abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190667242
Beste mensen,

Eerste kerstdag was ik op bezoek bij mijn zwager, gaandeweg raken we aan de praat en stelt hij een vraag over zijn modem. Aangezien ik ICT-er ben dacht ik zal meteen even kijken, dus wij naar de meterkast. Dit probleem is zo opgelost maar vervolgens zie ik het volgende:

Zijn aarde draad zit aan vast aan zijn waterleiding, maar het gedeelte waar deze op geklemd is betreft een kunststof pijp.

Mijn vraag is gaat dit goed?
pi_190667288
Is dat zijn aarde of is daarmee zijn water meter geaard?
Mogelijk krijgt hij een aarde mee uit het net?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_190667298
hoe oud/jong is het huis? in huizen van voor 75 was aarding via de waterleiding gebruikelijk, tegenwoordig heeft ieder huis een eigen aardpen, via een plastic buis heeft in ieder geval geen enkel nut
pi_190667349
Huis zelf is 4,5 jaar oud en dit lijkt zijn enige zichtbare aarde draad. Wij hebben zelf ook een redelijk jong huis 4 jaar en daar zit inderdaad een aardpen met een losse draad via een pijpje de kruipruimte in.

Kan je op een andere manier zien of meten of er wel aarding is in huis?
pi_190667354
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 21:02 schreef Banaanvragen het volgende:
hoe oud/jong is het huis? in huizen van voor 75 was aarding via de waterleiding gebruikelijk, tegenwoordig heeft ieder huis een eigen aardpen, via een plastic buis heeft in ieder geval geen enkel nut
Het kan ook zijn dat de netbeheerder aarde meelevert.

In ieder geval slaat de waterleiding aarden op een kunstof leiding helemaal nergens op. Maar ik vermoed dat de aarding van z'n woning nog ergens anders vandaan komt.
pi_190667361
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 21:07 schreef BrennuS het volgende:
Huis zelf is 4,5 jaar oud en dit lijkt zijn enige zichtbare aarde draad. Wij hebben zelf ook een redelijk jong huis 4 jaar en daar zit inderdaad een aardpen met een losse draad via een pijpje de kruipruimte in.

Kan je op een andere manier zien of meten of er wel aarding is in huis?
Meterkast los en kijken of er nog een dikke aarddraad aan de aardrail zit.

Je kan ook met een multimeter meten tussen fase en aarde, dan moet je ongeveer t zelfde meten als tussen fase en nul. Als je niks meer is het niet goed..als je wel wat meer kan t alsnog niet goed zijn.
pi_190667391
quote:
Meterkast los en kijken of er nog een dikke aarddraad aan de aardrail zit.
Gaan we doen.

Kunnen we de aarde op de leiding verplaatsen naar het metaal/pijp van de meter ook als de diameter verschilt?
pi_190667670
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 21:11 schreef BrennuS het volgende:

[..]

Gaan we doen.

Kunnen we de aarde op de leiding verplaatsen naar het metaal/pijp van de meter ook als de diameter verschilt?
Als die maar stevig vast zit.
pi_190667747
Uiteraard is dit de “afgaande” aarding en is er ook een aardpen of PEN aanwezig.
Een ouderwetse nen zegt dat de waterleiding geaard moet zijn en overijverige monteur heeft de kunstofleiding (met Alu inlage) geaard. Heeft geen zin meer inderdaad.

Maar je hoeft hier ook niets mee te doen verder.
Vakman pur sang
pi_190669659
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 20:57 schreef BrennuS het volgende:
Beste mensen,

Eerste kerstdag was ik op bezoek bij mijn zwager, gaandeweg raken we aan de praat en stelt hij een vraag over zijn modem. Aangezien ik ICT-er ben dacht ik zal meteen even kijken, dus wij naar de meterkast. Dit probleem is zo opgelost maar vervolgens zie ik het volgende:

[ afbeelding ]

Zijn aarde draad zit aan vast aan zijn waterleiding, maar het gedeelte waar deze op geklemd is betreft een kunststof pijp.

Mijn vraag is gaat dit goed?
opes onnodige reactie

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2019 23:08:56 ]
pi_190673988
De netbeheerder levert waarschijnlijk ook aarde. Bij nieuwbouw en in gebieden waar het grondwater diep zit is dat vrij gebruikelijk.
pi_190674241
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2019 21:11 schreef BrennuS het volgende:
Gaan we doen.

Heeft geen zin. Je hebt een aardpen; vroeger moest de waterleiding (van koper) aan aarde worden gelegd. Deze kunststof leiding aan aarde leggen slaat nergens op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_190674907
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 09:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Heeft geen zin. Je hebt een aardpen; vroeger moest de waterleiding (van koper) aan aarde worden gelegd. Deze kunststof leiding aan aarde leggen slaat nergens op.
Waarschijnlijk een wat oudere monteur die uit gewoonte de waterleiding heeft geaard... mensen zijn namelijk gewoontedieren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 27 december 2019 @ 11:55:44 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_190676425
In de wat oudere normen van de NEN1010 staat dat alle vreemd geleidende delen geaard dienen te worden op een hoofd aardrail in de meterkast.

In Nederland heb je twee stelsels van aarding, TT en TN.
Bij een TT stelsel zit op de hoofdaardrail ook je aardelectrode aangesloten.
Dus bij een TT-stelsel zijn de metalen gestellen in de installatie door een afzonderlijke aardelektrode met aarde verbonden (geaarde voedingsbron)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/TT-stelsel.JPG
[/img]

Bij een TN stelsel levert je netbeheerder de aarde van buitenaf mee tot in de meterkast.
Dus bij een TN-stelsel zijn de metalen gestellen rechtstreeks door middel van een beschermingsleiding met de geaarde voedingsbron verbonden.

In alle gevallen heb je wel een aardrail in de meterkast waarop de meterkast zelf verbonden is met een 4 mm² vertind CU draad en waarop de hoofdleidingen van het gas, water, en eventueel de staalconstructie, cv-leidingen en de centrale luchtbehandeling geaard zijn. Dit moet eveneens uitgevoerd zijn met 4 mm² vertind CU draad.

Deze waterleiding had niet geaard hoeven worden denk ik, daar dit een kunststofleiding is.
Maar het één en ander is afhankelijk van wat de fabrikant voorschrijft.

quote:
Kunststof leidingen worden in dit verband beschouwd als leidingen van niet geleidend materiaal (ook niet als ze zijn gevuld met water), en behoeven dus niet te zijn verbonden met een vereffeningsleiding. Ook bij metalen delen die zijn verbonden met een kunststof leiding en die niet op ander wijze onder spanning kunnen komen te staan, bijvoorbeeld door de wapening van de woning en de ophangconstructie, is geen verbinding met een vereffeningsleiding noodzakelijk.

Kunststof leidingen die zijn voorzien van een metalen barrièrelaag mogen worden beschouwd als kunststof leiding, als de constructie van de koppelingen en fittingen zodanig is dat er geen elektrische verbinding is tussen de leidingdelen onderling of tussen een leidingdeel en een daarop aangesloten toestel en/of tappunt. Bij twijfel meten.

Bij toepassing van kunststof leidingen met metalen barrièrelaag is het in verband met de elektrische veiligheid en corrosie van de metalen barrièrelaag, van belang dat de instructies van de fabrikant nauwkeurig zijn opgevolgd.
https://www.infodwi.nl/ID(...)aterinstallaties.pdf
pi_190682837
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk een wat oudere monteur die uit gewoonte de waterleiding heeft geaard... mensen zijn namelijk gewoontedieren.
Dacht dat de mens, i.t.t. dieren, ook was "begiftigd met verstand" en als je dat laatste zou gebruiken, je - zeker als elektromonteur - zou snappen dat dit nergens op slaat. Gewoonte of niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_190684684
Net zo’n onzin als de radiator in de badkamer aarden die is aangesloten met kunstof leidingen. ;)

@Vonkenboer, is het niet zo dat je tegenwoordig de badkamer gewoon vanuit de centraaldoos mag aarden (2,5 mm2)?

[ Bericht 18% gewijzigd door Lospedrosa op 27-12-2019 18:16:25 ]
Vakman pur sang
pi_190685589
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 16:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Dacht dat de mens, i.t.t. dieren, ook was "begiftigd met verstand" en als je dat laatste zou gebruiken, je - zeker als elektromonteur - zou snappen dat dit nergens op slaat. Gewoonte of niet.
Hoelang werk jij al?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190687247
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2019 17:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Net zo’n onzin als de radiator in de badkamer aarden die is aangesloten met kunstof leidingen. ;)

@:Vonkenboer, is het niet zo dat je tegenwoordig de badkamer gewoon vanuit de centraaldoos mag aarden (2,5 mm2)?
Wat loopt er door die leidingen? Geleidend water misschien?
Fout in de CV ketel, hele CV circuit onder spanning.

Vanuit centraaldoos 2,5mm naar het cap en vanaf daar met 6 mm2 naar alle vreemd geleidende delen in de badkamer
pi_190687590
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2019 19:21 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat loopt er door die leidingen? Geleidend water misschien?
Fout in de CV ketel, hele CV circuit onder spanning.

Vanuit centraaldoos 2,5mm naar het cap en vanaf daar met 6 mm2 naar alle vreemd geleidende delen in de badkamer
Wat is er altijd geaard? De cv ketel misschien?
Vakman pur sang
pi_190688078
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2019 19:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Wat is er altijd geaard? De cv ketel misschien?
Ja, en als de bewoner een extra wcd nodig had en er een ongeaard verlengsnoertje tussen heeft gegooid?
pi_190688233
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 19:51 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja, en als de bewoner een extra wcd nodig had en er een ongeaard verlengsnoertje tussen heeft gegooid?
As is verbrande turf.

Ps de ketel gaat dan in storing omdat de ionisatiestroom niet naar aarde kan lopen.
Vakman pur sang
pi_190689029
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2019 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

As is verbrande turf.

Ps de ketel gaat dan in storing omdat de ionisatiestroom niet naar aarde kan lopen.
Prima joh, feit is dat een radiator in de badkamer gewoon aan de aarde moet liggen en dat dat nut heeft.
pi_190689908
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 20:27 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Prima joh, feit is dat een radiator in de badkamer gewoon aan de aarde moet liggen en dat dat nut heeft.
Want?
Nouja zinloze discussie, vlg de NEN1010 moet het inderdaad.
Vakman pur sang
pi_190692587
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2019 17:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoelang werk jij al?
Lang genoeg om de mensheid te kennen.
  Moderator vrijdag 27 december 2019 @ 23:17:44 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_190694448
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 december 2019 17:22 schreef Lospedrosa het volgende:

@:Vonkenboer, is het niet zo dat je tegenwoordig de badkamer gewoon vanuit de centraaldoos mag aarden (2,5 mm2)?
Tegenwoordig mag je de aarde voor het centraal aardpunt uit de centraal doos halen. Vanuit het cap mag je dan met vertind cu 4 naar alle vreemd geleidende delen vereffenen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')