- ah nvmquote:Op dinsdag 25 juli 2017 19:36 schreef shiz het volgende:
[..]
Maar dat verklaart dus hopelijk een beetje waarom ik liever niet full-in ga. Een idee is natuurlijk om hier anderhalf jaar 125cc ervaring op te doen? En dan heb ik in feite al wat praktijkervaring die me dan goed van pas komt als ik na een tijd mogelijk weer in Nederland woon en aangemeld ben om zonder al teveel moeite m'n NL'se restrictieloze A te halen? Tnx, voor die info hoe dat er in NL aantoe gaat, klinkt een stuk chiller.
- Basically dus:
https://www.youtube.com/watch?v=J6ONRzRDH7M
En dan:
https://www.youtube.com/watch?v=KHAOvqd0ej8
Klaar!
Moet die verklaringzooi ook als je al een B-rijbewijs hebt?
https://www.cbr.nl/11240.pp
'De beoordeling van je rijgeschiktheid kan in sommige situaties vier maanden duren. Vul dus ruim (vier maanden) van te voren een Eigen verklaring in en stuur deze op.' ehh.. Que? Wie verzint zoiets?
Vond het toen al zo apart dat je dat nodig had en zo lang duurde.quote:' Procedure Gezondheidsverklaring (Eigen Verklaring)
Voor alle weggebruikers die het rijbewijs A, B, BE of T wil halen en/of zijn rijbewijs wil verlengen en ouder is dan 75 jaar of houder is van het rijbewijs CDE, dient een Gezondheidsverklaring in te vullen.'
Morgen maar eens even kijken bij Louis in Duitsland dan Klein stukje rijden maar ach. Als ik alles ineens doorloop dan ben ik ongeveer 1250 euro kwijt aan mijn rijbewijs (alles inclusief). En wat betreft de gezondheidsverklaring: toen ik het CBR uitliep na afloop van mijn theorie examen heb ik 'm meteen aangevraagd, toen ik thuis was (20 min rijden) was hij al binnen bij mijn rijschoolquote:Op vrijdag 21 februari 2020 16:19 schreef shiz het volgende:
Bij Polo hadden ze toen zo'n Asiatisch dametje. Die had meteen door welke stijl en maat je goed zou staan/passen. En ze hadden een motor uitgesteld om te zien hoe het boeltje aanvoelt als je daadwerkelijk op een motor zit. Dat is wel een dingetje inderdaad.
Maar qua prijs en voor accessoires was Louis ronduit de beste toko!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn kit. Alleen nog eens een andere broek gehaald voor een wat more casual look en luchtigere/kortere handschoenen.
Net m'n dienstrooster binnen en hoef pas helemaal aan het eind volgende maand een paar daagjes wat te doen. Misschien maar eens een rijschool in de buurt zoeken... ik mis het wel, gewoon ff stukkie rondtuffen!
Wat ben je nou ong. kwijt voor je A-opleiding zeg maar (heb dus enige 125cc (Suzuki GSX-R125 X hierboven) ervaring in het buitenland opgedaan)?
En is dat echt zo met dat rijgeschiktheid gebeuren nog, dat maanden duurt?
[..]
- ah nvm
[..]
Vond het toen al zo apart dat je dat nodig had en zo lang duurde.
Lol herkenbaar. Ik heb maandag gereden. Het was mijn eerste les op de weg en ik was ook nog alleen (dus ik had zijn onverdeelde aandacht ). Ik was letterlijk tot op mijn ondergoed nat en zag bij vlagen geen hand voor ogen.quote:Op donderdag 27 februari 2020 07:09 schreef gooddaddy het volgende:
Gisteren motorrijles gehad. Dat was echt geen pretje. Het zou eigenlijk zeker een uur droog blijven met in het tweede uur een klein buitje. Maar dat pakte dus anders uit. Na 10 minuten begon het weer te regenen en daarna te hagelen. Toen ben ik op een gegeven moment op eigen initiatief bij een tankstation gestopt omdat ik mijn handen bijna niet meer voelde. Daar hebben we koffie gedronken en besloten om maar erug te rijden. Wel leuk trouwens dat de instructur zei: "Rij maar naar huis, je weet de weg. Ik volg wel."
En natuurlijk vanaf het moment dat ik van de motor af stap ging de zon schijnen en heeft het ook niet meer geregend
Dit had ik overigens ook. Uiteindelijk ben ik geslaagd voor 1000 euro voor alles (dus laarzen, broek, jas, handschoenen, helm en rugzak) maar ik heb ook jassen aangehad van 700 euro. Ik heb ook maar eerlijk gezegd dat ze deze wel achter mochten houden want dat ga ik toch niet uitgeven voor mijn eerste setquote:Op woensdag 26 februari 2020 09:56 schreef gooddaddy het volgende:
Toen ik helmen aan het passen was, kreeg ik op een gegeven moment een Shoei op mijn hoofd gezet. Die zat dus helemaal perfect. Maar daar was de prijs dan ook naar (¤ 759,-). Dat bedrag had ik in mijn hoofd voor zo ongeveer mijn hele uitrusting.
Heb nu een HJC systeemhelm. Super fijn ding
Ach, beetje overdreven gedoe, 3x spiegels in een woonwijk als je een bocht om gaat.quote:Op donderdag 27 februari 2020 08:44 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Lol herkenbaar. Ik heb maandag gereden. Het was mijn eerste les op de weg en ik was ook nog alleen (dus ik had zijn onverdeelde aandacht ). Ik was letterlijk tot op mijn ondergoed nat en zag bij vlagen geen hand voor ogen.
Viel me trouwens gigantisch tegen.. AVB dingetjes beginnen nu langzaam te landen, 16-3 hiervan examen. Maar ik heb op de weg volgens mij geen kruispunt genaderd zonder dat ik minimaal 2 fouten maakte Vooral het constante scannen/kijken is heel erg wennen, het is 10 jaar geleden dat ik mijn autorijbewijs heb gehaald en ik rijd eigenlijk zelden in de stad (woon zelf in een dorp in Gelderland). Nu moet ik eigenlijk non-stop in- en door de stad rijden waardoor er gevoelsmatig elke 50 meter wel een kruispunt en/of stoplichten zijn..
lol, typisch inderdaad. Dat is zoals lekker op je gemak op de wc gaan zitten voor een nummero 2 en dan de postbode aanbelt om een pakket te bezorgen. Of denken 'oh, de lucht ziet er best ok uit, ff snel op de fiets boodschappen doen' en dan op de terugweg inderdaad ook in een beste bui belanden.quote:Op donderdag 27 februari 2020 07:09 schreef gooddaddy het volgende:
Gisteren motorrijles gehad. Dat was echt geen pretje. Het zou eigenlijk zeker een uur droog blijven met in het tweede uur een klein buitje. Maar dat pakte dus anders uit. Na 10 minuten begon het weer te regenen en daarna te hagelen. Toen ben ik op een gegeven moment op eigen initiatief bij een tankstation gestopt omdat ik mijn handen bijna niet meer voelde. Daar hebben we koffie gedronken en besloten om maar erug te rijden. Wel leuk trouwens dat de instructur zei: "Rij maar naar huis, je weet de weg. Ik volg wel."
En natuurlijk vanaf het moment dat ik van de motor af stap ging de zon schijnen en heeft het ook niet meer geregend
Je positie op de weg gaat in de straatjes iets naar rechts bij rechtsafslaan dus je spiegelt even daarvoor. Bij het uitkomen lijkt mij een nacontrole ook handig. Alleen iedere keer twee spiegels vind ik wel enigszins overdreven.quote:Op donderdag 27 februari 2020 09:46 schreef gooddaddy het volgende:
Was dat vroeger? Want tegenwoordig hoef je helemaal niet te speigelen als je een bocht omgaat
Het lastigste vind ik dat je rechts-links moet spiegelen, terwijl ik om één of andere reden altijd links/rechts spiegel. En die nacontrole de hele tijd
Je doet het niet voor de instructeur, laat staan het CBR.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 16:43 schreef vannelle het volgende:
Nacontrole heb ik ook nooit zo goed begrepen maar als het CBR dat wil kun je het maar beter gewoon doen als je dat pasje wil......
Ik snap het om eerlijk te zijn ook niet echt. Dat 1 keer kijken te weinig is wel, maar waarom zou je situaties die al achter je liggen nog veel aandacht geven? Op het moment dat je een volgende situatie en/of kruispunt nadert en moet remmen dan doe je toch automatisch spiegelcontrole, dan zie je toch alsnog wat er achter je zit?quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je doet het niet voor de instructeur, laat staan het CBR.
De nacontrole is vooral ter verificatie van een eerdere "controle" cq. kijken; of de inschatting daarvan nog steeds juist is. Na-controle moet niet verward worden met controleren of "het" gelukt is.
Kern is dat één keer kijken tijdens het verplaatsen bijna altijd te weinig is om een zich ontwikkelende situatie goed in te kunnen schatten. Dat heeft verder niets te maken met iemands (rij)kwaliteiten.
In het begin moet je dat "automatische" kijkgedrag nofi, nog aanleren...... en het gaat zeker niet om de (laat staan, overdreven) beweging maar om het resulterende vloeiende verlopende rijgedrag dat je "het" daadwerkelijk hebt gezien. Een ervaren bestuurder zoals een examinator, kan prima bepalen of iemand kijkt, het daarmee ook ziet en dat meeneemt in gedrag.
Yep je instructeur heeft gelijk, je gaat niet naar iets staren dat je al eerder hebt gezien, op de motor kijk je meestal vele honderden meters vooruit en bijvoorbeeld 2 of 3 kruispunten.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 09:24 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Ik snap het om eerlijk te zijn ook niet echt. Dat 1 keer kijken te weinig is wel, maar waarom zou je situaties die al achter je liggen nog veel aandacht geven? Op het moment dat je een volgende situatie en/of kruispunt nadert en moet remmen dan doe je toch automatisch spiegelcontrole, dan zie je toch alsnog wat er achter je zit?
Mijn instructeur zegt altijd dat ik niet teveel naar de auto voor me moet kijken, maar het liefst nog wat verder vooruit. Als ik de auto voor me al minimale aandacht geef dan hebben de auto's op het kruispunt achter me helemaal geen prioriteit lijkt me toch
En wat goodaddy op het einde zegt vind ik ook wat vaag inderdaad: je hebt een vaste routine van kijken waarbij je in principe 1 keer naar links kijkt wanneer je rechtsaf wil slaan (en dit doe je al vrij tijdig, voordat je richting aangeeft al). Op het moment dat je het kruispunt bent genaderd kan de situatie wel helemaal veranderd zijn, maar toch hoor ik dan elke keer dat ik dan eigenlijk al klaar moet zijn met kijken.
psies.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 15:23 schreef BlackLining het volgende:
Ik vind het altijd hoogst irritant als ik een auto die ik net nog wel in m'n spiegel zag, kwijt ben. Dat alleen al is reden genoeg om achter je ook in de gaten te houden.
Niet mee eens.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 17:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je doet het niet voor de instructeur, laat staan het CBR.
De nacontrole is vooral ter verificatie van een eerdere "controle" cq. kijken; of de inschatting daarvan nog steeds juist is. Na-controle moet niet verward worden met controleren of "het" gelukt is.
Kern is dat één keer kijken tijdens het verplaatsen bijna altijd te weinig is om een zich ontwikkelende situatie goed in te kunnen schatten. Dat heeft verder niets te maken met iemands (rij)kwaliteiten.
In het begin moet je dat "automatische" kijkgedrag nofi, nog aanleren...... en het gaat zeker niet om de (laat staan, overdreven) beweging maar om het resulterende vloeiende verlopende rijgedrag dat je "het" daadwerkelijk hebt gezien. Een ervaren bestuurder zoals een examinator, kan prima bepalen of iemand kijkt, het daarmee ook ziet en dat meeneemt in gedrag.
Niet mee eens, prima: wat is dan (volgens jou) de functie van het kijken in je spiegels.quote:Op zaterdag 29 februari 2020 16:33 schreef vannelle het volgende:
Bij rijles wordt er geleerd om ná het bijvoorbeeld oversteken van een kruising nogmaals in de spiegels te kijken. Dat is geen controleren van iets dat je al eerder gecontroleerd hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |