quote:
Op dinsdag 10 november 2020 14:30 schreef SQ het volgende:Fair point, ik had dat anders kunnen brengen. Ik sta wel achter mijn persoonlijke mening overigens, maar goed, als blauwe had ik dat anders kunnen doen.

Het gaat mij puur om de overhaast generalisatie. Iemand aanspreken die duidelijk ongeïnformeerd is vind ik geen punt en gewoon terecht. Dus volgens mij kun je met een iets zorgvuldigere formulering nog steeds je mening overbrengen zonder overhaast te generaliseren.
In dit specifieke geval zullen zelfs de meest ignorante ouders uit praktijkervaring echt wel weten dat de veranderingen aan het Sinterklaasfeest in de regel geen onoverkomelijke problemen opleveren, dus tot zover is het onderscheid dat je maakt wel logisch en daardoor is mi op dat punt geen sprake van een overhaaste generalisatie.
Voor mijn wringt de schoen bij de post die ik quotte waarin je kinderlozen min of meer gelijkstelt aan ongeïnformeerde roeptoeters in het ene kamp versus de geïnformeerde ouders in het andere kamp. Terwijl je een geïnformeerde kinderloze die het standpunt deelt van 'kamp ouders' niet eens kan onderscheiden als het geen vaste poster in OUD is of anderzijds een user is waarvan je de privésituatie niet kent. Het gebrek aan nuance zet daardoor gelijk een nare toon.
Genoeg mensen die zelf (nog) geen kinderen hebben, maar niet wereldvreemd zijn op dat gebied (bijv. zelfs zelf werkzaam zijn in het basisonderwijs/de kinderopvang) of in ieder geval niet gaan lopen roeptoeteren als het ze aan kennis ontbreekt en snel excuusneefjes of nichtjes er aan de haren bij slepen. Alleen die mensen vallen in het topic niet op als kinderloos, omdat ze dus ofwel hun mond houden of geen overduidelijk ongeïnformeerd standpunt innemen. En die doe je met die overhaaste generalisatie tekort.
Terwijl jouw mening volgens mij wel degelijk specifiek betrekking heeft tot die ongeïnformeerde roeptoeters (die in dit specifieke geval inderdaad zeer waarschijnlijk zelf géén kinderen hebben, dat punt val ik niet over.
Ik wist niet of dat uit mijn vorige post wel bleek, vandaar dit epistel. 
) en
níet tot kinderlozen die zich alleen uitspreken als ze inderdaad voldoende geïnformeerd zijn, toch? dus vandaar mijn verzoek om dat net iets zorgvuldiger te verwoorden. Dan breng je nog steeds je persoonlijke mening over, maar vermijd je een overhaaste generalisatie van degenen die zich juist onthouden van dat ongeïnformeerde geroeptoeter.