quote:ABN Amro: spaarrente particulier dit voorjaar 0%
AMSTERDAM - ABN Amro gaat vanaf 1 april als eerste grootbank geen spaarrente meer uitkeren. Voor klanten met meer dan ¤2,5 miljoen op de bank wordt de rente met -0,5% zelfs negatief.
Dat blijkt uit de nieuwe productvoorwaarden die ABN Amro dinsdag naar klanten gaat versturen. Voor alle klanten met minder dan ¤2,5 miljoen gaat de rente op per 1 april naar nul. In oktober verlaagde de staatsbank de rente op gewone spaarboekjes naar 0,01%.
Met de stap keert ABN Amro als eerste grootbank in Nederland geen rente meer uit op gewone spaarders. Triodos zette in april 2017 als eerste consumentenbank de rente op spaarboekjes op nul. Rijke spaarders bij onder meer Van Lanschot krijgen ook al enige tijd geen rente meer.
De manier waarop ABN-spaarders gaan reageren op de nulrente wordt belangrijk voor het vervolg bij andere banken, zoals ING en Rabobank. De afgelopen jaren volgden de drie grootbanken elkaar steeds met de renteverlagingen. De vraag is of spaarders net zo onverstoord verder blijven sparen, of besluiten iets anders te doen met hun appeltjes voor de dorst.
Ruim vijfduizend ABN Amro-klanten krijgen vanaf 1 april een negatieve rente over het geld dat zij bij de bank bewaren. Het gaat om zo’n drieduizend particuliere klanten en zo’n 2200 zakelijke klanten met meer dan ¤2,5 miljoen op een ABN-rekening. Zij krijgen hierover vanaf 1 april de rente van de Europese Centrale Bank (ECB) doorberekend: -0,5%.
https://www.telegraaf.nl/(...)ulier-dit-voorjaar-0
Waarom zou je? Bij andere banken is het niet veel beter/meer.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Gaat nu iedereen weg bij abn?
Met sparen ben ik er al weg.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Bij een andere bank krijg je dan 0.1%, of dat de moeite is.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
quote:Op maandag 13 januari 2020 16:50 schreef RM-rf het volgende:
Ff wachten nu op de eerste Fok!-usert die heel luidruchtig gaat klagen dat hij nu negatieve rente op zn ABN Amro-rekening moet betalen
Ben ik straks bijna ¤14,- per dag kwijt om mijn geld bij de ABN te stallen, volgens de telegraaf.quote:Rijke klant ABN Amro straks ¤13,70 per dag kwijt
Bedankt FED, de EU en andere centrale banken moesten wel mee blijven doen.quote:
Niet allerlei dubieuze Zwitserse bankrekeningen hebbenquote:Op maandag 13 januari 2020 16:56 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
[..]
Ben ik straks bijna ¤14,- per dag kwijt om mijn geld bij de ABN te stallen, volgens de telegraaf.![]()
Heb ook weinig vertrouwen meer in hun beloftes dat dat nooit gaat gebeuren.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:50 schreef RM-rf het volgende:
Ff wachten nu op de eerste Fok!-usert die heel luidruchtig gaat klagen dat hij nu negatieve rente op zn ABN Amro-rekening moet betalen
Tja, ik heb de spaarrekeningen alleen maar om de zaken overzichtelijk te houden (reserveringen voor vakantie etc). Voor de rente hoeven we het toch al lang niet meer te doen.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dus naar je betaalrekening zetten.
Niet handig in mijn mening, het zou eigenlijk ook niet negatief mogen worden.
Tenzij banken ook geld toe gaan geven (zoals in Denemarken) op leningen.
Anders sluit de bank maar, geen functie meer op geld heen en weer schuiven na.
Veilig is het dan namelijk niet meer.
Oh dat is wel herkenbaar hoor.quote:Op maandag 13 januari 2020 17:36 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Tja, ik heb de spaarrekeningen alleen maar om de zaken overzichtelijk te houden (reserveringen voor vakantie etc). Voor de rente hoeven we het toch al lang niet meer te doen.
Aan de andere kant is de hypotheekrente ook heel laag en daar pluk ik ook de vruchten van. Dus uiteindelijk maakt het onder de streep (voor huizenbezitters) niet heel veel uit.
Laat die aanhalingstekens die geen aanhalingstekens zijn maar weg, want 20k is niet bepaald veel geld anno 2020.quote:Op maandag 13 januari 2020 18:18 schreef superniger het volgende:
Ik heb 'maar' 20.000 euro spaargeld
Simpel. Als ze het allemaal doen, hebben de klanten geen andere optie.quote:Op maandag 13 januari 2020 18:48 schreef ShaoliN het volgende:
ECB rekent negatieve rente aan banken die spaargeld van hun klanten bij hen parkeert. Waarom zouden banken daar niet gewoon mee ophouden?
Ik vind het zo bizar dat banken hun klanten straffen van het gebruiken van hun producten.
Waarschijnlijk meer dan driekwart van Nederland dus tel je zegeningenquote:Op maandag 13 januari 2020 18:18 schreef superniger het volgende:
Ik heb 'maar' 20.000 euro spaargeld
Ik heb per rekening gewoon 1 spaarrekening, hoe krijg je het voor elkaar om er 5 neer te zetten?quote:Op maandag 13 januari 2020 18:37 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Oh dat is wel herkenbaar hoor.
Ik verdeel ook bij de ING, omdat het vrij eenvoudig kan, onder verschillende soorten "potjes", dus heb je een rijtje van 5 spaarrekeningen en dat voor onderhoud, eigen risico, gewoon sparen voor whatever, nog een paar dingen.
Wel zo overzichtelijk.
Als ik in ieder geval voor die rekening alles op 1 hoop moet pleuren, tja, dan moet het weer als 't ware in een boekje bijhouden worden.
Ja een van de fijnere functies van die oranje spaarrekeningen, gewoon subrekeningen aanmaken, naam geven en klaar.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:08 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik heb per rekening gewoon 1 spaarrekening, hoe krijg je het voor elkaar om er 5 neer te zetten?
Edit: gevonden
Bedankt voor het attent maken![]()
Jup. Heel hoog. Zo nu en dan ook negatief.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:16 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Want daar krijg je rente over je saldo?
Zou je 20K opnemen en thuis opbergen om een paar euro te besparen?quote:Op maandag 13 januari 2020 19:28 schreef Hexagon het volgende:
Ach lager kan niet echt anders organiseren ze hun eigen bankrun
Wat kan er gebeuren of beter hoe vaak gebeurt 'het'?quote:Op maandag 13 januari 2020 19:30 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Zou je 20K opnemen en thuis opbergen om een paar euro te besparen?
Ik persoonlijk niet.
Als je een spaarrekening wil kan je beter naar LeasePlan gaan of een vergelijkbare bank. Bij deposito's krijg je tenminste nog iets wat op rente lijkt.quote:Op maandag 13 januari 2020 16:49 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Het hoeft maar 1 keer te gebeuren. Kan ook door onzorgvuldigheid van bijvoorbeeld je buren zijn (in het scenario brand)quote:Op maandag 13 januari 2020 19:32 schreef imgoddamnugly het volgende:
[..]
Wat kan er gebeuren of beter hoe vaak gebeurt 'het'?
Mwoah, ik denk dat de mensen die het meeste de dupe van de lage (of verdampte) spaarrente vooral de mensen zijn die veel geld hebben. De mensen die tientjes er op verdienden hebben er niet veel pijn van. We sparen tegenwoordig gewoon voor doelen. Niet voor rente.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:38 schreef Scarface88 het volgende:
Volgende stap is contant geld afschaffen. Alsof de banken al niet genoeg macht hebben. Maar iedereen lijkt het prima te vinden blijkbaar. We klagen wel maar we houden ons geld gewoon op de bank. Als we massaal geld op gaan nemen moet je eens zien wat voor crisis er ontstaat.
Dat is nu. Maar we weten allemaal dat negatieve spaarrente volgt. En dan wordt het een ander verhaal. Dan moet je je geld aan een stel criminelen overhandigen die er winst op maken. Waanzinnig.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:42 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat de mensen die het meeste de dupe van de lage (of verdampte) spaarrente vooral de mensen zijn die veel geld hebben. De mensen die tientjes er op verdienden hebben er niet veel pijn van. We sparen tegenwoordig gewoon voor doelen. Niet voor rente.
En bovendien, zoals ik al zei, een hele grote groep profiteert ook van de lage hypotheekrente.
Ik hoor in mijn omgeving eigenlijk niemand klagen over de spaarrente.
Ik ben benieuwd bij welke negatieve spaarrente het omslagpunt gaat komen dat mensen het van de bank af gaan halen ja.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:43 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Dat is nu. Maar we weten allemaal dat negatieve spaarrente volgt. En dan wordt het een ander verhaal. Dan moet je je geld aan een stel criminelen overhandigen die er winst op maken. Waanzinnig.
Met de lage rente proberen ze de economie in beweging te houden.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Reactie van een van de veroorzakers
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Met grote dank aan deze mr euro en ex directeur abnamro
Die lul hoort kaalgeplukt in het gevang
Dit is uitstel van executie, uiteindelijk klapt de boel gewoon.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Met de lage rente proberen ze de economie in beweging te houden.
Wil jij beweren dat ze dit niet lukt? Dat het beter kan?
Of wil jij gewoon dat elke politicus en topman van een bedrijf moet hangen?
Maar het omgekeerde zie je juist gebeuren. Mensen houden het geld in hun portemonnee. Dat is puur een smoesje van de ECB. Werkelijke reden is natuurlijk de chaos en puinhoop in zuid Europa dus moet er geld worden gedrukt.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Met de lage rente proberen ze de economie in beweging te houden.
Vooralsnog wordt alleen het grootbedrijf getroffen gok ik als ook andere banken volgen.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:52 schreef franske19 het volgende:
Als je zoveel geld hebt dan ga je het toch niet op een bankrekening zetten?
De spaarders betalen in feite het voordeel van de leners. Bij hypotheekrente gaat het meestal ook om veel meer geld dus ik ben benieuwd hoeveel het gaat schelen als over een paar maanden de rentevasteperiode afloopt.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:42 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat de mensen die het meeste de dupe van de lage (of verdampte) spaarrente vooral de mensen zijn die veel geld hebben. De mensen die tientjes er op verdienden hebben er niet veel pijn van. We sparen tegenwoordig gewoon voor doelen. Niet voor rente.
En bovendien, zoals ik al zei, een hele grote groep profiteert ook van de lage hypotheekrente.
Ik hoor in mijn omgeving eigenlijk niemand klagen over de spaarrente.
Een bankrun zie ik ook niet zo snel gebeuren. Nederlanders zijn toch makke mensen die alles over zich heen laten komen. Het salaris moet toch ergens worden gestort.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:45 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd bij welke negatieve spaarrente het omslagpunt gaat komen dat mensen het van de bank af gaan halen ja.
En dan ontstaat er een hele interessante situatie. Het lijkt me dat men het niet zo ver gaat laten komen hoor. Maar dat is een onderbuikgevoel zonder onderbouwing.
Dat het geld niet rolt, komt omdat mensen onzeker over hun pensioenen zijn.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:55 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Maar het omgekeerde zie je juist gebeuren. Mensen houden het geld in hun portemonnee. Dat is puur een smoesje van de ECB. Werkelijke reden is natuurlijk de chaos en puinhoop in zuid Europa dus moet er geld worden gedrukt.
Effectief betaalde iedereen al een negatieve rente.quote:Op maandag 13 januari 2020 20:01 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Een bankrun zie ik ook niet zo snel gebeuren. Nederlanders zijn toch makke mensen die alles over zich heen laten komen. Het salaris moet toch ergens worden gestort.
Correct. Ze, de ECB, laat de deposito rente zakken met 0,8% !quote:Op maandag 13 januari 2020 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Effectief betaalde iedereen al een negatieve rente.
Onvermijdelijk dat dit gebeurt. Je moet niet klagen bij de ABN, maar bij de ECB. Want die maken het beleid.
Met die jarenlange nulrente is trouwens nog geen enkel probleem opgelost. De bedoeling was tijd te kopen zodat de Zuidelijke Eurolanden konden hervormen. Daar zijn ze nog helemaal niet aan begonnen. Je ziet wat er gebeurt in Frankrijk (toch wat noorderlijker dan Italië) wat er gebeurt als ze dat willen!
Op termijn is dit onhoudbaar. Onzichtbaar worden er vele miljarden vanuit Noord-Europese spaarrekeningen en pensioenpotten richting Italiaanse, Spaanse en Griekse staatsschulden gepompt. Terwijl ze daar met vroegpensioen gaan moeten wij ondanks onze hogere productiviteit steeds langer blijven werken. Er komt een moment waarop dat gewoon niet meer lukt (het Nederlandse slavenvolk zal nooit in opstand komen). Dan klapt het systeem en zijn wij alles kwijt terwijl de Italianen jarenlang in weelde geleefd hebben.
Kijk hier maar even naar dan weet je genoeg, het netto besteedbaar inkomen in Europa, 2019 is nog slechter voor NL. Even opklikken. https://pbs.twimg.com/media/DtebTvoWsAA_w_O.jpgquote:Op maandag 13 januari 2020 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Onvermijdelijk dat dit gebeurt. Je moet niet klagen bij de ABN, maar bij de ECB. Want die maken het beleid.
Met die jarenlange nulrente is trouwens nog geen enkel probleem opgelost. De bedoeling was tijd te kopen zodat de Zuidelijke Eurolanden konden hervormen. Daar zijn ze nog helemaal niet aan begonnen. Je ziet wat er gebeurt in Frankrijk (toch wat noorderlijker dan Italië) wat er gebeurt als ze dat willen!
Op termijn is dit onhoudbaar. Onzichtbaar worden er vele miljarden vanuit Noord-Europese spaarrekeningen en pensioenpotten richting Italiaanse, Spaanse en Griekse staatsschulden gepompt. Terwijl ze daar met vroegpensioen gaan moeten wij ondanks onze hogere productiviteit steeds langer blijven werken. Er komt een moment waarop dat gewoon niet meer lukt (het Nederlandse slavenvolk zal nooit in opstand komen). Dan klapt het systeem en zijn wij alles kwijt terwijl de Italianen jarenlang in weelde geleefd hebben.
Het is een vergoeding voor inflatie, risico en uitgestelde consumptie.quote:Op maandag 13 januari 2020 20:32 schreef Evertjan het volgende:
spaarrente is ook maar iets wat we verzonnen hebben.
¤1,- per ¤10.000,-quote:Op maandag 13 januari 2020 20:02 schreef Houtenbeen het volgende:
Het verschil met het vorige rentepercentage is eigenlijk ook maar ¤1,- per ¤1000,- , niet zo'n verschil eigenlijk
Omdat het een wettelijke verplichting is om het te doen. In feite kunnen banken de hele dag geld krijgen en uitgeven. Aan het einde van de dag moeten zij het geld dat over is wegzetten. Het geld wat zij tekort komen moeten zij lenen van de ECB.quote:Op maandag 13 januari 2020 18:48 schreef ShaoliN het volgende:
ECB rekent negatieve rente aan banken die spaargeld van hun klanten bij hen parkeert. Waarom zouden banken daar niet gewoon mee ophouden?
Het beleid van de ECB is dat zij willen dat de banken meer geld uitlenen en daarmee de economie stimuleert. Met die extra leningen en met dat extra geld in omloop wil de ECB bereiken dat de inflatie omhoog gaat. Het hebben van inflatie binnen een bepaalde bandbreedte is één van de doelstellingen van de ECB.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:30 schreef imgoddamnugly het volgende:
Ik moet er vast een apart WGR topic voor aanmaken. Maar probeer het toch hier.
Waarom eigenlijk. De banken hebben jouw geld en gebruiken het ook en verdienen ermee. Ik vind de voorgerekende kosten voor het hebben van een rekening bij hen al schandalig.
Waarom niet, dat kan gewoon in stapjes. Nu moeten alleen bedrijven betalen. Volgende stap de mensen met heel veel geld. De volgende stap mensen met iets minder dan heel veel geld, totdat jan modaal aan de beurt is.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:28 schreef Hexagon het volgende:
Ach lager kan niet echt anders organiseren ze hun eigen bankrun
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt. Hoe zie je de relatie tussen een negatieve rente en geld bijdrukken?quote:Op maandag 13 januari 2020 19:55 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Maar het omgekeerde zie je juist gebeuren. Mensen houden het geld in hun portemonnee. Dat is puur een smoesje van de ECB. Werkelijke reden is natuurlijk de chaos en puinhoop in zuid Europa dus moet er geld worden gedrukt.
Zo'n 10 jaar geleden heb ik hier, Denemarken, een hypotheek afgesloten. Voor het eerst heb ik gekozen voor een 1 jaars contract met verlenging. De reden was toen de ontwikkeling van de EU, daar geloofde ik niet in en nu nog niet.quote:Op maandag 13 januari 2020 20:56 schreef snabbi het volgende:
[..]
Omdat het een wettelijke verplichting is om het te doen. In feite kunnen banken de hele dag geld krijgen en uitgeven. Aan het einde van de dag moeten zij het geld dat over is wegzetten. Het geld wat zij tekort komen moeten zij lenen van de ECB.
De ECB gebruikt het geld wat de banken wegzetten ook weer voor die andere banken te financieren. Het geld dat de ECB verdient, gaat weer terug naar Europese begroting/lidstaten.
Zoals ik het zie, kan je het prima als een vorm van belasting zien.
Wanneer de banken niet meewerken, dan krijgen ze een boete of wordt de licentie ingetrokken. Het enige wat de banken dus wel kunnen doen is een andere gek vinden die het geld wel wil hebben. Maar op dit moment zijn er alleen gekken waarvan de banken denken dat ze het geld nooit meer terug zien, dus kiezen ze liever voor de kleine bedragen die ze moeten betalen aan de ECB. Het alternatief is duurder.
[..]
Het beleid van de ECB is dat zij willen dat de banken meer geld uitlenen en daarmee de economie stimuleert. Met die extra leningen en met dat extra geld in omloop wil de ECB bereiken dat de inflatie omhoog gaat. Het hebben van inflatie binnen een bepaalde bandbreedte is één van de doelstellingen van de ECB.
[..]
Waarom niet, dat kan gewoon in stapjes. Nu moeten alleen bedrijven betalen. Volgende stap de mensen met heel veel geld. De volgende stap mensen met iets minder dan heel veel geld, totdat jan modaal aan de beurt is.
Kleine stapjes en men slikt het wel.
Natuurlijk leuk voor jou, maar macro gezien zitten we op een tikkende tijdbom. En als die klapt, dan klapt wel meer dan alleen het economische systeem.quote:Op maandag 13 januari 2020 21:23 schreef cempexo het volgende:
[..]
Zo'n 10 jaar geleden heb ik hier, Denemarken, een hypotheek afgesloten. Voor het eerst heb ik gekozen voor een 1 jaars contract met verlenging. De reden was toen de ontwikkeling van de EU, daar geloofde ik niet in en nu nog niet.
De laatste 7 jaar heb ik een minus rente verlenging gehad van de hypotheek overeenkomst, dwz ik krijg nu rente toe op de lening. Thans is dat 0,3% en wordt maandelijks op rekening bijgeschreven.
Als het klapt dat gaan de zwakkere landen het sein daartoe geven. Ik hoop dat ik dan de tijdsfactor mee heb om een 1 jaars contract om te zetten in de effectieve looptijd van dat moment.quote:Op maandag 13 januari 2020 21:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk leuk voor jou, maar macro gezien zitten we op een tikkende tijdbom. En als die klapt, dan klapt wel meer dan alleen het economische systeem.
Bij het destijds omwisselen van de gulden naar de euro, heeft de Nederlandse burger 20% van zijn geld, inkomen en kapitaal, moeten inleveren. De DNB waarschuwde hiervoor maar de politici haalde hun schouders op...geen interesse (voor de burger).quote:Op maandag 13 januari 2020 22:07 schreef Drugshond het volgende:
Dankzij Target 2 geld van Noord naar Zuid pompen.
Plus nog een hele hoop leuke voordeeltjes, denk aan spaarloon, pc prive, etc.quote:Op maandag 13 januari 2020 22:16 schreef cempexo het volgende:
[..]
Bij het destijds omwisselen van de gulden naar de euro, heeft de Nederlandse burger 20% van zijn geld, inkomen en kapitaal, moeten inleveren. De DNB waarschuwde hiervoor maar de politici haalde hun schouders op...geen interesse (voor de burger).
Ik hoorde net Radio 1, dat de mensen zichzelf de schuld niet kunnen geven van een lage rente i.t.t. beleggingsrisico's. Dus accepteert men de lage rente of nul-rente.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:45 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd bij welke negatieve spaarrente het omslagpunt gaat komen dat mensen het van de bank af gaan halen ja.
En dan ontstaat er een hele interessante situatie. Het lijkt me dat men het niet zo ver gaat laten komen hoor. Maar dat is een onderbuikgevoel zonder onderbouwing.
Dat blijkt niet uit de inflatiecijfers van 2001.quote:Op maandag 13 januari 2020 22:16 schreef cempexo het volgende:
[..]
Bij het destijds omwisselen van de gulden naar de euro, heeft de Nederlandse burger 20% van zijn geld, inkomen en kapitaal, moeten inleveren. De DNB waarschuwde hiervoor maar de politici haalde hun schouders op...geen interesse (voor de burger).
Men heeft Duitsland aangewezen als land om daarmee de euro koers te bepalen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 07:58 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat blijkt niet uit de inflatiecijfers van 2001.
De bank is gewoon een marktpartij en die handelt vanuit eigen belang. Dat is haar taak ook. De ECB is verantwoordelijk voor een goed economisch beleid. De laatste laat hierbij steken vallen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 08:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Toch wel geinig hoe de ABN, in ieder geval, in het nieuws het volk maar 1 kant van het verhaal voorhoudt.
"ja wij betalen een negatieve rente voor het stallen van overtollig spaargeld bij de ECB, kosten x miljard per x periode".
Wat ze vergeten te vertellen is de andere kant van het verhaal, x miljard winst omdat ze geld toe krijgen als ze lenen bij de ECB vanwege diezelfde negatieve rente.
Banken zie ik dan ook geen zwaar verlies maken, eerder dikke winsten jaar op jaar sinds de "crisis".. de bevolking? die is er structureel op achteruit gegaan.
Meer werken, minder loon per gewerkt uur.. "ja maar mijn salaris is er op vooruitgegaan hoor", ja maar je uren ook, stuivertje wisselen.
"ja maar goedkope hypotheek hoor", tot je je baan verliest, dan maakt het geen reet uit.
En die periode gaan we ook weer meemaken, beurscrash, onvermijdelijk of een totale ineenstorting van het financiele stelsel.
Hoe dan ook, de burger heeft het weer eens het nakijken als puntje straks bij paaltje komt.
Als de rente -3% op jaarbasis wordt zijn er genoeg die dat doen.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:30 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Zou je 20K opnemen en thuis opbergen om een paar euro te besparen?
Ik persoonlijk niet.
Als ze zo dom willen zijn maar wel zo slim om het op te geven bij de belasting dan prima :-)quote:Op dinsdag 14 januari 2020 09:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als de rente -3% op jaarbasis wordt zijn er genoeg die dat doen.
Ja, en als de rente - 10% wordt nog meer.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 09:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dan krijg je instellingen waar je cash geld in kluizen kunt leggen voor een paar honderd euro per jaar. Stel je eens voor wat een enorme hoeveelheden papier geprint moeten gaan worden om dat mogelijk te maken! Raar dat ze juist die grote coupures willen afschaffen, want die komen dan van pas. Anders loop je met boodschappentassen vol briefgeld rond!quote:Op dinsdag 14 januari 2020 09:30 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Daarom, goud/zilver. (eventueel een of andere stabiele crypto, nee niet bitcoins, dat is nep)quote:Op dinsdag 14 januari 2020 11:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan krijg je instellingen waar je cash geld in kluizen kunt leggen voor een paar honderd euro per jaar. Stel je eens voor wat een enorme hoeveelheden papier geprint moeten gaan worden om dat mogelijk te maken! Raar dat ze juist die grote coupures willen afschaffen, want die komen dan van pas. Anders loop je met boodschappentassen vol briefgeld rond!
Als je in het begin van bitcoins 100 euro had geïnvesteerd, dan was je nu multimiljonair.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 12:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Daarom, goud/zilver. (eventueel een of andere stabiele crypto, nee niet bitcoins, dat is nep)
Tja dat kun je over van alles zeggen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 13:09 schreef cempexo het volgende:
[..]
Als je in het begin van bitcoins 100 euro had geïnvesteerd, dan was je nu multimiljonair.
Bitcoin, zilver, goud, aandelen etc etc zijn investeringen met als doel om winst te maken. Bij het geen rendement meer geven op spaarrekeningen is dit de oorzaak van een nieuwe ontwikkeling. Ikzelf hou het op huizen kopen.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 13:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Tja dat kun je over van alles zeggen.
Maar decentraal of niet, de meeste bitcoins ligt in handen van 5% van de investeerders.
En eigenlijk zeg je zelf al wat er mis mee is.
Valuta moet stabiel zijn, niet iets wat je rijk maakt perse.
Waardevast, niet iets wat op 1 dag 5 cent waard is en 2 jaar later 20.000 euro of dollar etc.
De bitcoin figuren vallen in dezelfde valkuil als wat jij nu doet, "maar dan ben je rijk!", dat is nooit het doel van goud en zilver geweest.
Hoewel zilver wel de meeste kans heeft plots veel meer waard te worden, maar dat is meer omdat het als eerste van de elementen op zal raken.
Goud en zilver word niet in belegd om op te verdienen, er is nauwelijks rendement in dat opzicht en word ook voor de BD gezien als vermogen en niet als een belegging.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 14:01 schreef cempexo het volgende:
[..]
Bitcoin, zilver, goud, aandelen etc etc zijn investeringen met als doel om winst te maken. Bij het geen rendement meer geven op spaarrekeningen is dit de oorzaak van een nieuwe ontwikkeling. Ikzelf hou het op huizen kopen.
Geeft alleen maar aan hoe erg het gesteld is met de economie.quote:Op maandag 13 januari 2020 19:02 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Waarschijnlijk meer dan driekwart van Nederland dus tel je zegeningen
Waarom zou je geld moeten krijgen omdat je je geld ergens stalt?quote:Op maandag 13 januari 2020 19:30 schreef imgoddamnugly het volgende:
Ik moet er vast een apart WGR topic voor aanmaken. Maar probeer het toch hier.
Waarom eigenlijk. De banken hebben jouw geld en gebruiken het ook en verdienen ermee. Ik vind de voorgerekende kosten voor het hebben van een rekening bij hen al schandalig.
Was het vroeger dan anders? Heb je een overzicht v/h spaargeld over de jaren heen?quote:Op dinsdag 14 januari 2020 17:19 schreef craziness het volgende:
[..]
Geeft alleen maar aan hoe erg het gesteld is met de economie.
Dat zelfs 3 kwart van Nederland, 75%, niet eens 20k aan spaargeld heeft. 20k is he-le-maal niets tegenwoordig. Koop je gemiddeld gezien nog geen 7% van een woning van.
Een van de redenen dat bijna niemand meer een huis kan kopen. Dat lukt je bijna niet met minder dan 20k eigen geld.quote:Op dinsdag 14 januari 2020 17:19 schreef craziness het volgende:
[..]
Geeft alleen maar aan hoe erg het gesteld is met de economie.
Dat zelfs 3 kwart van Nederland, 75%, niet eens 20k aan spaargeld heeft. 20k is he-le-maal niets tegenwoordig. Koop je gemiddeld gezien nog geen 7% van een woning van.
quote:Nederlandse spaarders krijgen geen rente meer. Dat betekent dat hun spaargeld verdampt, want de prijzen stijgen wel gewoon! De Europese Centrale Bank is de schuldige; die rekent nu zelfs negatieve rente om de failliete Zuid-Europese economieën op de been te houden.
Forum voor Democratie wil dat de Nederlandse belangen weer vooropstaan! Gevestigde partijen moeten stoppen de EU bij elkaar te houden door totaal verschillende landen tot elkaar te veroordelen!
lulverhaaltje dat enkel dommen geloven...quote:
Totale onzin. Werkelijk waar, wie verzint dit. Er zal geen enkele fatsoenlijke econoom zijn dit dit verhaal onderbouwt.quote:
quote:Op maandag 20 januari 2020 14:14 schreef RM-rf het volgende:
lulverhaaltje dat enkel dommen geloven...
Wel kut hoor voor mensen die geen economie hebben gehad... (En niet alles kunnen doorgronden.)quote:Op maandag 20 januari 2020 14:46 schreef DuvelDuvel het volgende:
[..]
Totale onzin. Werkelijk waar, wie verzint dit. Er zal geen enkele fatsoenlijke econoom zijn dit dit verhaal onderbouwt.
Dat is zo ongeveer zijn doelgroep dus ik snap het welquote:Op maandag 20 januari 2020 14:53 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Wel kut hoor voor mensen die geen economie hebben gehad... (En niet alles kunnen doorgronden.)
Hoe kan een, toch niet domme, Baudet dan zoiets zeggen!
Heeft hij dan totaal geen punt? Hij wil toch ook niet voor 'gek' doorgaan?!
Maar denk je niet dat het massaal opkopen van obligaties door de ECB de rente drukt? Er zijn bijna geen obligaties meer te koop, dus nemen beleggers genoegen met minder rente of meer risico.quote:Op maandag 20 januari 2020 14:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
lulverhaaltje dat enkel dommen geloven...
de ECB bepaald de rente niet zomaar 'van bovenaf'.... de rente is uiteindelijk een gevolg van zowel het aanbod op de kapitaalmarkt (er is gewoon een enorme overvloed aan kapitaal op de markt en eerder weinig vraag naar risicoloze en gedekte krediet ).
in geval van de EURIBOR rente is dit een mediaan-berekening op basis van de rentetarieven die 57 europese banken rekenen voor onderlinge kredietverlening.
het is dus gewoon zo dat de Euribor rente niet door de ECB, maar uiteindelijk door de markt zelf bepaald wordt.
Politici die vanuit 'politiek-ideologisch zicht invloed gaan wilen uitoefenen op financiele instituties zijn een garantie voor economische rampspoed..
of ze nu roepen dat 'ze de rente gaan verhogen' of juist andersom is altijd fout, omdat ze hooguit korte termijns winst bij een paar kiezers ermee willen winnen en zich niet basren op markt-factoren, wat de ECB juist wel doet op dit moment.
De lage rente is geen politiek besluit, het is een gevolg van de huidige financieel-economische situatie
Wat hij zegt klopt gewoon. Dit is ook in lijn met wat bijv Klaas Knot zegt. Of heeft die er ook geen verstand van?quote:Op maandag 20 januari 2020 14:53 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Wel kut hoor voor mensen die geen economie hebben gehad... (En niet alles kunnen doorgronden.)
Hoe kan een, toch niet domme, Baudet dan zoiets zeggen!
Heeft hij dan totaal geen punt? Hij wil toch ook niet voor 'gek' doorgaan?!
quote:Op maandag 13 januari 2020 20:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zoals de Muis tegen de Olifant zegt als ze over de brug lopen; "Wat stampen we lekker, hé"quote:Op maandag 20 januari 2020 16:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar denk je niet dat het massaal opkopen van obligaties door de ECB de rente drukt?
Wanneer de ECB, die oneindig euro's kan bijdrukken, leningen gaat garanderen. Geloof mij maar, dan daalt de rente.quote:Op maandag 20 januari 2020 16:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Zoals de Muis tegen de Olifant zegt als ze over de brug lopen; "Wat stampen we lekker, hé"
Fantastisch verder als je denkt dat de ECB zomaar vanalles kan bepalen over de economie en financiële variabelen..
Maar mensen die een beetje hun hersens gebruiken weten dat ze hooguit achter de zaken aan kunnen waggelen, en zeker niet zomaar de marktrente kunnen 'bepalen'.
Maar de ECB is geen muis. 2.600 MILJARD euro aan obligaties op de balans. Dat is iets van 30.000 euro per gezin (in Europa)quote:Op maandag 20 januari 2020 16:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Zoals de Muis tegen de Olifant zegt als ze over de brug lopen; "Wat stampen we lekker, hé"
Fantastisch verder als je denkt dat de ECB zomaar vanalles kan bepalen over de economie en financiële variabelen..
Maar mensen die een beetje hun hersens gebruiken weten dat ze hooguit achter de zaken aan kunnen waggelen, en zeker niet zomaar de marktrente kunnen 'bepalen'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |