En dat het geen top 40 materiaal is valt ook wel door te strepenquote:Op vrijdag 13 april 2007 15:42 schreef PimD het volgende:
Peter Gabriel heeft zoveel moois gemaakt, helemaal vóór Sledgehammer, maar erna ook nog mooie albums/tracks. Dat het geen top 40 materiaal is betekend niet dat het slecht verkoopt of slecht ís.
Ga je ook?quote:Op zaterdag 26 mei 2007 16:13 schreef Beathoven het volgende:
[..]
En dat het geen top 40 materiaal is valt ook wel door te strepen
Sledgehammer, Biko, Don't Give Up, Kiss that Frog, Solsbury Hill, Games without Frontiers, Red Rain, Shock the Monkey, Steam. Ik kan er een beetje naast zitten maar dit zijn misschien op 1 of 2 na allemaal Top 40 noteringen geweest.
Zoals je al aangeeft heeft hij daarnaast een paar klassiekers als albumtracks die je soms nog wel eens hoort op de radio.
Ik zie Tony Levin al het water indonderen, als z'n snor voor z'n ogen wappertquote:Op zondag 3 juni 2007 08:24 schreef weststar het volgende:
Hmm, het begint bij mij al te jeuken, nog minder dan 2 weken, dan zien we em al in Gelsenkirchen.
Als je de locatie ziet, dan moet het al een groot succes worden!
[afbeelding]
Ik ben benieuwd of ze I Go Swimming nog eens spelen...quote:Op zondag 3 juni 2007 11:48 schreef webfreak het volgende:
[..]
Ik zie Tony Levin al het water indonderen, als z'n snor voor z'n ogen wappert
Zijn dochter bijvoorbeeld... Dat was pas een gadget!quote:Op zondag 3 juni 2007 11:54 schreef MamaLoo het volgende:
Ik ben benieuwd of hij voor deze show dezelfde gadgets meeneemt als de vorige keer...
pff ja, ze laten af en toe wat doorschemeren. Dat Melanie dus druk bezig is met de vocals van Blood of Eden en ik denk dat Peter Gabriel zelf ook wel gehoor wil geven aan de top 10 (eigenlijk top 17) van de 'Lunatics' ;quote:Op dinsdag 5 juni 2007 19:18 schreef MuadDib het volgende:
Als je dat tourjournaal een beetje volgt wordt het wel ondraaglijk spannend wat PG gaat spelen.
ik denk er nog over, voorlopig kom ik nog om in het werk voor de laatste loodjes van m'n propedeuse en m'n baan ernaast. Ik hoop dat er rond die tijd een eind aan gekomen is.. niet aan mijzelf maar aan het werk natuurlijkquote:
Just let me know!quote:Op donderdag 7 juni 2007 00:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
ik denk er nog over, voorlopig kom ik nog om in het werk voor de laatste loodjes van m'n propedeuse en m'n baan ernaast. Ik hoop dat er rond die tijd een eind aan gekomen is.. niet aan mijzelf maar aan het werk natuurlijk
Gabriels eigen woorden over het te spelen materiaal: "Some old, some very old, some new, some very new."quote:Op woensdag 6 juni 2007 17:02 schreef weststar het volgende:
Zou PG ook nieuw materiaal meenemen?
vet!quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:20 schreef MuadDib het volgende:
[..]
Gabriels eigen woorden over het te spelen materiaal: "Some old, some very old, some new, some very new."
Tijdens de vorige tour schijnt ie gezegd te hebben dat ie Supper's Ready wel zou willen spelen, maar dat de band het te veel werk vond. Het zal er nu ook wel niet inzitten gok ik zo.quote:Op donderdag 7 juni 2007 20:53 schreef fripper het volgende:
Met "very old" bedoelt hij vast niet iets van meer dan 30 jaar oud ...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Man
Nee.
quote:Op vrijdag 15 juni 2007 00:20 schreef PimD het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Man![]()
Ik heb echt zin in vanavond!
Ik verwacht wel een enigszins andere setlist ( en hopelijk Family Snapshot niet in het Duits, zoals gisteren...)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
Gezelligquote:Op woensdag 20 juni 2007 21:34 schreef weststar het volgende:
Btw, vandaag begonnen aan een nederlands Peter Gabriel forum: http://forum.peter-gabriel.nl
Nou, het is meer het westerpark bij de westergasfabriek. Vrij veel dusquote:Op dinsdag 26 juni 2007 18:20 schreef Kos_met_de_snor het volgende:
Hoeveel man kunnen in de westergasfabriek terecht?
Dat klinkt nog wel een beetje hoopvol.quote:Het is bewolkt en lokaal valt er al wat lichte regen. In de loop van de ochtend neemt van het westen uit de kans op buiige regen toe en in de middag zou er ook een klap onweer bij kunnen zitten. In het noordwesten van het land wordt het in de loop van de avond droog.
Poncho!quote:Op vrijdag 29 juni 2007 08:54 schreef MadMaster het volgende:
[afbeelding]
Neem je kaplaarzen en je zuidwestertje maar mee.
Is de parkeergelegenheid in de buurt van het Westerpark echt zo'n drama als ze omschrijven op de site?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:08 schreef MadMaster het volgende:
Ik werk vlak naast station Sloterdijk en heb afgelopen woensdag al de bussen daar vandaan zien vertrekken naar het concert van James Morrison.
Vanavond verwacht ik een lange rij mensen in regenkleding, met paraplu's (die in beslag genomen gaan worden, denk ik) en de o zo Nederlandse plastic afdekzeiltjes te zien bij de pendelbussen...
Garage Westersluis ligt het dichtst bij het concertterrein, maar kan slechts 480 auto's kwijt en zal lastig te bereiken zijn vanaf de snelweg (Haarlemmerweg zal dichtslibben, gok ik). Parkeerplaats Houthavens ligt z'n 700 meter van het Westerpark af, maar heeft slechts één toegangsweg, wat na afloop van het concert een probleem kan worden als iedereen weg wil rijden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:11 schreef AirwiN het volgende:
[..]
Is de parkeergelegenheid in de buurt van het Westerpark echt zo'n drama als ze omschrijven op de site?
Heb namelijk niet echt zin om bij Sloterdijk te parkeren en dan door met de pendelbus.
Nou kun je volgens de site van de Westergas fabriek parkeren in parkeergarage Westersluis en er schijnt ook een parkeerplaats Houthavens te zijn...
En op die site van Live in Westerpark staat inderdaad vermeld dat paraplu's in beslag worden genomen...
Ik vertrek rond vier uur / half vijf van Den Haag. Ik gok erop dat ik dan nog net voor de grote drukte zit. Mocht alles al vol zitten, kan ik altijd nog uitwijken richting Sloterdijk. Dat ik na afloop even vast sta in het verkeer dat is dan een gegeven, liever dat dan met tig mensen staan te wachten op de pendelbussen of na een hele avond staan nog een half uur lopen, al dan niet in de regen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:23 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Garage Westersluis ligt het dichtst bij het concertterrein, maar kan slechts 480 auto's kwijt en zal lastig te bereiken zijn vanaf de snelweg (Haarlemmerweg zal dichtslibben, gok ik). Parkeerplaats Houthavens ligt z'n 700 meter van het Westerpark af, maar heeft slechts één toegangsweg, wat na afloop van het concert een probleem kan worden als iedereen weg wil rijden.
Vanaf station Sloterdijk, waar voldoende gratis parkeerplek is, is het lopend ook te doen, ik denk dat je ruim een half uurtje onderweg bent. Volg de fietspaden langs het spoor, ga het spoor onderdoor, rechtdoor tot aan de gebouwen van PVF en de Postbank en ga naar links langs de tuinhuisjes. Aan het eind van het pad ligt het Westerpark.
En de zon en regen samen gaf een goed excuus om Steam te introducerenquote:Op zaterdag 30 juni 2007 00:51 schreef fripper het volgende:
Dat was mooiFlinke stapel klassiekers.
Goede tip van MadMaster over het parkeren , en het weer viel uiteindelijk tijdens het concert wel redelijk mee , alleen een flinke bui tijdens Family Snapshot.
Ja, moet ik je gelijk in geven. Het miste een soort magie.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:20 schreef MuadDib het volgende:
Misschien lag het aan het weer, misschien aan de locatie, misschien aan plek waar ik stond of mischien gewoon aan mezelf maar het had niet de "magie" waar ik op had gehoopt. Het was wel een goed concert, mooie setlist maar "goed" is niet genoeg voor PG. Maar misschien had ik de lat gewoon te hoog gelegd. Maar al met al heb ik me wel prima vermaakt.
En het moment met links een ondergaande zon en rechts een regenboog was dan weer erg mooi.
Inderdaad dat vond ik ook... Gewoon de hele sfeer van (Still) Growing Up was een beetje afwezig. En de aangepaste versie van No Self Control en Lay Your Hands On Me met zowat een housebeat-achtig iets eronder vond ik ook wat minder geslaagd (niet slecht, maar niet zo geniaal als ik had gehoopt).quote:Op zaterdag 30 juni 2007 11:20 schreef MuadDib het volgende:
Misschien lag het aan het weer, misschien aan de locatie, misschien aan plek waar ik stond of mischien gewoon aan mezelf maar het had niet de "magie" waar ik op had gehoopt. Het was wel een goed concert, mooie setlist maar "goed" is niet genoeg voor PG. Maar misschien had ik de lat gewoon te hoog gelegd. Maar al met al heb ik me wel prima vermaakt.
Recensie van oor.nlquote:Met het tribale tromgeroffel dat veel van zijn muziek kenmerkt, leek Peter Gabriel op het Amsterdamse Westergasfabriekterrein de regengoden te willen aanroepen.
En jawel, na een klein kwartiertje vielen de eerste druppels. Gelukkig bleef het bij wat kortstondig gemiezer en toverde de langzaam onder de wolken dalende zon nog een schitterende volle regenboog boven de stad. Het natuurverschijnsel trok in eerste instantie heel wat meer belangstelling van het publiek dan de zanger op het podium.
Peter Gabriel groeide na zijn vertrek uit de symfonische rockgroep Genesis, in 1975, uit tot een idool van de liefhebbers van de meer serieuze popmuziek. De Engelsman manifesteerde zich als pionier van de integratie van niet-westerse etnische invloeden in de rock, en paste tegelijkertijd talloze technologische innovaties in zijn muziek toe. Halverwege de jaren tachtig verschoof zijn aandacht steeds meer naar het maken van filmmuziek en het klokken luiden voor een betere wereld. Hij gaf benefietconcerten en zette zich in voor het milieu, culturele diversiteit en sociale rechtvaardigheid. Maar als hij weer eens een popplaat maakte of een concert gaf, was dat ook werkelijk 'pop' en geen verkapt pamflet.
Dat gold ook voor het optreden op het Westergasfabriekterrein. Omdat zijn nieuwe album, dat naar verluidt Big blue ball heet, nog niet af is en Gabriel daar blijkbaar ook nog niets van wilde 'verklappen', had hij de fans via zijn website om hun favoriete songs gevraagd. Dat leverde dus een concert met veel oud repertoire op. Van zijn recentste album Up uit 2002, dat het commercieel wat minder gedaan heeft, speelde hij slechts één nummer, het afsluitende Signal to noise.
Gabriels zeskoppige begeleidingsband, met oudgedienden Tony Levin op bas en David Rhodes op gitaar, was dik in orde. Toch wist de zanger bij daglicht nog niet de spanning op te roepen die zijn platen kenmerkt. Hij koos vaak een plek aan de zijkant van het podium achter een klavier en liet alle poppenkast en verkleedpartijen die in een ver verleden zijn handelsmerk waren achterwege.
Pas in de schemering krijgt het optreden de impact die een man als Gabriel aan zijn stand verplicht is. Vooral de toegiften Sledgehammer - Gabriels eigen 'soulnummer' - en daarna In your eyes en ten slotte het altijd prachtige Biko maken indruk. Al blijft het toch méér het plezieren van de trouwe fans dan een nieuw artistiek statement.
quote:Westerpark, Amsterdam, rond een uur of half tien ’s avonds. De in casual zwart/wit gestoken PETER GABRIEL is diep in concentratie verzonken en vraagt het tienduizendkoppige publiek: Wat krijg je als water en vuur elkaar raken? ‘Steam!’, schreeuwt de ene helft van het park.
De andere helft heeft het nauwelijks door, want boven de stad, zo’n beetje rechts achter ons, verschijnt een joekel van een regenboog. Eerst een hele felle, en zowaar volle, die van pakweg het Centraal Station tot ver achter de Dam moet reiken. Een paar minuten later vormt zich nog een tweede boog over de eerste. Een sprookjesachtig decor voor een avond enigmatische muziek. Gabriel, het gros van de avond genesteld achter zijn keyboard, moet perfect zicht hebben op dit schouwspel, maar houdt zich afzijdig van commentaar. Misschien dat hij het door de podiumlampen niet ziet? Maar als zijn bassist, de geharde profmuzikant Tony Levin, even later wel tussen twee nummers zijn camera volschiet met dit natuurfenomeen, weten we het allemaal zeker: there’s something in the air tonight!
Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat Gabriel, met zijn nieuwe plaat nog in de afrondingsfase, deze zomer al langs de Europese openluchtvenues zou trekken. Maar de verjaardag van zijn eigen WOMAD-festival noopte hem toch een passend setje voor de zwoele zomeravond samen te stellen. En waarom zou je het dan bij één optreden houden? Nou, bijvoorbeeld omdat het weer in Europa in juni zo onvoorspelbaar is als wat. De tourblog op Gabriels website verraadt dat er in de twee weken voor Amsterdam niet één show droog is verlopen, wat natuurlijk erg sneu is voor zo’n spontaan rondje open-air optredens.
Bij aankomst in het Westerpark lijkt vanavond geen uitzondering: een half uur voor aanvang zien we een halfvol veld, bevolkt door regenjassen en poncho’s en lijkt de zomerse setting van de Westerpark-reeks in het geheel niet van toepassing.
Maar als Gabriel met de voorzichtige klanken van Rhythm Of The Heat een kwartier te vroeg (het voorprogramma werd wegens het slechte weer naar voren gezet en moest zelfs achter het beschermende podiumdoek met groot Arrow Rock Festival-opdruk spelen) stroomt het koddige miniatuurfestivalterrein ineens aardig vol. Een man of tienduizend zien Gabriel vervolgens groeien: het publiek wordt langzaam warm, Blood Of Eden is na een dikke twintig minuten de eerste song die de handen massaal op elkaar krijgt en na drie kwartier is de (dreiging van) regen verdwenen en rest slechts een zachte midsummernight, met passend muzikaal en visueel decor.
Voor Gabriels begrippen is het podium zeer karig ingericht: weinig showelementen, een bescheiden lichtshow, geen malle fratsen van de man zelf – al blijft de steeds boller wordende zanger, eenmaal achter zijn keyboard weg, een onderhoudend en beweeglijk type. Nee, vanavond dragen de man en zijn band de show helemaal op eigen kracht. Na het wat druilerige begin is het dus Steam waarbij de zon doorbreekt, en de hele avond voltrekt zich in die sfeer. Big Time knalt eruit en speciaal voor vanavond wordt Secret World uit de kast gehaald. ‘We hebben deze zolang niet gespeeld dat het nummer praktisch weer maagdelijk is’, zegt Gabriel vanachter zijn keyboard. Maar aan de haarscherpe, gedreven uitvoering is daar niets van te merken.
Als het gros van de aanwezigen denkt dat met Solsbury Hill en Sledgehammer de koek wel zo’n beetje op is, heeft aartsengel Gabriel nog een verrassing in petto: Biko sluit geheel onverwacht de setlist af. Een beloning voor de fans die de regen trotseerden. Een massaal gejuich krijgt Gabriel ervoor terug: onze beloning voor de man die van een druilerige avond een magisch gebeuren maakte.
Inderdaad een vreemde constatering: Gabriel, die het allemaal wat losser zou doen deze tour klinkt saai envoorgeprogammeerd en bij een gelikte show als bij Genesis spat de spelvreugde er vanaf.quote:Op maandag 2 juli 2007 08:17 schreef fripper het volgende:
Ik mis bij Gabriel een beetje het "bandjes-gevoel" . Bij Genesis had ik gewoon idee dat er 5 jongens op het podium stonden die lekker muziek aan het maken waren. Het straalde uit dat ze het leuk vonden - afgezien van Banks die ik de hele avond niet een keer heb zien lachen.
Volledig orkest?quote:Op zondag 13 december 2009 23:13 schreef PimD het volgende:
Oeh, volgend jaar maart staat onze held een aantal malen in o.a. Parijs, Londen en Berlijn met zijn nieuwe project Scratch My Back. Ben benieuwd of er nog extra shows bij komen, anders ga ik maar eens kijken of ik kaartjes kan regelen voor een van de shows in het buitenland, want Peter Gabriel met een volledig orkest kan ik natuurlijk niet missen
Is er al iets van te horen dan?quote:Op maandag 14 december 2009 07:34 schreef PimD het volgende:
Nou, PG met alleen orkestbegeleiding (dus geen drums/gitaar/bas) vind ik heel wat anders dan Blof/Metallica/noem-maar-op die wat uitgekauwde strijkers toevoegen aan hun normale arrangementen.
Als 'ie wil moet hij het maar doen, desnoods met Phil in een gipscorset achter de drums. maar van mij hoeft het niet meer. Ik zou hem liever nog een keer een tour zien doen met Tony Levin, Jerry Marotta, Larry Fast, David Rhodes en Dusty Rhodes (a.k.a. Robert Fripp).quote:Op vrijdag 18 december 2009 13:45 schreef PimD het volgende:
Nee joh, want PG houdt er niet van om terug te kijken he. Ik snap niet dat ie niet gewoon een keer toegeeft en een keer of 5 de O2 doet met Genesis en de hele Lamb Lies Down show en dat het dan echt afgelopen is met Genesis. Iedereen wil, Peter geeft zelf aan ook niet meer zo negatief t.o.v. de muziek die ie met Genesis heeft gemaakt te staan (in vergelijking met 10-15-20 jaar geleden).
Je verwoordt mijn angst perfect.quote:Nee, ik begin een beetje bang te worden dat we weinig meer zullen zien van het muzikale genie Peter Gabriel. Op zich is UP dan wel een mooie afsluiter geweest, dat wel. Toch wel een van z'n sterkste albums IMO (maar ja, de man heeft ook geen enkel middelmatig of slecht album gemaakt).
Of we maken deze even vol en starten dan een "Centraal Peter Gabriel topic #2"quote:Op zaterdag 23 januari 2010 19:35 schreef PimD het volgende:
Kan een moderator dit topic gewoon renamen naar "Centrale Peter Gabriel-topic" ofzo?
Bron?quote:Op maandag 17 mei 2010 20:56 schreef PimD het volgende:
Na bijna een half jaar is het kwartje hier eindelijk gevallen en staat Scratch My Back hier zowat dag en nacht aan. Wat een plaat. Zeker een van mijn favoriete PG albums, hoewel die abominabele Street Spirit cover van mij er af had gemogen met dan de bonustrack Waterloo Sunset als vervanging.
Schijnt dat ie in september/oktober weer wat concerten gaat doen in Europa. Ben benieuwd ;w
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |