Als je 70+ bent snap ik het nog enigszins. Ben je jonger is dit is echt een van de saaiste dingen die je in je leven kunt doen.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 23:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
niet lid zijn van een heemkundekring
Als je het gros van de Turken en Marokkanen zou vragen of ze zich Nederlander voelen is het antwoord meestal nee. Hun thuisland zal altijd Turkije of Marokko blijven.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 23:24 schreef epicbeardman het volgende:
Tevens hoort het te zijn voor geboren Turken en Marokkanen in Nederland:
Nederlandse Marokkaan
Nederlandse Turk
Niet Marokkaanse Nederlander
Niet Turkse Nederlander
Turken noemen als een Nederlander geboren is in Turkije ook geen Nederlandse Turk. Maar een Turkse Nederlander.
https://leidenislamblog.n(...)e-migratieachtergron
Goed punt. Kijk je echter naar eeuwenlange strijd tussen het Heilige Roomse Rijk en "Frankrijk", dan hebben "wij" nog best lang onder invloed van het eerste geleefd, wat behalve Rooms ook erg Germaans was. En bovendien een flinke vinger in de pap had bij het Roomse leven, in de keus van bisschoppen en dergelijke.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 18:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn cultuur is vooral Brabants en Roomsch. Met Germaans heb ik niet veel, sorry.
De Heemkundekring is misschien saai, net als vele Historische Verenigingen die veeluit uit monumenten bestaan, maar hetzelfde zie je bij nagenoeg alle organisaties die zich met de Nederlandse historie of Nederlandse cultuur(geschiedenis) bezig houden. Zelfs als je beredeneert dat jongeren geen tijd hebben voor actief lidmaatschap is het opvallend dat de meest eenvoudige vorm -bezoeker van een gratis evenement- vrijwel uitsluitend door mensen zonder migratieachtergrond wordt beoefend. Denk aan museumbezoek, lezingen, open dagen vam monumenten of architectuur, optochten van historische voertuigen, demonstraties oude ambachten, etc.quote:Op woensdag 12 februari 2020 00:00 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Als je 70+ bent snap ik het nog enigszins. Ben je jonger is dit is echt een van de saaiste dingen die je in je leven kunt doen.
Het gaat er denk ik om of jij je (etnische) rechten als Belg gaat opeisen. Dingen als "ook Belgen met een Nederlandse achtergrond maken nu deel uit van de cultuur, dus moet er Noord-Nederlands op de scholen worden onderwezen en niet alleen Vlaams. En het geschiedenisonderwijs moet meer over Nederland vertellen. En friet moet patat heten om de Hollanders niet te kwetsen."quote:Op woensdag 12 februari 2020 04:57 schreef marzman het volgende:
1e generaties? Nee niet echt. De kinderen misschien als ze goed geïntegreerd zijn. Of misschien als ze op jonge leeftijd gekomen zijn. Dan leer je nog praten zonder accent en krijg je nog meer cultuur mee.
Ik ben nu een Nederlander in België maar niemand zal mij als Belg zien. Ook al zou ik van nationaliteit veranderen, ik blijf die Hollander. En daar is niks mis mee, net als dat er niks mis is met die Marokkaan schuin tegenover mij.
Ik vind cultuur belangrijk (ik heb een museumjaarkaart), maar ik had sowieso nog nooit van een heemkundekring gehoord (is dat iets Brabants?). Maar mijn directe omgeving interesseert me bar weinig. Ik ben geboren in de provincie Utrecht, getogen in Gelderland (Veluwe), ging naar school in Gelderland, Utrecht en Overijssel, getrouwd in Zuid Holland tegen Zeeland aan, woon nu in Zuid Holland tegen Noord Holland aan en als het goed is over een paar maanden in Groningen. Mijn grootouders woonden allen in Drenthe, maar komen oorspronkelijk uit Groningen en Rotterdam. Ik heb directe familie (1e of 2e lijn) in Gelderland, Drenthe, Utrecht, Flevoland en Zuid Holland.quote:Op dinsdag 11 februari 2020 23:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nederlanders die over cultuur praten alsof het heel belangrijk is maar niet lid zijn van een heemkundekring neem ik sowieso niet serieus.
Nederland is eigenlijk ook maar een streek van Europaquote:Op woensdag 12 februari 2020 07:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik voel me geen Utrechter, Veluwenaar, Zuid-Hollander... ik voel me Nederlander. De streekcultuur interesseert me dan ook helemaal niets.
Nee, Europeaan voel ik me niet echt. Het is toch denk ik echt die verbondenheid door taal en cultuur dat maakt dat ik me Nederlander voel. Ik voel me niet echt verbonden met Polen, Hongaren, Spanjaarden of Grieken. Dan nog veel meer met christenen (geloofsgenoten) wereldwijd.quote:Op woensdag 12 februari 2020 08:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nederland is eigenlijk ook maar een streek van Europa
Ik voel me naast Nederlander iig ook deels Europeaan.
Polen, Hongarije, Spanje en Griekenland zijn allemaal christelijk.quote:Op woensdag 12 februari 2020 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Europeaan voel ik me niet echt. Het is toch denk ik echt die verbondenheid door taal en cultuur dat maakt dat ik me Nederlander voel. Ik voel me niet echt verbonden met Polen, Hongaren, Spanjaarden of Grieken. Dan nog veel meer met christenen (geloofsgenoten) wereldwijd.
Moeten? Niks.quote:Op woensdag 12 februari 2020 07:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind cultuur belangrijk (ik heb een museumjaarkaart), maar ik had sowieso nog nooit van een heemkundekring gehoord (is dat iets Brabants?). Maar mijn directe omgeving interesseert me bar weinig. Ik ben geboren in de provincie Utrecht, getogen in Gelderland (Veluwe), ging naar school in Gelderland, Utrecht en Overijssel, getrouwd in Zuid Holland tegen Zeeland aan, woon nu in Zuid Holland tegen Noord Holland aan en als het goed is over een paar maanden in Groningen. Mijn grootouders woonden allen in Drenthe, maar komen oorspronkelijk uit Groningen en Rotterdam. Ik heb directe familie (1e of 2e lijn) in Gelderland, Drenthe, Utrecht, Flevoland en Zuid Holland.
Welk gebied zou ik interesse in moeten hebben?
Ik voel me geen Utrechter, Veluwenaar, Zuid-Hollander... ik voel me Nederlander. De streekcultuur interesseert me dan ook helemaal niets.
Ja, ik kan me dan ook verbonden voelen met de christenen daar, maar op dezelfde manier als ik me verbonden voel met christenen in China, Canada of Benin. En dan echt met de geloofsgenoten, niet met de landen op zich.quote:Op woensdag 12 februari 2020 08:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Polen, Hongarije, Spanje en Griekenland zijn allemaal christelijk.
Jij vond dat je interesse moest hebben in een streek als je interesse had in cultuur. Een heemkundekring is, wat ik er nu over lees, namelijk streekgebonden. Dus van jou moest het...quote:Op woensdag 12 februari 2020 08:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Moeten? Niks.
Bij mij is het andersom. Met Nederland heb ik niet zoveel. Met mijn eigen streek des te meer.
Ja ik zie dat nogal als een gegeven; kan het niet los zien van je geboortegrond, sorry.quote:Op woensdag 12 februari 2020 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij vond dat je interesse moest hebben in een streek als je interesse had in cultuur. Een heemkundekring is, wat ik er nu over lees, namelijk streekgebonden. Dus van jou moest het...
Ok, ik ben geboren in Nieuwegein omdat mijn ouders daar toevallig een paar jaar hebben gewoond. Met 2 jaar ging ik er weg en ik weet er helemaal niks meer van, maar volgens jou zou ik me verbonden moeten voelen met mijn geboortegrond...quote:Op woensdag 12 februari 2020 09:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja ik zie dat nogal als een gegeven; kan het niet los zien van je geboortegrond, sorry.
Ja, ach. Mijn moeder had het altijd over "die met die neus" als ze het over een bepaald bandlid had. Alle bandleden hadden een neus, alleen die ene eentje die wat geprononceerder was.quote:Op woensdag 12 februari 2020 06:27 schreef marzman het volgende:
Een Marokkaansbelgische comedian die veel is afgevallen was verbaasd dat hij van die dikke was veranderd in die Marokkaan. Mensen gebruiken gewoon een ding, dat wat als eerste opvalt.
Het is dat of je huid wordt lichter als je dikker wordt zei die. Ik denk dat dit wel klopt (dat eerste)
Ik heb het idee dat Brabanders een trots volk is, wat mede wordt bepaald door een gezamenlijk vijandbeeld ("Holland") en een droom van hereniging met Vlaams Brabant.quote:Op woensdag 12 februari 2020 08:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Moeten? Niks.
Bij mij is het andersom. Met Nederland heb ik niet zoveel. Met mijn eigen streek des te meer.
Geboortegrond = heimat = de mat waarop je geboren bent. In de Germaanse cultuur zeer belangrijk.quote:Op woensdag 12 februari 2020 09:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ok, ik ben geboren in Nieuwegein omdat mijn ouders daar toevallig een paar jaar hebben gewoond. Met 2 jaar ging ik er weg en ik weet er helemaal niks meer van, maar volgens jou zou ik me verbonden moeten voelen met mijn geboortegrond...
Nederland is gewoon een streek en niet eens een grote ook. Heel Nederland ligt binnen zeer afzienbare rijafstand van elkaar. Mijn geboortestreek is dus Nederland.
Dus er is voor jou geen verschil in cultuur in Brabant en Groningen?quote:Op woensdag 12 februari 2020 09:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ok, ik ben geboren in Nieuwegein omdat mijn ouders daar toevallig een paar jaar hebben gewoond. Met 2 jaar ging ik er weg en ik weet er helemaal niks meer van, maar volgens jou zou ik me verbonden moeten voelen met mijn geboortegrond...
Nederland is gewoon een streek en niet eens een grote ook. Heel Nederland ligt binnen zeer afzienbare rijafstand van elkaar. Mijn geboortestreek is dus Nederland.
Eierbal en worstenbroodje, één pot nat.quote:Op woensdag 12 februari 2020 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus er is voor jou geen verschil in cultuur in Brabant en Groningen?
Onder de grote rivieren misschien wel, maar tussen de plekken waar ik heb gewoond of waar mijn vrouw heeft gewoond of waar mijn familie woont (Nieuwegein, Ermelo, Hoekse Waard, Alphen aan den Rijn, Hoogeveen, Zwolle, Lelystad, Amersfoort, Barneveld) zitten hooguit hele kleine nuanceverschillen. En dat beslaat toch best een heel groot deel van Nederland.quote:Op woensdag 12 februari 2020 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dus er is voor jou geen verschil in cultuur in Brabant en Groningen?
Dat mag, ik ben Rotterdammer, mijn ouders waren Rotterdammers net als mijn grootouders (beide kanten) en daar zitten bij mij zeker attributen van bij maar mischien omdat ik veel in het buitenland heb gewerkt is dat niet iets wat bij mij de boventoon voert, ik ben Nederlander en Europeaan en dat is het wel.quote:Op woensdag 12 februari 2020 09:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja ik zie dat nogal als een gegeven; kan het niet los zien van je geboortegrond, sorry.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |