weg met alle vuurtorens, varkens en gore ziektes!quote:Op zondag 24 november 2019 23:36 schreef Klopkoek het volgende:
Zwarte Piet is dus wel degelijk een racistisch symbool, en wordt gebruikt als denigrerend scheldwoord.
Enig idee hoe het komt dat 'Zwarte piet' ineens een scheldwoord is?quote:Op zondag 24 november 2019 23:36 schreef Klopkoek het volgende:
Zwarte Piet is dus wel degelijk een racistisch symbool, en wordt gebruikt als denigrerend scheldwoord.
Weg met ons inderdaad, onze nep beschaving.
Ineens? Dat werd ‘vroeger’ ook gebruikt hoor, alleen toen werd dat nog niet als probleem gezien.quote:Op maandag 25 november 2019 09:08 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Enig idee hoe het komt dat 'Zwarte piet' ineens een scheldwoord is?
Is dat zo? Het lijkt vooral de Panafrican brothers en andere activisten onevenredig hard getroffen te hebben.quote:Op maandag 25 november 2019 09:14 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ineens? Dat werd ‘vroeger’ ook gebruikt hoor, alleen toen werd dat nog niet als probleem gezien.
Waaw. Jij hebt echt een generaliserende en racistische kijk op de blanke. Alsof ze op ieder iets wat donker is een combinatie maken met donkere medemensen.quote:Op maandag 25 november 2019 00:09 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
En die features, dat was wel discriminerend ?
Nou het valt me nog mee dat ze zwarte koffie hier niet negerwater noemen of iets xD
Dat leuke gebakje is donker gekleurd en rond en men noemt het neger kop. Het toont wel mooi het niveau aan.
Nouja, anekdotisch hoor, maar tijdens pesterijen op schoolpleinen vroeger werden de donkere jongens nog wel eens zwarte piet genoemd. Dat was voor mij in de jaren ‘70.quote:Op maandag 25 november 2019 09:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Is dat zo? Het lijkt vooral de Panafrican brothers en andere activisten onevenredig hard getroffen te hebben.
zo kan je door blijven gaan. iedereen is wel gepest tijdens schooltijd. dan pest je terug.quote:Op maandag 25 november 2019 09:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nouja, anekdotisch hoor, maar tijdens pesterijen op schoolpleinen vroeger werden de donkere jongens nog wel eens zwarte piet genoemd. Dat was voor mij in de jaren ‘70.
Ah ja pesterijen bouwen karakter.quote:Op maandag 25 november 2019 09:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
zo kan je door blijven gaan. iedereen is wel gepest tijdens schooltijd. dan pest je terug.
het is pedagogisch niet verantwoord om bij elke scheet in te grijpen.
Dat is wat anders.quote:Op maandag 25 november 2019 09:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
zo kan je door blijven gaan. iedereen is wel gepest tijdens schooltijd. dan pest je terug.
het is pedagogisch niet verantwoord om bij elke scheet in te grijpen.
Weg met jou.quote:Op zondag 24 november 2019 23:36 schreef Klopkoek het volgende:
Weg met ons inderdaad, onze nep beschaving.
De blije slaaf en magische neger zijn welbekende racistische archetypes.quote:Op maandag 25 november 2019 09:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
daar kan ik mij niets bij voorstellen. pas sinds enkele jaren, nu zwarte piet ineens een beladen term is. en dit jaar dan dat ineens voetbalwedstrijden worden gestaakt omdat men 'zwarte piet' roept. dat was voor dit jaar nooit eerder gebeurd.
zwarte piet staat voor een vrolijk persoon die met pepernoten strooit. dan snap ik het gebruik als scheldwoord niet. scheldwoorden hebben een negatieve lading, een ziekte, vloek, geslachtsdeel of in ieder geval iets slechts.
Ja precies, iedere vrouw is wel eens onzedelijk betast in haar meisjesjaren, dan betast je onzedelijk terug. Lang leve de slachtoffer-dadercyclus!quote:Op maandag 25 november 2019 09:30 schreef spectrumanalyser het volgende:
iedereen is wel gepest tijdens schooltijd. dan pest je terug.
Wat?quote:Op maandag 25 november 2019 09:53 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dit, een stereotype? Speciaal in het leven geroepen voor de ZP-discussie?
Wat is "de magische neger"? Kun je voorbeelden geven? Het komt een beetje over als een ad hoc-argument.quote:
https://web.archive.org/w(...)/v29.n21/story3.htmlquote:Op maandag 25 november 2019 09:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Wat is "de magische neger"? Kun je voorbeelden geven? Het komt een beetje over als een ad hoc-argument.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magical_Negroquote:Op maandag 25 november 2019 09:56 schreef Iblardi het volgende:
Wat is "de magische neger"? Kun je voorbeelden geven? Het komt een beetje over als een ad hoc-argument.
quote:In the cinema of the United States, the Magical Negro is a supporting stock character who comes to the aid of white protagonists in a film. Magical Negro characters, who often possess special insight or mystical powers, have long been a tradition in American fiction. [...]
Niet per se: https://isgeschiedenis.nl(...)zwartepiet-toespelenquote:Op maandag 25 november 2019 09:42 schreef spectrumanalyser het volgende:
daar kan ik mij niets bij voorstellen. pas sinds enkele jaren, nu zwarte piet ineens een beladen term is. en dit jaar dan dat ineens voetbalwedstrijden worden gestaakt omdat men 'zwarte piet' roept. dat was voor dit jaar nooit eerder gebeurd.
zwarte piet staat voor een vrolijk persoon die met pepernoten strooit. dan snap ik het gebruik als scheldwoord niet. scheldwoorden hebben een negatieve lading, een ziekte, vloek, geslachtsdeel of in ieder geval iets slechts.
O. Het is ook nooit goed of het deugt niet, zou je bijna zeggen. Een strenge Zwarte Piet is fout omdat hij invulling zou geven aan een stereotype van een zwarte duivel of boeman; doet hij vrolijk, dan is het een "Coon"; doet hij iets knaps, dan is het een "Magical Negro". En dat allemaal omdat hij zwart is!quote:Op maandag 25 november 2019 09:59 schreef Ringo het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Magical_Negro
[..]
Het is bijna alsof zwarte mensen geen typetjes zijn.quote:Op maandag 25 november 2019 10:06 schreef Iblardi het volgende:
[..]
O. Het is ook nooit goed of het deugt niet, zou je bijna zeggen. Een strenge Zwarte Piet is fout omdat hij invulling zou geven aan een stereotype van een zwarte duivel of boeman; doet hij vrolijk, dan is het een "Coon"; doet hij iets knaps, dan is het een "Magical Negro". En dat allemaal omdat hij zwart is!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |