Als diepere boodschap zou het misschien kunnen, maar weet ik niet dus laat ik liever in het midden.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De grondtekst geeft ook geen duidelijkheid over het binnenkomen van Jezus.
Wat ik me afvraag, zou de schrijver met het benoemen van die 'gesloten deur', kunnen zinspelen naar Johannes 10?
Twee gedachten schieten me dan te binnen. De eerste is dat de aanwezigen de schapen zijn. Met Johannes 10.2 in het achterhoofd zou hij hier dan dus ook door de deur binnen gekomen moeten zijn gekomen. Voor de herder doet de poortwachter namelijk open.
Even verderop staat (10.7) dat Jezus zelf de deur is. Dit brengt mij bij mijn tweede gedachte hierover. Op het moment dat Jezus binnenkomt waren de aanwezigen bang, hadden Jezus verloochend en hun geloof verloren. Daarom zou het kunnen dat de schrijver van het gedeelte die gesloten deur hier bij Johannes 20 inzet. Jezus was die deur en op dit moment was vanwege het ongeloof van de aanwezigen die deur nu gesloten. Jezus z'n optreden moest deze voor hen weer openen.
Waarom noem je mij conservatief.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 11:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat doe je inderdaad niet, maar je kunt het wel. Qua integriteit zou het je dan ook sieren om de gebruikelijke nonsens over wetenschap achterwege te laten. En nogmaals: "geloven" is geen joker waarmee de werkelijkheid zich opeens naar jouw opvattingen draait.
[..]
Klopt. En geen eenhoorns, geen paarse kabouters, geen elfjes, etc.etc. Dat is dus redelijk nietszeggend. We hebben het hier niet over uitsluitsels.
Wel relativeert wetenschap enorm, en is het naar mijn idee erg lastig uit te leggen waarom de natuur is zoals ze is als je een conservatief-christelijk godsbeeld aanhangt. Dus in die zin doet het er weldegelijk toe. Maar ik heb niet de illusie je hiervan te kunnen overtuigen.
[..]
Maar het raakt jou weldegelijk. Anders had je niet keer op keer desinformatie lopen spuien.
Ik kan ook wel zeggen dat "of de aarde rond of plat is er voor mij niet toedoet", maar als ik vervolgens regelmatig zeg dat ik twijfel aan het rond-zijn van de aarde en allerlei pseudowetenschappelijke linkjes loop te geven die dit onderbouwen, dan is dat wel een signaal natuurlijk. Waarom zou ik op die manier iets tegenspreken wat wetenschappelijk zo ontzettend solide is? Omdat ik me misschien bedreigd voel door die wetenschappelijke inzichten? Omdat ik domweg wantrouwend ben? Zeg het maar
Conservatieve christenen voelen zich wel degelijk bedreigd door het relativerende karakter van de moderne wetenschap.
[..]
Ok, concreter voorbeeld. In Marcus 16:17 staat dat je als christen "dodelijke drankjes kunt drinken" zonder dat het je schade doet. Heb jij genoeg vertrouwen in god om die gok te wagen? Je zou daarmee een boel mensen kunnen overtuigen van het goddelijke ingrijpen, a la Elia in 1 Koningen 18.
Het antwoord is waarschijnlijk weer ontkennend, en dat is het "probleem" met jouw claims: god kan alles, maar als je er expliciet om vraagt, dan is het maar afwachten of-Ie thuis is, en wordt daar een bijbeltekst bij gesleept. Ik kan ook konijnen uit het niets toveren, maar alleen als niemand kijkt en ik in de buurt van een kinderboerderij ben.
Dat heeft weinig te maken met geloof; dat is naïviteit
Tja, uiteindelijk ga je weer een evangelisch praatje ophouden. Maar ik weiger dat te geloven.quote:Op maandag 2 maart 2020 15:22 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Als diepere boodschap zou het misschien kunnen, maar weet ik niet dus laat ik liever in het midden.
Maar ik denk dat hij gewoon overal kon verschijnen en verdwijnen door zijn 100% God zijn.
Zoals je weet liep Jezus ook eens op het water en Petrus toen hij zonder twijfel en gefocust op Jezus uit die boot stapte ook.
Ik geloof dat Jezus bij machte is en toen was om te verschijnen waar hij wilde.
Jezus is daarnaast ook de deur/ enige weg tot God.
Niemand komt tot de Vader dan door mij alleen zegt Jezus in Johannes 14:
Johannes 14:6 Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Jij hebt een talent voor slecht lezen en de discussie ontwijken. Laat maar.quote:Op maandag 2 maart 2020 16:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom noem je mij conservatief.
Volgens jouw zou een christen dus gewoon met alle winden moeten mee waaien als het er op aan komt?
Maar als ik dat zou doen, hoe kan men dan nog merken dat ik of wie dan ook een christen is?
Maar als je mij gaat uitdagen om iets giftigs te drinken, dan raak ik feitelijk in verzoeking net als wat Jezus gebeurde in de woestijn. En die gaf als tegen reactie: Gij zult de here uw God niet verzoeken.
Lukas 4:12 Maar Jezus antwoordde en zei tegen hem: Er is gezegd: U zult de Heere, uw God, niet verzoeken.
Dus als je iets gaat doen met de intentie van God red mij toch wel, dan ben je als christen niet goed bezig.
Verder geloof ik in de waarheid van de bijbel zoals de volgende tekst uit Romeinen 1 ook beschrijft.
Romeinen 1:16 Want ik schaam mij niet voor het Evangelie van Christus, want het is een kracht van God tot zaligheid voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook voor de Griek.
17. Want de gerechtigheid van God wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, zoals geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
18. Want de toorn van God wordt geopenbaard vanuit de hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid van de mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken,
19. omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20. Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.
21. Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd.
22. Terwijl zij zich uitgaven voor wijzen, zijn zij dwaas geworden,
23. en hebben zij de heerlijkheid van de onvergankelijke God vervangen door een beeld dat lijkt op een vergankelijk mens, op vogels en op viervoetige en kruipende dieren.
volgens mij had ik daar al in 1 van mijn vorige posts antwoord op gegeven.quote:Op maandag 2 maart 2020 17:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Tja, uiteindelijk ga je weer een evangelisch praatje ophouden. Maar ik weiger dat te geloven.
De bijbelse God is er 1 van onmacht en Jezus heeft gefaald. Daar geloof ik in.
Zou je nog antwoord willen geven hoe je over de hemel denkt, is de hemel een plek in 1 of andere andere dimensie? Of is de hemel een plek ergens tussen de sterren? En hou verhoudt jouw antwoord zich met wat de bijbel erover zegt.
quote:Op vrijdag 28 februari 2020 16:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik denk dat die ergens buiten de ruimte en tijd valt en dat kan dus overal zijn in ieder geval een voor ons nu onzichtbare wereld.
Net als dat de duivel momenteel hier op aarde regeert.
Hoe denk jij dat het bijvoorbeeld komt dat er de laatste jaren zoveel jeugd o.a. bij een psycholoog loopt?
[..]
Maar toch staat er dat de deuren gesloten waren, nu weet ik de bron tekst zo niet, maar ik denk dat er ook bedoelt wordt dat de deur op slot was zodat de Joden niet binnen konden komen en omdat de discipelen angstig waren voor de Joden als volgelingen van Jezus zijnde.
Dus kon Jezus niet opeens binnen zijn als hij alleen maar mens zou zijn. Maar omdat hij ook God is kon hij dat wel.
Aaah, dank je!quote:Op dinsdag 3 maart 2020 13:56 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
volgens mij had ik daar al in 1 van mijn vorige posts antwoord op gegeven.
[..]
Hoe kan zoiets nu een verzoeking zijn als het gewoon in Gods woord staat? Twijfel je soms aan Gods woord?quote:Op maandag 2 maart 2020 16:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar als je mij gaat uitdagen om iets giftigs te drinken, dan raak ik feitelijk in verzoeking net als wat Jezus gebeurde in de woestijn. En die gaf als tegen reactie: Gij zult de here uw God niet verzoeken.
Hij beantwoordt tenminste nog vragen van HH. Mijn opmerkingen worden vaak genegeerd door Sjoemie.quote:Op maandag 2 maart 2020 16:19 schreef Modus het volgende:
Bravo weer. Je gaat zoals gebruikelijk weer op geen enkele van de door HH aangekaarte punten apart in. Gewoon helemaal niet.
In plaats daarvan kom je gewoon weer met wat hol evangelisch gebrabbel dat op geen enkele manier bijdraagt aan de discussie noch op wat voor manier dan ook antwoord geeft op HH's kritische noten.
Ach ja, het was te voorspellenquote:Op woensdag 4 maart 2020 07:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe kan zoiets nu een verzoeking zijn als het gewoon in Gods woord staat? Twijfel je soms aan Gods woord?
Maar wat is dan boven?quote:Op dinsdag 3 maart 2020 17:18 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Aaah, dank je!
Ik snap alleen niet dat christenen dat, of iets soortgelijks, beweren. De bijbel is er toch duidelijk over dat God van boven komt en zich ergens tussen de sterren begeeft.
Jacobus 1.17 bijvoorbeeld.
Alle goede gave en alle volmaakte gift
is van boven afkomstig,
neerdalend van de Vader der lichten,
bij wie geen verandering is
of zweem van ommekeer.
Ik twijfel niet aan Zijn woord.quote:Op woensdag 4 maart 2020 07:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hoe kan zoiets nu een verzoeking zijn als het gewoon in Gods woord staat? Twijfel je soms aan Gods woord?
Waarom zou dit een verzoeking zijn?? Het staat er toch niet voor niets?quote:Op woensdag 4 maart 2020 16:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik twijfel niet aan Zijn woord.
Maar als iemand voor mij staat met een beker Gif, en zegt dat ik moet opdrinken, omdat God zegt dat ik niet zal sterven als ik het opdrink. Dan kan ik denken van, hey dit lijkt mij wel een verzoeking van de Boze.
Och nee, maar als een heiden je nu vraagt of dwingt? Is het jou al gelukt btw om een dode op te wekken? Of zelfs maar een zieke te genezen?quote:Want ik kan mij niet indenken dat een christen een mede christen zal gaan verzoeken om zulke dingen te gaan doen.
1. Omdat het denk ik wel de manier is waarop het gebeurd, zoals gezegd. als iemand zegt: hier heb je een beker gif dan wordt ik feitelijk op de proef gesteld.quote:Op woensdag 4 maart 2020 16:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
1. Waarom zou dit een verzoeking zijn?? Het staat er toch niet voor niets?
2. Je bedoelt volgens mij dat je niet voldoende op God vertrouwt en je weet dat je zal sterven als je de beker drinkt. Echt waar, een bekertje zwaar gif is voor een gelovige net zo dodelijk als voor een ongelovige en dat weet jij ook wel.
Of wou je soms beweren dat gelovigen minder vaak ziek zijn of zo?
[..]
Och nee, maar als een heiden je nu vraagt of dwingt? Is het jou al gelukt btw om een dode op te wekken? Of zelfs maar een zieke te genezen?
No shit Sherlockquote:Op woensdag 4 maart 2020 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar wat is dan boven?
De aarde draait toch?
Dus dan zou "boven" telkens ergens anders zijn toch?
Of de aarde moet plat zijn, dan heb je 1 "boven".
Of boven kan ook maar een klein eindje boven je zijn![]()
Dus boven is vrij relatief.
Uit grootschalig onderzoek is gebleken dat mensen die niet weten of er al dan niet voor ze gebeden is een grotere kans hebben op genezing dan mensen die weten dat er voor ze gebeden is.quote:Op woensdag 4 maart 2020 17:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
En nee het is mij nog nooit gelukt om een dode op te wekken, althans niet dat ik weet.
Verder heb ik wel eens gebeden voor genezing van mensen.
Of als iemand een zware operatie moest ondergaan dat zowel de patiënt als de chirurgen etc in God's handen werden gelegd.
Zodat God door de doktoren/ chirurgen etc heen zou werken om de patiënt te genezen.
Maar God kan ook ter plaatse genezen.
Maar het hoeft ook niet altijd in de buurt te zijn dat gebed verhoord wordt.
Het kan ook zijn dat je hoort van iemand die ziek is en je gaat er voor bidden en deze geneest dan op dat moment of je hoort van iemand die vlak na of tijdens je gebed is genezen. als je diegene vraagt wanneer die genezen is.
quote:Complications of surgery occurred in 52 percent of those who received prayer (Group 1), 51 percent of those who did not receive it (Group 2), and 59 percent of patients who knew they would receive prayers (Group 3).
Kunnen we niet gewoon concluderen dat die tekst nergens op slaat? Een beker gif is voor eenquote:Op woensdag 4 maart 2020 17:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
1. Omdat het denk ik wel de manier is waarop het gebeurd, zoals gezegd. als iemand zegt: hier heb je een beker gif dan wordt ik feitelijk op de proef gesteld.
Dan ligt het er denk ik aan of ik op dat moment een woord van God ontvang of ik het wel moet doen of dat ik onrust in mijn hart krijg omdat het een verzoeking van de duivel is.
2. Ik heb zo af en toe wel twijfels, maar als ik dan weer bemoedigende teksten lees of zie of hoor.
Dan versterkt het mijn geloof op dat moment weer. Maar ik geloof wel dat God zo'n moment wel kan gebruiken om een ander tot geloof te brengen.
Maar het ligt dus echt aan de manier waarop etc.
Het zal inderdaad niet zo zijn dat ik gewoon voor het ontbijt of bij de lunch een glaasje gif kan drinken. Want dan ben je God aan het verzoeken.
Verder heb ik geen idee of christenen minder vaak ziek zijn.
En nee het is mij nog nooit gelukt om een dode op te wekken, althans niet dat ik weet.
Verder heb ik wel eens gebeden voor genezing van mensen.
Of als iemand een zware operatie moest ondergaan dat zowel de patiënt als de chirurgen etc in God's handen werden gelegd.
Zodat God door de doktoren/ chirurgen etc heen zou werken om de patiënt te genezen.
Maar God kan ook ter plaatse genezen.
Maar het hoeft ook niet altijd in de buurt te zijn dat gebed verhoord wordt.
Het kan ook zijn dat je hoort van iemand die ziek is en je gaat er voor bidden en deze geneest dan op dat moment of je hoort van iemand die vlak na of tijdens je gebed is genezen. als je diegene vraagt wanneer die genezen is.
Tuurlijk God kan alles. Hij doet het alleen niet.quote:Maar God kan ook ter plaatse genezen.
nee, niet op 1 specifieke plek in het heelal als je dat tenminste bedoelt.quote:Op woensdag 4 maart 2020 17:44 schreef Panterjong het volgende:
[..]
No shit Sherlock.
Ontwijk je de vraag nu? Echt een concreet antwoord is het niet.
Laat ik hem anders stellen. Is de hemel ergens in het heelal? En dan graag een Ja of een Nee.
Dit is dan ook waar, elke verschillende cultuur heeft er gewoon een ander jasje omheen gedaan, het is het spirituele "einddoel", eigenlijk is doel niet het goede woord, want je bent niet op weg naar iets, je bent juist alle onzin aan het strippen die je aangeleerd is, terug naar Self, naar hoe je was toen je kind was. Dat is ook waarom iedereen Hemel, Nirvana, Samadhi, Varuna, Paradijs, hoe je het noemen wilt, zal herkennen. Iedereen heeft erin geleefd, als kind.quote:Op woensdag 26 februari 2020 12:04 schreef Haushofer het volgende:
De enige uitweg die er dan nog is, is een soort van "alle spirituele wegen leiden tot God". Maar veel progressieve christenen zien dan ook wel in dat er weinig meer overblijft van de christelijke identiteit. Die spagaat blijft mij verwonderen.
Ik ben nu juist als volwassene een stuk relaxeder en zorgelozer dan toen ik als kind was. Ik zou mijn gemoedstoestand als kind niet graag weer opnieuw willen beleven. Niet dat ik getraumatiseerd was o.i.d., maar ik zit nu lekkerder in mijn vel.quote:Op donderdag 5 maart 2020 09:47 schreef Mijk het volgende:
Dat is ook waarom iedereen Hemel, Nirvana, Samadhi, Varuna, Paradijs, hoe je het noemen wilt, zal herkennen. Iedereen heeft erin geleefd, als kind.
Hoezo liegt de bijbel hier dan?quote:Op donderdag 5 maart 2020 07:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kunnen we niet gewoon concluderen dat die tekst nergens op slaat? Een beker gif is voor een
gelovige net zo dodelijk als voor een ongelovige. Voor gifslangen geldt hetzelfde. En gelovigen kunnen net zo min doden opwekken als ongelovigen.
De Bijbel liegt dus en is hier duidelijk niet "de Waarheid".
[..]
Tuurlijk God kan alles. Hij doet het alleen niet.
De Bijbel beweert dingen die pertinent niet kloppen. Dat noemen we liegen.quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Hoezo liegt de bijbel hier dan?
Nee natuurlijk niet. Niemand is zo gek.quote:Heb jij wel eens een verhaal gehoord of gelezen van iemand die al dan niet met vol vertrouwen iet s giftigs heeft gedronken?
Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 5 maart 2020 11:16 schreef hoatzin het volgende:
De Bijbel hoeft niet te liegen als je het "opstaan uit de doden" en "zieken genezen" niet letterlijk neemt maar spiritueel, zoals de eerste christenen dat deden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |