abonnementen ibood.com bol.com
pi_191616894
Bij Polo hadden ze toen zo'n Asiatisch dametje. Die had meteen door welke stijl en maat je goed zou staan/passen. En ze hadden een motor uitgesteld om te zien hoe het boeltje aanvoelt als je daadwerkelijk op een motor zit. Dat is wel een dingetje inderdaad.

Maar qua prijs en voor accessoires was Louis ronduit de beste toko!

I4ScwVA.jpg
uSkrvSF.jpg

Mijn kit. Alleen nog eens een andere broek gehaald voor een wat more casual look en luchtigere/kortere handschoenen.

Net m'n dienstrooster binnen en hoef pas helemaal aan het eind volgende maand een paar daagjes wat te doen. Misschien maar eens een rijschool in de buurt zoeken... ik mis het wel, gewoon ff stukkie rondtuffen!

Wat ben je nou ong. kwijt voor je A-opleiding zeg maar (heb dus enige 125cc (Suzuki GSX-R125 X hierboven) ervaring in het buitenland opgedaan)?

En is dat echt zo met dat rijgeschiktheid gebeuren nog, dat maanden duurt?
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juli 2017 19:36 schreef shiz het volgende:
[..]

Maar dat verklaart dus hopelijk een beetje waarom ik liever niet full-in ga. :P Een idee is natuurlijk om hier anderhalf jaar 125cc ervaring op te doen? En dan heb ik in feite al wat praktijkervaring die me dan goed van pas komt als ik na een tijd mogelijk weer in Nederland woon en aangemeld ben om zonder al teveel moeite m'n NL'se restrictieloze A te halen? Tnx, voor die info hoe dat er in NL aantoe gaat, klinkt een stuk chiller.

- Basically dus:
https://www.youtube.com/watch?v=J6ONRzRDH7M
En dan:
https://www.youtube.com/watch?v=KHAOvqd0ej8
Klaar!

Moet die verklaringzooi ook als je al een B-rijbewijs hebt?
https://www.cbr.nl/11240.pp
'De beoordeling van je rijgeschiktheid kan in sommige situaties vier maanden duren. Vul dus ruim (vier maanden) van te voren een Eigen verklaring in en stuur deze op.' ehh.. Que? Wie verzint zoiets?
- ah nvm
quote:
' Procedure Gezondheidsverklaring (Eigen Verklaring)

Voor alle weggebruikers die het rijbewijs A, B, BE of T wil halen en/of zijn rijbewijs wil verlengen en ouder is dan 75 jaar of houder is van het rijbewijs CDE, dient een Gezondheidsverklaring in te vullen.'
Vond het toen al zo apart dat je dat nodig had en zo lang duurde.

[ Bericht 1% gewijzigd door shiz op 21-02-2020 16:35:24 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ shiz
  vrijdag 21 februari 2020 @ 17:07:13 #102
262933 BlackLining
Meer gas geven.
pi_191617491
Dat hoeft alleen als je zo dom bent om ja te antwoorden op de vraag of je aandoeningen hebt die mogelijk de rijvaardigheid negatief benvloeden :+
Don't discuss with an idiot. He'll take you down to his level and beat you with experience.
  vrijdag 21 februari 2020 @ 18:51:13 #103
237147 nickhguitar
Held van beroep
pi_191618900
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:19 schreef shiz het volgende:
Bij Polo hadden ze toen zo'n Asiatisch dametje. Die had meteen door welke stijl en maat je goed zou staan/passen. En ze hadden een motor uitgesteld om te zien hoe het boeltje aanvoelt als je daadwerkelijk op een motor zit. Dat is wel een dingetje inderdaad.

Maar qua prijs en voor accessoires was Louis ronduit de beste toko!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Mijn kit. Alleen nog eens een andere broek gehaald voor een wat more casual look en luchtigere/kortere handschoenen.

Net m'n dienstrooster binnen en hoef pas helemaal aan het eind volgende maand een paar daagjes wat te doen. Misschien maar eens een rijschool in de buurt zoeken... ik mis het wel, gewoon ff stukkie rondtuffen!

Wat ben je nou ong. kwijt voor je A-opleiding zeg maar (heb dus enige 125cc (Suzuki GSX-R125 X hierboven) ervaring in het buitenland opgedaan)?

En is dat echt zo met dat rijgeschiktheid gebeuren nog, dat maanden duurt?
[..]

- ah nvm
[..]

Vond het toen al zo apart dat je dat nodig had en zo lang duurde.
Morgen maar eens even kijken bij Louis in Duitsland dan ;) Klein stukje rijden maar ach. Als ik alles ineens doorloop dan ben ik ongeveer 1250 euro kwijt aan mijn rijbewijs (alles inclusief). En wat betreft de gezondheidsverklaring: toen ik het CBR uitliep na afloop van mijn theorie examen heb ik 'm meteen aangevraagd, toen ik thuis was (20 min rijden) was hij al binnen bij mijn rijschool :P

Vanmiddag nog even bij een winkel bij ons in de buurt geweest. Setje gevonden van broek+jas+helm, samen ongeveer 700 euro. Daar komen dan nog schoenen en handschoenen bij. Ik heb gezegd dat ik toch eerst nog even verder wilde kijken, maar an sich wel fijn advies gekregen m.b.t. bijv. de helm :)
pi_191660517
Voor als mensen nog kleding zoeken, komend weekend is er een sale in Utrecht

https://www.nieuwsmotor.n(...)illiet-motozoom-over
pi_191691336
Heb alleen mijn helm en handschoenen nieuw gekocht. Maandje geleden via Facebook een DFI ja op de kop getikt voor 35 euro en afgelopen weekens een Apex motorjeans voor 40 euro. Scheelt toch weer heel wat.
Het is wat.......
pi_191691752
Een helm is toch iets waar ik best wat geld voor wil uitgeven.
HJC helmen hoeven ook niet heel erg duur te zijn, vind ik een goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben.
The ripple effect starts with making a splash ~ shiz
pi_191692360
Toen ik helmen aan het passen was, kreeg ik op een gegeven moment een Shoei op mijn hoofd gezet. Die zat dus helemaal perfect. Maar daar was de prijs dan ook naar ( 759,-). Dat bedrag had ik in mijn hoofd voor zo ongeveer mijn hele uitrusting.
Heb nu een HJC systeemhelm. Super fijn ding
Het is wat.......
pi_191707402
Gisteren motorrijles gehad. Dat was echt geen pretje. Het zou eigenlijk zeker een uur droog blijven met in het tweede uur een klein buitje. Maar dat pakte dus anders uit. Na 10 minuten begon het weer te regenen en daarna te hagelen. Toen ben ik op een gegeven moment op eigen initiatief bij een tankstation gestopt omdat ik mijn handen bijna niet meer voelde. Daar hebben we koffie gedronken en besloten om maar erug te rijden. Wel leuk trouwens dat de instructur zei: "Rij maar naar huis, je weet de weg. Ik volg wel."
En natuurlijk vanaf het moment dat ik van de motor af stap ging de zon schijnen en heeft het ook niet meer geregend :(
Het is wat.......
  donderdag 27 februari 2020 @ 08:44:09 #109
237147 nickhguitar
Held van beroep
pi_191708388
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 07:09 schreef gooddaddy het volgende:
Gisteren motorrijles gehad. Dat was echt geen pretje. Het zou eigenlijk zeker een uur droog blijven met in het tweede uur een klein buitje. Maar dat pakte dus anders uit. Na 10 minuten begon het weer te regenen en daarna te hagelen. Toen ben ik op een gegeven moment op eigen initiatief bij een tankstation gestopt omdat ik mijn handen bijna niet meer voelde. Daar hebben we koffie gedronken en besloten om maar erug te rijden. Wel leuk trouwens dat de instructur zei: "Rij maar naar huis, je weet de weg. Ik volg wel."
En natuurlijk vanaf het moment dat ik van de motor af stap ging de zon schijnen en heeft het ook niet meer geregend :(
Lol herkenbaar. Ik heb maandag gereden. Het was mijn eerste les op de weg en ik was ook nog alleen (dus ik had zijn onverdeelde aandacht :P ). Ik was letterlijk tot op mijn ondergoed nat en zag bij vlagen geen hand voor ogen.

Viel me trouwens gigantisch tegen.. AVB dingetjes beginnen nu langzaam te landen, 16-3 hiervan examen. Maar ik heb op de weg volgens mij geen kruispunt genaderd zonder dat ik minimaal 2 fouten maakte :') Vooral het constante scannen/kijken is heel erg wennen, het is 10 jaar geleden dat ik mijn autorijbewijs heb gehaald en ik rijd eigenlijk zelden in de stad (woon zelf in een dorp in Gelderland). Nu moet ik eigenlijk non-stop in- en door de stad rijden waardoor er gevoelsmatig elke 50 meter wel een kruispunt en/of stoplichten zijn..
  donderdag 27 februari 2020 @ 08:45:54 #110
237147 nickhguitar
Held van beroep
pi_191708403
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2020 09:56 schreef gooddaddy het volgende:
Toen ik helmen aan het passen was, kreeg ik op een gegeven moment een Shoei op mijn hoofd gezet. Die zat dus helemaal perfect. Maar daar was de prijs dan ook naar ( 759,-). Dat bedrag had ik in mijn hoofd voor zo ongeveer mijn hele uitrusting.
Heb nu een HJC systeemhelm. Super fijn ding
Dit had ik overigens ook. Uiteindelijk ben ik geslaagd voor 1000 euro voor alles (dus laarzen, broek, jas, handschoenen, helm en rugzak) maar ik heb ook jassen aangehad van 700 euro. Ik heb ook maar eerlijk gezegd dat ze deze wel achter mochten houden want dat ga ik toch niet uitgeven voor mijn eerste set :P
pi_191708692
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 08:44 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Lol herkenbaar. Ik heb maandag gereden. Het was mijn eerste les op de weg en ik was ook nog alleen (dus ik had zijn onverdeelde aandacht :P ). Ik was letterlijk tot op mijn ondergoed nat en zag bij vlagen geen hand voor ogen.

Viel me trouwens gigantisch tegen.. AVB dingetjes beginnen nu langzaam te landen, 16-3 hiervan examen. Maar ik heb op de weg volgens mij geen kruispunt genaderd zonder dat ik minimaal 2 fouten maakte :') Vooral het constante scannen/kijken is heel erg wennen, het is 10 jaar geleden dat ik mijn autorijbewijs heb gehaald en ik rijd eigenlijk zelden in de stad (woon zelf in een dorp in Gelderland). Nu moet ik eigenlijk non-stop in- en door de stad rijden waardoor er gevoelsmatig elke 50 meter wel een kruispunt en/of stoplichten zijn..
Ach, beetje overdreven gedoe, 3x spiegels in een woonwijk als je een bocht om gaat.
Hanky Panky Shangai
pi_191709174
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 07:09 schreef gooddaddy het volgende:
Gisteren motorrijles gehad. Dat was echt geen pretje. Het zou eigenlijk zeker een uur droog blijven met in het tweede uur een klein buitje. Maar dat pakte dus anders uit. Na 10 minuten begon het weer te regenen en daarna te hagelen. Toen ben ik op een gegeven moment op eigen initiatief bij een tankstation gestopt omdat ik mijn handen bijna niet meer voelde. Daar hebben we koffie gedronken en besloten om maar erug te rijden. Wel leuk trouwens dat de instructur zei: "Rij maar naar huis, je weet de weg. Ik volg wel."
En natuurlijk vanaf het moment dat ik van de motor af stap ging de zon schijnen en heeft het ook niet meer geregend :(
lol, typisch inderdaad. Dat is zoals lekker op je gemak op de wc gaan zitten voor een nummero 2 en dan de postbode aanbelt om een pakket te bezorgen. Of denken 'oh, de lucht ziet er best ok uit, ff snel op de fiets boodschappen doen' en dan op de terugweg inderdaad ook in een beste bui belanden. :N _O-
The ripple effect starts with making a splash ~ shiz
pi_191709182
Was dat vroeger? Want tegenwoordig hoef je helemaal niet te speigelen als je een bocht omgaat

Het lastigste vind ik dat je rechts-links moet spiegelen, terwijl ik om n of andere reden altijd links/rechts spiegel. En die nacontrole de hele tijd
Het is wat.......
pi_191710722
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2020 09:46 schreef gooddaddy het volgende:
Was dat vroeger? Want tegenwoordig hoef je helemaal niet te speigelen als je een bocht omgaat

Het lastigste vind ik dat je rechts-links moet spiegelen, terwijl ik om n of andere reden altijd links/rechts spiegel. En die nacontrole de hele tijd
Je positie op de weg gaat in de straatjes iets naar rechts bij rechtsafslaan dus je spiegelt even daarvoor. Bij het uitkomen lijkt mij een nacontrole ook handig. Alleen iedere keer twee spiegels vind ik wel enigszins overdreven.

Daarnaast rem je ook af..
Hanky Panky Shangai
pi_191719324
Je remt idd af voor een bocht, maar als jij met 30 door een woonwijk gaat en gewoon een overzichtelijke bocht moet maken hoef je niet met je rem af te remmen. Dan doe je dat gewoon op de motor (als je berhaupt al moet afremmen). En dan hoef je weer niet te spiegelen voor de bocht (althans, dat vertelt mijninstructeur mij)

Dat hele nacontrole gedoe heb ik eigenlijk nooit begrepen. Waarom is dat? Om te kijken of ik toch niet een auto over het hoofd gezien heb die nu ineens heel snel op me af komt?
En dat terwijl ze je leren dat als je 10 meter voor de bocht geen ander verkeer ziet hoef je vijf meter voor de bocht niet nog eens te kijken? :?
Het is wat.......
pi_191736498
Gaat het hier wel over hetzelfde? Een bocht nemen is natuurlijk niet hetzelfde als afslaan.
Bij een bocht volg je gewoon de weg waar je al op rijdt en hoef je m.i. niet vaker te spiegelen dan je al doet.
Afslaan is dan weer een ander verhaal, dan komen de kijktechnieken wl aan bod.
Nacontrole heb ik ook nooit zo goed begrepen maar als het CBR dat wil kun je het maar beter gewoon doen als je dat pasje wil......
  vrijdag 28 februari 2020 @ 17:54:37 #117
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191737564
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 16:43 schreef vannelle het volgende:
Nacontrole heb ik ook nooit zo goed begrepen maar als het CBR dat wil kun je het maar beter gewoon doen als je dat pasje wil......
Je doet het niet voor de instructeur, laat staan het CBR.
De nacontrole is vooral ter verificatie van een eerdere "controle" cq. kijken; of de inschatting daarvan nog steeds juist is. Na-controle moet niet verward worden met controleren of "het" gelukt is.

Kern is dat n keer kijken tijdens het verplaatsen bijna altijd te weinig is om een zich ontwikkelende situatie goed in te kunnen schatten. Dat heeft verder niets te maken met iemands (rij)kwaliteiten.

In het begin moet je dat "automatische" kijkgedrag nofi, nog aanleren...... en het gaat zeker niet om de (laat staan, overdreven) beweging maar om het resulterende vloeiende verlopende rijgedrag dat je "het" daadwerkelijk hebt gezien. Een ervaren bestuurder zoals een examinator, kan prima bepalen of iemand kijkt, het daarmee ook ziet en dat meeneemt in gedrag.
Hegel: "De waarheid is subjectief"
  zaterdag 29 februari 2020 @ 09:24:42 #118
237147 nickhguitar
Held van beroep
pi_191748771
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:54 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je doet het niet voor de instructeur, laat staan het CBR.
De nacontrole is vooral ter verificatie van een eerdere "controle" cq. kijken; of de inschatting daarvan nog steeds juist is. Na-controle moet niet verward worden met controleren of "het" gelukt is.

Kern is dat n keer kijken tijdens het verplaatsen bijna altijd te weinig is om een zich ontwikkelende situatie goed in te kunnen schatten. Dat heeft verder niets te maken met iemands (rij)kwaliteiten.

In het begin moet je dat "automatische" kijkgedrag nofi, nog aanleren...... en het gaat zeker niet om de (laat staan, overdreven) beweging maar om het resulterende vloeiende verlopende rijgedrag dat je "het" daadwerkelijk hebt gezien. Een ervaren bestuurder zoals een examinator, kan prima bepalen of iemand kijkt, het daarmee ook ziet en dat meeneemt in gedrag.
Ik snap het om eerlijk te zijn ook niet echt. Dat 1 keer kijken te weinig is wel, maar waarom zou je situaties die al achter je liggen nog veel aandacht geven? Op het moment dat je een volgende situatie en/of kruispunt nadert en moet remmen dan doe je toch automatisch spiegelcontrole, dan zie je toch alsnog wat er achter je zit?

Mijn instructeur zegt altijd dat ik niet teveel naar de auto voor me moet kijken, maar het liefst nog wat verder vooruit. Als ik de auto voor me al minimale aandacht geef dan hebben de auto's op het kruispunt achter me helemaal geen prioriteit lijkt me toch :P

En wat goodaddy op het einde zegt vind ik ook wat vaag inderdaad: je hebt een vaste routine van kijken waarbij je in principe 1 keer naar links kijkt wanneer je rechtsaf wil slaan (en dit doe je al vrij tijdig, voordat je richting aangeeft al). Op het moment dat je het kruispunt bent genaderd kan de situatie wel helemaal veranderd zijn, maar toch hoor ik dan elke keer dat ik dan eigenlijk al klaar moet zijn met kijken.
  zaterdag 29 februari 2020 @ 15:09:56 #119
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191753494
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 09:24 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Ik snap het om eerlijk te zijn ook niet echt. Dat 1 keer kijken te weinig is wel, maar waarom zou je situaties die al achter je liggen nog veel aandacht geven? Op het moment dat je een volgende situatie en/of kruispunt nadert en moet remmen dan doe je toch automatisch spiegelcontrole, dan zie je toch alsnog wat er achter je zit?

Mijn instructeur zegt altijd dat ik niet teveel naar de auto voor me moet kijken, maar het liefst nog wat verder vooruit. Als ik de auto voor me al minimale aandacht geef dan hebben de auto's op het kruispunt achter me helemaal geen prioriteit lijkt me toch :P

En wat goodaddy op het einde zegt vind ik ook wat vaag inderdaad: je hebt een vaste routine van kijken waarbij je in principe 1 keer naar links kijkt wanneer je rechtsaf wil slaan (en dit doe je al vrij tijdig, voordat je richting aangeeft al). Op het moment dat je het kruispunt bent genaderd kan de situatie wel helemaal veranderd zijn, maar toch hoor ik dan elke keer dat ik dan eigenlijk al klaar moet zijn met kijken.
Yep je instructeur heeft gelijk, je gaat niet naar iets staren dat je al eerder hebt gezien, op de motor kijk je meestal vele honderden meters vooruit en bijvoorbeeld 2 of 3 kruispunten.
In de auto kijken bestuurders (nofi) vaak niet verder dan zeg helft van de eigen kilometersnelheid in meters. Ze schrikken dan van situaties die ze al lang hadden kunnen inschatten.
Op de motor kijk je minimaal 5x de snelheid. Vaak zover dat je al ruimschoots rekening kunt houden met stoplichten, kruispunten en wegverloop verderop.

Het is in het begin ook lastig om sommige gedragingen bewust te plaatsen die je misschien "onbewust" al een beetje doet.
Nogmaals het gaat niet om te kijken wat er is gebeurd maar wat daar gaat gebeuren. Je moet als een panter gaan loeren naar alles wat van invloed kan gaan zijn. Zelf denk ik daarbij allereerst aan mijzelf omdat ik geen veiligheidskooi heb die mij overhoopt beschermd.

De haast dwangmatige routine zorgt voor systematiek in je gedrag en die mag je best vaker doen waarbij je telkens weer goed vooruit(kijkend) alles scant.
Sowieso keek je al periodiek (zeg elke 5-10 seconde) in je beide spiegels en bij het zijwaarts verplaatsen doe je dat wat explicieter: n keer om te kijken en de tweede keer (nacontrole) of de "kijkuitkomst" nog steeds klopt voor wat je van plan bent.
NB: dat periodiek achterwaarts spiegelen is om te "zien" dat daar niets is dat een gevaar kan gaan vormen.

Probeer je voor te stellen hoe wij mensen actief kijken om te bepalen of iets, hoe snel zich waar naartoe beweegt. "Neem een foto van een kijkmoment".... op basis van die ne foto kan je NIET bepalen hoe snel en in welke richting iets gaat. Hooguit waar/wat op dat moment is.
Maak nu een volgende snapshot van een seconde later... en je kunt al veel beter inschatten hoe een situatie zich zal gaan ontwikkelen.

Wat je moet aanleren is een steeds totaalplaatje te maken van de verkeerssituatie die zich continu zal wijzigen, al was het maar omdat je jezelf daarin verplaatst.

In het extreme vertel je (ik mijzelf nog steeds) continu waar zich wat bevindt dat mogelijk kan vragen om een passende reactie, inclusief afwegen of anderen jou daarbij ook gezien hebben en voorts overeenkomstig reageren.
In het begin is dat best "vermoeiend" omdat je enorm wordt afgeleid door het ronkende "motorgebeuren" zelf en alle geweldige indrukken die je daarbij ("adrenaline") opdoet.
En van de redenen dat langer dan 2 uur lessen, buiten gezellig & leuk, imho vaak weinig toevoegt. Een tip om mee te nemen bij een examen...... hooguit een half uurtje voorafgaand om dan relaxt ingereden te laten zien dat je het verkeer beheerst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 29-02-2020 15:17:27 ]
Hegel: "De waarheid is subjectief"
  zaterdag 29 februari 2020 @ 15:23:40 #120
262933 BlackLining
Meer gas geven.
pi_191753703
Ik vind het altijd hoogst irritant als ik een auto die ik net nog wel in m'n spiegel zag, kwijt ben. Dat alleen al is reden genoeg om achter je ook in de gaten te houden.
Don't discuss with an idiot. He'll take you down to his level and beat you with experience.
  Moderator / FP / PTA's redder in nood zaterdag 29 februari 2020 @ 15:25:47 #121
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_191753732
Feitelijk moet je gewoon op elk moment plompverloren kunnen benoemen wat er 360 graden om je heen gebeurt.. scannen, lles, en niet soms, maar continu..

3 kruisingen vooruit is een beetje overdreven, maar het is beter om te kijken wat die auto voor je gaat doen en waarom; als je ziet dat iemand invoegt op de linkerrijstrook van de snelweg, laten we zeggen 5 - 10 auto's voor je, wt je gewoon dat er een lichte remaktie aankomt omdat iedereen die tussenruimte wil herstellen.. als je 150 meter voor je ziet dat er mensen naar een oversteekplaats lopen, weet je dat er een remaktie aankomt.. als je ziet at je verkeerslichten nadrt, ga je in je spiegels kijken wat er achter je zit, en om je heen kijken waar je heen kunt als die snurker je niet ziet.. anticiperen op wat je ziet, en laten zien aan je instructeur dat je dat ook gezien hebt en klaar bent voor onverwachte dingen.

Je moet jezelf gewoon continu van informatie voorzien die jou helpt om jezelf veilig te kunnen voortbewegen in de situatie waarin je rijdt.. je bent veeeeeeeel intensiever bezig met het verkeer als dat je in en auto zou zijn, domweg omdat je superkwetsbaar bent.. Als je dat kunt laten zien aan je instructeur/examinator, ben je al bijna geslaagd..
[b]Torque makes life easy.[/b]
  Moderator / FP / PTA's redder in nood zaterdag 29 februari 2020 @ 15:27:15 #122
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_191753754
quote:
4s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 15:23 schreef BlackLining het volgende:
Ik vind het altijd hoogst irritant als ik een auto die ik net nog wel in m'n spiegel zag, kwijt ben. Dat alleen al is reden genoeg om achter je ook in de gaten te houden.
psies.

Iets missen betekent geen deuk, maar verband, gips en ellende. You need to be on top of your game.
[b]Torque makes life easy.[/b]
pi_191754826
quote:
12s.gif Op vrijdag 28 februari 2020 17:54 schreef Vallon het volgende:

[..]

Je doet het niet voor de instructeur, laat staan het CBR.
De nacontrole is vooral ter verificatie van een eerdere "controle" cq. kijken; of de inschatting daarvan nog steeds juist is. Na-controle moet niet verward worden met controleren of "het" gelukt is.

Kern is dat n keer kijken tijdens het verplaatsen bijna altijd te weinig is om een zich ontwikkelende situatie goed in te kunnen schatten. Dat heeft verder niets te maken met iemands (rij)kwaliteiten.

In het begin moet je dat "automatische" kijkgedrag nofi, nog aanleren...... en het gaat zeker niet om de (laat staan, overdreven) beweging maar om het resulterende vloeiende verlopende rijgedrag dat je "het" daadwerkelijk hebt gezien. Een ervaren bestuurder zoals een examinator, kan prima bepalen of iemand kijkt, het daarmee ook ziet en dat meeneemt in gedrag.
Niet mee eens.
Bij rijles wordt er geleerd om n het bijvoorbeeld oversteken van een kruising nogmaals in de spiegels te kijken. Dat is geen controleren van iets dat je al eerder gecontroleerd hebt.
1x kijken voor/tijdens (bij tijdens ben je al te laat) is inderdaad te weinig, die 2e keer kan je veel informatie geven over bijvoorbeeld de snelheid van iemand die achter je rijdt.
Ook tijdens het rijden op een rechte weg is regelmatig spiegelen heel nuttig, je weet dan wat er zich om je heen afspeelt.
Maar nacontrole na het oversteken van een kruising? Zou niet weten waarom. Behalve dan dat het CBR dat wil zien.
  zondag 1 maart 2020 @ 00:15:33 #124
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191764592
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 februari 2020 16:33 schreef vannelle het volgende:
Bij rijles wordt er geleerd om n het bijvoorbeeld oversteken van een kruising nogmaals in de spiegels te kijken. Dat is geen controleren van iets dat je al eerder gecontroleerd hebt.
Niet mee eens, prima: wat is dan (volgens jou) de functie van het kijken in je spiegels.

Waarschijnlijk doelen we op hetzelfde: zorgen dat je het totaalplaatje houdt van het verkeersbeeld om je heen. Onderdeel daarvan is - als gezegd sws - regelmatig spiegelen niet om de beweging of het CBR te plezieren maar om te kunnen waarnemen en dat meenemen in je vloeiend rijgedrag.

Dat je na een actie zaken "controleert" noem ik - woordgesteggel - geen nacontrole maar een nieuwe observatie van de situatie die er dan (mogelijk/bij) is of kan zijn ontstaan. Strikt genomen ben je continu aan het controleren.

Voorbeeld van je kruispunt is dat bij het oversteken daarvan iemand achter je, met je in- of achterlangs kan zijn meegedraaid - denk aan "ingehaald" worden in de bocht of op het kruispunt - zodat die naast je zit. Dat moet je weten voordat je al of niet iets gaat doen bij een volgende actie.
Nacontrole is voor mij: "vaststellen" of een ingeschatte situatie nog steeds geldig is voordat je een vervolgactie neemt.

Hierbij wil ik benadrukken dat het CBR geen term kent als nacontrole. De enige keer dat het handeling in de "rijprocedure A" wordt genoemd is: " bron CBR Wanneer niet zoveel mogelijk naar links of rechts is voorgesorteerd, moet even voor het ingaan van de bocht nog over de schouder worden gekeken (nacontrole)."
Hegel: "De waarheid is subjectief"
pi_191788501
Ik moet sowieso wel zeggen dat ik door mijn motorrijlessen er achter ben gekomen dat ik in de auto onbewust vaak in mijn achteruitkijkspiegel kijk. Ik mis die op de motor best wel erg. Heb me inderdaad ook moeten aanwennen om met grote regelmaat in de speigels te kijken op de motor zodat ik het overzicht kan behouden
Het is wat.......
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')