quote:
Op zondag 19 januari 2020 08:31 schreef manny het volgende:[..]
Waarom complot: Door dat je bijvoorbeeld woorden als "de elite(s)" gebruikt en in jouw antwoorden meermaals doet voorkomen dat de privacy-beperkingen van bovenaf gestuurd worden om ons "de burger" tot radartjes in de machine te maken. Google (je zult vast een andere search engine gebruiken) maar eens wat bekende complotten en je zult zien: elite versus de burger die tot schaap / betaler / onderdeel van de machine wordt gemaakt.
Jij zit dieper en beter in deze materie. Dus wat link om voorbeelden te geven, maar here we go:
Stel de overheid wil een paar euro's besparen door de beelden van snelheidscamera's aan een kentekenregistratie te koppelen en de bekeuringen daarna automatisch naar de bestuurder (eigenaar) te sturen. Dan moet je wat dingetjes aan elkaar koppelen. Je kan denken dat dit is omdat de overheid bergen met gegevens wil gaan verzamelen over burgers en precies wil weten waar wij autorijden en wanneer. Of je denkt: dat is een slimme manier om wat geld te besparen en dat proces efficient in te richten.
En dat er dan een half jaar later een politie-agent aan komt kloppen die zegt: he, wij zoeken een boef in die regio en we hebben een kenteken. Kunnen we eens kijken of.... dat is toch ook niet zo een hele gekke gedachte toch?Idem met kaartgeld versus cash. Jij ziet dit (als ik je antwoord goed begrijp) als onderdeel van het als maar centraliseren van gegevens / data. Je zou ook kunnen denken: Jan de MKB'er heeft er genoeg van overvallen te worden en bespaart X euro per maand door niet meer met contant geld te werken. Dus Jan hangt een bordje op "card only".
Antwoord Michiel:Ik vind het super dat je hier nader op ingaat. Of ik "dieper en beter in deze materie" zit dan jij, weet ik niet. Ik ben hier vijf jaar geleden mee begonnen, en heb vooral m'n gezonde verstand gebruikt. Al doende leert men natuurlijk. Maar het kan heel goed zijn dat jij andere dingen weet die net zo relevant zijn voor de materie.
In mijn ogen snijd jij drie vragen aan: 1. Wat is een "complot" en wat is een "complottheorie"? 2. Waarom zou "function creep" (het gebruiken van persoonsgegevens voor een nieuw doel waarvoor ze oorspronkelijk niet verzameld zijn) een probleem hoeven zijn? 3. Waarom zou een collectief belang bij privacy belangrijker moeten zijn dan een deelbelang ("politie-agent" die aan opsporing doet) of een individueel belang ("Jan de MKB'er" die contante betaling weigert)?
Ad 1. Er bestaan in mijn ogen ruwweg drie soorten complotten, namelijk a) complotten in spannende verhalen, bijvoorbeeld spionage- of detective-romans; b) complotten zoals ze voorkomen in complottheorieën, dat wil zeggen onbewijsbare complotten waarvan sommige mensen toch geloven dat ze echt bestaan; c) echte complotten, bijvoorbeeld samenzweringen om drugs een land in te kunnen smokkelen, een regime omver te werpen of om politieke en andere concurrenten, dissidenten, kritische journalisten of klokkenluiders uit te schakelen. Afgelopen week werd er bijvoorbeeld een Amerikaanse president "impeached" omdat er bijzonder sterke aanwijzingen zijn dat hij betrokken is bij een complot om een politieke concurrent op illegale wijze en/of door middel van machtsmisbruik uit te schakelen.
Vaak gaat een complot door drie fasen heen: a) iemand bedenkt dat er sprake zou kunnen zijn van een complot; b) mensen geloven dat er sprake is van een complot maar kunnen het (nog) niet bewijzen; c) het reële bestaan van het complot wordt bewezen - soms tijdens de uitvoering ervan, soms pas lang na afloop (op basis van historisch onderzoek). Het komt echter ook heel vaak voor dat complotten blijven steken in fase b): mensen geloven er wel in, maar het kan (nog) niet bewezen worden.
Je zou zo'n b)-complot eigenlijk moeten behandelen als een "hypothese" of "werkhypothese": een veronderstelling die niet waar hoeft te zijn, maar wel nader kan worden onderzocht, als iemand dat wil en er tijd, geld en energie voor heeft. Zelf heb ik bijvoorbeeld op dit moment GEEN zin, tijd of energie om de hypothese te onderzoeken dat wij op aarde geregeerd worden door Reptilians die uit de ruimte zijn gekomen en tussen 9:00 en 17:00 uur de gedaante aannemen van belangrijke wereldleiders en rijke financiers, die zij om die reden gedurende kantooruren opsluiten in geheime kelders. Maar ik kan deze hypothese ook niet volledig uitsluiten.
Als je een hypothese die je nog niet kunt bewijzen, serieus neemt, dan brengt dat een mentale belasting (cognitieve dissonantie) met zich mee. Je houdt als het ware iets in de lucht zonder dat het op eigen kracht kan vliegen. Er zijn dan twee manieren om een einde te maken aan die belasting. Ofwel je laat de hypothese los, waardoor hij op de grond valt. Ofwel je gaat er ook zonder bewijs in geloven, waardoor hij begint te vliegen - met jou aan boord.
Als aanwijzing dat ik aan boord ben gestegen van zo'n zelf-vliegende hypothese (een complottheorie), noem jij het feit dat ik geloof in het bestaan van "elites" en dat ik spreek van sturing van bovenaf om ons als burgers tot radertjes in een machine te maken. Ik zal op beide voorbeelden ingaan.
Het bestaan van elites is in mijn ogen aangetoond. Bijvoorbeeld de hofhouding van Lodewijk de Veertiende (de Zonnekoning) in Versailles. Of neem nou Davos. Vandaag staat er op Nu.nl: "De elite van de wereld reist dit weekend af naar Davos, Zwitserland voor de vijftigste editie van het World Economic Forum (Wereld Economisch Forum). Wereldleiders, CEO's, academici en internationale politici komen jaarlijks samen in het skidorp om wereldzaken te bespreken. Het thema dit jaar: klimaatproblematiek. Vijf vragen over de jaarlijkse ontmoeting tussen de groten der aarde. (...)" Als jij of ik zouden proberen daar binnen te komen, zouden we worden tegengehouden. En ook als we zouden meedoen aan de Postcodeloterij en simsalabim de grote jackpot zouden winnen, zouden we nog steeds niet zo'n privé-jet kunnen bekostigen waarmee vorig jaar ca. 185 deelnemers daarnaartoe vlogen. Waren die privé-jets complottheorieën? Nee, die bestonden echt. Dit jaar gelukkig niet meer, want nu stappen al die rijkelui stiekem bij Greta Thunberg in de trein. Of nee, misschien is dat laatste juist een complottheorie.
Als het om de vraag gaat of er sturing van bovenaf plaatsvindt, verwijs ik je naar mijn tekst "OV-data-jacht: op weg met Surveillance Corporatism" (7 oktober 2019, vindbaar op
www.privacyfirst.nl). Daarin analyseer ik hoe verschillende overheden en private partijen in samenspel met elkaar proberen de reële privacy in het openbaar vervoer proberen af te schaffen, hoewel ze dat niet willen erkennen. Degenen die leiding geven aan die organisaties, en degenen die het beleid van die organisaties bedenken, vormen een elite die bepaalt welke kant het opgaat met het Nederlandse openbaar vervoer. Ze komen elkaar in allerlei gremia en achterkamertjes tegen en praten daar met elkaar, en als ze onderling een consensus over iets bereiken (bijvoorbeeld over de omgang met persoonsgegevens in het OV), dan ontstaat er grote druk op ons formeel democratische parlement om met die consensus in te stemmen en die om te zetten in wetgeving, waaraan "burgers" vervolgens dienen te gehoorzamen. Zolang dit in concrete gevallen niet expliciet benoemd wordt (zoals ik nu wel doe), kan de boel op die manier betrekkelijk ongehinderd worden aangestuurd, zonder echte democratie.
Natuurlijk willen al die beslissers niet bewust de burgers tot radertjes in een machine maken. Maar ze willen wel meer "efficiëntie", "controle", "veiligheid", "harmonie" en "orde", en ze gaan daarin steeds verder als er geen tegenkrachten zijn die daar grenzen aan stellen. Privacy-activisten zoals ik proberen die tegenkrachten voldoende te mobiliseren.
Alle politieke leiders, inclusief Trump, Poetin, Bolsonaro en Xi, zeggen hardop dat ze de wil van het volk "respecteren" en hun land en hun burgers "dienen". Alle private leiders, bijvoorbeeld Schmidt en Pichai (Google), Zuckerberg (FB), Bezos (Amazon), Cook (Apple) en Gates en Nadella (Microsoft) cultiveren ook een imago van dienstbaarheid en toewijding aan het algemeen belang. Het is geen complotdenken om kritisch te kijken of hun daden overeenkomen met hun woorden.
Ad 2. Het voorbeeld dat je geeft van snelheidscamera's die worden geïnstalleerd met het doel om snelheidsovertreders te beboeten, maar die vervolgens ook worden ingezet met een ander doel, namelijk om boeven te vangen, is een voorbeeld van "function creep" (het opschuiven van de feitelijke functie van de gegevensverwerking naar een functie die niet meer overeenkomt met het oorspronkelijke doel). Straks, onder het derde punt, zal ik ingaan op de vraag naar het inhoudelijke belang van boeven vangen. Hier ga ik alleen in op het proces waarbij gegevens die voor het ene doel worden verzameld, ook voor een ander doel worden gebruikt.
Het probleem met "function creep" is dat als je dat accepteert, je geen legale manier meer hebt om (aspirant)machthebbers te begrenzen als die steeds meer macht naar zich toe proberen te trekken. Dit geldt voor alle vormen van macht. De macht over persoonsgegevens (data) is slechts één zo'n vorm.
In een democratische rechtsstaat moeten mensen die macht hebben, verantwoording afleggen over de manier waarop ze die uitoefenen. Een minister legt bijvoorbeeld verantwoording af aan het parlement, of aan een onafhankelijke toezichthouder, of aan een bestuursrechter. Een commercieel bedrijf legt verantwoording af aan de Belastingdienst, aan allerlei toezichthouders, of aan een civiele rechter of een strafrechter. Mensen hebben een natuurlijke neiging om dingen te willen en daarvoor alle middelen in te zetten waarover ze beschikken, inclusief machtsmiddelen. Sommige mensen leggen zichzelf daarbij grenzen op, bijvoorbeeld uit empathie met andere mensen ("Als ik dat zou doen, zou ik die ander pijn doen / schade berokkenen; daarom doe ik dat niet"), of uit normbesef ("Als ik dat zou doen, zou dat in strijd zijn met hoe ik heb bedacht dat ik me wil gedragen, en het zou ook behoorlijk negatief overkomen op anderen en daardoor mijn reputatie schaden; daarom doe ik het niet").
Maar er zijn ook verrassend veel mensen die zich bij het nastreven van hun doelen alleen laten stoppen door de wet, en dan nog alleen als die ook echt gehandhaafd wordt. De wet is een verzameling woorden die duidelijk maakt hoe er wel en niet mag worden gehandeld. Hoe iemand volgens de wet mag handelen, hangt af van iemands functie en de situatie. Een politieagent-in-functie mag op straat dingen doen die een willekeurige privé-persoon niet mag doen (bijv. iemand beboeten of arresteren). En een willekeurige privé-persoon mag thuis dingen doen die een politieagent-in-functie juist weer niet mag (bijv. de liefde met iemand bedrijven). Stel nu dat een politieagent, ergens in een donker steegje, toch de liefde met iemand probeert te bedrijven, en sterker nog, dat probeert te doen zonder toestemming van diegene, door diegene met zijn dienstpistool in bedwang te houden. Er is dan sprake van machtsmisbruik.
Als dit bekend wordt en de politieagent staat voor de rechter, dan zal de rechter zeggen: "U heeft machtsmiddelen die u mag gebruiken uit hoofde van uw functie, gebruikt voor een doel dat niet verenigbaar is met uw functie. Daarmee heeft u onrechtmatig en strafbaar gehandeld. Ik ga nu over tot het vaststellen van de ernst van uw handelwijze." De politieagent kan dan nog protesteren: "Ja maar, ik heb mijn dienstpistool toch ook wel eens gebruikt om boeven te vangen! En bovendien lukte het niet, want die vrouw kon karate en ik lag op de grond voor ik het wist." De rechter antwoordt dan: "Ja, maar dit keer heeft u het voor een ander, niet-toegestaan doel gebruikt. Dat is strafbaar." Vervolgens kan de politie-agent nog tegenwerpen: "Maar in Once Upon a Time in the West deed Henry Fonda dat toch ook bij Claudia Cardinale, en die protesteerde niet, maar begon hem te aaien. Ik kan er toch niks aan doen dat die karate-vrouw het anders opvatte?" De rechter antwoordt: "Dat had u eerder moeten bedenken. U bent Henry Fonda niet. En het is hier niet het Wilde Westen." En dan draait de politieagent de nor in. Hij is in wezen veroordeeld op grond van "function creep": misbruik van de middelen die hij tot zijn beschikking had gekregen, voor een ander doel dan waarvoor hij ze gekregen had.
Door het gebruik van machtsmiddelen (een bevoegdheid; een dienstpistool; een snelheidscamera en de daarmee verzamelde data) te binden aan vooraf gestelde doelen, geeft de wetgever aan toezichthoudende en rechtsprekende autoriteiten een middel in handen om machtsmisbruik tegen te gaan en te bestraffen.
Jij geeft aan dat in sommige gevallen het gebruik van persoonsgegevens voor een ander doel dan waarvoor ze zijn verzameld, toch legitiem kan zijn ("boeven vangen"). Dan kom je op het vraagstuk van de "verenigbaarheid" van het doel waarvoor ze zijn verzameld, met het andere doel waarvoor ze later worden gebruikt. In de praktijk geeft de AVG daarvoor heel veel ruimte (zie overweging (50) van de AVG). Het gevolg daarvan is dat de deur daarmee in de praktijk alsnog wagenwijd is opengezet voor machtsmisbruik door de autoriteiten.
Stel bijvoorbeeld dat de autoriteiten een onderzoeksjournalist lastig vinden omdat die iets op het spoor is gekomen wat de autoriteiten verborgen willen houden (nee, geen complottheorie, maar serieus onderzoek). Dan kan er even een belletje gepleegd worden om aan de hand van de snelheidscamera's te checken wat die journalist zoal uitspookt. Of om één of andere quasi-"verdenking" te bedenken op grond waarvan de gangen van die journalist gevolgd "mogen" worden (snelheidscamera's, OV-reisgegevens bij Translink, etc. etc.), zodat er tegenmaatregelen kunnen worden genomen die ofwel gericht zijn op het verborgen houden van zaken, ofwel op de persoon van de journalist. Die dingen gebeuren veel vaker dan publiek bekend wordt, zeker ook in Nederland. Zie bijvoorbeeld het interessante interview "De vuurwerkramp en het frustreren van waarheidsvinding" (
https://www.cafeweltschme(...)s/paul-van-buitenen/). Niet voor niets is er in 2016 een Huis voor Klokkenluiders opgericht. En niet voor niets is de effectiviteit van dat Huis vanaf het begin vanuit bepaalde overheden ondermijnd.
Probleem is ook dat goede onderzoeksjournalisten weten dat dit soort dingen mogelijk zijn. Als professionals zullen ze met die mogelijkheid rekening houden, onder andere met het oog op bronbescherming. Dat kost tijd en energie, en bemoeilijkt hun toch al moeilijke werk.
Jij heb het bij die snelheidscamera's en het boeven vangen over "een slimme manier om wat geld te besparen en dat proces efficiënt in te richten". Maar de vraag is: voor WIE is het proces efficiënt? De boeven zitten zeker niet alleen op de snelweg of in de trein. Ze zitten ook op ministeries, bij de politie, in raden van bestuur en in adviescommissies. En degenen die onze democratie en rechtsstaat verdedigen, zitten vaak juist wel op de snelweg en in de trein.
Ad 3. Als het gaat om "Jan de MKB'er" die een bordje "hier alleen pinnen" op de deur van zijn winkel hangt, dan gaat het om een individueel, particulier belang in verhouding tot een collectief belang. Dat collectieve belang is op zijn beurt ook weer in het individuele belang van een groot aantal afzonderlijke mensen. Wat één enkele Jan doet, maakt niet zoveel uit. Maar als alle Jannen dat gaan doen, kunnen we opeens allemaal gevolgd worden bij elke betaaltransactie die we doen. En als dat kan, dan zal dat ook gebruikt worden. Dat is keer op keer in de geschiedenis gebleken.
Dit is een vorm van het "prisoner's dilemma". Op het eerste gezicht is het misschien voor elke afzonderlijke winkelier op de korte termijn voordelig om geen contant geld meer te accepteren. Maar als alle burgers (inclusief winkeliers) samenwerken door allemaal een KLEIN risico te nemen (cash accepteren en daarmee betalen), houden we gezamenlijk een infrastructuur in stand die aan iedereen een paar andere soorten veiligheid biedt, namelijk: a) bescherming tegen machtsmisbruik door data-verzamelaars en tegen het verlies van onze vrijheid op de lange duur, en vooral ook: tegen het verlies van de vrijheid van onze kinderen en kleinkinderen; en b) bescherming tegen het disfunctioneren /uitvallen van elektronische betaalsystemen, omdat we dan met contant geld nog een functionerend alternatief hebben.
Om te zorgen dat we als burgers niet de dupe worden van het "prisoner's dilemma" (dat ook gebruikt kan worden om ons tegen elkaar uit te spelen d.m.v. een rat-race naar de bodem), is wetgeving nodig die bepaalde organisaties verplicht om contant geld te blijven accepteren. De AVG kan het begin van die wetgeving zijn, als de AVG door rechters geïnterpreteerd wordt in overeenstemming met het doel van artikel 8 EVRM (recht op eerbiediging van het privé-leven).
Ook bij "boeven vangen" is er sprake van zo'n "prisoner's dilemma" - grappige samenloop van woorden. Elke afzonderlijke keer dat er een boef moet worden gevangen, biedt het een kans op voordeel op de korte termijn om gebruik te maken van de data van de snelheidscamera's. Maar dit gaat ten koste van het collectieve lange-termijn-belang om met privacy te kunnen blijven reizen, en daarmee ook mogelijkheden te houden om de manier waarop autoriteiten hun macht gebruiken, te onderzoeken en ter discussie te stellen - wat nodig is voor het behoud van onze vrijheid en uiteindelijk onze menselijkheid.
Dit antwoord is een beetje langer geworden dan mijn bedoeling was. Ik hoop dat jij en andere bezoekers van dit topic het interessant vinden. Ik zie net dat je alweer een aanvullende vraag hebt gesteld over de verhouding "elite" / "heersende klasse" / "burgers". Even heel kort: al die woorden blijven natuurlijk abstracte etiketjes, die aan de hand van concrete voorbeelden nader kunnen en moeten worden ingevuld. Hoe moeilijk dat is, is me duidelijk geworden bij het lezen van boeken over geschiedenis en antropologie. Maar toch kom ik er niet omheen dat soort etiketten te gebruiken. Ik kan het moeilijk gaan hebben over Piet, Marie, Jannie, Klaas...... (17 miljoen afzonderlijke Nederlanders).
We denken in Nederland vaak in termen van overheid versus bedrijfsleven. Ik gebruikte de term "overheid/heersende klasse" om aan te geven dat we in een situatie zitten waarin we niet puur bestuurd worden door formele overheidsfunctionarissen (ministers, topambtenaren en zo), maar ook door allerlei andere goed vernetwerkte functionarissen die formeel in de private sector werken (CEO's, bestuursvoorzitters e.d.) of die "vanuit het maatschappelijke middenveld" de overheid "adviseren". De congruentie tussen enerzijds de formele, schijnbare expliciete besluitvormingsprocessen en anderzijds de werkelijke besluitvormingsprocessen neemt steeds verder af, waardoor er van onze democratie en ook van een deel van onze rechtsstaat (rechtsbescherming d.m.v. bestuursrecht) steeds minder overblijft. Het zelfcorrigerend vermogen van onze "overheid/heersende klasse" lijkt onvoldoende. Ik vermoed dat alleen een langdurige dreiging van grote volkswoede misschien verbetering kan brengen in de situatie - als die nog te redden valt.