abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190943915
Zo te zien (https://researchchempro.n(...)-waar-kies-jij-voor/) is nu zo'n 85 zetels voor een beleid waar alle drugs legaal zijn.

Alleen hoe moet dan geregeld worden? Of is het toch beter of dezelfde voet voort te gaan, en strenger te straffen. Alleen zelfs in Manilla (waar je vermoord wordt als je drugsdealer bent door doodseskaders blijkbaar - ja ik ben er niet geweest - tell me) kun je blijkbaar nog steeds op dezelfde schaal shabu (chrystal meth - je weet wel dat Breaking Bad spul) scoren. https://www.vice.com/nl/a(...)len-op-de-filipijnen

Wat moeten wij hier gaan doen? Iets met een drugsrijbewijs? Via apotheken? Soort verslavingsartsysteem. Heeft iemand hier een beetje een idee over?
pi_190944484
Alles legaal sowieso, het precieze systeem maakt me niet zoveel uit. Niet te moeilijk verkrijgbaar anders helpt legalisering ook bijna niks. Hoewel het natuurlijk al relaxter zou zijn als je gewoon een pilletje op een festival als Lowlands kan nemen zonder het risico van meteen een strafblad. Ook zal het criminele circuit minder opleveren en zijn er op die manier ook hopelijk minder drugs-afvaldumpingen. Je kan het ook limiteren zoals wiet, hoewel met de 5 gram per dag per koffieshop die limitatie natuurlijk niks voorstelt. Zelfs de ergste blowers die ik ken komen niet in de buurt van die 5 gram en al gingen ze er wel over is dat geen probleem want er zijn superveel coffeeshops en genoeg dealers die ook wel wiet verkopen.
pi_190944489
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 00:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je kan het ook limiteren zoals wiet, hoewel met de 5 gram per dag per koffieshop die limitatie natuurlijk niks voorstelt. Zelfs de ergste blowers die ik ken komen niet in de buurt van die 5 gram en al gingen ze er wel over is dat geen probleem want er zijn superveel coffeeshops en genoeg dealers die ook wel wiet verkopen.
Je kan ook na 30 minuten terug maar de shop, die medewerkers zien zoveel mensen per dag :')
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  donderdag 9 januari 2020 @ 00:29:15 #4
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_190944503
Wiet legaliseren sowieso. Alles sterker dan dat, niet. Of misschien xtc terug controleren op festivals op bestanddelen, uitbreiden naar andere drugs. Maak er geen taboe van, controleren en handhaven bij excessen. Maar ja.....handhaving is nogal een dingetje.
  donderdag 9 januari 2020 @ 00:32:24 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_190944509
Toch is alles legaliseren lastig er zijn drugs die schadelijk zijn en overlast veroorzaken. Maar softdrugs legaliseren is al een stap.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_190944515
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 00:25 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Je kan ook na 30 minuten terug maar de shop, die medewerkers zien zoveel mensen per dag :')
Hangt ervanaf, de shops waar ik wel eens kom kennen ze me ondertussen. En er is ook zo'n ding als de wietpas. Maar okay in die zin geloof ik best dat als ik twee keer ga ik twee keer 5 gram krijg. Waarom ik dat zou willen is me verder duister. Daarom vraag ik me ook altijd af waarom zoveel mensen altijd met het argument komen ja als drugs makkelijk beschikbaar zijn gaat iedereen dat doen. Wat een nonsense drugsgebruikers kunnen via hun dealers al gemakkelijk aan whatever komen, de meeste dealers bezorgen ook nog eens op tijden dat een gelegaliseerde drugszaak allang dicht zou zijn.
pi_190944526
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 00:32 schreef Megumi het volgende:
Toch is alles legaliseren lastig er zijn drugs die schadelijk zijn en overlast veroorzaken. Maar softdrugs legaliseren is al een stap.
Ik ben benieuwd welke drugs wel overlast veroorzaken als ze legaal zijn maar niet als ze illegaal zijn? Alcohol is legaal en veroorzaakt veel overlast, lachgas is legaal en bezorgt blijkbaar ook aardig overlast. Dat verbieden zou echt maar marginaal overlast schelen denk ik. Hetzelfde geldt omgekeerd. De schadelijkheid is toch gewoon eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker? Daar kun je toch gewoon over informeren en net als nu gebeurt de keuze aan de gebruiker laten.
pi_190944699
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 00:37 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd welke drugs wel overlast veroorzaken als ze legaal zijn maar niet als ze illegaal zijn? Alcohol is legaal en veroorzaakt veel overlast, lachgas is legaal en bezorgt blijkbaar ook aardig overlast. Dat verbieden zou echt maar marginaal overlast schelen denk ik. Hetzelfde geldt omgekeerd. De schadelijkheid is toch gewoon eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker? Daar kun je toch gewoon over informeren en net als nu gebeurt de keuze aan de gebruiker laten.
Je kunt je ook gewoon informeren over de schadelijkheid van alcohol en toch zijn er legio alcoholisten. Je kan je ook gewoon informeren over de schadelijkheid van gokken en toch zijn er legio gokverslaafden. Kortom, zo simpel is het niet.
Buiten dat geeft de problematiek met medicatie verslaving al aan dat er diepgaande problemen kunnen komen van legaal gebruik van verslavende middelen.

Buiten dat is er het probleem van de oorsprong van harddrugs, natuurlijk, of denk je dat de drugs cartels ineens legaal gaan opereren als het in Nederland legaal is om coke te snuiven?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2020 01:28:17 ]
  donderdag 9 januari 2020 @ 07:15:41 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_190945101
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 01:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je kunt je ook gewoon informeren over de schadelijkheid van alcohol en toch zijn er legio alcoholisten. Je kan je ook gewoon informeren over de schadelijkheid van gokken en toch zijn er legio gokverslaafden. Kortom, zo simpel is het niet.
Buiten dat geeft de problematiek met medicatie verslaving al aan dat er diepgaande problemen kunnen komen van legaal gebruik van verslavende middelen.

Buiten dat is er het probleem van de oorsprong van harddrugs, natuurlijk, of denk je dat de drugs cartels ineens legaal gaan opereren als het in Nederland legaal is om coke te snuiven?
En hoeveel mensen zijn bereid om 2/3/4 keer zoveel te betalen voor fair trade coke, of XTC wat in fabriek is gemaakt waar je je wel aan allerlei eisen moet conformeren?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_190945125
Ik stel voor om er een gigantische lading red tape tegen aan te gooien.

Sponsor vinden die garant voor je staat en je drugsrijbewijs halen, waarmee je laat zien op de hoogte te zijn van de gevaren van drugs.

Als je na van loop van tijd van het padje raakt, dan is het aan je sponsor om de autoriteiten op de hoogte te stellen. Word je bijvoorbeeld gepakt voor een misdaad, omdat je je verslaving niet meer kunt betalen, dan is ook je sponsor verantwoordelijk. Het idee hierachter is dat er iemand in je omgeving is die een oogje in het zeil kan houden. Zo'n sponsor zou iemand moeten zijn die al een maatschappelijke taak heeft, en die je regelmatig ziet. De dominee of de huisarts. Daar staat natuurlijk wel een vergoeding tegenover, die uit een belasting op de drugs betaald kunnen worden.

Hiermee kun je het drugsgebruik voor mensen met een Nederlands paspoort legaal maken, waarbij de rauwe kantjes van het misbruik er afgevijld zijn. Daarmee maak je het voor buitenlanders onmogelijk om te profiteren van ons liberale beleid.

Voor fabricage van al die rommel ben ik wel voor een vrije markt, net zoals de "vrije markt" in medicijnen. Die markt is enorm dichtgetimmerd, met een ongelofelijke hoeveelheid papierwerk. Daarmee houd je de cowboys buiten de deur, en kun je de productie serieus aanpakken. Schone drugs met een gegarandeerde kwaliteit.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_190945210
Ik voorzie -doorlopende- aanslagen op de verkooppunten door de illegale concurrentie, lees de drugsmaffia. Die laten de markt niet uit hun vingers glippen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_190945321
Ik vind dat er van legaliseren een zeer verkeerd signaal uit gaat. De overheid steekt miljoenen in het richten op een rookvrije generatie en als dat redelijk lijkt te lukken stel je wiet beschikbaar. Echt een tegenovergesteld signaal en ook iets waar ik zeer op tegen ben.

En als je vergelijkt met alcohol: ook het aantal niet alcohol drinkers stijgt al jaren (zit nu rond de 40% van de volwassenen), dus ook daar gaat het de goede kant op.

Softdrugs is niet onschuldig. Softdrugs zijn gewoon verslavend en zorgen voor gezondheidsproblemen.

Ik zelf zou de andere kant op gaan: beroof de mocromaffia van hun grootste inkomstenbron door het gedoogbeleid af te schaffen. Geen drugs meer op feestjes, maar strenge controles. Als je drugs nodig hebt om het leuk te hebben op een feestje, moet je misschien bij jezelf eens kijken wat er aan de hand is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_190945512
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 08:03 schreef Hanca het volgende:
Ik vind dat er van legaliseren een zeer verkeerd signaal uit gaat. De overheid steekt miljoenen in het richten op een rookvrije generatie en als dat redelijk lijkt te lukken stel je wiet beschikbaar. Echt een tegenovergesteld signaal en ook iets waar ik zeer op tegen ben.

En als je vergelijkt met alcohol: ook het aantal niet alcohol drinkers stijgt al jaren (zit nu rond de 40% van de volwassenen), dus ook daar gaat het de goede kant op.

Softdrugs is niet onschuldig. Softdrugs zijn gewoon verslavend en zorgen voor gezondheidsproblemen.

Ik zelf zou de andere kant op gaan: beroof de mocromaffia van hun grootste inkomstenbron door het gedoogbeleid af te schaffen. Geen drugs meer op feestjes, maar strenge controles. Als je drugs nodig hebt om het leuk te hebben op een feestje, moet je misschien bij jezelf eens kijken wat er aan de hand is.
Jij baseert dit denk ik https://www.volksgezondhe(...)lgebruik-volwassenen hierop?

Dat is 40% die niet of maximaal 1 glas per dag drinkt. Dat is wat anders dan niet. Ik kan meer dan 350 bier per jaar drinken, en nog steeds onder die 40% vallen.

Jellinek komt met een percentage van 19,6% van de volwassenen die het afgelopen jaar geen alcohol hebben gedronken.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-mensen-drinken/
pi_190945576
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 08:33 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Jij baseert dit denk ik https://www.volksgezondhe(...)lgebruik-volwassenen hierop?

Dat is 40% die niet of maximaal 1 glas per dag drinkt. Dat is wat anders dan niet. Ik kan meer dan 350 bier per jaar drinken, en nog steeds onder die 40% vallen.

Jellinek komt met een percentage van 19,6% van de volwassenen die het afgelopen jaar geen alcohol hebben gedronken.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-mensen-drinken/
Ah, dank voor de correctie. Die 40% had ik in mijn hoofd naar aanleiding van een debat en niet meer nagezocht. In dat debat zal absoluut de nuance zijn gemaakt, maar die is dan niet blijven hangen.

Ik zie hier inderdaad die 80%: https://www.rivm.nl/leefs(...)ik-onder-volwassenen

Toch is de stijging gewoon bemoedigend. De categorie 'drinkers' is niet het probleem, dat zijn de mensen die een keer een biertje drinken op een verjaardag.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_190945585
Alles de-illegaliseren
pi_190945756
quote:
6s.gif Op donderdag 9 januari 2020 08:43 schreef Salvad0R het volgende:
Alles de-illegaliseren
Het is allesbehalve onjuist dat ik tegen het verbod op het embargo ben.
pi_190945767
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 08:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ah, dank voor de correctie. Die 40% had ik in mijn hoofd naar aanleiding van een debat en niet meer nagezocht. In dat debat zal absoluut de nuance zijn gemaakt, maar die is dan niet blijven hangen.

Ik zie hier inderdaad die 80%: https://www.rivm.nl/leefs(...)ik-onder-volwassenen

Toch is de stijging gewoon bemoedigend. De categorie 'drinkers' is niet het probleem, dat zijn de mensen die een keer een biertje drinken op een verjaardag.
Tsja. Dat geldt voor alle drugs denk ik. Als je er verstandig mee omgaat is er weinig mis.
  donderdag 9 januari 2020 @ 09:10:19 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_190945806
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 08:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

De categorie 'drinkers' is niet het probleem, dat zijn de mensen die een keer een biertje drinken op een verjaardag.
Wat is het verschil met mensen die wel eens een pilletje doen? Valt dit niet ook onder de dooddoener 'als je moet drinken om het gezellig te hebben op een verjaardag moet je maar eens bij jezelf te rade gaan?'
And so is the past
pi_190945809
Ik weet het niet, en vind het lastig. Ten eerste strookt het niet met de huidige aanpak om een rookvrije generatie op te laten groeien, waarbij ook alcohol ontmoedigt wordt, door onder andere accijnzen e.d.

Aan de andere kant hebben we natuurlijk gezien dat het gedogen van drugs niet werkt. Het is dus wel waar dat we een keuze moeten gaan maken, óf het wordt verboden, óf we staan het toe. Niet zoals nu dat we het verbieden maar gewoon een andere kant op kijken.

Waarom mensen tegen roken zijn wordt vaak aangevoerd dat omstanders er last van hebben. De rook is ook voor hen schadelijk. Dat is bij bepaalde drugs niet het geval. Men kan prima een lijntje leggen zonder schade voor de medemens te veroorzaken. Wiet blowen bijvoorbeeld kent echter hetzelfde probleem, waarbij er ook schade aan omstanders kan worden gedaan.

Verbieden of toestaan. Ik weet het eigenlijk niet. Enerzijds wil je niet alles wat niet direct enorm schadelijk is verbieden, omdat je niet alles kunt verbieden. Men zal toch wel weer uitwijken naar iets anders, en er blijft gewoon een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Aan de andere kant maken mensen die ziek(er) worden van drugs wel weer gebruik van de verzekerde zorg, wat ook de samenleving geld kost.

Misschien zou een middenweg een oplossing zijn. Mensen die ziek worden vanwege drugs (dus als directe oorzaak) krijgen gewoon niets vergoed door de zorgverzekering. Maar ik denk niet dat dat haalbaar is.
pi_190945929
quote:
7s.gif Op donderdag 9 januari 2020 09:10 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wat is het verschil met mensen die wel eens een pilletje doen? Valt dit niet ook onder de dooddoener 'als je moet drinken om het gezellig te hebben op een verjaardag moet je maar eens bij jezelf te rade gaan?'
De mensen die heel af en toe in een thuissituatie een pilletje nemen, bestaan die? Want de categorie 'drinker' zal vooral in huis of in het huis van vrienden/familie een keer een biertje/wijntje nemen.
  donderdag 9 januari 2020 @ 09:30:44 #21
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_190946017
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 09:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

De mensen die heel af en toe in een thuissituatie een pilletje nemen, bestaan die? Want de categorie 'drinker' zal vooral in huis of in het huis van vrienden/familie een keer een biertje/wijntje nemen.
Ik wil ze de kost niet geven.

Grootste probleem met ons drugsbeleid is trouwens dat de poppetjes die er over gaan totaal wereldvreemd zijn met de materie.
And so is the past
pi_190946933
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 01:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik ben geïnformeerd over die schadelijkheid, als je nou even nadenkt snap je misschien wat ik zei. Zaken als Alcohol en gokken zijn nu legaal en geven overlast. Maak je ze illegaal geven ze nog steeds overlast. Of denk je dat mensen die gokverslaafd zijn meteen stoppen als het illegaal wordt of dat alcoholisten stoppen. Nee er zal misschien een miniem percentage van deze overlastgevers stoppen of minderen. Er zal in elk geval een gigantische run komen op het buitenland om alcohol te halen en er zal 100% meer alcohol gedeald worden ik neem aan dat nu letterlijk niemand naar een drugsdealer gaat voor alcohol. De legaliteit van drugs heeft maar zéér beperkt te maken met hoeveel overlast het veroorzaakt. Stel je maakt heroine legaal, ga jij dan meteen een spuitje leggen? Ik doe het nu niet en ik doe het dan nog steeds niet en dat geldt natuurlijk voor 99,99% van de mensen. Wiet is hier gedoogd maar er zijn veel landen waar het illegaal is en meer gebruikt wordt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Annual_cannabis_use_by_country
Daaraan kun je dus zien dat de legaliteit van het spul helemaal niet veel impact heeft op de overlast en schadelijkheid.

quote:
Ja goh en heb je enige indicatie dat je die problematiek ook maar iets oplost door een verbodje ertegenaan te knallen?

quote:
Als coke legaal is in Nederland kun je ook reguleren hoe het gemaakt wordt, op dit moment niet.

quote:

Dit is echt een ongelofelijk dom standpunt. Het gedoogbeleid afschaffen gaat de mocromaffia alleen maar meer klanten opleveren. Iedereen die nu naar de shop gaat moet meteen of zelf gaan kweken of naar dealers. Strenge controles zijn nutteloos dat werkt in geen enkel land. Het enige wat je doet is mensen de criminaliteit in drukken. Ik zal mijn gebruik weinig tot niet veranderen maar ik loop een grotere kans op een strafblad. Wie heeft daar voordeel aan? Ik niet en de maatschappij ook niet. De meeste mensen hebben ook geen drugs nodig op feestjes maar vinden dat leuk. Als je van al die mensen criminelen maakt zorg je voornamelijk voor meer criminaliteit en bijbehorende problemen ipv dat je criminaliteit af laat nemen.
Dit is echt zon standpunt dat totaal wereldvreemde politici opperen tegenover hun wereldvreemde kiezers, waar beide geen idee hebben hoe drugsgebruik werkt. Laat dit soort beslissingen gewoon aan mensen die er wel wat van weten.
pi_190947062
quote:

Maar lukt dat controleren? Want dat betwijfel ik. De mensen die verslaafd zijn krijgen het toch wel.

Dit is gewoon heel erg lastig. Ik zelf gebruik gelukkig niet, maar ik ken zat mensen die roken. Als je nu roken zou verbieden betwijfel ik of al die mensen zullen stoppen. Ik kan me goed voorstellen dat ze dan illegaal gaan kopen. Maar ja, drugs toestaan, terwijl roken steeds verder wordt ontmoedigt is ook zo raar.
pi_190953472
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 09:03 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Het is allesbehalve onjuist dat ik tegen het verbod op het embargo ben.
:') kutsmoesjes jonge
pi_190953780
quote:
14s.gif Op donderdag 9 januari 2020 09:30 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik wil ze de kost niet geven.

Grootste probleem met ons drugsbeleid is trouwens dat de poppetjes die er over gaan totaal wereldvreemd zijn met de materie.

Precies dit. Voor je het weet heb je weer een cda'ert te pakken die durft te beweren dat paddo's verslavend zijn.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')