quote:Op donderdag 12 december 2019 14:26 schreef ZiGZaG3737 het volgende:
[..]
Zelfs in kleur was alles na het eerste kwartier wel naar de maan. Van de kleur rood werd ik bijvoorbeeld ook niet veel wijzer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Somebody that I used to know
quote:Op donderdag 12 december 2019 14:37 schreef Postbus100 het volgende:
[..]Woordgrapjes zijn hier... elementair - padum tsj.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog te vroeg om te zeggen, die van 2017 was enorm lastig, ik heb het gevoel dat deze wel iets makkelijker is dan toen. Maar goed wie ben ikquote:Op donderdag 12 december 2019 18:43 schreef mvn075 het volgende:
Ligt het aan mij of is de puzzel een stuk pittiger dan voorgaande drie jaar???
1 en 2 zijn binnen, maar naar de rest is het echt staren en afvragen waar moet ik in hemels naam beginnen.
Dan is vorig jaar ook slecht vergelijkingsmateriaal. Toen had ik de eerste avond 15 punten met vragen waar meteen de oplosmethode duidelijk was. Nu heb ik er nog geen 5.quote:Op donderdag 12 december 2019 19:12 schreef saaie_kaas het volgende:
Hij is voor mij in ieder geval een stuk moeilijker dan afgelopen jaren, heb nog geen 10 punten gesprokkeld. Vorige jaren ging dat een stuk sneller en had ik meestal ook wel een idee waar de aanknopingspunten zaten. Dat is nu ook een stuk minder.
Ja ik heb daar ook iets bijzonders, ben er nog niet helemaal uitquote:Op donderdag 12 december 2019 21:04 schreef Jurian95 het volgende:
Dacht 13 zo wel even te maken. Maar die diagonalen zijn nog best lastig
Ik dacht die doe ik wel even, omdat ik die vorig jaar gelijk had....hmm niet dus.quote:Op donderdag 12 december 2019 21:04 schreef Jurian95 het volgende:
Dacht 13 zo wel even te maken. Maar die diagonalen zijn nog best lastig
Dezelfde mening, echter 100 is wel heel veel.quote:Op donderdag 12 december 2019 21:34 schreef billiebob123 het volgende:
Bij 1b staat weer, zoals voorheen vaker gebeurd is, 'kan'. Ik zie een patroon, maar met dat patroon 'kunnen' er misschien wel 100 woorden. Meestal was de keuze beperkter dan datWat is jullie mening? Mogelijk 100 woorden of mis ik nog een tweede/derde patroon?
13a hebben we het over, toch? Volgens mij heb ik die net opgelost. Maar was wel gek. Toen ik halverwege de puzzel het ene pad insloeg, liep ik vast. Toen ik een andere weg insloeg (eerste andere 'getallen'), stonden uiteindelijk dezelfde 'getallen' op dezelfde plek als toen ik vastliep, maar toen klopte het welquote:Op donderdag 12 december 2019 21:06 schreef IshaD het volgende:
[..]
Ja ik heb daar ook iets bijzonders, ben er nog niet helemaal uit
gelden hier eigenlijk de standaard sudoku regels? Want links of rechtsom kom ik niet verder met "groepen" en ik maak er iedere dag 1. zucht. toch, maar overstappen op de junior versie???quote:Op donderdag 12 december 2019 21:51 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
13a hebben we het over, toch? Volgens mij heb ik die net opgelost. Maar was wel gek. Toen ik halverwege de puzzel het ene pad insloeg, liep ik vast. Toen ik een andere weg insloeg (eerste andere 'getallen'), stonden uiteindelijk dezelfde 'getallen' op dezelfde plek als toen ik vastliep, maar toen klopte het welVaag....
13b working on it. Iets zegt me dat ik een groter kladblaadje nodig heb
Ik denk dat een antwoord op die vraag teveel helpend is, dus dat laat ik even aan jouw puzzeltalent over, oke?quote:Op donderdag 12 december 2019 21:58 schreef Silentwind het volgende:
[..]
gelden hier eigenlijk de standaard sudoku regels? Want links of rechtsom kom ik niet verder met "groepen" en ik maak er iedere dag 1. zucht. toch, maar overstappen op de junior versie???
Ik heb juist precies het tegenovergestelde tot nu toe.quote:Op donderdag 12 december 2019 18:43 schreef mvn075 het volgende:
Ligt het aan mij of is de puzzel een stuk pittiger dan voorgaande drie jaar???
1 en 2 zijn binnen, maar naar de rest is het echt staren en afvragen waar moet ik in hemels naam beginnen.
Ik las dat 22 leuk is, daar ga ik mij maar op storten...
Dus je vind 22 niet zo leuk?quote:Op donderdag 12 december 2019 22:13 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik heb juist precies het tegenovergestelde tot nu toe.
Oh ja sorry ben te druk bezig met puzzelen om de focus bij fok te hebbenquote:Op donderdag 12 december 2019 22:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Nee ik heb gelezen dat 'ie niet zo leuk is.
Tja, en een vrouw kan beiden. Tijdens deze non-conversatie ben ik toch weer een halve puzzel verder gekomen.quote:Op donderdag 12 december 2019 22:37 schreef CarloV het volgende:
[..]
Oh ja sorry ben te druk bezig met puzzelen om de focus bij fok te hebben
Volgend mij is het dit jaar juist de bedoeling dat je over ditjes en datjes praatquote:Op donderdag 12 december 2019 22:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Tja, en een vrouw kan beiden. Tijdens deze non-conversatie ben ik toch weer een halve puzzel verder gekomen.
SPOILER: 3Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 24Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Ik ook...SPOILER: 3Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En 3a heb ik nog steeds niet. Zit waarschijnlijk te vast in de methode van 3b 🤔
Mijn woordenschat is misschien niet zo groot, dus mijn keuze was redelijk beperkt...quote:Op donderdag 12 december 2019 21:34 schreef billiebob123 het volgende:
Bij 1b staat weer, zoals voorheen vaker gebeurd is, 'kan'. Ik zie een patroon, maar met dat patroon 'kunnen' er misschien wel 100 woorden. Meestal was de keuze beperkter dan datWat is jullie mening? Mogelijk 100 woorden of mis ik nog een tweede/derde patroon?
Oké nee. Die kinderversie valt toch wel tegen of denk ik veel te ingewikkeld?quote:Op vrijdag 13 december 2019 16:51 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
Fijn, dit jaar is er een kinderversie. Misschien snap ik die wel![]()
Helemaal blij dat ik nu ook begrijp waar jullie het over hebben met 2e :-)quote:
Ja. Of naja ... heel vreemd ... dit zou je echt minder problemen moeten geven dan 2e.quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:37 schreef Nikkie72 het volgende:
[..]
Helemaal blij dat ik nu ook begrijp waar jullie het over hebben met 2e :-)
Maar is het heel vreemd dat ik 2d maar niet kan vinden???
Hoe bedoel je vast? Als in opgelost, maar geen woorden of niet opgelost?quote:Op zaterdag 14 december 2019 01:07 schreef Perkamentus5 het volgende:
1, 2, 3b en 17 gelukt! Zit alleen al twee dagen compleet vast bij 13a, dat belooft nog wat voor de kerstdagen.
Ja zeker, heb al wel een aantal stappen, maar loop nog vast bij het decoderen...quote:Op zaterdag 14 december 2019 13:54 schreef jeffreyantw het volgende:
Iemand die al over opgave 25 aan het denken is?
Hier juist het omgekeerde. 3a opgelost, maar het spreekwoordelijke kwartje voor 3b wil nog niet vallen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 09:54 schreef Nikkie72 het volgende:
[..]
Ik ook...
En 3a heb ik nog steeds niet. Zit waarschijnlijk te vast in de methode van 3b 🤔
ik snap er echt nog niets van...quote:Op zaterdag 14 december 2019 14:13 schreef Matt570 het volgende:
[..]
Ja zeker, heb al wel een aantal stappen, maar loop nog vast bij het decoderen...
Ik kan nog steeds geen logische ingang vinden, al zoveel dingen geprobeerd..quote:Op zaterdag 14 december 2019 01:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hoe bedoel je vast? Als in opgelost, maar geen woorden of niet opgelost?
Dat komt me bekend voor.quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:06 schreef Perkamentus5 het volgende:
[..]
Ik kan nog steeds geen logische ingang vinden, al zoveel dingen geprobeerd..
Ben ik dus echt niet de enige. Snap er niets van. Vorig jaar die Sudoku echt zo opgelost, was te makkelijk zeg maar en ben deze denk ik echt. W&@*^F. En volgens mij moeten we alle Suduko regels die ik ken overboord gooien.quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:42 schreef saaie_kaas het volgende:
[..]
Dat komt me bekend voor.
Gelijke letters staan voor gelijke cijfers, alle groepen zijn even groot.
Cijfers, geen getallen. Dat in combinatie met de normale sudoku regels kan eigenlijk niet (of ik ben een prutser). Tenzij ze met even grote groepen alleen de vierkantjes van 3 bij 3 bedoelen....
Ik ben hier ook nog over aan het nadenken, maar het betekent niet dat alle gelijke cijfers ook gelijke letters zijn.quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:42 schreef saaie_kaas het volgende:
[..]
Gelijke letters staan voor gelijke cijfers, alle groepen zijn even groot.
Ja, ik heb daar een mening overquote:Op zaterdag 14 december 2019 17:16 schreef BaronG het volgende:
Vraag: Opgave 13a. 'Gelijke letters staan voor gelijke cijfers' hoeft toch niet te betekenen dat verschillende letters verschillende cijfers zijn? Of, anders geformuleerd, meerdere letters kunnen hetzelfde cijfer zijn.
Heeft iemand een mening daarover?
Daarover nee, enkel feiten. Persoonlijk ben ik wel van mening dat Carthago verwoest moet wordenquote:Op zaterdag 14 december 2019 17:16 schreef BaronG het volgende:
Vraag: Opgave 13a. 'Gelijke letters staan voor gelijke cijfers' hoeft toch niet te betekenen dat verschillende letters verschillende cijfers zijn? Of, anders geformuleerd, meerdere letters kunnen hetzelfde cijfer zijn.
dat zal wel moeten als er meer dan 10 verschillende letters zijn, tenzij men toch getallen bedoelt. Maar als je zo redeneert, dan kunnen alle letters hetzelfde getal zijn en dat betekent dan weer dat je ieder willekeurig woord kan invullenquote:Op zaterdag 14 december 2019 17:16 schreef BaronG het volgende:
Als de puzzelmakers het helderder hadden willen formuleren, dan hadden ze dat vast gedaanquote:Op zaterdag 14 december 2019 17:16 schreef BaronG het volgende:
Niks belet je om een willekeurig woord in te vullen, zoals 'pindakaas' of 'pizzadeeg' of 'kerststol'quote:Op zaterdag 14 december 2019 17:50 schreef saaie_kaas het volgende:
[..]
dat zal wel moeten als er meer dan 10 verschillende letters zijn, tenzij men toch getallen bedoelt. Maar als je zo redeneert, dan kunnen alle letters hetzelfde getal zijn en dat betekent dan weer dat je ieder willekeurig woord kan invullen
quote:Op zaterdag 14 december 2019 17:58 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Niks belet je om een willekeurig woord in te vullen, zoals 'pindakaas' of 'pizzadeeg' of 'kerststol'
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 14 december 2019 18:02 schreef CarloV het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb de Sudoku wel opgelost, maar begrijp ook niet wat ze daar precies mee bedoelen. Het klinkt namelijk erg onlogisch. Als ze namelijk de groepjes van 3x3 bedoelen, dan is dat iets dat bij de standaard-sudokuregels hoort.... Lijkt mij althans.quote:Gelijke letters staan voor gelijke cijfers, alle groepen zijn even groot.
Cijfers, geen getallen. Dat in combinatie met de normale sudoku regels kan eigenlijk niet (of ik ben een prutser). Tenzij ze met even grote groepen alleen de vierkantjes van 3 bij 3 bedoelen....
heb juist het zelfde probleem... lijkt geen goeie combinatie uit te komenquote:Op zaterdag 14 december 2019 22:15 schreef mirana het volgende:
Ik ben vandaag ook begonnen.
Ik dacht dat ik goed op weg was met 13a, maar loop vast op de woorden uit de diagonalen halen. Dus nu ben ik bang dat het eerder al fout is gegaan
Idem, dus ziet er naar uit dat we het wel goed opgelost hebben, maar gewoon die woorden nog niet kunnen vinden.quote:Op zaterdag 14 december 2019 23:07 schreef jeffreyantw het volgende:
[..]
heb juist het zelfde probleem... lijkt geen goeie combinatie uit te komen
Een manier zou denk ik zijn even copy pasten in een editor en dan spaties vervangen door tabs, dat dan copy pasten in excel of google calc oid.quote:Op zaterdag 14 december 2019 23:27 schreef Jurian95 het volgende:
Is er een manier om vraag 21 makkelijk in Excel te krijgen?![]()
Overtypen kost zoveel tijd...
Print screen en dan als plaatje invoegenquote:Op zaterdag 14 december 2019 23:27 schreef Jurian95 het volgende:
Tekst selecteren, CTRL-C CTRL-Vquote:Op zaterdag 14 december 2019 23:27 schreef Jurian95 het volgende:
quote:Op zaterdag 14 december 2019 23:30 schreef CarloV het volgende:
[..]
Print screen en dan als plaatje invoegen
Ah in andere browser werkt dat welquote:
Oh, het probleem was letterlijk het copy pasten. Ik dacht dat je het lastig vond om in losse cellen te krijgen.quote:Op zaterdag 14 december 2019 23:41 schreef Jurian95 het volgende:
[..]![]()
[..]
Ah in andere browser werkt dat wel
Dat kan trouwens ook in Excel zelf, door de kolom met tekst te selecteren en dan te kiezen voor 'tekst naar kolommen'quote:Op zaterdag 14 december 2019 23:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Een manier zou denk ik zijn even copy pasten in een editor en dan spaties vervangen door tabs, dat dan copy pasten in excel of google calc oid.
Ah ok, maar ik heb geen excel, maar gebruik google docs. Daar kan het denk ik niet zo makkelijk?quote:Op zondag 15 december 2019 00:17 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Dat kan trouwens ook in Excel zelf, door de kolom met tekst te selecteren en dan te kiezen voor 'tekst naar kolommen'.
Daar ook hoorquote:Op zondag 15 december 2019 00:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ah ok, maar ik heb geen excel, maar gebruik google docs. Daar kan het denk ik niet zo makkelijk?
Ah, relaxt. Dank je.quote:Op zondag 15 december 2019 00:22 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Daar ook hoor. Onder 'gegevens' staat opsplitsen naar kolommen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 15 december 2019 15:35 schreef thabit het volgende:
Tip voor 13a:Die heb ik al tig keer gelezenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Dat 'alle groepen zijn even groot', kan ik maar niet plaatsen. 26 letters zijn nu eenmaal niet evenredig te verdelen in 9 groepjes, ook niet qua letterwaardes. *zwoegt maar weer verder*...
Gelukkig, dan ben ik niet de enige, met dit verschil dat ik b ook niet heb, maar dat zal aan het "jongere" liggen😀quote:Op zondag 15 december 2019 17:26 schreef QIXL het volgende:
Ik kijk al de hele dag naar 5a, en ik krijg maar een verband gevonden met 5b. Ik begin bijna te denken dat ik de verkeerde juiste oplossing voor 5b. Hoe kan 5a nou zoveel moeilijker zijn? Hij is maar 1 punt waard.
Haha bij mij dan ook weer andersom, 5b heb ik geen flauw benul. Grappig hoe dat gaatquote:Op zondag 15 december 2019 18:33 schreef MCMLXXVII het volgende:
5b had ik zo, maar 5a wil hier ook niet lukken
Misschien kun je met Geerart een team vormen? Zie quote hierboven.quote:Op zondag 15 december 2019 19:50 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zit er gewoon totaal niet in. Ik denk veel te rechtlijnig, te simpel, te ééndimensionaal en dan los je ze niet op. Naja, ik zie wel hoe ver ik kom.
Ik geloof dat als de deadline van deze puzzel voorbij is, ik nooit meer een sudoku wil maken. Wat een draak is die opgave 13a.quote:Op zondag 15 december 2019 16:16 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Die heb ik al tig keer gelezen. Dat 'alle groepen zijn even groot', kan ik maar niet plaatsen. 26 letters zijn nu eenmaal niet evenredig te verdelen in 9 groepjes, ook niet qua letterwaardes. *zwoegt maar weer verder*...
En dan moet je 13b nogquote:Op zondag 15 december 2019 20:02 schreef Silentwind het volgende:
[..]
Ik geloof dat als de deadline van deze puzzel voorbij is, ik nooit meer een sudoku wil maken. Wat een draak is die opgave 13a.
Totdat er volgend jaar weer een sudoku instaatquote:Op zondag 15 december 2019 20:02 schreef Silentwind het volgende:
[..]
Ik geloof dat als de deadline van deze puzzel voorbij is, ik nooit meer een sudoku wil maken. Wat een draak is die opgave 13a.
Die negeer ik voorlopig gewoon. Die bestaat niet. 13 = 13a ; )quote:
Of een monsterpuzzel zoals in 2015quote:Op zondag 15 december 2019 20:07 schreef Geerart het volgende:
[..]
Totdat er volgend jaar weer een sudoku instaat
hahaha ja precies. Ik vind het vooral moeilijk dat ik die vorig jaar gelijk zag en opgelost had en hier krijg ik ontstoken ogen van.quote:Op zondag 15 december 2019 20:07 schreef Geerart het volgende:
[..]
Totdat er volgend jaar weer een sudoku instaat
Ik ben nog een broekie, dit is de 2e keer dat ik probeer een paar puzzels op te lossen.quote:Op zondag 15 december 2019 20:15 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Of een monsterpuzzel zoals in 2015![]()
![]()
Of een vigenerekruiswoordraadsel zoals in 2017!quote:Op zondag 15 december 2019 20:15 schreef MMunkun het volgende:
[..]
![]()
NEEEEEquote:Op zondag 15 december 2019 20:15 schreef MMunkun het volgende:
[..]
![]()
En ook die nietquote:Op zondag 15 december 2019 20:20 schreef CarloV het volgende:
[..]
Of een vigenerekruiswoordraadsel zoals in 2017!![]()
![]()
Er zijn 5 deelvragen, hoe kun je dan halverwege zitten?quote:Op zondag 15 december 2019 22:30 schreef Habi82 het volgende:
Ik heb me een dagje met vraag 4 bemoeid, leuke opgave nu halverwege
Zo'n grap had ik van CarloV verwacht.quote:Op zondag 15 december 2019 22:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Er zijn 5 deelvragen, hoe kun je dan halverwege zitten?
Omdat ik de 3e voor de helft heb en de andere helft nog ff niet zie :pquote:Op zondag 15 december 2019 22:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Er zijn 5 deelvragen, hoe kun je dan halverwege zitten?
Ahh is het zo een dag!quote:Op zondag 15 december 2019 22:37 schreef QIXL het volgende:
[..]
Zo'n grap had ik van CarloV verwacht.
Mag ik hier diezelfde grap dan wel kopieren plakken?quote:Op zondag 15 december 2019 22:50 schreef Habi82 het volgende:
[..]
Omdat ik de 3e voor de helft heb en de andere helft nog ff niet zie :p
Als je nog even doorgaat met de 3e helft dan zie je dubbel, en dan ben je er volgens mijquote:Op zondag 15 december 2019 22:50 schreef Habi82 het volgende:
[..]
Omdat ik de 3e voor de helft heb en de andere helft nog ff niet zie :p
Haha natuurlijk dan vertel ik je later of ik de grap begrepen hebquote:[img]
[..]
Mag ik hier diezelfde grap dan wel kopieren plakken?
Okee misschien moet ik dan eerst nog een hint geven voor ik een grap maak!quote:Op zondag 15 december 2019 22:56 schreef Habi82 het volgende:
[..]
Haha natuurlijk dan vertel ik je later of ik de grap begrepen heb
Ik zou eerder wat smarties kopen, daar wordt je slim vanquote:Op maandag 16 december 2019 00:37 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Opgave 14![]()
Morgen ga ik een zakje M&M's kopen voor wat inspiratie
interessante vraag. ik begin zelf altijd met de eerste paar opgaven en de laatste: vrijwel altijd zijn die goed te doen. dan scan ik voor talige dingen en 'echte' puzzels (zoals de sudoku), omdat ik dat soort dingen het leukst vind.quote:Op zaterdag 14 december 2019 21:28 schreef Vlinderlavendel het volgende:
Hebben jullie een standaard aanpak als jullie met een nieuwe puzzel starten?
Heb net de puzzel eens doorgebladerd en zo op het eerste zicht lijkt hij me erg moeilijk. Vorig jaar al vrij snel 3 puzzels opgelost.
Ga er morgen met een frisse blik naar kijken.
Ja hier ben ik ook wel benieuwd naar!quote:Op maandag 16 december 2019 10:35 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
ik ben zelf wel heel benieuwd hoe 'onze toppers' (Carlo/thabit/Escalatievogel/..?) de verschillende puzzels aanvliegen. volgens mij kun je daar nog het meest van leren![]()
ik kan die geïrriteerde smiley zo snel niet vindenquote:Op maandag 16 december 2019 11:17 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ja hier ben ik ook wel benieuwd naar!
SPOILER: 18Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 16 december 2019 14:54 schreef Robbeknol het volgende:
Iemand bezig met 14? Ik denk dat ik een richting heb, hoor graag jullie mening over onderstaande:Mee eens!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oké dan ga ik er van uit dat ik 'm hebquote:Op maandag 16 december 2019 16:47 schreef CarloV het volgende:
[..]
Die klopt ja! Al is daar wel een kleine ambiguiteit natuurlijk
Nou ja dat weet ik dan weer nietquote:Op maandag 16 december 2019 16:48 schreef IshaD het volgende:
[..]
Oké dan ga ik er van uit dat ik 'm heb
17a is al helemaal op een toevallige manier ambiguquote:Op maandag 16 december 2019 16:47 schreef CarloV het volgende:
[..]
Die klopt ja! Al is daar wel een kleine ambiguiteit natuurlijk
17a vind ik duidelijker dan 17bquote:Op maandag 16 december 2019 16:49 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]
17a is al helemaal op een toevallige manier ambigu
Ik vind ze allemaal even duidelijk.quote:
17a is op drie manieren uit te leggen, maar op geen enkele manier volledig waterdicht... Maar of het toeval is, dat betwijfel is dan weer. 'T blijft toch de AIVD.quote:Op maandag 16 december 2019 16:49 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]
17a is al helemaal op een toevallige manier ambigu
quote:Op maandag 16 december 2019 11:44 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
ik kan die geïrriteerde smiley zo snel niet vinden
Hmm vreemd, want bij mij is die wel waterdichtquote:Op maandag 16 december 2019 18:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
17a is op drie manieren uit te leggen, maar op geen enkele manier volledig waterdicht... Maar of het toeval is, dat betwijfel is dan weer. 'T blijft toch de AIVD.
SPOILER: 17cOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 38% gewijzigd door De_Escalatievogel op 16-12-2019 20:24:57 ]
Iemand bezig met 14? Ik denk dat ik een richting heb, hoor graag jullie mening over onderstaande:Hier ben ik het ook me eensSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier idem... Terwijl die 'maar' 2 punten is. Ik zie duidelijk nog iets over het hoofd.quote:Op maandag 16 december 2019 22:09 schreef mirana het volgende:
13b was een hels karwei, maar het is wel gelukt!
Ondertussen zit ik wel nog steeds vrolijk vast op 13a
Ik heb wel uitgevogeld welke letters op de diagonalen kunnen staan (met hier en daar meerdere opties), maar daar komt nou niet bepaald een woord uit rollen... Maar er zitten wel meer 2-punters tussen die ik totaal nog niet doorzie, 29 bijvoorbeeld. Heb de schwung nog niet echt te pakken!quote:Op maandag 16 december 2019 22:19 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Hier idem... Terwijl die 'maar' 2 punten is. Ik zie duidelijk nog iets over het hoofd.
Hier idem dito. Hopelijk komt het nog dit jaar ; )quote:Op maandag 16 december 2019 22:38 schreef pi31415 het volgende:
[..]
Ik heb wel uitgevogeld welke letters op de diagonalen kunnen staan (met hier en daar meerdere opties), maar daar komt nou niet bepaald een woord uit rollen... Maar er zitten wel meer 2-punters tussen die ik totaal nog niet doorzie, 29 bijvoorbeeld. Heb de schwung nog niet echt te pakken!
Ik vrees ten zeerste voor het voortbestaan van de club 100quote:Op maandag 16 december 2019 22:53 schreef thabit het volgende:
Ik merk dat ik ook moeizaam op gang kom (al heb ik 29 dan weer wel), maar volgens mij is het dit jaar ook gewoon veel moeilijker dan vorig jaar.
Gezien opgave 8 is de kans dat je erin komt sowieso maar 50%, als je de rest helemaal goed hebt. Tenzij je Dotan heet.quote:Op maandag 16 december 2019 23:00 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik vrees ten zeerste voor het voortbestaan van de club 100
Ik denk dat Opgave 8 een hoax is, een speltheoretisch experiment met uiteindelijk alleen maar winnaarsquote:Op maandag 16 december 2019 23:04 schreef thabit het volgende:
[..]
Gezien opgave 8 is de kans dat je erin komt sowieso maar 50%, als je de rest helemaal goed hebt. Tenzij je Dotan heet.
Eens club 100, altijd club 100quote:Op maandag 16 december 2019 23:00 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik vrees ten zeerste voor het voortbestaan van de club 100
Maar iedereen hier heet toch Dotan? Verder maak ik me nog wel het minst druk om vraag 8 (alleen de bonuspunten is weinig over te zeggen).quote:Op maandag 16 december 2019 23:04 schreef thabit het volgende:
[..]
Gezien opgave 8 is de kans dat je erin komt sowieso maar 50%, als je de rest helemaal goed hebt. Tenzij je Dotan heet.
Oh ja jij zit natuurlijk ook in de club 100quote:
Goed bezig, die was bij mij vandaag ook binnen!quote:Op dinsdag 17 december 2019 01:09 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Toch nog een beetje vooruitgang vanavond, beunopgave 16 is binnen
Boks!quote:Op dinsdag 17 december 2019 01:14 schreef CarloV het volgende:
[..]
Goed bezig, die was bij mij vandaag ook binnen!
Edit: inmiddels gisteren
Is opgelost! En niks mis mee!quote:Op dinsdag 17 december 2019 01:19 schreef PZZLD het volgende:
Heeft iemand de lastigste opgave van 4 (set linksonder) al opgelost? (Niet dat er een foutje in zit...) Heb 100-en zoniet 1000-en 'opties' doorlopen en geen past. Twee gevonden die heel mooi passen op meerdere vlakken, maar niks opleveren. Of er moet nog een versleuteling overheen zitten, maar dat zou wel heel wreed zijn.
We kunnen elkaar de hand schudden, zijn precies op het zelfde puntquote:Op dinsdag 17 december 2019 01:19 schreef PZZLD het volgende:
Heeft iemand de lastigste opgave van 4 (set linksonder) al opgelost? (Niet dat er een foutje in zit...) Heb 100-en zoniet 1000-en 'opties' doorlopen en geen past. Twee gevonden die heel mooi passen op meerdere vlakken, maar niks opleveren. Of er moet nog een versleuteling overheen zitten, maar dat zou wel heel wreed zijn.
Linksonder heb ik dan weer wel. Ik heb de vijfde opgave van 4 niet (de groene letters). Geen idee wat je daar moet doen.quote:Op dinsdag 17 december 2019 01:19 schreef PZZLD het volgende:
Denk dat ze nu slapen, misschien is dat het geheim voor heldere inzichten: ‘s nachts puzzelenquote:Op dinsdag 17 december 2019 07:32 schreef QIXL het volgende:
Slapen jullie allemaal nog wel, berichten sturen om half 2?
Ik zit naar 29 te kijken. Dacht ik wel even te doen in de trein, maar ook daar kom ik nog niet aan uit.
Ik sliep pas rond 4 uur... En nee ik slaap echt te weinig nuquote:Op dinsdag 17 december 2019 07:32 schreef QIXL het volgende:
Slapen jullie allemaal nog wel, berichten sturen om half 2?
Ik zit naar 29 te kijken. Dacht ik wel even te doen in de trein, maar ook daar kom ik nog niet aan uit.
Precies dat... puzzelen, puzzelen en nog eens puzzelen met heel veel koffie (en dan pas om 12:00 je bed uitrollen, hahahaquote:Op dinsdag 17 december 2019 11:22 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Slaap is overrated, ik zit deze maand aan een cafeïne-infuus
quote:Op dinsdag 17 december 2019 13:24 schreef MrNiles het volgende:
tot nu toe alleen 5a en 5b opgelost haha...oh damn wat lastig allemaal
iemand een hint waar je heen moet met die klokken van 9?
SPOILER: 9Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik drink geen koffie, misschien is dat mijn geheimquote:Op dinsdag 17 december 2019 13:30 schreef PZZLD het volgende:
[..]
Precies dat... puzzelen, puzzelen en nog eens puzzelen met heel veel koffie (en dan pas om 12:00 je bed uitrollen, hahaha)
![]()
Hebben diegene, die vorig jaar de 2e teaser opgelost hebben, nu een voordeel bij deze opdracht?quote:Op dinsdag 17 december 2019 13:24 schreef MrNiles het volgende:
tot nu toe alleen 5a en 5b opgelost haha...oh damn wat lastig allemaal
iemand een hint waar je heen moet met die klokken van 9?
Iemand bezig met 14? Ik denk dat ik een richting heb, hoor graag jullie mening over onderstaande:Ik vind ook de korte nog lastig.... kan het zijn dat er een geel bolletje te veel staat?? Of heeft iemand er al een mooie oplossing voor?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of juist nadeel, doordat je in een denkrichting wordt gestuurd die niet juist is? (Ben er zelf nog niet aan begonnen, dus kan er niets zinnigs over zeggen.)quote:Op dinsdag 17 december 2019 14:06 schreef Silentwind het volgende:
[..]
Hebben diegene, die vorig jaar de 2e teaser opgelost hebben, nu een voordeel bij deze opdracht?
Daar kom je achter als je zowel de 2e teaser 2018 als opgave 9 hebt opgelost!quote:Op dinsdag 17 december 2019 14:06 schreef Silentwind het volgende:
[..]
Hebben diegene, die vorig jaar de 2e teaser opgelost hebben, nu een voordeel bij deze opdracht?
Zie het anders zoquote:Op dinsdag 17 december 2019 14:00 schreef Cassa95 het volgende:
Ze geven gewoon de teaseroplossing op Twitter. Wel weer erg omslachtig..
1 2 3 4 5 6 | H He Li Be B H A B C D E He F G H I/J K Li L M N O P Be Q R S T U B V W X Y Z |
Ik ben vergeten hoe ik die toentertijd heb opgelostquote:Op dinsdag 17 december 2019 14:06 schreef Silentwind het volgende:
[..]
Helaas de teasers vorig jaar niet opgelost gekregen (dit jaar gelukkig wel), dus was gewoon nieuwsgierig omdat ze er weer zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2019 14:12 schreef CarloV het volgende:
[..]
Daar kom je achter als je zowel de 2e teaser 2018 als opgave 9 hebt opgelost!
[..]
Zie het anders zo
[ code verwijderd ]
Ik snapte hem wel, met omslachtig bedoelde ik het groeperen per 2 en het kleurpatroon dat niet gebruikt wordtquote:Op dinsdag 17 december 2019 14:12 schreef CarloV het volgende:
[..]
Zie het anders zo
[ code verwijderd ]
Sorry over opgave 9 ga ik voorlopig nog niet veel zinnigs melden!quote:Op dinsdag 17 december 2019 14:17 schreef Silentwind het volgende:
[..]
Helaas de teasers vorig jaar niet opgelost gekregen (dit jaar gelukkig wel), dus was gewoon nieuwsgierig omdat ze er weer zijn.
Obfuscatie is ook een vorm van encryptiequote:Op dinsdag 17 december 2019 14:20 schreef Cassa95 het volgende:
[..]
Ik snapte hem wel, met omslachtig bedoelde ik het groeperen per 2 en het kleurpatroon dat niet gebruikt wordt
Laat Kerckhoff je niet horen...quote:Op dinsdag 17 december 2019 14:23 schreef CarloV het volgende:
Obfuscatie is ook een vorm van encryptie
was pure nieuwsgierigheid mijn vraag. al klaar.quote:Op dinsdag 17 december 2019 14:23 schreef CarloV het volgende:
[..]
Sorry over opgave 9 ga ik voorlopig nog niet veel zinnigs melden!
[..]
Obfuscatie is ook een vorm van encryptie
Is niks mis met de opgave, maar ik heb ook jouw pad moeten bewandelen, zo wat een tijd heb ik aan die puzzel besteed zeg. Hang net als Thabit nog op 4e vast.quote:Op dinsdag 17 december 2019 01:19 schreef PZZLD het volgende:
Daar zou ik mij dan ook graag aansluitenquote:Op dinsdag 17 december 2019 14:45 schreef Deozs het volgende:
Weet iemand of er nog een andere plek (Telegram, Slack, Discord) is waar hints worden uitgewisseld?
Er zijn meer dan genoeg plekken waar vals wordt gespeeldquote:Op dinsdag 17 december 2019 14:45 schreef Deozs het volgende:
Weet iemand of er nog een andere plek (Telegram, Slack, Discord) is waar hints worden uitgewisseld?
Stuur maar een pbquote:Op dinsdag 17 december 2019 15:34 schreef Cassa95 het volgende:
Mag ik bij iemand Blauw van 14 controleren?
Helaas zijn het vaak juist de foute antwoorden die je denkt te moeten controlerenquote:Op dinsdag 17 december 2019 15:48 schreef rararawie het volgende:
Slim Nikkie, gewoon iemand aanbieden dat je het wel wil controleren, waardoor jij nu het antwoord hebt
Grappig dat jij gelijk op die manier denktquote:Op dinsdag 17 december 2019 15:48 schreef rararawie het volgende:
Slim Nikkie, gewoon iemand aanbieden dat je het wel wil controleren, waardoor jij nu het antwoord hebt
Niemand is te vertrouwen want iedereen is dit jaar Dotan!quote:Op dinsdag 17 december 2019 16:10 schreef Nikkie72 het volgende:
[..]
Grappig dat jij gelijk op die manier denkt![]()
Maar ik haal meer plezier uit het puzzelen zelf dan uit de antwoorden van anderen verkrijgen hoor!
De winnaar van opgave 8 is waarschijnlijk Dotan.quote:Op dinsdag 17 december 2019 16:23 schreef rararawie het volgende:
Die Dotan verwijzingen snap ik niet. Zijn dat hints naar deze puzzel of is dat interne FOK humor? Ik schakel pas dit jaar in op de FOK pagina en heb enkel in 2017 meegedaan aan de puzzel.
even googlenquote:Op dinsdag 17 december 2019 16:23 schreef rararawie het volgende:
Die Dotan verwijzingen snap ik niet. Zijn dat hints naar deze puzzel of is dat interne FOK humor? Ik schakel pas dit jaar in op de FOK pagina en heb enkel in 2017 meegedaan aan de puzzel.
Misschien dat dat werkt als het een nulsomspel zou zijn geweest, voor zover ik het nu kan beoordelen is dit eerder een complexe variant op steen papier schaarquote:Op dinsdag 17 december 2019 16:41 schreef Cassa95 het volgende:
Opgave 8 valt gewoon op te lossen met speltheorie en duizenden zelflerende neurale netwerken die je tegen elkaar (en willekeurige spelers) laat spelen en leren.
Precies. Simpel gezegd, voor elke verdeling is weer een verdeling te verzinnen die beter is.quote:Op dinsdag 17 december 2019 16:50 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]
Misschien dat dat werkt als het een nulsomspel zou zijn geweest, voor zover ik het nu kan beoordelen is dit gewoon een complexe variant op steen papier schaar
Volgens mij heeft Numberphile daar ooit een inzichtelijk filmpje over gemaakt!quote:Op dinsdag 17 december 2019 17:00 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies. Simpel gezegd, voor elke verdeling is weer een verdeling te verzinnen die beter is.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nontransitive_dice
Geweldig kanaal is dat overigensquote:Op dinsdag 17 december 2019 17:01 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Numberphile daar ooit een inzichtelijk filmpje over gemaakt!
Eens!quote:Op dinsdag 17 december 2019 17:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Geweldig kanaal is dat overigens
Ik vind het meer 'Wie is de mol': anticiperen op wat je denkt dat je tegenstander gaat doen. En dan toch het tegenovergestelde doen. Of niet. Want dat verwacht 'ie al. Complete mindf*ck.quote:Op dinsdag 17 december 2019 16:30 schreef rararawie het volgende:
Ah nu snap ik het, googlen had ik wel even eerst mogen doen. Dat was ook mijn idee bij opgave 8 inderdaad!
Mensen hier trouwens al programma's geschreven om de tactiek bij opgave 8 te optimaliseren? Of met speltheorie aan de slag gegaan?
Zelf heb ik opgave 8 nog even op de lange baan geschoven.
Druk maken over 8 is nog lang niet aan de orde! Pas als ik bijna alles opgelost heb ga ik dat doen en dat is nog heeeeeeel ver weg!quote:Op dinsdag 17 december 2019 21:45 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik vind het meer 'Wie is de mol': anticiperen op wat je denkt dat je tegenstander gaat doen. En dan toch het tegenovergestelde doen. Of niet. Want dat verwacht 'ie al. Complete mindf*ck.
Goed idee om te beginnen met het bekijken van de puzzels van voorgaande jaren, dan kun je goed zien welke codes eerder zijn gebruikt en hoe ze zo'n code zouden kunnen verwerken.Een paar jaar terug gebruikten ze braille vermomd als muzieknoten, bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 17 december 2019 14:46 schreef kikkertjuhh het volgende:
Vind het zo jammer dat ik (nog) niet genoeg ervaring heb met allerlei verschillende encrypties. Ik zoek me suf op internet waar ik uberhaubt moet beginnen. Leuk, internet, maar wanneer je niet weet waar je moet zoeken is er veel te veel informatie...
Wat ik probeer te zeggen: Iemand die zin heeft om iemand op sleeptouw te nemen? En nee, ik wil geen klinkklare antwoorden, maar schopjes in de juiste richting
Mss is dat het probleem dit jaar van mijn motivatie. 1a lukt maar nietquote:Op dinsdag 17 december 2019 23:08 schreef llamalama het volgende:
[..]
Goed idee om te beginnen met het bekijken van de puzzels van voorgaande jaren, dan kun je goed zien welke codes eerder zijn gebruikt en hoe ze zo'n code zouden kunnen verwerken.Een paar jaar terug gebruikten ze braille vermomd als muzieknoten, bijvoorbeeld.
.
Er zijn leuke online tools om je wat hard handwerk te besparen. En verder 1a in het achterhoofd houden!
Dan kan je misschien beter overstappen naar de juniorquote:Op woensdag 18 december 2019 00:23 schreef Cassa95 het volgende:
[..]
Mss is dat het probleem dit jaar van mijn motivatie. 1a lukt maar niet
De Junior versie is erg leuk. Minder wild gegok en meer puzzels oplossen.quote:Op woensdag 18 december 2019 06:53 schreef Habi82 het volgende:
[..]
Dan kan je misschien beter overstappen naar de junior
Je bent in goed gezelschap, want die heb ik ook nog niet. Ik zou gewoon lekker een opgave pakken die in je straatje ligt. Doe ik ook. Ik spaar de opgaven met woordrijtjes gewoon op tot het laatst, of tot nadat de hints zijn gepubliceerdquote:Op woensdag 18 december 2019 00:23 schreef Cassa95 het volgende:
[..]
Mss is dat het probleem dit jaar van mijn motivatie. 1a lukt maar niet
Advies voor Opgave 14:quote:Op woensdag 18 december 2019 09:34 schreef FlipModeSquad het volgende:
Lekker dan. Wilde ik iemand een pb sturen, zeggen ze dat ik eerst 10!! reacties moet plaatsen...
Dan ga ik me maar mengen in de groepsdiscussie! Als je 's nachts wakker wordt met een idee voor opgave 14, dan weet je dat je compleet bent gevangen door de puzzel
SPOILER: 14Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, je bent besmet met het virusquote:Op woensdag 18 december 2019 09:34 schreef FlipModeSquad het volgende:
Lekker dan. Wilde ik iemand een pb sturen, zeggen ze dat ik eerst 10!! reacties moet plaatsen...
Dan ga ik me maar mengen in de groepsdiscussie! Als je 's nachts wakker wordt met een idee voor opgave 14, dan weet je dat je compleet bent gevangen door de puzzel
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vind het wel fijn om 2e nu te snappen, aangezien het er hier ook even over ging
quote:Op woensdag 18 december 2019 12:34 schreef mirana het volgende:
Heb 2 nu helemaal, al kwam ik eigenlijk uit bij 2d datSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vind het wel fijn om 2e nu te snappen, aangezien het er hier ook even over gingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
quote:Op woensdag 18 december 2019 09:35 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]
Advies voor Opgave 14:Oh ik denk hem nu eindelijk door te hebben!SPOILER: 14Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 14Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 18 december 2019 13:44 schreef CarloV het volgende:
[..]
Oh ik denk hem nu eindelijk door te hebben!Held. Hoe voelt dat?SPOILER: 14Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AIVD kerstpuzzel 2024: 1, 2, 3, 4abc, 6, 7ab, 11, 13, 14bc, 16, 18a, 25abc, 27
quote:Op woensdag 18 december 2019 13:44 schreef CarloV het volgende:
[..]
Oh ik denk hem nu eindelijk door te hebben!Shit daar gaat het kleine beetje voorsprong dat ik op jou hadSPOILER: 14Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Het is echt prachtig!quote:
haha ja sorry, ik kan er niks aan doen!quote:Op woensdag 18 december 2019 14:21 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]
Shit daar gaat het kleine beetje voorsprong dat ik op jou had
quote:Op woensdag 18 december 2019 09:35 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]
Advies voor Opgave 14:Als je weet wat je moet doen lijkt hij niet zo moeilijk, maar ik heb gisteren de hele avond zitten googlen, met minimaal resultaat...SPOILER: 14Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je advies kwam dus een beetje te laat![]()
Welkom in de putquote:Op woensdag 18 december 2019 15:01 schreef Nikkie72 het volgende:
[..]
Als je weet wat je moet doen lijkt hij niet zo moeilijk, maar ik heb gisteren de hele avond zitten googlen, met minimaal resultaat...
Je advies kwam dus een beetje te laat
quote:Op woensdag 18 december 2019 12:34 schreef mirana het volgende:
Heb 2 nu helemaal, al kwam ik eigenlijk uit bij 2d datSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vind het wel fijn om 2e nu te snappen, aangezien het er hier ook even over gingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zodra de stevige lunch in het water gevallen is, zit je nog steeds in een put kan ik je vertellenquote:
En ik kom niet uit de tunnel waar is de uitgang?quote:Op woensdag 18 december 2019 15:14 schreef CarloV het volgende:
[..]
Zodra de stevige lunch in het water gevallen is, zit je nog steeds in een put kan ik je vertellen
Edit: Het kalf is inmiddels verdronken! Mijn put is gedempt!
Zolang de opgave niet oneindig moeilijk is, is er een kans dat je door de muur heen tunnelt. Je moet maar vaak genoeg je hoofd stotenquote:Op woensdag 18 december 2019 18:01 schreef Habi82 het volgende:
[..]
En ik kom niet uit de tunnel waar is de uitgang?
Dan heb je duidelijk niet naar de adviezen hier geluisterd.quote:
Ik heb echt geen flauw idee hoe ik daar überhaupt zou moeten denken, voor wat het waard is en ben toch wel lekker onderweg.quote:Op woensdag 18 december 2019 21:21 schreef billiebob123 het volgende:
hoezo weet iedereen precíes wat hij moet doen bij 14, maar komen de meesten er vervolgens niet uit? hoe weet je dan dat je wél op het goede spoor zit?
Kijk dit vind ik dan weer ontzettend leuk. Ik zou dit kanaal nooit gekend hebben als we hier niet met zijn allen op het forum zitten. Gelijk ben ik het filmpje gaan kijken en erg leerzaam. Dus toegevoegd aan mijn favorieten en vanaf nu zal ik hier eens wat vaker naar kijken. Dus thx.quote:Op dinsdag 17 december 2019 17:04 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Geweldig kanaal is dat overigens
Ken je 3blue1brown wel?quote:Op woensdag 18 december 2019 21:44 schreef Silentwind het volgende:
[..]
Kijk dit vind ik dan weer ontzettend leuk. Ik zou dit kanaal nooit gekend hebben als we hier niet met zijn allen op het forum zitten. Gelijk ben ik het filmpje gaan kijken en erg leerzaam. Dus toegevoegd aan mijn favorieten en vanaf nu zal ik hier eens wat vaker naar kijken. Dus thx.
nee ken ik ook niet. hopelijk niet te ingewikkeld, want dan haak ik af. hahaquote:Op woensdag 18 december 2019 21:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ken je 3blue1brown wel?
Gaat wel wat dieper, dus is misschien wat minder toegankelijk.
quote:Op woensdag 18 december 2019 21:21 schreef billiebob123 het volgende:
hoezo weet iedereen precíes wat hij moet doen bij 14, maar komen de meesten er vervolgens niet uit? hoe weet je dan dat je wél op het goede spoor zit?
Je bent me net voor! Ik kan alleen maar in superlatieven spreken over dat kanaal.quote:Op woensdag 18 december 2019 21:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ken je 3blue1brown wel?
Gaat wel wat dieper, dus is misschien wat minder toegankelijk.
Heh ja, idem. Dit specifieke filmpje was op zoveel niveaus "mind blown". Vrees alleen wel dat je wiskunde op universitair niveau gehad moet hebben?quote:Op woensdag 18 december 2019 22:12 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
Je bent me net voor! Ik kan alleen maar in superlatieven spreken over dat kanaal.
quote:Op donderdag 19 december 2019 11:30 schreef market het volgende:
Ah, ik ben met de sudoku bezig, en nu snap ik de aanwijzing: 'alle groepen zijn even groot'. Soms moet je ook gewoon aan de slag gaan...
Zo zat ik inderdaad toen ik de aanwijzing snapte. Nu heb ik alle mogelijke letters voor de diagnoalen en nu zit ik weerquote:
Die afwisseling tussen "aha" en "ehhh..." vond ik vorig jaar bij opgave 17 erg leuk. Nu bij de sudoku beduidend minder. Hoe moet dit nou een woord worden? Voor 2 punten kan het toch niet zo ingewikkeld zijn?quote:Op donderdag 19 december 2019 16:49 schreef market het volgende:
[..]
Zo zat ik inderdaad toen ik de aanwijzing snapte. Nu heb ik alle mogelijke letters voor de diagnoalen en nu zit ik weer
Hier ook nog geen openingen voor 6. Zijn er al ideeën over wat dit jaar de moeilijkste opgaven zijn (opgave 8 niet meegenomen)?quote:Op donderdag 19 december 2019 22:00 schreef QIXL het volgende:
Toch nog een half puntje in de avond gescoord hier. Er zijn dit jaar wel duidelijk meer puzzels waar je niet meteen ziet wat je moet doen.
Zoals bij 6, geen idee waar te starten.
idem zucht niet opgevenquote:Op donderdag 19 december 2019 22:56 schreef llamalama het volgende:
Wat mij betreft bijna alles, ik zit al dagen vast...
Voorspelling (gaat waarschijnlijk niet uitkomen)quote:Op donderdag 19 december 2019 22:26 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
Hier ook nog geen openingen voor 6. Zijn er al ideeën over wat dit jaar de moeilijkste opgaven zijn (opgave 8 niet meegenomen)?
Wordt bij 10 niet de oplossingsrichting al weggegeven (wat waarschijnlijk dan alsnog best wel een bizar karwei zou zijn)?quote:Op donderdag 19 december 2019 23:21 schreef CarloV het volgende:
[..]
Voorspelling (gaat waarschijnlijk niet uitkomen)
Er zal minstens een opgave door niemand worden opgelost.
2 bonus: 7, 9, 10, voeg hier een van die vage getallenrijtjes toe
1 bonus: 6, voeg nog een van die vage getallenrijtjes toe, 14, 26
Opgave 8 wordt gewonnen door iemand in de junior uitgave.
Zijn er niet vage getallenrijtjes?quote:Op donderdag 19 december 2019 23:21 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik heb het karwei gedaan, die was wat mij betreft pittiger dan 13 en 16, maar goed zou net zo goed bij de 1 bonus kunnen komen jaquote:Op donderdag 19 december 2019 23:36 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Wordt bij 10 niet de oplossingsrichting al weggegeven (wat waarschijnlijk dan alsnog best wel een bizar karwei zou zijn)?
Jaquote:Op donderdag 19 december 2019 23:38 schreef IshaD het volgende:
[..]
Zijn er niet vage getallenrijtjes?
Interessant! Ik had 7, 10 en 14 zeker niet in deze rijtjes verwacht.quote:Op donderdag 19 december 2019 23:21 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ja maar ik zeg ook maar iets hoorquote:Op donderdag 19 december 2019 23:57 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
En je voorspelling klopt idd niet want ik ga opgave 8 winnen 😎
<kwijl>quote:Op vrijdag 20 december 2019 00:00 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ja maar ik zeg ook maar iets hoor
Het meeste is gebaseerd op gebakken lucht
Heb je nog niet alles opgelost dan Carlo? De puzzel is al 1 week oud.quote:Op donderdag 19 december 2019 23:21 schreef CarloV het volgende:
[..]
Als ik zou gokken (niet dat ik er veel tijd in heb gestoken)quote:Op donderdag 19 december 2019 22:26 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
Hier ook nog geen openingen voor 6. Zijn er al ideeën over wat dit jaar de moeilijkste opgaven zijn (opgave 8 niet meegenomen)?
Ik zit hier ook vastquote:Op donderdag 19 december 2019 22:24 schreef pi31415 het volgende:
[..]
Die afwisseling tussen "aha" en "ehhh..." vond ik vorig jaar bij opgave 17 erg leuk. Nu bij de sudoku beduidend minder. Hoe moet dit nou een woord worden? Voor 2 punten kan het toch niet zo ingewikkeld zijn?
quote:Op vrijdag 20 december 2019 09:02 schreef Hannnnn het volgende:
[..]
Ik zit hier ook vastSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 09:02 schreef Hannnnn het volgende:
[..]
Ik zit hier ook vastSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, nu je het zegt, dat zou heel goed kunnen!quote:Op donderdag 19 december 2019 23:21 schreef CarloV het volgende:
quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:15 schreef ryr het volgende:
[..]
Ja, nu je het zegt, dat zou heel goed kunnen!
De volwassenen gaan misschien wel allemaal in de verwachtte zelfde hoek zitten waardoor er veel gelijk spel is. Je moet juist iets onverwachts doen om punten te scoren.
Ik ga mijn strategie weer omgooien ... maar als iedereen dat doet ... toch maar niet ... of toch wel ...
SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:26 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:29 schreef Drekkoning het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:41 schreef Erbo79 het volgende:
[..]SPOILER: 8Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: hintsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:44 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]SPOILER: hintsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: antwoordenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Protip: Geef je vriendin een ticket naar de Azoren en begin dan pas met 10.quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:44 schreef FlipModeSquad het volgende:
Ik denk dat opgave 10 relatief simpel is, maar wel een monnikenwerk. Voor de mensen die opgave 10 al hebben opgelost... Hoe lang duurde het ongeveer? Ik moet even time management gaan doen richting mijn vriendin...die trekt deze puzzel zo slecht. "Ik ben je een maand kwijt" zegt ze steeds...
quote:Op vrijdag 20 december 2019 10:44 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]SPOILER: hintsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: gratis antwoordenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Helemaal mee eens! Maar iets zegt me dat mensen die op dat soort fora rondstruinen op een eenvoudige manier zo veel mogelijk punten willen verdienen, en waarom zou je dat anders doen dan om in te zenden?quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:20 schreef rararawie het volgende:
Ik neem aan dat de mensen die in dat soort groepen zitten waar antwoorden worden verteld, hun resultaten niet inzenden. Daar heb je dan als puzzelaar die het in zjin eentje of met een vastgesteld team <5mensen doet toch geen last van?
Ik vind het leuk om hier te kunnen praten over de puzzel, zonder dat we elkaar helpen.
Er wordt al jaren "vals" gespeeld, bijvoorbeeld door het uitwisselen van valse hints of het geven van foute antwoorden. Ook in die groepen waar wel echte antwoorden worden gegeven zijn gewoon mensen die de antwoorden daar vandaan halen en daarna insturen.quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:20 schreef rararawie het volgende:
Ik neem aan dat de mensen die in dat soort groepen zitten waar antwoorden worden verteld, hun resultaten niet inzenden. Daar heb je dan als puzzelaar die het in zjin eentje of met een vastgesteld team <5mensen doet toch geen last van?
Ik vind het leuk om hier te kunnen praten over de puzzel, zonder dat we elkaar helpen.
Onder de noemer van 'sociaal experiment' toch?quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:26 schreef CarloV het volgende:
[..]
Verder was er in 2017 iemand die door bij anderen te stelen bijna zelfs gewonnen had.
Ja zoiets jaquote:Op vrijdag 20 december 2019 11:36 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
Onder de noemer van 'sociaal experiment' toch?
Een asociaal experiment, kan je het wel noemenquote:Op vrijdag 20 december 2019 11:36 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
Onder de noemer van 'sociaal experiment' toch?
Je hebt gelijk, ik twijfelde nog maar zal het niet doen. Ik ga nu de ADIV-puzzel uitprinten.quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:20 schreef rararawie het volgende:
Ik neem aan dat de mensen die in dat soort groepen zitten waar antwoorden worden verteld, hun resultaten niet inzenden.
De Belgische lonkt ook naar mij. Sterker nog, volgens mij zag ik daar zelfs een knipoog...quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:55 schreef ryr het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik twijfelde nog maar zal het niet doen. Ik ga nu de ADIV-puzzel uitprinten.
Laat ik u allen een gratis tip geven, ga niet op zoek naar die (besloten) groepen. Zodra je er op zit is je puzzelplezier naar de gallemiezen! Tot volgend jaar.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 11:55 schreef ryr het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik twijfelde nog maar zal het niet doen. Ik ga nu de ADIV-puzzel uitprinten.
Laat ik u allen een gratis tip geven, ga niet op zoek naar die (besloten) groepen. Zodra je er op zit is je puzzelplezier naar de gallemiezen! Tot volgend jaar.
Ja sorry, ik heb het een beetje druk met puzzelen op dit moment voor cryptische hintsquote:Op vrijdag 20 december 2019 12:07 schreef Mijnnaamis... het volgende:
Eens! Ik ben op dit forum mee gaan lezen in het jaar dat Carlo cryptische hints gaf die je alleen begreep als je de oplossing toch al had gevonden. Wat mis ik de lol om de gatenkaasgeit... Het delen van meer dan een cryptische hint vind ik kinderachtig en dom: er is toch niets mooier dan het "aha" moment als je zelf een ingang/oplossing ontdekt?
[..]
SPOILER: 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien moet je ook even naar de nagelstylist.quote:Op vrijdag 20 december 2019 16:12 schreef Erbo79 het volgende:
[..]
En nu voel ik me heel dom![]()
Maar ik heb lekker 13a al
badaboem-tsjing!quote:Op vrijdag 20 december 2019 16:25 schreef thabit het volgende:
[..]
Misschien moet je ook even naar de nagelstylist.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:24 schreef CarloV het volgende:
SPOILER: 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 16:54 schreef saaie_kaas het volgende:
[..]SPOILER: 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 december 2019 17:31 schreef CarloV het volgende:
[..]Dat bedoel ikSPOILER: 12Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zaterdag 21 december 2019 00:00 schreef pi31415 het volgende:
Ineens ontdek ik wat ik voor 2e moet doen. Dat stellen we dus maar even uit tot morgen,Op dit moment val ik van alles in slaap...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die ditjes en datjes zie ik ook niet, terwijl 'ie voor mijn gevoel helemaal niet zo moeilijk moet zijn...quote:Op zaterdag 21 december 2019 13:07 schreef Geerart het volgende:
ditjes en datjes en een opgave die ik maar niet zie, mooie samenvatting van 12 grrr
quote:Op zaterdag 21 december 2019 16:22 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Die ditjes en datjes zie ik ook niet, terwijl 'ie voor mijn gevoel helemaal niet zo moeilijk moet zijn...Tja is dat bij al die 2-puntsvragen niet het geval...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zeker, des te frustrerender als je hem dan niet 'snel' doorhebt...quote:Op zaterdag 21 december 2019 16:26 schreef CarloV het volgende:
[..]
Tja is dat bij al die 2-puntsvragen niet het geval...
Inderdaad! En hoe langer je er mee bezig bent, hoe kleiner de kans dat je die ene makkelijke methode nog ziet :pquote:Op zaterdag 21 december 2019 16:50 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Zeker, des te frustrerender als je hem dan niet 'snel' doorhebt...
Ben benieuwd welke marge er wordt aangehouden voor 2e :pquote:Op zaterdag 21 december 2019 18:27 schreef N54321 het volgende:
Van 13 weer even terug naar 2 als je deze door hebt, is hij super leuk vind ik persoonlijk!
nou, mijn laatste poging was er één te veelquote:Op zaterdag 21 december 2019 19:12 schreef Habi82 het volgende:
[..]
Ben benieuwd welke marge er wordt aangehouden voor 2e :p
dat heb ik bij heel wat vragen, ik mis het antwoordquote:Op zaterdag 21 december 2019 19:48 schreef N54321 het volgende:
Nu weer terug bij 13....ik mis iets ik mis iets....we gaan weer lekker gefrustreerd de avond in...haha
kwestie van foefje toepassen en geconcentreerd blijven, dan is het 0 gokkenquote:Op zaterdag 21 december 2019 19:12 schreef Habi82 het volgende:
[..]
Ben benieuwd welke marge er wordt aangehouden voor 2e :p
dan zit ik met een astronomisch gat... iets tussen 5 en 30quote:Op zaterdag 21 december 2019 20:45 schreef QIXL het volgende:
Ik zet echt met een gigantisch gat van onopgeloste puzzel van 6 t/m 14. Niet heel motiverend. Kijken of we dat gat kunnen dichten, met iets in het midden, met 11 of 12.
Maar tot nu toe weinig inspiratie of geluk.
In de Belgische puzzel zit pas een astronomisch gat!quote:Op zaterdag 21 december 2019 22:17 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
dan zit ik met een astronomisch gat... iets tussen 5 en 30
True story.quote:Op zaterdag 21 december 2019 22:31 schreef CarloV het volgende:
[..]
In de Belgische puzzel zit pas een astronomisch gat!
hopen dat mijn gat sneller kleiner wordt dan het gat van die puzzelquote:Op zaterdag 21 december 2019 22:31 schreef CarloV het volgende:
[..]
In de Belgische puzzel zit pas een astronomisch gat!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |