70. PUBG (2017) – PC, PlayStation 4, Xbox OneBrendan Greene, beter bekend als PlayerUnknown, maakte een mod (DayZ) voor Arma II op de PC en haalde zijn inspiratie uit de Japanse film Battle Royale. Daarna begon hij te werken aan een mod voor Arma III, wat uiteindelijk resulteerde in Player Unknown’s Battleground (PUBG). Honderd spelers komen per parachute uit een vliegtuig om vervolgens naar wapens te zoeken om andere spelers uit te kunnen schakelen. Om de zoveel tijd wordt het speelveld kleiner, waardoor bijna iedereen in de map moet blijven bewegen, tot er uiteindelijk één overblijft. In zeer korte tijd is het spel enorm vaak over de toonbank gegaan en heeft het een ‘nieuw genre’ in gecreëerd.
Er zijn inmiddels veel versies van deze game, waaronder op mobiele telefoons en talloze andere ontwikkelaars hebben PUBG gekopieerd. De bekendste kopie is natuurlijk Fortnite; een game die precies hetzelfde doet in een meer cartoony uitziende omgeving, terwijl je daar ook nog eens dingen kunt bouwen. PUBG is overigens nog steeds erg populair en is één van de meest verkochte spellen in de geschiedenis van onze favoriete hobby.
69. LA Noire (2011) – Xbox 360, PlayStation 3, PCDe techniek achter LA Noire is werkelijk verbluffend en het laat zelfs de kleinste gezichtsveranderingen zien van de acteurs, waardoor emoties kraakhelder overkomen op de gamer. Nooit eerder was het zo’n groot feest om echte acteurs aan het werk te zien in een game en het zorgt voor een unieke ervaring. Helaas was deze techniek erg duur en het heeft Rockstar dan ook een lange tijd gekost om deze game af te maken. Jij bent Cole Phelps en als detective ga je op bezoek bij getuigen en verdachten, terwijl je met eerder gevonden bewijs probeert aan te tonen dat de persoon in kwestie liegt. Vaak zie je makkelijk aan de ogen of iemand liegt, maar hoe kun je dat zonder bewijs hard maken?
Helaas bestaat de studio die voor Rockstar deze game maakte niet meer en heeft Rockstar nooit ergens laten doorschemeren van plan te zijn om een sequel te maken, maar er is natuurlijk altijd een kans dat Rockstar ons gaat verrassen. Men heeft nog niet zo lang geleden een remaster van LA Noire uitgebracht, al moeten we er eerlijk bij vermelden dat Rockstar sinds LA Noire geen andere game meer heeft gemaakt dan GTA V en Red Dead Redemption 2. Overigens zou ik het geweldig vinden als de techniek achter LA Noire meer gebruikt gaat worden in andere game, waardoor bekende acteurs ook zouden kunnen schitteren in jouw favoriete spellen.
68. Contra (1987) – Nintendo Entertainment SystemOmhoog, Omhoog, Beneden, Beneden, Links, Rechts, Links, Rechts, B, A… wie kent de Konami-code niet? In deze game gaf het je 30 levens en eerlijk gezegd komen die extra levens goed van pas als je Contra voor het eerst speelt. De heerlijke knal-game is namelijk kneiter-moeilijk, maar door ‘trial and error’ kom je steeds verder. Als je een keer geraakt wordt ben je dood en het is de bedoeling dat je volgende keer niet diezelfde fout maakt, maar gegarandeerd dat je bij de volgende stap weer doodgaat. Het is aan te raden om deze game met z’n tweeën te spelen, al is het handig om een vriend uit te zoeken die niet alle wapens voor je neus wegpakt. Overigens moet je zelf al goed uitkijken welk wapen je pakt, want je oude wapen komt niet terug en je kunt er maar één op zak hebben. Erg vervelend als je een geweldig wapen hebt, maar dan per ongeluk een minder goed wapen oppakt, terwijl je net onderweg bent naar de level-boss.
Het kan zijn dat je denkt: Contra, het ziet er bekend uit, maar die naam…. Ja hier in Europa kennen wij de eerste paar games uit de Contra-serie als Probotector… Op de een of andere manier dacht men dat wij het hier niet aankonden als het geweld niet van robots zou komen. Contra zelf was eigenlijk flink geïnspireerd door films als Rambo en Predator, zelfs de cover van de game is een regelrechte kopie. De Contra-serie heet hier inmiddels ook ‘gewoon’ Contra en zo nu en dan komt er een nieuw deel uit. De laatste is Contra: Rogue Corps en die kan je maar beter laten voor wat het is, omdat die game de serie geen eer aandoet.
67. MS. Pacman (1981) – ArcadePacman is misschien meer iconisch, maar MS Pacman is een veel betere game. Nu kan iedereen zijn voorkeuren hebben natuurlijk, maar je kunt moeilijk ontkennen dat de snellere gameplay van MS. Pacman ervoor zorgt dat je nóg zenuwachtiger wordt. Tel daarbij op dat dit een van de eerste games is met ‘cut-scenes’, al is het nog behoorlijk prematuur. Verder bouwt het verder op het idee van het origineel en dat is uiteraard geen vervelende zaak.
Deze game werkt het best op zo’n oude arcade-kast, maar wie heeft genoeg ruimte en/of geld voor om zo’n kast in huis te nemen? Mocht je toch met deze game aan de slag willen is het goed om te weten dat Namco nog niet zo heel lang geleden een puike versie van de game heeft uitgebracht op de huidige consoles.
66. Call of Duty: Modern Warfare 2 – PlayStation 3, Xbox 360De Call of Duty-franchise is een fenomeen en Activision brengt al sinds 2005 elk jaar minimaal één nieuw deel of versie uit, terwijl vele gamers er niet op uitgekeken raken. Natuurlijk kent de serie kwalitatief zijn hoogte- en dieptepunten, maar de meeste Call of Duty-games zijn een feest om te spelen. Er is altijd genoeg te doen en de mulitplayer wordt door elke fan helemaal kapot gespeeld. Ook de campaign is er een om nooit te vergeten en dat kwam onder andere door dat ene level op het vliegveld. Het is eigenlijk een verschrikkelijke scene die je gemengde gevoelens geeft, maar gelukkig geeft de game je de optie om dit over te slaan. Uiteindelijk vragen wij ons af hoeveel gamers daadwerkelijk ervoor hebben gekozen om niet los te gaan op het vliegveld, maar schokkend was het zeker.
De franchise gaat nog steeds keihard en inmiddels is er zelfs een reboot uitgekomen van de Modern Warfare-kant van Call of Duty. Die game is met veel lof ontvangen, al zijn er technisch wat problemen hier en daar. De eerste Modern Warfare heeft een remake gekregen en er zijn veel Modern Warfare 2-fans die graag zo’n behandeling zouden zien van hun favoriete game. Of die remake er ooit gaat komen is de vraag, maar als er genoeg aanvragen zijn zal het er best nog eens gaan gebeuren.
65. Super Monkey Ball (2001) – Arcade, GameCubeDaar stond ie dan: een arcade-kast met een banaan als joystick. Een blik op het scherm leerde mij dat het hier ging om een vrolijke game waarin je als aap-in-bal een weg moet zien te vinden naar de eind goal. Bewegen doe je niet door met de aap te gaan lopen, maar door de wereld eromheen te kantelen, waardoor de bal begint te rollen. Het begint allemaal vrij makkelijk, maar het wordt al snel een stuk lastiger. Grote platforms worden bijvoorbeeld vervangen door smalle balken en bewegende gaten, waardoor je met een kleine fout al overnieuw moet beginnen. Gelukkig bracht Sega de game snel naar
Nintendo’s GameCube en voegde het wat extra mini-games toe, waarvan Monkey Target met afstand de beste was.
De eerste twee delen uit de serie kwamen allebei uit op de GameCube en later kregen de
PlayStation 2 en
Xbox een collectie van alle levels (Monkey Ball Deluxe). De collectie was ook een top-game, maar de GameCube-controller leek te zijn gemaakt voor Monkey Ball, waardoor je het meeste uit de serie haalt als je het op
Nintendo’s paarse kubus speelt. Ook kwamen er er nieuwe delen uit voor bijvoorbeeld de Wii, maar Sega wist nooit meer een goede Monkey Ball-game te maken en heeft ook de Mini-games gesloopt. Laatst kwam er nog een HD-remaster uit van Monkey Ball Banana Blitz, terwijl fans van de serie juist zitten te wachten op een remaster van de eerste twee delen.
64. Halo Combat Evolved (2001) – Xbox
Laten we gelijk met de deur in huis vallen: zonder Halo speelde je nu niet meer op een Xbox. Het eerste deel gaf gamers een reden om
Microsoft’s eerste console aan te schaffen en zorgde ervoor dat er vele LAN-party’s werden gehouden. Wat een tijd! Vier tv’s, vier Xboxen en een hoop versnaperingen bleken een ultieme combinatie te zijn voor avondenlang onvergetelijk game-plezier. Ondanks GoldenEye 007 (N64) ging men er in die tijd vanuit dat first persoon-shooters nooit succesvol zouden werken op een console, maar Halo CE bewees het tegendeel. Halo maakte bijvoorbeeld het ‘ga even om de hoek staan om je shield te laten herstellen’-health systeem populair, maar ook het dragen van maar twee wapens. De wapens zelf klonken lekker rouw en gaven de game een militaire vibe, ondanks het grote sci-fi-gehalte.
Ontwikkelaar Bungie maakte nog een aantal vervolgen met groot succes en is toen gaan werken aan de Destiny-franchise. Tegenwoordig wordt elke Halo-game gemaakt door 343i, al is dat niet altijd met succes. Veel Halo-fans missen het werk van Bungie, maar gelukkig kunnen zij hun lol op met Halo The Master Chief Collection, want daarin zitten alle opgepoetste Halo’s van Bungie. Het verschil tussen Bungie en 343i is goed te zien in de Aniversary-mode van Halo CE. Je kunt namelijk switchen tussen de oude en nieuwe graphics en, hoewel de nieuwe graphics soms best mooi zijn, mist het de sfeer die Bungie juist kon creëren.
63. Mega Man 2 (1988) – Nintendo Entertainment System
Op de
Nintendo Entertainment System (NES) kwamen er in korte tijd maar liefst 6 Mega Man-games uit en dat had te maken met de populariteit van de serie onder veel gamers. Nu is niet elk deel van een hoog niveau, maar de combinatie van een hoge moeilijkheidsgraad, futuristische graphics en precieze besturing zorgde ervoor dat je in die tijd niet om die serie heen kon. De absolute topper is Mega Man 2, al zullen sommige hun hart hebben verloren aan het derde deel. Capcom liet met het tweede deel zien precies te snappen waarom het eerste deel zo populair was. De gameplay is pixel-perfect en de bazen iconisch. Soms zet ik de muziek van Mega Man 2 nog wel eens op, want er is niets zo fijn dan een steengoede 8-bit tune keihard mee te zingen!
Er zijn talloze versies uitgekomen van Mega Man 2 en zelfs op de huidige consoles is er een collectie te vinden met de eerste 6 games. Sterker nog; Capcom heeft inmiddels meerdere delen gemaakt in de stijl van de oude games. Laten we verder niet vergeten dat de Mega Man X-serie ook goed begint, maar de latere versies niet om naar huis te schrijven waren. Daarnaast heeft men nog niet zo lang geleden een poging gedaan Mega Man een nieuwe draai te geven in de vorm van een first person-shooter, maar men heeft die game uiteindelijk geschrapt, ondanks dat men al aardig onderweg was met de ontwikkeling.
62. Sonic the Hedgehog (1991) – Sega Mega Drive
Sega wilde een antwoord op Super Mario Bros. en ging onderzoeken hoe dat er dan allemaal uit moest gaan zien. Men kwam uiteindelijk op het idee om een stoere blauwe egel door levels heen te laten rennen, om te laten zien dat Sonic veel cooler en sneller is dan die dikke loodgieter van Nintendo. Sonic kwam tot leven en werd toegevoegd aan een scherp geprijsde bundel met de Sega Mega Drive. Zelf was ik in het bezit van een
Nintendo Entertainment System en was er nog niet in mij opgekomen dat er ooit een nieuwe console zou komen. Sonic the Hedgehog zorgde er uiteindelijk voor dat ik overstag ging en verving ik de NES voor Sega’s 16-bit console. Daar heb ik geen moment spijt van gehad, al vond ik juist de levels leuk waarbij het niet handig was om snel te rennen. Latere Sonic-games waren bijna allemaal puur gebouwd om Sonic snel te laten rennen en leek het erop alsof Sega niet begreep wat de eerste game zo leuk maakte.
Er zijn ontzettend veel versies van de eerste Sonic-game, maar niet elke versie is de moeite waard. Dit komt omdat de port of emulatie vaak slecht is overgezet en daardoor soms zelfs onspeelbaar is. Schaf gewoon een Sega Mega Drive Mini aan en je zult een van de betere versies spelen van de game. Overigens is het leuk om te melden dat er in 2017 eindelijk weer eens een echt goede Sonic-game uitkwam, die gemaakt is door een fan. Deze fan wist blijkbaar beter dan Sega’s Sonic Team wat een Sonic-game goed kan maken. Sindsdien is er veel vraag naar een ‘Mania-behandeling’ van andere franchises en het ziet ernaar uit dat dit nog best wel eens een ding kan gaan worden. Zo komt er in 2020 een nieuwe Streets of Rage uit die niet door Sega is gemaakt.
61. Cuphead (2018) – Xbox One, PC, SwitchWat krijg je als je de oude tekenfilms van Mickey Mouse mixt met de gameplay van de Contra-serie? Met die gedachte zijn de Canadese broers Chad en Jared Moldenhauer aan de slag gegaan en Cuphead is het resultaat. Alles is met de hand getekend en beweegt zoals je normaal gesproken alleen maar in tekenfilms ziet. Het heeft een lange tijd geduurd om de game af te ronden en dat heeft vooral te maken met het uitbreiden van de game. Cuphead zou eigenlijk een aantal Boss-fights moeten worden, maar men heeft daar uiteindelijk hele levels omheen gebouwd. Het ziet er werkelijk prachtig uit, maar het had niet in de lijst gestaan als het niet zo geweldig had gespeeld. De besturing is spot-on en bij een gemaakte fout kun je het alleen jezelf kwalijk nemen.
Cuphead is inmiddels ook beschikbaar voor
Nintendo’s Switch en de makers zijn ondertussen bezig aan een uitbreiding via DLC. Laten we hopen dat ze daarna een ander mooi project maken en dat ze niet besluiten te stoppen. Het lijkt mij ultiem lastig om hun eigen eerste werk te overtreffen, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Mocht je Cuphead nog niet gespeeld hebben, wat sta je hier dan nog te doen? Schiet op en geniet van al het harde werk wat in de game is gegaan.
60. Conker’s Bad Fur Day (2001) – Nintendo 64
Een scheldende eekhoorn met een flinke kater springt en schiet door kleurrijke omgeving in een poging de weg naar huis te vinden. Conker’s Bad Fur Day zit tjokvol hilarische personages en persiflages op bekende Hollywood-films. Oorspronkelijk was ontwikkelaar Rare van plan een kindvriendelijk spel te maken met een eekhoorn in de hoofdrol, maar gelukkig zag men in dat er al genoeg van dat soort games te vinden waren op de
Nintendo 64. Het absolute hoogtepunt van de game is natuurlijk The Great Mighty Poo, een poepmonster die een prachtig operanummer zingt.
Rare was erg lekker bezig op de
Nintendo 64 en het is jammer dat zij jarenlang geen games hebben gemaakt van dit soort kwaliteit. Sterker nog; nadat
Microsoft de studio had ingelijfd is er nog een remake van Conker’s Bad Fur Day verschenen. Ondanks dat deze er geweldig uitzag heeft men de game flink gecensureerd, terwijl dat juist een bepaalde sfeer toevoegde aan de game. Overigens kun je een prima versie vinden in de Rare’s fraaie collectie, Rare Replay.
59. Tetris (1989) – GameboyWie had er geen Gameboy begin jaren ’90? En als je er een had aangeschaft kreeg je daar uiteindelijk Tetris bij en
Nintendo’s keuze om die in de bundel te stoppen bleek een schot in de roos. Nu zijn wij sowieso niet vies van potje Tetris, maar op
Nintendo’s handheld kwam de game het beste tot zijn recht. Vele vakanties zijn bij een hoop mensen helemaal opgegaan aan het spelen van deze game, terwijl de muziek van de game nu nog steeds iconisch is.
Er zijn ‘duizenden’ versies van Tetris uitgekomen, maar ze zijn niet allemaal de moeite waard. Dat wil niet zeggen dat er geen toppers tussen zitten, kijk maar eens naar Tetris Effect, van de maker van Lumines en Rez. Ook is het verhaal achter Tetris bijzonder interessant, dus raad ik je aan om deze documentaire te bekijken van Gaming Historian. We zullen ook de aankomende jaren overspoeld worden met talloze Tetris-games, omdat het nu eenmaal een verslavend spelletje is.
58. Arma III (2013) – PCOntwikkelaar Bohemia Interactive is al sinds eind jaren ’90 bezig met het maken van de perfecte militaire simulatie en het komt steeds dichter in de buurt van dat doel. Na Operation Flashpoint is men begonnen aan de Arma-serie en het derde deel is tot nu toe het absolute hoogtepunt uit de serie. Dit is geen shooter waarbij je even met je wapens een kamp binnen-rent, maar je zult tactisch te werk moeten gaan. In Arma 3 voel jij je een militair en zul je op alle details moeten letten. Het leuke is dat je deze moeilijke game met veel anderen online kunt spelen, waarbij sommige medespelers het bijzonder serieus nemen. Op deze manier speelt men alsof het een echt leger is met verschillende rangen, maar gelukkig zijn er ook servers waarbij men iets gezelliger is.
De Arma-serie geeft modders een leuke zandbak en zo waren bijvoorbeeld DayZ en PUBG oorspronkelijk een mod, terwijl dat nu standalone-games zijn. Het is ook best een prestatie om zo’n groot eiland zo getailleerd te maken, waarbij je ontzettend ver kunt kijken. Bohemia Interactive heeft aangegeven graag games voor de consoles te maken, maar het zal heel lastig worden om de besturing over te zetten naar een controller.
57. Daytona USA (1994) – Arcade
‘Gentlemen, start your engines’! Na Virtual Racing kwam Sega met een arcade-kast waar je gewoon niet zomaar omheen kon lopen. De graphics van Daytona USA waren toen ongeëvenaard en alles werd met gevoel voor spektakel in beeld gebracht. Vele uren en guldens zijn verdwenen in de arcade-kast die het race-landschap voorgoed veranderde. Uiteindelijk waren er maar 3 tracks, maar zo’n opzet werkt uitstekend in de arcade-hal en zorgde ervoor dat je de banen sneller kon onthouden. Het driften werkt erg lekker in deze game en dat werd uiteindelijk Sega’s specialiteit als het aankomt op het gebied van race-games.
Er zijn meerdere versies van deze game verschenen op verschillende consoles. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik graag een Sega Saturn wilde hebben, puur vanwege Daytona USA. Helaas had ik daar geen geld voor en tegen de tijd ik eindelijk een Saturn kocht, was de officiële productie van het geflopte apparaat al een aantal jaar gestopt door Sega. Daytona USA 2 is een fantastische opvolger van het origineel, maar helaas is die game nooit naar de consoles gekomen. Misschien is het tijd voor een race-collectie van de beste Sega Arcade-games. Kom op, Sega!
56. The Legend of Zelda: Twilight Princess (2006) – GameCube
Veel Zelda-fans waren teleurgesteld na het zien van de eerste beelden van The Wind Waker op de GameCube, omdat het te cartoony uitziet. En dus sprong men een gat in de lucht tijdens de e3 van 2004, toen
Nintendo een meer volwassen uitziende Zelda-game aankondigde voor
Nintendo’s paarse kubus. Ook al zijn de graphics van The Wind Waker meer tijdsloos gebleken, Twilight Princess heeft veel meer content. Het aantal items en dungeons in deze Zelda zorgt ervoor dat ik de game nog regelmatig opnieuw opstart en geniet. De muziek zit goed in elkaar en de gameplay is spot-on.
Er zijn meerdere versies van Twilight Pincess verschenen, maar als je voor het beste gaat moet je die Wii U-versie aanschaffen. De versie op de gewone Wii is wat vreemd, omdat de spelwereld in spiegelbeeld is ten opzichte van de GameCube-versie en helaas moet je met je Wiimote wapperen om te slaan. Mijn verwachting is dat er vroeg of laat een port komt voor Switch, want het lijkt mij erg fijn deze game te spelen in het vliegtuig.
55. Splinter Cell: Chaos Theory (2005) – Xbox, PlayStation 2, GameCube, N-Gage
De
Xbox en
PlayStation 2 zaten aan het einde van hun leven en men was in afwachting van de ‘next-gen’-consoles. Ubisoft blies ons alsnog weg Splinter Cell: Chaos Theory en liet ons zien dat er best nog mooie graphics uit de ‘oude’ generatie geperst kon worden. De gameplay was zelf ook meesterlijk, waarbij je heerlijk langzaam door het spel liep. Dit lage tempo mis ik heel erg in de latere Splinter Cell-games en in combinatie met de coole gadgets is Chaos Theory de beste Splinter Cell-game ooit.
Sam Fisher is eigenlijk nooit meer zo cool geweest als in Chaos Theory en Ubisoft is sindsdien meer richting actie-games gegaan met de serie. Double Agent was aardig en ook al heeft Conviction zijn sterke elementen, het voelde niet aan als een Splinter Cell-game. Blacklist was weer een stap in de goede richting, maar helaas zijn er geen nieuwe delen verschenen op de huidige consoles. Elke E3 komen er weer geruchten, maar elk jaar blijken de geruchten een storm in een glas water.
54. Dark Souls (2011) – PlayStation 3, Xbox 360, PC
Deze game is niet voor mensen die graag snel door een game wandelen met zo weinig mogelijk tegenstand. Nee, Dark Souls speel je als je plezier beleeft aan het zien van het game over-scherm en dat scherm zul je enorm vaak voorbij zien komen. Je gaat namelijk vooral dood, al zul je op een gegeven moment merken dat je patronen begint te zien in de gruwelijke vijanden en je steeds meer vertrouwen krijgt in je kwaliteiten. Op het moment dat je denkt de game de baas te zijn komt er wel weer een andere freak jouw kop in slaan. De omgevingen geven al helemaal een sfeer van een episch, maar lugubere wereld waar je in je nachtmerries nog niet durft te komen.
Ontwikkelaar From Software staat inmiddels bekend om de moeilijke games die ze maken en blijkbaar zijn er genoeg gamers die zichzelf graag martelen, want de games verkopen goed. Ook is er een scherp uitziende remaster te vinden op de huidige generatie consoles en is Bloodborne (PlayStation 4) absoluut de moeite waard om te checken. De ontwikkelaar is op het moment bezig een game te maken met George RR Martin, schrijver van de Game of Thrones-serie. De game heet Eldenring en wij hopen daar tijdens E3 2020 meer van te zien.
53. Portal 2 (2011) – Xbox 360, PlayStation 3, PC
De eerste Portal was een bijzonder spelletje die samen met Half Life 2 en Team Fortress 2 in de Orange Box zat. Deze Box bleek een enorm succes en ondanks de kwaliteit van de twee andere games, was het vooral Portal dat veel aandacht kreeg. Terwijl het eerste deel een kleinschalige game was, heeft Valve het met het vervolg anders aangepakt. Een volledig verhaal in een grotere wereld werd gemixt met grappige figuren en steengoede puzzels. Portal draait om het oplossen van puzzels met de hulp van onder andere een wapen waarmee je portals op muren en objecten kunt schieten. Door de portals juist te plaatsen kun je zo op verschillende plekken komen.
Valve heeft grote games gemaakt, maar is tegenwoordig vooral bezig met hun games-platform, Steam. Zo had men ‘heel simpel’ remasters van hun games kunnen uitbrengen op de huidige consoles, maar helaas. Inmiddels is er wel een VR-game in de Half Life-serie aangekondigd, al is het even afwachten of een game is die ons allemaal een VR-set laten aanschaffen. Wie weet krijgen we in de toekomst ook een nieuwe Portal te zien en het concept achter deze franchise leent zich uitstekend voor een VR-ervaring.
52. Mortal Kombat II (1993) – Arcade, Sega Mega Drive, Super Nintendo
Waar de eerste Mortal Kombat vooral veel stof deed opwaaien, leek Mortal Kombat II de perfecte sequel. Meer vechters, meer moves, meer geheimen, meer fatalities en mooiere graphics; het zat er allemaal in. Dit is de ultieme Mortal Kombat die uitkwam tijdens de grootste hype in de Mortal Kombat-geschiedenis. Iedereen had wel wat te zeggen over deze game op schoolpleinen en vaak werden er codes en moves verwisseld met elkaar. Om de protesten met humor te bestrijden werden er naast fatalities ook friendship en babalities aan het vervolg toegevoegd. Dit zorgde trouwens ook voor de perfecte vernedering na het verslaan van een vriend, omdat zo’n babality de tegenstander veranderde in een jankende baby.
Ook van deze game zijn er veel verschillende versies te vinden en de franchise zelf is nog steeds draaiende. Toch heeft de serie niet alleen maar goede games opgeleverd, denk maar eens aan games als Mortal Kombat Mythologies: Sub-Zero (een platformer!) en Mortal Kombat 4. Gelukkig is de serie weer in ere hersteld en hebben fans inmiddels een aantal goede delen gekregen, waaronder Mortal Kombat 11 (2019). De fatalities zien er inmiddels ‘levensecht’ uit, maar de ophef rondom het geweld in de serie is vrijwel afwezig. Toasty!
51. Resident Evil 4 (2005) – GameCube
Voordat deel 4 uitkwam was Resident Evil al een goede serie, maar bestonden de games uit gameplay die wat oud begon te worden. Vaste camera-standpunten en gebrekkige controls moesten vervangen worden en Capcom is daar ontzettend in geslaagd. De camera zit nu achter het hoofdpersonage en hierdoor is de actie een stuk spannender en beter bestuurbaar. De onheilspellende omgeving is al fantastisch maar het gevoel wat in je opkomt als er een grote groep wezenloze idioten heel langzaam op je af ziet lopen is onvergetelijk. De game zorgde er altijd wel voor dat je moest herladen of zoeken naar wapens en dat gaf een extra dimensie tijdens je pogingen al het geweld te overleven.
Resident Evil 4 is een meesterwerk op de GameCube en het was opmerkelijk hoeveel grafische kracht Capcom uit de kleine kubus wist te trekken. De game ziet werkelijk prachtig uit. Er zijn inmiddels meerdere versies van de game, al raad ik de GameCube-serie vooral aan, terwijl je die dan wel op een oude tv moet spelen. De Resident Evil-franchise kreeg een aantal films van twijfelachtige kwaliteit en de games waren ook niet allemaal even enthousiast ontvangen. De serie leek steeds verder weg te wandelen van het survival horror-genre, maar men heeft dat weer hersteld met Resident Evil 7 en de remake van Resident Evil 2.
50. Halo 3 (2007) – Xbox 360
De
Xbox 360 lag al twee jaar in de winkel, maar Halo 2 (2004) was nog steeds het meest gespeelde online-spel en dat is best opmerkelijk, aangezien het tweede deel maar liefst drie jaar eerder op
Microsoft’s eerste
Xbox verscheen. De verwachtingen voor Halo 3 waren hooggespannen en de release was dan ook een compleet gekkenhuis. Een blik op je
Xbox Live-vriendenlijst liet je zien dat werkelijk iedereen urenlang rondhing in Halo 3. De game zat tjokvol met vermakelijke content die je gemakkelijk met je buddy’s kon spelen. De campaign was brute pret, de forge-mode briljant en de multiplayer verslavend. Persoonlijk gezien, is dit met afstand de console-game waarin ik absoluut de meeste uren van mijn leven heb gestopt en daar heb ik elke seconde van genoten.
Halo 3 is typisch zo’n game waar PC-gamers graag mee aan de haal wilde gaan, maar dat leek er nooit van te komen totdat eerder dit jaar werd aangekondigd dat Halo The Master Chief Collection (MCC) ook naar de PC komt. Inmiddels kunnen PC-ganers rondknallen in Halo Reach, maar in de aankomende maanden zullen de andere Halo’s worden vrijgelaten. Halo MCC is echter al in 2014 op
Xbox One verschenen, al was het bijna onspeelbaar voor een lange tijd, maar gelukkig is de collectie in ere hersteld. Daardoor kun je Halo 3 in 4K60 spelen op een
Xbox One X en dat is iets wat iedere Halo 3-fan gedaan moet hebben. Heb je fijne herinneringen aan de oude Halo’s? Doe jezelf een plezier en schaf Halo MCC aan!
49. Banjo-Kazooie (1998) – Nintendo 64
Nog zo’n klassieker van Rare op de
Nintendo 64! Banjo & Kazooie zijn de beste en leukste personages die de Britse ontwikkelaar ooit heeft gemaakt, want zeg nou zelf; wie wordt er nu niet blij van een slungelige beer met een vogel in z’n rugzak? Zodra je Banjo-Kazooie aanzet begint één van de beste game-intro’s aller tijden, waarin de cast van de game een nogal aanstekelijk deuntje speelt. De heks Gruntilda neemt de zus van Banjo (Tooty) gevangen en het is aan de twee hoofdpersonages om haar te bevrijden. Wat volgt is een feest aan 3D-platforming, waarin je achterlijk veel dingen kunt en moet verzamelen. Dit is allemaal overgoten met veel Britse humor en absurde personages.
Twee jaar later bracht Rare Banjo-Tooie uit en ook dat was een fijne game, al werd daar de nadruk iets teveel gelegd op het verzamelen van allerlei meuk. Daarna was het wachten geblazen op een opvolger, maar Rare werd gekocht door Microsoft. Na verschillende hints en een korte teaser leek het erop dat Rare Banjo-Treeie op de
Xbox (360) zou uitbrengen, maar dit werd uiteindelijk Nuts & Bolts. Nu was dit op zich geen slechte game, maar het klassieke platformen werd al binnen 5 minuten in de game verwisseld voor een mix van voertuigen maken, racen en missies uitvoeren in een semi-open wereld. Fans waren erg teleurgesteld en werden enigszins blij gemaakt met een remaster van de eerste twee games uit de serie op
Xbox Live Arcade. Deze versies werden later toegevoegd aan een collectie van wel 30 Rare-games in Rare Replay (Xbox One).
48. The Sims 3 (2009) – PC
Will Wright (SimCity) raakte in 1991 zijn huis kwijt en kwam op het idee van The Sims toen hij zijn leven en bezittingen weer moest opbouwen. Wat volgde was een interactief poppenhuis genaamd The Sims (2000) en het werd meteen een groot succes. Wright ging daarna aan de slag met een minder succesvolle game (Spore), terwijl een ander team verder ging met opvolgers van The Sims. Het tweede deel voegde veel toe, waaronder generaties en veel bouwmogelijkheden. The Sims 3 is tot nu toe het hoogtepunt uit de serie en bracht ons veel opties om alles in de game naar smaak aan te passen. Daarnaast was je nu niet gebonden aan alleen je huis en kon je je Sims daadwerkelijk volgen onderweg naar het werk. De hele stad was open en dat gaf je scala aan de verschillende verhalen die je Sims meemaken.
Uiteraard kreeg ook het derde deel uit de serie een waslijst aan uitbreidingen en spullen, maar de sterke gameplay stond als een (poppen)huis. Ook de mod-community was erg actief en daardoor was er voor de doorgewinterde Sims-fan altijd weer wat nieuws te vinden. In 2014 verscheen The Sims 4 en die werd niet echt met open armen ontvangen. Veel features uit het derde deel waren afwezig, maar inmiddels is er veel aangepast. En ondanks de flexibele build mode komt het vierde deel niet eens in de buurt van het plezier van The Sims 3.
47. Uncharted 2: Among Thieves (2009) – PlayStation 3
Uncharted haalde zijn inspiratie uit de Tomb Raider-games met iets meer nadruk op de actie. Terwijl het eerste deel zeker niet slecht was kun je met zekerheid zeggen dat Uncharted 2: Among Thieves de beste game uit de serie is. Alles werd vanaf het eerste moment in beeld gebracht als een wrede actiefilm, waarbij je mond telkens weer openviel van de indrukwekkende set-pieces. Nathan Drake bleek veel meer in zich te hebben dan een mannelijke Lara Croft-kloon en werd meteen een memorabel personage in gaming. We zullen bepaalde momenten nooit meer vergeten, waaronder het moment dat Drake wakker wordt in een trein die aan een klif hangt en de actie plaatsvindt terwijl je rondloopt op een rijdende trein.
Uncharted 4 is één van de mooiste games van de huidige generatie consoles, maar wist niet de hele game te boeien, zoals deel 2 dat wel deed. Ook Uncharted 3 was een prima spel, terwijl Uncharted: Golden Abyss het zeker niet slecht deed op PS Vita. Uncharted 2 is een van de beste actie-games gemaakt en verveelt geen moment. Gelukkig is er een remaster-collectie beschikbaar van de eerste drie games op
PlayStation 4 en heb je de mogelijkheid alsnog of weer door deze heerlijke top-game te lopen.
46. Brothers in Arms: Earned in Blood (2005) – Xbox, PlayStation 2, PC
Rauwe actie, gebaseerd op echte historische veldslagen uit de verschrikkelijke Tweede Wereldoorlog. Terwijl jij de vijand probeert uit te schakelen kom jij terecht in vervelende situatie. Gelukkig ben je niet alleen en kun je jouw manschappen aansturen om een tactisch voordeel te halen ten opzichte van de Duitsers. Brothers in Arms draait om het onder druk zetten van de tegenstander, om ze vervolgens te flanken. Soms lijkt dat allemaal te gaan zoals jij dat precies wil, maar dan komt er ineens een tank de hoek om zetten. Je zult opzoek moeten gaan naar grover geschut, maar je voelt constant de druk van de tank en dus zul je goed moeten nadenken over je volgende stappen. Brothers in Arms: Earned in Blood is de opvolger van Brothers in Arms: Road to Hill 30 en streeft het toch al sterke origineel aan alle kanten voorbij.
Na Earned in Blood kregen we een opvolger (Hell’s Highway) op de volgende generatie consoles en die speelde zich deels af in Nederland. Zo stond je op een gegeven moment Duitsers af te knallen vanaf het gebouw van
Philips in Eindhoven. Daarnaast zaten er Nederlands sprekende personages in, die soms gek genoeg ineens Russisch praatten. Ondanks de coole setting kon Hell’s Highway niet tippen aan de kwaliteit van de eerste twee games en toen werd het even stil rondom de franchise. Totdat Furious 4 werd aangekondigd… Dat zou een spin-off worden, maar fans reageerden…eh.. furieus op de richting waarin men ging met de serie. Het ging hier immers om een grappige co-op-shooter die een denkbeeldige middelvinger opstak naar de oorspronkelijk serieuze, rauwe toon van de serie. Gelukkig werd de game niet voortgezet, maar we wachten al meer dan 11 jaar op een volwaardig nieuw deel uit de serie.
45. Fallout 3 (2008) – PC, Xbox 360, PlayStation 3
Honderden uren raak je zo kwijt in de wereld van Fallout 3, de beste game uit de serie van Bethesda. De post-apocalyptische RPG zat tjokvol verhalen, missies en ontdekkingen, terwijl de weidse en troosteloze omgevingen ervoor zorgde dat jij gevoel had echt in de wereld te lopen. Het Vault-Tec Assisted Targeting System bleek een schot in de roos en gaf de game soms rauwe slow-motion close-ups van de inslag van jouw kogels, waarvan je soms nog wel eens van gruwelde. Ook het hebben van een hond kan een enorme toevoeging zijn aan de ervaring van de speler en dat werd keihard bewezen met Fallout 3. Dit is typisch zo’n game die je even gaat spelen, om vervolgens te schrikken van het aantal uren dat je in de game hebt gestoken. De wereld slokt je op en laat je niet snel meer los.
Veel fans keken uit naar een nieuw deel, maar werden eerst heerlijk zoet gehouden met Fallout: New Vegas, al werd die game gemaakt door een andere ontwikkelaar (Obsidian). In 2015 kwam Fallout 4 en die game bleek achteraf stukken minder te zijn dan zijn voorgangers, maar het is ook weer niet zo dat het een slechte game was. Dat is Fallout 76 overigens wel en dat is een enorm grote teleurstelling voor iedereen die graag rondloopt in de wereld van Fallout. De focus lag meer op online survival, maar zelfs dat was erg saai en bij vlagen onspeelbaar. Blijkbaar is niet alles wat uit de keuken komt van Bethesda briljant, maar ondanks dat geven we ze graag een nieuwe kans om de serie weer in ere te herstellen. Als ze er maar de tijd voor nemen.
44. Perfect Dark (2000) – Nintendo 64
Dat Rare niet alleen maar vrolijk uitziende games kan maken bewees de Britse ontwikkelaar al met GoldenEye 007 op de
Nintendo 64, maar men ging nog een stapje verder met Perfect Dark. Oorspronkelijk was het idee om een game te maken rondom James Bond’s Tomorrow Never Dies, maar EA kocht de rechten. En dus werd James Bond ingeruild voor een vrouwelijke special agent, genaamd Joanna Dark, terwijl de game zich afspeelde in de toekomst. De gameplay lijkt daarom ook veel op GoldenEye 007, maar dat is absoluut geen probleem. Ook in Perfect Dark gebruik je soortgelijke gadgets als die van James Bond en de stijl is lekker overdreven.
Tijdens de release van de
Xbox 360 kregen we een heuse sequel te zien, genaamd Perfect Dark Zero, maar helaas bleek dit niet zo’n klassieker als het eerste deel. Beide games vind je overigens terug op Rare Replay (Xbox One), dus dan kun je goed het verschil bekijken tussen de twee. Het gaat hier dan wel om een geremasterde versie van Perfect Dark die eerder op
Xbox Live Arcade werd aangeboden. Zo nu en dan laaien er geruchten over een nieuw deel op en dat is meestal rondom de jaarlijkse E3, maar die geruchten moet je altijd met kilo’s zout nemen, omdat er op dit moment gewoonweg weinig leven zit in de serie. Rare heeft al jarenlang gene shooter meer gemaakt en is op dit moment bezig met andere projecten.
43. Pro Evolution Soccer 5 (2005) – PlayStation 2, Xbox, PC
Terwijl je voor graphics en licenties bij de FIFA-serie moest zijn, kwam je in 2005 voor gameplay naar Pro Evolution Soccer toe. De serie had inmiddels een reputatie opgebouwd als een franchise waarbij de gameplay dichter bij voetbal kwam dan de concurrentie. Terwijl PES 4 al geweldig was, dribbelde PES 5 daar keihard overheen met de juiste mix van makkelijk op te pakken controls en een tragere spelsnelheid. Tel daarbij op dat de weersomstandigheden daadwerkelijk van invloed waren op het verloop van de wedstrijd en de mogelijkheden tot aanpassen redelijk ver gingen. Waar het in eerdere delen meer ging om het maken van snelle combinaties en dribbels, moest PES 5 het hebben van creëren van ruimte en het benutten daarvan.
Ontwikkelaar Konami had het rond 2005 bijna voor elkaar meer exemplaren te verkopen dan FIFA, maar de serie raakte zijn kracht kwijt op de volgende generatie consoles. Gelukkig is PES weer sinds een aantal jaar de betere, al komt men qua verkopen niet in de buurt van de concurrent. Wat beide series voor elkaar hebben gekregen is dat er verder geen concurrentie meer is als het aankomt op goede voetbalgames. Waar je in de jaren ’90 en begin 2000 nog de keuze had uit veel verschillende franchises kom je nu niet verder dan 2. Wie weet worden we ooit nog wel een verrast met een footie van een andere ontwikkelaar, maar tot die tijd moeten we het met PES en FIFA doen.
42. The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991) – Super Nintendo
De eerste Legend of Zelda voor de NES was al legendarisch en liet vele gamers avonturen beleven in een fantasiewereld. De tweede Zelda-game was een totaal ander soort game en de meningen van de fans waren gemixt. Gelukkig maakte
Nintendo het helemaal goed met de release van Zelda A Link to the Past voor de Super Nintendo. Link had inmiddels meer mogelijkheden gekregen en de wereld was groter met veel meer dingen om te ontdekken. Wat
Nintendo met deze serie doet is werkelijk ongelooflijk, want men weet ons altijd te imponeren met de verschillende grafische stijlen die bij deze games horen. Ook A Link to the Past stelt daarin niet teleur, maar de muziek is misschien nog wel de grootste ster van deze game. Veel van de muziek wordt hier en daar nog steeds gebruikt in games uit de Zelda-serie.
Nu kan ik wel gaan ouwehoeren over eventuele opvolgers van A Link to the Past, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen dat er nog meer Zelda’s te vinden zijn in deze lijst. De serie is dan ook van uitzonderlijk hoge kwaliteit. De meeste Zelda’s zijn min of meer opzichzelfstaande games, maar fans van A Link of the Past kregen op veel verzoek een direct vervolg op Super
Nintendo’s klassieker. A link Between Worlds kwam uit in 2013 voor de
Nintendo 3DS en is ook een feest om te spelen.
41 Half Life (1998) – PC
First person-shooters waren al geen straf om te spelen, maar Valve’s Half Life maakte het verschil door het hele verhaal door de ogen van het hoofdpersonages te laten afspelen, waardoor je altijd het gevoel had onderdeel te zijn van het hele geheel. Dit wordt inmiddels in veel games gedaan natuurlijk, maar het was Half Life die daar de eerste echte stap in heeft genomen. Het resultaat was een spannende game die jouw liet rondlopen in een mix van sci-fi en horror. Gameplay-technisch hield Valve de game fris van begin tot eind en liet het ons genieten van telkens weer nieuwe set-pieces. Daarnaast werden er veel mods gemaakt door de community en dat resulteerde in klassiekers als Counter-Strike.
Half Life kwam later ook naar consoles en er werd zelfs een versie gemaakt voor de Dreamcast. Helaas ging die console al kopje onder voordat men de game kon releasen, maar de port was zo goed als klaar en is inmiddels volledig speelbaar. Half Life kreeg ook een opvolger, maar daar lezen we later in de lijst genoeg over. VR-bezitters zullen in ieder geval blij zijn dat er een VR-game aankomt in de wereld van Half Life, maar of dat wat wordt is afwachten.
Binnenkort meer.