Een knecht is wel wat meer dan een gewone arbeider. Het is doorgaans iemand die bij zijn meester in huis woont en de beoogde opvolger in het bedrijf is, hij vervangt de meester bij diens afwezigheid.quote:Op dinsdag 26 november 2019 08:44 schreef Gia het volgende:
En nee, knecht is niet hetzelfde als slaaf. Een knecht is een werknemer, meer niet.
Dat kan, maar een knecht kan ook iemand van zeer lage rang ofwel een slaaf zijn. Kiliaen geeft bijvoorbeeld naast het neutralere "dienaer" ook "slave" (hier). En als je "geknecht" wordt, is dat niet bepaald positief. Het woord leent zich dus voor meerdere interpretaties en het lijkt me op zichzelf geen heel nuttig uitgangspunt voor een discussie omtrent de status van Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 26 november 2019 08:55 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Een knecht is wel wat meer dan een gewone arbeider. Het is doorgaans iemand die bij zijn meester in huis woont en de beoogde opvolger in het bedrijf is, hij vervangt de meester bij diens afwezigheid.
Zie ook het woord knight, ridder, en de verhouding tussen ridder en heer enerzijds, ridder en horigen/lijfeigenen anderzijds. Zwarte Piet is niet zomaar een hulpje (daarom heeft Sinterklaas er meestal maar één).
Ik dacht dat ik daar sinds 2013 redelijk consequent in was geweest. De beschuldiging was dat ZP aanzette tot discriminatie omdat het een stereotype voorstelde. Het antwoord is dat een stereotype dat niet als zodanig wordt herkend niet kan aanzetten tot discriminatie.quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:02 schreef speknek het volgende:
Het onderuitwurm--pardon manoeuvreervak wordt wel steeds kleiner. Zwarte Piet is niet racistisch omdat men bij zijn oorsprong rond de 20e eeuwwisseling niet op de hoogte was van racisme.
Het kleine vakje is onzinnig en fout.
twitter:parool twitterde op dinsdag 26-11-2019 om 09:10:41Het Amsterdamse kledingmerk @Patta_NL lanceert een protestshirt tegen Zwarte Piet. De winst gaat naar actiegroep Kick Out Zwarte Piet.https://t.co/ylPAVgl5tI reageer retweet
Vast en zeker een neger aan het roer.quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:15 schreef Tarado het volgende:
twitter:parool twitterde op dinsdag 26-11-2019 om 09:10:41Het Amsterdamse kledingmerk @:Patta_NL lanceert een protestshirt tegen Zwarte Piet. De winst gaat naar actiegroep Kick Out Zwarte Piet.https://t.co/ylPAVgl5tI reageer retweet
Door wie wordt het niet herkend?quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:14 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik daar sinds 2013 redelijk consequent in was geweest. De beschuldiging was dat ZP aanzette tot discriminatie omdat het een stereotype voorstelde. Het antwoord is dat een stereotype dat niet als zodanig wordt herkend niet kan aanzetten tot discriminatie.
We?quote:Op dinsdag 26 november 2019 08:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Jij probeert Oostenrijkse vieringen erin te fietsen. We hadden toch echt veel meer contact met Engeland.
Wat ik wil zeggen: de omstandigheden hier waren (en zijn) dusdanig dat het volkomen idioot is om Blackface te spelen. Blackface komt voort uit de Amerikaanse maatschappij met zijn slavernij en Joe Crow wetten. Het komt deels voort uit de Britse manier van koloniseren, die wezenlijk van de Nederlandse verschilde.quote:Je opmerking dat het niet ontstaan in Nederland kon zijn is een complete non-sequitur, maar dan nog: niemand zegt dat het hier ontstaan moet zijn.
Daar ga je weer met je leugens.quote:En zwarte piet is zoveel geweest. Dat maakt deze discussie (vanuit jullie kant) ook zo compleet bespottelijk. Hij begon als een gedienstige zwarte knecht.
Ik ken dat verhaal niet, niet eens de titel. Voor hetzelfde geld haal je er een racistisch verhaal met een boeman uit Chili of China bij: het is niet van invloed geweest op onze cultuur of de ontwikkeling van Zwarte Piet.quote:Verder was de golliwog in het verhaal over the two Dutch dolls ook meer een boeman.
Zwarte Piet (voorheen Zwarte Klaas) speelt de hoofdrol. Sinterklaas is de bijrol. Voor zover marginaliseren.quote:Op dinsdag 26 november 2019 08:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Racisme is een systeem van marginalisering van mensen met een andere (dikwijls minderheids) etniciteit.
Dat is bij het (vroegere) sinterklaasspel wel aan de orde.
De grap is dat wel men degelijk op de hoogte was en dat de "uitvinder van Zwarte Piet", Schenkman, zich ophield in kringen die dat verwerpelijk vonden.quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:02 schreef speknek het volgende:
Het onderuitwurm--pardon manoeuvreervak wordt wel steeds kleiner. Zwarte Piet is niet racistisch omdat men bij zijn oorsprong rond de 20e eeuwwisseling niet op de hoogte was van racisme.
Het kleine vakje is onzinnig en fout.
Door de meerderheid van de vierders, naar ik vermoed, die er nooit een karikatuur van een zwarte Afrikaan in hebben gezien en dus ook niet een instrument om die groep mee in een hoek te zetten. Vooral de argumentatie op basis van het kostuum vind ik oneigenlijk, omdat vrijwel niemand een koppeling tussen die historische uitdossing en slavernij maakte. Ook de gekwetsten aanvankelijk niet.quote:
We hebben het over tweede helft 19e eeuw, Nederland. Voor die tijd was het geen knecht.quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:11 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat kan, maar een knecht kan ook iemand van zeer lage rang ofwel een slaaf zijn. Kiliaen geeft bijvoorbeeld naast het neutralere "dienaer" ook "slave" (hier). En als je "geknecht" wordt, is dat niet bepaald positief. Het woord leent zich dus voor meerdere interpretaties en het lijkt me op zichzelf geen heel nuttig uitgangspunt voor een discussie omtrent de status van Zwarte Piet.
Door de gemiddelde Nederlandse boer niet. Die had helemaal geen boodschap aan stereotype negers, kende geen negers en had het zelf niet al te best, die lacht om Blackface als een boer met kiespijn.quote:
Same here. Maar ik zie in Zwarte Piet meer de representatie, symboliek en mengelmoes van verschillen herkomsten en lokale culturele uitingen waarbij het zwart en het zwart schminken in de Sint traditie(s) een essentieel onderdeel is. Claimen dat je Zwarte Piet alleen maar kan associëren met een neger, slaaf en racisme vind ik daarom nogal aanmatigend. Daarbij is het respectloos naar een oude traditie die van oudsher niets met racisme tegen de donker gekleurde medemens te maken heeft.(Ook niet bij de Zwarte Piet van Schenkman).quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:14 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik daar sinds 2013 redelijk consequent in was geweest. De beschuldiging was dat ZP aanzette tot discriminatie omdat het een stereotype voorstelde. Het antwoord is dat een stereotype dat niet als zodanig wordt herkend niet kan aanzetten tot discriminatie.
Nee, de vrij stompzinnig karikaturale "neger" staat hierboven, zoals je al zei, de man met de enorme lippen en het botje in het haar.quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:43 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Door de gemiddelde Nederlandse boer niet. Die had helemaal geen boodschap aan stereotype negers, kende geen negers en had het zelf niet al te best, die lacht om Blackface als een boer met kiespijn.
Die komen toch eerder ná 1900 voor. Oki en Doki zijn eind jaren 1950, Sjimmie jaren 1940.quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:45 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee, de vrij stompzinnig karikaturale "neger" staat hierboven, zoals je al zei, de man met de enorme lippen en het botje in het haar.
Joh, vroeger! Ja, vroeger bestonden slaven. We leven niet meer vroeger, de slavernij is afgeschaft en het sinterklaasfeest is slechts een toneelstukje.quote:Op dinsdag 26 november 2019 08:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Racisme is een systeem van marginalisering van mensen met een andere (dikwijls minderheids) etniciteit.
Dat is bij het (vroegere) sinterklaasspel wel aan de orde.
Welke negers liepen in pagepakjes, als zijnde speciaal voor negers.quote:
Voor WO2 waren Berlijn en Parijs de culturele hoofdsteden van Europa. De Nederlandse cultuur was toen veel meer georiënteerd op het Europese vasteland. Natuurlijk waaide er begin 20ste eeuw al wat cultuur de oceaan over (bijvoorbeeld jazz dat door blanke europeanen heel anders werd ontvangen dan door blanken in de VS) maar pas na WO2 zijn we pas goed onder invloed gekomen van de Anglo-saksische cultuur. Simpelweg omdat we de moffen even de rug toe keerden.quote:Op dinsdag 26 november 2019 08:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Jij probeert Oostenrijkse vieringen erin te fietsen. We hadden toch echt veel meer contact met Engeland.
Je opmerking dat het niet ontstaan in Nederland kon zijn is een complete non-sequitur, maar dan nog: niemand zegt dat het hier ontstaan moet zijn. En zwarte piet is zoveel geweest. Dat maakt deze discussie (vanuit jullie kant) ook zo compleet bespottelijk. Hij begon als een gedienstige zwarte knecht. Verder was de golliwog in het verhaal over the two Dutch dolls ook meer een boeman.
Dus iets is geen onderdrukking als de bovenliggende partij het niet herkent?quote:Op dinsdag 26 november 2019 09:40 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Door de meerderheid van de vierders, naar ik vermoed, die er nooit een karikatuur van een zwarte Afrikaan in hebben gezien en dus ook niet een instrument om die groep mee in een hoek te zetten. Vooral de argumentatie op basis van het kostuum vind ik oneigenlijk, omdat vrijwel niemand een koppeling tussen die historische uitdossing en slavernij maakte. Ook de gekwetsten aanvankelijk niet.
Je kunt toch lezen?quote:Op dinsdag 26 november 2019 12:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Dus iets is geen onderdrukking als de bovenliggende partij het niet herkent?
Dit is je argument sinds 2013?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |