abonnement Unibet Coolblue
pi_193138691
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 10:15 schreef falling_away het volgende:

[..]

https://www.reddit.com/r/RTLSDR/
http://www.rtlsdr.com/rtlsdr-tutorials/
En Youtube videos

Daar vind je alles wat je nodig hebt om te beginnen :)
Tnhx!

Heb altijd al een keertje willen luisteren naar Number Stations en zo te zien moet het hiermee kunnen. :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 15 mei 2020 @ 18:04:33 #202
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_193145216
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 09:41 schreef falling_away het volgende:

[..]

Zover ik weet zijn dat echte foto's van de Meteor M2, van 1 KM per pixel. Het is een digitaal signaal waardoor het moeilijker is om goed op te vangen, maar wel betere kwaliteit is. https://en.wikipedia.org/wiki/Low-rate_picture_transmission

De NOAA satellieten zenden een analoog signaal uit, wat op zich leuk is om te ontvangen omdat je echt de piepjes hoort, een beetje zoals een oude modem.

Het is allemaal niet zo moeilijk inderdaad als je het door hebt, maar de eerste paar keer zat ik wel te stoeien met alle instellingen in SDR sharp enzo. Bijv. voor de NOAA satellieten moet je de 'Áudio' opnemen, maar voor Meteor moet je de Baseband opnemen.

Nog een ander grappig ding dat je met de dongel kunt doen is de DAB+ radio ontvangen met het programma Welle.io https://www.welle.io/

Je kunt die radio stations natuurlijk ook via internet ontvangen maar ik vond het wel grappig om ook een DAB+ signaal binnen te krijgen.

Ik heb zelf ook nog een Raspberry Pi op zolder liggen met zo'n zelfde dongel en kleine antenne op het dak waarmee ik de vliegtuigsignalen feed naar Flightradar24.

Om maar even op te noemen wat je zoal kunt doen met zo'n goedkope dongel :) Als je buren een analoge draadloze telefoon of baby monitor hebben kun je ook meeluisteren, al heb ik daar geen ervaring mee :D

Om het toch even on topic te houden: Als ik in de tuin sta met de antenne merk je dat het signaal niet van een vast punt wordt uitgezonden maar echt uit de 'ruimte' komt. Volgens de planning in Orbitron zie je bijv. dat de satelliet van zuid-Oost naar Noord-west over je heen vliegt, en je moet de antenne dan ook een beetje in die richting meebewegen om het signaal sterk te blijven ontvangen. En een paar minuten later als de satelliet te ver weg is valt het signaal ook weg.

Eat that Tingo :P Why don't you give it a try for yourself? Or would you rather keep your blinders on so you can believe in your conspiracy?
Dat is ook een goede voor @Tingo om te verklaren ja. Iedereen met een paar tientjes aan onderdelen en wat technische kennis kan dit zelf testen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_193178748
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 00:07 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

En die hangen al tientallen jaren op dezelfde plek zo'n 36000km boven de evenaar? Because if not.... dan heb je een probleem.
Waarom? Zijn ze zo belangrijk denk je?
Zijn er cijfers/stats over de data traffic van deze (Arthur C.Clarke sci-fi boek geinspireerde?) geostat space contraptions te vinden?

Ik kan alleen deze vinden:
'It’s hard to know exactly how much of all international traffic is still carried via satellite, but it’s very small. Statistics released by U.S. Federal Communications Commission indicate that satellites account for just 0.37% of all U.S. international capacity.'

Ook op het site van de FCC kan ik niks over data traffic van geostat satellites vinden.

It's as if they don't exist.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  zondag 17 mei 2020 @ 16:17:52 #204
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_193178823
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:11 schreef Tingo het volgende:

[..]

Waarom? Zijn ze zo belangrijk denk je?
Zijn er cijfers/stats over de data traffic van deze (Arthur C.Clarke sci-fi boek geinspireerde?) geostat space contraptions te vinden?

Ik kan alleen deze vinden:
'It’s hard to know exactly how much of all international traffic is still carried via satellite, but it’s very small. Statistics released by U.S. Federal Communications Commission indicate that satellites account for just 0.37% of all U.S. international capacity.'

Ook op het site van de FCC kan ik niks over data traffic van geostat satellites vinden.

It's as if they don't exist.
Waarom is dat relevant? Maar een klein deel van woon-werk-verkeer vindt plaats middels een elektrische scooter. Ergo: elektrische scooters bestaan niet? Rare gedachtegang..
pi_193179106
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 18:04 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat is ook een goede voor @:Tingo om te verklaren ja. Iedereen met een paar tientjes aan onderdelen en wat technische kennis kan dit zelf testen.
Zelfde soort Software Defined Radio als deze:

Essex Ham: High Altitude Balloon Tracking

Dit heeft 32km hoogte bereiken. Die echte grote (140m diameter) balloonen tot 43km hoogte (of hoger?) en in de lucht voor maanden (of soms jaren) kunnen blijven hangen. Misschien de military versies van deze technologie nog beter/indrukwekkender is? Dat weten we niet.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  zondag 17 mei 2020 @ 16:46:59 #206
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_193179147
quote:
7s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:17 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Waarom is dat relevant? Maar een klein deel van woon-werk-verkeer vindt plaats middels een elektrische scooter. Ergo: elektrische scooters bestaan niet? Rare gedachtegang..
Hé wat ik heb er hier een staan.
Of kijk ik nu naar een ilussie?
Er staat nog een vraag voor u open!!
  zondag 17 mei 2020 @ 16:47:47 #207
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_193179155
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:42 schreef Tingo het volgende:

[..]

Zelfde soort Software Defined Radio als deze:

Essex Ham: High Altitude Balloon Tracking

Dit heeft 32km hoogte bereiken. Die echte grote (140m diameter) balloonen tot 43km hoogte (of hoger?) en in de lucht voor maanden (of soms jaren) kunnen blijven hangen. Misschien de military versies van deze technologie nog beter/indrukwekkender is? Dat weten we niet.
Weert je wat het probleem is van een ballon?
Er staat nog een vraag voor u open!!
  zondag 17 mei 2020 @ 23:46:48 #208
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_193186392
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:11 schreef Tingo het volgende:

[..]

Waarom? Zijn ze zo belangrijk denk je?
Zijn er cijfers/stats over de data traffic van deze (Arthur C.Clarke sci-fi boek geinspireerde?) geostat space contraptions te vinden?

Ik kan alleen deze vinden:
'It’s hard to know exactly how much of all international traffic is still carried via satellite, but it’s very small. Statistics released by U.S. Federal Communications Commission indicate that satellites account for just 0.37% of all U.S. international capacity.'

Ook op het site van de FCC kan ik niks over data traffic van geostat satellites vinden.

It's as if they don't exist.
Die zijn zeker belangrijk ja, gezien er toch echt al tientallen jaren tv signalen van dat punt vandaan komen. Dus als het volgens jou geen satelliet kan zijn, wat is het dan wel?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 18 mei 2020 @ 10:14:59 #209
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_193189464
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:42 schreef Tingo het volgende:

[..]

Zelfde soort Software Defined Radio als deze:

Essex Ham: High Altitude Balloon Tracking

Dit heeft 32km hoogte bereiken. Die echte grote (140m diameter) balloonen tot 43km hoogte (of hoger?) en in de lucht voor maanden (of soms jaren) kunnen blijven hangen. Misschien de military versies van deze technologie nog beter/indrukwekkender is? Dat weten we niet.
Ik neem aan dat je zelf ook wel door hebt dat een ballon niet 30+ jaar op 36000km hoogte gaat hangen?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_193290329
zijn er livestreams vanuit de ruimte (kijkend op aarde)? zodat je kan controleren of het met een wolkenradar overeenkomt.
  dinsdag 26 mei 2020 @ 11:04:07 #211
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_193317891
https://www.astroblogs.nl(...)-in-de-startblokken/

Amerika gaat eindelijk weer mensen lanceren :)
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_193318601
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:11 schreef Tingo het volgende:

[..]

Waarom? Zijn ze zo belangrijk denk je?
Zijn er cijfers/stats over de data traffic van deze (Arthur C.Clarke sci-fi boek geinspireerde?) geostat space contraptions te vinden?
Wat maakt dat uit? Het is een feit dat je zelf erop kunt richten, een signaal kunt ontvangen, en de afstand kunt meten. Fool-proof.

quote:
Ik kan alleen deze vinden:
'It’s hard to know exactly how much of all international traffic is still carried via satellite, but it’s very small. Statistics released by U.S. Federal Communications Commission indicate that satellites account for just 0.37% of all U.S. international capacity.'

Ook op het site van de FCC kan ik niks over data traffic van geostat satellites vinden.

It's as if they don't exist.
Right. Waarom probeer je niet eens gewoon zelf een signaal op te vangen,en de afstand tussen ontvanger en satelliet te meten?

Je kan er wel omheen blijven draaien, maar feit blijft dat je TV-signaal krijgt als je je schotelontvanger exact op ASTRA3 richt, en op dezelfde manier de afstand kunt meten.
pi_193318603
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:19 schreef weetjewel5 het volgende:
zijn er livestreams vanuit de ruimte (kijkend op aarde)? zodat je kan controleren of het met een wolkenradar overeenkomt.
Wat wil je precies controleren? :?
pi_193319486
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 16:42 schreef Tingo het volgende:

[..]

Zelfde soort Software Defined Radio als deze:

Essex Ham: High Altitude Balloon Tracking

Dit heeft 32km hoogte bereiken. Die echte grote (140m diameter) balloonen tot 43km hoogte (of hoger?) en in de lucht voor maanden (of soms jaren) kunnen blijven hangen. Misschien de military versies van deze technologie nog beter/indrukwekkender is? Dat weten we niet.
Je snapt dat deze satellieten in een geocentrische baan om de aarde draaien met een enorme snelheid? En dat je het exacte moment dat zo'n satelliet over je heen komt dus jaren vooruit kunt voorspellen en dat dit ook waar blijkt als je met zo'n ADS-B dongel aan de slag gaat? En dat dit niet te verklaren is met weerballonen die nooit geheel rond de aarde kunnen vliegen en al helemaal niet met die snelheid?
Alpha kenny one
pi_193319531
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 16:19 schreef weetjewel5 het volgende:
zijn er livestreams vanuit de ruimte (kijkend op aarde)? zodat je kan controleren of het met een wolkenradar overeenkomt.
Je vindt ze regelmatig op YouTube. Moet je wel opletten dat je een echte livestream hebt een geen opname die opnieuw wordt uitgezonden door andere YouTube kanalen.
Alpha kenny one
pi_193320880
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 11:41 schreef illusions het volgende:

[..]

Wat wil je precies controleren? :?
of de beelden geen cgi zijn. dat zie je nog al vaak bij NASA.
pi_193321042
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 14:24 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

of de beelden geen cgi zijn. dat zie je nog al vaak bij NASA.
Deze discussie is al heel vaak gevoerd. Wat zie jij als CGI? Aan elkaar geplakte foto's?
  dinsdag 26 mei 2020 @ 20:49:50 #218
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_193327288
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 14:24 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

of de beelden geen cgi zijn. dat zie je nog al vaak bij NASA.
De meeste weersatellieten zijn toch niet van NASA?
  woensdag 27 mei 2020 @ 07:55:43 #219
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_193332879
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:49 schreef Mano_ het volgende:

[..]

De meeste weersatellieten zijn toch niet van NASA?
Dat maakt niet uit ze spelen alleen onder 1 hoedje..
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_193336027
https://www.nu.nl/wetensc(...)en-in-nederland.html

https://twitter.com/Marco_Langbroek/status/1265340928652447747

Ik ben benieuwd of ik het nu wel zie, in tegenstelling tot de Starlink satellieten na launch. En hopelijk gaat het door straks!
Alpha kenny one
  woensdag 27 mei 2020 @ 15:03:23 #221
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_193337718
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 13:04 schreef falling_away het volgende:
https://www.nu.nl/wetensc(...)en-in-nederland.html

https://twitter.com/Marco_Langbroek/status/1265340928652447747

Ik ben benieuwd of ik het nu wel zie, in tegenstelling tot de Starlink satellieten na launch. En hopelijk gaat het door straks!
Ja fingers crossed! Starlink was hier heel goed zichtbaar :) Op de backup op Zaterdag is het waarschijnlijk nog te licht om Crew Dragon dan over te zien vliegen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 27 mei 2020 @ 15:04:02 #222
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_193337726
@Tingo ga je deze keer wel kijken?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_193340971
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 20:49 schreef Mano_ het volgende:

[..]

De meeste weersatellieten zijn toch niet van NASA?
nee maar de beelden uit de ruimte wel toch? dat zou overeen moeten komen.
pi_193340994
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 14:33 schreef illusions het volgende:

[..]

Deze discussie is al heel vaak gevoerd. Wat zie jij als CGI? Aan elkaar geplakte foto's?
computer gegenereerde beelden.
  woensdag 27 mei 2020 @ 19:17:11 #225
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_193341272
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:03 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

nee maar de beelden uit de ruimte wel toch? dat zou overeen moeten komen.
Nee joh, bij lange na niet. NASA is niet de enige organisatie die projecten in de ruimte doet.

Edit: Nasa heeft bijvoorbeeld niets met deze te maken:
https://himawari8.nict.go.jp/

[ Bericht 14% gewijzigd door ATuin-hek op 27-05-2020 19:24:42 ]
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')