abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 29 februari 2020 @ 23:32:53 #1
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191763722
Vannacht kunnen we weer aangifte doen :7 ! Voor de een een feest en voor de ander wat minder leuk

Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?" Voor de rest,...

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2019. Het aangifteprogramma 2019 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2019 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2019. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 mei 2020 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Belastingaangifte 2019 vindt u informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie Digi-D aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 mei 2020 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2019 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2019 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 15 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2024 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillende gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Daarom kun je pas na 1 maart 2020 aangifte doen.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2020 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2020 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2019 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2019. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2020. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2020 ontvangen.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 15. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 46 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Kan ik de app Aangifte 2019 gebruiken?
Grote kans van wel. Er zijn 3,5 miljoen mensen die de app Aangifte 2019 kunnen gebruiken. Lees in welke situaties u de app níet kunt gebruiken.

Staat uw situatie in deze lijst, dan kunt u de app niet gebruiken:
• U had in 2019 niet het hele jaar dezelfde fiscale partner.
• U hebt in 2019 een huis gekocht of verkocht.
• U had in 2019 een fiscale partner, een eigen woning én vermogen waar je belasting over moet betalen. Wij kunnen dan uw inkomsten en aftrekposten niet zo voordelig mogelijk voor u verdelen.
• U had in 2019 een restschuld voor een vroegere eigen woning.
• U hebt in 2019 een lening voor uw eigen woning afgesloten bij familie of bij een buitenlandse bank.
• U had in 2019 een onderneming.
• U had in 2019 resultaat uit overige werk.
• U woonde in 2019 in het buitenland.
• U had in 2019 inkomsten uit of bezittingen in het buitenland.
• U bent co-ouder en uw minderjarige kind stond in 2019 niet op uw adres ingeschreven.
• U hebt aftrekposten, zoals giften, zorgkosten of studiekosten. Tenzij u alléén hypotheekrente wilt aftrekken. Dan kunt u de app wel gebruiken.
Staat uw situatie er niet tussen? Dan kunt u de app Aangifte 2019 gebruiken

nb mocht informatie hierboven niet kloppen graag een topicreport zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rene op 29-02-2020 23:48:48 ]
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_191763959
quote:
Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.
Dat is ¤ 15 en ¤ 46 in 2019.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  Moderator zaterdag 29 februari 2020 @ 23:49:10 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191764055
quote:
12s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:43 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Dat is ¤ 15 en ¤ 46 in 2019.
Thanks! Zal wel inflatie zijn hehe.
Deze zaken mogen met een TR aangegeven worden dus :s) ! :)
pi_191764206
Ik zit al klaar om mijn aangifte te doen! ZIN IN :D
  Moderator zaterdag 29 februari 2020 @ 23:56:18 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191764216
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:55 schreef investeerdertje het volgende:
Ik zit al klaar om mijn aangifte te doen! ZIN IN :D
Hier ook. Is een jaarlijks terugkerend ding om 0:00 stipt :7
pi_191764237
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:56 schreef Rene het volgende:

[..]

Stel nerds bij elkaar :-P
  zondag 1 maart 2020 @ 00:05:50 #7
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_191764412
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 23:56 schreef Rene het volgende:

[..]

Alleen jammer dat ie aangeeft dat er storing is en je later opnieuw mag proberen :')
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_191764433
Is een ontslagvergoeding een uitkering tegenwoordig (transitievergoeding)?

En ze hebben een nieuw kopje, namelijk uitgeleend geld met als omschrijving: "via crowdfunding (publieksfinanciering) een startend bedrijf of project financieel steunde
U krijgt hiervoor rente, aandelen of goederen terug."
  zondag 1 maart 2020 @ 00:07:39 #9
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_191764450
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 00:06 schreef investeerdertje het volgende:
Is een ontslagvergoeding een uitkering tegenwoordig (transitievergoeding)?
Uitkering van werkgever of uwv?
pi_191764459
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 00:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Uitkering van werkgever of uwv?
Werkgever, volgens de belastingdienst wel, maar oogt zo raar.
  zondag 1 maart 2020 @ 00:13:40 #11
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_191764558
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 00:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Werkgever, volgens de belastingdienst wel, maar oogt zo raar.
Is het geen gewoon salaris (tegenwoordige dienstbetrekking)?
  Moderator zondag 1 maart 2020 @ 00:17:10 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191764618
Teruggave wijkt wel af ten opzichte van vorig jaar. Beetje jammer en gek. Of ik we zijn in een ongunstige belastingschijf gedoken of de regels met HRA zijn enorm veranderd.
Merken jullie dat ook?
pi_191764749
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 00:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Is het geen gewoon salaris (tegenwoordige dienstbetrekking)?
Volgens de vooraf ingevulde in ieder geval niet :-/
quote:
11s.gif Op zondag 1 maart 2020 00:17 schreef Rene het volgende:
Teruggave wijkt wel af ten opzichte van vorig jaar. Beetje jammer en gek. Of ik we zijn in een ongunstige belastingschijf gedoken of de regels met HRA zijn enorm veranderd.
Merken jullie dat ook?
Gelet op je inkomen lijken mij de regels met betrekking tot de HRA niet van toepassing voor jou (alleen hoogste belastingtarief heeft daar toch echt last van?) Ik merk wel dat er door het aanpassen van de belastingtarieven andere verdelingen gunstig zijn tussen mij en fiscaal partner

Correctie: De nieuwe belastingtarieven bestonden natuurlijk nog niet.. :')
  Moderator zondag 1 maart 2020 @ 00:26:42 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191764791
Heb lopen schuiven maar inn tegenstelling tot vorig jaar kunnen we beter alles naar mn partner schuiven ipv naar mij. Snap het niet zo. :? . Kan geen fout ontdekken.
pi_191764827
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 00:26 schreef Rene het volgende:
Heb lopen schuiven maar inn tegenstelling tot vorig jaar kunnen we beter alles naar mn partner schuiven ipv naar mij. Snap het niet zo. :? . Kan geen fout ontdekken.
Same here

Inkomen partner gestegen? Het pakte hier nog beter uit door het heel arbitrair weer te verdelen en partner naar een andere heffingskorting te tikken. Kwam aan op de euro :')

[ Bericht 8% gewijzigd door investeerdertje op 01-03-2020 00:34:42 ]
  Moderator zondag 1 maart 2020 @ 00:39:02 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_191765029
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 00:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Same here

Inkomen partner gestegen? Het pakte hier nog beter uit door het heel arbitrair weer te verdelen en partner naar een andere heffingskorting te tikken. Kwam aan op de euro :')

Ja, een eenmalige onkostenvergoeding van 165 euro voor een stemlokaal. En verder het jaarlijkse stijginkje.
Ach. Is niet anders :s)
pi_191765045
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 00:39 schreef Rene het volgende:

[..]

Ja, een eenmalige onkostenvergoeding van 165 euro voor een stemlokaal. En verder het jaarlijkse stijginkje.
Ach. Is niet anders :s)
Nja, ik minder dan andere jaren, maar was te verwachten. Partner is o.a. meer gaan verdienen

[ Bericht 1% gewijzigd door investeerdertje op 01-03-2020 01:14:26 ]
  zondag 1 maart 2020 @ 08:12:00 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191767255
Dit jaar voor het eerst in de app aangifte gedaan. Rete makkelijk zeg, ik was binnen 2 minuten klaar.

:+

Geen gekkigheid, ik krijg m'n HRA netjes terug dus hopelijk een mooie aanvulling op m'n vakantiegeld.
Resistance is futile.
pi_191767429
quote:
7s.gif Op zondag 1 maart 2020 08:12 schreef Seven. het volgende:
Dit jaar voor het eerst in de app aangifte gedaan. Rete makkelijk zeg, ik was binnen 2 minuten klaar.

:+

Geen gekkigheid, ik krijg m'n HRA netjes terug dus hopelijk een mooie aanvulling op m'n vakantiegeld.
Had je de mogelijkheid om de verdeling tussen jou en je fiscaal partner te verschuiven of had je deze keuze niet/was dit nvt?
  zondag 1 maart 2020 @ 08:53:20 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191767496
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 08:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Had je de mogelijkheid om de verdeling tussen jou en je fiscaal partner te verschuiven of had je deze keuze niet/was dit nvt?
Wij zijn nog geen fiscale partners. Volgend jaar wel.
Resistance is futile.
pi_191767509
Ingevuld en bijna 1400 minder dan normaal. Mijn dochter is verleden jaar 13 geworden.
pi_191767873
Bij mij loopt ie vast na invullen hypotheek gegevens. Tot 3x toe geprobeerd. Krijg wit scherm. Lekker dan. Meer mensen dit probleem?
pi_191767878
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 08:55 schreef shomila het volgende:
Ingevuld en bijna 1400 minder dan normaal. Mijn dochter is verleden jaar 13 geworden.
Balen dat de grens van de IACK maar tot geldt tot het jaar dat kind 12 jaar wordt.
Terwijl een kind juist flink meer kost op het voortgezet onderwijs.
Ik krijg gelukkig nog 2 jaar de IACK. Het is toch een flink bedrag.
pi_191767997
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2020 09:36 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Balen dat de grens van de IACK maar tot geldt tot het jaar dat kind 12 jaar wordt.
Terwijl een kind juist flink meer kost op het voortgezet onderwijs.
Ik krijg gelukkig nog 2 jaar de IACK. Het is toch een flink bedrag.
De IACK wordt bij de vooraf ingevulde aangifte direct verwerkt toch? Kun je dat op enige wijze controleren?

Verder weinig te checken nog:
quote:
Door een storing kunnen uw gegevens niet worden opgehaald. Probeer het later nog eens. U bent uitgelogd en gaat terug naar www.belastingdienst.nl.
pi_191768035
Site plat.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')