abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 21 november 2019 @ 21:16:17 #1
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190058883
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.


En hier verder over onze kleuters O+
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 21 november 2019 @ 21:26:54 #2
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190059116
Ik sloot af met:

N heeft nu met een paar van de nieuwe kindjes wel leuk contact. Ze willen ook wel bij elkaar spelen, maar dat lukt niet vaak... maandag en vrijdag gaat N naar de nso, woensdag is ze thuis, donderdag passen opa en oma op... dus dan is er alleen dinsdag nog over en dan kan dat andere kind dan weer niet... Hoe pakken anderen hier dit aan?

Deze week was de juf ziek, dus N heeft elke dag een andere invaller gehad :{ maar beter dat dan dat ze naar huis gestuurd zijn.

Zijn jullie kinderen ook zo van de poep? Echt alles is poep... en ook als ik iets zeg, zegt ze dan vaak 'Je zei poep!!' terwijl dat niet zo was. Blijven zeggen dat het niet leuk is werkt niet echt.

En deze hoorde ik laatst ook: ' zeg eens raket? Je billen staan op internet!' :D kleuterhumor is wel veranderd sinds ik klein was
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190059365
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 21:26 schreef SaskiaR het volgende:
Ik sloot af met:

N heeft nu met een paar van de nieuwe kindjes wel leuk contact. Ze willen ook wel bij elkaar spelen, maar dat lukt niet vaak... maandag en vrijdag gaat N naar de nso, woensdag is ze thuis, donderdag passen opa en oma op... dus dan is er alleen dinsdag nog over en dan kan dat andere kind dan weer niet... Hoe pakken anderen hier dit aan?

Deze week was de juf ziek, dus N heeft elke dag een andere invaller gehad :{ maar beter dat dan dat ze naar huis gestuurd zijn.

Zijn jullie kinderen ook zo van de poep? Echt alles is poep... en ook als ik iets zeg, zegt ze dan vaak 'Je zei poep!!' terwijl dat niet zo was. Blijven zeggen dat het niet leuk is werkt niet echt.

En deze hoorde ik laatst ook: ' zeg eens raket? Je billen staan op internet!' :D kleuterhumor is wel veranderd sinds ik klein was
Bij ons kan er alleen op dinsdag en vrijdag afgesproken worden. Als die dagen voor een vriendje echt niet gaan, spreken we wel een keer in een weekend af of heel soms zeg ik de bso af zodat er gespeeld kan worden. Maar alleen bij vriendjes waar ze al vaker geweest zijn, waar ik ervan uit kan gaan dat het gewoon prima gaat.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 21 november 2019 @ 21:40:42 #4
327807 Mariposas
יה&#14
pi_190059381
Flauwe humor is hier wel altijd aanwezig ja. De poepfase zijn we geloof ik al wel een beetje doorheen. Ik reageer er eigenlijk ook nooit op.

Zitten jullie jongenskleuters ook zo vaak aan hun piemel? Het is echt sinds die luier weg is dat hij zijn piemel helemaal ontdekt heeft. Hij doet het vaak als hij moet plassen, maar ook als hij niet moet plassen. We proberen het wel af te leren maar het is erg hardnekkig.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_190059439
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 21:40 schreef Mariposas het volgende:
Flauwe humor is hier wel altijd aanwezig ja. De poepfase zijn we geloof ik al wel een beetje doorheen. Ik reageer er eigenlijk ook nooit op.

Zitten jullie jongenskleuters ook zo vaak aan hun piemel? Het is echt sinds die luier weg is dat hij zijn piemel helemaal ontdekt heeft. Hij doet het vaak als hij moet plassen, maar ook als hij niet moet plassen. We proberen het wel af te leren maar het is erg hardnekkig.
Hoe bedoel je? In de zin van masturberen? Of gewoon er zomaar aan zitten?

Wij zijn poep al gepasseerd. Poep heeft plaats gemaakt voor schijt want dat is veel grappiger natuurlijk.
  donderdag 21 november 2019 @ 21:52:58 #6
327807 Mariposas
יה&#14
pi_190059568
quote:
1s.gif Op donderdag 21 november 2019 21:44 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? In de zin van masturberen? Of gewoon er zomaar aan zitten?

Wij zijn poep al gepasseerd. Poep heeft plaats gemaakt voor schijt want dat is veel grappiger natuurlijk.
Nou masturberen lijkt me een wat groot woord voor wat een vierjarige ermee doet. :o Gewoon er een beetje aan zitten, meestal gewoon z’n hand erop. Niet met z’n hand in z’n broek maar over kleding heen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_190059577
ik ben een poepscheet en heb een poephoofd.

quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 21:40 schreef Mariposas het volgende:
Flauwe humor is hier wel altijd aanwezig ja. De poepfase zijn we geloof ik al wel een beetje doorheen. Ik reageer er eigenlijk ook nooit op.

Zitten jullie jongenskleuters ook zo vaak aan hun piemel? Het is echt sinds die luier weg is dat hij zijn piemel helemaal ontdekt heeft. Hij doet het vaak als hij moet plassen, maar ook als hij niet moet plassen. We proberen het wel af te leren maar het is erg hardnekkig.
Jep. Ik heb hem nu eindelijk afgeleerd dat ik hem altijd moet zien als ie groot is. Nu inderdaad gaan we afleren dat ie er in het openbaar mee speelt.
Maar het is een interessant lichaamsdeel volgens Willem en ik denk ook wel dat het voor hem fijn voelt wanneer hij er mee speelt.
pi_190059590
Ah, hier zit ie dus wel regelmatig met zijn hand in zijn broek.

Een vriendin die kleuterjuf zegt dat sommige jongenskleuters dat op school ook doen en ze zegt dan dat die waarschijnlijk dat thuis zien, maar man en ik doen dat thuis ook niet ;)

[ Bericht 40% gewijzigd door Adrian4 op 21-11-2019 22:00:20 ]
pi_190059618
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 21:52 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Nou masturberen lijkt me een wat groot woord voor wat een vierjarige ermee doet. :o Gewoon er een beetje aan zitten, meestal gewoon z’n hand erop. Niet met z’n hand in z’n broek maar over kleding heen.
Kinderen kunnen zeker wel masturberen. Mijn dochter deed het vroeger vooral als ze zich verveelde had ik het idee. Nu doet ze het niet meer. Heeft een jaartje geduurd denk ik. Volgens mij rust daar best een taboe op. Maakt ook niet uit verder. Bij jouw zoon zak het ook wel een fase zijn. Zeggen dat het niet mag oid werkt denk ik alleen maar averechts.
pi_190059683
Geloof ik ook, zonder seksuele bedoelingen, maar gewoon omdat het fijn voelt.
pi_190059693
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 22:02 schreef Adrian4 het volgende:
Geloof ik ook, zonder seksuele bedoelingen, maar gewoon omdat het fijn voelt.
Dat dus ja. Wilde zoiets erbij typen, maar ik kon even niet op de goede woorden komen :)
pi_190059791
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 21:57 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Kinderen kunnen zeker wel masturberen. Mijn dochter deed het vroeger vooral als ze zich verveelde had ik het idee. Nu doet ze het niet meer. Heeft een jaartje geduurd denk ik. Volgens mij rust daar best een taboe op. Maakt ook niet uit verder. Bij jouw zoon zak het ook wel een fase zijn. Zeggen dat het niet mag oid werkt denk ik alleen maar averechts.
Sterker nog, rond de kleuterleeftijd is “mastrubatie” een heel normaal ontwikkelingsthema. Heeft met ontdekken van je eigen lijf te maken. En soms zie je het bij kinderen die om wat voor reden dan ook veel stress/spanning ervaren in extreme mate; dan lijkt het ook ontspanning te geven.

Mariposas: wat hier het beste werkt is om het inderdaad niet te verbieden; maar te verwijzen naar situaties waarin het oke is; op je slaapkamer of op de wc, bijvoorbeeld.
pi_190059831
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 22:09 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Sterker nog, rond de kleuterleeftijd is “mastrubatie” een heel normaal ontwikkelingsthema. Heeft met ontdekken van je eigen lijf te maken.

Mariposas: wat hier het beste werkt is om het inderdaad niet te verbieden; maar te verwijzen naar situaties waarin het oke is; op je slaapkamer of op de wc, bijvoorbeeld.
Het is ook normaal, maar toen de gastouder vertelde dat ze het daar ook deed werd ik er wel een beetje ongemakkelijk van. Vooral omdat ze zei dat ze zoiets nog nooit gezien had. Toen heb ik thuis tegen Noor verteld dat dit iets voor thuis is.
pi_190059897
Hoe lang is hij al luierloos Mariposas? Hier was het in het begin ook continu er aan zitten, maar op een gegeven moment werd dat minder. Nu is het af en toe en ik corrigeer hem dat hij dat niet moet doen waar iedereen bij is.

Wat fijn dat ze aansluiting heeft nu Saskia! Hier nog geen ervaring met speeldates. Ik heb het idee dat dat ook weinig gedaan wordt op school, ik hoor alleen heel af en toe een oudste kleutermeisje er over. Maar dat zal vast nog wel komen.

En qua taalgebruik valt het hier mee wat hij overneemt. Uitspraken als 'toppertje' en 'jij krijgt een duim omhoog/omlaag' vooral. Ik heb nog geen scheldwoorden of ander 'slecht'-taalgebruik gehoord. Ook niet op het schoolplein overigens. Maar de poep-fase moet hier nog komen denk ik.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_190059912
Ik weet ook niet beter dan dat dit heel normaal is.
A. doet het al jaren, zeker in het begin vrij regelmatig. Maar altijd op zijn kamer en aangegeven dat het prima is. Hij noemde het zelf ‘open-dicht’. :') en lag dan altijd op zijn knuffel.
Soms trekt hij zich nog weleens terug op zijn kamer maar lang niet zo vaak als voorheen.
Hij is nu 6,5. Denk dat het met 2,5 á 3 jaar begon.
  donderdag 21 november 2019 @ 22:28:58 #16
327807 Mariposas
יה&#14
pi_190060060
Oh, het is ook niet dat ik het als iets abnormaals zie hoor. Ik vroeg me alleen af of het voor jullie ook herkenbaar is. :)
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_190060719
I is een beetje laat ermee, maar die zit inmiddels ook in de poep/piemel/plas/billen-fase. Ik vind het echt hilarisch en doe er vaak een schepje bovenop. "Zal ik je nu met je poepbillen naar je piemelbed brengen, zodat je morgen lekker uitgerust naar je poepschool kan om scheetjes te leren?" En dan rolt ze echt over de grond van het lachen. Het is zo dankbaar werk en zo makkelijk. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190060967
Wij hadden vandaag een nieuw avontuur. I was ziekjes vandaag. Mijn vriend is weg, en ik wilde haar thuis houden van school, maar de jongste wel gewoon naar kdv brengen en weer halen. Dat duurt ongeveer een kwartier - 20 minuten. Dus vanochtend had ik overlegd met I of ze het oke vond om dan even alleen thuis te zijn. Dat vond ze wel goed. Maar toen ik weer thuis kwam, stond ze huilend bij de voordeur. Ze was toch een beetje in paniek geraakt, omdat ik langer wegbleef dan ze had gedacht.

Dus daar heb ik wel van geleerd. Ik had beter met een klok erbij kunnen vertellen hoe laat ik weer terug zou zijn. Maar we hebben ook een vaste telefoon en ik bedacht me dat ze die natuurlijk ook kan gebruiken. Ik heb een briefje gemaakt met mijn 06-nummer erop en vervolgens meerdere keren met haar geoefend met bellen. En dat ging helemaal goed. Dus eind van de dag ging ze ermee akkoord dat ze weer thuis bleef, terwijl ik Ysje ging ophalen. Op het kdv belde ze. Ze wilde toch even checken waar ik nu was en hoe lang het nog zou duren.

Kortom, de tweede keer ging het dus wel goed en het is ook best fijn dat ze me nu kan bellen. Dat geeft mij zelf ook een geruster gevoel. Anderen al ervaring met kinderen die eventjes alleen thuis zijn?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190060989
F zong een mooi liedje gisteren:
Slaap kindje slaap,
Daar buiten loopt een aap.
Een aap met dikke tieten
Daar kan ie van genieten
:')

Hij vindt het zelf hilarisch :+
pi_190061038
Goede rijm ook, complimenten. ^O^ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190061743
quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2019 23:16 schreef Franny_G het volgende:
Wij hadden vandaag een nieuw avontuur. I was ziekjes vandaag. Mijn vriend is weg, en ik wilde haar thuis houden van school, maar de jongste wel gewoon naar kdv brengen en weer halen. Dat duurt ongeveer een kwartier - 20 minuten. Dus vanochtend had ik overlegd met I of ze het oke vond om dan even alleen thuis te zijn. Dat vond ze wel goed. Maar toen ik weer thuis kwam, stond ze huilend bij de voordeur. Ze was toch een beetje in paniek geraakt, omdat ik langer wegbleef dan ze had gedacht.

Dus daar heb ik wel van geleerd. Ik had beter met een klok erbij kunnen vertellen hoe laat ik weer terug zou zijn. Maar we hebben ook een vaste telefoon en ik bedacht me dat ze die natuurlijk ook kan gebruiken. Ik heb een briefje gemaakt met mijn 06-nummer erop en vervolgens meerdere keren met haar geoefend met bellen. En dat ging helemaal goed. Dus eind van de dag ging ze ermee akkoord dat ze weer thuis bleef, terwijl ik Ysje ging ophalen. Op het kdv belde ze. Ze wilde toch even checken waar ik nu was en hoe lang het nog zou duren.

Kortom, de tweede keer ging het dus wel goed en het is ook best fijn dat ze me nu kan bellen. Dat geeft mij zelf ook een geruster gevoel. Anderen al ervaring met kinderen die eventjes alleen thuis zijn?
Ja, van zulke situaties kunnen jullie beide veel leren. :Y Goed dat ze de 2e keer toch belde!

Hier nog geen ervaring mee.
pi_190063138
quote:
7s.gif Op donderdag 21 november 2019 23:17 schreef Fazz het volgende:
F zong een mooi liedje gisteren:
Slaap kindje slaap,
Daar buiten loopt een aap.
Een aap met dikke tieten
Daar kan ie van genieten
:')

Hij vindt het zelf hilarisch :+
bij mijn kleuter liep die aap ermee te schieten...er was ook een variant met billen trouwens..
gelukkig was t maar 2 dagen leuk.. daarna niet meer gehoord.
pi_190063836
quote:
2s.gif Op donderdag 21 november 2019 23:16 schreef Franny_G het volgende:
Wij hadden vandaag een nieuw avontuur. I was ziekjes vandaag. Mijn vriend is weg, en ik wilde haar thuis houden van school, maar de jongste wel gewoon naar kdv brengen en weer halen. Dat duurt ongeveer een kwartier - 20 minuten. Dus vanochtend had ik overlegd met I of ze het oke vond om dan even alleen thuis te zijn. Dat vond ze wel goed. Maar toen ik weer thuis kwam, stond ze huilend bij de voordeur. Ze was toch een beetje in paniek geraakt, omdat ik langer wegbleef dan ze had gedacht.

Dus daar heb ik wel van geleerd. Ik had beter met een klok erbij kunnen vertellen hoe laat ik weer terug zou zijn. Maar we hebben ook een vaste telefoon en ik bedacht me dat ze die natuurlijk ook kan gebruiken. Ik heb een briefje gemaakt met mijn 06-nummer erop en vervolgens meerdere keren met haar geoefend met bellen. En dat ging helemaal goed. Dus eind van de dag ging ze ermee akkoord dat ze weer thuis bleef, terwijl ik Ysje ging ophalen. Op het kdv belde ze. Ze wilde toch even checken waar ik nu was en hoe lang het nog zou duren.

Kortom, de tweede keer ging het dus wel goed en het is ook best fijn dat ze me nu kan bellen. Dat geeft mij zelf ook een geruster gevoel. Anderen al ervaring met kinderen die eventjes alleen thuis zijn?
Mijn oudste heb ik ook voor het eerst even alleen thuis gelaten in zo'n situatie toen hij 5 was denk ik. Ik heb toen alvast mijn mobiele nummer gebeld met de vaste telefoon, zodat hij in nood alleen maar 2x de groene knop hoefde in te toetsen (dan bel je direct het laatstgebelde nr). Ging heel goed, en hij was ook wel trots dat hij helemaal alleen thuis was geweest. Bij thuiskomst biechtte hij wel meteen op dat hij stiekem 3 snoepjes had gegeten :+ :').
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190064013
Ik heb W ook weleens alleen thuis gelaten toen ze 5 was.. even klein boodschapje doen, jongste mee maar zij wilde niet..
Maar alleen gedaan als ze ergens druk mee was: kleuren, filmpje kijken, met de treinbaan spelen..
Dan was ze meestal nog precies aan t doen wat ze deed toen ik wegging, en had ons niet gemist. 1x stopte het filmpje spontaan en toen was ze maar iets anders gaan doen.Ze snapte totaal niet wat er nou spannend aan was..
Nu is ze 7 en toen ik laatst zei bij iets dat ze wel mee moest anders zat ze een dag alleen kwam het bijdehante antwoord: nou dat kan toch, dan eet ik wel een bakje vla smiddags, want ik heb geen zin om brood te smeren!(dat doen we nog maar niet)
L is nu 5 en die laat ik nog niet alleen. Al is het maar omdat ie dat echt niet durft. Hijwil altijd perse mee met alles..
pi_190064024
Vraagje: wij hebben dus alleen een mobiele telefoon.
Hoe zou je dat dan doen? :) Ik heb nu A. wel geleerd dat als er iets is, hij dan naar de buren in ons blokje kan. Hij kent alle namen.
Maar verder nog ideeën hierover?
Of als hij buiten eens verdwaald? :)
pi_190064176
Oh wow Franny, wat goed van I dat ze belde en dat jij die oplossing bedacht!
B is soms even alleen thuis als ik naar de bakker loop bijvoorbeeld dan ben ik een minuut of 7 a 8 weg. Dan is hij ergens druk mee bezig en wilt niet mee.

Venco: B weet dat ie altijd bij de buren aan kan kloppen die zijn met pensioen en 23 uur per dag thuis zeg maar. Onze andere buren zijn ook vaak thuis dus daar mag hij ook heen lopen. Onze buren weten dat uiteraard, daar gooi ik de babyfoon ook naar binnen als ik B van school haal en Juul ligt op bed.

We hadden gisteren 10 minuten gesprek op school.Zo trots op onze grote kerel. Eerder hier genoemd dat hij wat rustiger is geworden, meer thuis wilt zijn, minder afspreekt etc. Zij zien ook een omslag, hij is echt ouder nu. Is serieuzer en duidelijk een 'oude' kleuter, zit beter stil, kan zich goed concentreren.
MAAR veel belangrijker: hij is vrolijk, gezellig, sociaal en open. Hij is enorm behulpzaam en lief tegen alle kinderen. O+ O+ O+ Hij speelt heel graag en speelt met iedereen eigenlijk.
Ze merken wel dat hij het jammer vindt dat hij echt in een meisjes klas zit. Hij kan zich prima vermaken met alle meisjes, maar op een gegeven moment is hij daar klaar mee en loopt gewoon een andere kleuterklas in waar wel meer jongens zitten _O-

Ze zijn begonnen hem meer uitdaging te geven, hij zit alweer ruim 1,5 jaar op school natuurlijk dus ze willen voorkomen dat hij zich gaat vervelen. Fijn dat ze daar nu al zo mee bezig zijn.
  vrijdag 22 november 2019 @ 09:55:58 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190064338
Kuiken is eens alleen thuis geweest toen hij ziek was en ik echt een boodschapje moest doen (de winkel is 1 straat verderop). Ik heb hem toen een oude mobiele telefoon gegeven en uitgelegd hoe hij mij kon skypen.
Hij belde al voordat ik de straat uit was (en wij wonen op de hoek van de straat) :'). Toen hebben we maar gewoon de hele 5 minuten gevideobeld, vond ik ook best gezellig eigenlijk.
En diezelfde dag moest ik ook zijn broertje ophalen van de peuterspeelzaal (hier nog geen 20 meter vandaan), toen heeft hij 1x kort gebeld en een koekje gepakt, want je moet goed voor jezelf zorgen :P. O+.
Alleen over straat mag hij nog niet, ik denk dat ik dan zo'n kindersmartwatch voor hem zou kopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 22-11-2019 10:07:52 ]
KuikenGuppy
  vrijdag 22 november 2019 @ 10:17:21 #28
149959 SQ
snelle trees
pi_190064604
Ik liet Henka ook wel eens alleen thuis als ik een paar kleine boodschappen ging doen in ons oude huis, maar daar zat de jumbo op 200 meter en kenden we alle buren heel goed. Ik blijf het wel spannend vinden, maar meestal zit ze gewoon in precies dezelfde houding achter de iPad als dat ik haar achterliet. :')

Ze wil ook wel eens thuis blijven nu als ik boodschappen ga doen maar dat mag niet, de jumbo is veel verder weg en hier kennen we ook nog nauwelijks mensen.
disclaimer
pi_190064694
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 november 2019 09:27 schreef vencodark het volgende:
Vraagje: wij hebben dus alleen een mobiele telefoon.
Hoe zou je dat dan doen? :) Ik heb nu A. wel geleerd dat als er iets is, hij dan naar de buren in ons blokje kan. Hij kent alle namen.
Maar verder nog ideeën hierover?
Of als hij buiten eens verdwaald? :)
Dat lijkt me een prima optie, daar zat ik ook aan te denken. Wel handig om van tevoren de buren dan ook in te lichten, denk ik.

Dat van het verdwalen, weet ik niet zo goed. Dan hangt het er erg vanaf in wat voor straal hij zich rond jullie huis begeeft. Ik zou denk ik een rondje door de buurt samen gaan lopen, en dan steeds zeggen waar hij wel of niet heen mag en oefenen met de weg terug vinden. En ook waar hij evt kan aanbellen. Verder misschien handig als hij jullie adres uit z'n hoofd weet (voor zover hij dat nog niet weet).
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 22 november 2019 @ 10:29:13 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_190064721
ik vind het wel bijzondere discussies trouwens. Toen ik vijf was speelde ik altijd gewoon buiten zonder begeleiding. En anno 2019 durven we dat pas als onze kinderen bijna naar de middelbare school gaan (en dan soms zelfs niet...).
Overigens heb ik er zelf ook wel last van hoor, en zeker in de omgeving waar wij momenteel wonen: nauwelijks kinderen, drukke straat, industrieterrein met veel vrachtverkeer. Maar toch. Ik verdwaalde ook nooit toen ik 5 was.
disclaimer
  vrijdag 22 november 2019 @ 10:32:07 #31
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190064749
Lastig ja... wij wonen in het stadscentrum, dus altijd druk met fietsers, voetgangers, bezorgbussen enz. Achter ons huis is wel een hofje zonder verkeer, daar zou N wel kunnen spelen. Maar dan liefst als ik zelf in de tuin zit ja... N vertrouw ik wel, maar je weet nooit wat voor gekken er langskomen. Laatst nog dat verhaal van dat kind dat in de supermarkt ontvoerd werd...

Ik denk niet dat ze snel zou verdwalen trouwens, laatst wees ze me netjes de weg van het station naar huis (20 min lopen op kleutertempo).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 22 november 2019 @ 10:33:47 #32
149959 SQ
snelle trees
pi_190064767
Henka ontvoeren, dat zou ze toch niet onopgemerkt lukken hoor, die begint al hysterisch te huilen als iemand haar een stink eye geeft _O-
disclaimer
pi_190064840
Ketel speelt al sinds de lente regelmatig zelfstandig buiten, toen was hij nog geen 4. Maar de omstandigheden zijn hier ook wel ideaal: grasveld zonder verkeer voor de deur en relatief veel buren die een oogje in het zeil houden.
  vrijdag 22 november 2019 @ 10:56:14 #34
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190064978
Het verschilt inderdaad toch gewoon waar je woont? Ons vorige huis lag op een woonerf, daar had Kuiken al lang zelf buiten mogen spelen. Nu wonen we midden in het centrum, aan een drukke straat. In de achtertuin mogen ze zelf spelen, voor niet. Maar daar is verder ook niks; er speelt hier niemand op straat of op de stoep (want niet veilig). Een speeltuin of veldje is hier ook niet in de buurt. Niet voor niks zetten hier veel mensen met kinderen zelf een speeltoestel in de tuin.
Overigens mocht ik vroeger als kleuter ook niet alleen over straat, maar wij woonden op een boerderij met een gigantische lap grond er omheen en allerlei schuren, stallen, een hooizolder, etc. Dus die behoefte was er niet.
KuikenGuppy
pi_190065032
Het ligt zeker ook aan de omgeving ja. Ik woon nu in een rustige buurt, amper auto's voor de deur en een speelveld pal voor het huis. Toch zie ik de buren altijd mee gaan met hun kinderen (6 & 8) terwijl ik eigenlijk wel dacht/vind dat de mijne (2 & 5) daar wel zelf mogen spelen :?

Rondje door de wijk is wel handig, zeker om aan te geven tot hoever ze mogen gaan.
pi_190065255
Wij wonen in een rustige eenrichtingstraat met schuin tegenover ons huis een omheinde speeltuin. Er is 1 in/uitgang en daar kijk ik op uit als ik bij ons voorraam ga staan. B mag daar alleen heen van ons.
De meeste kinderen in onze wijk zijn net wat ouder dan B en hebben zwemdiploma's. B mag dus niet met die kinderen de wijk verkennen van ons. Hij is 5 en die andere kinderen zijn 7 en ouder. Ze gaan al best ver de wijken in, op de fiets. B kan prima fietsen maar aan uitkijken bij oversteken, heeft hij geen boodschap.

Ik ben opgegroeid in een klein Brabants dorp en ik mocht steeds iets verder van mijn ouders. Eerst alleen in de brandgang, toen op ons pleintje, vervolgens 1 pleintje verder etc. Ik mocht heeeeel lang de grote weg niet over. Ons dorp werd gesplitst door een 'hoofdweg' en onze kant was van onze school en de andere kant dus van een andere school. Als kind vond ik dat superspannend, terwijl het gewoon een 30 weg is _O- En ja de eerste keer dat ik die weg overging ben ik verdwaald, in ons kleine dorp.

Als ik eraan terugdenk, vind ik het eigenlijk best sneu al die hulpmiddelen. Sneu voor B. Hoe vaak ik niet heb beweerd dat de lantaarnpalen in de straat waar ik speelde niet aan waren, of mijn horloge een half uur terugdraaide, of ontkende dat ik in een sloot had gestaan (modderkleren en al). Met al die smartwatches en telefoons moeten ze met andere smoesjes komen. En natuurlijk hadden mijn ouders het gewoon door :D het gaat om het idee.
  vrijdag 22 november 2019 @ 11:57:15 #37
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_190065783
We hebben hier een echte kleuter posse met een stuk of 10 kinderen van 4 tm 6 jaar.
Die gaan met elkaar de hele buurt en wijk door op kleine fietsjes en stepjes.

En je merkt dat als 1 ouder soepeler is of net een ander punt als uiterste punt hebben dat ze gaan andere ouders hun regels daar op aanpassen. Mijn 5 jarige (en de anderen) mocht niet spelen in het bos/park achter de huizen, maar toen was er een kindje van 4 die dat wel mocht omdat hun huis uitkijkt over dat stukje en nu heeft de hele buurt de grote heuvel ( :') ) ook goedgekeurd dus nu mag iedereen een beetje verder.

quote:
7s.gif Op vrijdag 22 november 2019 11:00 schreef Fazz het volgende:
Het ligt zeker ook aan de omgeving ja. Ik woon nu in een rustige buurt, amper auto's voor de deur en een speelveld pal voor het huis. Toch zie ik de buren altijd mee gaan met hun kinderen (6 & 8) terwijl ik eigenlijk wel dacht/vind dat de mijne (2 & 5) daar wel zelf mogen spelen :?

dat vind ik wel apart hoor 6 en (en zeker de leeftijd van 8 is toch een leeftijd dat je een beetje vrij moet laten.)
pi_190066220
Hier een ondertussen zesjarige die alleen buiten mag spelen sinds ze vijf jaar is. Ze geniet heel erg van die momenten alleen of met vriendinnetjes. O+
pi_190066868
We hebben hier een heel waterrijke buurt en A. mag van mij niet alleen zomaar overal heen. Op ons eigen pleintje wel, en ook de dichtstbijzijnde speeltuin. Samen met broer (7) mag hij wel wat verder. De oudste mag van mij een groot deel van de wijk alleen door (niet de weg oversteken, maar dan kan hij alsnog zeker 10 min lopen), maar het komt eigenlijk weinig voor dat hij dat doet. Hij wil wel graag naar een speeltuin iets verder waar een grote klimboom staat. Maar ik vind het geen fijn idee dat hij helemaal alleen naar de top van die boom klimt (+10 meter), dus dat mag dan net weer niet. Ik weet niet wanneer ik zoiets los zou kunnen laten... (maar dat is beyond kleutertopic) :@

En weg kwijtraken, daar maak ik me echt nooit zorgen over. Ze kennen de buurt heel goed en hebben van nature een beter richtingsgevoel dan ik _O-. @vencodark, wellicht eens hem de weg laten wijzen van speeltuin naar huis oid als jullie samen op pad zijn?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190066874
Ik groeide op in een vrij afgelegen vrijstaand huis, bij het tuindersbedrijf van mijn vader, op een laantje met allemaal andere tuindersfamilies. Ik kan dat op geen enkele manier vergelijken met hoe mijn eigen kinderen nu opgroeien.

Mijn ouders stuurden mij wel alleen naar school, in de eerste klas (groep 3), toen ik net zes jaar was. En dat betekende dat laantje af, een drukke weg oversteken en dan ongeveer 1 km lopen. En dat ook twee keer per dag, omdat ik naar huis ging om te lunchen. Ik kan me niet goed voorstellen dat ik dat I volgend jaar alleen zou laten doen. Ik vond dat overigens zelf destijds ook niet zo leuk. Andere kinderen werden meestal wel gebracht, behalve als ze echt om de hoek woonden.

Ik denk wel dat ze dat aandurfden, omdat ik een voorzichtig kind was. Net als I eigenlijk nu. Maar toch, even niet helemaal goed opletten, afgeleid zijn, etc. Het kan allemaal zomaar gebeuren. Ik weet nog dat ik spelletjes deed onderweg, van paaltje naar paaltje springen op een stukje. Ik zat dan echt wel in een eigen belevingswereld. En dan kan er juist iets een keer misgaan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Franny_G op 22-11-2019 13:19:57 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190066889
Ik vind dat lastig, wanneer ik ze alleen zou laten gaan. O is niet het type dat regels breekt of stiekem ergens anders heen zal gaan. maar toch he, ik zit niet echt met een gerust hart. Nu mag ze naar de overburen (alleen een paadje kruisen), maar de speeltuin verderop echt niet alleen. Nou wil S dan ook graag mee, en die is 3 dus dan gaan wij ook mee.

Ben niet eens zo bang voor vreemden, maar als ze lelijk valt ofzo, dan wil ik het wel weten. Laatst kreeg ze in een speeltuin een schop van een jochie van 8, omdat ze 3 seconden bovenaan de glijbaan zat (:( ). Als ik daar niet bij had geweest had ze nog meer in paniek geweest en dan weet ik niet wat ze gedaan zou hebben. Dus ja, ik sjouw maar mee :D

Wat we wel doen is dat we op weg naar huis de weg oefenen. Dan loop ik expres verkeerd en dan verbetert ze me :D Ze kent de buurt wel aardig gelukkig.

Toen we in een soort van Efteling waren en in Parijs, toen hebben we ze wel een gpsketting om gedaan. We zijn erg alert maar ALS je ze daar uit het oog verliest, dan is het wel gelijk link. Vind ik dan :P
pi_190067001
Uit eigen ervaring: als kind woonde ik in een vergelijkbare wijk (standaard woonwijk, geen doorgaande weg vlakbij) en ik mocht daar ook overal zelf heen. Voor mijn gevoel al vrij jong (zal jaar of 6 geweest zijn denk ik). Een keer was ik met een vriendinnetje aan de andere kant van de wijk aan het elastieken (hoe old skool! :D). Ik viel en mijn knie en vinger lagen lelijk open. Een voorbijganger kwam erbij en is toen samen met ons naar mijn huis gelopen O+. Ik hoop dat ook in onze wijk zulke lieve mensen wonen die gewoon even een helpende hand uitsteken, mocht het nodig zijn.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190067099
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 13:22 schreef Phaidra het volgende:
Uit eigen ervaring: als kind woonde ik in een vergelijkbare wijk (standaard woonwijk, geen doorgaande weg vlakbij) en ik mocht daar ook overal zelf heen. Voor mijn gevoel al vrij jong (zal jaar of 6 geweest zijn denk ik). Een keer was ik met een vriendinnetje aan de andere kant van de wijk aan het elastieken (hoe old skool! :D). Ik viel en mijn knie en vinger lagen lelijk open. Een voorbijganger kwam erbij en is toen samen met ons naar mijn huis gelopen O+. Ik hoop dat ook in onze wijk zulke lieve mensen wonen die gewoon even een helpende hand uitsteken, mocht het nodig zijn.
<3

Wat ik jammer vind hier is dat mensen voor elk wissewasje de auto nemen, vooral in de herfst/winter. Er is dus vrij veel verkeer in de smalle straten, en er zijn weinig wandelende of fietsende voorbijgangers. Plus dat er minder mensen thuis zijn overdag tegenwoordig dan vroegah.

Maar ik kan me nog herinneren dat we "uren" stonden te stoepranden en elastieken idd :D Op straat, zeg maar. Die wijk ben ik een paar maanden geleden nog doorgereden, en daar staat het nu ook bomvol met auto's :{
pi_190067389
Ook wel logisch om meer met de auto te gaan hoor, met jullie winters! :P. I don't blame them.

Auto's worden in onze wijk erg geweerd. Het pleintje waar we aan wonen is doodlopend en een woonerf. Alles is op zich wel per auto bereikbaar, maar je moet wel weten hoe je overal kan komen. Alles is ingericht op voetgangers en fietsers, mensen die niet bekend zijn en met auto komen, raken ook standaard de weg kwijt :').
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190087049
Nou ja, I heeft het al ontrafeld, geloof ik. De sinterklaasmythe. Het begon ermee dat ze al vanaf het begin van het Sinterklaasjournaal zei dat ze niet gelooft dat er echt een nieuw paard is. "Het is vast gewoon Amerigo, het is een grap, want dat doen ze altijd."

En vanavond op bed, lag ze helemaal na te denken over wat ze in haar schoen zal krijgen. Ik sta op het punt naar beneden te gaan, zegt ze: Wat als Sinterklaas een grap is?
Dus ik: Huh, maar de cadeautjes dan?
Zij: Ik denk dat de papa's en mama's stiekem het huis uitgaan.
Ik: En dat zij dan het dak op gaan, haha? Maar hoe kom je hier nou bij? Heeft iemand zoiets tegen je gezegd?"
Zij: Nee. Maar ik denk dat de papa's en mama's dan stiekem het huis uit gaan, cadeautjes halen, en dat ze de tekeningen op een geheime plek bewaren.
Ik: ...

Ik heb verder niet al teveel gezegd. Ik vind haar met 5 wel erg jong om al van haar geloof af te vallen. Dus maar gezegd: hoe dan ook, is het heel gezellig en leuk.
Want om nou keihard er tegenin te gaan, als zij op zich gewoon de waarheid in de gaten heeft, gaat me ook weer te ver. Anderen ervaring hiermee?

[ Bericht 0% gewijzigd door Franny_G op 23-11-2019 20:37:30 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190087127
Ik denk dat ik hetzelfde zou doen, Franny. Wij hebben wel afgesproken dat als J het echt door zou hebben en er dan op de man af naar vraagt, het niet meer goed te praten.
pi_190087561
Oei, lastig. 5 is idd nog wel jong. Maar het zou voor mij niet fijn voelen om erg veel eromheen te verzinnen om het recht te breien. Ik denk dat ik door zou vragen, wat ze daar dan van zou vinden, als ouders het deden? Of misschien toegeven dat ouders de Sint helpen, omdat het erg veel werk is. Dat zou voor mij nog op het randje zijn, denk ik.

Oudste van 7,5 gelooft nog wel. Af en toe een kritische noot, maar vandaag bij het sinterklaasfeest bij turnen was hij nog oprecht verbaasd dat de pieten daar óók ineens salto’s konden doen. Ik vroeg of hij zijn trainer nog had gezien (die was vanmorgen niet bij zijn training ivm voorbereidingen voor het feest). “Nee, die was er niet.” Vond hij ook totaal niet gek :D.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190087927
Wij hadden er dit jaar ook een beetje mee te maken. Roos is 6 en er zijn 2 klasgenootjes die niet (meer) geloven en alles in geuren en kleuren al uit de doeken hebben gedaan.
Ik was daar eigenlijk nog helemaal niet op voorbereid op deze leeftijd in groep 3..

Ik haalde Roos en haar beste vriendin op uit school en onderweg hadden ze het erover. Samen kwamen ze nog wel tot de conclusie dat de klasgenoten onzin verkondigden, want "mijn vader en moeder gaan dat echt niet allemaal kopen voor mij" en "er bestaat niet zo'n baard als verkleedkleding".

Ik heb me altijd voorgenomen om niet te gaan liegen en nu heb ik alleen gevraagd wat ze zelf dachten.
Ik heb het idee dat ze nu nog heel graag wíllen geloven, maar het einde is wel in zicht denk ik.
pi_190088035
Franny ik heb er nooit een ontzettend geheim van gemaakt. Ik heb ze ook verteld dat Sinterklaas en de pieten gewoon verklede mensen zijn, want ik vind het niet zo nodig om daarover te liegen.
Ze hebben over de cadeaus nog geen vragen gesteld, maar als ze dat wel doen, dan krijgen ze een eerlijk antwoord. De magie blijft toch wel. Dat zie ik aan L van 9 die al 4 jaar niet meer gelooft, maar wel het hardste meezingt en danst met de liedjes en dansjes. O+
pi_190088077
Slimme meid heb je Franny!
Ik denk dat je heel goed gereageerd hebt. Ik Denk dat ze het te ver door heeft om het überhaupt nog recht te kunnen breien en ik zou me daar ook niet goed bij voelen (dat doe ik nu al ooit niet...)
pi_190089636
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 21:15 schreef _NIKKI_ het volgende:
Franny ik heb er nooit een ontzettend geheim van gemaakt. Ik heb ze ook verteld dat Sinterklaas en de pieten gewoon verklede mensen zijn, want ik vind het niet zo nodig om daarover te liegen.
Ze hebben over de cadeaus nog geen vragen gesteld, maar als ze dat wel doen, dan krijgen ze een eerlijk antwoord. De magie blijft toch wel. Dat zie ik aan L van 9 die al 4 jaar niet meer gelooft, maar wel het hardste meezingt en danst met de liedjes en dansjes. O+
Ja, misschien kan ik met haar ook een soort middenweg zoeken.. we zullen wel even zien of ze er zelf nog op terugkomt. Maar hoe doe je het ten aanzien van vriendjes? Want zoals Savvy beschrijft: het is ook niet zo leuk als sommige kinderen in groep 3 al helemaal uit de doeken doen dat het niet waar is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190089698
B zit hier juist op het hoogtepunt van geloven lijkt het wel. Hij vindt het allemaal fantastisch en stelt 0 vragen. Ik vind dit echt een heerlijk periode :) Elke dag met zijn 4en Sinterklaasjournaal kijken, het huis is versierd, morgen Sintfeest van mijn werk, love it.

Ik denk dat je goed gereageerd hebt Franny, wat is ze toch pienter en nieuwsgierig!
pi_190089724
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 20:53 schreef Phaidra het volgende:
Oei, lastig. 5 is idd nog wel jong. Maar het zou voor mij niet fijn voelen om erg veel eromheen te verzinnen om het recht te breien. Ik denk dat ik door zou vragen, wat ze daar dan van zou vinden, als ouders het deden? Of misschien toegeven dat ouders de Sint helpen, omdat het erg veel werk is. Dat zou voor mij nog op het randje zijn, denk ik.

Oudste van 7,5 gelooft nog wel. Af en toe een kritische noot, maar vandaag bij het sinterklaasfeest bij turnen was hij nog oprecht verbaasd dat de pieten daar óók ineens salto’s konden doen. Ik vroeg of hij zijn trainer nog had gezien (die was vanmorgen niet bij zijn training ivm voorbereidingen voor het feest). “Nee, die was er niet.” Vond hij ook totaal niet gek :D.
Ik heb zelf een dagboekje waaraan ik begon toen ik zeven was. Daarin schrijf ik dat het bij het Sinterklaasfeest op school heel duidelijk was dat de gymleraar Sinterklaas speelde omdat ik het zag aan z'n gymschoenen die onder de mantel tevoorschijn kwamen. Ik kan alleen uit het dagboekstukje niet opmaken of ik nou verontwaardigd was omdat het niet de echte Sint was, of omdat het zo'n knullige fout was. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190089884
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:35 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ja, misschien kan ik met haar ook een soort middenweg zoeken.. we zullen wel even zien of ze er zelf nog op terugkomt. Maar hoe doe je het ten aanzien van vriendjes? Want zoals Savvy beschrijft: het is ook niet zo leuk als sommige kinderen in groep 3 al helemaal uit de doeken doen dat het niet waar is.
Daar zeg ik heel bewust niets over. Zou ik dat wel doen, dan wordt het vooral voor T héél aantrekkelijk om er juist wél iets over te zeggen uit zichzelf.

Wellicht dat de jongens nu ook wel iets zeggen tegen vriendjes, maar ik denk eerlijkgezegd dat vriendjes T en S maar vreemd zouden vinden, want veruit de meesten geloven nog heilig.
  zaterdag 23 november 2019 @ 22:58:29 #55
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190090159
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:45 schreef _NIKKI_ het volgende:

[..]

Daar zeg ik heel bewust niets over. Zou ik dat wel doen, dan wordt het vooral voor T héél aantrekkelijk om er juist wél iets over te zeggen uit zichzelf.

Wellicht dat de jongens nu ook wel iets zeggen tegen vriendjes, maar ik denk eerlijkgezegd dat vriendjes T en S maar vreemd zouden vinden, want veruit de meesten geloven nog heilig.
Kuiken heeft laatst tegen een klasgenootje verteld dat het Sinterklaasjournaal niet echt is. Maar volgens mij staat Kuiken bij dat jongetje nu als leugenaar te boek :') Zolang ze willen geloven, geloven ze gewoon.
KuikenGuppy
pi_190093805
Ja, zo is het ook natuurlijk. Zo zal het met I ook zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190093887
Bij volwassenen die in God geloven werkt het niet anders.
pi_190093910
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2019 22:58 schreef Burdie het volgende:

[..]

Kuiken heeft laatst tegen een klasgenootje verteld dat het Sinterklaasjournaal niet echt is. Maar volgens mij staat Kuiken bij dat jongetje nu als leugenaar te boek :') Zolang ze willen geloven, geloven ze gewoon.
Dat denk ik ook, het is op deze leeftijd eerder de niet gelovige die door de gelovigen niet geloofd wordt dan andersom. :D
pi_190095305
Aiden is 6,5 en slikt alles nog als zoete koek. :+
Ik probeer er tot op heden wel een draai aan te geven als hij lastige vragen stelt maar soms zeg ik dat ik ook niet weet hoe ze het allemaal doen.
Hij gelooft ook in de paashaas en dat zijn vader ooit piraat was. O+
pi_190096728
Franny, slimme dame heb je.
Hier geloofde R vorig jaar wel in Sinterklaas, maar niet in het Sinterklaasjournaal.
Dit jaar laat ze er vrij weinig over los hoe ze er in staat.
pi_190096884
Ik vind het zo fascinerend met wat voor verklaringen ze zelf komen :D

O heeft een losse tad en daar had Sint over geschreven. Toen schreef ze een brief terug met de vraag hoe hij dat wist. Sint schreef weer dat Piet haar had horen praten.
«Oooh Piet heeft het gehoord toen ik Emma vertelde van mijn losse tand. Toen zat Piet op het dak van de kindergarten!»
Zodoende :D

En wij hebben een koutkachel thuis dus ze had al helemaal uitgevogeld hoe ze het huis in kwamen. Er uit weer gewoon door de deur, overigens :7

Volgende week komt Sint een dagje in Oslo buurten. Ben benieuwd of ze tegen m durft te praten :D
pi_190099447
Franny, ik denk ook dat je prima hebt gereageerd hoor. I is een slimme dame.

Wij vertellen Sjaak dat Sinterklaas vroeger een man was die goede dingen deed, zoals cadeautjes geven op zijn verjaardag aan de arme kinderen. En dat we dat zo fijn vonden, dat we dat feest nu nog vieren door hem na te doen en elkaar cadeautjes te geven. Zo blijven we dichtbij het verhaal, maar liegen we er niet over.
Vorig jaar deden we dat ook en hadden we de leidsters van de psz ingelicht over hoe wij erin staan. Dan kunnen zij eventueel sturen als Sjaak erover begint tegen andere kinderen. Dit jaar zijn we op reis en negeren we het hele feest gewoon. Scheelt een hoop spanning voor Sjaak.
pi_190100214
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 15:24 schreef MevrouwCactus het volgende:
Franny, ik denk ook dat je prima hebt gereageerd hoor. I is een slimme dame.

Wij vertellen Sjaak dat Sinterklaas vroeger een man was die goede dingen deed, zoals cadeautjes geven op zijn verjaardag aan de arme kinderen. En dat we dat zo fijn vonden, dat we dat feest nu nog vieren door hem na te doen en elkaar cadeautjes te geven. Zo blijven we dichtbij het verhaal, maar liegen we er niet over.
Vorig jaar deden we dat ook en hadden we de leidsters van de psz ingelicht over hoe wij erin staan. Dan kunnen zij eventueel sturen als Sjaak erover begint tegen andere kinderen. Dit jaar zijn we op reis en negeren we het hele feest gewoon. Scheelt een hoop spanning voor Sjaak.
Goed bedacht! :Y
pi_190105609
Hoe bevalt de reis tot nu toe Cactus?
pi_190112023
Oh, Venco, heerlijk!
Ik vind deze periode echt zo magisch, we zijn zelf ook 2 grote kinderen denk ik :D

Gisteren Sinterklaas feest van mijn werk in een binnenspeeltuin. B was niet weg te krijgen bij de Pietenband, die heeft non stop gedanst. Hij heeft 3 kleine discolampen gekregen. 'Hoe weet Sinterklaas dat ik zo van dansen houd?' Ons schatje. Dus gisterenavond meteen uitgeprobeerd, muziek hard, lichten uit en discolampen aan. O+

Helaas vannacht wel weer in zijn bed geplast, flink ook. :'(

Cactus, hoe gaat de reis?
pi_190125326
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 20:16 schreef Roomsnoes het volgende:
Hoe bevalt de reis tot nu toe Cactus?
Het is echt een reis waar ik op had gehoopt. Sjaak vindt het geweldig, houdt van ontdekken en doet dat vanuit de veiligheid van zijn twee ouders die hij bij zich heeft. Speelt met vreemde kinderen, alsof hij altijd al die sociale skills heeft gehad. Het is zo tof O+
pi_190129345
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 22:01 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Het is echt een reis waar ik op had gehoopt. Sjaak vindt het geweldig, houdt van ontdekken en doet dat vanuit de veiligheid van zijn twee ouders die hij bij zich heeft. Speelt met vreemde kinderen, alsof hij altijd al die sociale skills heeft gehad. Het is zo tof O+
Wat heerlijk dat het is zoals jullie hoopten! En wat knap van Sjaak! Superfijn dat hij zo goed gedijt. O+
  dinsdag 26 november 2019 @ 09:14:33 #68
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190129478
Wat supergaaf Cactus O+

N gelooft nog wel in Sinterklaas, hoewel ze wel scherp opmerkte dat het schoencadeautje hetzelfde inpakpapier had als bij ons in de kast lag :D

Is het trouwens normaal dat kinderen in deze tijd van het jaar vaker in hun broek plassen? N is al een jaar zindelijk dag en nacht, maar nu heeft ze in een week al 3 ongelukjes gehad...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 26 november 2019 @ 13:07:16 #69
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_190132335
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 09:14 schreef SaskiaR het volgende:
Wat supergaaf Cactus O+

N gelooft nog wel in Sinterklaas, hoewel ze wel scherp opmerkte dat het schoencadeautje hetzelfde inpakpapier had als bij ons in de kast lag :D

Is het trouwens normaal dat kinderen in deze tijd van het jaar vaker in hun broek plassen? N is al een jaar zindelijk dag en nacht, maar nu heeft ze in een week al 3 ongelukjes gehad...
Vast wel Saskia.. Tel je de spanningen rondom Sinterklaas ook mee? Dat kan bij die kleintjes ook heel wat te weeg brengen.
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_190132541
En de kou. :+
  dinsdag 26 november 2019 @ 14:29:19 #71
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190133291
Ja vooral Sinterklaas bedoelde ik. Ze vindt nu ook ineens alles eng (het donker, boeken, enz enz), dus misschien is het ook een nieuwe fase ofzo.
In elk geval vanochtend de laatste prikjes gehad, dus dat is weer voorbij :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190134280
Gut, ik ben vandaag meegegaan met T z'n klaar naar het theater. Super leuke voorstelling. Ik vond het wel heftig, 38 kinderen, 2 juffen en ik. Door de drukte in de stad en met de tram... Ik vond de ratio kind: volwassene wat verkeerd. Hoe gaat dat bij jullie op school?
pi_190134570
Wauw, dat lijkt me ook behoorlijk druk! Ik was laatst mee naar een uitje naar het museum. Twee juffen, vier of vijf moeders en zo'n 20 kleuters. Ik heb niet heel veel hoeven doen :D
  dinsdag 26 november 2019 @ 16:16:34 #74
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190134588
Hier wordt elke week in het park gewandeld met 20 kinderen, 1 juf en 2 ouders. Andere uitjes nog niet meegemaakt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 26 november 2019 @ 16:50:09 #75
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190135089
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 15:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Gut, ik ben vandaag meegegaan met T z'n klaar naar het theater. Super leuke voorstelling. Ik vond het wel heftig, 38 kinderen, 2 juffen en ik. Door de drukte in de stad en met de tram... Ik vond de ratio kind: volwassene wat verkeerd. Hoe gaat dat bij jullie op school?
Hier bij dat soort uitjes toch wel 1 volwassene per 3-4 kinderen.
KuikenGuppy
pi_190135208
Idem als bij Burdie, bij uitjes verder dan het slootje naast de school maximaal 4 kinderen per volwassene.
Voor mij persoonlijk is 4 kinderen ook wel genoeg...ik ben geen kinderomgang wonder zeg maar.
pi_190136212
Hier ook vaker ongelukjes maar sowieso niet snachts droog maar dat was hij al nooit. Pas rond 7/8 is dat wat om iets mee te doen zei schoolarts. Hij is nog jong met net 5 natuurlijk. Uitjes hier ook met 5 kinderen op 1 ouder maar ik ben ook niet goed met kids dus ik ga niet met zulke dingen mee (kan ook nooit).
Bij schoolarts is lui oog geconstateerd. Bij CB zeiden ze bij oogtest al van gaat niet goed. Hadden ze toen maar doorverwezen. Verklaart dat hij geen bal goed kan vangen.... Nu medisch traject in,spannend wel.
pi_190136448
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 22:01 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Het is echt een reis waar ik op had gehoopt. Sjaak vindt het geweldig, houdt van ontdekken en doet dat vanuit de veiligheid van zijn twee ouders die hij bij zich heeft. Speelt met vreemde kinderen, alsof hij altijd al die sociale skills heeft gehad. Het is zo tof O+
wat fijn!
Hopelijk kan hij (en jullie) lekker opladen. Wat goed ook dat hij leuk contact legt met leeftijdsgenootjes, en daar iets uit haalt voor hem zelf. Beetje raar NL dit, haha. Maar fijn dat hij dat contact zo positief ervaart.

Bijzonder ook wel. Dat dit een setting is waarin dat hem wel lukt, zo zonder verwachting en in jullie veilige nabijheid. Moet een fijne ervaring zijn voor hem (en jullie!)
pi_190139317
:W nu officieel meld met 4-jarige. Complete newbie qua school hier maar ik heb nu al stress voor maandag (eerste schooldag van Eef) :'). Ze hebben 's middags een uitje, lijkt me handig om d'r gewoon mee te laten gaan en dan maar te hopen dat ze het pikt om met vreemden mee te moeten op dag 1 :X.

Nu kreeg ik dus een bericht dat ik een verhoger mee moest geven als ik wilde dat ze daarmee vervoerd werd (wat ik sws al niet snap want daar is niks aan te willen :? dat is verplicht met haar gewicht en lengte). Moet ik dan die hele autostoel uit m'n auto halen en aan een andere ouder meegeven en/of zelf in de auto van een vrijwilliger zetten? Of bedoelen ze dat ik dan een zitverhoger moet meegeven, zo een zonder rugleuning?
Ik vind het stom om te vragen en ook stom om met een grote stoel aan te komen sjouwen als dat niet de bedoeling is dus ik vraag het liever hier dan dat ik op dag 1 voor lul sta :') :P
  dinsdag 26 november 2019 @ 20:33:38 #80
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190139392
Ik denk dat ze een zitverhoger verwachten, een hele stoel is wel wat te veel gedoe lijkt me.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190139514
MevrouwC. Ik volg jullie reis op jullie blog en het ziet er zo tof uit. Geniet van deze mooie reis met elkaar. Het ziet er geweldig uit. O+
  dinsdag 26 november 2019 @ 20:50:17 #82
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_190139688
Gefeliciteerd met je vierjarige, @hetzusjevan!
Een zitverhoger is een zitverhoger. :P dus geen (groep 2) autostoeltje.

Vanaf de leeftijd van 3 jaar mag je een kind op de achterbank in de gordels zonder autostoel vervoeren, als het incidenteel vervoer en een korte afstand betreft (maximaal 50 kilometer).
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_190139748
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 november 2019 20:50 schreef Mariposas het volgende:
Gefeliciteerd met je vierjarige, @:hetzusjevan!
Een zitverhoger is een zitverhoger. :P dus geen (groep 2) autostoeltje.

Vanaf de leeftijd van 3 jaar mag je een kind zonder autostoel vervoeren als het incidenteel vervoer en een korte afstand betreft (maximaal 50 kilometer).
Ohh! OK ik dacht dus dat een groep 2 autostoel altijd verplicht was, ik wist niet van die uitzondering bij incidenteel vervoer :+. Ok dat vergemakkelijkt het. Ik denk al, ik zag mezelf al kloten met die stoel :'). Thanks :P.
pi_190140376
Gefeliciteerd, zusjevan! Is ze wel gaan wennen op school of gaat ze maandag voor het eerst? Het is ook niet gek om de eerste dag niet mee op uitstapje te gaan maar haar eerder op te halen, hoor, als je denkt dat het al spannend genoeg is.
Als leerkracht zie ik dat sommigen met een verhoger en anderen met een groep 2 autostoel op school komen. Vaak worden die allemaal in de gang op school verzameld, dus naam erop is in ieder geval handig.
pi_190143795
Gefeliciteerd zusjevan *O*

Hier zou een verse kleuter nog niet eens mee mogen op zo’n uitje, en mijn kleuter zou dat ook niet getrokken hebben denk ik, als hij nog niemand kent. Maar hopelijk heeft E een leuke dag! Wat gaan ze doen?

Fijn dat Sjaak het zo goed doet MwC! Dat wordt voortaan maar gewoon altijd op vakantie zijn dan ;) Geniet er van! Gaan jullie nog thanksgiving met familie vieren?

Klinkt niet als een uitje waar ik graag mee mee zou willen Jagar... zeker met het ov ook een flinke groep met weinig volwassenen. Waren dit twee klassen of hebben ze in Belgie grotere klassen met twee juffen?

Wij gingen vandaag voor de laatste keer naar het cb. Er stond een mooie doos Lego klaar thuis voor als hij goed mee zou werken. Hij liep soepel mee naar binnen maar daarna was het gillen en huilen dat hij niet wilde uitkleden, wegen of meten, en de dokterskamer wilde hij ook niet mee in. Maar nadat hij uiteindelijk toch kwam, kwam hij los en deed enthousiast de ogen test en vond de prik geen probleem. Blijkbaar is in je ondergoed op de weegschaal moeten staan veel enger (al dacht hij in eerste instantie nog dat hij op de babyweegschaal moest liggen).
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190146447
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 15:55 schreef Jagärtrut het volgende:
Gut, ik ben vandaag meegegaan met T z'n klaar naar het theater. Super leuke voorstelling. Ik vond het wel heftig, 38 kinderen, 2 juffen en ik. Door de drukte in de stad en met de tram... Ik vond de ratio kind: volwassene wat verkeerd. Hoe gaat dat bij jullie op school?
Druk ja! Bij de kleuters is de verhouding 1 volwassene op 4-6 kinderen. Toen ik laatst mee was naar de dierentuin zou ik eigenlijk 6 kinderen onder mijn hoede hebben, maar ik vond het niet heel erg dat er 1 ziek was. Het was zo hectisch! Ik was alleen maar bezig met de kinderen bij elkaar houden en wc’s opzoeken :').
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190146493
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 18:11 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

wat fijn!
Hopelijk kan hij (en jullie) lekker opladen. Wat goed ook dat hij leuk contact legt met leeftijdsgenootjes, en daar iets uit haalt voor hem zelf. Beetje raar NL dit, haha. Maar fijn dat hij dat contact zo positief ervaart.

Bijzonder ook wel. Dat dit een setting is waarin dat hem wel lukt, zo zonder verwachting en in jullie veilige nabijheid. Moet een fijne ervaring zijn voor hem (en jullie!)
Precies dit ^^. Heel fijn om te lezen dat het zo goed gaat in de VS O+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190146897
Wat fijn Cactus! Wat klinkt dat heerlijk ontspannen!

Weer herinnerd aan het feit dat ik nog een stoelverhoger moet kopen. Ik ga eerst wel even op Marktplaats kijken.
pi_190151936
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 18:11 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

wat fijn!
Hopelijk kan hij (en jullie) lekker opladen. Wat goed ook dat hij leuk contact legt met leeftijdsgenootjes, en daar iets uit haalt voor hem zelf. Beetje raar NL dit, haha. Maar fijn dat hij dat contact zo positief ervaart.

Bijzonder ook wel. Dat dit een setting is waarin dat hem wel lukt, zo zonder verwachting en in jullie veilige nabijheid. Moet een fijne ervaring zijn voor hem (en jullie!)
We waren gister in Las Vegas en ‘s avonds merkten we aan alles dat Sjaak compleet overprikkeld was. Hij was weer helemaal in paniek en kon alleen maar schreeuwen en huilen voor het slapen gaan. Vandaag gaan we de stad weer uit, dat zal een hoop schelen. Gister was voor ons ook teveel...
Het is inderdaad heel bijzonder dat het hem nu wel lukt. We zien hem echt opbloeien en veel meer zelfvertrouwen krijgen. Zo mooi om te zien O+

@FlyingFish We vieren Thanksgiving niet met familie, maar ergens in de bossen ofzo. Hetzelfde geldt voor kerstmis.

@hetzusjevan Welkom hier en gefeliciteerd met E!
pi_190159369
Cactus niet overprikkeld worden in Vegas is zelfs voor volwassenen een uitdaging. Voor zo'n mini als Sjaak is het helemaal indrukwekkend allemaal. En helemaal nu hij afgelopen dagen vooral natuur heeft gezien natuurlijk. Gelukkig gaan julkie de rust weer tegemoet nu! Jullie maken écht een toffe reis! O+

Ik heb met schoen zetten mijn zoon gepest. T en S mochten hun schoen zetten, maar Ozosnel had per ongeluk op hun cadeautjes gepoept (ontbijtkoek met water). Mooi gedicht erbij met uitleg. Ik vond het zelf een geniale grap, maar T vond het vreselijk. Na een 'ieuw wat stinkt dat, ik ruik het hier helemaal' van mij heeft hij al kokhalzend de poep van zijn cadeau verwijderd. :@ S daarentegen pakte gewoon met zijn blote handen het 'drolletje' op. :D

De grap is, ze weten allebei dat de Sint en de pieten nep zijn, geloven niet dat het paard op het dak kan lopen en zijn van mening dat Diewertje Blok en grap maakt. Ik vind het eigenlijk best bijzonder dat ze nog steeds zo 'geloven' als het dan om dit soort praktijken gaat. Gelukkig kon T achteraf wel om de poep lachen.

Ik merk overigens wel dat het voor de jongens echt een spannende tijd is. T heeft deze week al 2 keer in bed geplast en ze zijn allebei in een soort van continue zenuwen, stilzitten aan tafel is er niet meer bij bijvoorbeeld. Ik denk dat over een week iedereen blij is dat de beste man weer naar Spanje vertrekt. :+
  woensdag 27 november 2019 @ 22:23:42 #91
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190159862
Er was vandaag een sinterklaasfeest bij dansles... na 2,5 uur met 60 kinderen in een ruimte ben ik ook overprikkeld :D N vond het wel erg 'awesome' zei ze, maar ze was helemaal bleek van vermoeidheid. Sowieso de laatste weken inderdaad erg moe, vaak dwars enz.

Gisteren had ze bij een nieuw schoolvriendje gespeeld, zo leuk :) het liefst zou ze elke dag bij iemand spelen :) mij best, een extra middag vrij vind ik wel fijn. Al moeten die kinderen dan natuurlijk ook eens bij ons komen ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190228109
Wat fijn dat jullie reis zo goed bevalt Cactus. O+ Het is jullie van harte gegund.

Gefeliciteerd Zusje! Meteen een uitje, je valt wel met je neus in de boter. :P

Wolk die krijgt eigenlijk dit jaar pas voor het eerst echt wat van Sinterklaas mee. Vorig jaar vond ze het vooral heel eng allemaal, dus hebben we ons er niet zo mee bezig gehouden ook. Maar dit jaar lijkt Sinterklaas wel overal te zijn. :') Ze vindt het heerlijk, ik ben ook met ze naar de Stad van Sinterklaas geweest in het Archeon, waar ze hun pietendiploma gehaald hebben.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze was ook heel tevreden met het fopcadeautje van Malle Pietje in haar schoen vanochtend. :P
pi_190228283
Leuk @Roxy_Monke! Ketel had onlangs ook een fopcadeautje, dat heeft nogal indruk gemaakt want hij heeft het er nu nog over. :D O+

Wij hebben gisteren al Pakjesavond (middag dan :P) gevierd. Ketel vond het superspannend en heel erg leuk, hij pakte de cadeautjes voor iedereen en deed ook goede pogingen de namen op de pakjes te lezen. Toen alles uitgepakt was was hij ook echt enthousiast over wat hij gekregen had, hij wilde meteen met Spider-Man en Paw Patrol spelen en zijn Paw Patrol-horloge mocht ook niet meer af. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190228472
Wat heerlijk Luna. O+ Je brengt me op een idee, Wolk wil later 'een spiderman' worden als ze groot is, misschien moet ik ook maar iets van Spiderman halen haha. Een horloge is ook leuk op de leeftijd!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190229129
Luna dikke knuffel voor je vader, zo naar voor hem en voor jullie. Zo wil je je vader niet zien.

Wij vieren vrijdagmiddag Sinterklaas, B weet dat ook, voor nu vindt hij dat prima, ik ben wel benieuwd of hij dat donderdag ook nog vindt. En vrijdagochtend want dan moet hij gewoon naar school.
pi_190241832
Klinkt gezellig Luna! En het zelf lezen van de namen ga ik O ook laten proberen, bedankt voor de tip! Beterschap voor je vader. Hopelijk voelt hij zich snel weer iets beter.

Wij vieren zaterdag pas sinterklaas. En donderdag hebben we een cadeau voor het gezin (zodat O vrijdag op school wel kan vertellen dat hij iets heeft gehad, we bedachten pas later dat na 5 december vieren niet zo handig meer is nu...) en gaan we gourmetten.

Maar heel wat anders. O heeft vorige week dinsdag de 4-jaars inenting gehad. Nou maakte ik hem net wakker om te gaan plassen, en volgens mij heeft hij flinke koorts (hij is ook vroeg naar bed gegaan omdat hij lamlendig was en weinig honger had). Is dat waarschijnlijk nog een reactie op de inenting of is het daar al te lang geleden voor? Ik weet niet meer hoe dat zat met DKTP...
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
  maandag 2 december 2019 @ 23:33:19 #97
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190241997
Wij plakken altijd stickertjes met foto's op de pakjes ipv namen, voor wie nog niet kan lezen.
KuikenGuppy
pi_190256721
Ok ik ben dus lastminute mee gegaan op dat mini-uitje 's middags omdat een andere moeder met een ziek kind thuis zat. E was moe na dag 1 maar jeetje, ik ook :{. We waren beide overprikkeld die dag :'). Instant en immens respect voor kleuterjuffen trouwens: 25 kleuters, 4 dagen.. :o. Ik werd al gek na 2 uurtjes.

Anyway het gaat supergoed, ik ben zo opgelucht *O*. Nu dus net 2 dagen op school en ik heb me er nu al zo'n beeld bij trouwens :'). Iedereen wist dat we nieuw zijn, en ze wisten allemaal al dat we gaan verhuizen en in welk huis we komen te wonen. Ben daar serieus diverse keren op aangesproken. Srsly :'). Is dit echt dorps of gaat dit overal zo? :D

Mevr. C. klinkt als een gave reis die jullie aan het maken zijn! Hoe lang zijn jullie weg? Ik heb dit topic niet bijgehouden voorheen (drukdruk) maar ik ben wel heel benieuwd hoe het verder met Sjaak is, en met school? Als je een keer terug bent en tijd/zin hebt om me een mini update te geven :s)?

Wat een leuke foto Roxy! O+

Luna :*, zoiets lijkt me zo naar om te zien. Hopelijk slaat de behandeling goed aan en voelt ie zich iig snel iets beter.
pi_190257172
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 21:58 schreef hetzusjevan het volgende:
Ok ik ben dus lastminute mee gegaan op dat mini-uitje 's middags omdat een andere moeder met een ziek kind thuis zat. E was moe na dag 1 maar jeetje, ik ook :{. We waren beide overprikkeld die dag :'). Instant en immens respect voor kleuterjuffen trouwens: 25 kleuters, 4 dagen.. :o. Ik werd al gek na 2 uurtjes.

Anyway het gaat supergoed, ik ben zo opgelucht *O*. Nu dus net 2 dagen op school en ik heb me er nu al zo'n beeld bij trouwens :'). Iedereen wist dat we nieuw zijn, en ze wisten allemaal al dat we gaan verhuizen en in welk huis we komen te wonen. Ben daar serieus diverse keren op aangesproken. Srsly :'). Is dit echt dorps of gaat dit overal zo? :D

Mevr. C. klinkt als een gave reis die jullie aan het maken zijn! Hoe lang zijn jullie weg? Ik heb dit topic niet bijgehouden voorheen (drukdruk) maar ik ben wel heel benieuwd hoe het verder met Sjaak is, en met school? Als je een keer terug bent en tijd/zin hebt om me een mini update te geven :s)?

Wat een leuke foto Roxy! O+

Luna :*, zoiets lijkt me zo naar om te zien. Hopelijk slaat de behandeling goed aan en voelt ie zich iig snel iets beter.
Klinkt als een echt durp ja..
S. 2014
J. 2016
  dinsdag 3 december 2019 @ 22:34:27 #100
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190257344
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2019 22:24 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

Klinkt als een echt durp ja..
Haha hier gaat dat precies zo en ik woon idd in een dorp ;).
KuikenGuppy
pi_190257883
@hetzusjevan We zijn van begin november tot eind januari op reis! Zijn vandaag in Yosemite en dat is zo indrukwekkend...
pi_190279025
Crosspost met het dreumes topic, kijk deze 2 nou. We zijn zo trots op B, het is zo'n ontzettend lieve grote broer. Juul kan behoorlijk pittig uit de hoek komen en hij blijft zo rustig.
Hier zitten ze in de speelkamer, B zet speciaal voor Juul zijn cd speler aan en gaat dan lekker zitten kleuren. 'Ik let wel op Juul hoor mama'. Echt mijn hart steeds. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 5 december 2019 @ 10:29:54 #103
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_190279261
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 10:17 schreef exode het volgende:
Crosspost met het dreumes topic, kijk deze 2 nou. We zijn zo trots op B, het is zo'n ontzettend lieve grote broer. Juul kan behoorlijk pittig uit de hoek komen en hij blijft zo rustig.
Hier zitten ze in de speelkamer, B zet speciaal voor Juul zijn cd speler aan en gaat dan lekker zitten kleuren. 'Ik let wel op Juul hoor mama'. Echt mijn hart steeds. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aaaawww. En mooie speelkamer.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_190281447
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 23:12 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:hetzusjevan We zijn van begin november tot eind januari op reis! Zijn vandaag in Yosemite en dat is zo indrukwekkend...
Wat geweldig! O+
pi_190296564
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 23:12 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:hetzusjevan We zijn van begin november tot eind januari op reis! Zijn vandaag in Yosemite en dat is zo indrukwekkend...
Oh echt joh wat gaaf! Wat tof ook dat jullie zo'n grote reis kunnen maken O+!
pi_190336090
O is sinds dinsdag ziek met up & downs. Woensdag begon hij opeens hysterisch te gillen toen hij op zijn eetstoel zat dat de stoel omviel (was niet zo). Hij heeft bij mij op schoot verder gegeten. Later bij het uitkleden voor de douche begon hij weer zo hard te gillen dat hij omviel (toen stond hij wat onhandig, dus dat kan echt zo zijn geweest) en de volgende ochtend tijdens het eten op zijn stoel weer. Hij is een ochtendje naar school geweest (5/12) maar weigerde daar ook op een stoel te zitten, en sindsdien wil hij thuis ook niet meer zitten. Hij raakt echt in paniek er van. Op de bank is prima, op onze stoelen op schoot ook (niet zelf), maar op schoot op zijn stoel is drama en zelf zitten doet hij al helemaal niet. De stoelen van zijn zusjes weigert hij ook op te zitten (die hebben net een ander model).

Iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen? Argumenten dat de stoel nog nooit is omgevallen en niet gewoon om kan vallen dringen niet tot hem door helaas en hij kan niet uitleggen wat hij er zo erg aan vindt behalve dat hij bang is te vallen.

We dachten eerst dat het door zijn ziek zijn kwam, maar gisteren overdag voelde hij zich weer goed, en vandaag ook. Maar nog steeds is de stoel lava.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190336380
Dat vraagt om heel veel coaching, denk ik. FF. Dus heel veel met hem praten, en kleine stapjes. Iemand over een angst heen helpen, hoe irrationeel of plotseling dan ook, vraagt veel geduld en tijd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190336774
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 22:25 schreef FlyingFish het volgende:
O is sinds dinsdag ziek met up & downs. Woensdag begon hij opeens hysterisch te gillen toen hij op zijn eetstoel zat dat de stoel omviel (was niet zo). Hij heeft bij mij op schoot verder gegeten. Later bij het uitkleden voor de douche begon hij weer zo hard te gillen dat hij omviel (toen stond hij wat onhandig, dus dat kan echt zo zijn geweest) en de volgende ochtend tijdens het eten op zijn stoel weer. Hij is een ochtendje naar school geweest (5/12) maar weigerde daar ook op een stoel te zitten, en sindsdien wil hij thuis ook niet meer zitten. Hij raakt echt in paniek er van. Op de bank is prima, op onze stoelen op schoot ook (niet zelf), maar op schoot op zijn stoel is drama en zelf zitten doet hij al helemaal niet. De stoelen van zijn zusjes weigert hij ook op te zitten (die hebben net een ander model).

Iemand enig idee wat we hieraan kunnen doen? Argumenten dat de stoel nog nooit is omgevallen en niet gewoon om kan vallen dringen niet tot hem door helaas en hij kan niet uitleggen wat hij er zo erg aan vindt behalve dat hij bang is te vallen.

We dachten eerst dat het door zijn ziek zijn kwam, maar gisteren overdag voelde hij zich weer goed, en vandaag ook. Maar nog steeds is de stoel lava.
Arme O.
Zou hij heel duizelig zijn geweest? En nu de stoel associëren met dat gevoel? Ik heb namelijk ooit gehyperventileerd en dan had ik ook het gevoel soms dat ik omviel terwijl ik gewoon zat. Super eng!

Maar de associatie moet je dan wegnemen, maar ik weet niet hoe dat moet. Het lijkt me echt naar. Ik heb wel ergens gehoord dat het inderdaad in hele kleine stapjes moet. Dus bij hele kleine dingen al heel positief zijn en belonen.
Misschien kan je even contact opnemen met de GGD voor advies hoe je dit aan moet vliegen.
  zondag 8 december 2019 @ 23:03:01 #109
171422 LadyBlack
paint it black
pi_190336854
Had hij ook koorts, kan het ijlen zijn geweest?

Dochter van een vriendin heeft laatst 3 dagen slakken en wormen gezien op haar bed en al haar knuffels;( was puur door de koorts en nog een soort mindfuck nasleep...
pi_190340731
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 23:03 schreef LadyBlack het volgende:
Had hij ook koorts, kan het ijlen zijn geweest?

Dochter van een vriendin heeft laatst 3 dagen slakken en wormen gezien op haar bed en al haar knuffels;( was puur door de koorts en nog een soort mindfuck nasleep...
Op de dag dat het gebeurde was de koorts juist alweer weg. Wij dachten dat het iets met zijn evenwicht ofzo was waardoor hij zo angstig werd.

Momenteel zijn mijn man en ik ook nog ziek, en de meiden hebben sinds gisteren ook koorts, dus geduld hebben is met name mijn man nu even niet zo goed in (wat alles betreft, maar dit ‘gedoe om niks’ hakt er dan nog wat meer in). Ik ga dat nogmaals met hem bespreken.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190344332
Wat sneu voor O FF. Ik heb geen tips helaas.

Mijn kleuters zijn na de Sint nu al helemaal om naar Kerst. Ze zijn al volop bezig met welke kleding ze aan moeten naar het kerstdiner op school en wat ze voor eten ze willen maken. O+ Ze hebben ook heel enthousiast geholpen met het opzetten van de kerstboom. Ik heb zelf ook al veel zin in de vakantie en de gezellige tijd met kaarsjes en lampjes en samenzijn. O+

De jongens wilden overigens dat de kerstman langs zou komen. En wat doe je dan als vijfjarige? Juist, dan zet je je schoen onder de kerstboom. :D
pi_190361254
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2019 14:34 schreef _NIKKI_ het volgende:
De jongens wilden overigens dat de kerstman langs zou komen. En wat doe je dan als vijfjarige? Juist, dan zet je je schoen onder de kerstboom. :D
_O- O+

Ketel vindt kerst ook heel spannend, heeft geholpen met de kerstboom en vraagt nu de hele tijd (aangestoken door de Sinterklaasliedjes) welke liedjes je dan voor de Kerstman zingt. En dan kan ik me prompt geen (Nederlandstalig) kerstliedje meer herinneren. :')

Ik ben heel erg toe aan kerstvakantie (ben vrij tussen kerst en O&N *O* ), maar vind het dit jaar ook best een lastige periode. We hebben plannen voor een diner met onze broers en aanhang, maar wat we verder met familie gaan doen is ivm de ziekte van mijn vader allemaal nog up in the air.

En dan moet ik ook nog hapjes maken voor het school-kerstdiner en heb ik me aangemeld voor het versieren op school (eindelijk iets op een tijd dat ik ook kan namelijk). December wordt er wel ingewikkelder op met zo'n schoolgaand kind, vind ik hoor.
  dinsdag 10 december 2019 @ 13:17:35 #113
56471 pinquit
oh my lama!
pi_190361634
"Oh dennenboom" natuurlijk O+

En de herdertjes lagen bij nahahachteee, ze lagen bij nacht in het veeeeeeeeld
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_190362266
Wij hebben volgende week een soort van 'overleef' week. Ik heb dinsdag kerstborrel en aansluitend diner van mijn werk, woensdag is het kerstdiner op school van B waar we wat voor moeten maken, donderdag heeft mijn vrouw kerstdiner op haar werk. We hebben best wat logistieke uitdagingen zeg maar.
MAAR daarna 2 weken vrij *O* Allemaal :) Nou ja Juul gaat in die 2 weken 1 dag naar het KDV.

En met Kerst zelf moeten we eerste kerstdag iets maken voor de lunch bij mijn familie en tweede kerstdag het voorgerecht bij mijn schoonfamilie. We slapen tweede kerstdag bij mijn schoonzus en zwager aangezien we zo laat klaar zullen zijn dat Juul allang moet slapen. B kunnen we tegenwoordig wel wat ophouden maar onze kleine dreumes kan dat nog niet.

B is helemaal in zijn element, de speelkamer is ook in kerstsfeer met kerstverlichting aan het plafond, een kerstboompje die hij heeft versierd met zijn zusje en kersthuisjes met lampjes.
Hij zit non stop in die kamer met muziek aan. (helaas kabouter Plop, geen kerstmuziek)

Oh en hij is zoooo blij met zijn Lego trein. Staat nu in zijn Lego stad op zijn slaapkamer. Iedereen die langskomt, moet naar boven om naar zijn trein te kijken. O+
pi_190366601
Luna.. klink klokjes klingelingeling is ook een leuke. En de jongens hier zijn gek op frosty de sneeuwpop. ~:)

Ohh Exode ik heb ook staan kwijlen bij de Lego trein vorige week. :D Aangezien ik zelf ook behoorlijk Lego idioot ben zal het niet lang meer duren voor hij hier ook wordt gekocht, desnoods als cadeautje aan mezelf. :+

Gelukkig vinden de jongens het ook superleuk om met Lego te bouwen. Ik heb toevallig vanmorgen een rond speelkleed gekocht met touw rondom aan de zijlant zodat je de Lego erop kunt laten liggen, touw kunt aantrekken en dan de Lego met zak en al kunt opbergen. Alleen laten ze de Lego natuurlijk vast niet alleen op die zak liggen. Anyway, het is vast iets beter dan los op de eettafel. :')

Ik merk wel aan de kinderen (en mezelf) dat het tijd is voor vakantie. Gelukkig hoeven we nog maar 1.5 week, want de vrijdag voor de kerstvakantie zijn ze al vrij.
pi_190367063
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 december 2019 19:21 schreef _NIKKI_ het volgende:
Luna.. klink klokjes klingelingeling is ook een leuke. En de jongens hier zijn gek op frosty de sneeuwpop. ~:)

Ohh Exode ik heb ook staan kwijlen bij de Lego trein vorige week. :D Aangezien ik zelf ook behoorlijk Lego idioot ben zal het niet lang meer duren voor hij hier ook wordt gekocht, desnoods als cadeautje aan mezelf. :+

Gelukkig vinden de jongens het ook superleuk om met Lego te bouwen. Ik heb toevallig vanmorgen een rond speelkleed gekocht met touw rondom aan de zijlant zodat je de Lego erop kunt laten liggen, touw kunt aantrekken en dan de Lego met zak en al kunt opbergen. Alleen laten ze de Lego natuurlijk vast niet alleen op die zak liggen. Anyway, het is vast iets beter dan los op de eettafel. :')

Ik merk wel aan de kinderen (en mezelf) dat het tijd is voor vakantie. Gelukkig hoeven we nog maar 1.5 week, want de vrijdag voor de kerstvakantie zijn ze al vrij.
As we speak bouwt mijn vrouw het Lego kerstdorp op in de woonkamer. Dat is echt haar ding zeg maar. B heeft wel geholpen met het bouwen van de huisjes.

B is stapel op Lego, het staat nu wel allemaal boven maar bouwen doen we nog beneden aan tafel. Die trein wilde hij al zo lang hebben.

Hier ook toe aan vakantie hoor, even rustig aan 's ochtends, samen zijn, heerlijk.
pi_190367148
Hier wordt ook uitgekeken naar de vakantie, maar mèn, al die verplichte nummers die eraan komen...

Kerstborrels op het werk, voor mij x2, want ik moet ook mee naar mans werk. Kerstviering op W’s school. Kerstdienst vanuit school in de kerk (en wij gaan nooit naar de kerk, maar hè...) Eerste kerst met de ene familie, tweede met de andere, oud en nieuw met vrienden, 1 januari weer alle familie af voor nieuwjaarswensen..
ik ben er nu al moe van :N
pi_190367422
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 12:47 schreef lunapuella het volgende:
December wordt er wel ingewikkelder op met zo'n schoolgaand kind, vind ik hoor.
Mee eens. Ik heb al best wat jaren ervaring aan de juffenkant, maar als ouder moet ik echt wennen. Ik vraag me ook af of ik soortgelijke brieven met megainstructies aan ouders heb gegegeven :')

Kleuter was dit weekend echt niet te genieten, ondanks mega bijslaap. Gelukkig is het weer een beetje bijgetrokken. De bso dagen zitten erop, dus we gaan weer heel rustig aan doen de rest van de week na school. Hij is ook echt toe aan vakantie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hupje op 10-12-2019 20:50:58 ]
pi_190367449
Haha Sillie, wij gaan de tweede week gewoon op vakantie. Met Oud en Nieuw ben ik graag op vakantie. Met Kerst willen we thuis zijn, de families compleet gebeurt niet vaak verder.

Verder houden wij de Kerstvakantie altijd afspraakloos, echt een familievakantie.
pi_190367898
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 20:09 schreef exode het volgende:
Haha Sillie, wij gaan de tweede week gewoon op vakantie. Met Oud en Nieuw ben ik graag op vakantie. Met Kerst willen we thuis zijn, de families compleet gebeurt niet vaak verder.

Verder houden wij de Kerstvakantie altijd afspraakloos, echt een familievakantie.
Dat nemen wij ons ook elk jaar voor; dat moeten we anders doen!
Maarja. Dan sluipt er toch altijd van alles in de agenda en ik weet eigenlijk geen van bovenstaande te schrappen zonder scheve gezichten of, en dat is belangrijker, onenigheid met man over wát we dan schrappen. Vorig jaar heb ik op 1 januari een kater gefaked zodat ik nergens heen hoefde, maarja! Dat wordt ook een beetje lastig gezien mijn zwangere toestand :D :P
pi_190368002
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 20:25 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Dat nemen wij ons ook elk jaar voor; dat moeten we anders doen!
Maarja. Dan sluipt er toch altijd van alles in de agenda en ik weet eigenlijk geen van bovenstaande te schrappen zonder scheve gezichten of, en dat is belangrijker, onenigheid met man over wát we dan schrappen. Vorig jaar heb ik op 1 januari een kater gefaked zodat ik nergens heen hoefde, maarja! Dat wordt ook een beetje lastig gezien mijn zwangere toestand :D :P
Wij spreken gewoon alleen met beide Kerstdagen af, harde regel, al jaren. En op vakantie gaan, lost het helemaal op :)
Kerstavond is ook heilig, kinderen op bed en dan gaan wij samen aan tafel uitgebreid eten en cadeaus uitpakken. Daar verheug ik me nu al op.

We gaan vast van alles doen in de vakantie, maar alles spontaan. Krijg er alleen maar meer zin in nu.
pi_190374048
@FlyingFish Hoe is het nu met O?

Wij hebben Sinterklaas hier mooi kunnen negeren, Sjaak heeft er niets van mee gekregen. Top! Kerstmis is hier in Amerika natuurlijk heel erg groots enzo, maar ik weet nog niet precies hoe we dat hier aan gaan pakken. We gaan vandaag de camper wat versieren voor Kerst, maar ik weet niet wat we met cadeautjes doen enzo. Weet ook niet waar we tegen die tijd ergens rijden/kamperen, dat zien we dan wel weer.

Morgen gaat er van mij een droom in vervulling, want we gaan naar Disneyland in Anaheim. Sjaak kijkt er naar uit, want die kan morgen naar Cars-land. En ik kan overmorgen naar het echte Disneypark. Sjaak heeft het hier nog steeds heel erg naar zijn zin. We zijn nu bijna twee weken in Californië en we zien overal palmbomen, het is lekker weer, we spelen op het strand en hebben vandaag gezwommen. Twee zomers in 1 jaar, daar geniet hij wel van (en ik ook).
pi_190374616
Dat klinkt fijn, MwC!
pi_190375887
hier helaas jarigen, zowel met kerst als met nieuwjaar.. maar dit jaar valt de drukte me mee met sint/kerst. (al heeft school er nog net wel een kerstmarkt bij verzinnen die niet op de kalender stond). maar geen deadlines op t werk dit jaar dat scheelt, wel 2x verplichte avond..

MwC fijn dat t zo lekker gaat. Wat fijn dat hij op vakantie al die indrukken/prikkels en veranderingen goed kan handelen. wat is het dan precies dat maakt dat dat met school niet goed lukt? Nou ja als oplossing altijd op vakantie gaan klinkt wel aantrekkelijk (maar helaas niet haalbaar waarschijnlijk)
pi_190383432
Ik ben op zoek naar ervaringen mbt kind overplaatsen vanuit regulier onderwijs naar de vrije school. Hier iemand toevallig?
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  woensdag 11 december 2019 @ 19:37:15 #126
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_190384737
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2019 18:34 schreef geppie het volgende:
Ik ben op zoek naar ervaringen mbt kind overplaatsen vanuit regulier onderwijs naar de vrije school. Hier iemand toevallig?
@L-E toevallig?
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_190393259
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2019 12:47 schreef lunapuella het volgende:

[..]

_O- O+

Ketel vindt kerst ook heel spannend, heeft geholpen met de kerstboom en vraagt nu de hele tijd (aangestoken door de Sinterklaasliedjes) welke liedjes je dan voor de Kerstman zingt. En dan kan ik me prompt geen (Nederlandstalig) kerstliedje meer herinneren. :')

Annie en Tas zijn helemaal verliefd op Ageeth de Haan en het album “De Herdertjes Lagen Bij Nachte”, op Spotify. Leuke kerstliedjes, ook nieuwe, zonder gedoe of kinderkoortjes ^O^ .
pi_190393855
Goede tip! De enige kerst muziek die ik gisteren kon vinden voor bij het versieren van de boom was de kerst cd van Bob Dylan :+
pi_190396914
Hier ook een kleuter die volop genoten heeft van Sint maar nu wel een beetje moe is :D We hebben gister een heel schattig kerstboompje samen versierd (bij papa hebben we een heeeeele hoge boom mama! Ja schat, papa woont ook wel iets groter :+ ) en bij de laatste bal zei hij heel tevreden ‘zo, nu kunnen we nog even zingen en dan ligt er morgen een kadootje onder de boom’ Hmmm.. Maar even wat uitleg bij gegeven :')

De kerstvakantie wordt bij ons redelijk rustig. Met kerst is Lucas grotendeels met z’n vader bij familie, daarna een paar dagen met mij thuis en met oud & nieuw ga ik met ‘m naar mijn ouders. Oudjaarsavond met ‘nieuwe’ liefde en zijn dochters zou qua kinderen prima kunnen, die zijn met z’n 3en dol op elkaar, maar het leek ons ook nog wel goed om het apart te vieren, om niet meteen full blown nieuw gezinnetje te zijn :D

[ Bericht 0% gewijzigd door JufMariska op 12-12-2019 13:21:39 (Pijnlijke taalfout ) ]
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_190397119
Wat is dat toch met kleuters dat ze dat cadeautjes gedoe één op één overzetten naar kerst _O-

JM, dat is ook even wennen. Hoe kijk je er zelf tegenaan?
pi_190397281
Ik heb Ketel ook al een paar keer uitgelegd dat de Kerstman hier niet langs komt, omdat wij Sinterklaas al hebben. Ik weet wel waar het vandaan komt; de overdosis kerstfilmpjes op Disney+ waarin regelmatig een Kerstman voorbij komt. :')

Slim om het nog even rustig aan te doen, JM. Klinkt als fijne plannen. :)
pi_190398599
Hier werd ook al gesproken over de kerstman. “Oma zegt dat de kerstman een soort Sinterklaas is maar dan met Kerstmis.”
Bedankt Oma :7 .
Zal blij zijn als het vakantie is, Twix is moe. Heel erg moe. Hij belandde vrijdag in het ziekenhuis (met achteraf gezien gelukkig iets heel onschuldigs) en het moeten blijven slapen in het ziekenhuis is indrukwekkend geweest voor hem. Tel daar de verhuizing van twee weken geleden en die heilige Sint bij op en je hebt het perfecte pakket voor een (over)vermoeide kleuter. Hij gaat momenteel in het kader van aansterken halve dagen naar school, wat best een logistieke uitdaging is want manlief is een week op reis voor zijn werk, ook dat nog.
Maar het is bijna weekend!

JM, klinkt wel als fijne plannen!
  donderdag 12 december 2019 @ 15:43:16 #133
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_190399480
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2019 14:38 schreef Malteser het volgende:
Hier werd ook al gesproken over de kerstman. “Oma zegt dat de kerstman een soort Sinterklaas is maar dan met Kerstmis.”
Bedankt Oma :7 .
"Hahaha dat heeft oma even mooi verzonnen! Die wil zeker nog wel meer cadeautjes krijgen!"
KuikenGuppy
pi_190406672
“Na Sinterklaas is het kerstmis en dan sneeuwt het en liggen er cadeautjes onder de kerstboom”
“Hoe komen de cadeautjes dan daar?”
“Door de kerstman!”
“Nee hoor Willem, de kerstman is niet echt!!”

Hebben die kleuters een lijntje met elkaar?

Schrikken Malteser! Ik snap dat zo’n nachtje veel indruk maakt. Gaat het nu weer helemaal goed?
pi_190409629
Ik snap die verwarring ook wel. Mijn peuters noemen de kerstman ook steeds sinterklaas. Het zijn beide oude mannen met lange baarden, in december.

Met O en de stoel gaat het langzaam beter. Op school zit hij weer gewoon op zijn stoel, bij mijn ouders ook (op een gewone stoel, geen kinderstoel). Thuis wil hij staan of op het onderste (voeten)plankje zitten. Maar het panische rondom de stoel lijkt iig minder, dus ik hoop dat hij het binnen een paar dagen wil proberen.

Morgen kijkochtend op school, vorige keer mocht m’n man, morgen ik. Hij had het over de K (van koe en vis :? ) en 5, dat ging hij laten zien, dus ik ben heel benieuwd!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190414915
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2019 21:33 schreef Adrian4 het volgende:
“Na Sinterklaas is het kerstmis en dan sneeuwt het en liggen er cadeautjes onder de kerstboom”
“Hoe komen de cadeautjes dan daar?”
“Door de kerstman!”
“Nee hoor Willem, de kerstman is niet echt!!”

Hebben die kleuters een lijntje met elkaar?

Schrikken Malteser! Ik snap dat zo’n nachtje veel indruk maakt. Gaat het nu weer helemaal goed?
Jawel, nog wat meer moe dan normaal maar dat vind ik zo aan het einde van het jaar niet zo gek. Bijna vakantie! Voor volgende week heb ik in ieder geval de planning weer rond om hem halve dagen naar school te doen ipv hele.
En het heeft op ons meer indruk gemaakt dan op hemzelf. Hij weet er zelf niets meer van, alleen wilde hij liever thuis slapen dan in het ziekenhuis.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190415771
sjeesis Malteser, wat heftig zeg. Wat zullen jullie geschrokken zijn. Lekker bijkomen in de kerstvakantie straks. :*

Hier ook verwarring over sinterklaas en kerstman, en vooral een grote hang naar cadeautjes. T z'n vader is Duits, en daar is een zelfgemaakte adventskalender met elke dag een klein cadeautje (lees, een rol washi-tape, of een klein autootje), of een chocolaatje/mandarijn een tradititie. Hij was er dit jaar zo om aan het zeuren, om alle cadeautjes, dat we na de sinterklaascadeautjes en de kerstcadeautjes van Duitse opa's en oma's die nog komen besloten hebben het dit jaar niet te doen...Mijn kleine capitalist.

Het afschuiven van de schuld is ook begonnen. Laatst waren T en ik alleen thuis, en ik zat op de wc. Ik hoorde hem iets doen wat niet mocht, dus riep "T, stop je daar mee?". Roept hij terug "Nee, dat was O." Ik geef aan dat O nog op het kdv is, en het dus niet kan doen. Reactie "Ja, O kan dat zelfs van het kdv doen..." :{w O+

Verder denkt hij dat als hij 5 is hij wel op zichzelf kan wonen. Toen ik vroeg wie hem dan naar school ging brengen vertelde hij dat hij dat wel zelf ging doen. En wat hij dan ging eten, dan ging hij pannenkoeken kopen in de supermarkt en in de magnetron stoppen. Van het geld dat wij hem geven. En of hij dan wel onze telefoonnummers mocht, want hij wou dan wel bellen met ons, en we mochten ook op bezoek komen. Lekker toekomstbeeld!
  vrijdag 13 december 2019 @ 12:41:54 #138
56471 pinquit
oh my lama!
pi_190415828
Malteser :o Jemig wat een schrik, je arme hart. En Twixje toch ;(
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_190416070
Wat heftig Malteser! Het kan dan wel voor hem iets ‘onschuldigs’ zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat voor jullie heel anders voelde. Wel fijn dat ze de oorzaak zo snel achterhaald hebben, hopelijk was het iets eenmaligs.

Knap van O Jagar :D wel fijn dat je volgend jaar ook nog bij T op bezoek mag komen! Lekker magnetronpannenkoeken komen eten!
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190416412
Jemig Malteser, wat zullen jullie bang zijn geweest! Fijn dat het iets redelijks onschuldigs was, maar dat gaat je niet in de koude kleren zitten zeg.

Wat een bijdehantje Jagar, heerlijk :D

Hier is december ook een cadeautjesvloedgolf. Na sinterklaas met de Nederlandse familie, volgt kerst met de Engelse familie en dat is echt wel wat over de top. Maar het komt uit een goed hart O+

De kerstman is de neef van sinterklaas en daarom lijken ze op elkaar. Sinterklaas is 100% echt voor de kinderen. Met kerst krijgen ze cadeautjes van de echte kerstman en van familie, dat loopt voor hen een beetje door elkaar. Maar ze weten wel dat de paashaas niet echt is, die eieren worden door papa en mama verstopt. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er dus ook vragen komen over het waarheidsgehalte van sinterklaas en de kerstman.
pi_190416478
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2019 13:15 schreef Amsel het volgende:
Jemig Malteser, wat zullen jullie bang zijn geweest! Fijn dat het iets redelijks onschuldigs was, maar dat gaat je niet in de koude kleren zitten zeg.

Wat een bijdehantje Jagar, heerlijk :D

Hier is december ook een cadeautjesvloedgolf. Na sinterklaas met de Nederlandse familie, volgt kerst met de Engelse familie en dat is echt wel wat over de top. Maar het komt uit een goed hart O+

De kerstman is de neef van sinterklaas en daarom lijken ze op elkaar. Sinterklaas is 100% echt voor de kinderen. Met kerst krijgen ze cadeautjes van de echte kerstman en van familie, dat loopt voor hen een beetje door elkaar. Maar ze weten wel dat de paashaas niet echt is, die eieren worden door papa en mama verstopt. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat er dus ook vragen komen over het waarheidsgehalte van sinterklaas en de kerstman.
oh ja, dat vroeg T laatst ook. Of de paashaas ook echt was. En een sneeuwman, of die ook echt is. In Duitsland geloven ze ook in de kerstman, maar die laten wij een beetje lopen. Al vertelde ik laatst dat die verzonnen was, maar dat ging er niet helemaal in. Ach ja, hij ziet zelf maar.
pi_190418224
Nee joh Malteser, was een schrik, ik krijg er gewoon kippenvel van. Gelukkig was het onschuldig maar wat zullen jullie je zorgen hebben gemaakt.

De kinderen krijgen met Kerst geen cadeaus, tenminste niet van ons. Mijn vrouw en ik geven elkaar wel cadeaus op Kerstavond maar pas als de kinderen op bed liggen. B vond dat maar raar. Die wilde ook cadeaus, dat hij al verwend is met Sinterklaas telt niet mee. Dat hebben wij tenslotte niet gekocht....
Hij weet dat de Kerstman niet bestaat, wij gaan wel all out met Kerst wat betreft versiering etc (nu al elke ochtend ontbijt met alle lichten uit, kerstboom aan en kaarsjes aan) maar geven niet echt aandacht aan de Kerstman zelf.

Even een vies verhaal

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo Jagar, dus jullie zijn op zoek naar huisje voor hem ;)
pi_190425697
Jullie reacties zijn lief. Het was heel naar en indrukwekkend maar behalve wat aanhankelijker en vermoeider is er niets meer aan hem te merken. Dus we kijken vooruit!

Exode, gatver. :X

Fijn FF, dat O weer wat meer op stoelen durft te zitten.

Jagar, wel goed bedacht van T!
pi_190471037
Oh man @Malteser ;( :* Fijn dat het met meneertje goed gaat, maar wat een stress...

@Hupje Het gaat echt heel goed, ik had niet durven dromen dat we het zo goed zouden doen als exen :+ De hele situatie is na een jaar vol hectische periodes en regelwerk nu zo enorm veel rustiger dat voorheen, en dat merken we ook aan Lucas. Die zit echt goed in z’n vel, en doet het overal gewoon super. Af en toe vindt hij het lastig, met een ouder missen of even vastlopen in een nieuwe situatie, maar dat kan hij vaak ook goed aangeven, dan hebben we het er over en daarna is hij weer zijn enthousiaste zelf O+

Ik ben niet meer zo trouw in foto’s plaatsen hier, maar op insta wel, als men benieuwd is naar hoe en wat :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_190471667
JM, ik krijg leuke foto's mee van IG, zo mooi om te lezen hoe jullie ermee omgaan en dat die kleine, grote knul het zo goed doet.

Het zijn echt de laatste loodjes voor de vakantie hier. B wilde vandaag niet naar school en dat heeft hij in de bijna 2 jaar op school, pas 1 keer eerder gehad. Hij is moe en toe aan even niets. Ik weet wel dat hij het uiteindelijk gewoon goed naar zijn zin heeft vandaag, maar het mannetje wilde me niet los laten vanochtend. En ik weet ook dat als ik hem vandaag vroeger ophaal op de BSO ik commentaar ga krijgen dat ik te vroeg ben.
pi_190493288
Mijn kleuter is de laatste tijd erg bezig met de dood. Gister zat hij huilend aan tafel, omdat hij vroeg of wij ook dood konden gaan. Wie er dan voor hem ging zorgen. En zijn grootste dilemma was hoe hij dan bij opa en oma kwam als wij dood waren. Gut, wat een heftige dingen zijn dat toch voor een jochie van nog niet 4.5. We vertellen hem eerlijk hoe en wat, en ik ga maar eens op zoek naar een boek omtrent het thema. Iemand aanraders hier?
pi_190502017
Hier nog iemand die toe is aan vakantie. Ik dan. :+ . I werd bijna boos toen ik vertelde dat het straks twee weken vakantie is, want school is veel te leuk om zo lang niet te gaan. :D. Hij is ook niet bepaald bevangen door kerststress. Er staan al allemaal cadeautjes onder de kerstboom met zijn naam er op, maar hij kijkt er niet naar om, en hij is verder gewoon ontzettend vrolijk en gezellig. O+.

Ik heb helaas geen boekentips voor je, Jagar!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 17 december 2019 @ 20:16:32 #148
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190502266
Gossie Jagar, wat een vragen!

Mijn tante is tekenares van kinderboeken en binnenkort verschijnt haar boek over opa Henk (haar man die overleden is): https://www.bol.com/nl/p/dag-opa-henk/9200000124634551/
Maar daar heb je nu nog niks aan...

N vindt het ook allemaal supergezellig, niks stress. Ze wil het liefst elke dag bij iemand spelen en dan is ze in tranen als er niemand kan... arme meid :D

Maar in de vakantie heeft ze wel zin, want we gaan naar Noorwegen naar vrienden van ons, die ook kinderen hebben. Met de trein, want dat kan :P
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190502868
Jagar, die van mij is ook heel erg bezig met de dood. Ook wel een terugkerend thema denk ik voor deze leeftijd? Hoor het veel om me heen. Gelukkig bekijkt de onze het heel nuchter en dat levert toch wel hele mooie gesprekken op.

“Jouw opa en oma zijn dood he mama?”
“Ja, die zijn dood”
“En nu heb je nog maar 1 oma. En die woont alleen en heeft een foto van jouw opa. Waarom?”
“Omdat oma getrouwd was met opa”
“Is ze nog steeds verliefd op jouw opa?”

O+

iets minder leuk is wanneer ze gezellig ‘doodje’ spelen met klasgenootjes :')

Misschien dat er mooie boeken zijn over dit onderwerp inderdaad, zelf geen tips voor je!


Deze periode is wel druk voor mijn kleuter, maar merk dat de grootste drukte wel met Sinterklaas vertrokken is gelukkig :) We hebben het nu steeds vaker heel gezellig zonder ruzie :+ Helpt ook dat de cadeautjesmaanden nu weer voorbij zijn :X
pi_190510098
I is ook een tijd bezig met de dood, de laatste tijd neemt het wat af. Ze is ook erg bezig met wie als eerste dood zal gaan.

We hebben er niet speciaal een boek voor gezocht, gewoon met elkaar praten werkt toch het beste. En ook nuchter en feitelijk.

I heeft bedacht dat Sinterklaas en de Kerstman broers zijn.
Ze was laatst nogal aan het nadenken over het kerstverhaal. "Ik ga even bidden en aan God vragen hoe het kan dat Hij vader is geworden van Jezus terwijl Hij zelf niet eens een moeder heeft." :D . O+ . Overigens, wij leren haar dat bidden niet hoor, maar dat heeft ze ook opgepikt.

Wel enorm toe aan vakantie, allemaal. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190512497
Pffff op het tandvlees gaat het hier. B heeft minstens 1x per dag een meltdown. Gisteren is hij zelfs halverwege de zwemles afgehaakt. Teveel buikpijn. We denken al een tijdje dat spanning en drukte bij hem op zijn buik slaat. Hij eet gewoon, geen diarree of wat dan ook, alleen buikpijn.
Vandaag kerstdiner van 17:00 tot 18:00 daarna gaat mijnheer meteen naar bed. BSO morgen al afgezegd en vrijdag nog even de laatste uurtjes school. Weekend maar helemaal vrij gehouden. Even terug op aarde komen of zo. Mannetje. :{
pi_190514467
Aah, herkenbaar wel @exode . Iedereen is toe aan vakantie. Toen Ketel gisteren binnen een half uur drie hysterische huilbuien had zijn we maar gewoon een uur eerder naar bed gegaan. En dan nog werd hij drie keer wakker 's nachts. :{

Ik heb hem nog niet over God of bidden gehoord, maar hij heeft op school wel opgepikt dat Jezus' geboorte met Kerst gevierd wordt en daar heeft hij het nu te pas en te onpas over. Stuur je je kind expres naar een openbare school... ;) Wij vullen het maar aan met verhalen over het vieren van de terugkeer van het licht en Mithras, maar dat landt vooralsnog minder geloof ik.
pi_190515765
+1 op toe zijn aan vakantie. Zowel Willem als ik hebben regelmatig melt-downs afgelopen dagen en dat heeft invloed op de andere helft van het gezin.
Op ons tandvlees, nog een paar dagen!!
pi_190516505
Hier gaat het gelukkig nog wel goed, behalve dat z'n oren soms wat stuk zijn.

T zit op een katholieke school, en praat me soms de oren van het hoofd over je zus. Zo zegt hij het ook letterlijk. Je zus was al heel oud, en hielp de mensen. Nu is hij dood. Dat is jammer he. Morgen hebben ze kerstviering in de kerk, en hij heeft er zoveel zin in...
pi_190516892
B zit op een Christelijke school, hij zingt de hele week al iets over de deur open doen voor God en dat Jezus leeft.
1 van zijn vriendjes in zijn klas is overigens Moslim, dus ook daar heeft hij steeds verhalen over. Zijn vriendje krijgt Arabische en Koran les op zondag dus elke maand komen er genoeg verhalen voorbij.
  woensdag 18 december 2019 @ 14:14:39 #156
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_190517003
Hier vandaag een kerstverlichting in de kerk en daarna een ‘kerstdiner’ op school. Volgens mij gaat het kerstgebeuren allemaal een beetje langs kleuter heen, ik hoor hem er nauwelijks over. Wij hebben ook geen boom in huis. Ik vind het wel prima, Sinterklaas was al heftig genoeg. 😅
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_190523490
ik moest wel lachen. T vertelde straks dat met kerstmis Je Zus jarig is. En dat we dan een liedje voor hem moeten zingen. Ik vroeg hem wat we dan zingen: "Happy birthday to you, happy birthday to you, happy birthday, lieve Je Zus, happy birthday to you..." O+
pi_190540078
Twix heb ik straks naar school gebracht voor zijn eerste kerstdiner.
“De juf zei dat iedereen nagellak en lippenstift op mag voor het kerstdiner op school.”

Lippenstift heb ik oprecht niet in huis maar nadat hij bleef aandringen dat hij nagellak wilde, lakte ik zijn nagels prachtig donkerrood “want rood past goed bij Kerstmis mama”.
Hij wilde geen strikken of stropdassen of andere toestanden maar hij trok voor de gelegenheid wel zijn witte blouse met donkerblauwe sterretjes aan want “sterren hebben wij ook in de kerstboom”.
De blouse won overigens nipt van de sweater met de groene strepen (zijn lievelings). Maar hij koos voor de blouse want vriendje X zou ook een blouse aan doen.

Echt, mijn baby, O+ . Zo klein maar al zo groot. Zo dapper en lief en gevoelig.
pi_190546168
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2019 17:43 schreef Malteser het volgende:
Twix heb ik straks naar school gebracht voor zijn eerste kerstdiner.
“De juf zei dat iedereen nagellak en lippenstift op mag voor het kerstdiner op school.”

Lippenstift heb ik oprecht niet in huis maar nadat hij bleef aandringen dat hij nagellak wilde, lakte ik zijn nagels prachtig donkerrood “want rood past goed bij Kerstmis mama”.
Hij wilde geen strikken of stropdassen of andere toestanden maar hij trok voor de gelegenheid wel zijn witte blouse met donkerblauwe sterretjes aan want “sterren hebben wij ook in de kerstboom”.
De blouse won overigens nipt van de sweater met de groene strepen (zijn lievelings). Maar hij koos voor de blouse want vriendje X zou ook een blouse aan doen.

Echt, mijn baby, O+ . Zo klein maar al zo groot. Zo dapper en lief en gevoelig.
O+.

Ik had de tranen over mijn wangen rollen vanavond van ontroering en trots. Op de school van I wordt er elk jaar een kerstmusical opgevoerd door groep 6 en alle andere klassen zingen dan elk een lied. Vorig jaar was I met geen stok het podium op te krijgen, maar vanavond stond hij er. O+. Hij zong niet, maar deed wel het 'dansje' mee. Lieverd.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_190546474
Je Zus. Heerlijk.

I wilde, net als vorig jaar, haar Elsa jurk aan naar het kerstdiner. Het maakt haar ook echt niets uit dat de andere kinderen niet 'verkleed' zijn, maar kerstkleding aan hebben. Verder ook nagellak en een beetje make-up.

Wat ik wel lastig vind: I wil zoo graag hakschoenen. Ze had verkleedschoenen met een hakje maar die zijn te klein geworden. Nu wil ze dus heel graag gewone schoenen met een hak. Ik weiger dat, want ik vind haar echt te jong en het gewoon niet passen en niet oké.. Maar bij het kerstdiner had een klasgenootje wel flinke hoge hakken aan (onder een minijurkje, ik vond dat echt niet kunnen) en nu wil I dat ook. Het voelt alsof ik al een discussie voer met een puber joh. "Nee, ik vind dat niet goed, dat je op zulke hakken loopt." "Ja maar, ik vind het wel goed en ik vind het wel mooi!" :o . _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190547065
Wat leuk al die kerstverhalen O+ Ik moest het verhaal ook maar eens vertellen :D

O gaat hier er op in het kleine rendiertje dat plots op de trap zat, samen met een klein deurtje en een sleetje. Ze heeft er kleine lampjes naast gezet en zegt het rendiertje elke avond goedenacht O+

Verder +1 voor de meltdowns. Is hier ook even heel heftig.
Vandaag regende/ikzelde het en ze at een stukje appel. Meltdown want ze kon ziek worden. Wat regen heeft immers eerst op straat gelegen en is toen een wolk geworden en komt nu weer neer dus daar kunnen bacterien in zitten en als die dan op de appel komen dan kun je ziek worden. Geef daar maar eens wan terug oO<
pi_190547398
Franny jouw I met haar wens voor hakschoenen. O+ Ik zou dat persoonlijk ook niet oké vinden voor een vijfjarige. Het klinkt wel als een heerlijke discussie. :D

Bij ons is met het vertrek van de Sint de rust in huis wedergekeerd. Gelukkig maar, want het was even een paar weken flink aanpoten met twee zenuwachtige jongetjes. Het feit dat ik vertel dat het slechts een normale man in verkleedpak is hielp helaas niet echt om de zenuwen te beperken.

We hebben nu allemaal vakantie. Even wat tijd om van elkaar te genieten en rustig aan te doen. Ik verheug mij er enorm op. O+
pi_190551998
B heeft een probleem, nou eigenlijk meerdere problemen.
Alle meisjes uit zijn klas zijn verliefd op hem. Beweert ie...

Werden we afgelopen week door 3 verschillende ouders aangesproken dat hun dochter verliefd was op B _O- _O- _O- Je kon me echt opvegen. Van 1 meisje kennen we de ouders al wat langer want dan zijn goede vrienden van mijn zwager en schoonzus. Dat meisje was naar haar vader gegaan en had gezegd 'Mama, ik moet je iets vertellen, ik ben verliefd op B' Dus hij moest een beetje gniffelen. Ze had vlinders vertelde ze en was altijd zo blij om hem te zien.
De liefde is niet wederzijds overigens want 'ze steekt altijd de tong uit en knijpt me steeds' :P

Onze kleine Don Juan. :D O-)

Leuk om al die Kerstverhalen te lezen.
Wat stoer DaD, op het podium!
pi_190552705
Exode, dat wordt een dure grap voor B, al die vrouwen :).

DaD, wat knap van I!

Franny, I is slim toch? Ik kreeg als jong meisje uitgelegd thuis dat te vroeg op hakken lopen ervoor zorgt dat je achillespezen en spieren kort worden en je daar later last van krijgt. Ik accepteerde dat.
Ik deed ook aan klassiek ballet en mocht ook niet op spitzen tot mijn voeten ‘uitgegroeid’ waren .

Voor iedereen die vakantie krijgt: fijne vakantie!
pi_190552854
quote:
2s.gif Op donderdag 19 december 2019 22:19 schreef Franny_G het volgende:
Je Zus. Heerlijk.

I wilde, net als vorig jaar, haar Elsa jurk aan naar het kerstdiner. Het maakt haar ook echt niets uit dat de andere kinderen niet 'verkleed' zijn, maar kerstkleding aan hebben. Verder ook nagellak en een beetje make-up.

Wat ik wel lastig vind: I wil zoo graag hakschoenen. Ze had verkleedschoenen met een hakje maar die zijn te klein geworden. Nu wil ze dus heel graag gewone schoenen met een hak. Ik weiger dat, want ik vind haar echt te jong en het gewoon niet passen en niet oké.. Maar bij het kerstdiner had een klasgenootje wel flinke hoge hakken aan (onder een minijurkje, ik vond dat echt niet kunnen) en nu wil I dat ook. Het voelt alsof ik al een discussie voer met een puber joh. "Nee, ik vind dat niet goed, dat je op zulke hakken loopt." "Ja maar, ik vind het wel goed en ik vind het wel mooi!" :o . _O- .
Ik vind mezelf een oudbollige trut als ik daar stiekem ook een soort mening over heb. :')
Ik vind het een beetje ‘waarom dan’? Maar ik was vroeger ook helemaal niet zo’n dame of meisjesachtig op die manier. Misschien daarom.
Ik zag het in A’s klas ook. Precies zoals jij omschrijft.
Maar ik vind make-up al niet eens nodig. Persoonlijk hè. Als ouders moet je dat uiteraard zelf weten. :P
pi_190553721
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:25 schreef Malteser het volgende:
Exode, dat wordt een dure grap voor B, al die vrouwen :).

DaD, wat knap van I!

Franny, I is slim toch? Ik kreeg als jong meisje uitgelegd thuis dat te vroeg op hakken lopen ervoor zorgt dat je achillespezen en spieren kort worden en je daar later last van krijgt. Ik accepteerde dat.
Ik deed ook aan klassiek ballet en mocht ook niet op spitzen tot mijn voeten ‘uitgegroeid’ waren .

Voor iedereen die vakantie krijgt: fijne vakantie!
B heeft al 3 vrouwen in huis dus hij wilt trouwen met 1 van zijn vriendjes. Zijn vriendje die Moslim is overigens, want daar hebben ze suikerfeest met veel snoep elk jaar.
pi_190555481
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 december 2019 10:37 schreef vencodark het volgende:

Maar ik vind make-up al niet eens nodig. Persoonlijk hè. Als ouders moet je dat uiteraard zelf weten. :P
Daar heb ik me ook een tijd tegen verweerd. Maar de vroegere buurmeisjes van I mochten het wel allemaal en ze heeft zelfs een verjaardagsfeestje gehad waarbij een schoonheidsspecialiste was die de meisjes van alles leerde over huidverzorging en ook make-up op deed. Dus nu heb ik het als iets heel speciaals voor bijv het kerstdiner. En dat is dan ook wel weer leuk.

Het is misschien wel een idee inderdaad om I uit te leggen dat hoge hakken niet goed voor je voeten zijn. Maar dat is denk ik toch een beetje een verhaal in de categorie: groenten zijn gezond en snoep niet. Dat is ook van die kennis die I alleen gebruikt als het haar uitkomt of als ze in een goede bui is. En anders is dat gewoon stom. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190556447
Hier had mijn zesjarige dit jaar hakjes aan onder haar kerstjurk. Ze waren goud met glitters. Dolgelukkig kind.
Toen ze haar schoentjes kreeg wilde ze haar hakjes meteen aan. Ze hield het vijf minuten vol en vroeg toen weer om haar eigen schoenen.
Op school werd Kerst in de kerk gevierd. We gingen lopend daarheen. Tijdens het lopen droeg ze haar gympies. In de kerk deed ze haar hakjes aan en op de terugweg weer haar gympies.
  maandag 23 december 2019 @ 13:59:41 #169
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_190611785
Hier een dame in een overload aan glitters jurk. Ze vindt hem helemaal het einde, vooral dattie zo lekker zwiept... O+

Hier gaat alles eigenlijk heel goed. Ze is nu lekker logeren en komt 1e kerstdag thuis. Dan blijven opa en oma gezellig mee eten bij ons. Dat zit wel goed. Ook al heb ik haar wat vuurwerkjes beloofd, oooooh wat een feest, nu al :o :)

Verder gaat mijn lieve meid wisselen... *)
Ze kwam gisterenavond naar mij toe: 'Kijk mama, ik heb een wiebeltand' *O* en idd.. Het is precies in het midden onder..
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_190614673
Wat kan kerst dilemma's opleveren. Handig dat ik geen meisje heb en sowieso geen kind met een uitgesproken mening over kleding.

Oma was vandaag even bij ons. Toen ze bijna ging, zei J dat hij mee ging.
Wat ga je bij ons doen dan? vroeg oma.
Bij jullie eten! aldus J.
En hoe kom je dan weer thuis?
Oh, ik kan ook wel blijven logeren!
Oke, pak je spulletjes maar in.
... en weg was mijn kleuter _O-
pi_190648013
@Franny_G mijn 6 jarige wil ook heel graag hakjes. Ze heeft nu van de H&M Frozen glitterschoentjes gekregen met een hakje. Maar ze zijn bedoeld als "zitschoenen" :P
Een beetje zoals verkleedschoenen, alleen mag ze deze wel aan naar speciale gelegenheden zoals kerstdiner op school.

Maar dus heel erg beperkt, net als make-up. Ik vind het helemaal niks op deze leeftijd, maar haar beste vriendinnetje (en blijkbaar de rest van de meisjes uit haar klas) mag het wel. Dus nu ook met hele speciale gelegenheden en met mate.
pi_190650094
Hier bestaat make-up voor haar uit roze labello en roze oogschaduw die niemand ziet. En dat alleen bij speciale gelegenheden. Trots dat ze dan is O+
  woensdag 25 december 2019 @ 20:45:49 #173
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_190650575
Ik heb voor mijn kleine vrouwtje transparante lipgloss gekocht.. Dat vindt ze ook helemaal wow! :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_190673364
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 16:54 schreef Savvy het volgende:
@:Franny_G mijn 6 jarige wil ook heel graag hakjes. Ze heeft nu van de H&M Frozen glitterschoentjes gekregen met een hakje. Maar ze zijn bedoeld als "zitschoenen" :P
Een beetje zoals verkleedschoenen, alleen mag ze deze wel aan naar speciale gelegenheden zoals kerstdiner op school.
Die heeft I ook gehad, maar die zijn te klein geworden. Ze had ze ook eens een keer aan naar een verjaardagsfeestje van een vriendje, waar ze verkleed heen mocht. Heeft ze een hele speurtocht door de wijk erop gerend. Dat maakt haar niets uit. (Ik had ook gewone schoenen meegegeven, maar die weigerde ze aan te doen).

Nee, maar nu die verkleedhakschoentjes te klein zijn geworden, wil ze dus andere. Meer 'echte'. Ze loopt ook vaak op mijn hakschoenen door de kamer.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190823975
Met die hak- en make-updilemma's ben ik geloof ik voor het eerst blij geen dochter te hebben. :') ;)

Ketel mocht gisteren voor het eerst een beetje O&N meemaken. We maakten hem om 10 voor 12 wakker en toen mocht hij buiten vuurwerk kijken. Hij vond het mooi maar gaf na zo'n 10 minuten aan dat hij het toch ook wel eng vond, dus toen gingen we weer naar binnen. Nog 2 oliebollen gegeten en wat bubbelsap gedronken en toen wilde hij weer naar bed. Ik vond het een mooi begin van 2020 en was supertrots dat hij zo goed zijn behoeften aan kon geven. O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 1 januari 2020 @ 12:33:50 #176
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_190825236
Wat leuk dat ketel het zo heeft meegemaakt, Luna!

Mijn kleuter is doodsbang voor harde geluiden, dus ook voor vuurwerk. Hij werd om iets na middernacht huilend wakker. Pas op om 03:00 uur werd het hier eindelijk rustig en kon ik hem in bed krijgen. Vervolgens werd de baby wakker. En om 07:30 waren ze allebei wakker.
Dus :Z en volgend jaar slaapt kleuter maar weer bij mijn ouders met de jaarwisseling. }:|
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_190853020
J was vorig jaar al de hele avond wakker met oudjaar, maar was zo moe dat ik toch geprobeerd heb om hem in bed te leggen. Geen succes, dus na een uurtje maar weer naar beneden gehaald en hij heeft genoten van het vuurwerk. De dag erna was hij niet te genieten door het slaapgebrek :'). Maar hij heeft het wel weer redelijk ingehaald, hij sliep daarna van 18.15-9 en vannacht van 19-8.30u :o

Dit weekend mag hij voor het eerst naar een kinderfeestje. Ik ben benieuwd of hij een beetje gaat luisteren :@
pi_190856192
I wilde opblijven, maar het ging hetzelfde als vorig jaar: om 21:30 vroeg ze of ze naar bed mocht. Ik zag dat al aankomen, dus we hadden om 20:30 al buiten wat kindervuurwerk gedaan. Het boeit haar (nog) niet dat ze het moment om 00:00 mist.

Oh eind deze maand wordt ze 6! Toch wel een mijlpaal vind ik. Ze is ook echt geen kleuter meer. Ze wordt zo lang en doet zo groot. Van de week ging ze met de iPad zichzelf filmen terwijl ze 'de kijkers' onze kerstboom liet zien en vervolgens zichzelf filmde terwijl ze een tekening maakte. Nog even en we hebben een echte vlogster in huis. :D . _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190901191
Oh we hebben zo'n fijne vakantie gehad! De eerste 3 dagen moest B echt even ontscholen, brutaal, veel boos, kortom niet gezellig. Maar daarna was het O+

Vorige week een midweek naar de Beekse Bergen geweest (aanrader!) en daar was het zo fijn en relaxt. B had het zo leuk, mijnheer zit wel het liefste de hele dag bij de animatie...we hebben het beperkt tot ochtend dansen met de rangers en daarna een uurtje knutselen.

Kerst was ook heel fijn
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afgelopen dagen hadden we gewoon 2 pjdagen, gordijnen zijn niet open geweest :@ Vooral veel gebouwd met Duplo, spelletjes gespeeld etc. B is best moe merken we ondanks dat hij in de vakantie gewoon in zijn ritme is gebleven en elke nacht minstens 12 uur slaapt. Hij is wel snotverkouden dus wellicht maakt dat hem zo moe. (wit koppie, wallen onder zijn ogen)

Hij geniet zo van dit soort dagen, loopt de hele dag in zijn onesie, tussendoor een lange badsessie, veel met zijn zusje spelen, wij hebben alle tijd en aandacht. Hij gaat dan letterlijk zingend door het leven. O+ O+ O+

En ik lees alvast zijdelings mee met alle meisjes perikelen....onze dreumes mag dan wel 2 moeders hebben, maar die hebben beide niets met make up etc.
pi_190901201
Oh wat leuk exode! Gefeliciteerd!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190901227
Wij hadden ook een leuke kerstvakantie met veel mooie uitjes en een gezellige kerst.

Maar ook sinds lange tijd weer af en toe een echt onhandelbare I, die mij te lijf ging, mij maar bleef slaan, echt niet wilde luisteren, en vooral roept "Ik ben de baas over mijzelf, jullie mogen niet bepalen!" Het was deels oververmoeidheid, maar tegelijkertijd is dat ook niet een afdoende verklaring voor de woede en onmacht die zij dan voelt en uit. Via de opvang hoorde ik over een pedagoge bij ons in de buurt die vrijblijvend in een gesprek wat kan meedenken over de opvoeding en ik denk dat ik dat maar eens doe. Ik was echt een paar keer zo wanhopig, niet wetend hoe ik het moest aanpakken met haar, omdat niets werkt en werkelijk alles haar woede alleen maar lijkt te vergroten. Die woede richt zich ook heel erg op mij. Ik kan en mag echt niets fout doen, zo ja, dan neemt ze me dat heel erg kwalijk. Ben ik iets vergeten dan is het 'Maar jij had het beloofd!!", ook als ik dat helemaal niet had gedaan. Ik vind het ook lastig om me dat niet aan te trekken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190901264
quote:
2s.gif Op maandag 6 januari 2020 09:00 schreef Franny_G het volgende:
Wij hadden ook een leuke kerstvakantie met veel mooie uitjes en een gezellige kerst.

Maar ook sinds lange tijd weer af en toe een echt onhandelbare I, die mij te lijf ging, mij maar bleef slaan, echt niet wilde luisteren, en vooral roept "Ik ben de baas over mijzelf, jullie mogen niet bepalen!" Het was deels oververmoeidheid, maar tegelijkertijd is dat ook niet een afdoende verklaring voor de woede en onmacht die zij dan voelt en uit. Via de opvang hoorde ik over een pedagoge bij ons in de buurt die vrijblijvend in een gesprek wat kan meedenken over de opvoeding en ik denk dat ik dat maar eens doe. Ik was echt een paar keer zo wanhopig, niet wetend hoe ik het moest aanpakken met haar, omdat niets werkt en werkelijk alles haar woede alleen maar lijkt te vergroten. Die woede richt zich ook heel erg op mij. Ik kan en mag echt niets fout doen, zo ja, dan neemt ze me dat heel erg kwalijk. Ben ik iets vergeten dan is het 'Maar jij had het beloofd!!", ook als ik dat helemaal niet had gedaan. Ik vind het ook lastig om me dat niet aan te trekken.
dat kan ik me goed voorstellen! Reageert ze anders op haar vader? Gesprek bij een pedagoog om eens wat extra handvatten te krijgen lijkt me eigenlijk voor elke ouder wel een goed idee.

Net mijn T weer naar school gebracht. Hij vond het maar wat spannend, en moest toch een beetje huilen bij het afscheid nemen. Het kleine grote jongetje.
  maandag 6 januari 2020 @ 09:18:10 #183
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190901361
Gefeliciteerd Exode!!! *O*

Moeilijk Franny... een pedagoog heeft vast wat advies. Of een kindercoach ofzo?

Wij hadden ook een leuke kerstvakantie, met de trein naar Noorwegen geweest :) Beetje ver wel (3 dagen heen en 3 terug), nieuwjaar gevierd bij Noorse vrienden op het platteland. Ze hadden een dochter van 7 waar N leuk mee speelde (meestal dan, soms had dat meisje er even geen zin meer in... begrijpelijk) en een dreumesje O+

N luister soms erg slecht, die van jullie ook? Dus als je zegt 'doe je schoenen aan' dat ze dan niks doet of wegloopt. En als je dan aandringt gaat ze huilen, of zelfs mij slaan of haar tong uitsteken. Of expres stoute dingen doen, zoals haar vieze handen afvegen aan de stoel in de trein terwijl ik al gezegd had dat dat niet mocht. De laatste tijd lijkt het wel of ik haar de hele tijd moet commanderen, niet echt gezellig -O- Tips?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190901796
Saskia, B reageert net iets anders, maar wel tegendraads. Hij zegt ook standaard 'Ja, maar...' We zeiden gisteren nog lachend 'We gaan gewoon het tegenovergestelde zeggen, B doe niet je schoenen aan, dan doe je ze wel aan'.
In de vakantie kunnen we er lachend mee omgaan, maar als we haast hebben, is het niet zo grappig.

Wat we wel doen, is veel meer verantwoordelijkheid bij hem leggen. Ik zeg niet dat hij zijn schoenen aan moet doen, hij weet nu dat hij in de badkamer zichzelf moet wassen en aankleden voordat hij naar beneden komt. Hoe en in welke volgorde mag ie zelf bepalen. Voordat we weggaan moet ie zijn schoenen en jas hebben aangetrokken. Ik moet zeggen dat dat best goed werkt, we zijn er in de vakantie mee begonnen op die manier. Dus niet letterlijk zeggen wat hij moet doen, maar wat de uitslag moet zijn zeg maar. Hij weet het nu, dus we zeggen vrij weinig meer. Hij doet het redelijk automatisch.
Nadeel is wel dat hij dus zelf beslist wat ie aantrekt....
pi_190902041
Ja exode, dat is ook waar ik aan zit te denken, Als ze zoveel behoefte hebben aan die autonomie, zoals I dat ook heeft, dan ook vooral maar verantwoordelijkheden geven en dat ook zo uitleggen.

Bij I is alleen wel een lastig puntje dat zij heel slecht is in organisatie, het is een chaotisch typje, en het interesseert haar ook allemaal niet zo. Dus moeten we haar altijd aansporen om bepaalde dingen te doen. En dan kom je weer op het punt dat wij uiteindelijk toch die verantwoordelijkheid hebben en nemen en er over en weer irritatie is. Dat is denk ik ook waar ik wel meer advies over wil.

En man, wat is het ook ingewikkeld als je jezelf zo een op een herkent in je kind. Dat is ook de reden dat I en ik meer botsen dan mijn vriend en I, denk ik. We spiegelen de hele tijd.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_190902132
Franny, het klinkt ook niet zo fijn hoor. I lijkt me een meisje met een enorme eigen wil.
Bij B is het gewoon luiheid, dat uit zich in veel dingen zoals nog steeds een luier dragen 's nachts etc. Dat heeft ie van zijn andere moeder. Die is niet lui, want ze werkt zich de pleuris maar ze is wel relaxt en dat kan doorslaan in te makkelijk. Ik ben juist enorm van het plannen en zit enorm op de tijd. Dus B en ik botsen ook en mijn verloofde (jaaaaa) gaat daar veel relaxter mee om.
Het moederschap is dus best wel een spiegel voor mij.

Dat hij het nu zelf mag doen, moest echt even door bij mij zeg maar. Want dat betekent dus dat hij ook bepaalt, de enige regel is dat hij geen joggingbroek aan mag doen als we weggaan (school, winkel, visite etc). Maar hij heeft zelden 2 dezelfde sokken aan, kleedt zich te warm of te koud, doet het liefst elke dag een bepaalde trui aan.

B vindt het enorm stoer dat ie het zelf mag doen en bepalen. Ik hoop dat het zo blijft als het nieuwe eraf is.

We merken wel dat B gezelliger is nu we hem veel meer verantwoordelijkheid geven. Zelf water pakken als hij dorst heeft, bord, bestek etc pakken bij tafel dekken, zelf zijn brood smeren, zelf afdrogen na het douchen.

Maar dat is dus wat bij B werkt, geen idee of dat ook bij andere kleuters werkt. En het gaat niet altijd smooth uiteraard.
pi_190902239
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 10:53 schreef exode het volgende:
Franny, het klinkt ook niet zo fijn hoor. I lijkt me een meisje met een enorme eigen wil.
Bij B is het gewoon luiheid, dat uit zich in veel dingen zoals nog steeds een luier dragen 's nachts etc. Dat heeft ie van zijn andere moeder. Die is niet lui, want ze werkt zich de pleuris maar ze is wel relaxt en dat kan doorslaan in te makkelijk. Ik ben juist enorm van het plannen en zit enorm op de tijd. Dus B en ik botsen ook en mijn verloofde (jaaaaa) gaat daar veel relaxter mee om.
Het moederschap is dus best wel een spiegel voor mij.

Dat hij het nu zelf mag doen, moest echt even door bij mij zeg maar. Want dat betekent dus dat hij ook bepaalt, de enige regel is dat hij geen joggingbroek aan mag doen als we weggaan (school, winkel, visite etc). Maar hij heeft zelden 2 dezelfde sokken aan, kleedt zich te warm of te koud, doet het liefst elke dag een bepaalde trui aan.

B vindt het enorm stoer dat ie het zelf mag doen en bepalen. Ik hoop dat het zo blijft als het nieuwe eraf is.

We merken wel dat B gezelliger is nu we hem veel meer verantwoordelijkheid geven. Zelf water pakken als hij dorst heeft, bord, bestek etc pakken bij tafel dekken, zelf zijn brood smeren, zelf afdrogen na het douchen.

Maar dat is dus wat bij B werkt, geen idee of dat ook bij andere kleuters werkt. En het gaat niet altijd smooth uiteraard.
Ik merk bij mezelf ook dat het steeds een soort realisatie is, die verantwoordelijkheid aan je kind geven. Ik ga er vaak veel te lang vanuit dat hij het nog niet kan, en doe het dus maar voor hem, maar hij kan het natuurlijk allang en is super trots inderdaad als ik hem de verantwoordelijkheid geef. Natuurlijk niet over alles. Maar wel vaak!

Saskia, hier ook zo. Als we iets zeggen vooral heel hard wegrennen. Of je kleine broertje nog even een duw geven. Heel frustrerend, en ik kan er ook echt boos om worden soms.
  maandag 6 januari 2020 @ 11:10:14 #188
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_190902274
Ik vind het ook moeilijk om te bepalen of ze iets al wel kan, maar gewoon lui is, of het echt niet kan. Ze heeft ook nogal faalangst, dus ze zegt zelf heel snel dat ze iets niet kan. Terwijl ze het wel zal kunnen als ze even probeert. Maar proberen weigert ze vaak, gepaard met veel gehuil, dus dan doe ik het toch maar weer zelf. Overigens gaat het al wel wat beter sinds ze naar school gaat, want daar zegt de juf gewoon dat ze het zelf moet doen :P

Ik vind vooral terechtwijzen bij stout gedrag lastig, zoals vieze woorden zeggen, tong uitsteken, enz. Ze is nu echt die grenzen aan het opzoeken, dus dan ben ik de hele tijd aan het terechtwijzen.

I en B zijn al wel 6 toch? Dus dan kan je ook meer verantwoordelijkheid geven dan aan een kind van 4. Ik mag toch hopen dat N zichzelf wel kan aankleden als ze 6 is, zegmaar.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_190903224
Saskia, B wordt over 7 weken 6 jaar. Toen B 4 was, gaven we hem wel andere verantwoordelijkheden. Zelf schoenen aan en uit (klittenband), zelf zijn onderbroek aan en uit, trui en broek vond hij lastig nog. Maar ook zelf zijn schooltas dragen.
Heel veel dingen kunnen ze gewoon zelf is mijn ervaring, of je doet het een paar keer samen. En natuurlijk geef ik nog wel eens toe als hij hulp wilt, soms is het gewoon even fijn als je moeder je helpt. Tenminste dat merk ik bij B.

Op school moeten ze al veel zelf, dus je kan kijken of je die dingen kan kopiëren? Jas zelf pakken en aan doen bijvoorbeeld.
pi_190904740
Zelf aankleden doet O al minimaal een half jaar, als we iets leuks gaan doen soms ook zonder aansporing :’) Wel schoenen met klittenband. Mijn dochters van 2,5 kleden zich al grotendeels zelf aan (alleen shirts zijn nog lastig, jas, sokken, broeken en schoenen kunnen ze prima. Jas hebben ze ooit op de opvang geleerd, daarna vanzelf de rest). Maar hier was het ‘noodzaak’ om te leren, anders kost het me zo een half uur extra ‘s ochtends. Ik zeg altijd dat ze het zelf moeten proberen, lukt het niet mogen ze om hulp vragen. En vaak moeten ze dan nog even wachten op hulp en lukt het ze toch nog zelf. Tas inpakken moet O ook zelf doen, net als op school zijn spullen in de lunch-mand gooien en zijn jas en tas ophangen. Daar werd vanuit school ook op gehamerd om ze dat zelf te laten doen (zodat ze ook weten wat ze mee hebben).

Pittig Franny. Volgens mij heb je een dochter met een sterke eigen wil. Op zich een goede eigenschap, maar als het je eigen kind is wel lastig. Hopelijk kunnen ze jullie wat bruikbare tips geven die het iets gezelliger maken.

Gefeliciteerd Exode *O* leuk dat B ook enthousiast is! Heeft januari nog een speciale reden? Dat hoor je niet vaak namelijk.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190904913
FF, in de spoiler om niet het topic te bevuilen :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190908703
Het enthousiasme straalt uit je post Exode O+ En ik begrijp de keuze voor januari, dat heeft idd ook wel juist iets gezelligs vanwege de (waarschijnlijk) kou.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190909023
Oh, dat áánkleden.... ik vind dat nu het rotste moment van de dag. Nul intrinsieke motivatie en zelfs met aansporen of een beloning in het vooruitzicht gedoe. Terwijl hij het fysiek prima kan. Nu proberen we het positief te houden, geen aandacht of gemopper bij niet aankleden. Maar dan is de consequentie dat wij het doen en dat er geen Netflix is tijdens het eten koken. Wat 's ochtends dan vaak wel positief blijft maar het drama verplaatst naar etenstijd. Dus tja.

J vond zijn eerste kinderfeestje erg leuk en is nu al druk aan het dromen over zijn feestje O+ (over 3 maanden)
pi_190911600
Hupje, krijgt hij dan 's avonds de straf voor iets dat 's ochtends niet lekker liep? Ligt dat niet te ver uit elkaar, dat hij de link niet legt tussen die actie en die reactie? Of kunnen ze dat op deze leeftijd al wel? Oprechte vraag!

Overigens kleed ik onze 5-jarige ook nog gewoon aan hoor. Ze kan het best, maar het zit zo gewoon in onze routine en het gaat 3x zo snel als ik het doe.
pi_190911629
Oh en Exode gefeliciteerd!!
pi_190914707
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 22:22 schreef Amsel het volgende:
Hupje, krijgt hij dan 's avonds de straf voor iets dat 's ochtends niet lekker liep? Ligt dat niet te ver uit elkaar, dat hij de link niet legt tussen die actie en die reactie? Of kunnen ze dat op deze leeftijd al wel? Oprechte vraag!
Ja, dat ligt ver uit elkaar. Maar er is in de ochtend niets waarmee hij te motiveren valt. En ik vind het om de een of andere reden wel belangrijk dat hij zichzelf leert aankleden.
pi_190914727
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 06:30 schreef Hupje het volgende:

[..]

Ja, dat ligt ver uit elkaar. Maar er is in de ochtend niets waarmee hij te motiveren valt. En ik vind het om de een of andere reden wel belangrijk dat hij zichzelf leert aankleden.
Misschien het leren verplaatsen naar de avond (uitkleden en pyjama aan, zelf tandenpoetsen), en in de ochtend de boel smooth houden?

Ik denk dat de link avond en ochtend lastig is. Een ding ia dat ze de link snappen, een ander is dat een handeling nu consequenties heeft voor veel uren later.

Mijnes heeft een ochtendhumeur. Dan ga ik heel ver om de vrede te bewaren. Zo hebben we allemaal een oke start van de dag :X
pi_190916315
Ik moet eerlijk bekennen dat B vooral zelfstandig werd na de komst van zijn zusje. Hij werd ineens heel groot.

B heeft vandaag zijn eerste zwemles met kleding aan. We hebben van die gymschoentjes met klittenband van Van Haren klaar liggen, een lange pj broek, longsleeve en zijn zwembroek. Voor de ervaringsdeskundigen hier: wat deden jullie ze aan? Een joggingbroek of spijkerbroek lijkt me zo zwaar namelijk. En de eis is een lange broek dus een lange pj broek leek ons een goede oplossing. Hij vindt het wel enorm spannend merken we. Zegt ook steeds 'Ik kan toch niet zwemmen met kleren mama, dan verzink ik!'.
pi_190916411
Ik zou het opbouwen Exode. Eerst pj broek, naarmate een paar keer joggingsbroek, daarna spijkerbroek. Is misschien niet zo praktisch (natte spijkerbroek uittrekken :N), maar het gaat er uiteindelijk om dat hij zich goed kan redden mocht hij met kleding aan in het water vallen, en de kans dat hij dan een pyjama draagt is niet zo groot.

En hupje, ik zou het leren ook verplaatsen naar avonden en weekenddagen waarop je meer tijd hebt. De schooldagen komen dan vanzelf wel.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190916434
Dat is wel een goede FF. Het is nu voor A natuurlijk en we gaan nog door voor B en C, volgens mij worden de kledingeisen steeds strenger gedurende de diploma's.
pi_190917141
hier mocht een pyamabroek niet met afzwemmen..maar met oefenzwemmen de eerste keer lijkt me dat prima..
(en ik ben een loedermoeder die expres wél in spijkerbroek laat zwemmen.. ik wil namelink dat ze kunnen zwemmen als ze per ongeluk een keer in de plas in de buurt vallen en dan hebben ze waarschijnlijk hun spijkerbroek en jas aan..)
  dinsdag 7 januari 2020 @ 12:04:42 #202
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_190917477
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 10:46 schreef exode het volgende:
Dat is wel een goede FF. Het is nu voor A natuurlijk en we gaan nog door voor B en C, volgens mij worden de kledingeisen steeds strenger gedurende de diploma's.
Hier is de regel, het liefst een spijkerbroek minimaal tot de knie en met een knoop en rits. Wellicht dat dat de drempel wat verlaagd? Succes B, je kan het wel :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_190917596
oh en tip voor later: neem een jas zonder capuchon of voyw de capuchon naar binnen.. anders is het inderdaad niet te doen..
  dinsdag 7 januari 2020 @ 12:18:17 #204
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_190917654
Ik zou het idd even navragen, afhankelijk van voor welk diploma ze opgaan kunnen de regels verschillen. J heeft Nationaal Zwem ABC gedaan, en moest voor a, b en c met lange broek afzwemmen, pyjamabroeken of leggings mogen niet. Een spijkerbroek of joggingbroek wel, maar dan dus lang (tot de enkels). Vriendje dat op survivalzwem ABC zat had weer andere regels.

Hier moest pas bij C de (regen)jas aan, en ik heb idd na 1 les een gat in de capuchon geknipt :+
pi_190918118
Wij hebben als regel meegekregen:
lange broek, shirt met lange mouwen, dichte schoenen en zwemkleding. Geen aanvullende eisen. Als een pj broek uiteindelijk niet goed is, horen we dat wel hoop ik.

Uiteraard moet hij ook van ons uiteindelijk zwemmen met spijkerbroek etc, maar de eerste keren maar even wennen aan denk ik.

Elk diploma is strenger toch? Ik kan me herinneren dat ik ooit zwemles in winterkleding had, maar goed ik heb ook 5 zwemdiploma's (dat roep ik steeds tegen B, daar kan ik mee opscheppen)
pi_190919553
T en S zwemmen nu voor C en zwemmen in loszittende pyjama met lange mouwen en lange broek met regenjas en waterschoenen.

Voor A en B zwommen ze in diezelfde pyjama en waterschoenen.

De eisen zijn in de loop der jaren wel veranderd, want L mocht voor A nog een korte broek en korte mouwen aan bij het afzwemmen.
pi_190921854
Zwemmen met kleding ging niet goed....hij raakte in paniek en had moeite boven te komen.
Zwemjuf zegt dat het voor hem wellicht wat te vroeg is.
Hij wilt nu NOOIT meer naar zwemles zegt ie. Arm jochie. Totdat hij hoorde dat ze met kleding aan gingen zwemmen, was zwemles het hoogtepunt van de week en hij ging ook hard zeg maar.
pi_190922973
Och wat sneu voor B exode. Het is ook echt wel even pittig hoor zo'n eerste keer met kleding aan. Misschien kan hij volgende keer een kurkje krijgen, zodat hij wat beter boven blijft? Dat droegen ze bij ons in het zwembad aan als oplossing voor kindjes die het spannend vonden of die net even wat extra drijfkracht nodig hadden met kleding aan.
pi_190924099
Bouwen ze het dan ook niet op? Hier is het in de aanloop naar het A-diploma eerst een T-shirt, dan korte broek erbij, dan pas lange broeken/mouwen en schoenen. Anders lijkt het me ook wel een hele grote overgang van zwembroek naar volledig gekleed ineens.
pi_190924210
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 06:43 schreef Roomsnoes het volgende:
Misschien het leren verplaatsen naar de avond (uitkleden en pyjama aan, zelf tandenpoetsen), en in de ochtend de boel smooth houden?
'S avonds (zeker als hij naar de bso geweest is) is zijn energie echt op, dan kleed ik hem vaak juist om om dramas te voorkomen en het tempo erin te houden om hem een beetje vlot in bed te krijgen. #faal
Ik ben vooral van de logische consequenties, maar ik geloof zomaar dat het J ook niks kan schelen dat hij te laat op school komt of in zijn pyjama gaat :')

Over het zwemmen: schoenen met harde zool en een lange broek met een knoop is bij ons de eis. En vanaf badje 1 zwemmen ze 1x per maand met kleding (eerst met shirt, dan met shirt en korte broek, dan met longsleeve, lange broek en schoenen). Daardoor is er weinig gedoe meer bij het oefenen voor het diploma, ze zijn het gewend en het wordt opgebouwd. Vind ik top!
pi_190925141
Ik vond de overgang ook best groot vooral omdat hij er zo tegenop zag. We hebben een belafspraak gevraagd met zijn zwemjuf. We gaan voorstellen om volgende week met een shirt te zwemmen en als dat goed gaat broek erbij en daarna pas schoenen.

Hij heeft 1 baantje gezwommen met kleding aan, toen wilde hij aan het einde staan en bleek de bodem naar beneden. Toen was het dikke paniek bij hem. Dat snap ik ook wel. Daarna was het klaar, hij wilde echt niet meer.

En ik ga zaterdag met hem zwemmen, 15 minuten oefenen en daarna lol trappen in het water. Even weer plezier in zwemmen terugkrijgen.

We hebben bij het avondeten met hem gepraat en hij werd al wat rustiger gelukkig.
pi_190931172
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 17:34 schreef exode het volgende:
Zwemmen met kleding ging niet goed....hij raakte in paniek en had moeite boven te komen.
Zwemjuf zegt dat het voor hem wellicht wat te vroeg is.
Hij wilt nu NOOIT meer naar zwemles zegt ie. Arm jochie. Totdat hij hoorde dat ze met kleding aan gingen zwemmen, was zwemles het hoogtepunt van de week en hij ging ook hard zeg maar.
och wat sneu.. kan me voorstellen dat dat laatste ook echt naar is, dat je denkt dat je kunt staan en dan zinkt..
pi_190936070
quote:
0s.gif Op maandag 6 januari 2020 14:56 schreef exode het volgende:
FF, in de spoiler om niet het topic te bevuilen :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+ Klinkt zooo gaaf! Gefeliciteerd!
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_190936186
Wij starten binnenkort ook met zwemles, ik ben heel benieuwd! Ik heb de afgelopen tijd een aantal keer met Lucas gezwommen, hij kreeg er echt steeds meer rust en lol in, vooral toen we net voor kerst met mijn vriend en zijn jongste dochter (van 7, met diploma’s) gingen, hij haakte echt bij haar aan met In het water klooien en spelen O+

Qua zelfstandigheid: ik ben daar al vanaf jong vrij strikt in geweest; L doet (of probeert op z’n minst) veel zelf, zeker sinds ik als single mom woon spreek ik veel ‘m af om samen verantwoordelijk te zijn voor op tijd weggaan enzo. Hij vindt dat zelf ook heel fijn en leuk gelukkig.

Aankleden doet hij meestal zelf, ik help met strakke sokken of mouwen enzo. Na het eten brengt hij zijn bord naar de keuken (geen vaatwasser meer, afwas doe ik ‘s avonds als hij tukt), hij ruimt zijn speelgoed regelmatig op (beneden is de regel dat alles sowieso in de kast ligt als hij naar papa gaat, op zijn kamer mag wel wat blijven als hij wil) en vindt het ook heel tof om te helpen met planten water geven en de poes eten geven.
Everything will be fine in the end. If it's not fine, it's not the end
pi_190936933
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 06:43 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Misschien het leren verplaatsen naar de avond (uitkleden en pyjama aan, zelf tandenpoetsen), en in de ochtend de boel smooth houden?

Ik denk dat de link avond en ochtend lastig is. Een ding ia dat ze de link snappen, een ander is dat een handeling nu consequenties heeft voor veel uren later.

Mijnes heeft een ochtendhumeur. Dan ga ik heel ver om de vrede te bewaren. Zo hebben we allemaal een oke start van de dag :X
Andere suggestie in deze lijn: 's avonds kleding aan laten doen voor de volgende dag en daarin slapen? Is hij 's ochtends al zo goed als klaar! Hebben wij ook een tijdje gedaan.

Ik help nog wel (A wordt bijna 5), maar probeer het eigen initiatief te stimuleren. Zijn juf vorig jaar vond hem ook niet zo zelfstandig, dus daar moesten we echt iets mee. Bij de oudste ging dat gewoon vanzelf na een paar weken school, maar bij A echt niet. Ook liever lui dan moe :+. Ik heb een paar keer gezegd dat ik hem desnoods in pyjama naar school zou brengen. Vond hij toch niet zo'n goed plan. Toen ging hij na veel protest toch zelf iets doen. Inmiddels kan hij veel zelf, maar hemd, trui en sokken vindt hij toch nog lastig. Daarbij vraagt hij in 80% van de gevallen nog hulp.

Wel slaapt hij sinds een maandje 's nachts zonder luier. Dat wilde hij zelf graag (ik vond de timing zo rond Sint en kerst niet zo handig, maar hey, wilde het niet ontmoedigen). En op 1 ongelukje na is hij droog gebleven! Dus nu echt luierloos *O* (grote broer van 7,5 heeft nog wel geregeld ongelukjes in de nacht, maar goed).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190937181
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:33 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Andere suggestie in deze lijn: 's avonds kleding aan laten doen voor de volgende dag en daarin slapen? Is hij 's ochtends al zo goed als klaar! Hebben wij ook een tijdje gedaan.
Dat is niet zo mijn ding, maar bedankt voor het meedenken.
pi_190938028
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 15:33 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Andere suggestie in deze lijn: 's avonds kleding aan laten doen voor de volgende dag en daarin slapen? Is hij 's ochtends al zo goed als klaar! Hebben wij ook een tijdje gedaan.

Ik help nog wel (A wordt bijna 5), maar probeer het eigen initiatief te stimuleren. Zijn juf vorig jaar vond hem ook niet zo zelfstandig, dus daar moesten we echt iets mee. Bij de oudste ging dat gewoon vanzelf na een paar weken school, maar bij A echt niet. Ook liever lui dan moe :+. Ik heb een paar keer gezegd dat ik hem desnoods in pyjama naar school zou brengen. Vond hij toch niet zo'n goed plan. Toen ging hij na veel protest toch zelf iets doen. Inmiddels kan hij veel zelf, maar hemd, trui en sokken vindt hij toch nog lastig. Daarbij vraagt hij in 80% van de gevallen nog hulp.

Wel slaapt hij sinds een maandje 's nachts zonder luier. Dat wilde hij zelf graag (ik vond de timing zo rond Sint en kerst niet zo handig, maar hey, wilde het niet ontmoedigen). En op 1 ongelukje na is hij droog gebleven! Dus nu echt luierloos *O* (grote broer van 7,5 heeft nog wel geregeld ongelukjes in de nacht, maar goed).
Wij hebben inmiddels een routine dat O zelf haar kleren uitzoekt voor de volgende dag. Dat duurt gerust een kwartier, want het is heel belangrijk dat ondergoed, sokken en bovemkleding past bij de stand van de maan, het humeur, dat het matcht qua kleur en afbeelding. Daar is de avond meer geschikt voor :P

Dan is haar motivatie er vaak wel. Wel moet alles in de juiste volgorde wat owee als haar sokken krullen onder haar broek. Begrijpelijke ergenis wel ;)
pi_190939800
T zou zich theoretisch heel goed zelf kunnen aankleden. Hij vindt het heel fijn als we alles goed voor hem klaarleggen, dus de broek op de grond met het labeltje naar beneden, trui juist met het labeltje naar boven, etc. Maar hij heeft vooral veel aansporing nodig, want de concentratie is de laatste tijd beneden 0....
pi_190955627
Aan- en uitkleden:
Twix kleedt zichzelf uit, hij kleedt zichzelf ook aan in het weekend of bij voldoende tijd in de ochtend. Bij iets meer haast doe ik het, vindt hij heel fijn overigens.

Hij is al heel lang zindelijk, heeft nooit ongelukjes, ook’s nachts niet. Maar dat zelf billen poetsen op school, dat is wel een dingetje :7 . Iemand daarvoor nog de gouden tip? Hij weet hoe het moet maar kan er op een of andere manier gewoon niet goed bij. Nu is hij met krap 96 centimeter wel echt een kleintje maar daar kan het toch niet aan liggen?
Hij vindt het overigens vooral zelf vervelend want bij thuiskomst vraagt hij altijd of ik zijn billen even wil nakijken.
pi_190955887
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 21:24 schreef Malteser het volgende:
Aan- en uitkleden:
Twix kleedt zichzelf uit, hij kleedt zichzelf ook aan in het weekend of bij voldoende tijd in de ochtend. Bij iets meer haast doe ik het, vindt hij heel fijn overigens.

Hij is al heel lang zindelijk, heeft nooit ongelukjes, ook’s nachts niet. Maar dat zelf billen poetsen op school, dat is wel een dingetje :7 . Iemand daarvoor nog de gouden tip? Hij weet hoe het moet maar kan er op een of andere manier gewoon niet goed bij. Nu is hij met krap 96 centimeter wel echt een kleintje maar daar kan het toch niet aan liggen?
Hij vindt het overigens vooral zelf vervelend want bij thuiskomst vraagt hij altijd of ik zijn billen even wil nakijken.
De lengte maakt volgens mij wel wat uit, vooral de lengte van de armen :Y. Plus de fijne motoriek die nog wel eens te wensen overlaat. Mijn kinderen zijn ook klein van stuk en pas rond 5 jaar ging het zelf vegen beter.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_190957053
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2020 21:34 schreef Phaidra het volgende:

[..]

De lengte maakt volgens mij wel wat uit, vooral de lengte van de armen :Y. Plus de fijne motoriek die nog wel eens te wensen overlaat. Mijn kinderen zijn ook klein van stuk en pas rond 5 jaar ging het zelf vegen beter.
Ah oké, goed om te weten. Zijn fijne motoriek is verder prima, maar het zou ‘m dan wel eens in armlengte kunnen zitten.
Ik vind het verder niet erg, poets met alle liefde zijn prachtige ronde kadetjes, maar ik vind het vooral vervelend dat hij het zelf zo ervaart.
pi_190957942
Toevallig heb ik hier met mijn 106 cm lange bijna 4 jarige hetzelfde veegprobleem. Hij doet zijn best (alhoewel hij maar 3 velletjes wil gebruiken per keer want 'Ik ben ook 3 mama! Als ik 4 wordt gebruik ik er 4!'), maar hij komt gewoon niet goed bij de plek waar het zoden aan de dijk zet. Heb wel wat tips gevonden op 'ouders van nu' en 'buskruit met muisjes'. We gaan hier maar eens kijken of staand vegen (met bukken) helpt. Is wat haast bij want de 28e gaat hij al naar school :D
  vrijdag 10 januari 2020 @ 20:17:48 #223
171422 LadyBlack
paint it black
pi_190968641
Ha Malteser, heel herkenbaar! S is superzelfstandig (het is absoluut niet de bedoeling dat ik bij plassen nog help bijvoorbeeld) maar zelf zn billen afvegen is echt fysiek nog niet aan de orde. 102cm trouwens en over 6 weken jarig.

Ik haal maar weer een verse pot sudocreme en bereid me voor op remsporen. Veeeel remsporen. Want in tegenstelling tot zn zus (die al sinds dr tweede ofzo keurig aan t eind van de dag thuis poept), moet de kleine meneer soms wel 5x op een dag :X
  vrijdag 10 januari 2020 @ 20:20:22 #224
171422 LadyBlack
paint it black
pi_190968697
Staand vegen? Maar dat is dan van achteren naar voren denk ik?

Is bij een jongetje misschien minder een probleem, maar bij meisjes is dat echt link. E had toen ze 3 was een blaasontsteking dus die heb ik altijd met liefde geholpen. nog steeds want die is ook liever lui dan moe :')
pi_190968819
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:20 schreef LadyBlack het volgende:
Staand vegen? Maar dat is dan van achteren naar voren denk ik?

Is bij een jongetje misschien minder een probleem, maar bij meisjes is dat echt link. E had toen ze 3 was een blaasontsteking dus die heb ik altijd met liefde geholpen. nog steeds want die is ook liever lui dan moe :')
Ik heb nog niet eens gedacht dat T het zelf zou kunnen. Nav dit topic vanmiddag maar eens geprobeerd, maar geloof dat hij nog wel even getraind moet worden!
  vrijdag 10 januari 2020 @ 20:30:28 #226
171422 LadyBlack
paint it black
pi_190968877
Ok nou ik heb de sites die Vosje noemt even bekeken en we gaan S ook maar eens aanleren om bukkend te vegen, van voor naar achteren!

Ben benieuwd! Ik kan m al bijna horen giechelen :D
pi_190969127
De billenvegers deze al wel eens gezien?

B veegt zittend zijn billen af. Dat gaat over het algemeen goed.
pi_190971640
Ik vind het een interessante discussie hier :D Ik heb het even bij mijn man gecheckt, maar hier in huis alleen maar staande vegers. We vragen ons ook beide af hoe je er goed bij komt als je zit. Dat nog afgezien van toiletten met zo’n plateau er in, waarbij je soms zelfs een rechtop staande drol kunt hebben waardoor je dus niet eens veegruimte hebt.

O veegt overigens nog vrijwel niet. Die mag nog steeds op het ondertussen veel te kleine verschoonkussen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_190972799
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 22:48 schreef FlyingFish het volgende:
Ik vind het een interessante discussie hier :D Ik heb het even bij mijn man gecheckt, maar hier in huis alleen maar staande vegers. We vragen ons ook beide af hoe je er goed bij komt als je zit. Dat nog afgezien van toiletten met zo’n plateau er in, waarbij je soms zelfs een rechtop staande drol kunt hebben waardoor je dus niet eens veegruimte hebt.

O veegt overigens nog vrijwel niet. Die mag nog steeds op het ondertussen veel te kleine verschoonkussen.
Nominatie voor post van het jaar!

Ik lig altijd dubbel als ik mijn man zie vegen, die doet dat enorm debiel.

En verder omhels ik hem met alleen remsporen. Helaas vanmiddag weer een flinke drol in de onderbroek.
pi_190980071
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 20:17 schreef LadyBlack het volgende:
Ha Malteser, heel herkenbaar! S is superzelfstandig (het is absoluut niet de bedoeling dat ik bij plassen nog help bijvoorbeeld) maar zelf zn billen afvegen is echt fysiek nog niet aan de orde. 102cm trouwens en over 6 weken jarig.

Ik haal maar weer een verse pot sudocreme en bereid me voor op remsporen. Veeeel remsporen. Want in tegenstelling tot zn zus (die al sinds dr tweede ofzo keurig aan t eind van de dag thuis poept), moet de kleine meneer soms wel 5x op een dag :X
Hier ook een keer of 4/5 per dag poepen dus ‘alleen thuis’ is niet aan de orde. Bij thuiskomst even met een billendoekje erlangs en een schone boxershort en ‘s avonds lekker in bad. Twix veegt wel staand overigens.
pi_190995109
Ik kan niet echt vinden of er een uitjes topic is, maar ik ging vandaag met J naar De Gruffalo in het theater, van Meneer Monster. Gewéldig! We hebben ons (allebei! :D ) erg vermaakt. Aanrader.
pi_190995276
Jaa de Gruffalo. Ik heb de voorstelling al 3 keer gezien en hij blijft leuk. O+
pi_191024214
Pffff, B heeft vanmiddag weer zwemles, ik ga eerder naar huis zodat Juul niet mee hoeft naar het zwembad dit keer. We hadden een compromis afgesloten dat B in zijn zwembroek en shirt zou zwemmen. Daarnaast gaan we officieel oefenen met kleding aan, aanvragen vandaag.
Sinds gisteren is het echter weer drama. Hij wilt niet zwemmen, geen kleding aan in het zwembad. Hij wilt niet afzwemmen etc.

Ik vind het zo lastig om te bepalen wat slim is. Ik wil zijn angst niet bagatelliseren of negeren, maar ik wil het ook niet teveel voeden. Het is zo dubbel omdat het zwemmen echt heel goed ging en hij had echt de hele week zin om weer te gaan zwemmen. Alle stappen zette hij met groot gemak, onder water zwemmen, duiken, schoolslag, noem het maar op. Hij vindt zwemmen enorm leuk en een vakantie is niet compleet zonder zwemmen.
Ik heb zo de hoop dat als het 1 keer goed gaat, hij erdoor is en er lol in krijgt met kleding aan. Het is vorige keer natuurlijk misgegaan dus ik snap zijn angst maar ik heb het gevoel dat als we nu zeggen, dan maar niet met kleding en 2 maanden later afzwemmen dat hij opgeeft. (als in dat hij er de brui aan geeft)
pi_191024954
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 13:39 schreef exode het volgende:
Pffff, B heeft vanmiddag weer zwemles, ik ga eerder naar huis zodat Juul niet mee hoeft naar het zwembad dit keer. We hadden een compromis afgesloten dat B in zijn zwembroek en shirt zou zwemmen. Daarnaast gaan we officieel oefenen met kleding aan, aanvragen vandaag.
Sinds gisteren is het echter weer drama. Hij wilt niet zwemmen, geen kleding aan in het zwembad. Hij wilt niet afzwemmen etc.

Ik vind het zo lastig om te bepalen wat slim is. Ik wil zijn angst niet bagatelliseren of negeren, maar ik wil het ook niet teveel voeden. Het is zo dubbel omdat het zwemmen echt heel goed ging en hij had echt de hele week zin om weer te gaan zwemmen. Alle stappen zette hij met groot gemak, onder water zwemmen, duiken, schoolslag, noem het maar op. Hij vindt zwemmen enorm leuk en een vakantie is niet compleet zonder zwemmen.
Ik heb zo de hoop dat als het 1 keer goed gaat, hij erdoor is en er lol in krijgt met kleding aan. Het is vorige keer natuurlijk misgegaan dus ik snap zijn angst maar ik heb het gevoel dat als we nu zeggen, dan maar niet met kleding en 2 maanden later afzwemmen dat hij opgeeft. (als in dat hij er de brui aan geeft)
Hoe is de begeleiding van de zwemschool?
S. 2014
J. 2016
pi_191024997
Exode, wij hadden iets vergelijkbaars toen ons meisje praktijklessen (easyswim programma) moest gaan doen (met kleding bij de reguliere lessen was geen probleem, maar vond ze wel zwaar). Ze moest daarvoor zwemmen in het grote bad, met haar onbekende lesgevers en kinderen. Ze vond het te koud en was bang en huilde bijna de hele les lang :'(. Hulde voor de lesgevers dat ze haar erdoor hebben gesleept O+.
De dagen erna was het constant beweren dat ze het echt niet meer ging doen. We hebben het waarom en hoezo uitgelegd van die lessen en een bekende lesgever heeft haar verzekerd dat hij erbij was de volgende keer. Ook hebben we benoemd dat ze geen diploma kan halen zonder die lessen en geprobeerd met haar te denken over hoe ze om zou kunnen gaan met de situatie (koud; veel hard zwemmen voelt minder koud, angst; zoek steun bij de lesgevers). Dat leverde de 2e keer veel winst op: ze deed alles, superhard gewerkt en zo trots op haar prestatie en dat ondanks 'ik wil niet' 5 min voor de les :D.
Hart onder de riem dus: ondanks baude beweringen van haar kant toch gedaan en met succes.
Het erkennen van de angst hoeft het stimuleren om het toch te doen niet in de weg te staan. Kun je met hem samen nadenken over hoe hij eruit zou kunnen komen (samen oplossingen bedenken) of klapt hij al bij voorbaat helemaal dicht? Je veilig voelen is natuurlijk nr 1 vereiste, dus misschien de lesgever vragen of die kan uitleggen hoe die ervoor zorgt dat er niets engs gebeurd?
pi_191028246
Wat sneu dat het nu zo moeizaam gaat @exode . Ik heb geen tips maar hoop dat het snel beter gaat. :*

Oh mensenkinderen, wat worden ze snel groot nu zeg. Ketel had donderdag zijn eerste echte speelafspraakje bij een klasgenoot. Dat ging nog wat moeizaam want hij vond het ook heel erg spannend en ik mocht eigenlijk niet weg van hem, veel huilen, etc. Uiteindelijk werd er ook fijn gespeeld maar het kostte best wat moeite en stress. Vandaag tweede afspraakje bij een ander klasgenootje, en dat ging al zo veel beter! Even wat tranen op het schoolplein en toen probleemloos bij klasgenootje in de auto gestapt en lekker gespeeld. Ze hebben meteen afgesproken dat klasgenootje donderdag bij ons komt spelen. O+
pi_191028347
Zwembad niet eens gehaald, thuis was het al 1 groot drama op het moment dat we weg moesten. Krijsen, slaan, totaal hysterisch. Hem uiteindelijk wel de auto in kunnen praten, het ging goed totdat hij zijn zwembroek aan had. Zelfs de belofte dat hij alleen met zwembroek hoefde te zwemmen hielpen niet. Het was echt 1 grote MELTDOWN.

Die totale omslag van het leukste moment van de week naar absoluut niet willen, is zo abrupt. 12 maanden lang was het letterlijk alleen maar plezier. Hij heeft inmiddels door ook de Kerstvakantie en 1 keer ziek zijn al 6 weken niet gezwommen dus makkelijker wordt het niet bepaald. Zijn groepje zwemt over 4 weken af, zo dicht zit er dus bij....

Zijn zwemjuf belt me morgen of donderdag op voor overleg. Inmiddels is hij bedaard en zegt volgende week wel te willen zwemmen maar in zwembroek. Dat vinden we prima.
Het incident van vorige week heeft er duidelijk enorm ingehakt, arm jochie. Ik wil het zo graag doorbreken voor hem, ik hoop dat zijn juf wat tips heeft en wat meer betrokken is na het gesprek.
pi_191029796
Ach wat jammer dat het vandaag zo misliep. Als ze echt zo over de flos gaan kun je niet veel anders dan laten gaan tot uitgeraasd. Misschien is hij nu de rauwe emotie erbij wat kwijt en dat hij zelf heeft gezegd volgende week wel te doen is ook heel wat natuurlijk. Fijn dat de juf bereid is eea te bespreken!
pi_191030453
Wat sneu exode. Is het wellicht een idee om gewoon zelf met hem te gaan vrij zwemmen deze week om weer even wat vertrouwen terug te geven? Dus gewoon spelen, niet als surrogaat-les?
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
pi_191030674
FF, dat heb ik zaterdag gedaan en komende zaterdag ben ik dat ook van plan. Gewoon lol gemaakt en ook 2 baantjes samen gezwommen. Maar verder vooral bommetjes, in het bubbelbad gedopperd, hem zo hoog mogelijk 'weggooien' etc. Dan kan ie niet stoppen met lachen. Het is zo'n waterrat.
Ik wil hem inderdaad vooral lol teruggeven.

Hij begint zelf steeds over het verzinken en dat ie zo bang was. Dat associeert ie nu volledig met zwemles. Met mij wilt hij wel met kleding aan zwemmen zegt ie, ik laat hem niet verzinken want ik ben zijn mama en kan reddingszwemmen is zijn uitleg.
pi_191031406
Ach wat zielig exode, wat was er mis gegaan de vorige keer?

Verder heel herkenbaar. Alleen zit ik al een jaar met verdrietig kind op de zwemles (van de 2 kaar dat hij bezig is).
Wij hebben nu uiteindelijk 10 privélessen genomen en als zijn angsten zijn weg. Misschien kan zoiets nog helpen?
(En nu moet hij over drie weken terug naar de groep, en hij wil niet.... )
pi_191031930
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 21:15 schreef Loj het volgende:
Ach wat zielig exode, wat was er mis gegaan de vorige keer?

Verder heel herkenbaar. Alleen zit ik al een jaar met verdrietig kind op de zwemles (van de 2 kaar dat hij bezig is).
Wij hebben nu uiteindelijk 10 privélessen genomen en als zijn angsten zijn weg. Misschien kan zoiets nog helpen?
(En nu moet hij over drie weken terug naar de groep, en hij wil niet.... )
Hij moest voor het eerst met kleding aan zwemmen dat vond ie poepje spannend. Na 1 baantje wilde hij staan maar bleek de bodem nog niet naar boven te zijn gedaan aan die kant. Dus hij zakte naar beneden en raakte volledig in paniek. Hij moest geholpen worden door de juf het water uit. Daarna weigerde hij het water nog in te gaan.
pi_191086657
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 21:39 schreef exode het volgende:

[..]

Hij moest voor het eerst met kleding aan zwemmen dat vond ie poepje spannend. Na 1 baantje wilde hij staan maar bleek de bodem nog niet naar boven te zijn gedaan aan die kant. Dus hij zakte naar beneden en raakte volledig in paniek. Hij moest geholpen worden door de juf het water uit. Daarna weigerde hij het water nog in te gaan.
Ocherm :'( wat sneu dat ie door die ervaring nu zo bang is. Heb er verder geen verstand van maar klinkt alsof je het verder goed aanpakt, hopelijk lukt het zo om de negatieve associatie met zwemles los te kunnen laten.

Algemene vraag over zwemles; dien je daar dat uur te wachten of ga je weg en zorg je dat je er na een uur weer bent om je kind op te halen? De wachtlijst voor de zondag is hier 8-10 maanden :{ maar op andere dagen heb ik de kleinste er ook bij.
  zaterdag 18 januari 2020 @ 14:26:14 #244
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_191087104
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2020 13:43 schreef hetzusjevan het volgende:

[..]
Algemene vraag over zwemles; dien je daar dat uur te wachten of ga je weg en zorg je dat je er na een uur weer bent om je kind op te halen? De wachtlijst voor de zondag is hier 8-10 maanden :{ maar op andere dagen heb ik de kleinste er ook bij.
Dat wisselt denk ik per aanbieder. Bij J's zwemschool bleef het grootste deel van de ouders wachten in de kantine. Je kunt daar door het raam het zwembad in kijken, en J vond het leuk om dan af en toe naar me te zwaaien (en zich extra uit te sloven...). Ik las intussen de krant. Zijn zwemles duurde ook maar een half uur. Kleine broer is altijd mee gegaan, die keek een half uur filmpjes op de ipad (met koptelefoon).

Ik weet dat je in het gemeentebad hier niet mee kunt kijken met de les, en dan lijkt t me prima als je gewoon weggaat (boodschappen doen ofzo) en op tijd terug bent.
pi_191091540
Voor mij was mee kunnen kijken een criterium bij de keuze voor een zwemschool. Ik wilde (zeker in het begin) zien hoe ze met m'n kind omgingen en volgens mij geeft het haar ook vertrouwen om te zien dat ik er ben.
pi_191092243
Bij ons waren de eerste 3 lessen samen mee zwemmen. :)
Daarna elke 4 weken een kijkles. Bij die andere weken ga ik in dat kleine uurtje boodschappen doen of iets. Tegen de tijd dat ze klaar zijn om te douchen, ben ik er weer.
Je kunt alleen vanuit de wachtruimte de zwemles zien als je op de grond zit en aan de onderkant van de deur doorkijkt. :P
Het meeste glas is daar geblindeerd.
Een deel van de ouders gaat inderdaad weg.
pi_191113062
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 20:43 schreef exode het volgende:
FF, dat heb ik zaterdag gedaan en komende zaterdag ben ik dat ook van plan. Gewoon lol gemaakt en ook 2 baantjes samen gezwommen. Maar verder vooral bommetjes, in het bubbelbad gedopperd, hem zo hoog mogelijk 'weggooien' etc. Dan kan ie niet stoppen met lachen. Het is zo'n waterrat.
Ik wil hem inderdaad vooral lol teruggeven.

Hij begint zelf steeds over het verzinken en dat ie zo bang was. Dat associeert ie nu volledig met zwemles. Met mij wilt hij wel met kleding aan zwemmen zegt ie, ik laat hem niet verzinken want ik ben zijn mama en kan reddingszwemmen is zijn uitleg.
Dat klinkt als een best wel traumatische ervaring.

Ik zou wel met hem naar de zwemles gaan, want ik denk dat de drempel anders inderdaad alleen maar hoger wordt. Maar zonder enige druk. Dus als hij niet wil meedoen, ook niet in een zwembroek, is het ook goed. Als hij alleen wil kijken, is het goed.

En verder zou ik ook met hem praten over wat hij voelde en hoe dat moment voor hem was. Die angst die hij gevoeld moet hebben, is belangrijk denk ik om te benoemen en te erkennen. En samen ook proberen te begrijpen wat er gebeurde. Ik merk tenminste dat dit bij I altijd goed helpt. Samen op een rijtje zetten: wat was dit nou, wat gebeurde er, wat voelde je, en hoe kun je voorkomen dat dit nog eens gebeurt?

Echt heel sneu dat hem dit is overkomen. Arm ventje.

Oh jongens, I wordt volgende week maandag 6 jaar!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_191113524
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 21:39 schreef exode het volgende:

[..]

Hij moest voor het eerst met kleding aan zwemmen dat vond ie poepje spannend. Na 1 baantje wilde hij staan maar bleek de bodem nog niet naar boven te zijn gedaan aan die kant. Dus hij zakte naar beneden en raakte volledig in paniek. Hij moest geholpen worden door de juf het water uit. Daarna weigerde hij het water nog in te gaan.
Ach :'(

+1 op franny. Lekker laten spelen en idd accepteren als hij alleen wil kijken.
Wat moet dat eng geweest zijn voor hem ;(

Misschien een uv-pak aan als zachte start med kleding? En zwemschoenen? (Heb niet echt teruggelezen dus als ik iets stoms zeg, negeer het dan maar :P )
pi_191113563
Zojuist de zwemjuf van B gesproken. Hij gaat sowieso pas in de volgende ronde (eind april) mee in het afzwemmen. Balen alleen dat het de eerste zaterdag van de meivakantie is en we die dag naar Denemarken gaan rijden...

Maar goed, zij denkt dat hij ook net niet sterk genoeg is om met kleding aan te zwemmen. Hij vond het het vooraf echt wel echt heel spannend en wilde niet, vertelde ze. Kortom het is gewoon wat te snel voor hem.

Morgen heeft hij weer les en we gaan gewoon weer helemaal terug naar een zwembroek aan. Ik kijk de eerste 10 minuten mee om hem wat extra vertrouwen te geven.

Dank voor je tips Franny, we hebben er wel over gesproken met hem, maar met jouw tips ga ik het gesprek nog een keer met hem aan.
pi_191141165
Hij heeft gezwommen! Ik zal jullie het hele verhaal besparen. Het ging niet van harte en uiteindelijk heeft ie de hele les met kurkjes naast de juf gezwommen. Hij was zoooo trots (en ik ook!) Nu hopelijk weer een stijgende lijn.

Ik ben aan het bedenken wat ik met B ga doen volgende week donderdag op de stakingsdag. Juul gaat gewoon naar KDV en mijn schatje weet het nog niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk erover om naar Amsterdam met hem te gaan naar de nieuwe Lego winkel en samen lunchen. Maar een dagje naar een CP zwembad lijkt me ook leuk. Luxe probleem.

Zijn bij jullie de scholen ook dicht?
pi_191141357
Hier is de school twee dagen dicht (do en vr). Op donderdag gaat Ketel een extra dagje naar de GO en ik heb mijn vrijdag geruild zodat ik die dag vrij ben. Weet nog niet of we iets speciaals gaan doen, de meeste kinderactiviteiten zullen ivm de staking wel druk zijn en hij moet 's middags ook nog gewoon naar logopedie. Misschien gewoon even boodschappen doen, naar de bieb en lunchen ofzo.
pi_191141544
Hier staken ze vrijdag ook, ik twijfel nog steeds tussen een dagje B qualitytime of een weekend weg. Of in ieder geval 2 nachtjes, we zouden woensdagmiddag al kunnen gaan.
pi_191141620
Hier moeten ze gewoon naar school
Maar maandag wel studiedag en dan gaan we naar De Efteling O+
pi_191141687
Ik heb een kleuter thuis en mijn net niet meer kleuter moet gewoon naar school...

Ik ga vrijdag naar de dierentuin, donderdag moet ik zelf werken ;)

Fijn dat het zwemmen beter ging! Wij mogen vrijdag weer!

Ik had net weer een afspraak bij de ha. Js klaagt al maanden over moeheid en dat hij daarom niet naar school wil, gewoon dat hij soms ervan gaat kotsen. Nu alles laten checken en lichamelijk is er niets aan de hand. De ha heeft met Js zitten praten en denkt dat hij “stress” heeft, waarschijnlijk de klik met de juf.
Nu vind ik de juf verschrikkelijk (en dat laten we natuurlijk niet aan Js weten, en had ik ook niet gedeeld met de ha) en heb al eens bij de directie gestaan.
Gelukkig gaat ze weg per 1 februari! Maar dat een juf zoveel invloed op een kind kan hebben...
pi_191141718
BT, oh dat is fijn! Ze hebben op B zijn school dit jaar alleen studiemiddagen. Zo onhandig.
Ik zat ook aan de Efteling te denken donderdag, maar dat doen vast heel veel ouders...
pi_191141729
Oh de Efteling, dat is ook wel een goed idee. Niet voor de stakingsdagen, maar we hebben binnenkort ook studiedagen rondom de voorjaarsvakantie...
pi_191141861
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 10:43 schreef lunapuella het volgende:
Oh de Efteling, dat is ook wel een goed idee. Niet voor de stakingsdagen, maar we hebben binnenkort ook studiedagen rondom de voorjaarsvakantie...
B is vrij op zijn verjaardag, 21-02, misschien dat we er dan heengaan, is misschien rustiger dan volgende week.
Ik zou dan inderdaad lekker gaan. Had de school van B maar studiedagen ipv middagen.
pi_191141978
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 10:56 schreef exode het volgende:

[..]

B is vrij op zijn verjaardag, 21-02, misschien dat we er dan heengaan, is misschien rustiger dan volgende week.
Ik zou dan inderdaad lekker gaan. Had de school van B maar studiedagen ipv middagen.
Haha, dat is een van de dagen die ik ook overweeg! Zal zwaaien als we jullie zien. ;)
pi_191144900
De school van mijn kleuter is 2 dagen dicht. De school waar ik werk is 1 dag dicht en op die dag gaat het personeel bespreken hoe we de werkdruk kunnen verlagen (maar ik ben dan bij mijn andere baan dus ga niet. Van die klant/school heb ik nog niet gehoord of ze gaan staken).
  woensdag 22 januari 2020 @ 15:24:39 #260
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_191144983
Bij mijn dochter staken ze niet. Dus gewoon naar school.
  woensdag 22 januari 2020 @ 16:44:12 #261
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_191145963
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 09:42 schreef exode het volgende:
Hij heeft gezwommen! Ik zal jullie het hele verhaal besparen. Het ging niet van harte en uiteindelijk heeft ie de hele les met kurkjes naast de juf gezwommen. Hij was zoooo trots (en ik ook!) Nu hopelijk weer een stijgende lijn.

Ik ben aan het bedenken wat ik met B ga doen volgende week donderdag op de stakingsdag. Juul gaat gewoon naar KDV en mijn schatje weet het nog niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat goed dat B gezwommen heeft!

En wat betreft jouw aanstaande (toch?). Is ze misschien lid van een vakbond, en kan ze evt. aanspraak maken op een vergoeding uit de stakingskas?

Hier is de school op donderdag dicht, en terwijl ik normaal op donderdag altijd vrij ben, heb ik nu dus een afspraak staan met 15 mensen die niet verplaatst kan worden :( . De bso is ook niet extra open (begrijpelijk trouwens, die hebben ook een personeelstekort en tijdens schooltijden wordt de ruimte gebruikt door de peuterspeelzaal). Hier komt oma dus oppassen.
pi_191148058
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:44 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Wat goed dat B gezwommen heeft!

En wat betreft jouw aanstaande (toch?). Is ze misschien lid van een vakbond, en kan ze evt. aanspraak maken op een vergoeding uit de stakingskas?

Hier is de school op donderdag dicht, en terwijl ik normaal op donderdag altijd vrij ben, heb ik nu dus een afspraak staan met 15 mensen die niet verplaatst kan worden :( . De bso is ook niet extra open (begrijpelijk trouwens, die hebben ook een personeelstekort en tijdens schooltijden wordt de ruimte gebruikt door de peuterspeelzaal). Hier komt oma dus oppassen.
Ze is lid van een vakbond, ik zal eens navragen, maar ik kan me goed voorstellen dat je dan echt moet gaan staken. Niet met B en mij mee een dagje weg >:)

B had vandaag een meisje te spelen, pfffff, is dat haantjes gedrag normaal? Ik werd gek van hem. Bij jongens heeft ie dat een stuk minder. Hij was zich enorm aan het uitsloven.
pi_191149214
Ik snap heel goed waarom er gestaakt wordt, maar twee dagen achter elkaar vind ik wel lastig. Dan in februari nog twee studiedagen en de voorjaarsvakantie en dan ben ik alweer door veel te veel vakantiedagen heen :{
pi_191149285
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 20:30 schreef Amsel het volgende:
Ik snap heel goed waarom er gestaakt wordt, maar twee dagen achter elkaar vind ik wel lastig. Dan in februari nog twee studiedagen en de voorjaarsvakantie en dan ben ik alweer door veel te veel vakantiedagen heen :{
Noor heeft volgende week woensdag ook nog eens studiedag (was al zo gepland), dus ze is drie dagen thuis. Nu wil het toeval dat ik voor volgende week vrij heb genomen, dus voor ons komt het prima uit. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel ouders best bagger is.

Wie heeft we trouwens ervaring met sprookjeswonderland in Enkhuizen? Dankzij Franny haar idee gaan Noor en ik af en toe samen weg en dan blijven we ergens een nachtje slapen. Ik heb haar beloofd dat voordat de baby komt we dat nog een keer samen gaan doen. Ik kwam dit tegen en het ziet we wel leuk uit :) Ook niet idioot ver rijden en fijne entreeprijzen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Sunshine1982 op 22-01-2020 20:42:36 ]
pi_191149534
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Noor heeft volgende week woensdag ook nog eens studiedag (was al zo gepland), dus ze is drie dagen thuis. Nu wil het toeval dat ik voor volgende week vrij heb genomen, dus voor ons komt het prima uit. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel ouders best bagger is.
Precies dit!
Twix heeft die woensdag studiedag en donderdag en vrijdag is de school dicht.
Voor woensdag is er Oma, zij haalt hem altijd al uit school op woensdag en Mars is ook altijd bij haar de hele dag want ik werk op woensdag.
Donderdag en vrijdag ben ik zelf vrij, dus deze keer komen we goed weg.
Ben alleen al door drie verschillende vrienden gevraagd of ik hun kinderen ook op wil vangen. Dat ga ik niet doen want dan zou ik er 7 extra hebben bovenop mijn eigen twee kinderen, dat vind ik teveel in mijn eentje.
Ik snap de staking maar zie ook hoeveel mensen het in de problemen brengt.
pi_191149790
Dat is natuurlijk ook een beetje het idee, een staking waar niemand last van heeft is zinloos.
pi_191150240
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 20:57 schreef lunapuella het volgende:
Dat is natuurlijk ook een beetje het idee, een staking waar niemand last van heeft is zinloos.
Dat begrijp ik. En ik kom zelf uit het onderwijs dus ik snap het helemaal.
Maar het brengt wel mensen in problemen. Dat was geen oordeel, dat is een feit. En dat vind ik voor die personen wel vervelend.
pi_191150349
Ik hoor hier nog niet, maar vanaf volgende week wel.
Staken is hier helemaal beroerd uitgekomen. Zouden de eerste 2 schooldagen van S. zijn :')
Betekende nu dus dat S. maandag zijn allereerste schooldag zou hebben en meteen overblijven en BSO. Gelukkig neemt vriend nu vrij, want dat vind ik toch wel heel sneu voor S.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  woensdag 22 januari 2020 @ 21:39:57 #269
480396 Sisu
Oudgediende
pi_191150854
Staking,
Vrij zuur he. Hier opgelost door een hele dag bso en een dag thuis met m’n man.

Zwemles
Ro staat al een tijdje op de wachtlijst. Ik weet dat ze in grote groepen leren zwemmen, maar vind dat niet zo’n probleem. Ons kind doet het goed in groepen.
Zolang er maar iemand is waar ze mee klikt en dat lukt over het algemeen wel. Zit alleen zo veel prijsverschil bij al die zwemlessen. Het zwembad zelf bied lessen aan voor 35 euro p maand. Een vereniging die het zwembad huurt voor 30 o maand en dan heb je nog een andere organisatie die privelessen (naja.. groepjes van 6) doet voor 45 euro per maand. Waar doe je dan goed aan he? Ik ga nu gewoon voor de voordeligste.

Vitamine
Onze Ro wil opeens geen vitamines meer. Ik vind het wel belangrijk dat ze die inneemt.
Gummies, kauwtabletjes.. elk merk en elke soort heb ik wel uitgeprobeerd, maar ze vind ze zó vies. Zelf slik ik extra vit d in smakeloze witte pilletjes. Zou ik die ook aan haar kunnen geven? Gewoon simpel van Etos.
En waarom zijn die kindertabletjes zo duur joh? 18 tot 28 euro per pot.. oké. Laatst genoemde waren vegan en verantwoorde multi vitamine ampullen. Dat was al helemaal de hel, maar die kon ik makkelijk loskiepen in een beetje drinken :D
**sisu heeft dus 9 potten aangebroken vitamine pilletjes voor kinderen in huis :{
Zonder hoop geen leven.
pi_191150977
Zwemles vond ik ook lastig. Ik ben via een collega in aanraking gekomen met een zwemschool waarvan ik nog nooit gehoord had. Ze was er lyrisch over en omdat het een fijne collega is vertrouwde ik haar. Heeft gelukkig goed uitgepakt, Noor heeft het er erg naar haar zin :) 6 lessen kosten trouwens 71,70.

Wat vitaminepillen betreft, ik heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht :) Geef je het omdat je kind slecht eet Sisu?
pi_191151095
Onze basisschool staakt niet mee, maar anders zou het hier ook een opgave zijn. Vrijdag niet, dan is man thuis, maar donderdag is lastig.

Nu voorziet onze bso ook in opvang op studie- stakingsdagen van school, dus ansich is dat dan altijd een oplossing, maar dat kost weer extra geld natuurlijk.

Ik snap het staken helemaal, kan ik ook wel achterstaan, maar tegelijkertijd; de groep mensen die er “last” van heeft kan er ook niks aan veranderen, dus of het nu echt helpend is...
pi_191151139
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 21:55 schreef silliegirl het volgende:
Onze basisschool staakt niet mee, maar anders zou het hier ook een opgave zijn. Vrijdag niet, dan is man thuis, maar donderdag is lastig.

Nu voorziet onze bso ook in opvang op studie- stakingsdagen van school, dus ansich is dat dan altijd een oplossing, maar dat kost weer extra geld natuurlijk.

Ik snap het staken helemaal, kan ik ook wel achterstaan, maar tegelijkertijd; de groep mensen die er “last” van heeft kan er ook niks aan veranderen, dus of het nu echt helpend is...
Nou ja, als veel ouders eens niet meer VVD zouden stemmen... :P
pi_191151159
Hier is de bso ook extra open op de stakingsdagen. Die uren moet je wel extra betalen maar je krijgt hier achteraf wel weer toeslag voor terug.
pi_191151240
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 21:57 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Nou ja, als veel ouders eens niet meer VVD zouden stemmen... :P
Het grootste probleem is het lerarentekort. Oke, dat hangt uiteraard wel samen met de beloning enzo, maar we kunnen stemmen tot we een ons wegen, maar dat verandert dat tekort niet ineens.

Overigens sta ik daar dubbel in ook; toen ik afstudeerde, had ik echt wel een aantal vriendinnen die van de PABO afkwamen en vervolgens in de jaren erna nérgens aan de bak kwamen, of alleen tijdelijk als invalkracht. Die zijn toen uiteindelijk allemaal, een voor een, wat anders gaan doen. En nu is er dus een tekort, wat naar is, maar naar mijn idee werkt er ook iets in de sector niet helemaal lekker als er +- 5 jaar geleden een hoop starters niet tussen kwamen en er nu een tekort is..

Maar als iemand me even in wil fluisteren op wie ik moet stemmen om dit mede op te kunnen lossen, dan doe ik dat graag hoor :P
  woensdag 22 januari 2020 @ 22:02:39 #275
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_191151247
Hier bewust gekozen voor zwemles in kleine groepen (max. 6 kinderen). Belangrijker was eigenlijk nog hoe veel kinderen er tegelijk in het bad waren. J doet het niet goed in volledig nieuwe omgevingen en had dan af en toe even een aai over de bol van de juf nodig. En hij is nogal snel afgeleid, dus 40 kinderen in een zwembad werkt voor hem niet. Nu waren er max 2 groepjes, dus 12 kinderen. F staat ingeschreven bij dezelfde zwemschool, beviel prima.

Bij de keuze heb ik de prijs buiten beschouwing gelaten. Uiteindelijk is het volgens mij niet veel duurder dan de gemeentelijke zwemles in grote groepen (“ja, ze zwemmen in kleine groepen mevrouw” “en over hoe veel kinderen hebben we het” “maximaal twaalf” .... dus... kleine groepen m’n hoela).

O, en staking. Ik sta er volledig achter, maar ben wel eerlijk in dat ik er eigenlijk nooit ‘last’ van heb. Mijn gepensioneerde ouders en schoonmoeder (allemaal voormalig leerkrachten ook nog) maken graag van de gelegenheid gebruik de kleinkinderen te entertainen. Ik heb dus geluk, ook dat mijn kinderen de enige twee schoolgaande kleinkinderen zijn, en mijn zus en broers van mandus niet ook een oppasprobleem hebben.
pi_191151314
Ja, er zit veel mis in de sector inderdaad, maar dat komt ook doordat de overheid al jarenlang geen langetermijnvisie voor het onderwijs heeft en het aan goede financiering ontbreekt. Daardoor durven scholen niet meer te investeren in jonge/goede docenten maar gaan ze voor de goedkoopste opties. Er wordt al heel lang voor dit lerarentekort gewaarschuwd en m.i. had de overheid daar veel beter op moeten anticiperen.
pi_191151354
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:06 schreef lunapuella het volgende:
Ja, er zit veel mis in de sector inderdaad, maar dat komt ook doordat de overheid al jarenlang geen langetermijnvisie voor het onderwijs heeft en het aan goede financiering ontbreekt. Daardoor durven scholen niet meer te investeren in jonge/goede docenten maar gaan ze voor de goedkoopste opties. Er wordt al heel lang voor dit lerarentekort gewaarschuwd en m.i. had de overheid daar veel beter op moeten anticiperen.
Bij ons op school kregen we een brief over de staking met een grafiek erbij. Hoe het lerarentekort met de jaren steeds verder gaat oplopen als er niks gebeurd. Zorgwekkend. Het gaat hier wel om de toekomst, niet bepaald kattenpis zeg maar.
pi_191151520
Ik heb dus zo'n leerkracht in huis. Toen we elkaar leerden kennen, zat ze nog op de Pabo en inmiddels staat ze al 12 jaar voor de klas. Ik zag elk jaar de werkdruk bij haar oplopen. Momenteel werkt ze officieel 24 uur maar dat is in de praktijk 40 uur. Er gaan steeds meer leerkrachten het onderwijs uit. Dat is niet voor niets.

Ook wij moeten van alles regelen bij studiedagen etc. Zeker omdat zij niet eens vrij kan nemen buiten de vakanties.

MAAR het is haar baan en ze is een geboren juf. Iets anders zie ik haar echt niet doen. Zij zelf ook niet overigens.

Steeds vrij nemen of wat regelen is vervelend. Maar als er niets gebeurt, zal uitval om de haverklap zijn.
pi_191151569
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:09 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Bij ons op school kregen we een brief over de staking met een grafiek erbij. Hoe het lerarentekort met de jaren steeds verder gaat oplopen als er niks gebeurd. Zorgwekkend. Het gaat hier wel om de toekomst, niet bepaald kattenpis zeg maar.
Ja en het wordt denk ik voor ouders ook steeds zichtbaarder; hier is het zo dat leerkrachten vervangen bij ziekte gewoon niet gaat. Dus dan zit je als je pech hebt zo met een week dat je elke dag wat voor je kind moet regelen, als de leerkracht griep heeft. Nu is de school wel heel creatief; er worden bijvoorbeeld ook ouders ingevlogen voor “gastlessen” dan. Maar ja, dan creeer je meer een soort opvang dan echt een setting om te kunnen leren.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:06 schreef lunapuella het volgende:
Ja, er zit veel mis in de sector inderdaad, maar dat komt ook doordat de overheid al jarenlang geen langetermijnvisie voor het onderwijs heeft en het aan goede financiering ontbreekt. Daardoor durven scholen niet meer te investeren in jonge/goede docenten maar gaan ze voor de goedkoopste opties. Er wordt al heel lang voor dit lerarentekort gewaarschuwd en m.i. had de overheid daar veel beter op moeten anticiperen.
En dat geloof ik ook zo hoor. Daar moet de overheid ook echt wel iets in gaan doen, maar dan nog is dat tekort niet zomaar opgelost. En er moeten komende jaren genoeg kids naar school...
pi_191151602
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:21 schreef exode het volgende:
Steeds vrij nemen of wat regelen is vervelend. Maar als er niets gebeurt, zal uitval om de haverklap zijn.
:Y

Ketel gaat nog geen 5 maanden naar school en is al 1x thuis gebleven wegens uitval. 2x werd op het nippertje vervanging geregeld. Een staking wordt tenminste nog aangekondigd, dat heb ik dan toch liever.
pi_191151669
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 21:57 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Nou ja, als veel ouders eens niet meer VVD zouden stemmen... :P
Kunnen we niet regelen dat kindjes van niet-VVD-stemmers gewoon naar school mogen? O-)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_191152269
Exode wat fijn dat B weer heeft gezwommen, bikkel.
Over een uitje, wij waren afgelopen zaterdag in CP de Eemhof om te zwemmen en de jongens vonden het geweldig! Vooral de glijbanen en wildwaterbaan (helemaal toen het ook nog donker werd buiten :o ). Hoewel ik zelf het zwembad een beetje vergane glorie vond hebben we dus wel een topdag gehad.

Qua staken is bij ons de BSO open en omdat wij de donderdag altijd al BSO afnemen mogen de kinderen gratis extra komen.
En wordt hier in de buurt ook een sportdag in de gymzaal georganiseerd door de buurtsportcoaches. Daar mag je voor 10 euro om 8.30 uur je kind brengen en om 15:00 uur weer ophalen als een soort van alternatieve schooldag. Ze gaan spelletjes, speurtochten en sport doen. Ik vond het best een tof idee voor iets oudere kinderen.
pi_191152512
Zwemles: Sjaak staat al een half jaar op de wachtlijst voor een kleine, prikkelarme zwemles op 30 minuten bij ons vandaan. Tot die tijd geef ik hem zelf af en toe wat les. Ik vermoed dat hij ergens rond de zomer kan beginnen.

Staking: wij zijn dan nog niet terug van onze reis maar donderdag en vrijdag zou echt heel onhandig zijn. Dan had oma 2 drukke dagen gehad met Sjaak :D

We zijn nog steeds op reis en hebben nog een week te gaan. Sjaak doet het nog steeds hartstikke goed, hij vindt het geweldig dat we iedere dag een ijsje eten en naar het strand gaan. Hij kan dit nog wel even volhouden. Wij zijn wel weer toe aan ons gewone leven en een gewoon huis. De camper is tof, maar mijn eigen bed zal heel lekker slapen na zoveel tijd.
pi_191152542
Lubach had er laatst wel een goed item over, dat sinds het verdwijnen van de kleuterkweekschool ook alle mannen zijn verdwenen. Haal de mannen terug en het is (grotendeels) opgelost.

Hier overigens geen problemen, ik ben toch al vrij donderdag en vrijdag. En we gaan ook niks doen, O is momenteel al moe genoeg van een schoolweek. Hooguit even bij opa en oma op bezoek.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
  woensdag 22 januari 2020 @ 23:30:20 #285
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_191152626
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 21:39 schreef Sisu het volgende:
Vitamine
Onze Ro wil opeens geen vitamines meer. Ik vind het wel belangrijk dat ze die inneemt.
Gummies, kauwtabletjes.. elk merk en elke soort heb ik wel uitgeprobeerd, maar ze vind ze zó vies. Zelf slik ik extra vit d in smakeloze witte pilletjes. Zou ik die ook aan haar kunnen geven? Gewoon simpel van Etos.
En waarom zijn die kindertabletjes zo duur joh? 18 tot 28 euro per pot.. oké. Laatst genoemde waren vegan en verantwoorde multi vitamine ampullen. Dat was al helemaal de hel, maar die kon ik makkelijk loskiepen in een beetje drinken :D
**sisu heeft dus 9 potten aangebroken vitamine pilletjes voor kinderen in huis :{
Staken of zwemles staat nog ver van me af, maar vitamines is van alle leeftijden natuurlijk. Ik geef mijn peuter al heel lang vitamine D in kleine kauwtabletten van Kruidvat of Etos. Gaat prima, hij vindt ze lekker en het feit dat ik dezelfde neem maakt het extra aantrekkelijk. Je hebt ze ook in een kinderpotje met wat kleurigs op het etiket, en zijn stukken goedkoper dan multivitamines.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_191155404
FF, goed dat je de mannen aanhaalt, dat tekort is er al best lang. 1 van de redenen waarom er zo weinig mannen kiezen voor het onderwijs is, jawel, het salaris.

Ik kan hier hele epistels schrijven over het onderwijs, maar daar wordt niemand blij van.

Als ouder zijnde vind ik het fijn dat het zo ver vooraf is aangekondigd en het een donderdag en vrijdag is, lang weekend!

Nikki, de Eemhof, jeugdherinneringen :D Ik zat met mijn ouders een camping ernaast en met een groepje klommen we altijd over de poortjes heen :@ Dat kan inmiddels niet meer.
Dagje zwemmen is ook leuk! Ik heb alleen geen auto ter beschikking of we moeten om 16:00 alweer aftaaien want Juul moet van KDV gehaald worden. (kan mijn schatje doen, maar het is niet echt fietsbaar)
pi_191157143
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2020 20:33 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Noor heeft volgende week woensdag ook nog eens studiedag (was al zo gepland), dus ze is drie dagen thuis. Nu wil het toeval dat ik voor volgende week vrij heb genomen, dus voor ons komt het prima uit. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel ouders best bagger is.

Wie heeft we trouwens ervaring met sprookjeswonderland in Enkhuizen? Dankzij Franny haar idee gaan Noor en ik af en toe samen weg en dan blijven we ergens een nachtje slapen. Ik heb haar beloofd dat voordat de baby komt we dat nog een keer samen gaan doen. Ik kwam dit tegen en het ziet we wel leuk uit :) Ook niet idioot ver rijden en fijne entreeprijzen.
Ik zie dat niemand heeft gereageerd hierop. Vond het zelf vorig jaar geweldig toen R 4 was. Goedkoop, prachtig park, leuke attracties voor kleintjes. Denk tot jaar of 6/7 wel leuk. Voelt als Efteling in het klein. Denk dat jouw dochter overal in mag qua lengte. Ook de heksenfilm. Die leek me het einde maar niet in geweest. Zou het doen, later is het niet meer zo leuk. Wel veel buiten. Je kan er ook een fijn armbandje kopen voor weinig waar je je nummer op kan zetten. Wel met reclame maar ideaal zacht rubberen bandje met drukknop.

Voor degene over kindervitamines: Consumentenbond raadt het af, vaak niet afgestemd op kids(ook al is het voor kids volgens potje) en te hoge concentraties voor kinderen erin zoals vit a. Ik zou er dus mee stoppen. Hoogstens vit d.
  donderdag 23 januari 2020 @ 12:04:02 #288
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_191157175
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 12:01 schreef Hilmo het volgende:

[..]

Ik zie dat niemand heeft gereageerd hierop. Vond het zelf vorig jaar geweldig toen R 4 was. Goedkoop, prachtig park, leuke attracties voor kleintjes. Denk tot jaar of 6/7 wel leuk. Voelt als Efteling in het klein. Denk dat jouw dochter overal in mag qua lengte. Ook de heksenfilm. Die leek me het einde maar niet in geweest. Zou het doen, later is het niet meer zo leuk. Wel veel buiten. Je kan er ook een fijn armbandje kopen voor weinig waar je je nummer op kan zetten. Wel met reclame maar ideaal zacht rubberen bandje met drukknop.

Voor degene over kindervitamines: Consumentenbond raadt het af, vaak niet afgestemd op kids(ook al is het voor kids volgens potje) en te hoge concentraties voor kinderen erin zoals vit a. Ik zou er dus mee stoppen. Hoogstens vit d.
Ik ben hier als 6-jarige geweest, en vond het supergaaf. Ik weet het nu zelfs nog, vooral de bootjes O+ Al is het misschien wat veranderd sindsdien... (of niet, dat heeft ook charme...)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_191157224
De lieveheersbeestjes bootjes? Ja waren er nog. Denk alles van vroeger. Was best oud maar leuk. De bootjes gaan traag en zag veel oudere kindjes klooien om harder te gaan. Ligt denk ik aan kind dus. de heksen attractie met soort 3d film ofzo was nieuw weet ik nog. Geloof dat er ook shows zijn? Sowieso met poppen waar je langs loopt. Ik wil ook weer eens heen.
  donderdag 23 januari 2020 @ 12:17:51 #290
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_191157313
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 12:08 schreef Hilmo het volgende:
De lieveheersbeestjes bootjes? Ja waren er nog. Denk alles van vroeger. Was best oud maar leuk. De bootjes gaan traag en zag veel oudere kindjes klooien om harder te gaan. Ligt denk ik aan kind dus. de heksen attractie met soort 3d film ofzo was nieuw weet ik nog. Geloof dat er ook shows zijn? Sowieso met poppen waar je langs loopt. Ik wil ook weer eens heen.
Jaaa de lieveheersbeestjesbootjes O+ O+
Ach, we waren laatst in Drievliet, dat ziet er ook allemaal uit alsof het er al 40 jaar staat, maar dat was echt geweldig :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_191157696
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 12:04 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Ik ben hier als 6-jarige geweest, en vond het supergaaf. Ik weet het nu zelfs nog, vooral de bootjes O+ Al is het misschien wat veranderd sindsdien... (of niet, dat heeft ook charme...)
Er zijn volgens mij wat extra sprookjes bij gekomen, maar verder was het 2 jaar geleden precies zoals ik het me van vroeger herinnerde O+
pi_191157958
Ah, tof dat er leuke reacties komen van jullie :) Ik vond het er al leuk uit zien, maar dat vond ik ook van de Valkenier in Valkenburg. En dat vond ik wel een beetje tegenvallen.

Even checken wanneer het seizoen weer begint en dan gaan we richting Enkhuizen! :)
pi_191215220
Leuk, Sunshine, en wat tof dat je zo een traditietje opbouwt met je dochter. Ik moet zeggen dat ik na die ene keer niet meer echt een overnachting heb gedaan met I, wel veel andere uitjes met z'n tweetjes. Een vast uitje eens in de zoveel tijd (meestal in vakanties) is het Mauritshuis. Dat vindt ze zo leuk. Ze hebben daar kinderrondleidingen met Maurits Muis en na afloop mogen ze dan ook zelf wat schilderen. Je zou denken dat steeds naar hetzelfde museum gaan met 17e eeuwse schilderijen saai is voor een kind, maar het is eigenlijk het tegenovergestelde. Omdat ze het goed kent en het vertrouwd is, vindt ze het juist zo leuk. Altijd op zoek naar het meisje met de Parel bijv. En elke keer WOW, wat mooi. O+ . Ik ben lang geleden een jaar museumdocent geweest daar dus ik kan ook veel vertellen en laten zien.

Maar, ze is dus jarig vandaag. *O* . Ze kreeg vanochtend op school een mooie Tinkerbell hoed van de juf, die goed past bij de cupcakes met Tinkerbell erop die ze uitdeelt. In het weekend hebben we het gevierd. Ze kreeg van opa en oma een dambord en won meteen een potje van opa (die een beetje vergeten was hoe het ook alweer ging). :D .

Zes jaar geleden kwam ik nu aan in het ziekenhuis waar ik in de drukke hal vlak na de draaideur op m'm hurken moest gaan zitten om een wee op te vangen. :') . I vindt dat zo'n goed verhaal dat ik dat steeds moet navertellen. :') .

De jarige Jet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_191216294
quote:
2s.gif Op maandag 27 januari 2020 10:52 schreef Franny_G het volgende:
Leuk, Sunshine, en wat tof dat je zo een traditietje opbouwt met je dochter. Ik moet zeggen dat ik na die ene keer niet meer echt een overnachting heb gedaan met I, wel veel andere uitjes met z'n tweetjes. Een vast uitje eens in de zoveel tijd (meestal in vakanties) is het Mauritshuis. Dat vindt ze zo leuk. Ze hebben daar kinderrondleidingen met Maurits Muis en na afloop mogen ze dan ook zelf wat schilderen. Je zou denken dat steeds naar hetzelfde museum gaan met 17e eeuwse schilderijen saai is voor een kind, maar het is eigenlijk het tegenovergestelde. Omdat ze het goed kent en het vertrouwd is, vindt ze het juist zo leuk. Altijd op zoek naar het meisje met de Parel bijv. En elke keer WOW, wat mooi. O+ . Ik ben lang geleden een jaar museumdocent geweest daar dus ik kan ook veel vertellen en laten zien.

Maar, ze is dus jarig vandaag. *O* . Ze kreeg vanochtend op school een mooie Tinkerbell hoed van de juf, die goed past bij de cupcakes met Tinkerbell erop die ze uitdeelt. In het weekend hebben we het gevierd. Ze kreeg van opa en oma een dambord en won meteen een potje van opa (die een beetje vergeten was hoe het ook alweer ging). :D .

Zes jaar geleden kwam ik nu aan in het ziekenhuis waar ik in de drukke hal vlak na de draaideur op m'm hurken moest gaan zitten om een wee op te vangen. :') . I vindt dat zo'n goed verhaal dat ik dat steeds moet navertellen. :') .

De jarige Jet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gefeliciteerd Franny!
pi_191216471
Franny, gefeliciteerd met I!
pi_191216776
Gefeliciteerd Franny! Wat een dame zeg. O+
pi_191217526
Gefeliciteerd Franny! Wat een mooi en open meisje is het toch.
  maandag 27 januari 2020 @ 14:01:56 #298
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_191217640
Gefeliciteerd!! 6 is echt al heel groot he :o
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_191218469
Gefeliciteerd Franny. O+
pi_191219835
Gefeliciteerd Franny met je mooie meisje! O+ *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_191219846
Ik gooi m ff dicht.
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')