Merryweather Security – PißwasserPloegenpresentatie 2020Jakob Fuglsang (1)
Tim Wellens (2)
Lilian Calmejane (14)
Martin Laas (8)
Alberto Bettiol (19)
Jos van Emden (35)
Gianluca Brambilla (16)
Damiano Cima (11)
Raymond Kreder (7)
José Joaquin Rojas (15)
Grega Bole (18)
Jacopo Mosca (6)
Rob Britton (60)
Alessandro Fedeli (99)
Na het fiasco van 2019, waar een grotendeels Nederlandse ploeg met een paar verdwaalde vikingen in de achterhoede belandde, besloot geldschieter en naamgever Flying Dutchman International Marketing Consultants B.V. al snel om niet te verlengen voor 2020. De excentrieke eigenaar Aleimon Thimble moest dus opnieuw op zoek naar een nieuwe sponsor, nadat een jaar eerder Lowlands ook al niet verlengde. Gelukkig werden twee bedrijven aan de andere kant van de oceaan bereid gevonden om in te springen. Daarmee verloor het team wel haar Nederlandse identiteit, maar een beetje opportunisme wordt niet geschuwd in het wielrennen. Zeker niet als je je naam kan verbinden aan een dubieuze kliek als Merryweather Security, de schrik van het pittoreske Los Santos. Whitewashing, niks mis mee. Of misschien eerder yellow-washing, want als cosponsor werd bierbrouwerij Pißwasser bereid gevonden om wat miljoentjes erbij te gooien.
Met de financiering redelijk te elfder ure rond was het tijd om de transfermarkt op te gaan. Het goede nieuws was dat boegbeeld en persoonlijke vriend van de eigenaar
Jakob Fuglsang er wel wat voor voelde om onder de hoede van Thimble te blijven. Binnen deze ploeg, zij het onder verschillende namen, groeide Fuglsang immers uit van middelmatige klassementsrenner tot wereldtopper in de eendagswedstrijden. Hij wordt opnieuw de onbetwiste kopman van de ploeg en krijgt dan ook rugnummer 1.
Jammer genoeg bleven successen op de transfermarkt in eerste instantie verder uit. Beoogde toppers als Mollema en Trentin bleken al aanbiedingen op zak te hebben, en ook bij minder grote namen als Coquard en Planckaert werd achter het net gevist. Met nog een flink budget over maar een slinkende poel transfervrije renners was het tijd voor een monsterbod op
Tim Wellens. De regenrijder bij uitstek bleek gevoelig te zijn voor de keiharde Amerikaanse dollars en koos voor Merryweather. Hij zal breed inzetbaar zijn in diverse West-Europese koersen, zowel een- als meerdaagse wedstrijden, en doet dat met rugnummer 2.
Lilian Calmejane heeft tot op heden niet de beoogde stap naar de wereldtop kunnen zetten, maar Thimble was naarstig op zoek naar meer kandidaten en viel daardoor terug op Calmejane. In 2018 hebben ze al eerder samengewerkt, dus dat moet dit jaar ook goed komen. Calmejane gaat het Franse circuit domineren met rugnummer 14, het geluksgetal van de Fransen.
Dan hebben we sprinter
Martin Laas. Hij mag dit jaar voor het eerst rijden op het hoogste niveau, een buitenkans die hij zal moeten grijpen. Zijn rugnummer wordt 8, naar het aantal etappes dat hij vorig jaar won in kleinere koersjes.
Een grote naam die verrassend laat nog werd vastgelegd is
Alberto Bettiol. Hij ontpopte zich afgelopen jaren als een echte Flandrien, zij het een Italiaanse Flandrien, maar kan daarnaast ook niet onaardig punchen en tijdrijden. Ook breed inzetbaar dus. Zijn rugnummer wordt 19, want zoveel miljoen kostte hij en dat was eigenlijk verrassend weinig.
Jos van Emden zorgt voor het Nederlandse tintje bij de ploeg. Hij mag vooral gaan scoren in de diverse tijdritten die altijd wel deel uitmaken van grote en kleine ronden, en natuurlijk op het NK. Met zijn kale kop en boeventronie past hij perfect in het Merryweather-collectief. Zijn rugnummer is 35, want zo oud wordt hij dit jaar, al is hij nog lang niet versleten!
Dan hebben we
Gianluca Brambilla, die vaak net niet sterk genoeg is om klassementen te rijden maar wel regelmatig in de aanval gaat en daarmee wat ereplaatsen bij elkaar harkt. Leuk om te hebben, ook een beetje bij gebrek aan beter natuurlijk. Zijn rugnummer wordt 16, want 2016 was veruit zijn beste jaar, toen won hij een etappe in de Giro en droeg hij twee dagen de roze trui.
Gaan we verder met
Damiano Cima, alweer een Italiaan, met een klein beetje Russisch bloed. In zekere zin. Niet echt een hoogvlieger maar hij heeft soms leuke uitschieters. Opmerkelijk: hij rijdt altijd samen met zijn broer in de ploeg, maar Imerio is nergens te bekennen bij Merryweather. Zouden ze hem stiekem hebben omgelegd? Rugnummer is 11, het aantal letters in zijn voor- en achternaam bij elkaar.
Raymond Kreder is de tweede Nederlander in de ploeg. Vorig jaar wilde Thimble hem al buitengewoon graag inlijven, maar toen werd hij overboden in de eerste ronde. Op een continentale renner. Dat gebeurt ook echt nooit verder. Enfin, dit jaar is er de herkansing, en Kreders rol is natuurlijk om op te duiken in de raarste koersen in de gekste uithoeken van Azië en daar puntjes bij elkaar te scharrelen. Rugnummer is 7, want hij komt uit Zevenhuizen.
Jose Joaquin Rojas is geen populaire renner door zijn dubieuze politieke opvattingen, maar bij Merryweather malen ze daar niet om, dus gaat hij voor een vriendenprijsje naar dit team. Hij zal vooral het Spaanse circuit onveilig maken. Zijn rugnummer wordt 15, het aantal jaar dat hij op de loonlijst staat bij Movistar of voorganger Caisse d’Epargne.
Net als Calmejane keert ook
Grega Bole terug na een jaar afwezigheid. Destijds bleef hij lang op de hatelijke 0 staan, tot hij ineens in de top 10 finishte in Eschborn-Frankfurt. Lelijke stad trouwens, dat Frankfurt. Bole mag gaan rijden met rugnummer 18, het aantal profzeges achter zijn naam (het Sloveens kampioenschap niet meegerekend).
Dan komt
Jacopo Mosca. Wat doe ik mezelf aan. In mijn notities had ik staan dat hij in 8 koersen punten opleverde, maar dat blijkt niet te kloppen, het zijn er maar 6 omdat die andere twee 2.2-koersen zijn. 6 klinkt nog best aardig voor een relatieve nobody, maar dat zijn wel bijna allemaal 15e plekken en zo. Goed, hij krijgt dan maar rugnummer 6, misschien wordt het dan nog wat.
De voorlaatste naam is die van
Rob Britton, want we hadden nog niemand uit Noord-Amerika. Ook niet uit Zuid-Amerika trouwens. Niemand uit de USA dus, maar wel een Canadees. Zouden er stiekem deals zijn gesloten met Trevor
Philips Industries? Rugnummer 60, want de inspiratie begint wat op te raken en ik heb nog weinig hoge rugnummers.
Last but not least staat
Alessandro Fedeli op de startlijst. Nog eentje die in Azië wat mag gaan proberen, al is het dan een Italiaan. Opnieuw geen hoogvlieger, hier had natuurlijk beter Minali kunnen staan of Jules of Grosu of desnoods Siskevicius, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Hij had eigenlijk al een overeenkomst met Fundación Kutzooi, maar dat team bleek de voorkeur te geven aan Backaert en een paar andere krukken en toen was het team vol. Nu wijkt Fedeli uit naar Merryweather, helemaal mooi, opportunisme ten top. Ontslaan we Thomas Sprengers weer, dat is evengoed een veredelde amateur. Het hoogst mogelijke rugnummer van 99 past daar prima bij.
Oh ja, de fotootjes zoeken jullie er zelf maar bij.
Ondanks de tegenvallers op de transfermarkt kijken teammanager Thimble en alle renners ernaar uit om van start te gaan in het seizoen 2020. Tot gauw!