Een opstijgend vliegtuig is meestal ook volgetankt. Kerosine brand heel goed hoor.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:35 schreef opgebaarde het volgende:
Dat object wat wordt geraakt, vliegt niet in brand. Of kijk ik scheel?
Zouden ze denken dat dit een signaal is van Allah om het eens anders te gaan doen daar?quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:37 schreef Toefjes het volgende:
Nou, lekker Iran. 60 doden tijdens de begrafenis, vliegtuig neergehaald met 176 doden.
quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zouden ze denken dat dit een signaal is van Allah om het eens anders te gaan doen daar?
Nah, waarschijnlijk komt het weer door de homo's zoals die aardbeving toen
Normaal ben ik niet zo van het slechte woord over Iran. Mooi land volgens mij met mooie mensen. maar in 2 dagen meer dan 100 doden van je eigen nationaliteit door twee zaken die makkelijk voorkomen hadden worden.... man man manquote:Op donderdag 9 januari 2020 19:43 schreef 305 het volgende:
[..]treurig eigenlijk dat mensen zo dom kunnen zijn, die hebben het echt niet begrepen.
quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is het ook nog zelf gefilmd ofzo? Nou ja. Zal wel niet.
Ik denk niet dat die persoon realiseerde wat hij op dat moment gefilmd heeft. Als hij al gezien heeft wat zijn telefoon op dat moment opnam.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:36 schreef MissButterflyy het volgende:
Het valt me op dat de persoon die filmt zo rustig blijft.
Hoe kan je nou eigenlijk nagaan of zo een film echt is?quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Ik denk niet dat die persoon realiseerde wat hij op dat moment gefilmd heeft. Als hij al gezien heeft wat zijn telefoon op dat moment opnam.
Door 'm op detailniveau te bekijken en checken of alles klopt (locatie, tijdstip).quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:54 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hoe kan je nou eigenlijk nagaan of zo een film echt is?
De gemiddelde Iraanse burger heeft daar dan ook niks mee te maken.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Normaal ben ik niet zo van het slechte woord over Iran. Mooi land volgens mij met mooie mensen. maar in 2 dagen meer dan 100 doden van je eigen nationaliteit door twee zaken die makkelijk voorkomen hadden worden.... man man man
Okee. Dank je wel.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Door 'm op detailniveau te bekijken en checken of alles klopt (locatie, tijdstip).
Owjoh je hebt helemaal gelijk.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:37 schreef Molo het volgende:
[..]
Je ziet vanaf links een klein bolletje vuur aankomen, dan inslag en dan een grote bol vuur naar links tóe bewegen
Ik moest een paar keer kijken voor ik het zag
Je kan je ook afvragen waarom hij op dat moment precies dat stukje filmde.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
[..]
Ik denk niet dat die persoon realiseerde wat hij op dat moment gefilmd heeft. Als hij al gezien heeft wat zijn telefoon op dat moment opnam.
Bellingcat kan een hoop uitzoeken. Vanwege de ernst van dit conflict zullen ze daar op dit moment zeker al mee begonnen zijn.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:54 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hoe kan je nou eigenlijk nagaan of zo een film echt is?
En filmbewerking-software laat vaak sporen na die professionals wel kunnen detecteren.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bellingcat kan een hoop uitzoeken. Vanwege de ernst van dit conflict zullen ze daar op dit moment zeker al mee begonnen zijn.
Er worden al een aantal fact bekeken. Zoals de tijd tussen de zichtbare impact en de hoorbare knal. Verder kan je aan omgevingsfactoren van de filmer precies uitrekenen welk deel van het luchtruim hij hoort te filmen. Inclusief hoe donker het is icm het tijdstip van neerstorten.
enz enz.
Er zijn op elk willekeurig moment duizenden mensen in een ontwikkelt land als Iran die zomaar iets filmen. Dat is tegenwoordig echt niet vreemd meer.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen waarom hij op dat moment precies dat stukje filmde.
Precies. Vreemd wel.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:57 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen waarom hij op dat moment precies dat stukje filmde.
Zo'n vurige stip die langs komt vliegen is best filmbaar.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:59 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn op elk willekeurig moment duizenden mensen in een ontwikkelt land als Iran die zomaar iets filmen. Dat is tegenwoordig echt niet vreemd meer.
Hoe dan ook, als alle factoren kloppen met het verhaal dat hij op dat moment het neerschieten van het passagiersvliegtuig aan het filmen is dan is die vraag ook niet relevant meer.
Tussen de tijd dat jij dat ding voor het eerst waarneemt en het moment van inslag heb jij je telefoon nog niet te pakken hoor.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo'n vurige stip die langs komt vliegen is best filmbaar.
Er zijn zo ontzettend veel factoren waar je rekening mee moet houden om een onderzoeksbureau als Bellingcat te misleiden, dat daar echt wel afwijkingen naar voren komen als het in scene is gezet.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
En filmbewerking-software laat vaak sporen na die professionals wel kunnen detecteren.
Al is het lastig om 100% zeker te zijn natuurlijk.
Ja dan moet je eerst wat anders van plan zijn te gaan filmen en 'm dan ineens zien (of horen) ofzo.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:01 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Tussen de tijd dat jij dat ding voor het eerst waarneemt en het moment van inslag heb jij je telefoon nog niet te pakken hoor.
Laat het idee los dat het hier gaat om uitsluitend ervaren beroepsmilitairen. De luchtafweer in Teheran was in opperste staat van paraatheid die avond, dit natuurlijk in verband met de Iraanse raket aanvallen in Irak die avond en de mogelijke vergelding van de Amerikanen die daar direct op zou kunnen volgen.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:38 schreef Molo het volgende:
[..]
Alles kan natuurlijk, maar zou wel echt erg onhandig zijn
Nogmaals, het tijdstip, de exacte locatie, de exacte snelheden van zowel de raket als het vliegtuig, de juiste hoeveelheid licht, het volume als de vertraging van de explosie en nog veel meer zaken.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zo'n vurige stip die langs komt vliegen is best filmbaar.
Weet eigenlijk niet of zo'n afweerraket nog lawaai maakt?
Dank je wel. Dat is toch wel zuur dat ze sommige doelen op 80 kilometer missen en dan zo een vliegtuig wel vol raken. Per ongeluk. Denk ik, dan.quote:Op donderdag 9 januari 2020 19:57 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bellingcat kan een hoop uitzoeken. Vanwege de ernst van dit conflict zullen ze daar op dit moment zeker al mee begonnen zijn.
Er worden al een aantal factoren bekeken. Zoals de tijd tussen de zichtbare impact en de hoorbare knal. Verder kan je aan omgevingsfactoren van de filmer precies uitrekenen welk deel van het luchtruim hij hoort te filmen. Inclusief hoe donker het is icm het tijdstip van neerstorten.
enz enz.
Het kan natuurlijk dat ie eerst wat anders aan het filmen was. Toch vind ik het vreemd dat er helemaal niet gereageerd wordt. De hond blaft van schrik, maar als je dat ziet roep je toch iets van de schrik? Het is bij Teheran en daar is het verder rustig, geen geschiet en raketten en bommen zoals in Bagdad.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:01 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Tussen de tijd dat jij dat ding voor het eerst waarneemt en het moment van inslag heb jij je telefoon nog niet te pakken hoor.
Het zou goed kunnen wat je zegt.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Laat het idee los dat het hier gaat om uitsluitend ervaren beroepsmilitairen. De luchtafweer in Teheran was in opperste staat van paraatheid die avond, dit natuurlijk in verband met de Iraanse raket aanvallen in Irak die avond en de mogelijke vergelding van de Amerikanen die daar direct op zou kunnen volgen.
Dat betekent dat er ook een hoop reservisten ingezet zullen zijn.
En voor een opstijgend vliegtuig is geen geavanceerd luchtafweergeschut systeem nodig, op deze lage hoogte kan dat ook met een MANPADS.
Alles wat er nodig is om dit gruwelijk mis te laten gaan is één zenuwachtige reservist die een vliegtuig ziet die daar in zijn ogen niet had moeten zijn (vlucht PS752 had vertraging namelijk) en je hebt al voldoende ingrediënten voor een foute afloop.
Dat ze geen Amerikaanse doelen geraakt hebben is wel opzettelijk lijkt me. Geen van beide partijen had daar baat bij.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dank je wel. Dat is toch wel zuur dat ze sommige doelen op 80 kilometer missen en dan zo een vliegtuig wel vol raken. Per ongeluk. Denk ik, dan.
Ja weet ik, vandaar ook dat ik dit antwoord gaf wat ik gaf.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Laat het idee los dat het hier gaat om uitsluitend ervaren beroepsmilitairen. De luchtafweer in Teheran was in opperste staat van paraatheid die avond, dit natuurlijk in verband met de Iraanse raket aanvallen in Irak die avond en de mogelijke vergelding van de Amerikanen die daar direct op zou kunnen volgen.
Dat betekent dat er ook een hoop reservisten ingezet zullen zijn.
En voor een opstijgend vliegtuig is geen geavanceerd luchtafweergeschut systeem nodig, op deze lage hoogte kan dat ook met een MANPADS.
Alles wat er nodig is om dit gruwelijk mis te laten gaan is één zenuwachtige reservist die een vliegtuig ziet die daar in zijn ogen niet had moeten zijn (vlucht PS752 had vertraging namelijk) en je hebt al voldoende ingrediënten voor een foute afloop.
Zijn wel heel andere soorten raketten.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dank je wel. Dat is toch wel zuur dat ze sommige doelen op 80 kilometer missen en dan zo een vliegtuig wel vol raken. Per ongeluk. Denk ik, dan.
Iets als "Ow my Allah! "quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:05 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk dat ie eerst wat anders aan het filmen was. Toch vind ik het vreemd dat er helemaal niet gereageerd wordt. De hond blaft van schrik, maar als je dat ziet roep je toch iets van de schrik? Het is bij Teheran en daar is het verder rustig, geen geschiet en raketten en bommen zoals in Bagdad.
Als inwoner daar zou ik daarna doodsangsten uitstaan dat er een aanval zou zijn ofzo.
Maar goed, te veel gespeculeer misschien.
quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat ze geen Amerikaanse doelen geraakt hebben is wel opzettelijk lijkt me. Geen van beide partijen had daar baat bij.
Ik ben ineens heel blij dat ik in de zorg werk.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zijn wel heel andere soorten raketten.
Die grond-lucht afweerraketten vliegen maar een klein stukje en zijn zelfsturend.
Voor lange afstand grond-grond raketten is navigeren veel lastiger.
Hahaha hoezo?quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:11 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
[..]
Ik ben ineens heel blij dat ik in de zorg werk.
In de comments zie ik nu dat het een target drone geweest kan zijn, gewoon een oefening. Daarom is degene die filmde misschien zo rustig.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:05 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk dat ie eerst wat anders aan het filmen was. Toch vind ik het vreemd dat er helemaal niet gereageerd wordt. De hond blaft van schrik, maar als je dat ziet roep je toch iets van de schrik? Het is bij Teheran en daar is het verder rustig, geen geschiet en raketten en bommen zoals in Bagdad.
Als inwoner daar zou ik daarna doodsangsten uitstaan dat er een aanval zou zijn ofzo.
Maar goed, te veel gespeculeer misschien.
Ja, maar je kan tenminste niet per ongeluk met een raket een vliegtuig neerschieten met 176 mensen er in.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hahaha hoezo?
Ik moet morgen weer achterlijk vroeg op.
Ok, als ik een dodelijke fout maak zullen er niet 176 slachtoffers in een keer zijn.quote:Op donderdag 9 januari 2020 20:29 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, maar je kan tenminste niet per ongeluk met een raket een vliegtuig neerschieten met 176 mensen er in.
Dat kan je dan denken als de wekker gaat.
Rahiied A. deed wel zijn best maar 176 is een flink aantal jaquote:Op donderdag 9 januari 2020 20:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ok, als ik een dodelijke fout maak zullen er niet 176 slachtoffers in een keer zijn.
Thanksquote:
Dit lijkt mij ook, het meest waarschijnlijke scenario. In dit stadium iets met Occams razor blade. Natuurlijk moet (hoe dan ?) onafhankelijk onderzoek dit verder uitzoeken.quote:Op donderdag 9 januari 2020 14:10 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik zag ergens dat getuigen verklaarden dat het toestel als een vuurbal naar beneden kwam vallen.
Ik zet mijn geld op een fout van de Iraanse luchtverdediging, die op scherp stonden vanwege een verwachte Amerikaanse luchtaanval. Net zoals de Amerikanen per abuis ooit een Iraans passagierstoestel neerschoten. Net zoals de Oekrainse rebellen waarschijnlijk de MH-17 voor militair toestel hebben aangezien.
Het filmpje van @Roman_012 op Twitter is nu blijkbaar geverifieerd. De plaats van filmen (35.489244, 50.907144) klopt (kijk maar op Google Maps), de richting van filmen is juist, en de blaffende en wegrennende honden maken duidelijk dat het geen trucopname is.quote:Op donderdag 9 januari 2020 21:56 schreef Xan21 het volgende:
Video: Raket... vliegtuig... boem
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html
R.i.p.
twitter:spectatorindex twitterde op donderdag 09-01-2020 om 22:00:02BREAKING: Lufthansa turns around flight that was flying to Tehran reageer retweet
Dat hebben de Amerikanen al gedaan vroegerquote:Op donderdag 9 januari 2020 22:04 schreef VEM2012 het volgende:
Wel bizar. De laatste keer dat dit gebeurde waren het Ukrainers die een lijnvliegtuig uit de lucht knalden, nu is het een Ukraiens lijnvliegtuig dat uit de lucht wordt gehaald. Zou de volgende een Iraans lijnvliegtuig zijn?
Chill, vooralsnog lijkt het op een ongeluk. Escalatie lijkt mij sterk.quote:Op donderdag 9 januari 2020 22:00 schreef Spanky78 het volgende:
Lekker bezig daar. Zoals gewoonlijk zijn voorlopig onschuldige burgers het slachtoffer. Wat een drama.
Er is niet veel meer nodig voor volledige escalatie.
Zeker, Trudeau heeft in de persco ook gemeld dat hij al heeft gebeld met Rutte.quote:
Een grote clusterfuck daar. Het is niet alsof de spanning er niet al enorm is.quote:Op donderdag 9 januari 2020 22:06 schreef Peunage het volgende:
[..]
Chill, vooralsnog lijkt het op een ongeluk. Escalatie lijkt mij sterk.
Trump heeft de wereld weer eens veiliger gemaakt.quote:Op donderdag 9 januari 2020 22:07 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Een grote clusterfuck daar. Het is niet alsof de spanning er niet al enorm is.
Iraniërs die een vliegtuig met Iraniërs neerschieten, dat is zeker een ongeluk.quote:Op donderdag 9 januari 2020 22:06 schreef Peunage het volgende:
[..]
Chill, vooralsnog lijkt het op een ongeluk. Escalatie lijkt mij sterk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |