abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 februari 2020 @ 10:48:50 #126
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191642409
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 10:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het onderscheid "echte" Nederlander versus niet "echte" Nederlander is tricky.
Mensen kunnen opgroeien in een land en zich verbonden voelen met dat land en de meeste bewoners. En je ziet steeds meer dat mensen van Surinaams en Turkse afkomst gewoon Nederlands en Nederlander zijn, Die etnische nauwe verwantheid is aanwezig.... door opgegroeid zijn in Nederland.
Nee, dat klopt niet. Als je binnen je eigen bubble/parallelle samenleving opgroeit is er geen enkele etnische verwantschap. Iemand die in Nederland Turks spreekt tegen zij kinderen is verre van een etnische Nederlander. Je kunt er donder op zeggen dat zo iemand geen Nederlands-culturele gebruiken en/of gewoontes heeft, ook in niet-religieuze context (want een heel groot deel van het verschil is uiteraard de moslim-achtergrond). Zie jij een persoon van Turkse afkomst met zijn kinderen naar de Oosterscheldekering gaan en trots vertellen dat dat ons wereldwonder is nadat er talloze mensen in ons vaderland zijn gestorven door stormvloeden? En dat onze helden van het vaderland daarom ingenieurs zijn, zoals Leeghwater. En dat die persoon van Turkse afkomst dus letterlijk "ons" zegt en daarmee "wij Nederlanders" bedoelt.
En dan een broodje kroket gaat eten en met de kinderen op het strand gaat uitwaaien om 's avonds nog even een kringverjaardag in Oudenbosch te bezoeken van de tante van zijn vrouw Maaike.
  zondag 23 februari 2020 @ 10:51:19 #127
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191642434
quote:
14s.gif Op zondag 23 februari 2020 00:37 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Dat lijkt me dan ook vrij logisch. Je gaat toch naar een land emigreren waar je een passie voor hebt. Dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je ook een onderdeel van de bevolking wilt zijn.
De meeste mensen migreren omdat ze werk vinden in dat land, of omdat het leven er goedkoper is. Kijk ook naar Ik vertrek: veel emigranten hebben zoveel "passie" dat ze zich niet eens in de taal van hun nieuwe land hebben verdiept.
pi_191642550
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 10:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De meeste mensen migreren omdat ze werk vinden in dat land, of omdat het leven er goedkoper is. Kijk ook naar Ik vertrek: veel emigranten hebben zoveel "passie" dat ze zich niet eens in de taal van hun nieuwe land hebben verdiept.
Ik vertrek is volledig in scene gezet, mensen die vloeiend Frans spreken moeten voor dat programma verplicht doen alsof ze nog geen broodje kunnen bestellen in het Frans.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_191642901
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 10:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, dat klopt niet. Als je binnen je eigen bubble/parallelle samenleving opgroeit is er geen enkele etnische verwantschap. I
Ik had het over mensen die opgroeiend in Nederland en zich niet alleen in eigen etnische kring bewegen. Zoals Fidan Ekiz altijd deed. Zij is Nederlands, is een Nederlandse vrouw.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fidan_Ekiz
  zondag 23 februari 2020 @ 11:49:22 #130
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191643062
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:03 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik vertrek is volledig in scene gezet, mensen die vloeiend Frans spreken moeten voor dat programma verplicht doen alsof ze nog geen broodje kunnen bestellen in het Frans.
Ik ken ze IRL, dat soort mensen, dus dat "in scène zetten" zal wel meevallen.
pi_191643092
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ken toevallig 2 stellen die er aan mee deden, bij hen was het in elk geval wel zo.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 23 februari 2020 @ 11:54:47 #132
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191643125
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik had het over mensen die opgroeiend in Nederland en zich niet alleen in eigen etnische kring bewegen. Zoals Fidan Ekiz altijd deed. Zij is Nederlands, is een Nederlandse vrouw.

[ afbeelding ]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fidan_Ekiz
Nee, dat is ze niet. Ze is in alles nog zo Turks als wat en zo wordt ze door de buitenwereld -Turken en Nederlanders- ook gezien. In haar programma's (volgens Wikipedia) gaat het over haar afkomst, als Turk, moslim en/of migrant. Ze werd als verslaggever naar bepaalde gebieden gestuurd omdat ze een Turkse achtergrond heeft. En dat vecht ze ook niet aan. Gewoon een trotse Turk. Zelfs haar zoontje heeft een Turkse naam gekregen.
pi_191643182
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, dat is ze niet. Ze is in alles nog zo Turks als wat en zo wordt ze door de buitenwereld -Turken en Nederlanders- ook gezien. In haar programma's (volgens Wikipedia) gaat het over haar afkomst, als Turk, moslim en/of migrant. Ze werd als verslaggever naar bepaalde gebieden gestuurd omdat ze een Turkse achtergrond heeft. En dat vecht ze ook niet aan. Gewoon een trotse Turk. Zelfs haar zoontje heeft een Turkse naam gekregen.
Nederlanders kunnen prima ook geinteresseerd zijn in niet-Nederlanders en zich verwant voelen en zijn aan niet-Nederlanders.
Dat maakt hen -- zoals Fidan Ekiz -- tot niet meanstream-Nederlander.
Het idee dat wie afwijkt van meanstream geen "echte" Nederlander is, is ... wat ik bedoel met 'tricky 'in een eerder posting.
  zondag 23 februari 2020 @ 15:08:55 #134
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191645716
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 12:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nederlanders kunnen prima ook geinteresseerd zijn in niet-Nederlanders en zich verwant voelen en zijn aan niet-Nederlanders.
Dat maakt hen -- zoals Fidan Ekiz -- tot niet meanstream-Nederlander.
Het idee dat wie afwijkt van meanstream geen "echte" Nederlander is, is ... wat ik bedoel met 'tricky 'in een eerder posting.
Een Nederlander kiest eventueel voor interesse in een willekeurig bepaald ander land, maar deze mevrouw kiest zonder enig voorbehoud voor het land van afkomst, op alle fronten. Derhalve een Turk en geen Nederlander, etnisch gezien.
pi_191645828
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 15:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een Nederlander kiest eventueel voor interesse in een willekeurig bepaald ander land, maar deze mevrouw kiest zonder enig voorbehoud voor het land van afkomst, op alle fronten. Derhalve een Turk en geen Nederlander, etnisch gezien.
Geboren en getogen in Nederland, kiest ervoor in Nederland te wonen en te werken.
Komt regelmatig op Nederlandse tv , over allerlei onderwerpen.
Kiest dus niet voor een leven in een land van herkomst.
Zo schiet het niet op met integratie en vreedzaam samenleven , te beginnen bij elkaar in de waarde te laten. Met dit soort meningen wordt dat gesaboteerd.

Marion Bloem, komt vaak in de publiciteit met haar Indische achtergrond.
Ook Nederlander.
Haar laatste boek heet indo
pi_191645908
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 11:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een vrouw die ik weleens sprak zei dat haar dochter met een dating-show meedeed. Maar dat de bedoeling was dat als ze als koppel eindigde dat ze de ander dan moest afwijzen. Talloze voorbeelden heb ik dat de showbiz heel nep is.

Ik kan mensen met duidelijke uitheemse kenmerken en geen west-europees uiterlijk (dus een fransoos of zelfs italiaan met blanke huid kan nog) moeilijk als een echte nederlander zien. En uitheems daar val ikzelf ook onder. En wat maakt het eigenlijk uit. De slinkse politiek en industrie willen heel graag dat iedereen geen onderscheid meer kan maken. Geen kleur geen geur niets. Echt belachelijk.
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
pi_191647052
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 15:20 schreef imgoddamnugly het volgende:
Ik kan mensen met duidelijke uitheemse kenmerken en geen west-europees uiterlijk (dus een fransoos of zelfs italiaan met blanke huid kan nog) moeilijk als een echte nederlander zien. En uitheems daar val ikzelf ook onder. En wat maakt het eigenlijk uit.
In jouw visie is een "echte Nederlander" dus altijd blank. ?

Toch wel een Nederlander
  zondag 23 februari 2020 @ 16:20:54 #138
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_191647516
Nederlanders zijn behoorlijk nationalistisch, in landen als Canada en de VS, waar men minder civiele eenkennigheid tentoonspreidt is het voor immigranten ook wat makkelijker om zichzelf als Canadees of Amerikaan te zien.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_191647780
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In jouw visie is een "echte Nederlander" dus altijd blank. ?

[ afbeelding ]
Toch wel een Nederlander
Ja. Een licht kleurtje kan maar niet zo donker zoals Frank Rijkaard. "Moeder Neel is blank, vader is Surinaams" (zegt Wiki). En lang niet alle kinderen van surinaams/hollandse stellen gaan er zelfs ook maar uit zien zoals Frank. Daarmee bedoel ik vrij duidelijk europese botstructuur met een donkere huid.
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
pi_191647835
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 15:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Geboren en getogen in Nederland, kiest ervoor in Nederland te wonen en te werken.
Komt regelmatig op Nederlandse tv , over allerlei onderwerpen.
Kiest dus niet voor een leven in een land van herkomst.
Zo schiet het niet op met integratie en vreedzaam samenleven , te beginnen bij elkaar in de waarde te laten. Met dit soort meningen wordt dat gesaboteerd.

Marion Bloem, komt vaak in de publiciteit met haar Indische achtergrond.
Ook Nederlander.
Haar laatste boek heet indo
[ afbeelding ][ afbeelding ]

Je kiest wel net de grensgevalen uit zeg maar kwa uiterlijk. Maar als je Nederland gaat overleveren aan de rassenvermenging. Vergeet het dan maar. De meerderheid zal er totaal niet Nederlands uit komen te zien. Ik heb in een zwarte wijk gewoond. Vergeet je kumbaiaanse vermengde rassen fantasie nou maar. Plus je gaat heel veel kinderen heel erg verdrietig maken.
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
  zondag 23 februari 2020 @ 16:44:01 #141
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_191648010
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:34 schreef imgoddamnugly het volgende:

[..]

Je kiest wel net de grensgevalen uit zeg maar kwa uiterlijk. Maar als je Nederland gaat overleveren aan de rassenvermenging. Vergeet het dan maar. De meerderheid zal er totaal niet Nederlands uit komen te zien. Ik heb in een zwarte wijk gewoond. Vergeet je kumbaiaanse vermengde rassen fantasie nou maar. Plus je gaat heel veel kinderen heel erg verdrietig maken.
Grensgevallen qua uiterlijk? Marion Bloem en Frank Rijkaard vind jij er vrij blank uitzien?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_191648158
Ik vind opmerkingen over uiterlijk echt best vreemd in een topic over nationaliteit. Zoals gezegd: je familie kan al eeuwen in Nederland wonen zonder er uit te zien als blond met blauwe ogen. Ook bij een adoptie lijkt me de nationaliteit toch helemaal geen vraag?

Uiterlijk lijkt me nou per definitie iets waar je helemaal niet naar moet kijken.
  zondag 23 februari 2020 @ 16:54:00 #143
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191648182
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:51 schreef Hanca het volgende:
Uiterlijk lijkt me nou per definitie iets waar je helemaal niet naar moet kijken.
Natuurlijk wel. Nederland zou er alleen moeten zijn voor de echte Ariërs.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191648196
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:51 schreef Hanca het volgende:
Ik vind opmerkingen over uiterlijk echt best vreemd in een topic over nationaliteit. Zoals gezegd: je familie kan al eeuwen in Nederland wonen zonder er uit te zien als blond met blauwe ogen. Ook bij een adoptie lijkt me de nationaliteit toch helemaal geen vraag?

In de OP wordt geen voorwaarde gesteld dat het puur over nationaliteit mag gaan. De vraag is breder.
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
  zondag 23 februari 2020 @ 16:57:03 #145
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_191648228
quote:
8s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het woord Arier is trouwens de ultieme cultural apropiation, de Ariers waren een volk vanuit de Koergancultuur dat zich in Iran en Zuid-Azie settelde, die zijn nooit in Europa geweest (of je moet de Alanen ook tot Ariers rekenen). Maar dat geheel terzijde.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_191648266
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:55 schreef imgoddamnugly het volgende:

[..]

In de OP wordt geen voorwaarde gesteld dat het puur over nationaliteit mag gaan. De vraag is breder.
'Nederlander' is een nationaliteit, niks meer en niks minder.
pi_191648287
quote:
8s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik vind Surinamers toch echt van nature andere gedragingen hebben. Ander loopje andere mentaliteit. Hoe kun je die verschillen en ook in het uiterlijk ontkennen?

Ik ben zelf buitenlander en zie buitenlandse immigranten met duidelijk andere kenmerken dan West-europese, niet als nederlanders. Hooguit vanwege de nationaliteit. Maar kwa uiterlijk en gedrag dus niet. Plus ze houden toch heel erg veel van hun eigen cultuur vast wat ook duidelijk niet-nederlands is.
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
pi_191648314
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

'Nederlander' is een nationaliteit, niks meer en niks minder.
Dan kan er door de vraags in de titel al geen discussie meer bestaan.

Bij Nederlanders denk ik voornamelijk aan blanke west-europese mensen. Geen Antillianen bijvoorbeeld.
hide ugly hide!
ugly is the new nigger
pi_191648319
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 17:00 schreef imgoddamnugly het volgende:

[..]

Ik vind Surinamers toch echt van nature andere gedragingen hebben. Ander loopje andere mentaliteit. Hoe kun je die verschillen en ook in het uiterlijk ontkennen?

Ik ben zelf buitenlander en zie buitenlandse immigranten met duidelijk andere kenmerken dan West-europese, niet als nederlanders. Hooguit vanwege de nationaliteit. Maar kwa uiterlijk en gedrag dus niet. Plus ze houden toch heel erg veel van hun eigen cultuur vast wat ook duidelijk niet-nederlands is.
Ik snap niet hoe iemand zo erg mensen in hokjes wil plaatsen vanwege hun uiterlijk. Ik zie die hokjes inderdaad helemaal niet.
pi_191648402
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 17:01 schreef imgoddamnugly het volgende:

[..]

Bij Nederlanders denk ik voornamelijk aan blanke west-europese mensen. Geen Antillianen bijvoorbeeld.
Bij Nederlanders denk ik net zo veel aan Epke Zonderland als aan Clarence Seedorf, Memphis Depay, Mohamed Ihataren, Kai Verbij of Dai Dai Ntab. Of net zo veel aan Mark Rutte als Khadija Arib of Ahmed Aboutaleb. Ik zie werkelijk geen verschil tussen hen. Ik snap niet waarom jij mensen op basis van uiterlijk in een ander hokje wil plaatsen. Ik vind het zelfs heel erg dat jij dat doet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')