quote:
Een heel dorp is in de bres gesprongen voor Jian Zhu, de eigenaar van het Chinees afhaalrestaurant Eastern Express. Hij zag zich gedwongen zijn toko in het Zuid-Hollandse dorp Woubrugge te sluiten omdat hij sinds februari 12.000 euro verlies draaide. Hij is gered dankzij een massale actie van zijn dorpsgenoten. Alle bewoners zijn plotseling Chinees gaan eten.
,,Het dorp wil dat ik blijf’’, vertelt Jian Zhu, die zijn afhaalrestaurant samen met zijn vader en echtgenote runt. ,,Mijn vrienden uit het dorp hebben me gered. Ze zeiden dat ik een website en een Facebookpagina moet hebben en dat het bezorgen van maaltijden tegenwoordig hot is. Ze hielpen me digitaal. Ik ga nu ook bezorgen. Zo moet ik verder kunnen’’, zegt hij.
Het begon anderhalve week geleden, toen Daniek de Groot loempia’s kwam halen. Jian Zhu vertelde hem dat het de laatste keer was, omdat hij de volgende zondag de deur zou sluiten. ,,Ik vond dat zo jammer. De maaltijden zijn er zo lekker en goed dat ik besloot via Facebook nog een laatste oproep aan de Woubruggenaren te doen om toch vooral Chinees te gaan eten. De oproep had succes. In een week tijd haalde hij een zodanige omzet dat hij door kon. Zelf ben ik een website voor hem gaan bouwen en Léon Hanswijk van Café De Jager houdt een Facebookpagina voor hem bij. Voor de promotie van de menu’s dragen Annemarie en Cees van Raad van de naastgelegen fietsenwinkel zorg,. We willen hem, zijn echtgenote en vader, als startende ondernemers zo graag helpen. Het zijn heel lieve mensen. Zijn vrouw beheerst de taal nog niet goed, maar ze lacht altijd’’ aldus Daniek.
Promotie
De Groot vertelt dat hij met de andere vrijwilligers een promotie-actie voorbereidt op de jaarlijkse Waterrecreatiedag in Woubrugge. ,,Het wordt een proef-actie. Iedereen mag voor een klein prijsje Chinees eten proeven.’’ Verder zijn er plannen voor een promotie-actie in het naastgelegen dorp Hoogmade. ,,Daar zit geen Chinees, ze moeten naar Leiderdorp voor een loempia’’, aldus De Groot.
Overigens zijn er meer problemen bij de horeca in Woubrugge. De eigenaren van Restaurant Disgenoten, Ciska en Michel Verhaar, stoppen er op 29 november mee. ,,Het restaurant is zo goed als verkocht. We hebben het nu tien jaar gerund en zijn – door een voortdurend tekort aan personeel - toe aan een nieuwe uitdaging en meer vrije tijd samen. We pakken een maandje rust en gaan dan verder kijken’’, aldus Ciska Verhaar.
Bron