bacteriën en verontreinigingen maar die zijn echt een stuk duurder
pi_200336615
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 22:40 schreef kanovinnie het volgende:
@:selang heeft hier wel eens iets over geschreven, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.
Die heb ik hier ook al een tijd niet gezien :{
pi_200340909
Hoe ga je bij zo'n lange fietstocht eigenlijk om met je zeem, hoe hou je deze schoon?

Of gebruik je juist geen zeem?
BlaBlaBla
pi_200341831
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 10:17 schreef Soldier2000 het volgende:
Hoe ga je bij zo'n lange fietstocht eigenlijk om met je zeem, hoe hou je deze schoon?

Of gebruik je juist geen zeem?
Minimaal twee meenemen en elke avond als je aankomt even goed uitspoelen en dan de volgende dag als ie nog niet droog is op je fiets binden om te laten drogen.
pi_200351982
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 21:28 schreef KolonelBroodje het volgende:
Inmiddels weer terug van mijn vakantie.

Heb geen plannen om het weer op te pakken maar wil nog wel een keer de Pamir Highway fietsen maar dat is dan een keer een week of 3/4. Plan is dan om gewoon met het fiets in het vliegtuig daarnaar toe te gaan en met het vliegtuig ook weer terug.
Pamir moet echt cool zijn, daar kijk ik ook zeker naar uit en mocht ik niet de hele trip gaan doen, dan zal ik die ook zeker een keer als losse trip willen fietsen. Voor nu overweeg ik in oktober nog een wat langere fietstocht in Europa te doen en ook het kamperen te gaan proberen, als alternatief voor m'n trekking in Nepal, wat wellicht problematisch wordt met corona.
quote:
Qua route zou je een Garmin of een ander gps apparaat kunnen gebruiken. Bij Garmin weet ik dat je kan selecteren of je verharde wegen etc wil, zo heb ik het eerste stuk ook genavigeerd.
Ik heb nu Komoot op m'n telefoon gebruikt, gaat redelijk, maar op gravelbike-setting pakt hij ook wel weggetjes die niet echt begaanbaar zijn met de fiets. Een hellinkje van 56%, daar kan ik niet eens lopend tegenop. :D
Waarschijnlijk wel omdat ik zelf vlak daarachter m'n waypoint had gezet. Verder is het nadeel dat de batterijduur wel een issue is, zelfs met powerbank ernaast.
quote:
Ik zie dat je veel drinkt. Op mijn stuk had ik daar nog niet zoveel last van omdat het vaak rond het vriespunt was en ik dan minder drink dan midden in de zomer. In bewoond gebied lijkt drinken me sowieso geen probleem want het is overal wel te krijgen en in de bergen kun je natuurlijk gewoon van stroompjes je water bijvullen. Voor noodgevallen had ik ook een filter mee. Het filter heb ik wel eens getest maar de smaak blijft vies maar het zou dus wel goed moeten zijn dan. In de Pamir volg je waarschijnlijk grotendeels gewoon een rivier dus daar is water genoeg!

Temperatuur zal zeker schelen, al heb ik zelf ook het nadeel dat ik altijd al veel drink. Zowel als ik inactief ben, als wanneer ik sport. Misschien moet ik eens uitzoeken of je zou kunnen wennen aan minder drinken.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 23:00:35 #144
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200353028
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 22:01 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Pamir moet echt cool zijn, daar kijk ik ook zeker naar uit en mocht ik niet de hele trip gaan doen, dan zal ik die ook zeker een keer als losse trip willen fietsen. Voor nu overweeg ik in oktober nog een wat langere fietstocht in Europa te doen en ook het kamperen te gaan proberen, als alternatief voor m'n trekking in Nepal, wat wellicht problematisch wordt met corona.
[..]

Ik heb nu Komoot op m'n telefoon gebruikt, gaat redelijk, maar op gravelbike-setting pakt hij ook wel weggetjes die niet echt begaanbaar zijn met de fiets. Een hellinkje van 56%, daar kan ik niet eens lopend tegenop. :D
Waarschijnlijk wel omdat ik zelf vlak daarachter m'n waypoint had gezet. Verder is het nadeel dat de batterijduur wel een issue is, zelfs met powerbank ernaast.
[..]

Temperatuur zal zeker schelen, al heb ik zelf ook het nadeel dat ik altijd al veel drink. Zowel als ik inactief ben, als wanneer ik sport. Misschien moet ik eens uitzoeken of je zou kunnen wennen aan minder drinken.
Je gebruikt je telefoon dus om te navigeren? Dat zou ik zelf nooit doen. Een fietsgpscomputer is daar veel geschikter voor.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200353199
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 23:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je gebruikt je telefoon dus om te navigeren? Dat zou ik zelf nooit doen. Een fietsgpscomputer is daar veel geschikter voor.
Met apps als osmand+ of zelfs google maps vind ik het zelf prima gaan. Je hebt in heel Europa internet (osmand werkt ook offline) en opladen doe ik via de naafdynamo.
  woensdag 14 juli 2021 @ 10:06:23 #146
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200356116
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 23:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Met apps als osmand+ of zelfs google maps vind ik het zelf prima gaan. Je hebt in heel Europa internet (osmand werkt ook offline) en opladen doe ik via de naafdynamo.
Een naafdynamo heb ik niet. Dat is de voornaamste reden denk ik. En ik heb sowieso al een GPS waar ik al helemaal aan gewend ben.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200356894
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 10:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Een naafdynamo heb ik niet. Dat is de voornaamste reden denk ik. En ik heb sowieso al een GPS waar ik al helemaal aan gewend ben.
Een naafdynamo is fantastisch, dan ben je eigenlijk nooit afhankelijk van stroom. Maar als ik buiten Europa zou fietsen (en dus niet overal internet zou hebben) zou ik denk ik ook wel een dedicated gps meenemen, want internet blijft toch wel de USP van een smartphone.
pi_200400326
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 23:00 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Je gebruikt je telefoon dus om te navigeren? Dat zou ik zelf nooit doen. Een fietsgpscomputer is daar veel geschikter voor.
Ligt vooral aan het gebrek aan voorbereiding. Had een dag van te voren bedacht om zo'n ritje te maken. Ik moet me nog verdiepen in navigatie voor langere trips. Wat is vooral het nadeel van een telefoon? Doel je dan op de praktische zaken, zoals stroomverbruik en kaarten van tevoren downloaden? of de kwaliteit van de navigatie?

quote:
14s.gif Op woensdag 14 juli 2021 11:05 schreef Farenji het volgende:

[..]

Een naafdynamo is fantastisch, dan ben je eigenlijk nooit afhankelijk van stroom. Maar als ik buiten Europa zou fietsen (en dus niet overal internet zou hebben) zou ik denk ik ook wel een dedicated gps meenemen, want internet blijft toch wel de USP van een smartphone.
Een naafdynamo lijkt me ook praktisch. In het eerste deel zag ik wel dat mensen toch gewoon een grote powerbank aanraden. Heb dit ook nog niet besloten.
pi_200406527
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juli 2021 21:23 schreef Schuifpui het volgende:

Een naafdynamo lijkt me ook praktisch. In het eerste deel zag ik wel dat mensen toch gewoon een grote powerbank aanraden. Heb dit ook nog niet besloten.
Een powerbank werkt ook prima, met een beetje flinke kun je je telefoon makkelijk drie keer of vaker helemaal opladen. Dus als je eens in de 2-3 dagen ergens stroom hebt voldoet dat echt wel. Een naafdynamo heeft wel de bonus dat je altijd verlichting hebt zonder batterijen, vind ik zelf wel prettig omdat ik zeker in NL regelmatig in het donker fiets.

Punt is natuurlijk als je een naafdynamo wil inbouwen in een bestaande fiets, dat je een nieuw voorwiel nodig hebt, en een goede naafdynamo is zelf ook niet echt goedkoop, dus dat wordt een flinke investering. Als je een nieuwe fiets gaat kopen zou ik er wel absoluut eentje aanraden. En neem er dan eentje van Son.
pi_200407609
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juli 2021 11:47 schreef Farenji het volgende:

[..]

Punt is natuurlijk als je een naafdynamo wil inbouwen in een bestaande fiets, dat je een nieuw voorwiel nodig hebt, en een goede naafdynamo is zelf ook niet echt goedkoop, dus dat wordt een flinke investering. Als je een nieuwe fiets gaat kopen zou ik er wel absoluut eentje aanraden. En neem er dan eentje van Son.
Heb destijds ook geïnformeerd wat het zou kosten om een naafdynamo in mijn fiets te laten bouwen. Heb even in mijn mail gedoken en kwam dit tegen:

quote:
Het wiel ombouwen naar naafdynamo is geen probleem, reken op

Artikel prijs aantal totaal
323612 SON 28 disc center lock*, zwart ano., 36 gaats 244.00 1 244.00
spaken zwart #14 0.65 36.00 23.40
wiel spaken 37.50 1.00 37.50
Orderkosten 0.00 1.00 0.00




Totaal (ex BTW/incl BTW) 256.37 304.90

En dan heb je nog een laadapparaat nodig en misschien een powerbank als
intermediair
Je hebt dus niet perse een nieuw wiel nodig maar met laadapparaat erbij moet je al snel rekenen op 400 euro extra als je zelf geen naafdynamo in je fiets hebt.

Zelf heb ik toen gekozen voor een goede powerbank (20.000 mAh) in combinatie met een zonnepaneel voor geval van nood. Nu heb je in Europa in ieder geval ruim voldoende aan alleen een powerbank maar kan me voorstellen dat je in de wat meer afgelegen gebieden wel meer hebt aan een zonnepaneel. Voordeel van fietsen is dat je die gewoon op je bagagedrager kan leggen.

Voordeel van een naafdynamo is inderdaad wel dat je verlichting zonder batterijen hebt maar met zo'n tocht fiets je als het goed is vooral in het licht en heb je een slaapplek gezocht voor het donker wordt. Als je de fiets ook thuis voor bijv woon-/werk verkeer wilt gebruiken is het natuurlijk wel een heel groot voordeel.
  FOK!fotograaf donderdag 22 juli 2021 @ 11:41:53 #151
73911 ultra_ivo
pi_200484550
De afgelopen weken had ik op mijn fietsvakantie gewoon een vouwbare watercontainer van 10 liter bij me. Die kon ik dan aan het eind van de dag vullen en daarmee kwam ik makkelijk tot in de ochtend uit. Ik heb een Surly voordrager, aan de zijkanten, op lowrider niveau, de voortassen. Bovenop dan voor het laatste stukje de watercontainer.
Voor onderweg 2 1 liter bidons en 1 0,8 liter. Dan kom je aardig ver.
Verkijk je niet op internet in Europa. Zelfs in Duitsland en Denemarken heb je hele stukken zonder 4G of zelfs 3G. Dus niks geen internet.
Ik maak mijn route vooraf (of onderweg) in Mapsource en laad die dan in mijn Garmin Etrex. Via het electronische kaartje op de Etrex kan ik ook onderweg buiten mijn route om zelf een route plannen. Werkt prima deze combinatie. De Etrex werkt op AA accu's, in noodgeval kunnen er dus ook batterijen in.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')