abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190953407
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:35 schreef opgebaarde het volgende:
Dat object wat wordt geraakt, vliegt niet in brand. Of kijk ik scheel?
Een opstijgend vliegtuig is meestal ook volgetankt. Kerosine brand heel goed hoor.
.
  donderdag 9 januari 2020 @ 19:39:27 #202
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_190953411
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:37 schreef Toefjes het volgende:
Nou, lekker Iran. 60 doden tijdens de begrafenis, vliegtuig neergehaald met 176 doden.
Zouden ze denken dat dit een signaal is van Allah om het eens anders te gaan doen daar?

Nah, waarschijnlijk komt het weer door de homo's zoals die aardbeving toen :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_190953487
quote:
2s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Zouden ze denken dat dit een signaal is van Allah om het eens anders te gaan doen daar?

Nah, waarschijnlijk komt het weer door de homo's zoals die aardbeving toen :')
_O- treurig eigenlijk dat mensen zo dom kunnen zijn, die hebben het echt niet begrepen.
  donderdag 9 januari 2020 @ 19:46:07 #204
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_190953534
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:43 schreef 305 het volgende:

[..]

_O- treurig eigenlijk dat mensen zo dom kunnen zijn, die hebben het echt niet begrepen.
Normaal ben ik niet zo van het slechte woord over Iran. Mooi land volgens mij met mooie mensen. maar in 2 dagen meer dan 100 doden van je eigen nationaliteit door twee zaken die makkelijk voorkomen hadden worden.... man man man
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_190953641
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:36 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Is het ook nog zelf gefilmd ofzo? Nou ja. Zal wel niet.
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:36 schreef MissButterflyy het volgende:
Het valt me op dat de persoon die filmt zo rustig blijft.
Ik denk niet dat die persoon realiseerde wat hij op dat moment gefilmd heeft. Als hij al gezien heeft wat zijn telefoon op dat moment opnam.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_190953706
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Ik denk niet dat die persoon realiseerde wat hij op dat moment gefilmd heeft. Als hij al gezien heeft wat zijn telefoon op dat moment opnam.
Hoe kan je nou eigenlijk nagaan of zo een film echt is?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  donderdag 9 januari 2020 @ 19:55:21 #207
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_190953721
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:54 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Door 'm op detailniveau te bekijken en checken of alles klopt (locatie, tijdstip).
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 9 januari 2020 @ 19:56:13 #208
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_190953735
quote:
2s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Normaal ben ik niet zo van het slechte woord over Iran. Mooi land volgens mij met mooie mensen. maar in 2 dagen meer dan 100 doden van je eigen nationaliteit door twee zaken die makkelijk voorkomen hadden worden.... man man man
De gemiddelde Iraanse burger heeft daar dan ook niks mee te maken.
Ik heb ook geen idee wat voor benul ze in Iran zelf ervan hebben. Ze krijgen vast eenzijdig nieuws te horen.

Ik zou niet graag een Iraanse burger zijn nu. :%
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_190953750
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Door 'm op detailniveau te bekijken en checken of alles klopt (locatie, tijdstip).
Okee. Dank je wel.
pi_190953756
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:37 schreef Molo het volgende:

[..]

Je ziet vanaf links een klein bolletje vuur aankomen, dan inslag en dan een grote bol vuur naar links tóe bewegen

Ik moest een paar keer kijken voor ik het zag
Owjoh je hebt helemaal gelijk. :o
Tyty
  Moderator donderdag 9 januari 2020 @ 19:57:06 #211
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_190953758
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Je kan je ook afvragen waarom hij op dat moment precies dat stukje filmde.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_190953760
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:54 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Bellingcat kan een hoop uitzoeken. Vanwege de ernst van dit conflict zullen ze daar op dit moment zeker al mee begonnen zijn.

Er worden al een aantal factoren bekeken. Zoals de tijd tussen de zichtbare impact en de hoorbare knal. Verder kan je aan omgevingsfactoren van de filmer precies uitrekenen welk deel van het luchtruim hij hoort te filmen. Inclusief hoe donker het is icm het tijdstip van neerstorten.

enz enz.
  donderdag 9 januari 2020 @ 19:58:48 #213
38496 Perrin
pi_190953795
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Bellingcat kan een hoop uitzoeken. Vanwege de ernst van dit conflict zullen ze daar op dit moment zeker al mee begonnen zijn.

Er worden al een aantal fact bekeken. Zoals de tijd tussen de zichtbare impact en de hoorbare knal. Verder kan je aan omgevingsfactoren van de filmer precies uitrekenen welk deel van het luchtruim hij hoort te filmen. Inclusief hoe donker het is icm het tijdstip van neerstorten.

enz enz.
En filmbewerking-software laat vaak sporen na die professionals wel kunnen detecteren.

Al is het lastig om 100% zeker te zijn natuurlijk.
pi_190953801
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:57 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Er zijn op elk willekeurig moment duizenden mensen in een ontwikkelt land als Iran die zomaar iets filmen. Dat is tegenwoordig echt niet vreemd meer.

Hoe dan ook, als alle factoren kloppen met het verhaal dat hij op dat moment het neerschieten van het passagiersvliegtuig aan het filmen is dan is die vraag ook niet relevant meer.
  donderdag 9 januari 2020 @ 19:59:36 #215
438527 MissButterflyy
pi_190953806
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:57 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Precies. Vreemd wel.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:00:43 #216
38496 Perrin
pi_190953821
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er zijn op elk willekeurig moment duizenden mensen in een ontwikkelt land als Iran die zomaar iets filmen. Dat is tegenwoordig echt niet vreemd meer.

Hoe dan ook, als alle factoren kloppen met het verhaal dat hij op dat moment het neerschieten van het passagiersvliegtuig aan het filmen is dan is die vraag ook niet relevant meer.
Zo'n vurige stip die langs komt vliegen is best filmbaar.

Weet eigenlijk niet of zo'n afweerraket nog lawaai maakt?
  Moderator donderdag 9 januari 2020 @ 20:01:33 #217
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_190953840
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:00 schreef Perrin het volgende:

[..]

Tussen de tijd dat jij dat ding voor het eerst waarneemt en het moment van inslag heb jij je telefoon nog niet te pakken hoor.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_190953860
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:58 schreef Perrin het volgende:

[..]

En filmbewerking-software laat vaak sporen na die professionals wel kunnen detecteren.

Al is het lastig om 100% zeker te zijn natuurlijk.
Er zijn zo ontzettend veel factoren waar je rekening mee moet houden om een onderzoeksbureau als Bellingcat te misleiden, dat daar echt wel afwijkingen naar voren komen als het in scene is gezet.

Rusland heeft bijvoorbeeld nooit een overtuigend filmpje kunnen maken dat als bewijs voor hun theorieën gold. Iedere keer waren er wel zaken die als feitelijk onjuist beoordeeld werden.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:02:52 #219
38496 Perrin
pi_190953863
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:01 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Tussen de tijd dat jij dat ding voor het eerst waarneemt en het moment van inslag heb jij je telefoon nog niet te pakken hoor.
Ja dan moet je eerst wat anders van plan zijn te gaan filmen en 'm dan ineens zien (of horen) ofzo.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:03:01 #220
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_190953867
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:38 schreef Molo het volgende:

[..]

Alles kan natuurlijk, maar zou wel echt erg onhandig zijn
Laat het idee los dat het hier gaat om uitsluitend ervaren beroepsmilitairen. De luchtafweer in Teheran was in opperste staat van paraatheid die avond, dit natuurlijk in verband met de Iraanse raket aanvallen in Irak die avond en de mogelijke vergelding van de Amerikanen die daar direct op zou kunnen volgen.
Dat betekent dat er ook een hoop reservisten ingezet zullen zijn.

En voor een opstijgend vliegtuig is geen geavanceerd luchtafweergeschut systeem nodig, op deze lage hoogte kan dat ook met een MANPADS.
Alles wat er nodig is om dit gruwelijk mis te laten gaan is één zenuwachtige reservist die een vliegtuig ziet die daar in zijn ogen niet had moeten zijn (vlucht PS752 had vertraging namelijk) en je hebt al voldoende ingrediënten voor een foute afloop.
pi_190953890
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:00 schreef Perrin het volgende:

[..]

Weet eigenlijk niet of zo'n afweerraket nog lawaai maakt?
Nogmaals, het tijdstip, de exacte locatie, de exacte snelheden van zowel de raket als het vliegtuig, de juiste hoeveelheid licht, het volume als de vertraging van de explosie en nog veel meer zaken.
Ze moeten allemaal kloppen en dan nog ben je er lang niet als je zoiets in scene wil zetten.
pi_190953895
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er worden al een aantal factoren bekeken. Zoals de tijd tussen de zichtbare impact en de hoorbare knal. Verder kan je aan omgevingsfactoren van de filmer precies uitrekenen welk deel van het luchtruim hij hoort te filmen. Inclusief hoe donker het is icm het tijdstip van neerstorten.

enz enz.
Dank je wel. Dat is toch wel zuur dat ze sommige doelen op 80 kilometer missen en dan zo een vliegtuig wel vol raken. Per ongeluk. Denk ik, dan.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:05:16 #223
438527 MissButterflyy
pi_190953897
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:01 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk dat ie eerst wat anders aan het filmen was. Toch vind ik het vreemd dat er helemaal niet gereageerd wordt. De hond blaft van schrik, maar als je dat ziet roep je toch iets van de schrik? Het is bij Teheran en daar is het verder rustig, geen geschiet en raketten en bommen zoals in Bagdad.
Als inwoner daar zou ik daarna doodsangsten uitstaan dat er een aanval zou zijn ofzo.
Maar goed, te veel gespeculeer misschien.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:06:16 #224
438527 MissButterflyy
pi_190953907
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Laat het idee los dat het hier gaat om uitsluitend ervaren beroepsmilitairen. De luchtafweer in Teheran was in opperste staat van paraatheid die avond, dit natuurlijk in verband met de Iraanse raket aanvallen in Irak die avond en de mogelijke vergelding van de Amerikanen die daar direct op zou kunnen volgen.

En voor een opstijgend vliegtuig is geen geavanceerd luchtafweergeschut systeem nodig, op deze lage hoogte kan dat ook met een MANPADS.
Alles wat er nodig is om dit gruwelijk mis te laten gaan is één zenuwachtige reservist die een vliegtuig ziet die daar in zijn ogen niet had moeten zijn (vlucht PS752 had vertraging namelijk) en je hebt al voldoende ingrediënten voor een foute afloop.
Het zou goed kunnen wat je zegt.
pi_190953912
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:05 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dank je wel. Dat is toch wel zuur dat ze sommige doelen op 80 kilometer missen en dan zo een vliegtuig wel vol raken. Per ongeluk. Denk ik, dan.
Dat ze geen Amerikaanse doelen geraakt hebben is wel opzettelijk lijkt me. Geen van beide partijen had daar baat bij.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:08:31 #226
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190953943
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Ja weet ik, vandaar ook dat ik dit antwoord gaf wat ik gaf.
Het klinkt niet heel logisch dat kwade opzet de oorzaak is.
Alles kan
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:08:33 #227
38496 Perrin
pi_190953944
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:05 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Zijn wel heel andere soorten raketten.

Die grond-lucht afweerraketten vliegen maar een klein stukje en zijn zelfsturend, ze vliegen vanzelf richting zo'n vliegtuig.

Voor lange-afstand grond-grond raketten is navigeren richting hun doelwit veel lastiger.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:09:03 #228
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_190953948
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk dat ie eerst wat anders aan het filmen was. Toch vind ik het vreemd dat er helemaal niet gereageerd wordt. De hond blaft van schrik, maar als je dat ziet roep je toch iets van de schrik? Het is bij Teheran en daar is het verder rustig, geen geschiet en raketten en bommen zoals in Bagdad.
Als inwoner daar zou ik daarna doodsangsten uitstaan dat er een aanval zou zijn ofzo.
Iets als "Ow my Allah! "
pi_190953978
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat ze geen Amerikaanse doelen geraakt hebben is wel opzettelijk lijkt me. Geen van beide partijen had daar baat bij.
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zijn wel heel andere soorten raketten.

Die grond-lucht afweerraketten vliegen maar een klein stukje en zijn zelfsturend.

Voor lange afstand grond-grond raketten is navigeren veel lastiger.
Ik ben ineens heel blij dat ik in de zorg werk.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:12:37 #230
438527 MissButterflyy
pi_190954007
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:11 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

[..]

Ik ben ineens heel blij dat ik in de zorg werk.
Hahaha hoezo?
Ik moet morgen weer achterlijk vroeg op. :+
pi_190954251
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

In de comments zie ik nu dat het een target drone geweest kan zijn, gewoon een oefening. Daarom is degene die filmde misschien zo rustig.
pi_190954339
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:12 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Hahaha hoezo?
Ik moet morgen weer achterlijk vroeg op. :+
Ja, maar je kan tenminste niet per ongeluk met een raket een vliegtuig neerschieten met 176 mensen er in.

Dat kan je dan denken als de wekker gaat.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:34:01 #233
438527 MissButterflyy
pi_190954448
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:29 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, maar je kan tenminste niet per ongeluk met een raket een vliegtuig neerschieten met 176 mensen er in.

Dat kan je dan denken als de wekker gaat.
Ok, als ik een dodelijke fout maak zullen er niet 176 slachtoffers in een keer zijn. :')
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:44:26 #235
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190954675
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 20:34 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Ok, als ik een dodelijke fout maak zullen er niet 176 slachtoffers in een keer zijn. :')
Rahiied A. deed wel zijn best maar 176 is een flink aantal ja
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_190954911
quote:
4s.gif Op donderdag 9 januari 2020 19:27 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Zie mijn twitterlinkje.
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  donderdag 9 januari 2020 @ 20:56:06 #237
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_190954961
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 14:10 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Ik zag ergens dat getuigen verklaarden dat het toestel als een vuurbal naar beneden kwam vallen.

Ik zet mijn geld op een fout van de Iraanse luchtverdediging, die op scherp stonden vanwege een verwachte Amerikaanse luchtaanval. Net zoals de Amerikanen per abuis ooit een Iraans passagierstoestel neerschoten. Net zoals de Oekrainse rebellen waarschijnlijk de MH-17 voor militair toestel hebben aangezien.
Dit lijkt mij ook, het meest waarschijnlijke scenario. In dit stadium iets met Occams razor blade. Natuurlijk moet (hoe dan ?) onafhankelijk onderzoek dit verder uitzoeken.

Maar goed, iedereen zal weer met graagte over elkaar heenbuitelen met allerlei (on)geplande complotten die kant noch zinnig wal raken. Helaas e.e.a. weer ten koste slachtoffers en bestaanden die zo door dat mes, speelbal zijn geworden van de internationale politiek.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_190954964
Pushberichtje van de NOS
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_190956358
Video: Raket... vliegtuig... boem

https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html

R.i.p.

Neus van de SAM M1 raket

[ Bericht 11% gewijzigd door Xan21 op 09-01-2020 22:07:06 ]
pi_190956453
Lekker bezig daar. Zoals gewoonlijk zijn voorlopig onschuldige burgers het slachtoffer. Wat een drama.

Er is niet veel meer nodig voor volledige escalatie.
Whatever...
  donderdag 9 januari 2020 @ 22:02:47 #241
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_190956489
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 21:56 schreef Xan21 het volgende:
Video: Raket... vliegtuig... boem

https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html

R.i.p.
Het filmpje van @Roman_012 op Twitter is nu blijkbaar geverifieerd. De plaats van filmen (35.489244, 50.907144) klopt (kijk maar op Google Maps), de richting van filmen is juist, en de blaffende en wegrennende honden maken duidelijk dat het geen trucopname is.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_190956505
spectatorindex twitterde op donderdag 09-01-2020 om 22:00:02 BREAKING: Lufthansa turns around flight that was flying to Tehran reageer retweet
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_190956512
Wel bizar. De laatste keer dat dit gebeurde waren het Ukrainers die een lijnvliegtuig uit de lucht knalden, nu is het een Ukraiens lijnvliegtuig dat uit de lucht wordt gehaald. Zou de volgende een Iraans lijnvliegtuig zijn?
  donderdag 9 januari 2020 @ 22:04:05 #244
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_190956514
Mh17 iemand?
pi_190956548
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 22:04 schreef VEM2012 het volgende:
Wel bizar. De laatste keer dat dit gebeurde waren het Ukrainers die een lijnvliegtuig uit de lucht knalden, nu is het een Ukraiens lijnvliegtuig dat uit de lucht wordt gehaald. Zou de volgende een Iraans lijnvliegtuig zijn?
Dat hebben de Amerikanen al gedaan vroeger
.
pi_190956562
quote:
1s.gif Op donderdag 9 januari 2020 22:00 schreef Spanky78 het volgende:
Lekker bezig daar. Zoals gewoonlijk zijn voorlopig onschuldige burgers het slachtoffer. Wat een drama.

Er is niet veel meer nodig voor volledige escalatie.
Chill, vooralsnog lijkt het op een ongeluk. Escalatie lijkt mij sterk.
  donderdag 9 januari 2020 @ 22:06:42 #247
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_190956567
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 22:04 schreef xzaz het volgende:
Mh17 iemand?
Zeker, Trudeau heeft in de persco ook gemeld dat hij al heeft gebeld met Rutte.
Zou me niet verbazen als Canada gaat vragen of Nederland hier een ondersteunende rol in wil gaan spelen na de opgedane ervaring nav MH17.
pi_190956583
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 22:06 schreef Peunage het volgende:

[..]

Een grote clusterfuck daar. Het is niet alsof de spanning er niet al enorm is.
Whatever...
pi_190956615
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 22:07 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Een grote clusterfuck daar. Het is niet alsof de spanning er niet al enorm is.
Trump heeft de wereld weer eens veiliger gemaakt.
  donderdag 9 januari 2020 @ 22:09:24 #250
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_190956619
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 22:06 schreef Peunage het volgende:

[..]

Iraniërs die een vliegtuig met Iraniërs neerschieten, dat is zeker een ongeluk.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')