En we zijn weer een half jaar verder en niets meer gehoord over het vervangen van onze draaischijfmeter. Ben benieuwd of er in 2020 weer aangeklopt gaat worden.quote:Op zondag 30 juni 2019 12:55 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik snap heel goed dat die bedrijven dat willen, maar op een paar (vroeg-) gepensioneerden na zit natuurlijk niemand daarop te wachten. Onder andere daarom verwacht ik dat 1-1-2023 veel te ambitieus is.
Maar ik begrijp ook dat je de lat hoog moet leggen. Intern zijn ze misschien al tevreden als het 1-1-2024 wordt.
Jij bent ook een fijne vriend, mijn potentiëlen wegkapen.quote:Op zondag 5 januari 2020 17:08 schreef bambino het volgende:
[..]
Bij powerpeers kan je ondertussen ook stroom aan andere leden verkopen. Gaat automatisch zodra een klant jou geselecteerd heeft. Ik heb er inmiddels ruim 20 aan hangen, en dat levert bijna 80 euro per jaar extra op.
Elke kWh die via mijn zonnepanelen naar een van die klanten wordt geleverd (fictief natuurlijk) levert mij 0,04 euro op.
Dit is 100% extra boven op de voordelen die ze al hebben.
p.s. als je via mij lid wordt krijgen we nog eens beide 30 euro
Wij hebben afgelopen jaar 2.1k teruggeleverd bovenop het salderen. Komende jaar zal dit zo'n 4.1k zijn maar iig nog net onder de 5k.quote:Op zondag 5 januari 2020 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, klopt, hangt af van hoeveel overschot je hebt volgens mij. Noemde hem ook als eerste.
PowerPeers gaat tot 5.000kWh per jaar, GreenChoice tot 10.000kWh als ik het goed herinner.
Voor mij is PowerPeers dan weer niet handig met 7.000kWh overschot per jaar.
Sowieso wel benieuwd hoe dat straks wordt als salderen (geheel) is afgebouwd, dan zou ik nog veel meer overschot hebben (sowieso boven de 10.000kWh) want ik wek zo'n 15.000kWh op waarvan ik ~25% direct zelf verbruik.
Haha, het is mij om het even.quote:Op zondag 5 januari 2020 17:11 schreef Patroon het volgende:
[..]
Jij bent ook een fijne vriend, mijn potentiëlen wegkapen.
Die voordelen en 30 euro voor jou en voor mij kan ook bij mij
😜👍quote:Op zondag 5 januari 2020 17:25 schreef bambino het volgende:
[..]
Haha, het is mij om het even.
Zolang elke powerpeer gebruiker mij selecteert als stroomafnemer ben ik ook snel tevreden (iedereen mag er 5 kiezen).
En ik wil het best 50-50 met je doen mocht er iemand via mij komen of via jou.
Dan heeft de nieuwe aanmelder nog steeds 30, en een van ook 30 die dan 15 overmaakt naar de ander
p.s. ik riep 2 jaar geleden al dat je via mij kon aanmelden
Toen kreeg je echter nog 1 keer gratis schoonmaken van je panelen en dat is een heel stuk meer waard dan 3 tientjes. Daar zijn ze logischerwijs mee gestopt.
Hoe zit dat straks eigenlijk met electrische auto en einde salderen? Overdag terugleveren en dan avonds weer duur inkopen voor de auto?quote:Op zondag 5 januari 2020 17:37 schreef d.k. het volgende:
Nog een powerpeer hier, afnemen mag ook via mij![]()
Wij hebben sinds een maand een elektrische auto, dus het stroomverbruik vliegt omhoogbenieuwd of we dit jaar nog meer gaan terugleveren dan afnemen.
Ja, echter is het "goedkoop terugleveren en normaal inkopen".quote:Op zondag 5 januari 2020 17:44 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hoe zit dat straks eigenlijk met electrische auto en einde salderen? Overdag terugleveren en dan avonds weer duur inkopen voor de auto?
Nee klopt, maar door het afschaffen van het salderen, wordt het voor EV bezitters wel een stuk minder voordelig.quote:Op zondag 5 januari 2020 18:20 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja, echter is het "goedkoop terugleveren en normaal inkopen".
De stroom die je koopt wordt niet duurder.
Dat klopt, maar de meesten zijn leaserijders die schijt hebben aan de tarieven. Ik hoor daar ook bij overigens. Als straks partikulieren aan de EV gaan krijg je inderdaad te maken met het euvel wat jij nu schetst. Maar ook lang niet iedereen weet dat de tarieven bij laadpalen ook schrikbarend hoog kunnen zijn tot Eur 0,50 / kWh of zelfs meer. Als je die veel moet gebruiken wordt het nog een stuk minder voordelig.quote:Op zondag 5 januari 2020 18:35 schreef Patroon het volgende:
[..]
Nee klopt, maar door het afschaffen van het salderen, wordt het voor EV bezitters wel een stuk minder voordelig.
En dan nog los je het probleem slechts voor een klein deel op. Alleen in de zomermaanden wanneer er sprake is van een energie-overschot (zoals bij de meeste PV-bezitters) heeft dit zin. Je gaat het pas fatsoenlijk oplossen als je een paar 1000 kWh kunt opslaan.quote:Op zondag 5 januari 2020 19:31 schreef Asschen_sukar het volgende:
Voor de EV bezitters wordt het vooral hopen dat er eindelijk een doorbraak komt in het goedkoop thuis opslaan van stroom.
Jep, maar nog altijd goedkoper dan benzine. En december is wat dat betreft 'duur' door de kou een lage range, relatief veel rijden ivm familiebezoek en niet werken (man kan op het werk laden, dat moet nu thuis). Overigens rijden wij hem niet in de lease, het is een tweedehands I3.quote:Op zondag 5 januari 2020 17:44 schreef Patroon het volgende:
[..]
Hoe zit dat straks eigenlijk met electrische auto en einde salderen? Overdag terugleveren en dan avonds weer duur inkopen voor de auto?
Ik zit niet in Dakkapel land maar weet wel dat een paneel best zwaar kan zijn (de mijne waren al 25 kg).quote:Op zondag 5 januari 2020 21:07 schreef SunshineSeeker het volgende:
Beste zonnepaneel goeroes,
Ik wil graag zonnepanelen gaan (laten) aanleggen op ons dak. Ons huis heeft echter niet een heel standaard dak, daarom schakel ik graag jullie hulp in. Geïnspireerd door de volle daken van een aantal van jullie, wil ik mijn dak ook graag zo vol mogelijk leggen. 😊
Ons dak:
Ons dak is op het noorden onder een hoek van 17 graden. Op het dak laten we een dakkapel plaatsen. Daarnaast hebben we naast ons scheve dag nog een plat dak, wat aan de oostkant van het huis zit. Doordat dit platte dak lager is dan het scheve dak, ligt het vanaf ongeveer 14:00 in de schaduw. Ook een paar foto’s van onze situatie, dat zegt waarschijnlijk meer 😉
Ons idee:
We denken aan 10 zonnepanelen (zoveel kunnen een aantal buren ook kwijt) op het bovenste deel van het dak. Deze panelen liggen dan op het noorden.
Verder laten we dit jaar een dakkapel plaatsen, waardoor we ook zonnepanelen op het zuiden kunnen leggen (buren hebben 8 panelen op de dakkapel).
En tot slot zitten we te denken aan een aantal panelen op het oosten. Dit is een plat dak, deze staat echter dan wel een groot deel van de dag in de schaduw van de woning. Ook geen idee hoeveel panelen hier zouden kunnen, het dak is ongeveer 2 meter breed en 10 meter lang.
We hebben ook even over de garage nagedacht, maar hier is nog minder rechtstreekse zon.
Onze vragen:
- Alles: Alle tips en adviezen zijn van harte welkom!
- Alles: Wat voor type panelen raden jullie aan voor de verschillende dakdelen?
- Alles: Hoeveel strings moeten ze maken met de dakdelen in drie verschillende richtingen?
- Alles: Hebben jullie tips voor goede leveranciers voor ons dak met verschillende smaken? We wonen in de regio Den Haag.
- Oost: hebben panelen op Oost zin als ze de halve dag in de schaduw van het huis staan (schuine dak is namelijk veel hoger dan het platte dak)?
- Oost: Moet ik op Oost omvormers gebruiken als de achterste panelen veel eerder in de schaduw komen dan de voorste panelen?
- Oost: Of zou ik de voorste panelen op het plat dak wellicht beter op zuid kunnen plaatsen en enkel de achtersten op Oost?
Dank alvast!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je zit voor ons wel wat ver weg, maar we doen het wel (mocht je een offerte willen, ff pm met je exacte adres, naam en email).quote:Op zondag 5 januari 2020 21:07 schreef SunshineSeeker het volgende:
Beste zonnepaneel goeroes,
Ik wil graag zonnepanelen gaan (laten) aanleggen op ons dak. Ons huis heeft echter niet een heel standaard dak, daarom schakel ik graag jullie hulp in. Geïnspireerd door de volle daken van een aantal van jullie, wil ik mijn dak ook graag zo vol mogelijk leggen. 😊
Ons dak:
Ons dak is op het noorden onder een hoek van 17 graden. Op het dak laten we een dakkapel plaatsen. Daarnaast hebben we naast ons scheve dag nog een plat dak, wat aan de oostkant van het huis zit. Doordat dit platte dak lager is dan het scheve dak, ligt het vanaf ongeveer 14:00 in de schaduw. Ook een paar foto’s van onze situatie, dat zegt waarschijnlijk meer 😉
Ons idee:
We denken aan 10 zonnepanelen (zoveel kunnen een aantal buren ook kwijt) op het bovenste deel van het dak. Deze panelen liggen dan op het noorden.
Verder laten we dit jaar een dakkapel plaatsen, waardoor we ook zonnepanelen op het zuiden kunnen leggen (buren hebben 8 panelen op de dakkapel).
En tot slot zitten we te denken aan een aantal panelen op het oosten. Dit is een plat dak, deze staat echter dan wel een groot deel van de dag in de schaduw van de woning. Ook geen idee hoeveel panelen hier zouden kunnen, het dak is ongeveer 2 meter breed en 10 meter lang.
We hebben ook even over de garage nagedacht, maar hier is nog minder rechtstreekse zon.
Onze vragen:
- Alles: Alle tips en adviezen zijn van harte welkom!
- Alles: Wat voor type panelen raden jullie aan voor de verschillende dakdelen?
- Alles: Hoeveel strings moeten ze maken met de dakdelen in drie verschillende richtingen?
- Alles: Hebben jullie tips voor goede leveranciers voor ons dak met verschillende smaken? We wonen in de regio Den Haag.
- Oost: hebben panelen op Oost zin als ze de halve dag in de schaduw van het huis staan (schuine dak is namelijk veel hoger dan het platte dak)?
- Oost: Moet ik op Oost omvormers gebruiken als de achterste panelen veel eerder in de schaduw komen dan de voorste panelen?
- Oost: Of zou ik de voorste panelen op het plat dak wellicht beter op zuid kunnen plaatsen en enkel de achtersten op Oost?
Dank alvast!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ah, dan ligt het gelukkig niet aan mij!quote:Op zondag 5 januari 2020 21:39 schreef Gieliovd het volgende:
Tussen de 0,2 en 0,5 kWh afgelopen dagen opbrengst
Nog nooit 0 gehad.quote:Op maandag 6 januari 2020 12:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hier was het ook drama. Iemand hier al een dag 0 op de teller gehad?
Ah ik dacht al dat mijn platte dak panelen op 10 graden het niet meer deden. Nu doet 10 graden het in de winter sowieso al slecht, maar mijn opbrengst vanaf 1 januari 2020 is dramatisch: 1200, 733, 599, 1537 en 1011kw op 6080wpquote:Op maandag 6 januari 2020 11:53 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Ah, dan ligt het gelukkig niet aan mij!
Ik heb sinds eind oktober 5280WP liggen, en het verschil tussen "goede" en slechte dagen is veel extremer dan ik van te voren had verwacht. Ik heb de afgelopen 4 dagen resp. 295Wh, 232Wh, 360Wh en 424Wh opgewekt![]()
Sowieso heb ik in november en december "lang" niet opgewekt, wat ik op basis van https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP had verwacht, dus ik begon al te twijfelen of er misschien iets mis zou zijn met m'n installatie
Afgerond 0 ja, vorige weekquote:Op maandag 6 januari 2020 12:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hier was het ook drama. Iemand hier al een dag 0 op de teller gehad?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |