Ook alleen Ohio natuurlijk want dat heeft die oude rocksound (ik ben verder trouwens niet zo van King Princess buiten dat liedje dus opnieuw, ik maak er mezelf ook schuldig aan)quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:35 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik denk dat je de vinger hiermee wel aardig op de zere plek legt. Vreemd genoeg krijgt van dit rijtje alleen King Princess daadwerkelijk regelmatig airplay. Eefje de Visser hebben ze even geprobeerd, maar zal niet goed in het pulletje van de gemiddelde luisteraar zijn gevallen. Alternatieve popvrouwen beginnen ze vrijwel al helemaal niet aan. Een Dua of Carly zal de oude conservatieve luisteraar waarschijnlijk teveel tegen de borst stuiten. Terwijl hun popgeluid juist zo interessant is, anders dan het gemiddelde top 40-deuntje.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De Correspondent heeft een 2017 een serie artikelen geschreven over dit probleem. Zonder invloed van buitenaf zal het systeem niet snel veranderen. Daarom vind ik het juist zo goed dat festivals met initiatieven als Keychange doelbewust op sturen. Blijkbaar is het gewoon nodig (helaas). Ook een festival als Primavera dat een concept als The New Normal bedenkt en dan gewoon precies 50/50 boekt - met de nadruk op vrouwelijke headliners - is toe te juichen.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, ik stem op de liedjes die ik het beste vind. Maar zoals ik al zei, het probleem ligt diepgewortelder. Wat jij niet hoort, daar stem je ook niet op. Als een zender dus voornamelijk mannen draait, dan neemt de luisteraar dat vanzelf over en dan wil je die ook meer horen. Ligt ook aan de cultuur in de platenmaatschappij.
Maar als die optredens vervolgens leeg blijven omdat de radiozenders deze vrouwen geen podium geven heb je er alsnog niks aan.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
De Correspondent heeft een 2017 een serie artikelen geschreven over dit probleem. Zonder invloed van buitenaf zal het systeem niet snel veranderen. Daarom vind ik het juist zo goed dat festivals met initiatieven als Keychange doelbewust op sturen. Blijkbaar is het gewoon nodig (helaas). Ook een festival als Primavera dat een concept als The New Normal bedenkt en dan gewoon precies 50/50 boekt - met de nadruk op vrouwelijke headliners - is toe te juichen.
https://decorrespondent.n(...)73433766492-55029bc4
Ik vermoed dat dit allemaal sterk met elkaar verweven is. De gemiddelde luisteraar / occasionele concertbezoeker vaart toch nog altijd op de hitlijsten en de radioplaylists voor nieuwe muziek. Als je daar jaar in, jaar uit voornamelijk mannelijke artiesten hoort dan ontwikkelt je smaak zich waarschijnlijk ook meer in die richting. Hetzelfde als wanneer op Pinkpop 9 van de 10 grote artiesten man is. En dan komen er vaak weer drogredenen bovendrijven dat er zo weinig beschikbare vrouwelijke headliners zijn. Tsja, als de muziekindustrie zich nauwelijks inspant om die vrouwen een kans te geven op het hoogste podium...quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:36 schreef ieniminimuis het volgende:
Over het algemeen luisteren mannen graag naar mannen, maar schijnt dus ook dat veel vrouwen ook liever naar mannen te luisteren. Of dat is wat de platenlabels vertellen. Mannelijke artiesten worden ook meer gepusht door de labels.
Dat is natuurlijk bij zulke lijstjes heel erg.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar als die optredens vervolgens leeg blijven omdat de radiozenders deze vrouwen geen podium geven heb je er alsnog niks aan.
Al stonden The Last Internationale, Marmozets en Halestorm uiteraard gewoon vol toen ik er was op Pinkpop terwijl ze zelden tot nooit gedraaid worden. Dus het is ook gewoon een stuk dat de radio er ten onrechte niet aan wil.
Kink heeft denk ik toch wel een sterk oudemannenrockprofiel. Niet echt meer waar ik aan denk bij Alternative. Teveel in de 90s blijven hangen. En als ik zoiets zeg, dan is het echt goed mis
Leon Ramakers (oud-Mojo) is een belangrijke aandeelhouder/financierder. De berichtgeving was altijd dat zijn aandeelhouderschap privé was, maar gezien alle connecties die Kink heeft met festivals en grote Mojo-concerten vermoed ik dat er meer lijnen lopen. Men heeft er duidelijk een belang bij om luisteraars enthousiast te maken voor de live-muziek.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Kink heeft denk ik toch wel een sterk oudemannenrockprofiel. Niet echt meer waar ik aan denk bij Alternative. Teveel in de 90s blijven hangen. En als ik zoiets zeg, dan is het echt goed mis
Was het maar rock maar het is vooral ja wat is het zemel... heel veel formule muziek zoals nu heel erg die "post-punk" als in we klinken kwa zang een beetje als the streets post-punk, het hebben van een bepaald engels accent en daar dan mee praatzingen is blijkbaar hip nu.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:46 schreef ieniminimuis het volgende:
Ik vond kink in de begin maanden ook leuker dan nu. Veel oude mannen rock. Niet veel nieuws meer of steeds hetzelfde. Vroeger hoorde je uitlopende smaken onder de grote paraplu, nu is het vooral rock. Jammer.
Bedoel je dan DC Fontaines en IDLES enzo?quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Was het maar rock maar het is vooral ja wat is het zemel... heel veel formule muziek zoals nu heel erg die "post-punk" als in we klinken kwa zang een beetje als the streets post-punk, het hebben van een bepaald engels accent en daar dan mee praatzingen is blijkbaar hip nu.
Maar ik moet zeggen dat ik het nogsteeds een heel stuk beter trek dan 3FM bijvoorbeeld. En programma's als st. pauls leveren nog wel eens wat leuke vondsten op die verder wel buiten mijn smaak liggen.
ja oke maar ik luister nauwelijks radio (behalve pinguin of af en toe Kink). Voor nieuw werk kijk ik op Spotify of musicmeter. Nu loopt musicmeter best weg met vrouwelijke artiesten. Maar goed dat is niet mijn smaak zeg maar. Ik heb niks met een Fiona Apple, Phoebe Bridgers, etc.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat vind ik ook, ik stem op de liedjes die ik het beste vind. Maar zoals ik al zei, het probleem ligt diepgewortelder. Wat jij niet hoort, daar stem je ook niet op. Als een zender dus voornamelijk mannen draait, dan neemt de luisteraar dat vanzelf over en dan wil je die ook meer horen. Ligt ook aan de cultuur in de platenmaatschappij.
Daarom vind ik de quota op festivals ook nergens op slaan. Als er binnen de platenmaatschappij en de radiowereld al geen 50/50 cultuur is, waarom moet een festival dan wel 50/50 gaan. En dan kun je nog het argument aandragen dat er meer mannen bandjes insturen naar platenmaatschappijen etc en daar zit vast een kern van waarheid in, maar ik geloof niet dat de afspiegeling zo erg is als ie nu is. Ik heb echt het idee dat vrouwen wel minder kansen krijgen in de muziekwereld en dit soort lijstjes zijn het topje van de ijsberg in afspiegeling ervan, net als bijvoorbeeld het aantal vrouwen dat Pinkpop heeft mogen headlinen.
Overall zijn de verhoudingen inderdaad wel minder krom dan de toplijsten nu doen doorschemeren. Scrollend door de lijst met meest afgespeelde artiesten zie ik Florence op #11, Billie op #19, Haim op #211, Tape Toy op #24, EUT op #28, Pip Blom op #36 en Jade Bird op #42. En evt. Indian Askin op #17, met een vrouwelijke bassist.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:46 schreef noodgang het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk bij zulke lijstjes heel erg.
Regulier op Kink is het ook wel zo dat het grootste deel mannelijke artiesten zijn, maar artiesten als HAIM, Eut, Pip Blom, Jade Bird, Tape Toy, Billie Eilish, Florence and the Machine zijn echt wel prominent aanwezig.
Onder andere Al vind ik die fontaines nog wel leuk bij tijd en wijle alleen is het wel een beetje eenzijdigquote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Bedoel je dan DC Fontaines en IDLES enzo?
Oh ja, Portishead staat met Dummy nog wel op #71. Een lichtpuntje.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 06:26 schreef Mryc het volgende:
[..]
Yep, dat viel mij ook al op. Het resultaat van stemmen door de luisteraars. Maar dat krijg je als je nauwelijks vrouwelijke artiesten draait. Patti Smith’s Horses staat niet eens in de top 1000
Ik ben geen groot PJ kenner maar denk toch eerder aan Uh Huh Her als ik aan haar albums denk.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 11:01 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Oh ja, Portishead staat met Dummy nog wel op #71. Een lichtpuntje.
Dat PJ Harvey's beste album Let England Shake nergens te bekennen is vind ik ook al zo vreemd.
Ik vind dat meer garage dan post-punk maar goed aardappel aardappel ik snap waar je heen wilquote:Op dinsdag 14 juli 2020 10:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Onder andere Al vind ik die fontaines nog wel leuk bij tijd en wijle alleen is het wel een beetje eenzijdig
quote:Op dinsdag 14 juli 2020 00:49 schreef Gretzl het volgende:
Zijn Alanis Morrissette en Carol van Dijk nu serieus de eenzame vrouwelijke artiest met een album in de top 100? (Arcade Fire met Régine als enige vrouw niet meegerekend)
Kink geeft helaas een veel te eenzijdig beeld van de alternatieve muziek
Thanks voor de tip....quote:Op dinsdag 14 juli 2020 11:18 schreef Eightyone het volgende:
@:Bosbeetje (waarom kan ik nou niet quoten?)
Probeer https://www.radiobeton.com/www/ eens. Schema: https://www.radiobeton.co(...)LLE-2019-2020-v1.png
Jep, voelt altijd een beetje als dit spelletje:quote:Op dinsdag 14 juli 2020 13:17 schreef Piles het volgende:
Irriteren jullie je ook zo aan de webplayer van Kink?
Als ik het volume wil aanpassen, moet je op dat luidsprekertje gaan staan. Dan verschijnt het balkje met schuifknop, en moet je je muis altijd op het smalle balkje houden om het blokje te bereiken en te verschuiven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |