Verklaar dan eens aan mij hoe de gemiddelde christen zo'n 90% van de bijbel negeert omdat dat gewoon even niet zo lekker uitkomt voor hem persoonlijk maar bijvoorbeeld wel heel erg bemoeizuchtig is als het gaat om andermans seksuele relaties?quote:Op woensdag 26 februari 2020 10:46 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik hoef dit ook niet te weten, als het relevant was stond het wel in de Bijbel
Maar je baseert je 10.000 jaar toch op de bijbel? Waar anders op?quote:Op woensdag 26 februari 2020 10:46 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
De ziektekiemtheorie staat ook niet in de bijbel, maar iets zegt me dat je die wel relevant vindt.quote:Op woensdag 26 februari 2020 10:46 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Sterker nog, Jezus zegt in Matteus dat "niet wat in de mond komt ons onrein maakt". Daar had ie best ff bij kunnen vermelden dat er wel zoiets als ziektekiemen bestaanquote:Op woensdag 26 februari 2020 11:38 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:
[..]
De ziektekiemtheorie staat ook niet in de bijbel, maar iets zegt me dat je die wel relevant vindt.
Ik vind het progressieve christendom ook nogal paradoxaal.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 12:34 schreef DecoAoreste het volgende:
En hoe is je houding jegens het progressieve christendom?
Want in de Bijbel staan (louter) relevante dingen?quote:Op woensdag 26 februari 2020 10:46 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik geloof dat de mens als zijnde alleen adam er op dat moment al was en dat God op dat moment bepaalde dieren of diersoorten Land en lucht dieren van over de aarde bij Adam bracht opdat hij ze een naam zou geven, dus dat een tijger dus tijger ging heten. En de hoop dat er daar dus een metgezel tussen zou zitten voor adam.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 17:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
oh ja? In Genesis 2 staat dat eerst de planten, dan de mens, en vervolgens de dieren aan bod komen.
Ook had de Heere God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij.
Want als de Heere God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn.
Hier staat eerst de mens, dan de dieren. En pas daarna de vrouw.
omdat ik niet geloof dat het heelal miljarden jaren oud is en daarbij de aarde een aantal miljoenen jaren oud.quote:Op dinsdag 25 februari 2020 15:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zoals: kunnen doden weer leven?
[..]
Je geeft geen antwoord waarom je de wetenschap alléén wantrouwt als het om de Bijbelse geschiedenis gaat. Of deze raakt. Och och die domme en vooringenomen wetenschappers ook....die zijn er alleen maar op uit om de Bijbel onderuit te halen, meer niet.
Maar als jij ziek wordt vertrouw je ineens wèl op de wetenschap...
De aarde is ook enkele miljarden jaren oud. Niet miljoenen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 14:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
omdat ik niet geloof dat het heelal miljarden jaren oud is en daarbij de aarde een aantal miljoenen jaren oud.
Niet helemaal. Ben je het met me eens dat het universum niet jonger kan zijn dan de sterren die er in zijn?quote:Het heelal schijnt dan weer aan de hand van bepaalde lichtbronnen in het heelal te worden bepaald, omdat licht er zoveel jaar over doet om hier te komen.
Ik doe aan astrofotografie. Als ik objecten op camera vast leg, vang ik lilchtdeeltjes op die soms 30 miljoen jaar onderweg zijn. Wat ik zie is hoe het object er 30 miljoen jaar geleden uit zag. Of het object op dit moment uberhaupt nog bestaat is voor mij onmogelijk om te zeggen.quote:Maar zou dat niet betekenen dat als je met een ruimte schip die kant op zou gaan dat je juist in het verleden moet uit komen? of vlieg je dan als nog de toekomst in omdat tijd alleen maar voor uit gaat en niet achter uit?
Mij ook, dus zijn we het niet altijd oneensquote:Beetje vergelijkbaar met superman die ooit in een film de aarde zogenaamd de andere kant op liet draaien om zo dus de tijd terug te draaien.
Dat lijk mij praktisch onmogelijk.
Door de afstand tot de bron te meten.quote:Dus hoe weet men dat het licht wat men zogenaamd uit het verleden zag dat het zo oud is?
lieve sjoemie, als jij iets niet snapt, dan betekent dat domweg dat je het niet snapt.quote:Op woensdag 26 februari 2020 14:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
omdat ik niet geloof dat het heelal miljarden jaren oud is en daarbij de aarde een aantal miljoenen jaren oud.
Het heelal schijnt dan weer aan de hand van bepaalde lichtbronnen in het heelal te worden bepaald, omdat licht er zoveel jaar over doet om hier te komen.
Maar zou dat niet betekenen dat als je met een ruimte schip die kant op zou gaan dat je juist in het verleden moet uit komen? of vlieg je dan als nog de toekomst in omdat tijd alleen maar voor uit gaat en niet achter uit?
Beetje vergelijkbaar met superman die ooit in een film de aarde zogenaamd de andere kant op liet draaien om zo dus de tijd terug te draaien.
Dus hoe weet men dat het licht wat men zogenaamd uit het verleden zag dat het zo oud is?
Als ik ziek wordt vertrouw ik zowel op God als op de doktoren of juist dat God de doktoren de juiste handelingen verrichten etc.
Nee dit zeg je alleen omdat dit tegen de Bijbel ingaat. Anders zou je het slikken voor zoete koek. Er is geen enkele andere reden waarom jij dit zou wantrouwen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 14:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het heelal schijnt dan weer aan de hand van bepaalde lichtbronnen in het heelal te worden bepaald, omdat licht er zoveel jaar over doet om hier te komen.
Maar zou dat niet betekenen dat als je met een ruimte schip die kant op zou gaan dat je juist in het verleden moet uit komen? of vlieg je dan als nog de toekomst in omdat tijd alleen maar voor uit gaat en niet achter uit?
Beetje vergelijkbaar met superman die ooit in een film de aarde zogenaamd de andere kant op liet draaien om zo dus de tijd terug te draaien.
Dus hoe weet men dat het licht wat men zogenaamd uit het verleden zag dat het zo oud is?
En waarom zou God dat niet bij wetenschappers doen dan?quote:Als ik ziek wordt vertrouw ik zowel op God als op de doktoren of juist dat God de doktoren de juiste handelingen verrichten etc.
1. hierbij de bijbelse onderbouwing had deze tekst volgens mij al eens geplaatst, maar bij deze nog maalsquote:Op dinsdag 25 februari 2020 15:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Volgens jou maar niet volgens de bijbel. De mens is, als creatie van God, een ziel. Zie Genesis 2.7 . Daar staat dat de mens door de adam van God een levende ziel wordt.
[..]
1. Kun je dit vanuit de bijbel onderbouwen?
[..]
Een volmaakt lichaam is geen lichaam met oorlogswonden in de zij door een speer en doorboorde handen en voeten.
[..]
Ik had het uiteraard over de versie in Lucas van het verhaal en daar is van een wolk geen sprake. Maar goed het wordt Handelingen....
Een vliegende wolk dus waar het spookachtige bijbelse figuur Jezus met z'n verrot geslagen en doorboorde lichaam voorzien van verminkte ledematen, licht aangeschoten en vol gegeten (Handelingen 10.41) in op steeg zonder naar beneden te vallen want hij had een geestelijk lichaam. Hij hoefde z'n adem niet in te houden toen hij de lucht in steeg boven op of in een wolk, want hij had een geestelijk lichaam. Eenmaal opgestegen in de hemel boven ons werd Jezus alsnog weggebeamd naar de hemel in 1 of andere vage dimensie. Zoiets?
Lijkt mij sterk toch?
Zou het dan niet logischer zijn dat met die wolk de Heerlijkheid des Heren of een soortgelijke vliegmachine wordt bedoeld. De rokende vliegmachine die God en andere wezens met een menselijke gedaante vervoerde. De wolk die het volk begeleid bij de uittocht, de wolk die volkeren afslachtte, de wolk van waaruit hemelse wezen verschijnen aan lieden als Mozes en Ezechiel.
[..]
2. De deuren waren gesloten omdat de vergadering in het geheim plaats vond. Nergens staat dat Jezus plots uit het niets als een geest in hun midden verschijnt. Er staat slechts dat ze dachten dat ze een geest zagen. Niet zo'n gekke gedachte aangezien iedereen dacht dat Jezus dood was. Maar er staat dus nergens dat hij als een geest plots uit het niets in hun midden verscheen.
En dan nog moet je je afvragen waarom hij als geest wel door gesloten deuren zou kunnen vliegen maar dat bij zijn graf het nodig was dat het rotsblok voor de opening verplaatst werd. Van een beetje geest zou je toch verwachten dat hij ook wel door een rotsblok zou kunnen vliegen?
[..]
Dit is weer puur iets dat jij er van maakt. Het is speculatief en wordt in de bijbel niet bevestigd. Maar dan nog heb je om te kunnen blazen, longen, een luchtpijp, een mond en dergelijke nodig. Als je dit nog steeds op mimicri gooit dan is het toch wel merkwaardig dat die almachtige God met z'n geestelijke verschijning enkel kan blazen als die zich eerst transformeert in een wezen met een menselijke gedaante. Maar dan nog, nergens in de bijbel staat heel dat shape-shifting gebeuren dat jij er van maakt.
[..]
Dit zijn teksten die duidelijk maken dat die hemelbewoners uit de bijbel een menselijke gedaante hebben. Niets meer niets minder. Het idee van mimicri is volkomen uit de lucht gegrepen en waarschijnlijk bij jou voortgekomen uit ouderwetse plaatjes van engelen die op harpjes spelen of iets in die richting. Als je denkt de bijbel zo goed te kennen en anderen uitmaakt dat ze er niets van snappen dan zou je toch eens moeten heroverwegen of dit soort dogmatische kolder nu wel zo bijbels is.
Oh Sjoemie toch...quote:Op woensdag 26 februari 2020 14:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar volgens Jezus kun je alles voor elkaar krijgen door geloof alleen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 14:10 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als ik ziek wordt vertrouw ik zowel op God als op de doktoren of juist dat God de doktoren de juiste handelingen verrichten etc.
Je blijft maar voorbijgaan aan het feit dat in de oudste vertalingen van het evangelie er helemaal geen opstanding is. Marcus stopt bij hoofdstuk 16 vers 8. De rest is er later bijgefrommeld. De eerste christenen geloofden dan ook helemaal niet in een vleselijke opstanding, gevolgd door een fysieke hemelvaart oid. Ook niet in de goddelijkheid van Jezus of de maagdelijkheid van zijn moeder. Die verhalen zijn pas tientallen jaren later verzonnen, nadat de oorspronkelijke christenen (onder leiding van de broer van Jezus: Jacobus) uiteengeslagen en verdreven zijn toen Jeruzalem verwoest werd in het jaar 70.quote:Op woensdag 26 februari 2020 15:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
Verder moet ik denk ik een kleine rectificatie of duidelijkere uitleg doen, Dat Jezus op het moment dat hij bij de discipelen o.a. binnen stond dat hij een volwaardig menselijk maar wel verheerlijkt lichaam had. dus hij zag er niet uit als een geest.
Maar ik denk doordat hij 100% mens was en 100% God en dus na zijn opstanding een echt volmaakt/ verheerlijkt lichaam had dat hij kon verschijnen en verdwijnen wanneer Hij wilde net als bij de Emmaüsgangers daar was hij op een gegeven moment ook in een oogwenk verdwenen.
Ah oké. Ik ken René Fransen niet, maar ik heb wel een vergelijkbaar boek van Gijsbert van den Brink in de boekenkast staan ('En de aarde bracht voort'), die op voorzichtige wijze de evolutietheorie bespreekbaar maakt in reformatorische hoek. Een nobel streven, en hoewel hij soms erg lang van stof is is het best een interessant boek.quote:Op woensdag 26 februari 2020 12:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind het progressieve christendom ook nogal paradoxaal.
Ik heb hierover bijvoorbeeld een discussie gehad met René Fransen (zelf gepromoveerd bioloog), die het boek "Sterrenstof" schreef, waarmee hij christenen wil overtuigen van de moderne wetenschap zoals de evolutietheorie. Creationisme is volgens hem onhoudbaar.
Is waar. We zijn vooral standaard heel erg bevooroordeeld om informatie dusdanig te verwerken dat we ons bevestigd voelen in datgene wat we al geloven. Maar dat geldt voor atheïsten net zo goed als voor gelovigen. Wat mij betreft is dat dus wel een heel zwak argument voor atheïsme, omdat het bijzonder makkelijk om te draaien is.quote:Maar wat ik paradoxaal vind, is dat "de wetenschap" ons ook vertelt hoezeer wij mensen geneigd zijn tot doorgeschoten patroonherkenning, onze hersenen bedraad zijn voor misvattingen en hoezeer we daarmee tot foute overtuigingen komen. Dat zou je a priori al sceptisch moeten maken jegens religieuze claims.
Dat weet ik niet. Ik kan niet voor alle christenen spreken, maar ik denk eerder dat andere geloofsovertuigingen en de ideeën die daaruit voortkomen getoetst worden aan de eigen christelijke ideeën. Dat is wat anders dan het rationeel-scepticisme dat je bij atheïsten ziet. Voorbeelden:quote:Maar het frappante is dat progressieve christenen vaak wel een soort rationeel-sceptische houding aannemen jegens andere geloven, mythen en folklore. […] Maar als het dan om hun eigen geloof draait, blijft er plotseling weinig meer van die rationele houding over.
Vanuit christelijk perspectief zou het gek zijn om te zeggen 'al die goden bestaan niet'. In het OT wordt meerdere malen gewaarschuwd voor andere 'goden'. De regel in alle monotheïstische geloven is echter: er is maar één God, één Schepper. Die andere bovennatuurlijke entiteiten, die in het hindoeïsme en ook in andere polytheïstische geloven 'goden' worden genoemd, noemen wij geen goden maar bijvoorbeeld engelen of demonen.quote:De miljoenen goden van het Hindoeïsme
Ik ben geen expert in het boeddhisme, maar als ik dat idee van de zes werelden goed begrijp zie ik wel parallellen met bijvoorbeeld Dante's inferno, waarbij de hel in verschillende compartimenten is opgedeeld. Ook dit zou ik dus zeker niet rationeel-sceptisch willen afdoen als bijgeloof. We weten niet precies hoe de bovennatuurlijke wereld eruit ziet immers.quote:de zes werelden van het Boeddhisme
Het bestaan van profeten én van wonderen erkennen we natuurlijk. Christenen zijn echter sceptisch over het profeetschap van Mohammed. Dat is niet zozeer vanwege het al dan niet aanwezig zijn van wonderen - die overigens helemaal nergens in de Koran staan. Het is meer omdat zijn manier van veroveren met het zwaard in schril contrast staat met de boodschap van Jezus en de (zeker in het begin) vreedzame verspreiding van het Evangelie. Geen scepsis tegenover het concept van wonderen of profeetschap dus, maar alleen tegenover de persoon Mohammed.quote:Mohammed die zijn wonderen uitvoert
De enige reden dat we niet geloven dat alle spirituele wegen leiden tot God is vanwege de zondeval. Zowel op het bovennatuurlijke vlak als op het natuurlijke vlak is er een opstand geweest tegen God. Als dat niet zo was geweest, was de eenheid in het Paradijs nooit verbroken geweest en kon je inderdaad zeggen dat alle spirituele wegen leiden tot God. Die vertrouwensbreuk én het herstel ervan door Jezus is een kernconcept van het christendom dat je eigenlijk nergens anders tegenkomt, in ieder geval niet in die vorm.quote:Dat kun je dan "spiritualiteit" noemen, maar ik noem het eenzelfde vorm van wetenschappelijke cherrypicking als creationisme.
Zoals gezegd heb ik hierover lange discussies gehad met "progressieve christenen", zowel op fora (met o.a. Rene Fransen) als tijdens mijn studententijd met medestudenten en studentenpastors op een levensbeschouwelijk studentenplatform waar ik actief was.
De enige uitweg die er dan nog is, is een soort van "alle spirituele wegen leiden tot God". Maar veel progressieve christenen zien dan ook wel in dat er weinig meer overblijft van de christelijke identiteit. Die spagaat blijft mij verwonderen.
Kortom, "progressief christendom" is voor mij zoiets als "progressief Scientology" of "progresieve astrologie". Als je er meerwaarde in vindt voor je eigen leven zonder daarmee jezelf of anderen te schaden is dat mooi, maar qua waarheidsclaim blijft het een verzinsel gebaseerd op doorgeschoten patroonherkenning en een zucht naar metafysische zingeving.
Leg eens uit...ik kan er namelijk nog wel een bedenken.quote:Op donderdag 27 februari 2020 10:03 schreef DecoAoreste het volgende:
De enige reden dat we niet geloven dat alle spirituele wegen leiden tot God is vanwege de zondeval.
Klopt, dit is een Rooms dogma, de verzoeningsleer. Is niet Bijbels herleidbaar en dit is zeker niet van Jezus afkomstig. Die heeft daar ook nooit op gezinspeeld. Ook het beeld dat Jezus is gestorven "voor onze zonden" is niet van hem zelf afkomstig.quote:Die vertrouwensbreuk én het herstel ervan door Jezus is een kernconcept van het christendom dat je eigenlijk nergens anders tegenkomt, in ieder geval niet in die vorm.
Fransen heeft laatst weer een soortgelijk boek uitgebracht: "en God zag dat het goed was"quote:Op donderdag 27 februari 2020 10:03 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ah oké. Ik ken René Fransen niet, maar ik heb wel een vergelijkbaar boek van Gijsbert van den Brink in de boekenkast staan ('En de aarde bracht voort'), die op voorzichtige wijze de evolutietheorie bespreekbaar maakt in reformatorische hoek. Een nobel streven, en hoewel hij soms erg lang van stof is is het best een interessant boek.
Nee, dat is een drogreden. Het gaat hier niet om atheïsme v.s. theïsme. Het gaat hier om de specifieke inhoud en waarheidsclaim van het christendom v.s. andere religieuze waarheidsclaims.quote:Is waar. We zijn vooral standaard heel erg bevooroordeeld om informatie dusdanig te verwerken dat we ons bevestigd voelen in datgene wat we al geloven. Maar dat geldt voor atheïsten net zo goed als voor gelovigen. Wat mij betreft is dat dus wel een heel zwak argument voor atheïsme, omdat het bijzonder makkelijk om te draaien is.
Dank. Jezus had volgens de schrijver dan inderdaad een verheerlijkt lichaam. En we zijn het erover eens dat Jezus geen geest is, in ieder geval niet zoals hij in de bijbel naar voren komt, zowel voor als na zijn dood.quote:Op woensdag 26 februari 2020 15:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
1. hierbij de bijbelse onderbouwing had deze tekst volgens mij al eens geplaatst, maar bij deze nog maals
Filippenzen 3:21 Die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het gelijkvormig wordt aan Zijn verheerlijkt lichaam, overeenkomstig de werking waardoor Hij ook alle dingen aan Zichzelf kan onderwerpen.
Dat klopt. In het verhaal van de Emmausgangers is hij opeens onzichtbaar. Daarom, tesamen met de andere wonderlijke x-men achtige eigenschappen van Jezus als bijvoorbeeld het op water kunnen lopen, snap ik ook best dat de meeste christenen er bij het verhaal van 'de geheime vergadering/ ongelovige Thomas' ervan maken dat hij plots uit het niets verscheen. Mijn punt was en blijft dat dit er echter niet staat.quote:2.
lees bijvoorbeeld het volgende teksten maar en vooral die eerste is denk ik wat jij bedoelt.
Jezus geeft daar zelf aan wat het verschil is met een geest.
Lukas 24:36 En toen zij over deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u.
37. En zij werden angstig en zeer bevreesd en dachten dat ze een geest zagen.
38. En Hij zei tegen hen: Waarom bent u in verwarring en waarom komen zulke overwegingen op in uw hart?
39. Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
40. En terwijl Hij dit zei, liet Hij hun de handen en de voeten zien.
Johannes 20:19 Toen het nu avond was op die eerste dag van de week en de deuren van de plaats waar de discipelen bijeen waren, uit vrees voor de Joden gesloten waren, kwam Jezus en Hij stond in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u!
20. En nadat Hij dit gezegd had, liet Hij hun Zijn handen en Zijn zij zien. De discipelen dan verblijdden zich toen zij de Heere zagen.
Verder moet ik denk ik een kleine rectificatie of duidelijkere uitleg doen, Dat Jezus op het moment dat hij bij de discipelen o.a. binnen stond dat hij een volwaardig menselijk maar wel verheerlijkt lichaam had. dus hij zag er niet uit als een geest.
Maar ik denk doordat hij 100% mens was en 100% God en dus na zijn opstanding een echt volmaakt/ verheerlijkt lichaam had dat hij kon verschijnen en verdwijnen wanneer Hij wilde net als bij de Emmaüsgangers daar was hij op een gegeven moment ook in een oogwenk verdwenen.
na ja, laten we er dan maar over ophouden en over andere onderwerpen hier kletsen.quote:Op woensdag 26 februari 2020 15:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Oh Sjoemie toch...
Zie b.v.
https://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_the_universe
Een hele ruwe schatting voor de leeftijd van het heelal is domweg 1 gedeeld door de Hubble-parameter. Dat is ruw, want net zoals de snelheid van een auto kan de snelheid van uitdijing variëren in de tijd.
Om de Hubbleparameter te meten, moet je afstanden vergelijken van verafgelegen objecten, en hun snelheden. Die snelheden haal je uit de Dopplerverschuiving. De afstanden meet je middels allerlei verschillende technieken, afhankelijk van hoe ver het object weg staat. Dat gaat grotendeels via zgn. Cepheid Variables, zie b.v.
http://www.astro.ex.ac.uk/people/hatchell/rinr/candles.pdf
Zie ook
https://www.nasa.gov/imag(...)-the-hubble-constant
En ja, daar zit een bepaalde onzekerheid in. Maar niet een onzekerheid van een factor miljoen. Nogmaals: dat is zoiets als beweren dat de zon 150 kilometer van de aarde staat "omdat je niet gelooft dat de zon 150 miljoen kilometer van de aarde staat". De natuur geeft niks om jouw geloof.
Alles is inderdaad mogelijk bij God, maar dat zegt niet dat God als een sinterklaas werkt of iets dergelijks.quote:Op woensdag 26 februari 2020 15:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar volgens Jezus kun je alles voor elkaar krijgen door geloof alleen.
Dus als jij een behandelbare vorm van kanker zou krijgen, zou je dan louter en alleen op god kunnen vertrouwen om te genezen? Of pak je er nu weer handig een bijbeltekst bij zodat je die gok niet hoeft te wagen?
Ik denk dat die ergens buiten de ruimte en tijd valt en dat kan dus overal zijn in ieder geval een voor ons nu onzichtbare wereld.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 15:25 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dank. Jezus had volgens de schrijver dan inderdaad een verheerlijkt lichaam. En we zijn het erover eens dat Jezus geen geest is, in ieder geval niet zoals hij in de bijbel naar voren komt, zowel voor als na zijn dood.
Wat ik me dan afvraag. Hoe denk jij over het volgende?
Worden wij, of in ieder geval diegene die dit van God mogen, straks na onze dood opgenomen in een hemel die ergens boven ons is ergens ver weg in het heelal of worden wij opgenomen in een hemel in 1 of andere andere dimensie? Als ik de beschrijving zie van de hemelvaart van Jezus dan moet deze hemel ergens boven ons zijn maar veel christenen komen steeds met het verhaal dat deze hemel in een andere dimensie zou zijn. Hoe denk jij daarover?
Maar toch staat er dat de deuren gesloten waren, nu weet ik de bron tekst zo niet, maar ik denk dat er ook bedoelt wordt dat de deur op slot was zodat de Joden niet binnen konden komen en omdat de discipelen angstig waren voor de Joden als volgelingen van Jezus zijnde.quote:Dat klopt. In het verhaal van de Emmausgangers is hij opeens onzichtbaar. Daarom, tesamen met de andere wonderlijke x-men achtige eigenschappen van Jezus als bijvoorbeeld het op water kunnen lopen, snap ik ook best dat de meeste christenen er bij het verhaal van 'de geheime vergadering/ ongelovige Thomas' ervan maken dat hij plots uit het niets verscheen. Mijn punt was en blijft dat dit er echter niet staat.
De grondtekst geeft ook geen duidelijkheid over het binnenkomen van Jezus.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 16:42 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik denk dat die ergens buiten de ruimte en tijd valt en dat kan dus overal zijn in ieder geval een voor ons nu onzichtbare wereld.
Net als dat de duivel momenteel hier op aarde regeert.
Hoe denk jij dat het bijvoorbeeld komt dat er de laatste jaren zoveel jeugd o.a. bij een psycholoog loopt?
[..]
Maar toch staat er dat de deuren gesloten waren, nu weet ik de bron tekst zo niet, maar ik denk dat er ook bedoelt wordt dat de deur op slot was zodat de Joden niet binnen konden komen en omdat de discipelen angstig waren voor de Joden als volgelingen van Jezus zijnde.
Dus kon Jezus niet opeens binnen zijn als hij alleen maar mens zou zijn. Maar omdat hij ook God is kon hij dat wel.
Dat doe je inderdaad niet, maar je kunt het wel. Qua integriteit zou het je dan ook sieren om de gebruikelijke nonsens over wetenschap achterwege te laten. En nogmaals: "geloven" is geen joker waarmee de werkelijkheid zich opeens naar jouw opvattingen draait.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 16:39 schreef sjoemie1985 het volgende:
na ja, laten we er dan maar over ophouden en over andere onderwerpen hier kletsen.
Want dan zal ik dat soort dingen niet begrijpen.
Klopt. En geen eenhoorns, geen paarse kabouters, geen elfjes, etc.etc. Dat is dus redelijk nietszeggend. We hebben het hier niet over uitsluitsels.quote:Ik kan dan alleen daarover nog zeggen dat het geen uitsluitsel geeft over dat er geen God zou zijn.
Maar het raakt jou weldegelijk. Anders had je niet keer op keer desinformatie lopen spuien.quote:Verder draait het gelukkig in het christelijk geloof ook niet om het zeker weten of er ooit een oerknal is geweest of niet.
Maar draait het om het Geloof in het werk van Jezus dat hij alles voorons gedaan heeft zodat wij bij God mogen horen als zijn kinderen.
Ok, concreter voorbeeld. In Marcus 16:17 staat dat je als christen "dodelijke drankjes kunt drinken" zonder dat het je schade doet. Heb jij genoeg vertrouwen in god om die gok te wagen? Je zou daarmee een boel mensen kunnen overtuigen van het goddelijke ingrijpen, a la Elia in 1 Koningen 18.quote:Alles is inderdaad mogelijk bij God, maar dat zegt niet dat God als een sinterklaas werkt of iets dergelijks.
De dingen gebeuren altijd op God's tijd. Dus iemand hoeft niet altijd fysiek genezen te worden door gebed.
Geloof is ook vertrouwen op God.
Ondanks dat een chirurg bijvoorbeeld niet geloofd zegt dat niet dat God niet als nog door zo iemand heen kan werken en een patient kan genezen.
Ieder mens wordt door geloof in Jezus gerechtvaardigd voor God.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |