In mijn ervaring niet, burn-out is vooral gerelateerd aan mensen die hun eigen grenzen niet kennen en dat heeft niets met opleiding of positie in de organisatie te maken.quote:Op maandag 16 december 2019 10:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Hebben die ook vaker een burn out?
Dus 200% tot de bom barst en daarna zien ze het licht?
Of die hun grenzen niet aan kunnen/mogen geven. Zoals ziek zijnquote:Op maandag 16 december 2019 11:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
In mijn ervaring niet, burn-out is vooral gerelateerd aan mensen die hun eigen grenzen niet kennen en dat heeft niets met opleiding of positie in de organisatie te maken.
Het is geen structureel probleem. Ik moet gaan (yoga), kom er later nog op terugquote:Op maandag 16 december 2019 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Aan je verhalen te zien dus niet. 3 man vrij en 1 naar een cursus en er is al een groot probleem. Dan is er iemand onverwacht ziek en de rest kan het oplossen.
Dit is structureel zo, althans zo breng je het. En dus zou het bedrijf er goed aan doen een systeem te hebben waarbij er mensen reserve staan, als het allemaal zo tijd kritisch is als jij beweert.
[..]
Niet iedereen heeft een kantoorbaan.
[..]
Voorbeelden van n=1 voegen weinig toe.
Als ik mijn enkel verstuik zal ik mezelf inzetten voor de zaak waar mogelijk. Maar ik neem mijn laptop standaard niet mee naar huis en als ik me ziek meld, ben ik ook ziek en wens dan weer beter te worden en niet met werk bezig te zijn.
Ik stel mijn gezondheid voor op de bedrijfsvoering; als het bedrijf omvalt omdat 1 persoon ziek is dan is het bedrijf ongezond en dat is buiten mijn bereik.
Je kunt je werk makkelijk anders indelen en hoeft vaak niet direct productie te draaien. Een week op 60% draaien heeft niet direct impact, terwijl dat niet gaat in een operationele rol.quote:Op maandag 16 december 2019 11:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan lager ziekteverzuim onder leidinggevenden?
Ja dat dus. Heb liever dat iemand die uitvoerend werk is gewoon ziek is en niet eerst gaat lopen aanmodderen op halve kracht. Is planningstechnisch veel onhandiger.quote:Op maandag 16 december 2019 11:32 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Je kunt je werk makkelijk anders indelen en hoeft vaak niet direct productie te draaien. Een week op 60% draaien heeft niet direct impact, terwijl dat niet gaat in een operationele rol.
Klopt, niemand is volmaakt en ook iedereen is te missen.quote:Op donderdag 12 december 2019 21:09 schreef Bart2002 het volgende:
Mensen zijn nou eenmaal niet gelijk. En 90% van de mensheid denkt harder en slimmer te werken dan zijn collega's.
Ja, nee, klinkt echt ideaal zeg.quote:Op zondag 15 december 2019 21:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bij ons op de afdeling wordt de kantjes eraf lopen niet geaccepteerd. Ik was in mijn derde week behoorlijk ziek (zwaar verkouden, verhoging, koppijn), maar er werd me wel verteld dat het ziekteverzuim heel laag is en dat ze dat zo willen houden. We hebben een OR lid in het team en hem wordt verweten dat hij teveel weg is voor de OR..
Hardop gelachen.quote:Op maandag 16 december 2019 10:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mensen die hogere functies hebben, voelen zich betrokkener en verantwoordelijker.
[..]
Het is inderdaad verbijsterend hoe slecht er door managers eigenlijk gestuurd en gelet wordt op individuele medewerkers. Als je een beetje slim bent kun je in veel organisaties jarenlang maar een beetje aanlummelen en je met een vlotte babbel overal uitkletsen. 1 vlot functioneringsgesprek en je hebt zo een verlenging te pakken, zeker als andere medewerkers verder niet veel over je hebben geklaagd.quote:Op maandag 16 december 2019 12:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt, niemand is volmaakt en ook iedereen is te missen.
Wat mij wel opvalt is dat juist collega's die doen wat ze moeten doen en nooit klagen er als eerste uitvliegen bij een reorganisatie. Daarom geloof ik ook niet zo in al die functioneringsgesprekken.
Dat klinkt ook niet erg prettig moet ik zeggen. Ik vind dat je wel altijd uit moet gaan van het principe dat mensen eerlijk zijn over hun verzuim maar dit komt erg wantrouwig over.quote:Op zondag 15 december 2019 21:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bij ons op de afdeling wordt de kantjes eraf lopen niet geaccepteerd. Ik was in mijn derde week behoorlijk ziek (zwaar verkouden, verhoging, koppijn), maar er werd me wel verteld dat het ziekteverzuim heel laag is en dat ze dat zo willen houden. We hebben een OR lid in het team en hem wordt verweten dat hij teveel weg is voor de OR..
Dat niet “mogen” ziekmelden zou ik wel een dingetje vinden eigenlijk. Net zoals de houding tov de OR medewerker. Zegt erg veel over de bedrijfscultuur. Ik zou hier niet willen werken.quote:Op maandag 16 december 2019 11:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
In mijn ervaring niet, burn-out is vooral gerelateerd aan mensen die hun eigen grenzen niet kennen en dat heeft niets met opleiding of positie in de organisatie te maken.
Ergens is dat ook een prestatie.quote:Op maandag 16 december 2019 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Een collega waarvan wij al lang wisten dat hij echt geen reet uitvoerde was ontslagen. Hij had dezelfde functie als ik, waarbij ik minimaal 20 mails per dag van buiten kreeg. Toen hij weg ging was zijn mailbox doorgeschakeld naar mij. Hij is direct na zijn ontslag op non actief gezet en had dus geen kans om zaken af te ronden of contactpersonen te informeren.
Na zijn plotselinge vertrek is er 1 (!!!) email van buitenaf binnen gekomen. En dat was nog een nieuwsbrief op. Dus van de 1 op andere dag niet meer op zijn werk gekomen en buiten zijn collega's heeft helemaal niemand het gemerkt.
Ik vind het ook redelijk extreem maar ik ga er geen speciale aandacht aan besteden om het tegen te gaan. Overigens zelf wel een collega naar huis gestuurd vorige week omdat ze er echt als een zielig vogeltje bij zat.quote:Op maandag 16 december 2019 14:49 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat niet “mogen” ziekmelden zou ik wel een dingetje vinden eigenlijk. Zegt erg veel over de bedrijfscultuur.
Let wel, dit komt vanuit de groep en niet vanuit management. Ik kan niet gaan roepen dat mensen eens wat vaker ziek moeten melden. Ik ga er zelf gewoon milder mee om dan mijn voorganger, en ik neem aan dat de groep er op termijn ook wat milder naar gaat kijken.quote:Op maandag 16 december 2019 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat klinkt ook niet erg prettig moet ik zeggen. Ik vind dat je wel altijd uit moet gaan van het principe dat mensen eerlijk zijn over hun verzuim maar dit komt erg wantrouwig over.
Jezusquote:Op maandag 16 december 2019 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Een collega waarvan wij al lang wisten dat hij echt geen reet uitvoerde was ontslagen. Hij had dezelfde functie als ik, waarbij ik minimaal 20 mails per dag van buiten kreeg. Toen hij weg ging was zijn mailbox doorgeschakeld naar mij. Hij is direct na zijn ontslag op non actief gezet en had dus geen kans om zaken af te ronden of contactpersonen te informeren.
Na zijn plotselinge vertrek is er 1 (!!!) email van buitenaf binnen gekomen. En dat was nog een nieuwsbrief op. Dus van de 1 op andere dag niet meer op zijn werk gekomen en buiten zijn collega's heeft helemaal niemand het gemerkt.
Spreken jullie als directe collega's haar daar op aan?quote:Op maandag 16 december 2019 11:35 schreef Queryn het volgende:
Heb een collega die vind dat zij de ster van het team is, maar ze functioneert voor geen meter. Alles wat ze doet moet door anderen weer gecorrigeerd worden omdat ze fouten maakt of verkeerde conclusies trekt. Is al honderd keer tegen haar en tegen leidinggevenden gezegd maar niemand doet er iets mee. Maar vervolgens wel janken als andere complimenten krijgen en roepen dat ze zo onder gewaardeerd wordt. Ze belt continu voor prive doeleinden, kletst de hele dag door, komt te laat en maakt veel te weinig uren.
Dit soort dingen ook meegemaakt ja. Mensen die vooraf dit soort eisen in hun contract laten zetten altijd extra goed in de gaten houden heb ik wel gemerkt.quote:Op maandag 16 december 2019 16:18 schreef zalkc het volgende:
Dieptepunt wat ik ooit tegen kwam was een collega die had bedongen dat ze 2 dagen per week thuis mocht werken, ze kwam van en ander onderdeel en kreeg dat als compensatie. Helaas was het systeem waarmee gewerkt werd losgekoppeld van de buitenwereld, dus inloggen erop buiten het pand kon gewoon fysiek ook niet (was een gevoelig systeem voor opsporingsdoeleinden).
Geen idee wat ze dus thuis in vredesnaam aan het doen was, maar werken kan het niet geweest zijn
Dat ze meer verdienen en hogerop komen is ook een gevolg van een werkmentaliteit en inzet, waaronder dus ook het weinig ziek melden.quote:Op maandag 16 december 2019 10:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat je in statistieken vindt dat mensen die meer verdienen, zich minder ziek melden. Ook personeel met een hogere functie of een leidinggevende functie melden zich minder vaak ziek. Betekent dit dat ze ook echt minder ziek zijn en dus een betere gezondheid hebben? Dat geloof je toch zelf niet
Of een betere babbel (en ja, ik verdien ook zeer goed)quote:Op maandag 16 december 2019 17:08 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat ze meer verdienen en hogerop komen is ook een gevolg van een werkmentaliteit en inzet, waaronder dus ook het weinig ziek melden.
OF ze kunnen gezonder eten omdat ze meer verdienen en zijn daarom minder ziekquote:Op maandag 16 december 2019 17:08 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat ze meer verdienen en hogerop komen is ook een gevolg van een werkmentaliteit en inzet, waaronder dus ook het weinig ziek melden.
Meestal leer je dat vanzelfquote:Op maandag 16 december 2019 16:37 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Dit soort dingen ook meegemaakt ja. Mensen die vooraf dit soort eisen in hun contract laten zetten altijd extra goed in de gaten houden heb ik wel gemerkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |