YoshiBignose | zaterdag 18 januari 2020 @ 21:15 |
Volgens de wet personenvervoer moet je een vergunning hebben als je mensen vervoert, zoals een busdienst of taxi. Soms gelden er ook nog andere diploma's. Wanneer mag je mensen vervoeren zonder vergunning of diploma's? Stel je organiseert dagtrips met zo'n 9 persoonsbusje naar locaties in Nederland en je loopt daar wat rond met je klanten en brengt ze daarna weer terug. Mag je dit zonder vergunningen doen? | |
marc0871 | zaterdag 18 januari 2020 @ 21:17 |
Voor mijn gevoel; Prive: ja, Bedrijfsmatig: nee. Iets met verantwoordelijkheid. | |
YoshiBignose | zaterdag 18 januari 2020 @ 21:22 |
Uiteraard gaat het om bedrijfsmatig vervoer. Zo zie je bijv. pendelbusjes voor hotels of grote evenementen. Eigenlijk is het vervoer ondergeschikt aan de dienst die de klant afneemt, maar ik vraag me af of dat uitmaakt? | |
Lafoy | zaterdag 18 januari 2020 @ 23:39 |
Het lijkt me vooral dat je goed verzekerd moet zijn. | |
trein2000 | zaterdag 18 januari 2020 @ 23:48 |
Daar zit inderdaad een verschil tussen. Maar het precieze hoe en wat moet ik je schuldig blijven. | |
ludovico | zondag 19 januari 2020 @ 00:19 |
Het heet beroepsvergunning als ik het goed heb. | |
MyTiredFeet | zondag 19 januari 2020 @ 01:52 |
Artikel 2 Wet personenvervoer 2000 * besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer; ** taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer; Het lijkt me dat vervoer per bus altijd moet voldoen aan de Wet personenvervoer 2000 en bij vervoer per auto enkel als er voor betaald wordt. | |
snabbi | zondag 19 januari 2020 @ 09:17 |
Belangrijk lijkt me daarom om ook de uitzonderingen te publiceren. Besluit personenvervoer: Aangezien bijvoorbeeld expliciet vermeld wordt dat vervoer voor buitensportactiviteiten zonder aparte betaling er buiten valt, is het vervoer van klanten in mijn ogen zeker in scope voor de wet. | |
YoshiBignose | zondag 19 januari 2020 @ 09:44 |
Interessant. Maar zoals MyTiredFeet zegt vind ik het wel apart dat er onderscheid wordt gemaakt tussen vervoermiddel, auto;'s of bussen. Bij buitensport staat specifiek "vervoer met auto's", terwijl bij i. weer staat "vervoer met vervoermiddelen" of bij f auto's of bussen. Echt met zekerheid lijkt het me dus niet te zeggen of je als gids in je Vito zomaar mensen mag vervoeren naar bijv. Keukenhof of Giethoorn. Als je hier zeker van wil zijn, bij welke instantie zou je dat dan moeten navragen? | |
saviola9 | zondag 19 januari 2020 @ 10:02 |
Bij de KIWA, denk ik | |
TechLight | zondag 19 januari 2020 @ 10:06 |
Denk dat dit een mooi voorbeeld is dat het doel van de wet niet 100% hard opgeschreven kan worden zonder problemen te veroorzaken. Dan komt er zo'n lijst uit, en moet je gaan zoeken waar het precies valt. Als dat niet alsnog 100% duidelijk is dan zal een rechter daar uiteindelijk de uitspraak over moeten doen. Het doel is om professioneel (whatever dat precies is) vervoer 'goed' te regelen, zonder de 'voetbalmoeders' problemen te geven die in hun auto een paar extra kinderen heen en terug meenemen van de training. Daarom zit daar dus zo'n auto/bus verschil in. Persoonlijk lijkt mij dat jouw voorbeeld niet de bedoeling is om toe te staan. Ook daar kun je best zien dat een paar klanten in de auto mee ergens heenbrengen geen probleem is, maar met een bus gaan rondrijden niet de bedoeling is. Een belangrijke component zal de verzekering zijn. Dan zou ik vooraf zwart op wit van de verzekeringsmaatschappij willen dat ze dit goed vinden en je hiermee verzekerd bent. Anders wordt dat al heel snel een moeilijke discussie die toch naar de rechter zal leiden bij problemen. Maar IANAL he... | |
Speekselklier | zondag 19 januari 2020 @ 10:32 |
ook nog leuk om de definitie van 'bus' op te zoeken. m.i. is een Mercedes Vito geen bus maar een 9 persoons auto. Je mag er immers met edn B-rijbewijs in rijden. | |
Fer | zondag 19 januari 2020 @ 10:40 |
Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus. Een verlengde sprinter met 16 zitplaatsen is dus wel een bus. Echter zo’n zelfde sprinter met 6 zitplaatsen en plek voor een zware rolstoel weer een auto. | |
#ANONIEM | zondag 19 januari 2020 @ 11:47 |
Dit zegt mijn gevoel ook. Persoonlijk zou ik zo'n vergunning dus aanschaffen als je bedrijfsmatig mensen vervoert met welk doel dan ook. Als het allemaal te vaag is en je hebt op de 1 of andere manier geen tijd/geld/kans/zin in zo een vergunning kun je het altijd proberen zonder vergunning tot er hanen naar gaan kraaien en als gevolg daarvan een rechter de vaagheid gaat wegnemen met jurisprudentie | |
Innisdemon | zondag 19 januari 2020 @ 12:05 |
Er is geen harde definitie van een bus. Meestal wordt er bij een bus gedacht aan zo'n groot OV gevaarte En als je het dan over een bus hebt voor 8/9 personen, spreken we vaak van 'busje' ![]() | |
Innisdemon | zondag 19 januari 2020 @ 12:05 |
In die logica zou een verlengde Sprinter pas een bus zijn bij meer dan 8 passagiers? | |
djh77 | zondag 19 januari 2020 @ 12:36 |
Gaat om meer dan 8 zitplaatsen, niet het aantal passagiers. Ik heb vaak genoeg in een streekbus gezeten met drie passagiers, dat maakt het nog geen auto. | |
Innisdemon | zondag 19 januari 2020 @ 12:44 |
Klopt, maar dat is toch echt wat Fer zegt
| |
nostra | zondag 19 januari 2020 @ 12:53 |
Ga je je storten op de Japanse markt? | |
MyTiredFeet | zondag 19 januari 2020 @ 12:56 |
Zo staat het inderdaad in de wettekst omschreven.
| |
Innisdemon | zondag 19 januari 2020 @ 12:57 |
ah zo, nu vat ik 'm ![]() | |
YoshiBignose | zondag 19 januari 2020 @ 15:22 |
Als inderdaad een Vito telt als auto en niet als bus en ik dan naar de tekst kijk die MyTiredFeet aan gaf: * besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer; ** taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer; Dat het dan toch wel zou mogen? Tenminste, als het vervoer van de mensen niet de hoofd dienst is. Uiteindelijk wordt er natuurlijk wel voor betaald... Asking for a friend ![]() | |
Fer | zondag 19 januari 2020 @ 16:39 |
Volgens mij doen die limousine bedrijven het zo: Klant huurt een limousine zonder bestuurder. Klant huurt een losse privé-chauffeur via een ander bedrijf. Dan kan het wel. Het is dan in feite niks anders als de privé chauffeur van de minister die de leaseauto bestuurt. | |
qajariaq | zondag 19 januari 2020 @ 19:45 |
Je doel lijkt mij wel degelijk vervoer, gecombineerd met gidsen maar je kan slecht wijsmaken dat vervoer ondergeschikt is aan de activiteit. Je wilt die mensen immers naar een specifiek doel brengen. De kosten van en de tijd in de auto zijn een zeer wezenlijk onderdeel van de activiteit. Dat buitensport hier niet onder valt is waarschijnlijk om het mogelijk te maken met een kano een riviertje af te zakken en dan materieel en personen weer terug naar de start te brengen. Of na een wandeling mensen terug te brengen, zeker uitvallers moet je terug naar de start kunnen brengen. Ik ken inderdaad een buitensportbedrijf die lokaal wel mensen laat meerijden maar van huis naar de locatie niet. Dat zal dus ook wel met die vergunning te maken hebben. Persoonlijk vind ik die wet niet erg sympathiek, aan de andere kant is er natuurlijk een enorme wildgroei in het taxivervoer die deze wet dus logisch maakt. Informeer dan wat een vergunning kost en hoe je die kunt krijgen. | |
YoshiBignose | zondag 19 januari 2020 @ 21:06 |
Klinkt inderdaad logisch wat je zegt. | |
tstile | maandag 20 januari 2020 @ 13:49 |
Ik zou eens googelen naar limousine vervoer / taxi. Hier is aardig wat info te vinden. Je ziet ze met geel en met blauw kenteken. Misschien is er verschil tussen events maken en daarvoor een limo inzetten of puur een limo verhuren als vervoer. Het aantal zitplaatsen zou ook nog uit kunnen maken. Misschien loont het om er een stoel uit te halen en bij de RDW het aantal zitplaatsen terug te brengen. Dek je wel goed in. Verzekering sowieso zakelijk afsluiten met inzittenden. Eerlijke omschrijving opgeven aan de verzekering. Mocht de premie hoog zijn dan vragen om verhoogd eigen risico en alvast borg betalen. | |
Speekselklier | maandag 20 januari 2020 @ 14:18 |
her verschil tussen geel en blauwe kentekenplaten is in elk geval ook BPM. Officiel regelen met blauwe platen (weet de voorwaarden niet) kan financieel ook peuk zijn. | |
saviola9 | maandag 20 januari 2020 @ 14:31 |
BPM niet meer! Sinds 01-01-2020 zijn de BPM voordelen voor blauw kenteken verdwenen. Je kunt de BPM als taxibedrijf niet meer terug krijgen van de Belastingdienst. | |
Speekselklier | maandag 20 januari 2020 @ 15:08 |
grappig, dat BPM-vrije hoorde ik toevallig met de kerst. Iemand had een nieuwe taxi gekocht. Nu snap ik waarom. | |
Seven. | woensdag 22 januari 2020 @ 22:26 |
De wet op personenvervoer: https://wetten.overheid.nl/BWBR0011470/2019-12-31 Definitie besloten vervoer: Ik zou checken of je een communautaire vergunning nodig van KIWA (zij kunnen je dat vertellen): https://www.kiwaregister.nl/bus/communautaire_vergunning En die stellen financiele voorwaarden en bovendien vereist het een bepaalde vakbekwaamheid die je bewijst door het halen van een Getuigschrift personenvervoer. Deze kun je halen bij het CBR. Ik kan je vertellen dat deze cursus MBO+ niveau is, wel veel lesstof en ik raad je aan om hier een cursus voor te volgen. Zelfstudie wordt fucking lastig. https://www.cbr.nl/web/show/id=267495/langid=42 Je hebt dus een vervoersmanager nodig met zo'n getuigschrift. Voor 400-500 euro per maand kun je die inhuren. | |
Seven. | woensdag 22 januari 2020 @ 22:29 |
De meeste bedrijven besteden het uit als personenvervoer niet de core business is. Maar dus, om deze inschatting te kunnen maken, hebben we meer input nodig. Wil je deze activiteiten op structurele basis doen? Hoe voer je deze activiteiten nu uit? Gaat het om je eigen personeel of gaat het om je klanten? | |
Fer | woensdag 22 januari 2020 @ 23:04 |
Over die verzekering, valt dat niet onder de WA van de eigenaar? Voor zover ik weet zijn de passagiers niet uitgesloten van de WA en zal deze bij schade/letsel door toedoen van de bestuurder gewoon moeten uitkeren. Nu heeft een inzittenden verzekering wel bepaalde voordelen, maar terugvallen op de WA van de schuldige eigenaar moet altijd wel kunnen. | |
FReemdeling | woensdag 22 januari 2020 @ 23:45 |
Als de dagtocht (op een bepaalde locatie, dus niet alleen het rijden) jouw kernbusiness is, heb je geen vergunning nodig volgens het ILenT. Ik heb contact met het ILenT gehad omdat ik vermoedde dat er vervoer werd verricht met een stadsbus en touringcars, zonder dat daarvoor de juiste vergunningen aanwezig zijn. De ambtenaar wist mij te vertellen dat wanneer het vervoer slechts een klein onderdeel is (in dit geval pendelen tussen 2 locaties), je geen vergunning nodig hebt. Het betreft dan namelijk eigen vervoer. Zodra je voor een ander bedrijf gaat vervoeren (zoals dit bedrijf ook deed), dan heb je wél een vergunning nodig. Omdat je dan ineens niet meer uitsluitend eigen vervoer doet. Chauffeurs van de bussen dienen wel te voldoen aan de eisen, dus rijbewijs D en code 95. Voor minivans (t/m 9 personen incl. bestuurder) geldt alleen de rijbewijs B als eis. TL;DR: Als het eigen vervoer is, mag je deze mensen gewoon vervoeren. Je core business is wat anders. | |
Zwolsboy | vrijdag 24 januari 2020 @ 16:49 |
Soms zie je van die bedrijven die shuttle service hebben, hun halen klanten op of brengen ze thuis, busjes zien er uit als taxi maar hebben een geel kentekenplaat. Dat mag kennelijk dus? | |
YoshiBignose | vrijdag 24 januari 2020 @ 20:48 |
Ik denk niet dat je een persoonlijke WA kan gebruiken voor bedrijfsritten. Hmmm maar er zit dus wel een verschil tussen een bus en een personenauto. Zo'n Vito voor max 9 personen valt denk ik niet onder een bus, je mag het immers ook rijden met een normaal rijbewijs. Dat valt onder de uitzonderingen die snabbi had genoemd denk ik. Met name l. vervoer met auto's, voor eigen rekening en risico verricht door ondernemingen ten behoeve van hun werknemers, onderwijsinstellingen ten behoeve van hun leerlingen, kindercentra ten behoeve van kinderopvang als bedoeld in artikel 1.1. van de Wet kinderopvang, tehuizen ten behoeve van hun vaste bewoners, alsmede verpleeginrichtingen, psychiatrische instellingen, medische verzorgingstehuizen, medische dagverblijven of soortgelijke instellingen ten behoeve van hun patiënten. | |
Seven. | vrijdag 24 januari 2020 @ 20:50 |
Bel maandag gewoon met KIWA. |