quote:
Slagveld dreigt bij intocht Sinterklaas in Eindhoven
EINDHOVEN - De intocht van Sinterklaas in Eindhoven dreigt, net als vorig jaar, uit te lopen op een confrontatie tussen voor- en tegenstanders van zwarte piet.
Er zijn twee aanvragen gedaan voor demonstraties. Een van de anti-moslimorganisatie Pegida vóór zwarte piet en een van ‘Eindhoven kan het’, die is verbonden met de actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP).
De intocht is zaterdag 16 november. De gemeente Eindhoven is nu bezig met het opstellen van voorwaarden waar de demonstranten aan moeten voldoen. ,,Daar kunnen we nog niets over zeggen", zegt een woordvoerder van de gemeente.
Lastig parket
Leontine van Kollenburg, voorzitter van stichting Sint-Nicolaas, heeft gisteren uitvoerig overleg gehad met de gemeente over de intocht. Zij denkt dat maandag besluiten naar buiten kunnen komen die zijn gericht op het voorkomen van problemen. ,,Ik heb deze demonstranten niet in de hand, ik kan niet iedereen op één lijn krijgen. Ik zit nu in een heel lastig parket. Mijn focus is de komende twee weken gericht op een mooi feestje.”
‘Eindhoven kan het’ wil demonstreren op het 18 Septemberplein voor De Bijenkorf.Tijdens de intocht van vorig jaar stonden leden van KOZP langs de route voor de Catharinakerk. Voetbalsupporters van PSV begonnen onverwacht een tegenactie, waarbij zij schreeuwden en met voorwerpen gooiden. De politie moest de belaagde demonstranten onder bescherming weghalen.
Harde kern
Pegida, dat regelmatig in Eindhoven te vinden is voor anti-moslimdemonstraties, heeft bij de gemeente een aanvraag ingediend om actie te voeren vóór zwarte piet. Voorman Edwin Wagensveld zegt dat al meer dan tweehonderd leden van de harde kern PSV-supporters zich hebben aangemeld. Hij denkt dat dit aantal kan uitgroeien tot vijfhonderd man.
,,Wij willen op dezelfde plaats, aan dezelfde route en op dezelfde tijd demonstreren als Kick Out Zwarte Piet", zegt Wagensveld. ,,Wij komen niet om een kinderfeest te verstoren, maar om naast de mensen van KOZP te staan. Wij willen hun demonstratie voorkomen. Als zij niet komen, dan wij ook niet.”
Vuurwapens
Voor ‘Eindhoven kan het’, dat in het pietenprotest samen optrekt met KOZP, is de aangekondigde actie van Pegida geen reden om hun demonstratie af te blazen, zegt woordvoerder Stokely Dichtman. ,,Wij willen ons recht op vrijheid van meningsuiting verdedigen. Wij eisen dat de politie ons voor honderd procent beschermt.” Dichtman zegt dat er op de sociale media al veel bedreigingen worden geuit. ,,Er zijn foto's verschenen van mensen met vuurwapens, anderen willen dat we doodgeslagen worden.”
De dreigende escalatie is voor de groep ‘Eindhoven handhaaft zwarte piet’ wel reden om weg te blijven van de intocht. ,,We gaan geen slagveld aanrichten op een kinderfeestje", zegt oprichter John van de Vorst.
Roetveeg-pieten
KOZP blijft dit jaar weg uit gemeenten waar roetveeg-pieten opdraven, zoals bij de landelijke tv-intocht in Apeldoorn. Maar er zijn wel protesten aangekondigd in onder meer Eindhoven en Den Bosch waar nog wel zwarte of bruine pieten meelopen.
https://www.ed.nl/eindhov(...)gn=socialsharing_web
Femke fronst daar wat bij.quote:Op zondag 3 november 2019 00:06 schreef BoonDockSaint het volgende:
Straks kunnen we gelukkig allemaal meedoen met het gebrul uit de Moskeen
Zou je denken, maar ik las toch echt dat ons Femke not amused is.quote:Op zondag 3 november 2019 00:16 schreef Geerd het volgende:
[..]
Wou net zeggen die krijgt daar juist een natte sloot van![]()
![]()
![]()
![]()
Neuh, Pegida en PSV hooligans.quote:Op zondag 3 november 2019 00:20 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Krijgen we nu blokeerbrabanders?
Ik heb mijn mening gegeven in dit topic en kan je verzekeren dat ik geen van beide benquote:
Not amused voor de bühne. In de praktijk gaat ze gewoon praten over het geluidsvolume, meer niet.quote:Op zondag 3 november 2019 00:21 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Zou je denken, maar ik las toch echt dat ons Femke not amused is.
Het is een publieke afkeuring, soort van en daar ben ik al blij mee. Kan een beginnetje zijn van....quote:Op zondag 3 november 2019 00:40 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Not amused voor de bühne. In de praktijk gaat ze gewoon praten over het geluidsvolume, meer niet.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?quote:Op zondag 3 november 2019 00:06 schreef BoonDockSaint het volgende:
Straks kunnen we gelukkig allemaal meedoen met het gebrul uit de Moskeen
Dit idd; daar wil je met je kinderen toch niet tussen staan..quote:Op zaterdag 2 november 2019 23:29 schreef Nikonlover het volgende:
Hopelijk worden alle demonstraties verboden. Triest dit.
Dat deden ze voorgaande jaren ook al. Samen met de NVU.quote:Op zondag 3 november 2019 02:58 schreef Hathor het volgende:
Pegida kaapt nu het sinterklaasfeest voor haar eigen agenda, om te janken.
Zwarte Piet symboliseert een moslim (Moor) die is overwonnen door de blanke christen (Bisschop NIcolaas). Door dit beeld verboden te maken gaan moslims streven naar dominantie over blanken.quote:Op zondag 3 november 2019 04:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?
Op zich mee eens. Maar dit zou niet moeten zijn OMDAT er door tegendemonstranten met geweld wordt gedreigd.quote:Op zondag 3 november 2019 11:49 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Gewoon KOZP weigeren en laten demonstreren een dag eerder of later, probleem opgelost.
Ik weet gelukkig wel welke zijde de me dan kiest. Hop, oprotten met die kneusjes die alles maar naar hun hand willen zetten. Het is Ons land, oprotten!quote:Op zondag 3 november 2019 12:17 schreef Twiitch het volgende:
Zet ze allemaal ergens op een veld buiten het centrum met een cordon ME'ers eromheen aub.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij vieren wij al tientallen jaren het sinterklaasfeest zonder incidenten? Het is begonnen toen die anti kliek op kwam zetten, en die anti kliek was de kliek die begon met doodsbedreigingen, geweldsdreiging waaronder tegen kinderen en ook het openlijke provoceren. Dus kap met provoceren om die anti's tussen kinderen te zetten om hun haat te ventileren, dan hoeven anderen daar ook niet op te reageren.quote:Op zondag 3 november 2019 12:15 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Op zich mee eens. Maar dit zou niet moeten zijn OMDAT er door tegendemonstranten met geweld wordt gedreigd.
Ja, met die denkwijze is elke vorm van protest en demonstratie chantage.quote:Op zondag 3 november 2019 12:25 schreef luxerobots het volgende:
KOZP protesteert niet als gemeenten Zwarte Piet veranderen naar een roetveegpiet.
Dat is dus gewoon chantage. Gemeenten willen geen trammelant, maar die was er sowieso nooit. Die ontstaat alleen als KOZP langskomt.
Met het grote verschil ten opzichte van een normale demonstratie, dat ze bij een feestje tussen de kinderen demonstreren.quote:Op zondag 3 november 2019 12:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, met die denkwijze is elke vorm van protest en demonstratie chantage.
Nee, dat was toch echt de pro-kliek in de jaren 60.quote:Op zondag 3 november 2019 12:21 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij vieren wij al tientallen jaren het sinterklaasfeest zonder incidenten? Het is begonnen toen die anti kliek op kwam zetten, en die anti kliek was de kliek die begon met doodsbedreigingen, geweldsdreiging waaronder tegen kinderen en ook het openlijke provoceren.
KOZP heeft meermaals aangegeven pas tevreden te zijn en op te houden zodra het hele Sinterklaas feest is afgeschaft, Sinterklaas is volgens hun ook een racistische slavendrijver. Gezien het feest nooit never niet zal worden afgeschaft is het beter om KOZP niet tijdens intochten te laten demonstreren maar ervoor of erna. Het is zo simpel, voorkomt zoveel gezeik en problemen, ik vraag mij toch af waarom de politiek keer op keer KOZP toestemming geeft om te protesteren tussen de mensen die gewoon een leuk feest willen beleven.quote:Op zondag 3 november 2019 12:42 schreef Enchanter het volgende:
Gewoon zowel roetveegpieten als zwarte pieten mee laten lopen , dan zijn beide partijen tevreden
O nee , dat accepteert KOZP niet , want blackface , slavernij , racisme en zo :’)
Daarom gewoon beide groepen uit elkaar houden, KOZP kan voor de intocht of na de intocht protesteren, probleem opgelost. Het is echt niet zo moeilijk.quote:Op zondag 3 november 2019 12:48 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Nee, dat was toch echt de pro-kliek in de jaren 60.
De anti-kliek is vervolgens wel een stuk verder gegaan met in 2000 zelfs dreiging met aanslagen. Als schijnen de pro-pieten dat bij Dokkum ook te hebben gedaan.
Het is dus een gezellig zooitje geworden.
Terechte vraag.quote:Op zondag 3 november 2019 04:27 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?
Opmerkelijk dat dat bij andere Pegida-acties niet het geval was.quote:Op zaterdag 2 november 2019 23:29 schreef Nikonlover het volgende:
Voorman Edwin Wagensveld zegt dat al meer dan tweehonderd leden van de harde kern PSV-supporters zich hebben aangemeld
Hoezo ? Dankzij moslims telt PSV nog een beetje mee. Daar tegen protesteren zou dus nogal dom zijn.quote:Op zondag 3 november 2019 12:53 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat dat bij andere Pegida-acties niet het geval was.
Dit. De burgemeester kan vergunning geven voor een demonstratie op een ander tijdstip. Maar ze zullen wel weer zwichten voor de dictatuur van de gekleurden minderheid.quote:Op zondag 3 november 2019 12:48 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
ik vraag mij toch af waarom de politiek keer op keer KOZP toestemming geeft om te protesteren tussen de mensen die gewoon een leuk feest willen beleven.
Ihattaren, ok ... en verder?quote:Op zondag 3 november 2019 13:13 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Hoezo ? Dankzij moslims telt PSV nog een beetje mee.
Ik heb het idee dat ze het doen om te provoceren, zodat ze weer met het vingertje kunnen wijzen "kijk die racistische Nederlanders". Het is immers geen probleem voor dezelfde burgemeester in Eindhoven om Pegida wel te verbieden te protesteren bij een moskee om provocaties tegen te gaan, die moeten dan op een veldje ergens ver weg van een moskee gaan staan.quote:Op zondag 3 november 2019 13:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit. De burgemeester kan vergunning geven voor een demonstratie op een ander tijdstip. Maar ze zullen wel weer zwichten voor de dictatuur van de gekleurden minderheid.
Absoluut meer. Top amusement altijd aan het einde van het jaar.quote:Op zondag 3 november 2019 14:42 schreef matigeuser het volgende:
Willen jullie meer of minder zwarte piet zeikerds?
Jamaar, dit gezeik is traditiequote:Op zondag 3 november 2019 16:06 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Absoluut meer. Top amusement altijd aan het einde van het jaar.
Altijd dezelfde mensen die dezelfde argumenten uitwisselen, boos worden en dan zo hun vrije tijd doorbrengen. En ze weten: we gaan er toch nooit uitkomen.
Terwijl ze ook gewoon leuke dingen kunnen doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |