Toch een kritische kanttekening: dat er problemen zijn, wil niet zeggen dat er niets kan. Ik ben er nog altijd stellig van overtuigd, dat als je echts iets wilt, dat het ook kan gebeuren. Je hebt zelf de grootste invloed op….jezelf.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 16:01 schreef kree het volgende:
En wil ik dan best kopen omdat ik de sociale woningbouw niet onder druk wil zetten, ja tuurlijk wel maar dat is voor mij dus ff nog bij lange na geen optie.
Kijk de uitzendingen van radar maar was twee delig programma juist hierover. Je valt in een soort gat dus
Katwijk. Maar dat weet ik sta wel 10+ ingeschreven nu en was ik al laat met inschrijvenquote:Op zaterdag 4 januari 2020 16:14 schreef LordLynx het volgende:
Vergeet ook niet dat je niet 1, 2, 3 een sociale huurwoning hebt, zeker in de grote steden zijn wachtlijsten van 10+ jaar normaal....
Ik begrijp dat je iets in Rotterdam zoekt, een vriend van mij heeft hier net een sociale huurwoning toegewezen gekregen, zo'n galerijflat in Ommoord. Hij stond sinds 2005 ingeschreven.....
Ik zou eerder kijken of je niet iets kleins kunt kopen, je betaald dan netto veel minder en je bouwt tenminste wat op in plaats van elke maand honderden euro's door de WC te spoelen.
Wellicht ga het steeds meer over wegen ook... maar ok als eerste moet ik wel regelen dat ik sowieso nog recht op heb. Want koop is echt geen reeele optie nuquote:Op zaterdag 4 januari 2020 16:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Toch een kritische kanttekening: dat er problemen zijn, wil niet zeggen dat er niets kan. Ik ben er nog altijd stellig van overtuigd, dat als je echts iets wilt, dat het ook kan gebeuren. Je hebt zelf de grootste invloed op….jezelf.
En het dorp Katwijk verlaten, is ook een sprong voorwaarts (eigen ervaring).
Ook niet in Lelystad / Almere?quote:
Nou weet niet wat de huizen daar gemiddeld kosten, maar met zo goed als geen eigen inleg (nu) en geen vast contract zou dit als ze het al doen een huge risico zijn voor mijquote:
Nee, een salaris "moet" niet hoog genoeg zijn om een normaal huis te kopen, maar om te beweren dat docenten goed verdienen terwijl ze van dat salaris geen huis kunnen kopen is niet correct.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus een salaris moet hoog genoeg zijn om een huis van te kunnen kopen? Vreemde beredenering; ik zou denken dat salaris wordt gebaseerd op taken, verantwoordelijkheden en omzet. Wat dat betreft is een leerkracht in het onderwijs, prima bedeeld, gezien het HBO-niveau en de paar uren/week en paar weken/jaar dat er voor de klas gestaan moet worden.
Toen ik moest verhuizen, zat ik qua loon nèt onder de grens voor sociale huurwoningen (de situatie die jij dus wilt). Ik had dus recht op een sociale huurwoning in de hogere prijsklasse (tussen de 600 en 700 euro ergens, goedkoper mocht met mijn salaris niet), maar die waren niet te vinden. Daarom was ik aangewezen op kopen (ging niet) en de vrije sector. Dat laatste is het geworden, je betaalt dan veel te veel huur in vergelijking met je inkomen. Gelukkig ben ik snel meer gaan verdienen.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:58 schreef kree het volgende:
Kijk het probleem voor mij is dat het kopen denk niet zou kunnen met dit salaris. Maar uiteindelijk niet dit jaar of denk volgend jaar of wellicht pas jaar daarna als je al een vast contract krijgt. Ze hebben ,me hier om laten gaan.
Wat denk je dat een bank gaat zeggen ja heb een tijdelijk contract wel 3250 gaan ze me 3 ton lenen denk het niet he.
Ok dan kom je in de vrije sector of de woningbouw, en aangezien die hele vrije sector helemaal verneukeratief is van wat je moet betalen. Is het veel voordeliger voor mij om net onder die sociale grens te blijven. Heeej en het scheelt niet veel want kom er geen duizenden euro’s boven. Het zal wellicht een paar honderd euro zijn op een jaar waardoor ik gedwongen ga worden om weer vrije sector te gaan huren als ik hier weg wil en die prijzen zijn asociaal gewoon wat ze vragen voor heel weinig. Zou waar ik nu woon nog geen 300 betalen en is al 460.
Dus ok gelukkig will de werkgever meewerken, of althans en zijn boekhouder ook dus gaan we het maandag over hebben dat is ook mijn eerste werkdag weer.
Vraag is tegen welke prijs?quote:Op zaterdag 4 januari 2020 18:49 schreef Lunatiek het volgende:
Andere optie: gemeubileerde flat huren. Dat kan goedkoop, maar valt buiten de sociale huur, want gemeubileerd.
Op die manier hebben mijn (expat) collega's snel een huurwoning gevonden, in hartje Rotterdam.
Het is natuurlijk leuk dat je op alle tips en ideeën reageert, maar doe je er ook iets mee en - sterker - nog, onderneem je ook wat, i.p.v. alleen tegenvragen te geven?quote:
Normaliter verhuurt men juist gemeubileerd om er nog meer geld uit te halen, of het moet tijdelijke verhuur zijn van iemand die een paar maanden weg gaat die willen nog wel eens schappelijke prijzen vragen.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 18:49 schreef Lunatiek het volgende:
Andere optie: gemeubileerde flat huren. Dat kan goedkoop, maar valt buiten de sociale huur, want gemeubileerd.
Op die manier hebben mijn (expat) collega's snel een huurwoning gevonden, in hartje Rotterdam.
Sociale huur heb je in 2 soorten, de goedkopere huurtoeslag gevende woningen (ca 610) pm passend toewijzen, dat zijn de mindere woningen maar vaak wel ruimer voor je geld.quote:Op vrijdag 3 januari 2020 14:24 schreef Paszzz het volgende:
[..]
In wijken met sociale huur zitten wel veel tokkies hoor.
En niet te vergeten dat je met een deeltijdopleiding in de helft van je schaal aan je werkzame leven begint. Als je voltijd doet niet, maar neemt niet weg dat je gewoon een woning kan kopen. Ik denk dat de definitie van "een normale woning" een beetje scheef is. Mensen moeten eens accepteren dat "in de grote stad" geen normale woningen staan, want iedereen wil die schijnbaar hebben.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 15:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus een salaris moet hoog genoeg zijn om een huis van te kunnen kopen? Vreemde beredenering; ik zou denken dat salaris wordt gebaseerd op taken, verantwoordelijkheden en omzet. Wat dat betreft is een leerkracht in het onderwijs, prima bedeeld, gezien het HBO-niveau en de paar uren/week en paar weken/jaar dat er voor de klas gestaan moet worden.
Ik gaf eerder voorbeelden van goedkope koopwoningen, maar die waren blijkbaar niet normaal want "in een tokkiewijk". En sociale huur kan volgens FOK! ook niet, want dat is voor tokkies.quote:Op zondag 5 januari 2020 12:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En niet te vergeten dat je met een deeltijdopleiding in de helft van je schaal aan je werkzame leven begint. Als je voltijd doet niet, maar neemt niet weg dat je gewoon een woning kan kopen. Ik denk dat de definitie van "een normale woning" een beetje scheef is. Mensen moeten eens accepteren dat "in de grote stad" geen normale woningen staan, want iedereen wil die schijnbaar hebben.
Dat doe ik toch? Ik luister naar alle tips en tot nu toe blijft sociaal huren gewoon de beste (of wellicht enige optie)quote:Op zondag 5 januari 2020 09:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is natuurlijk leuk dat je op alle tips en ideeën reageert, maar doe je er ook iets mee en - sterker - nog, onderneem je ook wat, i.p.v. alleen tegenvragen te geven?
Optie 2 is een mogelijkheid. Dat zou te betalen zijn nl. Huurtoeslag kan ik wel vergeten natuurlijkquote:Op zondag 5 januari 2020 12:26 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Sociale huur heb je in 2 soorten, de goedkopere huurtoeslag gevende woningen (ca 610) pm passend toewijzen, dat zijn de mindere woningen maar vaak wel ruimer voor je geld.
Tweede is 610 tot 750 deze woningen zijn goed onderhouden vaak kleiner en staan tussen koopwoningen boven de 2 ton, daar wonen meestal gewoon hardwerkende mensen in. Vaak nieuwbouw een rijtje van 20 stuks. Staan hier ook keurige mensen geen witte stoeltjes in de voortuin, verplicht de tuin netjes onderhouden scooters mogen niet in de voortuin enz.
Hou wel rekening met optie 2 dat daar ook passend toewijzen geld.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:39 schreef kree het volgende:
[..]
Optie 2 is een mogelijkheid. Dat zou te betalen zijn nl. Huurtoeslag kan ik wel vergeten natuurlijk
Ja ben ik van op de hoogte dat dat wellicht scheef gaat worden. Maar dan zijn we iig wel een paar jaar verder voordat dat een probleem zou gaan opleveren.quote:Op zondag 5 januari 2020 17:00 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Hou wel rekening met optie 2 dat daar ook passend toewijzen geld.
Daarnaast stel je hebt een woning en krijg je scheef huurdersverhoging das gauw 5 a 6% per jaar.
Ik weet niet wat je huidige huur is maar soms loont het om een paar jaar 400 pm voor een rotte kamer huren en sparen bijv 3k per jaar dan is dat je k.k
Ja, maar je leest erg selectief:quote:Op zondag 5 januari 2020 14:39 schreef kree het volgende:
[..]
Optie 2 is een mogelijkheid. Dat zou te betalen zijn nl. Huurtoeslag kan ik wel vergeten natuurlijk
Ik lees mss selectie jij leest niet, je weet dat ik morgen pas start bij dat werk? En dat er over 5 maanden hier nieuwe kopers komen voor dit huis waar mijn “ huis”. Dus achter op het erf staat. En dat ze het opzich ok vonden dat ik het wel bleef huren. Maar ze kunnen zomaar ineens 100 euro meer vragen en daar kan ik niks tegen doen. Of gewoon zeggen we kappen ermee. En dan heb ik een probleem.quote:Op zondag 5 januari 2020 17:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar je leest erg selectief:
Het is nauwelijks een optie, omdat juist in die prijscategorie een enorm tekort aan woningen is. Daarom kun je beter zo spoedig mogelijk opslag vragen aan je werkgever zodat je in de vrije sector kunt huren, waar je veel meer keuze hebt.
Je kunt je loon nooit terugbrengen tot het niveau waarbij je recht hebt op de woningen die er wel (wat meer) zijn in de sociale huur.
Thanks lieve praadjequote:Op zondag 5 januari 2020 18:29 schreef praadje het volgende:
Kree, in ieder geval heel veel succes in je nieuwe baan. Zet hem op en maak er wat van
Sparen is sowieso het doel, maar een vrije sector huur is wel echt duur aan huur. Plus je moet ook nog je beetje inrichting nu pleur ik zonder moeite een matras op de grond ofzo als het niet anders kan.quote:Op zondag 5 januari 2020 18:12 schreef F1gamer het volgende:
Sorry Kree,
Ik ben @:Lunatiek eens. Je gaat sparen voor het kopen of vrije sector. Dat je een sociale huurwoning krijgt die kans is zeer klein. Je zit gewoon continu in je hoofd: Ik moet en heb recht op een sociale huurwoning, waardoor je niet andere opties kijkt, zoals kopen of vrije sector huurwoning.
Ga nou eerst concentreren op je nieuwe baan en probeer bij die baan een vast contract uit te slepen na een aantal maanden werken. (Dus niet aan woonruimte vinden denken). Daar vanuit heb je gewoon meer mogelijkheden.
Sparen, sparen en nog eens sparen. Als je gaat verhuizen, komen genoeg kosten achter weg, die je direct moet kunnen betalen (borg/ nieuwe vloer/ muren witten en nieuwe meubels).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |