quote:
PvdA moet kandidaat-premier bekendmaken. De kiezer heeft het recht te weten op wie hij of zij stemtSommige peilingen geven aan dat de PvdA bij de komende verkiezingen wel eens de grootste partij kan worden. Daar had niemand een paar maanden geleden rekening mee gehouden, zoals ook de snelle opkomst van Pim Fortuyn begin vorig jaar voor velen als een verrassing kwam. De Nederlandse kiezer is blijkbaar nog steeds op drift. Als de PvdA inderdaad de grootste wordt en gaat regeren, dan zal deze partij ook de premier moeten leveren. Dat is geen regel, maar het is wel gebruik geworden in Nederland. Zoals het ook gebruik is dat de lijsttrekker van de grootste partij het ambt van minister-president op zich neemt.
Nu Wouter Bos, lijsttrekker van de PvdA, heeft aangekondigd dat hij na de verkiezingen de PvdA-fractie in de Tweede Kamer gaat leiden (en dus geen premier wordt als zijn partij de verkiezingen wint), is het de vraag welke PvdA'er dan wel in aanmerking komt om de nieuwe minister-president te worden.
Volgens Bos is het te vroeg om op deze vraag antwoord te geven. Maar daarin heeft hij ongelijk. De kiezer heeft er recht op te weten wie de PvdA naar voren gaat schuiven als de nieuwe premier. Wordt het Bram Peper, die als burgemeester van Rotterdam niet altijd het verschil wist tussen de eigen portemonnee en die van de gemeente? Wordt het Job Cohen, die als burgemeester van Amsterdam nog nooit op een eigen mening of visie is betrapt? Wordt het Johan Stekelenburg, die als burgemeester van Tilburg vooral veel werk maakt van zijn goed betalende commissariaten?
Komt de directeur van de Europese Centrale Bank Wim Duisenberg eerder terug uit Frankfurt? Of Ad Melkert uit Washington?Grootste bezwaar tegen deze drie is dat ze niet eens op de kandidatenlijst van de PvdA staan. Daarop prijken wel Klaas de Vries en Jeltje van Nieuwenhoven, die beiden ook worden genoemd als mogelijke premier. Geen wonder dat ze zelfs bij de PvdA hopen dat de partij niet de grootste wordt.
quote:Mer op : http://www.minaz.nl/minister-president/mp-1945/index.html
Ministers-presidenten sinds 1945
Sinds 1945 wordt de voorzitter van de ministerraad in het benoemingsbesluit aangeduid als minister-president. In 1983 is de functie van minister-president opgenomen in de Grondwet.Hoewel er geen formele regels voor bestaan, valt het minister-presidentschap meestal toe aan de grootste regeringspartij. In de naoorlogse jaren is hier wel eens van afgeweken, maar sedert 1973 is het niet meer voorgekomen dat de minister-president voortkwam uit een kleinere regeringspartij.
Minister-president Balkenende is de 14e minister-president sinds 1945. De portretten van de gewezen naoorlogse ministers-presidenten hangen in de Blauwe Zaal, in het gebouw van het ministerie van Algemene Zaken aan het Binnenhof.
Duisenburg lijkt me ook niet echt een succes. Maar dat heeft ie meer aan zijn vrouwtje te danken. cohen en peper zijn ook niet bepaald geschikt. Bos is meer een "gemaakt"/nep persoon.
Conclusie:
het beste is als iemand buiten de pvda premier wordt, en er een coalitie zonder pvda komt
[Dit bericht is gewijzigd door HansvanOchten op 13-01-2003 13:13]
Of liever nog: Saskia Stuiveling - die heeft echt natuurlijk gezag!
Overigens blijft het CDA waarschijnlijk toch de grootste partij en is dit niet echt van toepassing. Bij de VVD zou Zalm het willen worden, maar dat zie ik ook niet helemaal zitten.
* The_T gunt PvdA nog wat tijd, maar ze moeten wel duidelijkheid verschaffen. De keuze voor een mogelijke premier laat immers ook zien dat je in jezelf gelooft.
Ik zelf hoop dat van Nieuwenhoven of stekelenburg het wordt.
quote:Sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Op maandag 13 januari 2003 13:13 schreef SCH het volgende:
Van Nieuwenhoven - het wordt tijd voor een vrouw.Of liever nog: Saskia Stuiveling - die heeft echt natuurlijk gezag!
quote:
Bos vraagt PvdA-kandidaten te zwijgen
DEN HAAG - PvdA-lijsttrekker Bos heeft alle kandidaat-Kamerleden van zijn partij gevraagd zich publiekelijk niet uit te laten over kabinetsdeelname en de verdeling van ministersposten. Hij heeft ze daartoe zaterdag een e-mail gestuurd, bevestigt een PvdA-woordvoerster.Volgens de woordvoerster beseft Bos dat hij zijn kandidaat-Kamerleden "niet aan een touwtje heeft", maar gaat hij er toch van uit dat ze zich aan de oproep zullen houden.
Sinds de PvdA vorige week fors steeg in de peilingen is het gespeculeer over kabinetsdeelname en premierskandidaten niet van de lucht. Maar Bos heeft daaraan geen enkele behoefte. Hij zegt zich liever op de inhoud te richten. Volgens hem zou het arrogant overkomen als de PvdA na de enorme verkiezingsnederlaag van mei nu weer op een eventuele kabinetsdeelname vooruit zou lopen
Voor mij maakt het niet uit, man of vrouw, maar ik denk dat veel mensen bezwaar hebben tegen een vrouw aan het roer.
Eerst werd PvdA regenteskgedrag verweten, nu stellen ze zich dienstbaar en bescheiden op en moeten ze weer regenteskgedrag gaan vertonen.
Dat komt wel goed, als ik de PvdA was zou ik gewoon een aantal kandidaten noemen (Cohen, Stekelenburg en van Nieuwenhoven).
ps: Dat Balkenende het werd was ook niet duidelijk bij de vorige verkiezingen hoor, maar dat doet er nu zeker opeens niet toe?
quote:Nee hoor - hoezo? Beide zeer bekwame vrouwen. Voorkeur voor Stuiveling, maakt ook wel een goede kans denk ik.
Op maandag 13 januari 2003 13:25 schreef freud het volgende:[..]
Sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Verder kan ik zou snel niet op goede kandidaten komen.
quote:Hm, ik vrees dat het ietsje verder gaat, tegenwoordig gaat het om het plaatje en niet meer om het praatje.
Op maandag 13 januari 2003 13:27 schreef Gia het volgende:
Voor mij maakt het niet uit, man of vrouw, maar ik denk dat veel mensen bezwaar hebben tegen een vrouw aan het roer.
Partijen laten hun *gevatte* speeches en columns schrijven door externen en strax huren zij ook nog via een modellenbureau een *kop* die iedereen zal aanspreken om stemmen binnen te halen..
quote:Argumenten zijn geen overbodige luxe als je 5 mensen met zo'n staat van dienst ongeschikt verklaart. En Ad is overigens op geen enkele manier kandidaat:{
Op maandag 13 januari 2003 13:12 schreef HansvanOchten het volgende:
Als Ad het wordt dan gaat het zeer slecht.Duisenburg lijkt me ook niet echt een succes. Maar dat heeft ie meer aan zijn vrouwtje te danken. cohen en peper zijn ook niet bepaald geschikt. Bos is meer een "gemaakt"/nep persoon.
Doe mij overigens mevr. van Nieuwenhoven maar svp. Intelligent en capabel, gezag door enorme parlementaire ervaring en geestig tegelijk. En het wordt tijd voor een vrouw.
[Dit bericht is gewijzigd door Meister op 13-01-2003 13:33]
quote:Als je als partij niet durft te zeggen wie premier zou worden, dan neem je jezelf niet serieus hoor. Als je kans hebt om de grootste te worden, dan ben je het verplicht aan de kiezers om duidelijkheid te geven omtrent het premierschap.
Op maandag 13 januari 2003 13:27 schreef Loedertje het volgende:Hij zegt zich liever op de inhoud te richten. Volgens hem zou het arrogant overkomen als de PvdA na de enorme verkiezingsnederlaag van mei nu weer op een eventuele kabinetsdeelname vooruit zou lopen
quote:Het gaat mij er niet om persoonlijk dat het een vrouw als premier wordt. Jeltje wil alleen meedoen als ze kans maakt premier te worden. Ze doet het dus voor de functie en niet om de politiek. Het hele persoon komt op mij over als huichelachtig, zeker geen persoon om nederland te vertegenwoordigen.
Op maandag 13 januari 2003 13:27 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat de PvdA, Jeltje als Premier wil, maar dat nog niet bekend maakt uit angst stemmen te verliezen.Voor mij maakt het niet uit, man of vrouw, maar ik denk dat veel mensen bezwaar hebben tegen een vrouw aan het roer.
quote:bron?
Op maandag 13 januari 2003 13:33 schreef freud het volgende:[..]
Jeltje wil alleen meedoen als ze kans maakt premier te worden. Ze doet het dus voor de functie en niet om de politiek.
quote:Het is maar wat je verstaat onder 'regentesk'. Is het juist niet regentesk om het niet te zeggen en om na de verkiezingen de bevolking iemand als een duveltje uit een doosje te presenteren.
Op maandag 13 januari 2003 13:27 schreef Nyrem het volgende:
Dit is zo dom.Eerst werd PvdA regenteskgedrag verweten, nu stellen ze zich dienstbaar en bescheiden op en moeten ze weer regenteskgedrag gaan vertonen.
Dat komt wel goed, als ik de PvdA was zou ik gewoon een aantal kandidaten noemen (Cohen, Stekelenburg en van Nieuwenhoven).
ps: Dat Balkenende het werd was ook niet duidelijk bij de vorige verkiezingen hoor, maar dat doet er nu zeker opeens niet toe?
Als ze het nu vertellen, weet de kiezer waar zij aan toe is en anders ben je dus weer aan de regenten overgeleverd.
quote:Zijn de verkiezingen al geweest dan?
Op maandag 13 januari 2003 13:37 schreef Kimmie het volgende:[..]
Het is maar wat je verstaat onder 'regentesk'. Is het juist niet regentesk om het niet te zeggen en om na de verkiezingen de bevolking iemand als een duveltje uit een doosje te presenteren.
Als ze het nu vertellen, weet de kiezer waar zij aan toe is en anders ben je dus weer aan de regenten overgeleverd.
Ze staan pas sinds een paar dagen wat beter in de peilingen hoor.
Natuurlijk is het een zwaktebod dat de PvdA geen premierskandidaat wil noemen, echter ik denk dat men op dit moment daadwerkelijk geen geschikte kandidaat heeft. Melkert, Peper en De Vries zijn te paars, Van Nieuwenhoven heeft te weinig inhoud. Cohen en Stekelenburg willen niet op voorhand ja zeggen. Duisenberg is te oud. Andere kandidaten zijn te onbekend.
Ik vind dat de partij niet krampachtig nu toch een kandidaat naar voren moet schuiven. Ik geloof ook niet dat de achterban dit eist, het zijn meer de andere partijen die hier een manier zien om de sociaal-democraten aan te vallen. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat mocht dit aan de orde komen er een prima kandidaat naar voren wordt geschoven. Tenslotte was Balkenende anderhalf jaar geleden ook nog een mister nobody. Overigens, had de LPF vorig jaar na de moord op Fortuyn wel een premierskandidaat?
Even een quote uit een Volkskrant-artikel...
quote:Ik heb redelijk vertrouwen in deze uitspraken. Het zal dus wel goed komen.
Over het karakter van de nieuwe bewindsliedenploeg bestaat weinig verschil van inzicht. Die moet radicaal anders zijn. PvdA-coryfee Ed van Thijn: 'Het hoeven geen vijf klonen van Wouter Bos te zijn, maar ze moeten beduidend grotere communicatieve vermogens hebben dan hun voorgangers.'Het selectiebeleid van oud-leider Kok wordt op de hak genomen door de Tilburgse PvdA-wethouder Jan Hamming. 'De PvdA durfde de laatste kabinetten niet te vernieuwen; men koos voor mensen die al dertig jaar actief zijn. Het moeten mensen zijn die risico's durven nemen. Er zijn veel goede lokale bestuurders die van wanten weten.'
Partijvoorzitter Ruud Koole: 'We zijn bezig met een vernieuwingsproces. Als we tot regeren geroepen worden, dan moet die vernieuwingsgezindheid goed zichtbaar zijn in de bewindspersonen. We hebben in gemeenteraden goede mensen.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042352816551.html
quote:Dat heb ik haar idd vorig jaar meerdere malen horen zeggen
Op maandag 13 januari 2003 13:33 schreef freud het volgende:Het gaat mij er niet om persoonlijk dat het een vrouw als premier wordt. Jeltje wil alleen meedoen als ze kans maakt premier te worden. Ze doet het dus voor de functie en niet om de politiek. Het hele persoon komt op mij over als huichelachtig, zeker geen persoon om nederland te vertegenwoordigen.
Overigens is dit bijna net zo triest als alle lijsttrekkers die weglopen als zij niet winnen btw..
quote:We kiezen bij landelijke verkiezingen geen regering maar een parlement. Wat dat betreft is een stem op Bos eigenlijk veel beter dan een stem op Balkenende of Zalm, die op voorhand reeds aangeven dat ze het parlement zullen verlaten op het moment dat er een 'beter baantje' langskomt (het premierschap).
Op maandag 13 januari 2003 13:29 schreef lammegiraf het volgende:
Wouter Bos lijkt me in potentie ook wel een goede MP. Ik vind het dan ook jammer dat hij nu niet wil, in mijn ogen is hij daarom net zo'n lamzak als lijstduwers als Andre Hazes. PvdA krijgt mede daardoor mijn stem niet!
quote:?
Op maandag 13 januari 2003 13:38 schreef SCH het volgende:[..]
Zijn de verkiezingen al geweest dan?
Ze staan pas sinds een paar dagen wat beter in de peilingen hoor.
Ja nou en? Kom maar op met die premier!
quote:idd .. en zeg nou zelf ...
Op maandag 13 januari 2003 13:31 schreef Loedertje het volgende:[..]
Hm, ik vrees dat het ietsje verder gaat, tegenwoordig gaat het om het plaatje en niet meer om het praatje.
Partijen laten hun *gevatte* speeches en columns schrijven door externen en strax huren zij ook nog via een modellenbureau een *kop* die iedereen zal aanspreken om stemmen binnen te halen..
quote:Ik weet niet of ik hem nog kan vinden, maar in een interview net na de val heeft ze imo gezegd dat ze alleen overwoog om lijsttrekker te worden als ze ook premier kan worden. Toen was de indruk nog dat de PvdA niet veel stemmen zou krijgen. Nu ineens gaat het weer goed and guess what, Jeltje ruikt een kans en is ineens weer in the picture.
Op maandag 13 januari 2003 13:36 schreef rvand het volgende:[..]
bron?
quote:Of die niet op komen dagen bij radio-interviews omdat de interviewster hen niet bevalt...
Op maandag 13 januari 2003 13:44 schreef Loedertje het volgende:[..]
Dat heb ik haar idd vorig jaar meerdere malen horen zeggen
Overigens is dit bijna net zo triest als alle lijsttrekkers die weglopen als zij niet winnen btw..
Anybody cares?
quote:En dat is hoe huichelachtig? Als ze desondanks toch nog de kans krijgt om premier te worden is dat dus geen onderdeel van enige deal, want ze is geen lijsttrekker geworden maar no. 2 op de lijst. Dat lijkt me trouwens ook nog redelijk in the picture.
Op maandag 13 januari 2003 13:47 schreef freud het volgende:[..]
Ik weet niet of ik hem nog kan vinden, maar in een interview net na de val heeft ze imo gezegd dat ze alleen overwoog om lijsttrekker te worden als ze ook premier kan worden. Toen was de indruk nog dat de PvdA niet veel stemmen zou krijgen. Nu ineens gaat het weer goed and guess what, Jeltje ruikt een kans en is ineens weer in the picture.
quote:Ze heeft zich gewoon gemengd in de verkiezing wie lijsttrekker voor de PvdA moest worden, ook al stond de PvdA destijds op niet meer dan zo'n 25 zetels.
Op maandag 13 januari 2003 13:47 schreef freud het volgende:[..]
Ik weet niet of ik hem nog kan vinden, maar in een interview net na de val heeft ze imo gezegd dat ze alleen overwoog om lijsttrekker te worden als ze ook premier kan worden. Toen was de indruk nog dat de PvdA niet veel stemmen zou krijgen. Nu ineens gaat het weer goed and guess what, Jeltje ruikt een kans en is ineens weer in the picture.
quote:Johannnnnnnnnn....
Wie wordt premier?
oh nee, die wordt Minister van Feest
quote:Kom maar op met die verkiezingen zou ik eerst zeggen.
Ja nou en? Kom maar op met die premier!
Ik hecht meer waarde aan het parlement. DIE HEEFT HET VOOR HET ZEGGEN! De regering kan alleen dingen uitvoeren met steun van de meerderheid van het parlement. Ik heb liever dat de persoon die ik steun, in het parlement de idealen verdedigd en mijn belangen behartigd, ipv een symboolfunctie hebben die beleid moet uitvoeren.
Misschien moeten we pleiten voor een gekozen MP naast het kiezen voor het parlement (welke partijen staan daarvoor?)
quote:Bij de vorige verkiezingen was Winny de Jong in the picture...
Bij de nu nog tweede partij van Nederland, de LPF, is volstrekt niet duidelijk wie de leider is, laat staan wie ze naar voren zullen schuiven als ze de premier of een vice-premier mogen leveren
Need I say more...
en
quote:Ik ben daar geen voorstander van. Wat als we zowel een MP als parlement direct kiezen, en beide kunnen niet met elkaar overweg? Wie mag dan wie wegsturen?
Op maandag 13 januari 2003 13:59 schreef Sidekick het volgende:[..]
Misschien moeten we pleiten voor een gekozen MP naast het kiezen voor het parlement (welke partijen staan daarvoor?)
We kiezen in Nederland een parlement en het parlement kiest op basis van meerderheidscoalities een regering. Ik denk dat dat de beste manier is. Een premierskandidaat hoeft dan ook niet op een kandidatenlijst te staan, laat staan voor de verkiezingen bekend. Ik denk dat dat een heel plausibel verhaal is voor Bos en zijn partij om de komende anderhalve week uit te dragen.
En niet geheel onbelangrijk, de PvdA zal geen meerderheid halen. Voor een regeringscoalitie zijn dus ook andere partijen nodig. Indien een PvdA-er de regering gaat leiden zullen de coalitiepartners van de PvdA tijdens de formatie akkoord moeten gaan met de kandidaat die de PvdA voordraagt. Een discutabele kandidaat is wat dat betreft dus uitgesloten.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 13-01-2003 14:18]
quote:Ik begrijp het probleem wel, maar de MP als gezicht van een land, als politiek leider van een land is misschien voor veel mensen te belangrijk om niet direct te kiezen.
Ik ben daar geen voorstander van. Wat als we zowel een MP als parlement direct kiezen, en beide kunnen niet met elkaar overweg? Wie mag dan wie wegsturen?
quote:Een dergelijke vraag wordt eigenlijk pas interessant als een partij kans maakt om de grootste te worden. Het is misschien realistisch te veronderstellen dan de LPF dit niet gaat redden. Vandaar de ophef over de PvdA. Ik zou het ook niet gek vinden als Herben bekend zou maken wie hij op het oog heeft. Maar niemand zal het hem op dit moment in het belang van de verkiezingen vragen lijkt mij.
Op maandag 13 januari 2003 13:51 schreef Kozzmic het volgende:
Volgens mij hebben trouwens enkel CDA (Balkenende) en de VVD (Zalm) reeds bekend gemaakt wie hun belangrijkste premierskandidaat is. Marijnissen heeft net als Bos gezegd dat hij in ieder geval in het parlement wil plaatsnemen. Bij de nu nog tweede partij van Nederland, de LPF, is volstrekt niet duidelijk wie de leider is, laat staan wie ze naar voren zullen schuiven als ze de premier of een vice-premier mogen leveren. Bomhoff, voormalig vice-premier voor de LPF, was bij de vorige verkiezingen ook geen kandidaat, laat staan dat iemand wist dat hij in de running was om de belangrijkste minister voor de LPF te worden.Anybody cares?
quote:Precies en alle andere partijen zijn zo hypocriet hierover. Korte termijn geheugen hebben ze ook last van geloof ik.
Op maandag 13 januari 2003 14:38 schreef SCH het volgende:
Ik vind de andere ministers misschien nog wel belangrijker dan de mp en die maken we ook niet van tevoren bekend. Als de PvdA het zelf wil, moet ze het bekendmaken maar ik vind het geen must. Deze verkiezingen gaan over partij-programma's.
quote:Maar ja, dat is het 'leuke' aan deze kwestie... Het was ook voor de PvdA tot anderhalve week geleden volstrekt niet aan de orde. Ook daarom lijkt het me niet zinvol nu krampachtig iemand aan te moeten wijzen. Nogmaals, volgens mij zijn het vooral andere partijen die duidelijkheid willen en niet de eigen achterban/kiezer.
Op maandag 13 januari 2003 14:36 schreef Kimmie het volgende:[..]
Een dergelijke vraag wordt eigenlijk pas interessant als een partij kans maakt om de grootste te worden. Het is misschien realistisch te veronderstellen dan de LPF dit niet gaat redden. Vandaar de ophef over de PvdA. Ik zou het ook niet gek vinden als Herben bekend zou maken wie hij op het oog heeft. Maar niemand zal het hem op dit moment in het belang van de verkiezingen vragen lijkt mij.
Indien je geen vertrouwen hebt dat de PvdA tijdens de formatie van een nieuwe regering geen geschikte premier kan vinden dan moet je niet op de PvdA stemmen. Simpel.
quote:
Op maandag 13 januari 2003 14:47 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Indien je geen vertrouwen hebt dat de PvdA tijdens de formatie van een nieuwe regering geen geschikte premier kan vinden dan moet je niet op de PvdA stemmen. Simpel.
Gezien het verleden, is dit bij de PvdA wel in goede handen.
quote:Wouter Bos heeft dat ook nog eens benadrukt door te zeggen: "Als de kiezer vindt dat we nog niet klaar zijn om te regeren, dan moeten ze niet op ons stemmen". (of iets in die geest).
btw Ik hoop Kok
quote:Ja.. we zijn 'PRINS' Melkert nog niet vergeten...
Op maandag 13 januari 2003 14:55 schreef Nyrem het volgende:[..]
Jep
Gezien het verleden, is dit bij de PvdA wel in goede handen.
quote:Juist om die reden vind ik het geen verplichting. Het is het politieke spel dat weer leuk gespeeld wordt. Kennelijk is Bos als persoon toch moeilijker aan te pakken dan menig partij had gedacht?
Op maandag 13 januari 2003 14:41 schreef Meneer_Aart het volgende:
Als de PvdA blijkens alle peilingen veel kans maakt de grootste partij te worden, vind ik het een verplichting aan de kiezer om duidelijk te maken wie de premierskandidaat is. Hoe vervelend dat ook is, want dan worden ze natuurlijk beschuldigd van arrogantie.
De PvdA wordt onder druk gezet een kandidaat te noemen, waar de overige partijen vervolgens op twee manieren op kunnen hakken. Op de eerste plaats natuurlijk op de 'regenteske arrogantie' en op de tweede plaats op de kandidaat zelf. Een hinderlaag waar de PvdA dus maar beter niet in kan lopen....
Overigens, zoals Bos terecht opmerkt, andere dingen zijn op dit moment belangrijker. Verder vind ik het volstrekt ongeloofwaardig als de partijen aan de ene kant 'inhoud' preken en aan de andere kant om 'poppetjes' vragen..
Ik hoop dat, mocht de PvdA uberhaupt een premier leveren, ze deze op dezelfde wijze als Bos aanstellen, middels een stemming onder de leden.
D
quote:Daar wordt al sinds 9-1 niet meer gereageerd, dus lijkt het me handiger om die andere te sluiten en mensen daar te verwijzen naar dit topic.
Op maandag 13 januari 2003 15:22 schreef Hik het volgende:
Wie wordt PvdA-premier als Bos niet wil?
quote:Je mag gerust op politici schelden, maar absoluut niet op mede Fok!ers!
Op maandag 13 januari 2003 14:03 schreef Sidekick het volgende:[..]
Bij de vorige verkiezingen was Winny de Jong in the picture...
Need I say more...![]()
![]()
![]()
![]()
en
quote:Donner voor Justitie
Op maandag 13 januari 2003 15:34 schreef Sidekick het volgende:
Bos moet gewoon vragen wie het CDA en de VVD als ministers op het oog hebben, vooral voor Volksgezondheid en EZ en Justitie.
Volgens de woordvoerster beseft Bos dat hij zijn kandidaat-Kamerleden "niet aan een touwtje heeft", maar gaat hij er toch van uit dat ze zich aan de oproep zullen houden.
Sinds de PvdA vorige week fors steeg in de peilingen is het gespeculeer over kabinetsdeelname en premierskandidaten niet van de lucht. Maar Bos heeft daaraan geen enkele behoefte. Hij zegt zich liever op de inhoud te richten. Volgens hem zou het arrogant overkomen als de PvdA na de enorme verkiezingsnederlaag van mei nu weer op een eventuele kabinetsdeelname vooruit zou lopen.
(telegraaf.nl)
quote:Donner is toch al minister op een ander departement, of vergis ik me in een departement.
Op maandag 13 januari 2003 15:38 schreef marky het volgende:[..]
Donner voor Justitie
Volksgezonheid zal ook wel naar het CDA gaan en zullen daat vast nog wel een goeie voor hebben.
EZ gaat naar de VVD. Ik zou daar heel graag zalm zien maar het zal Robin Linschoten wel worden.
De PVDA doet er dan ook goed aan of Bos als premier te leveren,
of geen premier. En als ze inneens bijvoorbeeld van Nieuwenhoven als premier naar voren halen voelt een groot deel van de PVDA-stemmers zich in de maling genomen.
wat je in de toekomst kan krijgen:
Kijk als partij zou je ook een gladjakker kunnen inhuren als lijsttrekker, een PR-talent die iedereen impalmt en als de stemmen binnen zijn kunnen alle regenten weer op hun zeteltjes klimmen. PR-talent gaat zijn centen tellen op Aruba.
quote:Precies! De MP is ook maar 'gewoon' de minister van Algemene Zaken hoor. En je gaat toch niet wel of niet op een partij stemmen vanwege hun kandidaat-premier?
Op maandag 13 januari 2003 15:34 schreef Sidekick het volgende:
Bos moet gewoon vragen wie het CDA en de VVD als ministers op het oog hebben, vooral voor Volksgezondheid en EZ en Justitie.
Ik hoor net op het radiojournaal dat Bos heeft gezegd dat niet uitgesloten is dat hij nog voor de verkiezingen bekend maakt wie hij op het oog heeft als kandidaat-premier.
Maar dan nog: Stel hij zegt het niet, en ze worden de grootste partij, en ze komen met iemand aanzetten die de andere partijen in de formatie niet zien zitten, dan kunnen die andere partijen daar nog steeds gewoon niet mee instemmen hoor.
quote:terecht, zo'n van nieuwenhoven wil je toch niet als MP!!!
Op maandag 13 januari 2003 17:01 schreef ondersoeker het volgende:
.......De PVDA doet er dan ook goed aan of Bos als premier te leveren,
of geen premier. En als ze inneens bijvoorbeeld van Nieuwenhoven als premier naar voren halen voelt een groot deel van de PVDA-stemmers zich in de maling genomen.............
quote:Dat klopt inderdaad ook.
Op maandag 13 januari 2003 17:03 schreef Jane het volgende:[..]
Precies! De MP is ook maar 'gewoon' de minister van Algemene Zaken hoor. En je gaat toch niet wel of niet op een partij stemmen vanwege hun kandidaat-premier?
Ik hoor net op het radiojournaal dat Bos heeft gezegd dat niet uitgesloten is dat hij nog voor de verkiezingen bekend maakt wie hij op het oog heeft als kandidaat-premier.
Maar dan nog: Stel hij zegt het niet, en ze worden de grootste partij, en ze komen met iemand aanzetten die de andere partijen in de formatie niet zien zitten, dan kunnen die andere partijen daar nog steeds gewoon niet mee instemmen hoor.
Ach het is gewoon gedrag van een kat(ten) in het nauw. Ze moeten wat zeggen toch?
quote:Je bedoelt net als dat een partij na de verkiezingen gewoon externe mensen als minister kan aanstellen?
Kijk als partij zou je ook een gladjakker kunnen inhuren als lijsttrekker, een PR-talent die iedereen impalmt en als de stemmen binnen zijn kunnen alle regenten weer op hun zeteltjes klimmen.
quote:Dat ligt eerder aan de bepalende factor van de tv en de media dan aan Bos omdat hij heeft gezegd dat hij liever in de kamer blijft.
Op maandag 13 januari 2003 17:01 schreef ondersoeker het volgende:wat je in de toekomst kan krijgen:
Kijk als partij zou je ook een gladjakker kunnen inhuren als lijsttrekker, een PR-talent die iedereen impalmt en als de stemmen binnen zijn kunnen alle regenten weer op hun zeteltjes klimmen. PR-talent gaat zijn centen tellen op Aruba.
quote:Daar heb ik minder moeite mee, maar voor de minister president van nederland ligt dat toch wat anders. Kijk Bos is waarschijnlijk ook een goed politicus, daar heb ik wel vertrouwen in (kijk ze CV maar eens na). Hij kan denk ik veel meer dan mensen paaien.
Op maandag 13 januari 2003 17:10 schreef Jane het volgende:[..]
Je bedoelt net als dat een partij na de verkiezingen gewoon externe mensen als minister kan aanstellen?
Waar het mij wel omgaat dat het niet de bedoeling kan zijn, dat de politiek verder veramerikaniseerd. Ik kan me voorstellen dat andere partijen in de toekomst kunnen denken:
We zoeken de beste prater uit onze partij en die maken we lijsttrekker . Zo winnen we de verkiezingen, en dan schuiven we iemand anders naar voren. Dan zeggen we natuurlijk niet wie het is. Dat kost stemmen.
Het was afgelopen jaren altijd "kies Kok". Men speelde op de persoon. en nu komt het kennelijk minder uit en nu denken veel mensen dat ze op Bos stemmen, maar misschien stemmen ze daarmee op iemand die ze helemaal niet willen.
quote:Volgens mij is dat geen toekomst, maar meer verleden. Eerst Fortuyn en later Ratelband...
wat je in de toekomst kan krijgen:Kijk als partij zou je ook een gladjakker kunnen inhuren als lijsttrekker, een PR-talent die iedereen impalmt en als de stemmen binnen zijn kunnen alle regenten weer op hun zeteltjes klimmen. PR-talent gaat zijn centen tellen op Aruba.
ontopic:
Waar heeft de topicopener het eerste verhaal vandaan? Ik vind het niet nodig om voor de verkiezingen een premier bekend te moeten maken, Bos zei het heel goed gister dat 'niemand op de poppetjes zit te wachten' ofzo... het gaat om de inhoud, niet om de persoon. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Nu een naam van premier bekendmaken leidt alleen maar af van waar het om gaat, de inhoud van de partij. Of dat een voor- of nadeel is moet iedereen zelf maar uitmaken
quote:Daar heb je wel deels gelijk in , maar Pim zou zelf Premier worden.
Op maandag 13 januari 2003 17:23 schreef ranja het volgende:[..]
Volgens mij is dat geen toekomst, maar meer verleden. Eerst Fortuyn en later Ratelband...
ontopic:
Waar heeft de topicopener het eerste verhaal vandaan? Ik vind het niet nodig om voor de verkiezingen een premier bekend te moeten maken, Bos zei het heel goed gister dat 'niemand op de poppetjes zit te wachten' ofzo... het gaat om de inhoud, niet om de persoon. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Nu een naam van premier bekendmaken leidt alleen maar af van waar het om gaat, de inhoud van de partij. Of dat een voor- of nadeel is moet iedereen zelf maar uitmaken
Overige partijen willen dat de PvdA een kandidaat-premier naar voren schuift. Lijsttrekker Bos laat zich vooralsnog niet uit over een mogelijke minister-president. Zelf zegt hij geen premiersfunctie te ambiëren. Wie zou het moeten worden?
Job Cohen 30 %
Wouter Bos zelf 19 %
Jeltje van Nieuwenhoven 16 %
Johan Stekelenburg 15 %
Rob Oudkerk 3 %
Klaas de Vries 2 %
Ed van Thijn 2 %
Ad Melkert 2 %
Iemand anders 9 %
Deelnemers: 1286
Wie moet de PvdA naar voren schuiven als kandidaat-premier?
Wouter Bos : 29%
Job Cohen : 16%
Johan Stekelenburg : 13%
Jeltje van Nieuwenhoven : 13%
Ad Melkert : 7%
Margreet de Boer : 2%
Iemand anders : 9%
Weet ik niet : 12%
Aantal stemmen: 2005
quote:Dat zei hij toen PvdA nog op 25 zetels stond.
Op maandag 13 januari 2003 17:34 schreef ondersoeker het volgende:[..]
Daar heb je wel deels gelijk in , maar Pim zou zelf Premier worden.
Hij zij niet: ik ga lekker in de kamer zitten en ja wie premier wordt zien we wel.
Misschien wil hij het zelf wel doen, maar moeten ze nog even bedenken hoe ze dat gaan inkleden
quote:
GroenLinks adviseert PvdA over premier
GRONINGEN - Rekenkamer-president Stuiveling en burgemeester De Boer van Leeuwarden. Deze twee vrouwen met "grote bestuurlijke ervaring" zijn volgens GroenLinks-leider Halsema geschikt om voor de PvdA het premierschap te vervullen. Ze gaf maandag op campagne in Groningen ongevraagd advies aan de sociaal-democraten.Halsema constateert dat de PvdA "moeite" heeft kandidaten te vinden voor het premierschap. Halsema vindt dat Bos duidelijk moet maken wie de PvdA naar voren schuift als minister-president. "Daar heeft de kiezer recht op."
Het is volgens Halsema de hoogste tijd dat een vrouw dat ambt eens gaat bekleden. Halsema is vooral gecharmeerd van De Boer, die vorig jaar het vernietigende rapport De Kaasstolp aan diggelen over de PvdA schreef. De burgemeester van Leeuwarden, minister van VROM in het eerste paarse kabinet, is volgens Halsema "aardig groen" en "behoorlijk links".
http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.halsema.pvda.president.html
quote:Dat doen CDA/LPF/VVD toch ook? Die bemoeien zich er ook maar wat graag mee. Alleen noemen die het geen advies.
Op maandag 13 januari 2003 17:44 schreef Kozzmic het volgende:
Gelukkig voor de PvdA wil Femke Halsema wel beslissen wie de sociaal-democratische premier moet worden.
[..]
Maar ff wat anders: Ik hoor net op de radio dat uit de peiling van Maurice de Hond is gebleken dat de PvdA kans loopt om stemmen te verliezen in geval Johan Stekelenburg naar voren zou worden geschoven als kandidaat. Nu doe ik zelf toevallig mee met die peilingen van Maurice en in dit geval klopt er werkelijk geen drol van de vraagstelling. Of in ieder geval kun je er niet díe conclusie aan verbinden.
Er wordt namelijk bij een aantal personen gevraagd of als zij de kandidaat zouden zijn de kans dat je PvdA gaat stemmen: Veel groter, iets groter, weet niet/geen mening, iets kleiner of veel kleiner is.
Maurice gaat er kennelijk niet vanuit dat de vraag of je wel of niet op de partij stemt helemaal niet afhankelijk is van de kandidaat-premier. Dat valt namelijk niet onder weet niet/geen mening, maar die heb ik er maar wel voor gebruikt. Verder mis ik ook de optie "Ik ga sowieso niet op die partij stemmen". Beetje suggestief onderzoek, Maurice!
quote:
Premier gezocht en geen regentDEN HAAG, 13 JAN. Ze hebben het bij de PvdA vanmorgen nog maar eens bevestigd, in het dagelijkse telefonisch beraad van de campagneleiding: de 'premierskwestie' moet een non-issue blijven. De PvdA zegt niet wie de partij wil leveren als premier of als vice-premier, mocht zij na de verkiezingen op 22 januari uitzicht hebben op regeringsdeelname. "Áls we duidelijkheid geven," zegt partijvoorzitter en campangeleider Ruud Koole. "doet Wouter Bos dat, maar het is nog veel te vroeg." Het voorlopig afgesproken antwoord bevat twee argumenten. Punt één: de vraag naar duidelijkheid is gebaseerd op één peiling van Maurice de Hond, waarin de PvdA één dag hoger uitkwam dan het CDA. Bij Interview NSS bedraagt de achterstand nog twaalf zetels.
Argument twee: "Wij willen het niet over de poppetjes hebben. Wij gaan voor de inhoud. De kiezers vragen er niet naar, alleen de journalisten." Kamerleden zijn vandaag per e-mail aan de argumenten herinnerd. Dat zullen PvdA-Kamerleden én mogelijke kabinetskandidaten de komende dagen dus zeggen. Wie een ander geluid laat horen, geeft het signaal verder weg te staan van de inner circle die straks beslist over mogelijke baantjes. Nummer twee van de lijst Jeltje van Nieuwenhoven, die zaterdag in het Algemeen Dagblad werd geciteerd als belangstellende voor de functie van premier: "Het is niet aan de orde. Maar sommige journalisten kunnen het erg moeilijk verdragen dat wij het alleen over de inhoud hebben."
De 'premierskwestie' is in een paar dagen tijd uitgegroeid tot de zwaarste beproeving van de campagnestrategie. Tot nu toe houden de PvdA'ers in land en krant op campagne, zich keurig aan de afgesproken 'boodschapdiscipline.' Zij dragen uit dat de PvdA bescheiden is geworden, tonen deemoed over de regenteske partij die de PvdA in Paars was geworden. Lijsttrekker Bos sluit daarom uit dat hij in een kabinet plaatsneemt en formuleerde vorige week nog als "grootste les"van de nederlaag in 15 mei dat "een partij er niet is om aan de macht te komen en te blijven, maar om mensen te vertegenwoordigen."
Nu deze strategie van de bescheidenheid, met Bos als gezicht, in de peilingen vruchtbaar lijkt, dreigt zij echter in het dagelijke politieke campagnespel om te slaan in het tegendeel: de deemoed wordt angst om voor regentesk te worden versleten. Politieke rivalen spelen daar met graagte op in. LPF-leider Herben wilde in een tv-debat weten wie de PvdA als premier in de aanbeiding had: ex-leider Melkert of ex-paars kopstuk Klaas de Vries? CDA-fractievoorzitter Verhagen probeerde het vanmorgen tijdens een persbriefing ook: hij had gehoord dat de PvdA de paarse ex-bewindslieden Tineke Netelenbos en Dick Benschop in de aanbieding had. Ook GroenLinks-lijsttrekker Halsema mengde zich vanmorgen in de discussie: zij vindt het tijd dat de PvdA met een vrouw komt als kandidaat-premier of vice-premier. Als mogelijkheden noemde zij voorzitter Saskia Stuiveling van de Algemene Rekenkamer en de burgemeester van Leeuwarden Margreeth de Boer, minister van Milieu in het eerste paarse kabinet.
Binnen de PvdA circuleren heel andere namen. Rond Bos wordt vaker gefluisterd dat Johan Stekelenburg een kandidaat zou kunnen zijn. De burgemeester van Tilburg, in het verleden ook genoemd als rivaal van Ad Melkert voor de opvolging van Wim Kok, speelt een actieve rol in de campage. Hij overlegt mee in het strategische campagneteam en treedt als 'lijsttrekker' op voor de Eerste Kamerverkiezingen, na de provinciale statenverkiezingen in maart. Stekelenburg ontkent kandidaat te zijn. Hij is niet de enige burgemeester wiens af en toe gefluisterd wordt: ook Job Cohen van Amsterdam hoort op het lijstje ("Maar dat is heel onwaarschijnlijk") en Bos' Jacques Wallage
Bos wordt met kleine stapjes tot duidelijkheid gedwongen. Gisteren zei voor het eerst in een radiomicrofoon dat de PvdA, als zij in het kabinet komt, in elk geval met 'nieuwe namen' komt. Geen paarse ex-bewindslieden, maar gezichten die passen bij de "PvdA van Wouter Bos". Die boodschap past in de strategie van heroriëntatie, maar kan ook worden uitgelegd als een héél voorzichtige hint dat de nummer drie van de lijst, Klaas de Vries, niet in de running is. In de PvdA-top geldt de bestuurlijke en politieke ervaring van De Vries, die hem binnen het tweede kabinet Kok de status van 'natuurlijke nummer twee' opleverd, niet langer als een aanbeveling.
Volgens Koole betekent de kreet PvdA van Wouter Bos dat de pvdA op zoek gaat naar "meer ondernemende" mogelijke bewindslieden "met een duidelijk sociaal gezicht" van "buiten het Haagse circuit". Volgens Koole kan de PvdA daarbij ook goed gebruik maken van de ervaring van bestuurders op provinciaal en lokaal niveau. Dat opent wegen voor provinciale bestuurders als de Zuid-Hollandse gedeputeerde Marnix Norder en de Brabantse gedeputeerde Jan Boelhouwer, als nummer zeven ook hoogste nieuwkomer op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Ook veelgenoemd worden de jonge PvdA-wethouders als de Nijmegenaar Paul Depla en de Tilburger Jan Hamming, adviseurs van Bos, en betrokken bij de samenstelling van de Tweede Kamerlijst. Kamerlid Duivesteijn breekt een lans voor "de hele generatie die onder Kok en Melkert is gemarginaliseerd."
http://www.nrc.nl/verkiezingen/artikel/1042437647646.html
Bos zelf wil fractieleider blijven in de Tweede Kamer. De afgelopen dagen riepen steeds meer partijen de PvdA op duidelijkheid te geven over hun premierskandidaat. Bos hield steeds de boot af. Hij wil niet het verwijt krijgen van arrogantie omdat de PvdA al baantjes in een nieuw kabinet aan het verdelen zou zijn.
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 00:11 schreef Da-D het volgende:
wedden dat bossie wacht tot het laatste moment...
zodat de "slapende" kiezer weer eens genaaid wordt door de PVDA
quote:Er staat toch duidelijk wat hij van plan is te doen. Moeite met lezen?
Op dinsdag 14 januari 2003 00:11 schreef Da-D het volgende:
wedden dat bossie wacht tot het laatste moment...
zodat de "slapende" kiezer weer eens genaaid wordt door de PVDA
quote:Nee man, da's de linkse media die de walgelijke puinhopen van de linkse kerk in de pvda doofpot probeert te stoppen!!!
Op dinsdag 14 januari 2003 03:35 schreef Vibromass het volgende:[..]
Er staat toch duidelijk wat hij van plan is te doen. Moeite met lezen?
als we hadden geweten wie er bijvoorbeeld minister zou worden voor de LPF had je er dan op gestemd ?
als iedereen zo geinteresseerd is in de politiek kun je wel een beetje nagaan wie er kandidaat is om eventueel namens de PvdA MP te worden, de meeste kans hebben Job Cohen en Johan Stekelenburg, nou als je die niet zie zitten stem je niet op de PvdA
quote:Lees nou eens wat andere topics door, dan kun je zien dat dat onzinverhaal over de linkse media al lang is doorgeprikt.
Op dinsdag 14 januari 2003 03:40 schreef Dentist het volgende:[..]
Nee man, da's de linkse media die de walgelijke puinhopen van de linkse kerk in de pvda doofpot probeert te stoppen!!!
Hoewel ik liever had gezien dat Bos helemaal niks over de premierkandidaat zegt lost hij dit goed op. Als aan duidelijke voorwaarden ('in alle peilingen de PvdA op één') voldaan wordt, dan uitsluitsel vóór de verkiezingen.
Opvallend trouwens dat Balkenende zich gisteren bij B&vD in allerlei bochten wringt om maar geen antwoord te geven op zijn eigen politieke toekomst terwijl hij van Bos wel duidelijkheid eist.
quote:
Bos weet in elk geval zeker dat hij wordt aangevallen
DEN HAAG - Het is in Nederland staatsrechtelijk onmogelijk de premier te kiezen. Toch houden kiezers van duidelijkheid. Want waar in het verleden de lijsttrekkers weigerden zich te kandideren, liep het fout af.De onverwachte opmars van de PvdA onder leiding van Wouter Bos maakt dat de verkiezingen in Nederland op presidentsverkiezingen zijn gaan lijken. Iedereen wil weten wie de premierskandidaat is van de PvdA. Twee lijsttrekkers hebben zich eerder gekandideerd: demissionair premier Balkenende en VVD-lijsttrekker Gerrit Zalm. En ergens in de kaartenbak van de zestigduizend PvdA-leden zit hun kandidaat-premier. De naam maakt Bos bekend als alle peilingen de PvdA onbetwist aanwijzen als grootste partij.
In een opinieonderzoek van de Stem van Nederland (SBS6) bleek maandag dat tweederde van het electoraat vindt dat Wouter Bos vóór de verkiezingen duidelijk moet maken wie de PvdA-kandidaat is. Een andere naam dan Bos voor het premierschap, zoals Stekelenburg, Cohen of Van Nieuwenhoven, kost volgens De Hond de PvdA drie tot zes zetels.Hoe vreemd is het dat een partij geen kandidaat-minister-president naar voren schuift? Vorig jaar mei was er een vacature. De zittende minister-president hield ermee op. Pim Fortuyn liet weten kandidaat te zijn, ook PvdA-lijsttrekker Melkert was in voor de functie. Balkenende echter kandideerde zich niet, omdat het CDA tot een week voor de verkiezingen bleef kwakkelen in de peilingen. Het spontane 'Jezus!' in Balkenendes eerste reactie op 15 mei vorig jaar sprak daarbij boekdelen.
En VVD-leider Hans Dijkstal vertikte het zich in 2002 te kandideren, tot groot ongenoegen van zijn partij. De VVD was lange tijd de grootste in de peilingen, dus enige duidelijkheid hierover leek vereist. Maar Dijkstal hield er een staatsrechtelijk puristisch standpunt op na: in Nederland kun je geen minister-president kiezen, dus je moet het electoraat geen zand in de ogen strooien. De kandidatuur van Zalm is ook een correctie op Dijkstal.
Met het nakende vertrek van minister-president Lubbers ontstond er ook in 1994 een vacature in het Torentje. Bolkestein zei daarop pas een paar dagen voor de verkiezingen schoorvoetend dat hij de kandidaat was namens de VVD. CDA'er Brinkman had al een wassen beeld bij Madame Tussaud laten maken, maar hij leed vervolgens een verkiezingsnederlaag en verloor de kabinetsformatie.
D66-leider Hans van Mierlo durfde het in 1994 niet aan zich te kandideren voor het hoogste ambt. De Democraten scoorden in peilingen van 1994 ruim dertig zetels. Er zijn D66'ers die ervan overtuigd zijn dat Van Mierlo als tegenkandidaat van CDA'er Brinkman en de door de WAO-crisis beschadigde Kok een serieuze kans had gemaakt.
Normaal gesproken schuift een partij een kandidaat-premier naar voren als zij een serieuze kans maakt de grootste te worden. Anders wordt het beschouwd als een proeve van grootheidswaanzin en dat is waar Van Mierlo in 1994 bang voor was.
VVD-leider Zalm, die toch twintig zetels achter loopt bij het CDA, speculeert er echter op dat de kiezer zijn langjarige ervaring als minister van Financďen waardeert in een tijd dat het economisch slechter gaat.
Bos staat nu voor een dilemma. Als het tot en met 22 januari een groot vraagteken blijft wie de PvdA-premier zou worden en de gunstige trend in de peilingen zet zich door dan kan die onduidelijkheid dempend gaan werken op de voorspelde winst.
Volgens De Hond zal het electoraat Bos het niet kwalijk nemen als hij in plaats voor het fractievoorzitterschap tóch voor het premierschap gaat. Wat Bos echter zeker weet is dat degenen die nu duidelijkheid van hem verlangen, hem straks woordbreuk zullen verwijten.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042437887098.html
quote:Nahja, Wouter Bos is niet volslagen achterlijk natuurlijk...
Op dinsdag 14 januari 2003 09:25 schreef Luigi het volgende:
Goede zaak, dit. Laat het maar weer eens over de inhoud gaan, in plaats van de poppetjes. Maarja, nu wordt het natuurlijk lastig voor de media, want nu heb je niemand om uit te pluizen, om lastig te vallen, etc. Goede zet van Bos.
quote:
Andere lijsttrekkers gebruiken de kwestie om de PvdA aan te vallen. Is het niet verstandiger open kaart te spelen?'Ze doen maar. Ik wil het de komende week over de inhoud hebben. Als ik nu een naam noem, gaat het alleen nog maar daarover. Dan hoeft het CDA niet meer in te gaan op de vraag hoe het de ziektekosten straks eerlijk verdeelt en hoe het de vakbonden zover wil krijgen een sociaal akkoord te sluiten waarin goede afspraken worden gemaakt over loonmatiging, de WAO en de pensioenen.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042437886988.html
quote:Nee, inderdaad, hij geeft hier het enige goede antwoord. Hij blijft kalm en ik hoop en verwacht dat hij dat ook de komende dagen blijft.
Op dinsdag 14 januari 2003 09:35 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Nahja, Wouter Bos is niet volslagen achterlijk natuurlijk...
[..]
Zoals eerder al terecht is opgemerkt, zijn het vooral de mensen die toch al niet op de PvdA stemmen die zich het drukst maken over de kandidaat van de PvdA. Eerlijk gezegd zou het mij andersom geen ruk kunnen schelen als het bijvoorbeeld bij de VVD niet bekend was wie de kandidaat-premier is.
Het is alleen een poging de discussie juist van de inhoud af te leiden.
quote:ze zijn onderhand 3000 stemmers verder
Op maandag 13 januari 2003 17:34 schreef Kozzmic het volgende:
Poll op de frontpage van de Volkskrant...
Overige partijen willen dat de PvdA een kandidaat-premier naar voren schuift. Lijsttrekker Bos laat zich vooralsnog niet uit over een mogelijke minister-president. Zelf zegt hij geen premiersfunctie te ambiëren. Wie zou het moeten worden?Job Cohen 30 %
Wouter Bos zelf 19 %
Jeltje van Nieuwenhoven 16 %
Johan Stekelenburg 15 %
Rob Oudkerk 3 %
Klaas de Vries 2 %
Ed van Thijn 2 %
Ad Melkert 2 %Iemand anders 9 %
Deelnemers: 1286
Iemand anders 9 %
Deelnemers: 4532
blijkbaar toch een duidelijke voorkeur voor Job Cohen. maar ik denk zelf toch dat hij niet wil
quote:Klopt, het is een duivels dilemma waar de PvdA mee zit. Zowel wel een als geen kandidaat noemen staat open voor kritiek, verwijten van regentesk gedrag en arrogantie (Thom de Graaf noemde géén kandidaat noemen al regentesk en arrogant). Maar dan vind ik het een verplichting aan de kiezer om het wel te doen, *mits* het duidelijk is dat de PvdA de grootste wordt (wat nu nog niet het geval is).
Op maandag 13 januari 2003 15:13 schreef Dentist het volgende:
De PvdA wordt onder druk gezet een kandidaat te noemen, waar de overige partijen vervolgens op twee manieren op kunnen hakken. Op de eerste plaats natuurlijk op de 'regenteske arrogantie' en op de tweede plaats op de kandidaat zelf. Een hinderlaag waar de PvdA dus maar beter niet in kan lopen....
quote:Niet zomaar een poppetje, maar de leider van het land, de persoon die de verantwoordelijkheid draagt voor zijn ministers, moet zorgen voor een goed team, Nederland vertegenwoordigt in het buitenland, etc. etc. Het poppetje is imho belangrijk genoeg om wel te mogen weten wie het gaat worden.
Overigens, zoals Bos terecht opmerkt, andere dingen zijn op dit moment belangrijker. Verder vind ik het volstrekt ongeloofwaardig als de partijen aan de ene kant 'inhoud' preken en aan de andere kant om 'poppetjes' vragen..
quote:
Ik hoop dat, mocht de PvdA uberhaupt een premier leveren, ze deze op dezelfde wijze als Bos aanstellen, middels een stemming onder de leden.
quote:Ik denk dat Dentist dat ook bedoelde met zijn post.
Op dinsdag 14 januari 2003 09:03 schreef rvand het volgende:[..]
Lees nou eens wat andere topics door, dan kun je zien dat dat onzinverhaal over de linkse media al lang is doorgeprikt.
quote:Waar is de sarcasme smiley als je hem nodig hebt idd
Op dinsdag 14 januari 2003 12:34 schreef the-O het volgende:[..]
Ik denk dat Dentist dat ook bedoelde met zijn post.
quote:Het regenteskte 'wij bepalen wie er premier wordt' heeft altijd bestaan. Het is zelfs voorgekomen dat de grootste partij niet eens de premier levert, soms zelfs dat de grootste partij niet eens in het kabinet zit. Het is mij dan ook volstrekt onduidelijk waarom 'het volk' nu opeens behoefte zou moeten hebben om dat te weten.
Op dinsdag 14 januari 2003 12:33 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Klopt, het is een duivels dilemma waar de PvdA mee zit. Zowel wel een als geen kandidaat noemen staat open voor kritiek, verwijten van regentesk gedrag en arrogantie (Thom de Graaf noemde géén kandidaat noemen al regentesk en arrogant). Maar dan vind ik het een verplichting aan de kiezer om het wel te doen, *mits* het duidelijk is dat de PvdA de grootste wordt (wat nu nog niet het geval is).
quote:Waarom? Waarom is het in godsnaam zo belangrijk dat we nu opeens moeten weten wie er kandidaatpremier (want dáár hebben we het hier over), wordt van een partij, waarvan uberhaupt nog hoogst onzeker is dat het een premier mag leveren? Het is een politiek spel en niets meer dan dat. In mijn ogen maken de andere partijen zich volstrekt belachelijk met het van deze muis een enorme olifant maken.
Niet zomaar een poppetje, maar de leider van het land, de persoon die de verantwoordelijkheid draagt voor zijn ministers, moet zorgen voor een goed team, Nederland vertegenwoordigt in het buitenland, etc. etc. Het poppetje is imho belangrijk genoeg om wel te mogen weten wie het gaat worden.
[..]
Ik hoor al een week lang niets anders dan de vragen of de PvdA wél of niet een kandidaatpremier naar voren moet schuiven en wie dat dan wel zou moeten zijn. Waar gáát het nog over in deze campagne? Ik dacht dat we weer iets met inhoud wilden gaan doen, maar ondertussen doen alle partijen hard hun best om het Melkert-schrikbeeld weer naar boven te halen ("misschien komt ie wel terug...").
quote:Kandidaatpremier. Vind dat niet meer dan logisch eigenlijk. Daarbij, als het om het premierschap gaat heb jij liever dat ze, de regenten, gewoon iemand aanwijzen?, dus de PvdA'ers van Nederland mogen de premier kiezen? Als ze iets niet moeten doen is dat het wel. Wat een idee...
quote:Mijn excuses! Ik krijg blijkbaar zolangzamerhand tunnelvision waar het de beschulding van 'linkse media' betreft.
Op dinsdag 14 januari 2003 12:50 schreef Dentist het volgende:[..]
Waar is de sarcasme smiley als je hem nodig hebt idd
[Dit bericht is gewijzigd door rvand op 14-01-2003 13:12]
Omdat politiek ook vooruitzien is, kan ik me voorstellen dat men bij de PvdA gaat vermoeden dat ze de grootste partij kunnen gaan worden. Dan zou het me niet verbazen dat achter de schermen al wat gesprekjes worden gevoerd.
Iets als: Job, heb je zin om een kabinet aan te voeren? Of misschien wordt er aan Margreet de Boer getrokken.
Van Stekelenburg zou kunnen..maar als Wouter een echte vent is, wordt-ie het zelf
quote:Waarom ga je nu te rade bij de patroon van het CDA? De PvdA heeft vast een eigen verlosser (in de vorm van Arie van der Zwan).
Op dinsdag 14 januari 2003 18:02 schreef Kimmie het volgende:
Jeeeeeeeeeeeeeeeezus mensen is het nu nog steeds niet bekend?????
quote:Over Jeltje verschillen de meningen nogal. Zelfs bij haar eigen achterban. Bij de strijd om het lijsttrekkerschap van de PvdA kwamen haar fans eigenlijk maar met één argument voor haar; 'ze is vrouw'. Inhoudelijk vind ik dat ze tekortschiet voor een plek in de regering, en ik denk dat een meerderheid van de kiezers diezelfde mening heeft. Jeltje moet weer lekker het parlement in en Kamervoorzitter worden, daar was ze op de juiste plek.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:45 schreef niego het volgende:
Ik denk dat het 'publiek geheim' is dat het jeltje wordt.. als ze zelf wil tenminste.
Ze weten bij de PvdA heus wel hoe populair ze is, en persoonlijk vind ik haar ook een prima kandidaat.
Volgens mij treuzelen ze expres met het nieuws om een paar dagen voor de verkiezingen de grote 'zetelklapper' te maken, maar vooralsnog mag wouter eerst nog zoveel mogelijk zeteltjes bij het cda wegsnoepen.
quote:Jeltje is imho meer geschikt als premier dan als fractievoorzitter. Ik vond haar destijds geen goede kandidaat vanwege haar ideeën over de koers van de PvdA, maar als premier boeit dat toch niet. Leiderschapskwaliteiten zijn dan belangrijk en ik denk dat Jeltje de boel wel aardig bij elkaar kan houden. Ze mept wel een keer op tafel in de Tręveszaal en zou een Bomhoff en een Heinsbroek zo over de knie hebben gelegd.
Op dinsdag 14 januari 2003 22:24 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Over Jeltje verschillen de meningen nogal. Zelfs bij haar eigen achterban. Bij de strijd om het lijsttrekkerschap van de PvdA kwamen haar fans eigenlijk maar met één argument voor haar; 'ze is vrouw'. Inhoudelijk vind ik dat ze tekortschiet voor een plek in de regering, en ik denk dat een meerderheid van de kiezers diezelfde mening heeft. Jeltje moet weer lekker het parlement in en Kamervoorzitter worden, daar was ze op de juiste plek.
De Minister-President wordt niet door door het Volk gekozen. Het is aleen TOEVAL, dat dit meestal de lijsttrekker is.
Het zijn namelijk de andere partijen, de informateur en dus eigenlijk de Koningin die uiteindelijk de Formateur, en daarmee de Minister-President kiest.
Dat Bos geen minister-president wil worden is omdat hij het ten opzichte van de partij het niet kan maken, als DOOR DE PARTIJ
GEKOZEN partijleider, want daar is hij voor gekozen, niet alleen als lijsttrekker.
Bij de PvdA ging het het in eerste instantie tussen Jeltje of Bos als fractievoorzitter en toen viel het kabinet. Ja, de Fractievoorzitter is meestal ook de lijsttrekker. Dus ik geef Bos groot gelijk.
En eerlijk gezegd, kunnen we het met een minister-president ERGER treffen dan met een meeloper als HARRY POTTER.
Want laten we eerlijk zijn. Daar is Balkenende goed in, geen eigen mening hebben.
quote:Je neemt nogal selectief waar.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:20 schreef Randa_v het volgende:
Ik heb niet alle geplaatste berichten gelezen, maar ik wil wel zeggen.De Minister-President wordt niet door door het Volk gekozen. Het is aleen TOEVAL, dat dit meestal de lijsttrekker is.
Het zijn namelijk de andere partijen, de informateur en dus eigenlijk de Koningin die uiteindelijk de Formateur, en daarmee de Minister-President kiest.
Dat Bos geen minister-president wil worden is omdat hij het ten opzichte van de partij het niet kan maken, als DOOR DE PARTIJ
GEKOZEN partijleider, want daar is hij voor gekozen, niet alleen als lijsttrekker.
Bij de PvdA ging het het in eerste instantie tussen Jeltje of Bos als fractievoorzitter en toen viel het kabinet. Ja, de Fractievoorzitter is meestal ook de lijsttrekker. Dus ik geef Bos groot gelijk.En eerlijk gezegd, kunnen we het met een minister-president ERGER treffen dan met een meeloper als HARRY POTTER.
Want laten we eerlijk zijn. Daar is Balkenende goed in, geen eigen mening hebben.
Sommige mensen kunnen dat nooit, sommige mensen vatten dat moeilijk en anderen kunnen niet buiten hun eigen maatstaven treden bij beoordeling van mensen. Je krijgt dan al vlot een zwart-wit verhaal ter motivatie van de beoordeling, als er al een verhaal bij komt.
Buiten dat behoeft niet iedere gestelde vraag een antwoord. Het domme gezaag van Jan Mulder gisteren bij Barend en van Dorp werd door Jan Peter Balkenende voor mij op uiterst correcte wijze gepareerd. Ik kan me echter voorstellen als je Jan Marijnissen gewend bent (die tot op heden geen enkele ministeriële verantwoordelijkheden droeg) dat je dan graag een wat sterk aangezet zwart-wit verhaal hoort en dat je degenen die niet aan jouw verwaqchtingspatroon voldoet wat kortzichtig veroordeelt. Je hebt immers je rolmodel nooit anders horen doen.
Mocht je die niet gewend zijn en meer gewend zijn aan die jongen die uitstekend geluisterd heeft naar zijn spindoctors (Wouter Bos) dan zou je wat meer begrip moeten kunnen opbrengen voor een antwoord dat wat van je voorstellingsvermogen vraagt.
quote:een ongefundeerde en onjuiste uitspraak, zoals hierboven ook al wordt gezegd.
En eerlijk gezegd, kunnen we het met een minister-president ERGER treffen dan met een meeloper als HARRY POTTER.
quote:En hoevaak heeft het TOEVAL volgens jou dan toegslagen??
Op dinsdag 14 januari 2003 23:20 schreef Randa_v het volgende:
Ik heb niet alle geplaatste berichten gelezen, maar ik wil wel zeggen.De Minister-President wordt niet door door het Volk gekozen. Het is aleen TOEVAL, dat dit meestal de lijsttrekker is.
quote:
'Briljante campagnetactiek'In de media lijkt er nog maar weinig plek te zijn voor de christen-democratische boodschap. De afgelopen dagen werd in ieder programma, krantenartikel of op het internet over niets anders gepraat dan over de premierkwestie bij de PvdA.Het lijkt duidelijk, de PvdA heeft de belangrijkste campagneles geleerd: Neem de regie in handen.
"Eerst dacht ik dat het een probleem zou vormen voor de partij, maar nu krijg ik het idee dat er een briljante campagnetactiek achter zit", aldus campagnestrateeg Van de Linde. "Tot het eind van deze week beheerst de vraag wie kandidaat is, de media. Als Bos die vraag zaterdag beantwoordt, dan gaat het de dagen erna alleen nog maar over die persoon. Zo heeft de PvdA tot de verkiezingen de media onder controle. Briljant!"
Ook Post is lyrisch over de schijnbaar uitgekiende strategie van de PvdA. In de laatste peiling van Twee Vandaag en het Nipo staat de PvdA nog maar twee zetels achter op het CDA. Post verwacht dat Wouter Bos de premierkandidaat vrijdag of zaterdag bekendmaakt, vlak na de peiling van Nova/Interview.
quote:Ik heb het idee dat er geen echte campagnetactiek achter zit, Bos brengt de standpunten gewoon duidelijk, en probeert inhoudelijk te blijven.
"Eerst dacht ik dat het een probleem zou vormen voor de partij, maar nu krijg ik het idee dat er een briljante campagnetactiek achter zit", aldus campagnestrateeg Van de Linde.
CDA en VVD hebben het m.i. meer over de poppetjes, en proberen de PvdA in het nauw te dringen, maar het heeft een averrechts (zie hier de subtiele verwijzing naar effect van rechts/hard beleid) effect op de kiezers, die toch liever de inhoud willen zien. De opmerkingen dat de PvdA stemmen trekt vanwege een leuk gezichtje oid, dat is gewoon een belediging aan het adres van de kiezer! Ook de VVD doet nu volop mee, maar ik denk dat zolang Bos rustig reageert, en niet meegaat in die verharding, dan zal de PvdA alleen maar meer stemmen winnen.
Iedereen weet nog dat Fortuyn werd verketterd, en dat dat ook averrechts werkte? Maar ja, het lijkt alsof alleen de PvdA dit heeft geleerd, en VVD en CDA nog niet...
quote:Ik eigenlijk ook niet, maar ik vraag me wel af in hoeverre deze aandacht positief dan wel negatief doorwerkt. De PvdA heeft hierdoor wel alle aandacht deze week.
Op vrijdag 17 januari 2003 11:47 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik heb het idee dat er geen echte campagnetactiek achter zit...
Vond het ook opmerkelijk dat vanuit het CDA (geloof ik) kritiek was op het feit dat Wouter Bos wachtte op de peiling van NOVA vanavond om de mogelijke kandidaatpremier bekend te maken. De strekking van de kritiek was dat "de PvdA haar campagne laat beheersen door 'een' peiling". Uiteindelijk zijn het natuurlijk juist de peilingen geweest die de premierskwestie sowieso op de agenda hebben gezet.
quote:
"Maandagavond goede zet van Bos"
DEN HAAG - De geleidelijke weg waarlangs PvdA-leider Bos toewerkt naar de bekendmaking van zijn premierkandidaat is strategisch zeer verstandig. Dat vinden de voormalige PvdA-campagneleiders D. Istha (1994) en J. Monasch (2002).Bos heeft aangekondigd voor maandagavond duidelijkheid te zullen verschaffen als de Interview/NSS-peiling vrijdag de nek-aan-nek-race tussen PvdA en CDA bevestigt. Istha en Monasch juichen toe dat Bos pas vlak voor de verkiezingen het stilzwijgen verbreekt.
"Als hij het vrijdag of zaterdag zou doen, krijg je het hele weekend eindeloos gezeur van de andere partijen over de kandidaat. Dat is niet handig", zegt Istha. Monasch vult aan dat het goed is dat Bos "de spanning er nog even inhoudt". "Hij houdt zo alle nieuws rond zijn partij." Met de late 'coming out' neemt Bos de concurrenten de wind uit de zeilen. "Ze hebben nauwelijks nog de tijd te reageren. Voor je het weet zijn de verkiezingen al", aldus Monasch.
Nog langer wachten dan maandag acht Istha onverstandig. Kiezers houden niet van een "overvaltactiek". Dat gevoel krijgen ze twee dagen voor de verkiezingen volgens hem niet. "Kiezers hebben dan nog lang genoeg de tijd om er via de media achter te komen om wat voor persoon het gaat."
Monasch sluit niet uit dat de campagne van Bos een extra stimulans zal krijgen als hij iemand "van statuur" presenteert. "Ik geloof niet dat kiezers op zoek zijn naar een kloon van Bos. In de huiskamers zal het beeld van Bos naast een evenwichtige staatsman het goed doen."
Monasch vindt dat Bos van zijn zwakte, het ontbreken van een premierkandidaat, zijn kracht heeft gemaakt. "Hij staat constant in de schijnwerpers. Zegt steeds: Als de peilingen zo blijven, ga ik duidelijkheid verschaffen. En komt daar keer op keer mee weg."
http://www.telegraaf.nl/verkiezingen/teksten/vk.bos.monasch.istha.verkiezingen.html
quote:
De Hond ontwaart tweestrijd CDA en PvdADEN HAAG (ANP) - De verkiezingen worden steeds meer een strijd tussen PvdA en CDA, constateert Maurice de Hond vrijdag in zijn dagelijkse peiling. Beide partijen krijgen er in de peiling een zetel bij. Het CDA staat nu op 40 zetels, de PvdA 43. De VVD zakt terug van 31 naar 29.
Volgens de peiling, gedaan in opdracht van het SBS6-programma Stem van Nederland, noemt 43 procent van de Nederlanders CDA-leider Balkenende als favoriete premier. Job Cohen, de mogelijke PvdA-kandidaat voor het premierschap, wordt op voorhand al door 30 procent als meest geschikt genoemd. 27 procent weet nog niet wie het beste voor deze post is.De Hond heeft becijferd dat de LPF in de peilingen nu op 8 zetels staat. GroenLinks zakt naar 6 en de SP zou 13 zetels weten binnen te halen. D66 krijgt er 5, de ChristenUnie 4 en de SGP 2. Leefbaar Nederland zal de parlementaire bankjes niet halen.
Copyright 2003 ANP
quote:offtopic!!
Op vrijdag 17 januari 2003 19:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Groen Links naar zes! Nog eentje eraf en Femke mag haar tondeuse uit de kast halen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |