quote:
Op zondag 22 december 2019 11:58 schreef KennyPowers het volgende:[..]
Had de trilogie via bol een tijdje terug. Misschien vandaag aan beginnen.
Nog dingen die ik moet weten voor mijn 1e souls game of gewoon blind spelen?
Als je echt een Souls beginner bent:
Het is óók een RPG, het draait niet alleen om skills maar ook om stats. Als je een beginner bent heb je dat vaak nog niet in de gaten en denk je al snel dat het allemaal te moeilijk is. Dit had ik ook bij mijn eerste Soulsborne game. Als je denkt dat een baas je te moeilijk is, dan hoeft dat niet alleen aan jou skills te liggen. Misschien is je lvl te laag of is je tactiek niet goed.
Het échte moeilijke aan DS zijn de bazen. Een verschil met andere games is dat je tussen de bazen door altijd alert moet zijn. Bij de meeste andere games kun je bij wijze van spreken met je andere hand een broodje smeren. Dat werkt bij Souls niet. Het is geen God of War. Als je beide games niet kent en je ziet het van een afstandje, denk je dat het hetzelfde genre is. Maar het zijn compleet andere dingen. Bij andere games ga je niet zomaar dood, dan moet je wel heel erg veel missers maken. Bij DS is dit anders. Even niet opletten kan fataal zijn, ook buiten de bazen om. Als je gewoon oplet (buiten de bazen om) kom je goed door de levels heen.
Als je in een nieuw gebied bent is het goed om dit even rustig uit te kammen. Je krijgt gevoel voor de omgeving waar je zit en veel routes leiden terug naar plaatsen die je al kent. Vaak open je shortcuts zodat je de volgende keer eerder terug bent op de plek waar je de vorige keer terugliep of doodging.
Een interessant aspect aan deze games is hoe je levels omhoog gaat. Dit gaat door middel van het verzamelen van Souls. Souls verdien je door vijanden de verslaan en het gebruiken van items die je vindt. Bij een NPC, waar je altijd naar terug kunt via een bonfire "koop" je levels met deze Souls. Als je dood gaat verlies je de Souls die je op dat moment hebt. De levels raak je niet kwijt. Je krijgt nog 1 kans om deze verloren Souls terug te krijgen en dat is door terug te gaan naar de plaats waar je ze verloren had. Ga je op de weg daarheen nogmaals dood, dan ben je ze voor altijd kwijt.
Als je veel Souls (XP) hebt en je kunt een level kopen, kies dan eieren voor je geld en ga terug en "koop" een level. Ook al ben je net zo ver. Als je dood gaat krijg je spijt. DS is een zeer moeilijke game, maar door te levellen maak je hem veel meer draaglijk.
Als je levelt kun je kiezen waarin je levelt. De 2 belangrijkste dingen waarin je vooral in het begin moet investeren zijn VIT (vitality) dit is gewoon je maximum
HP en END (endurance) dit is je stamina. Dat max
HP belangrijk is lijkt me vanzelfsprekend. Stamina is de groene balk onder je rode
HP balk. Door je wapen je gebruiken gebruik je stamina. Maar ook door aanvallen te blocken, wegduiken, rennen (met circle button). Stamina is niet alleen om aan te vallen maar ook heel belangrijk voor je verdediging!
Wat ik veel mensen verkeerd zie doen is dat ze pas bij 10% of 20% estus flasks (HP potions) gaan gebruiken. Als je in de tussentijd een klap krijgt ben je dood. Ik zelf gebruik deze vaak al bij 50% en 60%. Bij snelle gevechten, waarbij ik zeker weet dat ik genoeg estus heb dan doe ik dit vaak al bij 70%. Zo heeft die baas geen kans.
Als je tijdens zo'n gevecht tot rust moet komen om je stamina balk te vullen kun je beter wegrennen en uit de buurt blijven. Dit wegrennen gaat veel sneller met genoeg stamina. Zorg dat je altijd wat stamina hebt om weg te rennen of weg te duiken (parryen).
Probeer bij grotere/tragere/lompere bazen aan zijn achterkant te staan als je hem damaget. De meeste schade doet hij meestal aan de voorkant.
Kleinere bazen zijn sneller maar hebben minder bereik. Hier is parryen extra effectief.
[ Bericht 2% gewijzigd door Ixnay op 22-12-2019 17:22:16 ]