Bron: https://www.rtlnieuws.nl/(...)baudet-ns-marokkanenquote:Een bizarre post van Thierry Baudet op Instagram en Twitter vliegt momenteel als een boemerang terug in het gezicht van de partijleider van Forum.
"Vanavond zijn twee dierbare vriendinnen ernstig lastig gevallen door 4 Marokkanen in de trein", postte hij vrijdagavond als bijschrift bij een verder nogal rommelige foto uit een trein. Hij voorzag zijn tekst verder van een oproep aan 'kinderlijk naïeve Nederlanders' om op zijn partij te stemmen.
Maar nu het echte verhaal achter de foto duidelijk wordt, lijkt het erop dat Baudet een flinke uitglijder heeft gemaakt. De leider van Forum is onbereikbaar voor commentaar, maar de reacties op zijn bericht zijn niet mals.
Herkende zichzelf
Op het eerste gezicht leek er niet zo heel veel aan de hand met Baudets post. Totdat een NS-medewerker de foto toevallig onder ogen kreeg en zichzelf herkende. Hij was vermoedelijk een van die 'vier Marokkanen' die die avond inderdaad met nog drie anderen in de sprinter van Weesp naar Amsterdam twee vrouwen had 'lastiggevallen.'
Maar dat zogenaamde lastigvallen deed hij omdat hij een conducteur - in burger - was die de vrouwen vroeg naar hun kaartje.
Legitimeren
Dat bevestigt een woordvoerder van de NS. "Baudet geeft verder geen toelichting bij zijn bericht, maar als het gaat over wat er op die foto bij zijn bericht aan de hand was, dan kunnen we melden dat er drie medewerkers van de NS waren en een politieagent."
De NS-medewerkers konden zich gewoon legitimeren, maar de twee vrouwen weigerden nog steeds te geloven dat het een echte controle was. Daarom werd er een agent bijgeroepen, die al in de trein aanwezig was. Uiteindelijk lieten de vrouwen hun kaartje zien. Dat was gewoon in orde overigens.
Controle in burger
Controles in burger komen overigens vaker voor laat de NS weten. "Notoire zwartrijders zijn alert op conducteurs in uniform. Daarom voeren we ook controles in burger uit. Dat roepen we ook om zodra de deuren dicht zijn. Dat is ook dit keer gebeurd."
Baudet zelf is ondertussen niet voor commentaar bereikbaar. Ook de woordvoerder van de partij neemt de telefoon niet meer op.
Verklaring:twitter:thierrybaudet twitterde op maandag 03-02-2020 om 16:28:26Statement incident trein: https://t.co/POP2wdsFj8 reageer retweet
quote:Statement incident in de trein
Afgelopen vrijdagavond heeft zich in mijn naaste omgeving een vervelend incident voorgedaan. Twee jonge vrouwen die goede bekenden van mij zijn, vertelden me dat zij in de trein hoogst onaangenaam zijn bejegend door een groep mannen. Dit waren controleurs, maar dat was voor de vrouwen onduidelijk. De wijze waarop zij werden aangesproken was voor de vrouwen zeer intimiderend. Ze gaven mij aan dat er openlijk en meermalen wapengerei werd getoond, dat er sprake was van intimiderend verbaal en non-verbaal gedrag en dat de mannen op agressieve wijze hun ‘legitimatie’ toonden. Die legitimatie bevreemdde de vrouwen, omdat zij in vorm en stijl (lettertype) afwijkende geplastificeerde papiertjes te zien kregen. Dat gaf de vrouwen weinig vertrouwen en een onaangenaam gevoel. Toen de vrouwen dat kenbaar maakten, werd gedreigd hen ‘mee te nemen’. Van de-escalatie van de zijde van het personeel, was volgens hen geen sprake. Ook nadat zij geldige vervoersbewijzen toonden bleef de groep mannen de rest van de reis op een voor de vrouwen intimiderende manier om hen heen hangen.
De vrouwen in kwestie hebben zich zowel tijdens het restant van de treinreis, als na het uitstappen en tijdens de wandeling terug naar hun huis zeer onveilig gevoeld. Ernstig overstuur hebben ze mij over de kwestie verteld en dat heeft me geraakt. Ik heb me daar vervolgens over geuit op social media - te snel, en te stevig. Daarbij heb ik de kwestie te haastig in een bredere politieke context getrokken: de context namelijk van de gevolgen van de massale immigratie, integratieproblemen en het gebrek aan veiligheid dat vele Nederlanders daardoor dagelijks zien en ervaren. Uiteraard heb ik niemand willen beschuldigen die geen blaam treft. Dit heb ik de NS inmiddels ook laten weten.
De NOS vond het wanneer vrijdag nog totaal oninteressant?quote:Op maandag 3 februari 2020 22:28 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Niet helemaal.
Nos bijvoorbeeld vond het op vrijdag nog totaal oninteressant en pas een dag later toen TB er naast bleek te zitten - waar ik trouwens meteen al op wees dat dit een mogelijkheid was, op diezelfde vrijdag - ging Nos de bel trekken en opent zelfs het Nos-journaal ermee lees ik nu.
Valt niet op
Dat links/rechts-gedoe begint ook wel tamelijk vermoeiend te worden. Victim blaming is dus een rechtse aangelegenheid ofzo?quote:Op maandag 3 februari 2020 22:36 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik had echt nooit verwacht dat juist iemand als Baudet in Nederland op het linkse zwaard van "geloof alle slachtoffers!!" zou vallen.
Maar intenties zijn voor veel mensen helemaal niet zo zwart-wit als jij wellicht (dat gevoel krijg ik) wil stellen. Ik ken genoeg islamitische mensen die heel vriendelijk zijn en die ik absoluut niks kwaads toewens. Tegelijkertijd vind ik de Islam niet in Nederland passen en zou ik het het beste vinden als het op termijn verdwijnt of matigt.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:33 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Meningen zijn per definitie niet waar of onwaar, want meningen. Maar wees verdorie eerlijk over je intenties.
We houden onszelf inderdaad massaal voor de gek. Waarom denk je dat veel mensen hun kinderen op hockey doen, waarom denk je dat veel ouders absoluut niet willen dat hun kind op de Mavo komt, laat staan een gekleurde mavo. Waarom is er volop segregatie tijdens het uitgaan. Als puntje bij paaltje komt willen we eigenlijk helemaal niks met elkaar te maken hebben. Spreek ik voor mezelf? Ik zie het zoals gezegd gewoon gebeuren.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:22 schreef TomLuny het volgende:
[..]
Zoeits heb ik ook al meermaals gesteld.
Verbeter de wereld, segregatie doe je zelf.
Niemand die een ander kan verplichten met bepaalde groepen om te gaan.
Zie ook geen Piet-Hein Donner met een bende punkers naar een festival gaan.
Ja op werk en op school moet je er acht uurtjes aardig tegen zijn.
En dan gaat de bel.
Omdat het ingaat tegen de agenda.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:24 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik vind als mensen niet willen horen of luisteren dat die problemen bestaan hetzelfde als je kop in het zand steken of zaken ontkennen. Net als Rob Jetten die het dan over bashen heeft en begint over zijn syrische kennis die wel succesvol is. Ik heb ook geen moeite met mensen die zich fatsoenlijk gedragen, het gaat mij met name om de groep die zich misdraagt en uit de cijfers blijkt dat een klein deel van onze gemeenschap in de meerderheid van de criminaliteit is vertegenwoordigd.
En het lijkt wel alsof je dat niet mag benoemen of dat je het daar over mag hebben. En dat snap ik dus niet
Als ik joop mag geloven wel.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat links/rechts-gedoe begint ook wel tamelijk vermoeiend te worden. Victim blaming is dus een rechtse aangelegenheid ofzo?
Je maakt er een meta-discussie van. Of probeert dat iig. Mbt een irrelevant punt mbt de reden van de "ophef".quote:Op maandag 3 februari 2020 22:41 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Maar intenties zijn voor veel mensen helemaal niet zo zwart-wit als jij wellicht (dat gevoel krijg ik) wil stellen. Ik ken genoeg islamitische mensen die heel vriendelijk zijn en die ik absoluut niks kwaads toewens. Tegelijkertijd vind ik de Islam niet in Nederland passen en zou ik het het beste vinden als het op termijn verdwijnt of matigt.
Zelfde verhaal met de Marokkanen, zij zijn in mijn ogen niet altijd per se slachtoffer, dus ik heb wel begrip voor bepaalde acties/verhalen. Een ander zou er weer racisme in zien inderdaad.
Was niet zozeer een reactie op het voorval als wel een persoonlijke reactie, maar je hebt een punt.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je maakt er een meta-discussie van. Of probeert dat iig. Mbt een irrelevant punt mbt de reden van de "ophef".
quote:PvdA'ers Samsom en Spekman niet vervolgd om Marokkanen-uitspraken
"Het klopt dat het vooral Marokkanen zijn. Deze jongens hebben een etnisch monopolie op dit soort overlast gekregen." Het was een omstreden uitspraak die PvdA'er Diederik Samsom in 2011 deed. Maar hij mocht hem ongestraft doen.
Dat vindt het gerechtshof in Amsterdam. De PVV had het hof gevraagd strafvervolging af te dwingen van Samsom en diens PvdA-collega Hans Spekman. Die had eerder een vergelijkbare uitspraak gedaan.
Groepsbelediging, vindt de PVV, en het aanzetten tot discriminatie van mensen wegens hun ras. Het Openbaar Ministerie had eerder al besloten Samsom en Spekman hier niet voor te vervolgen.
'Vernederen voor hun eigen mensen'
Partijvoorzitter Spekman zei in Vrij Nederland in 2008: "En van celstraf krijgen ze alleen maar meer status in hun groep. Je moet ze zien te raken dat ze hun status juist verliezen. De Marokkanen die niet willen deugen, moet je vernederen, voor de ogen van hun eigen mensen.''
Het hof heeft niet inhoudelijk gekeken naar de eis van de klagers. Want de PVV'ers zijn geen belanghebbenden, vinden de rechters. De PVV-klagers vinden het oneerlijk dat hun voorman Geert Wilders wel wordt vervolgd voor zijn 'minder Marokkanen'-uitspraak, terwijl Samsom en Spekman voor hun uitlatingen niet voor de rechter hoeven te komen.
'Waanzin ten top'
'De waanzin ten top' en 'onrechtvaardig', zegt Wilders zelf. "Politici van de coalitie worden beschermd en een oppositieleider gepakt. Het bewijst het politieke karakter van mijn flutproces. De mannen die zeggen dat Marokkanen vernederd moeten worden en een etnisch monopolie op overlast hebben, worden niet vervolgd, en degene die vraagt of men meer of minder Marokkanen wil, wordt wel vervolgd."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)arokkanen-uitspraken
quote:
Relevantie?quote:
Nou, ok, mss was het zaterdagquote:Op maandag 3 februari 2020 22:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
De NOS vond het wanneer vrijdag nog totaal oninteressant?
Die tweet is in de nacht van vrijdag op zaterdag pas viraal gegaan.... is sowieso pas vrijdagavond laat gepost.
Als de NOS er vrijdag in het late journaal al aandacht aan had besteed dan was je ook verontwaardigd geweest en had je ze ervan beschuldig dit nieuws zelf groot te hebben gemaakt.
Vinden dat de islam niet in Nederland past of dat het een vervelende religie is of alles van die strekking is dan ook geen discriminatie. Vinden dat allochtone criminelen uitgezet moeten worden ook niet. Vinden dat Nederland de grenzen moet sluiten voor alles wat immigreert óók niet. Of ik het ermee eens ben is een tweede, maar dat zijn allemaal gewoon ideeën waar je voor of tegen kan zijn - en die in principe gaan om de inhoud.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:41 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Maar intenties zijn voor veel mensen helemaal niet zo zwart-wit als jij wellicht (dat gevoel krijg ik) wil stellen. Ik ken genoeg islamitische mensen die heel vriendelijk zijn en die ik absoluut niks kwaads toewens. Tegelijkertijd vind ik de Islam niet in Nederland passen en zou ik het het beste vinden als het op termijn verdwijnt of matigt.
Zelfde verhaal met de Marokkanen, zij zijn in mijn ogen niet altijd per se slachtoffer, dus ik heb wel begrip voor bepaalde acties/verhalen. Een ander zou er weer racisme in zien inderdaad.
Ach laten we eerlijk zijn, waren dit jonge moslima's en de conducteurs blanke mannen dan ging de media en politiek nog extremer los als Thierry. Om net zoals al die andere gevallen van zogenaamd "racisme" er geen woord meer over te reppen zodra bleek dat het geval gelogen was. Ik kan nog wat verhalen uit mijn hoofd verzinnen, die donkere jongen met bloedlip die niet geslagen was maar gevallen van zijn fiets, die moslima in de bus van Rotterdam die aangevallen zou zijn, die moslima op de fiets wat door blanke jongeren zou zijn aangevallen. En zo zullen er nog velen zijn met 0 excuses achteraf en ook een heel stuk minder ophef nadat het niet bleek te kloppen.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:36 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik had echt nooit verwacht dat juist iemand als Baudet in Nederland op het linkse zwaard van "geloof alle slachtoffers!!" zou vallen.
Het hele epistelquote:Nasrdin Dchar: 'Beste Baudet, waar ligt voor jou het gevaar?'
De uitspraken van Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet over 'vier Marokkanen' die twee vriendinnen van hem 'ongestraft' lastig vielen in een trein, denderen na. Ook in Rotterdam. Acteur en Rotterdammer Nasrdin Dchar reageert maandag via sociale media. "Hoi @thierry_baudet", schrijft hij. "Deze brief is voor jou." Baudet trekt zijn woorden maandag gedeeltelijk in.
Dchar valt direct met de deur in huis met zijn brief aan 'Beste Baudet'. "Gisteren viel je weer even heel erg door de mand."
De Rotterdamse acteur reageert via Instagram op een post van de FvD-leider twee dagen eerder. Baudet schreef vrijdag: "Vanavond zijn twee dierbare vriendinnen ernstig lastig gevallen door 4 Marokkanen in de trein. Aangifte doen is natuurlijk zinloos."
Vervolgens roept de politicus de 'kinderlijk naïeve Nederlanders' op om toch eindelijk eens voor verandering te stemmen. "Red dit land!" De goede verstaander mag raden wie voor die verandering kan zorgen.
NS spreekt versie Baudet tegen
De uitspraken van Baudet leiden tot een golf van verontwaardiging. Al snel wordt de versie van de Forum-leider over het incident tegengesproken, ook door de NS. "Een collega van ons herkende zichzelf op de foto. Daaruit hebben wij kunnen afleiden waar en wanneer dit was. Het ging hier om een controle door medewerkers in burger. Dat doen wij vaker."
Tot maandagochtend had Baudet niet gereageerd op de kritiek. Dchar die in Nederland geboren is uit Marokkaanse ouders gaat in zijn open brief uitgebreid in op de uitspraken. Hij noemt de FvD-leider een "politicus die een kwaadaardige, leugenachtige tweet verspreidt" die over de rug van minderheden politiek bedrijft.
Dchar prijst zijn land Nederland, een land vol verschillende kleuren en geuren: "Ik vind het meest kwalijke dat hij afgeeft op de Nederlanders, op de samenleving. Hoeveel procent stemt er nu eigenlijk op hem?! Dus uiteindelijk zegt hij dat 95% van de Nederlanders kinderlijk naïef is. Dat is een soort grootheidswaanzin. Daar moest ik even op reageren."
Baudet trekt woorden deels in
Het antwoord van Baudet komt maandag aan het einde van de dag. Op Facebook verdedigt hij zijn versie van de treincontrole.
Zijn vriendinnen zouden zich geïntimideerd hebben gevoeld door de treincontroleurs. Verder heeft hij overhaast gehandeld.
"Daarbij heb ik de kwestie te haastig in een bredere politieke context getrokken: de context namelijk van de gevolgen van de massale immigratie, integratieproblemen en het gebrek aan veiligheid dat vele Nederlanders daardoor dagelijks zien en ervaren."
De politie heeft aan RTL Nieuws laten weten dat ze een onderzoek instelt naar de uitspraken van Thierry Baudet.
De relevantie is het probleem wat Baudet wil aankaarten.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
[..]
Relevantie?
En zélfs de PvdA benoemt het probleem. Járen geleden al
Ik ben het grotendeels met je eens inderdaad. Mijn enige punt is, in hoeverre mag je negatieve kenmerken van een groep meewegen in de eerste interactie met die betreffende groep. Mijn inziens wel enigszins, maar ik snap dat mensen zeggen dat je dat idealiter helemaal niet moet doen. En ik snap dat wel degelijk omdat die groep ook bestaat uit individuen. Echter snap ik ook dat het voor velen lastig blijft en dat de praktijk soms anders uitwijst.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vinden dat de islam niet in Nederland past of dat het een vervelende religie is of alles van die strekking is dan ook geen discriminatie. Vinden dat allochtone criminelen uitgezet moeten worden ook niet. Vinde dat Nederland de grenzen moet sluiten voor alles wat immigreert óók niet. Of ik het ermee eens ben is een tweede, maar dat zijn allemaal gewoon ideeën waar je voor of tegen kan zijn - en die in principe gaan om de inhoud.
Het wordt discriminatie - en dus een probleem - als je personen kwalificaties gaat toedichten omdat ze tot een bepaalde groep behoren. Iemand die Marokkaan is benoemen als gevaarlijk omdat het een Marokkaan is en Marokkanen nou eenmaal hoog scoren in misdaadstatistieken is dus discriminatie. De onschuldige Marokkaan kan er namelijk 1. niks aan doen dat ie Marokkaan is, en 2. al helemaal niet dat allerlei andere Marokkanen winkels lopen te beroven en korte rokjes lopen na te sissen.
En dat laatste is wat Baudet deed in zijn oorspronkelijke tweet. Even los van het waarheidsgehalte van het verhaal - hij dicht allerlei problemen toe aan willekeurige Marokkanen en dan ga je dus over de schreef. Een flink deel van zijn achterban krijgt er echter een vrij harde plasser van, dus ik sluit niet uit dat dit hem nog een bult juichende achterban oplevert ook. Vandaar mijn oproep om maar gewoon open te zijn over je intenties, ook als die ronduit discriminatoir zijn.
Ach komop. Hier zijn vier mensen die hun werk doen. De enige reden dat Baudet over ze loopt te janken is omdat het Marokkanen zijn. Dus puur vanwege hun afkomst, die hier volkomen irrelevant is. Dat is zo ongeveer de definitie van discriminatie.quote:Op maandag 3 februari 2020 22:51 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
De relevantie is het probleem wat Baudet wil aankaarten.
Dat wordt niet al decennia aangekaart en benoemd wou je zeggen? Je geeft zelf nota bene voorbeelden ervan..quote:Op maandag 3 februari 2020 22:51 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
De relevantie is het probleem wat Baudet wil aankaarten.
quote:Op maandag 3 februari 2020 22:53 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ik ben het grotendeels met je eens inderdaad. Mijn enige punt is, in hoeverre mag je negatieve kenmerken van een groep meewegen in de eerste interactie met die betreffende groep. Mijn inziens wel enigszins, maar ik snap dat mensen zeggen dat je dat idealiter helemaal niet moet doen. En ik snap dat wel degelijk omdat die groep ook bestaat uit individuen. Echter snap ik ook dat het voor velen lastig blijft en dat de praktijk soms anders uitwijst.
Let's just agree to disagree for now then
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |