FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Vergunning nodig voor personenvervoer?
YoshiBignosezaterdag 18 januari 2020 @ 21:15
Volgens de wet personenvervoer moet je een vergunning hebben als je mensen vervoert, zoals een busdienst of taxi. Soms gelden er ook nog andere diploma's. Wanneer mag je mensen vervoeren zonder vergunning of diploma's?

Stel je organiseert dagtrips met zo'n 9 persoonsbusje naar locaties in Nederland en je loopt daar wat rond met je klanten en brengt ze daarna weer terug. Mag je dit zonder vergunningen doen?
marc0871zaterdag 18 januari 2020 @ 21:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 21:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens de wet personenvervoer moet je een vergunning hebben als je mensen vervoert, zoals een busdienst of taxi. Soms gelden er ook nog andere diploma's. Wanneer mag je mensen vervoeren zonder vergunning of diploma's?

Stel je organiseert dagtrips met zo'n 9 persoonsbusje naar locaties in Nederland en je loopt daar wat rond met je klanten en brengt ze daarna weer terug. Mag je dit zonder vergunningen doen?
Voor mijn gevoel;

Prive: ja,
Bedrijfsmatig: nee.

Iets met verantwoordelijkheid.
YoshiBignosezaterdag 18 januari 2020 @ 21:22
Uiteraard gaat het om bedrijfsmatig vervoer. Zo zie je bijv. pendelbusjes voor hotels of grote evenementen. Eigenlijk is het vervoer ondergeschikt aan de dienst die de klant afneemt, maar ik vraag me af of dat uitmaakt?
Lafoyzaterdag 18 januari 2020 @ 23:39
Het lijkt me vooral dat je goed verzekerd moet zijn.
trein2000zaterdag 18 januari 2020 @ 23:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Uiteraard gaat het om bedrijfsmatig vervoer. Zo zie je bijv. pendelbusjes voor hotels of grote evenementen. Eigenlijk is het vervoer ondergeschikt aan de dienst die de klant afneemt, maar ik vraag me af of dat uitmaakt?
Daar zit inderdaad een verschil tussen. Maar het precieze hoe en wat moet ik je schuldig blijven.
ludovicozondag 19 januari 2020 @ 00:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Uiteraard gaat het om bedrijfsmatig vervoer. Zo zie je bijv. pendelbusjes voor hotels of grote evenementen. Eigenlijk is het vervoer ondergeschikt aan de dienst die de klant afneemt, maar ik vraag me af of dat uitmaakt?
Het heet beroepsvergunning als ik het goed heb.
MyTiredFeetzondag 19 januari 2020 @ 01:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 21:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens de wet personenvervoer moet je een vergunning hebben als je mensen vervoert, zoals een busdienst of taxi.
Artikel 2 Wet personenvervoer 2000
quote:
1 Deze wet is van toepassing op:
a. openbaar vervoer, besloten busvervoer* of taxivervoer** over voor het openbaar verkeer openstaande wegen, daaronder begrepen uitsluitend voor openbaar vervoer openstaande wegen;
b. openbaar vervoer over railwegen;
c. openbaar vervoer langs geleidesystemen.
* besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer;
** taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer;

Het lijkt me dat vervoer per bus altijd moet voldoen aan de Wet personenvervoer 2000 en bij vervoer per auto enkel als er voor betaald wordt.
snabbizondag 19 januari 2020 @ 09:17
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 01:52 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Artikel 2 Wet personenvervoer 2000
[..]

* besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer;
** taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer;

Het lijkt me dat vervoer per bus altijd moet voldoen aan de Wet personenvervoer 2000 en bij vervoer per auto enkel als er voor betaald wordt.
Belangrijk lijkt me daarom om ook de uitzonderingen te publiceren.

Besluit personenvervoer:
SPOILER
De wet en Verordening 1071/2009/EG zijn niet van toepassing op:

a. militair vervoer met vervoermiddelen voorzien van een militair kenteken, op vervoer met door een militaire autoriteit gevorderde vervoermiddelen en op door een militaire autoriteit gevorderd vervoer,

b. vervoer met daarvoor bestemde vervoermiddelen, van ambtenaren van politie die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, in de uitoefening van hun functie en van personen onder strafrechtelijke geleide van politie of justitie,

c. vervoer met daarvoor bestemde vervoermiddelen ten behoeve van de brandweerzorg en ten behoeve van door Onze Minister aan te wijzen diensten voor de ongevallen- en rampenbestrijding,

d. overig vervoer voor de uitoefening van de openbare dienst in de zin van artikel 1 van de Ambtenarenwet met daarvoor bestemde vervoermiddelen,

e. vervoer van zieken of slachtoffers van een ongeval en hun begeleiders met motorvoertuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b, van de Tijdelijke wet ambulancezorg,

f. vervoer met auto's of bussen voor de uitvoering van trouwerijen of uitvaarten met inbegrip van het afhalen en terugbrengen van de deelnemers,

g. vervoer met vervoermiddelen die in gebruik zijn als onderdeel van een historische verzameling, voor zover het niet commercieel van aard is dan wel een geringe weerslag heeft op de vervoersmarkt,

h. vervoer met vervoermiddelen die deelnemen aan een optocht die in overeenstemming met een gemeentelijke verordening wordt gehouden,

i. vervoer met vervoermiddelen ten tijde dat zij worden gebruikt voor het geven van onderricht en het afnemen van proeven in praktische rijvaardigheid onder toezicht, mits zich niet meer dan vijf personen in het vervoermiddel bevinden,

j. vervoer binnen Nederland met takelwagens en getakelde vervoermiddelen,

k. vervoer met vervoermiddelen die worden verplaatst ten behoeve van stalling, onderhoud en reparatie dan wel bij wijze van een korte proefrit,

l. vervoer met auto's, voor eigen rekening en risico verricht door ondernemingen ten behoeve van hun werknemers, onderwijsinstellingen ten behoeve van hun leerlingen, kindercentra ten behoeve van kinderopvang als bedoeld in artikel 1.1. van de Wet kinderopvang, tehuizen ten behoeve van hun vaste bewoners, alsmede verpleeginrichtingen, psychiatrische instellingen, medische verzorgingstehuizen, medische dagverblijven of soortgelijke instellingen ten behoeve van hun patiënten,

m. vervoer met een combinatie van een bedrijfsauto, landbouw- of bosbouwtrekker of motorrijtuig met beperkte snelheid als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen, met een aanhangwagen als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen,

n. vervoer met auto’s, voor eigen rekening en risico verricht door buitensportondernemingen die uitsluitend omzet genereren uit het organiseren van buitensportactiviteiten, mits het vervoer onlosmakelijk is verbonden aan de buitensportactiviteiten en daarvoor geen aparte betaling plaatsvindt,

o. vervoer, verricht door bestuurders die chauffeursdiensten in een auto leveren aan consumenten die zelf in het bezit zijn van die auto,

p. vervoer van personen met een handicap in auto’s, ten behoeve van een meerdaagse vakantiereis die aan de specifieke behoeften van deze personen is aangepast.
Aangezien bijvoorbeeld expliciet vermeld wordt dat vervoer voor buitensportactiviteiten zonder aparte betaling er buiten valt, is het vervoer van klanten in mijn ogen zeker in scope voor de wet.
YoshiBignosezondag 19 januari 2020 @ 09:44
Interessant. Maar zoals MyTiredFeet zegt vind ik het wel apart dat er onderscheid wordt gemaakt tussen vervoermiddel, auto;'s of bussen. Bij buitensport staat specifiek "vervoer met auto's", terwijl bij i. weer staat "vervoer met vervoermiddelen" of bij f auto's of bussen. Echt met zekerheid lijkt het me dus niet te zeggen of je als gids in je Vito zomaar mensen mag vervoeren naar bijv. Keukenhof of Giethoorn.

Als je hier zeker van wil zijn, bij welke instantie zou je dat dan moeten navragen?
saviola9zondag 19 januari 2020 @ 10:02
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 09:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Interessant. Maar zoals MyTiredFeet zegt vind ik het wel apart dat er onderscheid wordt gemaakt tussen vervoermiddel, auto;'s of bussen. Bij buitensport staat specifiek "vervoer met auto's", terwijl bij i. weer staat "vervoer met vervoermiddelen" of bij f auto's of bussen. Echt met zekerheid lijkt het me dus niet te zeggen of je als gids in je Vito zomaar mensen mag vervoeren naar bijv. Keukenhof of Giethoorn.

Als je hier zeker van wil zijn, bij welke instantie zou je dat dan moeten navragen?
Bij de KIWA, denk ik
TechLightzondag 19 januari 2020 @ 10:06
Denk dat dit een mooi voorbeeld is dat het doel van de wet niet 100% hard opgeschreven kan worden zonder problemen te veroorzaken. Dan komt er zo'n lijst uit, en moet je gaan zoeken waar het precies valt. Als dat niet alsnog 100% duidelijk is dan zal een rechter daar uiteindelijk de uitspraak over moeten doen.

Het doel is om professioneel (whatever dat precies is) vervoer 'goed' te regelen, zonder de 'voetbalmoeders' problemen te geven die in hun auto een paar extra kinderen heen en terug meenemen van de training. Daarom zit daar dus zo'n auto/bus verschil in.

Persoonlijk lijkt mij dat jouw voorbeeld niet de bedoeling is om toe te staan. Ook daar kun je best zien dat een paar klanten in de auto mee ergens heenbrengen geen probleem is, maar met een bus gaan rondrijden niet de bedoeling is. Een belangrijke component zal de verzekering zijn. Dan zou ik vooraf zwart op wit van de verzekeringsmaatschappij willen dat ze dit goed vinden en je hiermee verzekerd bent. Anders wordt dat al heel snel een moeilijke discussie die toch naar de rechter zal leiden bij problemen.

Maar IANAL he...
Speekselklierzondag 19 januari 2020 @ 10:32
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 09:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Interessant. Maar zoals MyTiredFeet zegt vind ik het wel apart dat er onderscheid wordt gemaakt tussen vervoermiddel, auto;'s of bussen. Bij buitensport staat specifiek "vervoer met auto's", terwijl bij i. weer staat "vervoer met vervoermiddelen" of bij f auto's of bussen. Echt met zekerheid lijkt het me dus niet te zeggen of je als gids in je Vito zomaar mensen mag vervoeren naar bijv. Keukenhof of Giethoorn.

Als je hier zeker van wil zijn, bij welke instantie zou je dat dan moeten navragen?
ook nog leuk om de definitie van 'bus' op te zoeken.
m.i. is een Mercedes Vito geen bus maar een 9 persoons auto. Je mag er immers met edn B-rijbewijs in rijden.
Ferzondag 19 januari 2020 @ 10:40
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 10:32 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ook nog leuk om de definitie van 'bus' op te zoeken.
m.i. is een Mercedes Vito geen bus maar een 9 persoons auto. Je mag er immers met edn B-rijbewijs in rijden.
Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.

Een verlengde sprinter met 16 zitplaatsen is dus wel een bus. Echter zo’n zelfde sprinter met 6 zitplaatsen en plek voor een zware rolstoel weer een auto.
#ANONIEMzondag 19 januari 2020 @ 11:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 21:17 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel;

Prive: ja,
Bedrijfsmatig: nee.

Iets met verantwoordelijkheid.
Dit zegt mijn gevoel ook.

Persoonlijk zou ik zo'n vergunning dus aanschaffen als je bedrijfsmatig mensen vervoert met welk doel dan ook.

Als het allemaal te vaag is en je hebt op de 1 of andere manier geen tijd/geld/kans/zin in zo een vergunning kun je het altijd proberen zonder vergunning tot er hanen naar gaan kraaien en als gevolg daarvan een rechter de vaagheid gaat wegnemen met jurisprudentie
Innisdemonzondag 19 januari 2020 @ 12:05
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2020 10:40 schreef Fer het volgende:

[..]

Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.

Een verlengde sprinter met 16 zitplaatsen is dus wel een bus. Echter zo’n zelfde sprinter met 6 zitplaatsen en plek voor een zware rolstoel weer een auto.
Er is geen harde definitie van een bus.
Meestal wordt er bij een bus gedacht aan zo'n groot OV gevaarte
En als je het dan over een bus hebt voor 8/9 personen, spreken we vaak van 'busje' :)
Innisdemonzondag 19 januari 2020 @ 12:05
quote:
1s.gif Op zondag 19 januari 2020 10:40 schreef Fer het volgende:

[..]

Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.

Een verlengde sprinter met 16 zitplaatsen is dus wel een bus. Echter zo’n zelfde sprinter met 6 zitplaatsen en plek voor een zware rolstoel weer een auto.
In die logica zou een verlengde Sprinter pas een bus zijn bij meer dan 8 passagiers?
djh77zondag 19 januari 2020 @ 12:36
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 12:05 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

In die logica zou een verlengde Sprinter pas een bus zijn bij meer dan 8 passagiers?
Gaat om meer dan 8 zitplaatsen, niet het aantal passagiers. Ik heb vaak genoeg in een streekbus gezeten met drie passagiers, dat maakt het nog geen auto.
Innisdemonzondag 19 januari 2020 @ 12:44
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 12:36 schreef djh77 het volgende:

[..]

Gaat om meer dan 8 zitplaatsen, niet het aantal passagiers. Ik heb vaak genoeg in een streekbus gezeten met drie passagiers, dat maakt het nog geen auto.
Klopt, maar dat is toch echt wat Fer zegt
quote:
Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.
nostrazondag 19 januari 2020 @ 12:53
Ga je je storten op de Japanse markt?
MyTiredFeetzondag 19 januari 2020 @ 12:56
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 12:44 schreef Innisdemon het volgende:
Klopt, maar dat is toch echt wat Fer zegt
quote:
Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.
Zo staat het inderdaad in de wettekst omschreven.
quote:
bus: motorrijtuig, al dan niet voorzien van een aanhangwagen, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;
Innisdemonzondag 19 januari 2020 @ 12:57
quote:
0s.gif Op zondag 19 januari 2020 12:56 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

[..]

Zo staat het inderdaad in de wettekst omschreven.
[..]

ah zo, nu vat ik 'm :)
YoshiBignosezondag 19 januari 2020 @ 15:22
Als inderdaad een Vito telt als auto en niet als bus en ik dan naar de tekst kijk die MyTiredFeet aan gaf:

* besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer;
** taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer;

Dat het dan toch wel zou mogen? Tenminste, als het vervoer van de mensen niet de hoofd dienst is. Uiteindelijk wordt er natuurlijk wel voor betaald...

quote:
12s.gif Op zondag 19 januari 2020 12:53 schreef nostra het volgende:
Ga je je storten op de Japanse markt?
Asking for a friend :*
Ferzondag 19 januari 2020 @ 16:39
Volgens mij doen die limousine bedrijven het zo:

Klant huurt een limousine zonder bestuurder.
Klant huurt een losse privé-chauffeur via een ander bedrijf. Dan kan het wel.

Het is dan in feite niks anders als de privé chauffeur van de minister die de leaseauto bestuurt.
qajariaqzondag 19 januari 2020 @ 19:45
Je doel lijkt mij wel degelijk vervoer, gecombineerd met gidsen maar je kan slecht wijsmaken dat vervoer ondergeschikt is aan de activiteit. Je wilt die mensen immers naar een specifiek doel brengen. De kosten van en de tijd in de auto zijn een zeer wezenlijk onderdeel van de activiteit.

Dat buitensport hier niet onder valt is waarschijnlijk om het mogelijk te maken met een kano een riviertje af te zakken en dan materieel en personen weer terug naar de start te brengen. Of na een wandeling mensen terug te brengen, zeker uitvallers moet je terug naar de start kunnen brengen. Ik ken inderdaad een buitensportbedrijf die lokaal wel mensen laat meerijden maar van huis naar de locatie niet. Dat zal dus ook wel met die vergunning te maken hebben.

Persoonlijk vind ik die wet niet erg sympathiek, aan de andere kant is er natuurlijk een enorme wildgroei in het taxivervoer die deze wet dus logisch maakt.

Informeer dan wat een vergunning kost en hoe je die kunt krijgen.
YoshiBignosezondag 19 januari 2020 @ 21:06
quote:
99s.gif Op zondag 19 januari 2020 19:45 schreef qajariaq het volgende:
Je doel lijkt mij wel degelijk vervoer, gecombineerd met gidsen maar je kan slecht wijsmaken dat vervoer ondergeschikt is aan de activiteit. Je wilt die mensen immers naar een specifiek doel brengen. De kosten van en de tijd in de auto zijn een zeer wezenlijk onderdeel van de activiteit.

Dat buitensport hier niet onder valt is waarschijnlijk om het mogelijk te maken met een kano een riviertje af te zakken en dan materieel en personen weer terug naar de start te brengen. Of na een wandeling mensen terug te brengen, zeker uitvallers moet je terug naar de start kunnen brengen. Ik ken inderdaad een buitensportbedrijf die lokaal wel mensen laat meerijden maar van huis naar de locatie niet. Dat zal dus ook wel met die vergunning te maken hebben.

Persoonlijk vind ik die wet niet erg sympathiek, aan de andere kant is er natuurlijk een enorme wildgroei in het taxivervoer die deze wet dus logisch maakt.

Informeer dan wat een vergunning kost en hoe je die kunt krijgen.
Klinkt inderdaad logisch wat je zegt.
tstilemaandag 20 januari 2020 @ 13:49
Ik zou eens googelen naar limousine vervoer / taxi. Hier is aardig wat info te vinden. Je ziet ze met geel en met blauw kenteken.

Misschien is er verschil tussen events maken en daarvoor een limo inzetten of puur een limo verhuren als vervoer.

Het aantal zitplaatsen zou ook nog uit kunnen maken. Misschien loont het om er een stoel uit te halen en bij de RDW het aantal zitplaatsen terug te brengen.

Dek je wel goed in. Verzekering sowieso zakelijk afsluiten met inzittenden. Eerlijke omschrijving opgeven aan de verzekering. Mocht de premie hoog zijn dan vragen om verhoogd eigen risico en alvast borg betalen.
Speekselkliermaandag 20 januari 2020 @ 14:18
her verschil tussen geel en blauwe kentekenplaten is in elk geval ook BPM. Officiel regelen met blauwe platen (weet de voorwaarden niet) kan financieel ook peuk zijn.
saviola9maandag 20 januari 2020 @ 14:31
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2020 14:18 schreef Speekselklier het volgende:
her verschil tussen geel en blauwe kentekenplaten is in elk geval ook BPM. Officiel regelen met blauwe platen (weet de voorwaarden niet) kan financieel ook peuk zijn.
BPM niet meer! Sinds 01-01-2020 zijn de BPM voordelen voor blauw kenteken verdwenen. Je kunt de BPM als taxibedrijf niet meer terug krijgen van de Belastingdienst.
Speekselkliermaandag 20 januari 2020 @ 15:08
grappig, dat BPM-vrije hoorde ik toevallig met de kerst.
Iemand had een nieuwe taxi gekocht. Nu snap ik waarom.
Seven.woensdag 22 januari 2020 @ 22:26
De wet op personenvervoer:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0011470/2019-12-31

quote:
1.Deze wet is van toepassing op:

a.openbaar vervoer, besloten busvervoer of taxivervoer over voor het openbaar verkeer openstaande wegen, daaronder begrepen uitsluitend voor openbaar vervoer openstaande wegen;
Definitie besloten vervoer:

quote:
besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer;
Ik zou checken of je een communautaire vergunning nodig van KIWA (zij kunnen je dat vertellen):

https://www.kiwaregister.nl/bus/communautaire_vergunning

En die stellen financiele voorwaarden en bovendien vereist het een bepaalde vakbekwaamheid die je bewijst door het halen van een Getuigschrift personenvervoer. Deze kun je halen bij het CBR. Ik kan je vertellen dat deze cursus MBO+ niveau is, wel veel lesstof en ik raad je aan om hier een cursus voor te volgen. Zelfstudie wordt fucking lastig.

https://www.cbr.nl/web/show/id=267495/langid=42

Je hebt dus een vervoersmanager nodig met zo'n getuigschrift. Voor 400-500 euro per maand kun je die inhuren.
Seven.woensdag 22 januari 2020 @ 22:29
De meeste bedrijven besteden het uit als personenvervoer niet de core business is.

Maar dus, om deze inschatting te kunnen maken, hebben we meer input nodig. Wil je deze activiteiten op structurele basis doen? Hoe voer je deze activiteiten nu uit? Gaat het om je eigen personeel of gaat het om je klanten?
Ferwoensdag 22 januari 2020 @ 23:04
Over die verzekering, valt dat niet onder de WA van de eigenaar? Voor zover ik weet zijn de passagiers niet uitgesloten van de WA en zal deze bij schade/letsel door toedoen van de bestuurder gewoon moeten uitkeren.

Nu heeft een inzittenden verzekering wel bepaalde voordelen, maar terugvallen op de WA van de schuldige eigenaar moet altijd wel kunnen.
FReemdelingwoensdag 22 januari 2020 @ 23:45
Als de dagtocht (op een bepaalde locatie, dus niet alleen het rijden) jouw kernbusiness is, heb je geen vergunning nodig volgens het ILenT.

Ik heb contact met het ILenT gehad omdat ik vermoedde dat er vervoer werd verricht met een stadsbus en touringcars, zonder dat daarvoor de juiste vergunningen aanwezig zijn. De ambtenaar wist mij te vertellen dat wanneer het vervoer slechts een klein onderdeel is (in dit geval pendelen tussen 2 locaties), je geen vergunning nodig hebt. Het betreft dan namelijk eigen vervoer.

Zodra je voor een ander bedrijf gaat vervoeren (zoals dit bedrijf ook deed), dan heb je wél een vergunning nodig. Omdat je dan ineens niet meer uitsluitend eigen vervoer doet.

Chauffeurs van de bussen dienen wel te voldoen aan de eisen, dus rijbewijs D en code 95. Voor minivans (t/m 9 personen incl. bestuurder) geldt alleen de rijbewijs B als eis.

TL;DR: Als het eigen vervoer is, mag je deze mensen gewoon vervoeren. Je core business is wat anders.
Zwolsboyvrijdag 24 januari 2020 @ 16:49
Soms zie je van die bedrijven die shuttle service hebben, hun halen klanten op of brengen ze thuis, busjes zien er uit als taxi maar hebben een geel kentekenplaat.
Dat mag kennelijk dus?
YoshiBignosevrijdag 24 januari 2020 @ 20:48
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 23:04 schreef Fer het volgende:
Over die verzekering, valt dat niet onder de WA van de eigenaar? Voor zover ik weet zijn de passagiers niet uitgesloten van de WA en zal deze bij schade/letsel door toedoen van de bestuurder gewoon moeten uitkeren.

Nu heeft een inzittenden verzekering wel bepaalde voordelen, maar terugvallen op de WA van de schuldige eigenaar moet altijd wel kunnen.
Ik denk niet dat je een persoonlijke WA kan gebruiken voor bedrijfsritten.

quote:
7s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:26 schreef Seven. het volgende:
De wet op personenvervoer:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0011470/2019-12-31
[..]

Definitie besloten vervoer:
[..]

Ik zou checken of je een communautaire vergunning nodig van KIWA (zij kunnen je dat vertellen):

https://www.kiwaregister.nl/bus/communautaire_vergunning

En die stellen financiele voorwaarden en bovendien vereist het een bepaalde vakbekwaamheid die je bewijst door het halen van een Getuigschrift personenvervoer. Deze kun je halen bij het CBR. Ik kan je vertellen dat deze cursus MBO+ niveau is, wel veel lesstof en ik raad je aan om hier een cursus voor te volgen. Zelfstudie wordt fucking lastig.

https://www.cbr.nl/web/show/id=267495/langid=42

Je hebt dus een vervoersmanager nodig met zo'n getuigschrift. Voor 400-500 euro per maand kun je die inhuren.
Hmmm maar er zit dus wel een verschil tussen een bus en een personenauto. Zo'n Vito voor max 9 personen valt denk ik niet onder een bus, je mag het immers ook rijden met een normaal rijbewijs.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 16:49 schreef Zwolsboy het volgende:
Soms zie je van die bedrijven die shuttle service hebben, hun halen klanten op of brengen ze thuis, busjes zien er uit als taxi maar hebben een geel kentekenplaat.
Dat mag kennelijk dus?
Dat valt onder de uitzonderingen die snabbi had genoemd denk ik. Met name l. vervoer met auto's, voor eigen rekening en risico verricht door ondernemingen ten behoeve van hun werknemers, onderwijsinstellingen ten behoeve van hun leerlingen, kindercentra ten behoeve van kinderopvang als bedoeld in artikel 1.1. van de Wet kinderopvang, tehuizen ten behoeve van hun vaste bewoners, alsmede verpleeginrichtingen, psychiatrische instellingen, medische verzorgingstehuizen, medische dagverblijven of soortgelijke instellingen ten behoeve van hun patiënten.
Seven.vrijdag 24 januari 2020 @ 20:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 20:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je een persoonlijke WA kan gebruiken voor bedrijfsritten.
[..]

Hmmm maar er zit dus wel een verschil tussen een bus en een personenauto. Zo'n Vito voor max 9 personen valt denk ik niet onder een bus, je mag het immers ook rijden met een normaal rijbewijs.
Bel maandag gewoon met KIWA.