abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191452586
quote:
De 11-jarige Eritrese vluchteling Adonay Berhe is vorige week overleden bij zijn eerste zwemles in het Friese dorp Lemmer. Wat er precies is misgegaan is nog onduidelijk.

Adonays moeder legt de schuld bij basisschool De Cocon, schrijft ze in een brief die in handen is van de Leeuwarder Courant. Het jongetje zelf zat pas een maand op die school.

In de brief zegt de moeder dat ze erop had aangedrongen mee te gaan met de zwemles omdat de jongen nog niet goed Nederlands sprak. Dat zou zijn geweigerd door de school. Een bestuurder van de basisschool zegt niet op de hoogte te zijn van het verzoek, maar dat het niet gebruikelijk is dat er ouders meegaan.

Het jongetje woonde tot oktober vorig jaar in Eritrea bij zijn oma. “Tot ik als bootvluchteling asiel kreeg”, schrijft zijn moeder.” Het is een lange weg geweest om hem naar Nederland te krijgen. Ik had hem meer dan drie jaar niet gezien.

Niet de eerste keer
De eigenaar van het zwembad zegt tegen de krant te vermoeden dat de jongen vanuit een ondiep deel “ondanks een voldoende aantal toezichthouders” in een dieper deel is beland.

Bij een doneeractie om geld op te halen voor de repatriëring van het lichaam van Adonay is in korte tijd bijna 15.000 euro opgehaald.

De moeder van Adonay zegt met haar brief ook op te willen komen voor andere buitenlandse ouders die “vrezen voor de veiligheid van hun kinderen.”
Ze wijst erop dat het niet de eerste keer is dat er een kind met een migratie-afkomst verdrinkt tijdens de zwemles.

In Rhenen verdronk in 2015 het 9-jarig meisje Salam tijdens zwemles. Ze had geen zwemdiploma en sprak geen Nederlands, maar niet alle badmeesters wisten dat.
https://nos.nl/artikel/23(...)mles-verdronken.html

Letten ze nou toch niet goed op die kinderen? Ik had het idee dat men (school en zwembad) de handen ook wasten in onschuld destijds met Salam. Je hebt niet veel aan toezichthouders als er een taalbarriere is. Het verzoek van de moeder om zelf op haar kind te mogen letten vind ik in deze niet vreemd en raar dat zoiets wordt afgewezen

[ Bericht 32% gewijzigd door _Lily_ op 11-02-2020 09:32:28 ]
pi_191452594
Wat sneu :{
Zonder wrijving geen glans
pi_191452607
Verschrikkelijk ;(
pi_191452629
Sneu.
pi_191452633
Nederlandse scholen met hun vastomlijnde kadertjes en regeltjes. Arme familie.. :'(
The waves you made will always be
pi_191452634
quote:
Wat er precies is misgegaan is nog onduidelijk.

Adonays moeder legt de schuld bij basisschool De Cocon
Mooi, dat is dan in ieder geval duidelijk.
pi_191452642
RIP
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 09:32:58 #9
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_191452673
Hoe krijg je het voor elkaar om een kind dat niet kan zwemmen te laten verdrinken. :') Ze zijn echt niet lekker daar in Lemmer.

Wat een vreselijk drama. Verdrinkt hij niet in de zee, dan verdrinkt hij in een fucking zwembad.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 09:38:03 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_191452723
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:26 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Je hebt niet veel aan toezichthouders als er een taalbarriere is.
Badmeesters moeten voortaan van alle talen basiskennis bevatten voor ze hun functie kunnen vervullen!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_191452725
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:32 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Hoe krijg je het voor elkaar om een kind dat niet kan zwemmen te laten verdrinken. :') Ze zijn echt niet lekker daar in Lemmer.

Wat een vreselijk drama. Verdrinkt hij niet in de zee, dan verdrinkt hij in een fucking zwembad.
Ja en ze waren daar om te wennen aan het water... Daar heeft iemand grondig lopen verzaken lijkt me.

quote:
De 11-jarige jongen was met een groepje kinderen van basisschool De Cocon in Balk in het zwembad om aan water te leren wennen. Het was voor de kinderen van het azc en statushouders de eerste keer dat ze in het bad waren.

Sinds het ongeval is het zwembad gesloten geweest. ,,We hebben elkaar wat rust gegeven’’, zegt Jinke Doef, die het bad sinds januari met haar man exploiteert. ,,Dat mensen ook even bij hun eigen dierbaren tot rust kunnen komen.’’

Verslagen

Volgens Doef probeert iedereen de draad weer op te pakken. ,,Er is nog steeds verdriet en verslagenheid.’’ Op vragen over wat er precies misging, wil ze niet ingaan. ,,Hoe en wat is aan de politie. Die doet onderzoek.’’

Het zwembad gaat vandaag weer open. Naar aanleiding van het dodelijke ongeval praten Ny Sudersé en pandeigenaar Gert Jan Mondeel over eventuele extra veiligheidsmaatregelen. ,,We bekijken wat we preventief beter kunnen doen’’, zegt Mondeel.

Volgens hem is er niet iets mis met het bad. ,,Je kunt niet overal ogen hebben, nooit 100 procent uitsluiten dat er iets gebeurt.’’ Ook Doef zegt dat de veiligheid op orde was.
https://www.lc.nl/friesla(...)nay-11-25331706.html
pi_191452749
Ik snap het niet. Hoe kan dat kind bij een eerste zwemles opeens in een dieper gedeelte terecht zijn gekomen? Bij een eerste zwemles zet je zo'n kind toch in een kikkerbadje?
  dinsdag 11 februari 2020 @ 09:41:26 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_191452760
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:40 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik snap het niet. Hoe kan dat kind bij een eerste zwemles opeens in een dieper gedeelte terecht zijn gekomen? Bij een eerste zwemles zet je zo'n kind toch in een kikkerbadje?
Hoe denk je iemand van 11 in een kikkerbadje les te geven? zolang ie ergens kan staan in een dieper bad zou het geen probleem mogen zijn zo'n eerste les.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_191452773
Bah, krijg hier een knoop van in mijn maag. Dus je bent met een groep kinderen en die kunnen niet zwemmen. En dan verdrinkt er een kindje. En dan noem je de veiligheid oké en zeg je dat je niet overal ogen kunt hebben? :{ Als je niet overal de kinderen in de gaten kunt houden, waarom onderneem je dan zo’n eerste zwemles?
pi_191452785
[quote]19s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:41 schreef Gunner het volgende:

[..]

Hoe denk je iemand van 11 in een kikkerbadje les te geven? zolang ie ergens kan staan in een dieper bad zou het geen probleem mogen zijn.
[/quote
Tegenwoordig is de bodem van veel baden verstelbaar naar beneden en naar boven. Om zo alle kinderen les te kunnen geven.
pi_191452805
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:38 schreef daNpy het volgende:

[..]

Badmeesters moeten voortaan van alle talen basiskennis bevatten voor ze hun functie kunnen vervullen!
Helemaal niet, maar daarom is het toch redelijk als zo’n moeder zelf ook een oogje in het zeil mag houden. Daarmee ontlast ze de badmeesters juist en haar bezorgdheid wordt serieus genomen. Wat nu geweigerd werd
  dinsdag 11 februari 2020 @ 09:46:37 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191452818
Oplettendheid zal wel slecht zijn omdat men gewend is dat zelfs zwemlessende kinderen al een beetje kunnen zwemmen. Dat is geen excuus maar ik gok dat het in die richting zit.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 11 februari 2020 @ 09:47:09 #19
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_191452825
Enorm triest dit.

Volgens mij heb ik leren zwemmen in een apart bad waar iedereen gewoon kon staan, lijkt me een goed begin met kinderen die niet kunnen zwemmen. Raar zwembad...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_191452834
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zielig voor het kind, met dank aan mama dat 10 veilige landen perse heen moest reizen "om hem hier te krijgen".

Ik ben misschien compleet afgestompt maar het kan me niks meer schelen.
Ze is een vluchteling uit Eritrea. Lees eens over het land voordat je zulke misselijkmakende uitspraken doet.
pi_191452836
quote:
Zielig voor het kind, met dank aan mama dat 10 veilige landen perse heen moest reizen "om hem hier te krijgen".

Ik ben misschien compleet afgestompt maar het kan me niks meer schelen.
Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik snap het ook van die moeder dat je het beste wilt voor het kind.

Crux is het dan wanneer je kind op zo'n manier komt te overlijden in het land waarvan jij dacht dat dat het beste voor je kind was.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 11 februari 2020 @ 09:48:13 #22
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_191452838
En geen drijfmiddelen? Er waren blijkbaar meer kinderen die voor het eerst gingen, die laat je toch allemaal kurken, armbandjes, of weet ik wat omdoen? Zodat ook anderen zien dat het om niet ervaren zwemmers gaat?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_191452841
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:45 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Helemaal niet, maar daarom is het toch redelijk als zo’n moeder zelf ook een oogje in het zeil mag houden. Daarmee ontlast ze de badmeesters juist en haar bezorgdheid wordt serieus genomen. Wat nu geweigerd werd
Dit dus. :’) De moeder heeft er blijkbaar meerdere keren op aangedrongen om mee te gaan.
pi_191452845
Wat heeft taal hiermee te maken? Je ziet toch dat een kind niet kan zwemmen/aan het verdrinken is? Daar heb je toch geen woorden voor nodig? Dit is gewoon niet goed opletten.
  dinsdag 11 februari 2020 @ 09:49:56 #25
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_191452855
quote:
Daar heb ik ook problemen mee, maar als zo'n joch hier eenmaal is kun je hem niet laten verzuipen in een of ander Fries zwembad. Dat is iets heel anders dan wanneer mensen in een dobberbootje de zee op gaan, dat is hun keuze. Dit kind was zogenaamd veilig daar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')