Ach jongens, begrijp nou toch eens dat Corona eerst het zorgsysteem sloopt en overbelast en dan pas echt losgaat.quote:Op donderdag 5 maart 2020 18:41 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Maar het was compleet nieuw natuurlijk dus gingen ze all out.
Korea geeft ons de beste data denk tot op heden.
Ze hadden nog geen idee wat het was of wat het deed dus kan je die aanpak absoluut niet gebruiken om een juiste situatie te schetsen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 18:33 schreef HoldOnTight het volgende:
Yep. Maar een ding weet je wel. Ze hebben hun hele economie om zeep geholpen wegens dit virus en Chinezen vinden hun economie *heel* belangrijk.
Het is maar de vraag in hoeverre hun hele economie om zeep is. Dat is lekker makkelijk roepen vanachter je computertje, maar is dat echt zo?quote:Op donderdag 5 maart 2020 18:33 schreef HoldOnTight het volgende:
[..]
Yep. Maar een ding weet je wel. Ze hebben hun hele economie om zeep geholpen wegens dit virus en Chinezen vinden hun economie *heel* belangrijk.
Voor dat kleine sterfterisico?
Of is dat virus soms veel gevaarlijker dan ze willen toegeven? Zijn de sterftecijfers niet *veel* hoger. Is de leeftijdverdeling van de slachtoffers verzonnen om te voorkomen dat mensen in paniek raken? Ik vrees van wel.
Maar we gaan het uitvinden.
Italie is eerst aan de beurt als ze tienduizenden besmetten hebben zal het goed fout gaan en gaan de sterftecijfers waarschijnlijk door het dak. Pas dan krijgen we een beetje een idee hoe gevaarlijk Corona echt is.
quote:Op donderdag 5 maart 2020 02:42 schreef the_BANDIT het volgende:
[..]
Zelfde beelden als die uit Wuhan....
Vreselijk om te zien..
En dan blijven mensen maar zeggen dat het een griepje is.
In die filmpjes zie je mensen stikken op straat 😟
Ziet er goed uit inderdaad.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:22 schreef delano.888 het volgende:
Komt allemaal wel goed, moet je kijken in China, ze zijn al weer allemaal aan het genezen:
https://gisanddata.maps.a(...)40299423467b48e9ecf6
Op naar de 2e rondequote:Op donderdag 5 maart 2020 22:22 schreef delano.888 het volgende:
Komt allemaal wel goed, moet je kijken in China, ze zijn al weer allemaal aan het genezen:
Ja, dat leiden we af uit de satelliet gegevens over de NO2 uitstoot. China is sinds Wuhan ineens brandschoon geworden. Daar kun je het economisch herstel goed uit aflezen en dat is er dus blijkbaar (nog) niet.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het is maar de vraag in hoeverre hun hele economie om zeep is. Dat is lekker makkelijk roepen vanachter je computertje, maar is dat echt zo?
Wat zijn volgens jou de gevolgen van dit virus dan als je alle massahysterie zou weglaten?quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:48 schreef FernandoMartinez het volgende:
Ik blijf erbij; de hysterie rondom Corona heeft grotere invloed dan de virus zelf. Social Media heeft een groter en sneller bereik, met als naaste effect massahysterie
Minder overdreven reacties en discriminatie?quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:51 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Wat zijn volgens jou de gevolgen van dit virus dan als je alle massahysterie zou weglaten?
Beetje snotteren op bed, Oom Theo wordt dood wakker. Ineens niet meer in de file staan als je na je ziekenbed naar werk gaat. En af en toe gaat iemand verkleed als een kraai de deuren langs om medicijnen toe te dienen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:51 schreef Cactus1 het volgende:
[..]
Wat zijn volgens jou de gevolgen van dit virus dan als je alle massahysterie zou weglaten?
Welke massahysterie? Heb je dat opinieonderzoek niet gezien? Bijna alle Nederlanders zijn het met je eens. Fijn gevoel he? Allemaal overdreven, het is maar een griepje...quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:48 schreef FernandoMartinez het volgende:
Ik blijf erbij; de hysterie rondom Corona heeft grotere invloed dan de virus zelf. Social Media heeft een groter en sneller bereik, met als naaste effect massahysterie
Sommige mensen krijgen het oranje voor hun ogen als het woordje Trump valt.quote:Op donderdag 5 maart 2020 22:59 schreef HoldOnTight het volgende:
[..]
Welke massahysterie? Heb je dat opinieonderzoek niet gezien? Bijna alle Nederlanders zijn het met je eens. Fijn gevoel he? Allemaal overdreven, het is maar een griepje...
Weet je wie er ook zo over denkt? Trump! Dus dan moet het wel waar zijn!
VIESMADquote:Op donderdag 5 maart 2020 23:04 schreef FernandoMartinez het volgende:
[..]
Sommige mensen krijgen het oranje voor hun ogen als het woordje Trump valt.
quote:Op donderdag 5 maart 2020 23:02 schreef FernandoMartinez het volgende:
Laatst had ik een discussie op Facebook
#ALWAYShatsjoeREADYquote:
quote:
doordat ze nogal veel mensen verbrand hebben?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 01:12 schreef illusions het volgende:
[..]
Tegen die tijd is 't alweer over joh. In China zijn de aantallen toch al aan het afnemen?
Wat stel je voor dan?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 03:10 schreef THEFXR het volgende:
[..]
doordat ze nogal veel mensen verbrand hebben?
Aldus de "expert" die het een paar post geleden nog over politieke samenzweringen en massagraven had....quote:Op donderdag 5 maart 2020 18:33 schreef HoldOnTight het volgende:
[..]
Voor dat kleine sterfterisico?
Of is dat virus soms veel gevaarlijker dan ze willen toegeven? Zijn de sterftecijfers niet *veel* hoger. Is de leeftijdverdeling van de slachtoffers verzonnen om te voorkomen dat mensen in paniek raken? Ik vrees van wel.
Maar we gaan het uitvinden.
Italie is eerst aan de beurt als ze tienduizenden besmetten hebben zal het goed fout gaan en gaan de sterftecijfers waarschijnlijk door het dak. Pas dan krijgen we een beetje een idee hoe gevaarlijk Corona echt is.
Ik ben geen expert, maar alleen een IT-er met basis zoek en sociale mediavaardigheden.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 04:50 schreef havanagila het volgende:
Aldus de "expert" die het een paar post geleden nog over politieke samenzweringen en massagraven had....
Waar zijn de massagraven in Italie en Zuid Korea? Of komen die nog? We zouden daar nu ook al een veel hoger sterftecijfer moeten zien als dat klopt.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 08:55 schreef HoldOnTight het volgende:
[..]
Ik ben geen expert, maar alleen een IT-er met basis zoek en sociale mediavaardigheden.
Van het bestaan van die massagraven heb ik geleerd uit een Iraans Telegramchannel:
https://t.me/covid19i
Bekijk het als je niet bang bent om van mening te veranderen. Die graven staan bij 28 feb.
Force majeurequote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:47 schreef raptorix het volgende:
Mensen die het over overdrijven hebben, waarom denk je dat China de complete economie nu al 2 maanden plat laat liggen, en dan is China nou niet bepaald een land waarbij het economisch goed gaat of dat men zo begaan is met de mensen. Geloof me die lui weten iets wat wij nog niet weten.
Dat van het in gebreke blijven zal inderdaad wel meevallen, maar dit heeft wel degelijk een zware impact op de Chinese economie, voor de lange termijn zullen bedrijven hier ook rekening mee gaan houden door naar alternatieven te kijken.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:17 schreef _I het volgende:
[..]
Force majeure
https://www.bakermckenzie(...)utbreak-global-guide
Er is nu voor ongeveer 50MLD USD geclaimd door Chinese bedrijven. We gaan zien hoeveel impact dit gaat hebben de komende maanden.
https://www.cnbc.com/2020(...)_app&utm_name=iossmf
https://en.wikipedia.org/wiki/2009_flu_pandemicquote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:00 schreef TheVoice4ever het volgende:
uh, ik zeg ja en nee
ik wil geen paniek, maar het is wel een virus die je serieus moet nemen
die Mexicaanse griep in 2009 ''H1N1'' had ik wat feiten van opgezocht gisteravond ter vergelijking met coronavirus, die was vele malen erger, met 27 miljoen besmettingen wereldwijd zeg maar, dat was ook gedurende tijd van bepaalde grote evenementen die eigenlijk toen gewoon doorgingen zoals songfestival dat jaar en eigenlijk gewoon zoals normaal
corona is erger dan normale griep qua symptomen, qua sterftepercentage, niet echt erger want gewone griep overlijden ook zwakke en oudere mensen aan
maar ja al die besmettingen nu hier, hadden we wel wat kunnen voorkomen, als RIVM en minister bruins niet zo laks hadden gereageerd maar ik hoop dat ze nu wel juiste keuzes maken en hopen dat er niet nog meer besmettingen komen
om even terug te komen op dit topic ook, je kunt alleen overdrijven als je voor te veel en onnodige paniek zorgt, maar slimme en juiste keuzes maken is heel belangrijk in een crisis als deze
WHO had ons en sommige andere landen ook op de vingers getikt dat wij verkeerde keuzes hebben gemaakt
yup, en tussen 150,000–575,000 dodenquote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:29 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/2009_flu_pandemic
Klopt. Met waarschijnlijk meer dan een miljard besmettingen.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:35 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
yup, en tussen 150,000–575,000 doden
begin 2009 tot laat 2010
Gekke vergelijking als dit virus zn tweede actieve maand in gaan, toch!?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Klopt. Met waarschijnlijk meer dan een miljard besmettingen.
Om corona even in perspectief te plaatsen.
als landen zoals Italie, Frankrijk, Duitsland, en wij Nederland gewoon mensen niet hadden teruggehaald uit besmette zones in china, hadden we misschien geen geinfecteerd Lombardije, noord-italie gehadquote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:46 schreef _I het volgende:
[..]
Gekke vergelijking als dit virus zn tweede actieve maand in gaan, toch!?
Hoop dat je post over een jaar wel hout snijdt!
Tweede actieve maand?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:46 schreef _I het volgende:
[..]
Gekke vergelijking als dit virus zn tweede actieve maand in gaan, toch!?
Hoop dat je post over een jaar wel hout snijdt!
Nee joh. Ook voordat er vliegtuigen waren ging een virus in een paar maanden de wereld rond.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:51 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
als landen zoals Italie, Frankrijk, Duitsland, en wij Nederland gewoon mensen niet hadden teruggehaald uit besmette zones in china, hadden we misschien geen geinfecteerd Lombardije, noord-italie gehad
allemaal dankzij onze flapdrol van een minister bruins ook weer
Verschil in definitie, het werd pas een groots bekend probleem in de eerste week van januari. Dat het al eerder begon is evident. Desondanks kijken we er nog niet achteraf op terug.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Tweede actieve maand?
De eerste patient in China is al op 1 december gemeld. Dit wordt al de vierde actieve maand.
Bruins heeft tegenwoordig ook invloed in Frankrijk en Duitsland?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:51 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
als landen zoals Italie, Frankrijk, Duitsland, en wij Nederland gewoon mensen niet hadden teruggehaald uit besmette zones in china, hadden we misschien geen geinfecteerd Lombardije, noord-italie gehad
allemaal dankzij onze flapdrol van een minister bruins ook weer
ja klopt, alleen als je nagaat hoe het anders had kunnen lopen als er beter werd gehandeld, dat vind ik sneuquote:Op vrijdag 6 maart 2020 10:56 schreef _I het volgende:
[..]
Nee joh. Ook voordat er vliegtuigen waren ging een virus in een paar maanden de wereld rond.
We hadden het alleen kunnen voorkomen door hermetisch alles af te sluiten en voor de rest van ons leven onder een glazen koepel te leven (of tot er een vaccin zou zijn.)
Virussen bestaan, die komen en gaan. Het is niemand zn schuld. Gewoon goed voor jezelf (en je naasten) zorgen en vrolijk doorleven. Ook dit gaat weer voorbij.
nee, en frankrijk die doen het nu ook wel goed vind ik, door alleen mondkapjes te geven aan geinfecteerde en medisch personeelquote:Op vrijdag 6 maart 2020 11:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Bruins heeft tegenwoordig ook invloed in Frankrijk en Duitsland?
Ik snap wat je bedoelt, maar officieel is de outbreak natuurlijk wel al begin december begonnen. Dat wij er hier toen nog geen aandacht voor hadden, is een tweede.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 11:00 schreef _I het volgende:
[..]
Verschil in definitie, het werd pas een groots bekend probleem in de eerste week van januari. Dat het al eerder begon is evident. Desondanks kijken we er nog niet achteraf op terug.
Je weet net zo weinig als ieder ander en het kan alle kanten op. Geeft niet, achteraf lachen we erom!
Alleen de timing had veranderd kunnen worden, niet de impact.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 11:01 schreef TheVoice4ever het volgende:
[..]
ja klopt, alleen als je nagaat hoe het anders had kunnen lopen als er beter werd gehandeld, dat vind ik sneu
tot nu toe is het virus alleen fataal gebleken voor ouderen en mensen met zwakkere immuunsystemen door andere ziekten, of een uitzondering is die jonge chinese dokter die zoveel uren per dag blootgesteld stond aan het virus
Eerder konden we niet handelen, dus was het voor mij niet “actief”. Vanuit het virus bekeken was het al lekker aan de weg aan ‘t timmeren tegen die tijd.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 11:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt, maar officieel is de outbreak natuurlijk wel al begin december begonnen. Dat wij er hier toen nog geen aandacht voor hadden, is een tweede.
quote:Milan, 4 March 2020
Dear friends,
At this moment in time, we believe it is important to share our first impressions and what we have learned in the first ten days of the COVID-19 outbreak.
We have seen a very high number of ICU admissions, almost entirely due to severe hypoxic respiratory failure requiring mechanical ventilation.
The surge can be important during an outbreak and cluster containment has to be in place to slow down virus transmission.
We are seeing a high percentage of positive cases being admitted to our Intensive Care Units, in the range of 10% of all positive patients.
We wish to convey a strong message: Get ready!
We also want to share with you some key points from our experience:
- Get ready now - with your ICU’s networks - to define your contingency plan in the event of an outbreak in your community
- Don’t work “in silo”. Coordinate with your hospital management and other healthcare professionals to prepare your response
- Make sure your hospital management and procurement office have a protocol in place about which personal protection equipment (PPE) to stock and re-stock
- Make sure your staff is trained in donning and doffing procedures
- Use education, training and simulation as much as possible
- Identify early hospitals that can manage the initial surge in a safe way
- Increase your total ICU capacity
- Get ready to prepare ICU areas where to cohort COVID-19 + patients - in every hospital if necessary
- Put in place a triage protocol to identify suspected cases, test them and direct them to the right cohort
- Make sure you set clear goals for care with the patients and their families early on
With our best regards
Prof. Maurizio Cecconi
President elect, ESICM
Humanitas University, Milan
Prof. Antonio Pesenti
University of Milan
Prof. Giacomo Grasselli
University of Milan
https://mailchi.mp/esicm/...e-year-1009715?e=[UNIQID]
Ja, dat laatste heb ik vanaf het begin gezegd. Officieel hadden wij op 27 februari hier de eerste patient, maar reken maar dat het virus hier waarschijnlijk in januari al was.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 11:07 schreef _I het volgende:
[..]
Eerder konden we niet handelen, dus was het voor mij niet “actief”. Vanuit het virus bekeken was het al lekker aan de weg aan ‘t timmeren tegen die tijd.
Ach ja. Utopie om te denken dat wij vrij zouden blijven.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 11:10 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ja, dat laatste heb ik vanaf het begin gezegd. Officieel hadden wij op 27 februari hier de eerste patient, maar reken maar dat het virus hier waarschijnlijk in januari al was.
Aanwijzing: in Spanje is al op 13 februari iemand overleden die achteraf ook het virus onder de leden blijkt te hebben gehad.
Vraag me af of daar nog vals positieven tussen zitten.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 13:49 schreef falling_away het volgende:
https://www.yahoo.com/new(...)0-000-031000719.html
South Korea has tested 140,000 people for the coronavirus. That could explain why its death rate is just 0.6% — far lower than in China or the US.
Kan je me nog eens uitleggen waarom dit slecht is?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 03:10 schreef THEFXR het volgende:
[..]
doordat ze nogal veel mensen verbrand hebben?
Dus toch maar een griepje.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 13:49 schreef falling_away het volgende:
South Korea has tested 140,000 people for the coronavirus. That could explain why its death rate is just 0.6% — far lower than in China or the US.
op zich niet, maar er zijn er meer verbrand dan gemeldquote:Op vrijdag 6 maart 2020 13:56 schreef illusions het volgende:
[..]
Kan je me nog eens uitleggen waarom dit slecht is?
Zouden die test veel false positives geven!?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 13:54 schreef -Straw- het volgende:
[..]
Vraag me af of daar nog vals positieven tussen zitten.
Dat verandert toch niets aan dat de piek qua aantallen er wel is geweest?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 14:17 schreef THEFXR het volgende:
[..]
op zich niet, maar er zijn er meer verbrand dan gemeld
die china nrs, was gewoon een model, geen echte cijfersquote:Op vrijdag 6 maart 2020 14:26 schreef illusions het volgende:
[..]
Dat verandert toch niets aan dat de piek qua aantallen er wel is geweest?
Zou goed kunnen, maar als het verbranden van lijken ook minder is geworden dan zegt dat toch hetzelfde?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 14:26 schreef THEFXR het volgende:
[..]
die china nrs, was gewoon een model, geen echte cijfers
ja, dat de mensen op zijnquote:Op vrijdag 6 maart 2020 14:28 schreef illusions het volgende:
[..]
Zou goed kunnen, maar als het verbranden van lijken ook minder is geworden dan zegt dat toch hetzelfde?
ja zeep het er maar inquote:Op maandag 2 maart 2020 17:55 schreef engine het volgende:
Het zal je maar gebeuren dat je zonder zeep komt te zitten
Inderdaad, Racing Point lijkt het vierde team te zijn in de F1 ineens.quote:Op maandag 2 maart 2020 18:03 schreef HoldOnTight het volgende:
[..]
Jij gaat de komende tijd heel erg schrikken.
Inb4 crash Strollquote:Op vrijdag 6 maart 2020 15:12 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Inderdaad, Racing Point lijkt het vierde team te zijn in de F1 ineens.
Sowieso lopen de sterftecijfers een week of 3 achter bij de infectiecijfers, dus daarom lijkt het best lang alsof er weinig aan de hand is maar ik zie bij beide landen signalen dat ze tegen de grenzen van hun ziekenhuiscapaciteit aanlopen.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 09:31 schreef falling_away het volgende:
[..]
Waar zijn de massagraven in Italie en Zuid Korea? Of komen die nog? We zouden daar nu ook al een veel hoger sterftecijfer moeten zien als dat klopt.
Moeilijk om dat precies te zeggen, maar in Italie hebben ze het over 10% IC, totaal opgenomen patienten zou 20% zijn.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 13:57 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Wat is het percentage ziekenhuisopnames in zk en mensen die op de ic belanden?
quote:We have seen a very high number of ICU admissions, almost entirely due to severe hypoxic respiratory failure requiring mechanical ventilation.
The surge can be important during an outbreak and cluster containment has to be in place to slow down virus transmission.
We are seeing a high percentage of positive cases being admitted to our Intensive Care Units, in the range of 10% of all positive patients.
China omdat het daar begon, Italië omdat 80~90% van de besmettingen in Nederland daarvandaan komen.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 22:06 schreef woxxel het volgende:
Waarom horen we vooral over China, Italië en Nederland?
En niets over België engeland of Spanje?
Paniekgeilheid.quote:Op vrijdag 6 maart 2020 22:22 schreef beantherio het volgende:
Het antwoord op de vraag uit de TT is natuurlijk "ja". N.a.v. het Corona-geneuzel is het me duidelijk geworden dat er zoiets bestaat als "paniek-geilheid". Mensen krijgen (blijkbaar) een knus gevoel van deze "crisis": lekker je afzonderen en mekaar online bang gaan zitten maken. Het voelt allemaal heel erg nep.
Corona leed dit kwartaal al 170 miljoen USD verlies dus grof geld lijkt me niet haalbaar. Dat eerste wel.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 00:27 schreef FernandoMartinez het volgende:
Afgelopen voorjaar had ik bij een Albert Heijn actie een Corona-strandlaken gekregen.
Zal ik hem voor het raam hangen om ongewenste gasten en hangjongeren weg te houden?
Of voor grof geld aanbieden op marktplaats?
Door het eerste maakt het tweede weer geldig.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 00:33 schreef illusions het volgende:
[..]
Corona leed dit kwartaal al 170 miljoen USD verlies dus grof geld lijkt me niet haalbaar. Dat eerste wel.
Wordt voor de berekening van die 0.6% death rate niet gebruik gemaakt van het aantal positief geteste gevallen ipv het aantal genezen verklaarde gevallen?quote:Op vrijdag 6 maart 2020 13:49 schreef falling_away het volgende:
Op mijn werk waren er 2 met de griepquote:Op zondag 8 maart 2020 10:54 schreef delano.888 het volgende:
Van de 100.000 al weer 60.000 genezen. Komt goed.
Even wat anders, stel dat je nou een griepje hebt/krijgt, welke procedure moet je dan doorlopen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waar kan ik me aanmelden als vrijwilliger voor ons ziekenhuis?quote:Op zondag 8 maart 2020 11:46 schreef -Straw- het volgende:
Testimony of a surgeon working in Italy
*nachtmerrie
Je kan enkel hopen dat dit iemands creatieve beschrijving van een nachtmerrie is i.p.v. een realiteit.quote:Op zondag 8 maart 2020 11:46 schreef -Straw- het volgende:
Testimony of a surgeon working in Italy
...
Well, the situation is now nothing short of dramatic. No other words come to mind. The war has literally exploded and battles are uninterrupted day and night. One after the other, these unfortunate people come to the emergency room. They have far from the complications of a flu. Let's stop saying it's a bad flu.
They followed all the recommendations given: a week or ten days at home with a fever without going out to prevent contagion, but now they can't take it anymore. They don't breathe enough, they need oxygen. Drug therapies for this virus are few.
The display boards with the names of the sicks, of different colors depending on the department they belong to, are now all red and instead of the surgical procedure, there is the diagnosis, which is always the same: bilateral interstitial pneumonia. Now, tell me which flu virus causes such a rapid tragedy.
I can also assure you that when you see young people who end up intubated in the ICU, pronated or worse, in ECMO (a machine for the worst cases, which extracts the blood, re-oxygenates it and returns it to the body, waiting for the lungs to hopefully heal), all this confidence for your young age goes away.
The cases multiply, up to a rate of 15-20 hospitalizations a day all for the same reason. The results of the swabs now come one after the other: positive, positive, positive. Suddenly the emergency room is collapsing. Emergency provisions are issued: help is needed in the emergency room.
...
All needs to be hospitalized. Some already needs to be intubated, and goes to the ICU. For others, however, it is late. ICU is full, and when ICUs are full, more are created. Each ventilator is like gold: those in the operating rooms that have now suspended their non-urgent activity are used and the OR become a an ICU that did not exist before.
Those wards that previously looked like ghosts are now saturated, ready to try to give their best for the sick, but exhausted. The staff is exhausted. I saw fatigue on faces that didn't know what it was despite the already grueling workloads they had. ... There are no more shifts, schedules.
...
Extra geld betekent niet dat de problemen in de zorg ineens worden opgelost. Ontzettende misvatting.quote:Op zondag 8 maart 2020 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat de zorg nogal wankelt op zijn voegen dat had ik al wat langer door.
Vooral de ouderenzorg cq. verpleeghuizen worstelen met personeel.
En als daar het virus uitbreekt (bovenop de norovirussen) dan gaan ze het zwaar krijgen.
Mooi moment om weer extra aandacht en geld te krijgen.
Dat is toch ook de bedoeling als je niet in een risico gebied ben geweest?quote:Op zondag 8 maart 2020 11:14 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Op mijn werk waren er 2 met de griep![]()
Hebben niets laten checken...
Nou ga je zeggen wat wel?quote:Op zondag 8 maart 2020 21:55 schreef fetX het volgende:
[..]
Extra geld betekent niet dat de problemen in de zorg ineens worden opgelost. Ontzettende misvatting.
Nee, gelukkig is het op Fok! alleen dat COR sub forum waar ze denken dat morgen de zombieapocalyps uitbreekt.quote:Op maandag 2 maart 2020 22:01 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
He he, de eerste zinnige reactie hier op het subforum!
Wel vermakelijk om te lezen, maar ik dacht dat de gemiddelde Fok!ker wat meer kon relativeren. Ik merk van die hysterie in de normale wereld om me heen overigens echt helemaal niets.
Dit willen de doemdenkers niet lezen @vosssquote:Op zondag 8 maart 2020 10:54 schreef delano.888 het volgende:
Van de 100.000 al weer 60.000 genezen. Komt goed.
Even wat anders, stel dat je nou een griepje hebt/krijgt, welke procedure moet je dan doorlopen?
Je schetst een te positief beeld:quote:Op maandag 2 maart 2020 21:09 schreef wcborstel het volgende:
Ja, we overdrijven met zijn allen. Dit gaat over een vervelende griep. Uit de cijfers in korea in china weten we dat 80% van de besmette mensen milde klachten krijgt. 5% eindigt op de ic en 2% sterft. Dit gaat alleen over de mensen waarbij het virus is aangetroffen. Waarschijnlijk zijn er nog meer mensen die het onder de leden hebben maar die nog minder klachten heeft.
Klopt maar het is dan een gigantisch probleem voor met name zieken en ouderen.quote:Waarom dan toch de paniek? Dit is een volledig nieuw virus.Ondertussen weten we dat het wel meevalt. Echter omdat het virus nieuw is heeft nog niemand een afweer opgebouwd. Hierdoor wordt vrijwel iedereen die besmet is ziek. Als heel Nederland in 1 klap ziek wordt hebben we een probleem daarom probeert men het zo veel mogelijk in te dammen.
Mocht dit virus toch groot doorbreken zal komende jaren iedereen drager zijn van het virus zoals nu bij de normale griep het geval is. Dan worden mensen ziek als ze een lagere weerstand hebben of als het weer een keer muteert zoals nu met de griep ook al jaren gebeurd.
Wat is nou precies het probleem?quote:Op maandag 9 maart 2020 05:29 schreef paulgo het volgende:
[..]
Je schetst een te positief beeld:
kinderen tussen 0 en 9 jaar hebben nauwelijks wat te vrezen en worden soms niet eens ziek.
Onder de 50 jaar heeft het corona virus een lage mortaliteit van zeg 0,2 tot 0,4 %. Echter boven de 50 jaar is het corona virus echt veel gevaarlijker met een mortaliteit van 1,3 tot 14,8 %. Dus het coronavirus doet net als de griep aan leeftijdsdiscriminatie, maar wel ergere.
Kijk eens op deze site
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
[..]
Klopt maar het is dan een gigantisch probleem voor met name zieken en ouderen.
Doordat er naast de jaarlijkse griepepidemie een extra jaarlijkse virus epidemie bij komt kun je stellen dat de kans op sterfte door zo'n epidemie verdubbeld voor die groepen.
Dat ruimt wel goed de grijze plaag op, kan je cynisch beweren, zoals ook op dit forum soms wordt gesteld. Maar het zal jouw eigen vader of moeder zijn. Ook zal de druk op onze gezondheidszorg en kosten daarvan toenemen.
Ja wel, mijn ouders bv.quote:Op maandag 9 maart 2020 07:18 schreef jakosi het volgende:
[..]
Jij zal wel geen opa's/oma's meer hebben of ouders boven een jaar of 65.
Het probleem zit hem in het feit dat een groot percentage, ben te lui om het op te zoeken, van de mensen die ziek zijn of gaan worden, naar het ziekenhuis moet. Gewoon, omdat ze zich te kut voelen en amper meer kunnen ademhalen.quote:Op maandag 9 maart 2020 07:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja wel, mijn ouders bv.
Ik bedoel het niet hard. Het is een vervelend virus dat klopt.
Maar de paniek is niet te rijmen.
Waarvan niet?quote:
Een beetje paniet zaaien doe je wel hoor.quote:Op maandag 9 maart 2020 12:32 schreef matigeuser het volgende:
Ik zaai geen paniek, maar ik wil wel af van het gebagitaliseer. Mensen die dat doen nemen dit totaal niet serieus en zijn daarom ook veel grotere verspreiders. Die gaan gewoon lekker carnavallen terwijl ze symptomen hebben. Of gaan gewoon lekker skiën in Italië en daarna op maandag gewoon naar school. Nou, bedankt.
Was al redelijk bekend dat dit sektelid zoveel mensen had besmet. Toch?quote:
Heel veel paniek zaaien, en dan eindigen met "ik zaai geen paniek."quote:Op maandag 9 maart 2020 12:32 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Het probleem zit hem in het feit dat een groot percentage, ben te lui om het op te zoeken, van de mensen die ziek zijn of gaan worden, naar het ziekenhuis moet. Gewoon, omdat ze zich te kut voelen en amper meer kunnen ademhalen.
Ten eerste is dat geen prettig vooruitzicht dus geen wonder dat mensen zich daar zorgen over maken. Geïntubeerd worden lijkt me totaaaaal geen pretje.
Ten tweede, en dit is het belangrijkste, gaat dit ervoor zorgen dat de ziekenhuizen overbelast gaan worden. Door de hoge besmettingsgraad kunnen we aannemen dat er gigantisch veel mensen ziek gaan worden én dus medische hulp nodig hebben. En dan komen we ziekenhuizen, bedden en medische middelen te kort.
En dán gaan er dus nog meer mensen aan het virus dood. Direct, of indirect. Want als het ziekenhuis vol zit, dan kunnen mensen met andere aandoeningen of die net een ongeluk hebben gehad, wellicht het ziekenhuis niet meer in.
Wat ik nu schets is geen fantasieverhaal. Dit is nu de realiteit in zwaar getroffen gebieden. En waarom zouden wij niet zwaar getroffen worden? We lopen op dit moment gewoon 2 weken 'achter' op Italië. Die weer wat achterlopen op Zuid-Korea, die weer wat achter lopen op China.
Mensen die blijven zeggen 'ach het is maar een griepje' zijn vaak mensen die zelf jong en gezond zijn. Die het stiekem wel leuk vinden om een keer 'getest' te worden. Of het zelfs wel toejuichen dat 'de bevolking uitgedund' wordt en de 'zwakkeren' afsterven. Of dat we zo mooi de vergrijzing tegen gaan. Dat kunnen geen mensen zijn die zielsveel van hun ouders houden, of ooms en tantes, of een zwangere vrouw hebben, of jonge kinderen thuis hebben. Of vrienden hebben met chronische ziektes.
Die zullen het hardst geraakt worden. Maar, ook 'gezonde' jongeren kunnen gewoon de dubbele longontsteking krijgen van dit virus. Het komt dan misschien minder voor, maar toch.
En daar lig je dan, op je buik, met een slang in je keel aan een beademingsapparaat, terwijl je platgespoten bent. Je kunt niks meer. Je kunt niks zeggen. Je kunt je hand niet op steken. Je voelt je totaal naar de klote, in de hoop dat dit maar snel over gaat. Wat een hel. En dat is, als er nog IC-plekje voor je aanwezig is.
Ik zaai geen paniek, maar ik wil wel af van het gebagitaliseer. Mensen die dat doen nemen dit totaal niet serieus en zijn daarom ook veel grotere verspreiders. Die gaan gewoon lekker carnavallen terwijl ze symptomen hebben. Of gaan gewoon lekker skiën in Italië en daarna op maandag gewoon naar school. Nou, bedankt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |