Hexagon | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:30 |
Kijk dat is tenminste groot denken in plaats van dat kruimelgedrag. Zeker zo'n metro tussen Amsterdam en Almere is geweldige infrastructurele verbetering tussen die twee steden. En je zou nog verder kunnen uitbreiden in het markermeer. Dus gas op dit plan. | |
Megumi | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:31 |
Op zich een mooi plan maar wie gaat dit betalen? | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:38 |
Een normale trein kan niet? (Eventueel via een metroachtige dienstregeling zoals er nu ook al is met EHV?) | |
VoMy | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:40 |
Sinds de metrolijn Den Haag - Rotterdam is in metropoolachtige gebieden het concept van een metro weer populair. | |
Enchanter | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:47 |
Klinkt goed , alleen je kan mensen niet dwingen om daar te gaan wonen. Ik kan me niet voorstellen dat men vrijwillig in Almere gaan wonen , alhoewel met een snelle metro verbinding , misschien dan weer wel 🤔 | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:50 |
Er mag toch niets meer gebouwd worden vanwege onzinregels pfas en dat soort onzin? | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:51 |
Goede zaak. Bovendien als hier nu over nagedacht wordt zal het sowieso pas in....2040 klaar zijn. Op z'n minst. | |
Aurelius | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:53 |
Almere ![]() Gelukkig mogen de plebs van Jetten wel naar Amsterdam kijken. ![]()
| |
TheoddDutchGuy | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:57 |
Dan beginnen ze pas. Net als die snelweg ergens in Limburg waar ze al sinds 1963 over aan het discussiëren zijn. Wel makkelijk geld verdienen voor politici. | |
Vader_Aardbei | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:58 |
Voor deze en andere users die lulverhalen ophangen oveer Almere: de waarheid is dat Almere is omhooggeschoten op de ranglijst van ''beste gemeenten'' van plek 18 naar 6, en dat de vraag naar woningen in de regio enorm is gegroeid en blijft groeien. Alle kut-cliche's over hoe slecht Almere is ten spijt. https://www.jll.nl/nl/nie(...)-de-beste-woonsteden
| |
Hexagon | dinsdag 18 februari 2020 @ 10:58 |
Gewoon wat boeren uitkopen en gaan met die banaan | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:01 |
Bouw die woningen in limburg of oost-groningen. | |
Mexicanobakker | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:01 |
Dat gejank over Almere is achterhaald ja. | |
Hexagon | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:01 |
Ik begrijp dat Maarten-Jan en Anne-Pleun liever op de borrels zeggen dat ze binnen de Amsterdamse ring wonen. Maar dat wordt dan echt hun eigen keuze om daar kapitalen aan woonlasten voor uit te gaan geven. Wie gewoon een normaal huis wil wordt hiermee geholpen. | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:02 |
Ja handig de paar bedrijven die nog voor export, omzet en misschien winst zorgen om zeep helpen. Dat werkt fantastisch indien je een miljarden kostend infrastuctuurproject wilt gaan uitvoeren. | |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:03 |
Dan hou je altijd helaas. De Bijlmer in Amsterdam is ook compleet anders nu dan 30 jaar geleden. Bijna al die flats zijn tegen de vlakte gegaan. Maar het slechte imago is er nog steeds bij mensen. | |
Aurelius | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:04 |
Ontkenning, cognitieve dissonantie, Stockholm syndroom. | |
Hexagon | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:05 |
Ja inderdaad, een paar subsidieslurpende boeren leveren onze economie meer op dan bijvoorbeeld ASML of Heineken . ![]() | |
Vader_Aardbei | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:05 |
Ja wat weet een bedrijf als JLL nou helemaal. Ze verdienen er alleen maar hun geld mee. | |
Graf..Coudenhove..Kalergi | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:08 |
Die cijfers zijn bekend zoek ze even op en post ze hier. Maar wel compleet dus ook de omzet voor de havens en tussenhandel erbij rekenen ![]() PS Shell en Unilever zijn ook de grote jongens qua omzet Hier kun je wat cijfers vinden alleen nog optellen voor een totaal; https://opendata.cbs.nl/s(...)156ned/table?dl=D4CA [ Bericht 6% gewijzigd door Graf..Coudenhove..Kalergi op 18-02-2020 11:15:09 ] | |
Weltschmerz | dinsdag 18 februari 2020 @ 11:52 |
Dat is de vraag niet. Het gaat erom wat onze economie wat oplevert. Dan moet je bepalen wat onze economie is, en ik kan alvast verklappen dat economie en BNP niet hetzelfde zijn. En 'onze' economie veronderstelt een 'wij', dus wie zijn 'wij' en wat maakt economie de onze? | |
Luckyseven | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:25 |
Almere is steeds meer in trek. En de huur/huizenprijzen stijgen ongelooflijk hard. Ik denk dat het huidige stigma snel zal verdwijnen, het zal de stad goed doen. | |
Postbus100 | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:31 |
Volgens mij is dat letterlijk naast het huis van mijn broer en schoonzus. Nou ja, bijna letterlijk: er staat nog één huis tussen ![]() Edit : oh nee, niet helemaal ernaast. Maar blijft zonde. Ik vind Almere Poort ook al zo'n enorm oppervlakte aan woningen. En nogal zielloos. | |
Knip | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:40 |
Kunnen we niet wat bouwen op de Antillen die we nog hebben? Op Bonaire is het goed toeven. Wat huizen bouwen die tegen eventuele orkanen bestand zijn, wat banen creëren en we kunnen zo een paar duizend mensen kwijt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Bonaire | |
Vader_Aardbei | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:43 |
Poort is inderdaad net een soort Lego blokkendoos geworden, echt heel lelijk. Almere Hout is alleen bizar grote villa's voor de Jort Keldertjes. ![]() Ik sta wel achter Rob's plan voor een metroverbinding Almere-Amsterdam. Ben die lange treinreis met overstap op Weesp wel zat inmiddels. | |
-XOR- | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:43 |
Dat klopt wel. Het blijft wel leuk clichegrappen maken maar ondertussen ziet het er allemaal prima uit. Ik heb ook wel eens overwogen om er naartoe te verhuizen, maar de prijzen zijn daar ook niet meer wat ze waren. | |
Postbus100 | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:49 |
wat zou je voorstellen dan? Alle nieuwbouwwijken in Nederland zijn toch spuuglelijk? Ja, ik snap werkelijk niet hoe zo'n grote stad zo'n beroerde verbinding met het vasteland kan hebben. Amersfoort - Almere is ook niet te doen. | |
Postbus100 | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:51 |
En vooral ook een flink uitgestrekt gebied waar je met de auto hélemaal omheen moet om te komen waar je wilt zijn. Rotonde, rotonde, rotonde, rotonde, rotonde, rotonde rotonde, rotonde, rotonde, rotonde. En maar vijftig mogen blijven rijden. | |
RamboDirk | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:56 |
Je kunt vanuit Almere toch ook met zo'n snelle boot van conexxion naar hartje Amsterdam? | |
Mexicanobakker | dinsdag 18 februari 2020 @ 12:57 |
Het woont prettig, maar voor de buitenstaander heeft het nul uitstraling omdat alles kriskras loopt en op elkaar lijkt. Eigenlijk waar alles wat sinds de jaren 80 is gebouwd aan laagbouw zowat last van heeft, op alleenstaande woningen na. Het is gewoon te uniform. Zelfs van die lelijke portiekflats hebben vaak meer uitstraling. | |
LXIV | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:03 |
Je kunt ook in 2020 iets bouwen dat uitstraling heeft en waar mensen graag wonen, bijv Brandenburg in Helmond. Ik vind het een goed plan, zeker als er een snelle verbinding naar Amsterdam komt. Zo maak je het voor de middenklasse mogelijk om nabij Amsterdam te wonen in een normaal huis tegen een normale prijs en op acceptabele reisafstand. Amsterdam kan niet draaien op enkel expats en illegale migranten, dat heeft ook politie-agenten, onderwijzers, verplegers etc nodig. Die kun je krijgendoor betaalbare en goede woonruimte op acceptabele afstand te bieden. | |
Postbus100 | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:04 |
Klopt. Leidse Rijn is ook al zo'n verschrikking. En Vleuten. Dat was mijn eerste kennismaking met eenechte vinexwijk, en wat vond ik dat lelijk ![]() Kattenbroek in Amersfoort (iets ouder, van 1990) vind ik nog wel acceptabel. Sterker nog, nu denk ik : hebben ze eigenlijk best goed gedaan. En ze hebben nu een paar nieuwe flats bij het spoor gebouwd, bij de meridiaantunnel. Ook wel mooie architectuur ![]() | |
voetbalmanager2 | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:05 |
Europa. Almere is een achterstandsgebied dus daar hebben ze vast wel een potje voor om te ontwikkelen. | |
Treinhoer | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:06 |
Welk station stap je op? Want er gaat vanaf Centrum een rechtstreekse IC naar Amsterdam CS, dan hoef je niet al die stoptrein-stations af te gaan. Vanaf Amsterdam CS ben je sneller op Muiderpoort, Amstel, Sloterdijk, Lelyslaan. Als je naar Zuid, Bijlmer ArenA of RAI moet, dan kun je op Almere Centrum ook overstappen op de IC naar Den-haag die via Zuid en Schiphol gaat. | |
Megumi | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:06 |
Voor 17 miljoen? | |
Mexicanobakker | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:06 |
Brandevoort gaat inderdaad wel. De veste heeft nog wel iets van uitstraling, al vind ik dat ook overgewaardeerd. (Bovendien is bijvoorbeeld in Vleuterweide, Leidsche Rijn, dezelfde wijk nog een keer neergegooid) Ik denk dat het voor mij ook te maken heeft met dat alles er zo 'opgepoetst' uit ziet tegenwoordig. Dat het iets van authenticiteit mist, die je in jaren 70 wijken op zich nog wel hebt. | |
Mexicanobakker | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:08 |
Ik vind Blixembosch-West in Eindhoven meer dan prima. Blixembosch-oost is dan weer een verschrikking (ja behalve die villa's in buiten, maar goed da's wel van een andere orde). Al ziet dat er niet eens zo 'opgepoetst' uit. | |
voetbalmanager2 | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:08 |
Nee, een ander potje. En anders vergroten ze hun begroting toch gewoon. Dat is de normaalste zaak voor het Europees Parlement. | |
WammesWaggel | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:08 |
In Poort staat zoveel wind, zielloos ook. Een plek waar de overheid mensen opslaat om te rusten voor een nieuwe werkdag. | |
Megumi | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:09 |
Nee dat soort zaken gaat alleen naar nieuwe wegen in Polen waar niemand verder op rijd. | |
LXIV | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:10 |
Ik vind jaren 70 juist erg lelijk. Ik denk dat er minder naar stedenplanners en architecten geluisterd moet worden en meer naar de bewoners. Venetie is ook spontaan gebouw.d | |
Mexicanobakker | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:11 |
Lelijk betekent niet direct 'zonder uitstraling' voor mij. | |
Treinhoer | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:12 |
Ze hebben daar vlakbij ook een enorm stuk grond verkocht aan de Lidl die daar een mega groot distributiecentrum en nieuw hoofdkantoor gaat bouwen. Volgens mij gaan ze helemaal weg uit Huizen. | |
Eightyone | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:13 |
Over jaren 70-architectuur op sociale huur-niveau valt te discussieren, maar al vanaf de laag daarboven prikkelt het me juist wel. Van die woningen met allemaal van die vage hoeken en kuilen en zo. | |
Prego | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:27 |
Doe het lekker zelf ![]() | |
silverhill | dinsdag 18 februari 2020 @ 17:37 |
Als het gerealiseerd wordt gaan de huizenprijzen in Almere dan natuurlijk ook de lucht in. Maar als je al in Almere woont en je eigen huis bezit heb je wel eindelijk iets om heel blij van te worden. Ik ben overigens niet heel bekend met Almere, maar is dat juist niet from scratch heel ruim opgezet zodat er genoeg ruimte is om dit soort projecten nog gewoon bovengronds te kunnen bouwen? Een metro lijkt me meer geschikt voor Utrecht, maar aangezien ze die tramlijn vernieuwd en uitgrebreid hebben zal dat de eerst komende 50 jaar wel niet gebeuren. | |
Houtenbeen | woensdag 19 februari 2020 @ 00:51 |
![]() | |
skrn | woensdag 19 februari 2020 @ 01:05 |
Inderdaad, jaren 70-huizen zijn juist gezellig bijna truttig opgezet. Soms goedkoop, dat dan wel. Zitkuilen, convector-putten, open haard, open keukens, bakstenen muren, eerste aanzet tot echte moderne keukens, afdakjes voor het hout voor de open haard, inbouwkasten, en soms wat geëxperimenteer zoals een vide of zelfs split-level. En daken zijn belangrijk in jaren 70 huizen. Er werd wel nagedacht over de beleving van mensen in hun huizen, en hoe ze die gingen gebruiken. Tegenwoordig wordt elke M2 in een huis optimaal benut, en lijkt nieuwbouw van binnen heel erg op elkaar. [ Bericht 8% gewijzigd door skrn op 19-02-2020 01:13:14 ] | |
skrn | woensdag 19 februari 2020 @ 09:28 |
Jaren zeventig https://www.funda.nl/koop/nieuwegein/huis-41424991-zwaluw-88/ ![]() | |
michaelmoore | woensdag 19 februari 2020 @ 10:34 |
er moet en kan veel meer in Noord-Holland gebouwd worden , zonder tunnel dus, ruimte zat in West Friesland | |
Aether | woensdag 19 februari 2020 @ 10:34 |
Over die metro hadden ze het 10 jaar geleden al: http://www.m55.nl/het-project![]() | |
Opnaarutrecht | woensdag 19 februari 2020 @ 11:19 |
We moeten juist meer gaan decentraliseren. In Limburg is volop ruimte, alleen geen werk. De Randstad is al te druk. | |
skrn | woensdag 19 februari 2020 @ 11:21 |
Bevolkingsdichtheid van Limburg is hoger dan Nederland gemiddelde. | |
Mexicanobakker | woensdag 19 februari 2020 @ 11:21 |
Dat ging in de jaren 80 en 90 zo lekker ja. Voordelen van clustering zijn simpelweg te groot. En een deel van het probleem is dat er te weinig kennis in Limburg en het noord-oosten zit. | |
Frutsel | woensdag 19 februari 2020 @ 11:22 |
Gewoon niets meer bouwen... vol is vol | |
skrn | woensdag 19 februari 2020 @ 11:24 |
Betuwe / zuidkant van Utrecht onder de Lek, Gorinchem e.o. ,dat zijn gebieden waar nog heel wat kan en toch redelijk bij de randstand liggen. Misschien Tiel echt verder ontwikkelen. | |
Mexicanobakker | woensdag 19 februari 2020 @ 11:27 |
Maar Utrecht is qua werkveld een stuk minder relevant dan Amsterdam, Den Haag en Rotterdam tegenwoordig. Ik zou eerder nog denken aan bovenin Noord-Holland, al is men daar ook al flink bezig. Gorinchem gaat wel ja, maar dan zal daar wel een betere OV-verbinding nodig zijn. | |
Hexagon | woensdag 4 maart 2020 @ 18:42 |
En de kamer gaat op groen ![]() https://www.binnenlandsbe(...)lmere.12514719.lynkx | |
rododendronneke | woensdag 4 maart 2020 @ 18:57 |
Genoeg ruimte daar. En anders wordt die wel gemaakt. Prima plan. | |
qajariaq | woensdag 4 maart 2020 @ 21:27 |
Ik heb ook wel eens een plan gezien voor een soort brede dijk met eilandjes tussen Almere en Amsterdam. Daar zou dan ov over kunnen rijden en een heleboel huizen aan het water op gebouwd worden. Is dat plan ooit verder uitgewerkt of is dat heel snel in de prullenbak verdwenen? Ik vond het wel idee wel leuk van opzet maar het zal wel heel duur zijn om veel zand daar naar toe te verplaatsen. | |
Fred_B | woensdag 4 maart 2020 @ 22:15 |
Nagenoeg alle grote wateren in Nederland zijn Natura2000-gebied, dus die kan je niet zomaar volplempen met huizen. | |
DireStraits7 | donderdag 5 maart 2020 @ 11:09 |
Misschien willen de mariniers wel naar Limburg? | |
EdvandeBerg | donderdag 5 maart 2020 @ 11:23 |
Ze stampten een flinke wijk uit de grond op een plek tussen Utrecht, Vleuten en De Meern. Je zou denken dat men geleerd heeft van fouten uit het verleden, maar het is echt een ramp ergens te komen in Leidse Rijn / Vleuterweide. In plaats van recht-toe-recht-aan infrastructuur lijkt het wel of de plannenmakers bewust het navigeren daar lastig hebben gemaakt. | |
EdvandeBerg | donderdag 5 maart 2020 @ 11:25 |
Veel werk kan vanuit thuis gedaan worden tegenwoordig. Dat is het grote verschil met de 80s/90s. | |
EdvandeBerg | donderdag 5 maart 2020 @ 11:26 |
Al die mensen die daar een huis gaan kopen, woningcorporaties. Bouwen van woningen levert geld op. Welke kosten bedoel jij dan? | |
Mexicanobakker | donderdag 5 maart 2020 @ 11:28 |
Ligt aan de sector - en dan nog hebben veel bedrijven er voordeel van om in de randstad te zitten. Dan zul je hele sectoren moeten aansporen. | |
DireStraits7 | donderdag 5 maart 2020 @ 12:25 |
Het nieuwe centrum bij Leidsche Rijn is best prima. | |
Megumi | donderdag 5 maart 2020 @ 17:00 |
De bouw van de metro. | |
michaelmoore | donderdag 5 maart 2020 @ 17:06 |
de bouw van de metro komt uit het investeringsfonds , daar merkt Almere niets van | |
Megumi | vrijdag 6 maart 2020 @ 06:08 |
We gaan het zien. Gezien de bouw van de Noord/Zuid lijn in Amsterdam verwacht ik dat het niet goedkoop gaat worden. | |
michaelmoore | vrijdag 6 maart 2020 @ 07:19 |
jij hoeft het niet te betalen he | |
qajariaq | vrijdag 6 maart 2020 @ 08:30 |
Ze hoeven nu niet door de Vijzelstraat. De onverwachte kosten zullen lager zijn hoewel er wel standaard veel te laag wordt ingezet op grote projecten. Dat schijnt te moeten omdat er anders geen draagvlak voor is. | |
DireStraits7 | vrijdag 6 maart 2020 @ 09:37 |
ze anders de tender niet gegund krijgen. | |
qajariaq | vrijdag 6 maart 2020 @ 15:09 |
De betreffende overheid maakt natuurlijk een voorcalculatie lijkt mij. Op basis van die berekening moet eerst gekeken worden of de politiek er warm voor loopt. Daarna is pas een eerste aanbesteding. |