Ik heb daar zo'n hekel aanquote:Op woensdag 18 december 2019 15:16 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wow, dat klinkt goed! Wij hebben een van de Action, die blaast nog geen veertje weg. Misschien een maandagmorgenmodel, maar ik heb er niks aan... mijn man zou een op benzine halen, maar stond toch te twijfelen in de winkel. Heb het maar weer ouderwets mee de hand gedaan 🙄.
Ik woon precies tussen Utrecht, Rotterdam en Breda.quote:Op donderdag 19 december 2019 11:59 schreef Puala het volgende:
Leilinde kan je ook kant en klaar kopen. Weet niet waar je woont, maar ik zou wel wat adressen weten waar je hem rechtstreeks bij de kweker kan kopen. En dan heb je dit hele pakket niet nodigEn die zitten dan vaak ook al eventjes vast aan zo'n rek en dat is veel mooier
![]()
En dan koop je twee boompjes via bol.comquote:Op donderdag 19 december 2019 12:51 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Ik woon precies tussen Utrecht, Rotterdam en Breda.
Maar voor zoiets wil ik best even een stukje rijden als het moet.
Maar als je dus een kant en klaar boom koopt (bij een Ranzijn of weet ik veel waar) dan heb je geen palen nodig?
Ik zie ook wel redelijk wat advertenties en sites waar de bomen rond de 50-60 zijn, dat lijkt mij zo goedkoop voor een mooie boom.
Ik had toen een lidl kasjequote:Op woensdag 18 december 2019 19:10 schreef Burdie het volgende:
Ik wil daarvoor een bewateringssysteem gebruiken met beregeningscomputer, daar hebben we afgelopen zomer ook dankbaar gebruik van gemaakt.
Had je een echt kas(je) of een soort stellage?
Maar het zijn toch gewoon volwaardige bomen? of heb ik er nu echt helemaal geen verstand van en begrijp ik het verkeerdquote:Op donderdag 19 december 2019 16:16 schreef AnneX het volgende:
[..]
En dan koop je twee boompjes via bol.com
Ik zou die boom eerst willen zien voordat ik m zou kopen. Op internet moet je maar afwachten wat je krijgt voor je geld. Goedkoop is in de regel wel duurkoop denk ik dan.quote:Op donderdag 19 december 2019 21:15 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Maar het zijn toch gewoon volwaardige bomen? of heb ik er nu echt helemaal geen verstand van en begrijp ik het verkeerd![]()
Het komt gewoon via een ander bedrijf en niet van bol zelf.
Maar ik dacht ook oprecht dat je het sowieso in het begin moest planten met stokken, band en weet ik het![]()
Ik ga maar eens beter inlezen.
Hier staan ze in de achtertuin om een (lelijke) naastgelegen berging aan het zicht te onttrekken. Ze stonden er al toen we het huis kochten.quote:Op vrijdag 20 december 2019 00:59 schreef AnneX het volgende:
Eerder was er eens een discussie in het topic over leilinden.
Vroegûh hadden die een functie als zonweerder zoals ik die bij boerderijen in de polder nog zie.
Nu staan de leilinden te hooi en te gras bij nieuwbouwhuizen op vreemde plekken als sierboom. Hier in het dorp zelfs om een hoek van 90 o![]()
De buren hebben +/- 15 jaar geleden al forse neergezet, op het zuiden, 4 stuks.
Buurman is toch wel een weekendje bezig in de herfst om de bomen te leiden, te zagen en te knippen en naar de vaalt te slepen.
Ik wil geen bankjes meer in de tuinquote:Op zaterdag 21 december 2019 18:07 schreef AnneX het volgende:
Paste die niet in de auto? Leuk bankje.
Hee!quote:Op zaterdag 21 december 2019 18:07 schreef AnneX het volgende:
Paste die niet in de auto? Leuk bankje.
De mijne maakt net weer blaadjes aan, ze staat nu lekker warm binnen maar zo goed als kaal dus...quote:Op zaterdag 21 december 2019 23:22 schreef liesje1979 het volgende:
Ik snap echt helemaal niets meer van de natuur. Mijn Brugmansia bloeit echt heftiger dan op welk tijdstip eerder dit jaar. Het is eind december.De takken kunnen de hoeveelheid bloemen amper aan.
Nou, dit! Maar het is dan ook 6 graden warmer dan de gemiddelde temperatuur in december.quote:Op zondag 22 december 2019 00:24 schreef Blues het volgende:
De natuur snapt ook niks meer van zichzelf. Ik zie her en der ook dingen uitlopen die volgens mij pas over een maand of 2 dat moeten doen
quote:Op zaterdag 28 december 2019 16:09 schreef liesje1979 het volgende:
Brugmansia wat doe je?!![]()
[ afbeelding ]
Hahaha fantastisch!quote:Op zaterdag 28 december 2019 16:09 schreef liesje1979 het volgende:
Brugmansia wat doe je?!![]()
[ afbeelding ]
Duur. Zoals Puala aangaf ben je bij een kweker goedkoper uit.quote:Op donderdag 19 december 2019 10:22 schreef SacreCoeur het volgende:
Wij willen aankomend jaar 2 leibomen planten in de voortuin.
Wie heeft ook leibomen en is dat een beetje te doen zelf? ik zie vanalles over palen en banden.
Ik denk dat we voor een leilinde gaan, vind ik het mooist.
Zag bij bol.com een leilinde pakket voor 280,-.
Is dat een reële prijs of erg goedkoop?
[ afbeelding ]
Vergeet geen gaatjes in de bodem te maken.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:40 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik was op zoek naar donkere rechthoekige plantenbakken om bamboe in te zetten. Die dingen zijn duur!!!
Kom ik toevallig bij de karwei, hebben ze daar rechthoekige speciekuipen voor nog geen tientje per stuk... Ik denk dat ik die maar aanschaf. Kan altijd nog duurdere aanschaffen als het goed voldoet!
Niet in de bodem, maar iets hoger in de zijkanten. Anders loopt al het water er meteen weer uit. 😋quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:59 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Vergeet geen gaatjes in de bodem te maken.
Oh ik prik ze altijd gewoon in de bodemquote:Op dinsdag 28 januari 2020 15:06 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Niet in de bodem, maar iets hoger in de zijkanten. Anders loopt al het water er meteen weer uit. 😋
Wat een goeie oplossing👍🏼quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:40 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik was op zoek naar donkere rechthoekige plantenbakken om bamboe in te zetten. Die dingen zijn duur!!!
Kom ik toevallig bij de karwei, hebben ze daar rechthoekige speciekuipen voor nog geen tientje per stuk... Ik denk dat ik die maar aanschaf. Kan altijd nog duurdere aanschaffen als het goed voldoet!
Wat heb je anders gedaan, dan voorgaande jaren?quote:Op donderdag 30 januari 2020 11:36 schreef Blues het volgende:
Mijn gras lijkt wel gesitueerd in het groene Ierland![]()
![]()
Krijg gewoon zin om te maaien
Vooral meer geharkt! Na het maaien, als ik weer een hoop troep van de boom zag liggen, blaadjes steeds wegharken, vooral om het bij te houden want als die bruine kegels van die boom beginnen te vallen en het heeft geregend wegen die megaveel en als je dat laat oplopen is het heel zwaar om te harken/vegen.quote:Op donderdag 30 januari 2020 11:39 schreef AnneX het volgende:
Wat heb je anders gedaan, dan voorgaande jaren?
Heb je iets anders gedaan?
#
Die stoeltjes kunnen wel een likje (blauwe) verf gebruikenquote:Op donderdag 30 januari 2020 12:02 schreef Blues het volgende:
[..]
Vooral meer geharkt! Na het maaien, als ik weer een hoop troep van de boom zag liggen, blaadjes steeds wegharken, vooral om het bij te houden want als die bruine kegels van die boom beginnen te vallen en het heeft geregend wegen die megaveel en als je dat laat oplopen is het heel zwaar om te harken/vegen.
Dus heb het beter/vaker bijgehouden door te harken!
Dus meer lucht denk ik in de mat.
Fotootje vanuit de tuinkamer:
[ afbeelding ]
Ik ga zo alvast beginnen aan t mos wegschrapen daar links op t paadje, elke x een stukkie![]()
quote:Op donderdag 30 januari 2020 19:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Die stoeltjes kunnen wel een likje (blauwe) verf gebruiken.
Ja, ik dacht ook blauw. Zie de stoelen voor het eerst.quote:Op donderdag 30 januari 2020 20:18 schreef Blues het volgende:
[..]Nope
Die stoelen zijn kapot en half vergaan maar stutten die schutting die bijna in elkaar stort.
Geen ervaring mee maar gras zaaien is easypeasy!quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met het zelf zaaien van siergras? Ik heb over een maand of 2 zo'n 300 planten nodig. Planten kopen is met zo'n aantal best prijzig dus ik wil zelf proberen te zaaien. Ik kan in elk geval geen betaalbare kweker vinden op maxibaal een uur rijden van West Brabant.
Ik mag ook het pampasgras van een vriendin splitsen dus dat zijn dan weer een paar planten minder die ik zelf hoef te zaaien. Ik overweeg ook om een oproepje op Facebook te doen met de vraag of ik bij mensen het gras mag komen splitsen, dat is ten slotte ook goed voor hun planten
In regio Zundert zitten heel veel kwekers. Ik weet niet of dit alleen boomkwekers zijn of ook andersoortig.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Heeft hier iemand ervaring met het zelf zaaien van siergras? Ik heb over een maand of 2 zo'n 300 planten nodig. Planten kopen is met zo'n aantal best prijzig dus ik wil zelf proberen te zaaien. Ik kan in elk geval geen betaalbare kweker vinden op maxibaal een uur rijden van West Brabant.
Ik mag ook het pampasgras van een vriendin splitsen dus dat zijn dan weer een paar planten minder die ik zelf hoef te zaaien. Ik overweeg ook om een oproepje op Facebook te doen met de vraag of ik bij mensen het gras mag komen splitsen, dat is ten slotte ook goed voor hun planten
Daar ga ik sowieso zaden kopen. Zo heel veel planten hebben ze niet staan, ik heb er de laatste keer geen grassen gezien ook volgens mij.quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:40 schreef Radegast het volgende:
Vreeken in Dordrecht? Die hebben vast allerlei soorten siergras.
Ik heb me nog niet heel goed ingelezen maar ik kwam her en der tegen dat het moet kiemen bij temperatuur X en als het na Y weken nog niet is opgekomen dat het dan in de koelkast moet ofzo. Ik heb geen koelcel tot mijn beschikkingquote:Op donderdag 13 februari 2020 16:40 schreef Seven. het volgende:
[..]
Geen ervaring mee maar gras zaaien is easypeasy!
Directplant heeft best wat soorten voor rond of onder de ¤ 1,50quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:46 schreef SV-tje het volgende:
[..]
In regio Zundert zitten heel veel kwekers. Ik weet niet of dit alleen boomkwekers zijn of ook andersoortig.
Wij hebben in het verleden heel tevreden planten besteld bij Directplant.nl
Ik weet het. Ik ga er zelf heen, dan is het allemaal prima. Het is ook een ontzettend leuke winkel dus een bezoek meer dan waard.quote:Op donderdag 13 februari 2020 17:23 schreef Elleska het volgende:
Bij vreeken wel even opletten dat het seizoen alweer is begonnen en bij drukte holt de service helaas achteruit
Het is echt bizar hoeveel negatieve reacties ik op diverse fora en Facebookgroepen tegenkom. Ik vind het wel sneu, het is zo'n sympathiek bedrijf.quote:Op donderdag 13 februari 2020 18:59 schreef Elleska het volgende:
zeker een leuke winkel
Het is ook erg jammer dat ze met de webshop bijna ten onder gaan aan hun eigen succes.
quote:Op donderdag 13 februari 2020 16:28 schreef Lucky_Strike het volgende:
Tja, eerlijk gezegd snap ik wel waar dat vandaan komt. Als een bedrijf de hoeveelheid orders niet aan kan en daarom geen tijd meer heeft voor communicatie met de klanten dan gaat er veel mis. Ik ken geen enkel bedrijf die jaren achter elkaar telefoon en mail negeert omdat ze de drukte niet aan kunnen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 19:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het is echt bizar hoeveel negatieve reacties ik op diverse fora en Facebookgroepen tegenkom. Ik vind het wel sneu, het is zo'n sympathiek bedrijf.
Ik snap het ook hoor. Bizar dat ze dat zo doen.quote:Op donderdag 13 februari 2020 21:48 schreef Elleska het volgende:
[..]
Tja, eerlijk gezegd snap ik wel waar dat vandaan komt. Als een bedrijf de hoeveelheid orders niet aan kan en daarom geen tijd meer heeft voor communicatie met de klanten dan gaat er veel mis. Ik ken geen enkel bedrijf die jaren achter elkaar telefoon en mail negeert omdat ze de drukte niet aan kunnen.
Het meest vervelende vind ik eerlijk gezegd de hoge verzendkosten en de onverwachte naleveringen waarvoor telkens opnieuw verzendkosten worden gerekend.
Gewoon langs gaan of buiten het seizoen bestellen dan is er niets aan de hand.
Wauw, wat brutaalquote:Op donderdag 13 februari 2020 22:30 schreef Elleska het volgende:
Ja elke keer opnieuw. ¤4,90 voor een envelop en 9,90 voor een standaard pakketje. Verzenden is niet goedkoop maar dit is echt belachelijk duur.
Het staat opzich allemaal duidelijk in de voorwaarden. Alleen doen ze daar alsof je dat altijd vooraf weet maar doordat het voorraadbeheer niet klopt is dat niet het geval.
Dat heb ik maar ik vermoed dat die ook alles op automatisch hebben staan en ik heb ergens (vraag mij niet meer waarquote:Op dinsdag 18 februari 2020 14:31 schreef Blues het volgende:
Maak even een account aan bij mijntuin.org en zet al je planten die je hebt er in. Elke keer krijg je een mailtje wat je wanneer wat kunt doen
Ja dat doe ik ook.. en er moest van de tuinorgie ook gesnoeid worden in de sering, maar dat heb ik vorig jaar rigoreus gedaan.. die mag weer ff wat voller worden nu.quote:Op dinsdag 18 februari 2020 15:18 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb de dode stengels uit de vaste planten al een beetje weggeknipt. En paadjes geveegd en geharkt op het gras.
Siergrassen moet je nu met rust laten, als je nu snoeit en er komt nog een vorstperiode, dan heeft 'ie geen winterjasje meer aan -> kapot. Maandje wachten nog..quote:Op dinsdag 18 februari 2020 14:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Moet er al gesnoeid worden of beter nog even wachten? Het is zo warm.
En hoe zit dat met pampa gras enzo. Kort je dat ook snoeien?
Oké dankjewelquote:Op dinsdag 18 februari 2020 16:04 schreef Radegast het volgende:
[..]
Siergrassen moet je nu met rust laten, als je nu snoeit en er komt nog een vorstperiode, dan heeft 'ie geen winterjasje meer aan -> kapot. Maandje wachten nog..
Ik heb net de heggenschaar eroverheen gehaaldquote:Op dinsdag 18 februari 2020 16:04 schreef Radegast het volgende:
[..]
Siergrassen moet je nu met rust laten, als je nu snoeit en er komt nog een vorstperiode, dan heeft 'ie geen winterjasje meer aan -> kapot. Maandje wachten nog..
Jahoor geen probleem.quote:Op woensdag 19 februari 2020 16:40 schreef Angelfrouk het volgende:
Mijn vlinderstruiken lopen uit op de oude takken. Kan ik ze nu al snoeien?
die Zijn volgens mij best wel gevoelig voor invriezen. Ik zou ingeven wachten.quote:Op woensdag 19 februari 2020 16:40 schreef Angelfrouk het volgende:
Mijn vlinderstruiken lopen uit op de oude takken. Kan ik ze nu al snoeien?
quote:
Hier was ik dus ook bang voor. Normaal staat overal in maart of zo. Maar omdat ie nu al uitloopt...quote:Op woensdag 19 februari 2020 16:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
die Zijn volgens mij best wel gevoelig voor invriezen. Ik zou ingeven wachten.
Edit - Ah hierboven een ander antwoordnou ja ik kwam dat tegen na een rondje googelen gisteren iig.
Ik zit in het noorden, ongeveer 15 kilometer hemelsbreed van de waddenkust.quote:Op woensdag 19 februari 2020 19:16 schreef kaasplankje het volgende:
Oh nou misschien als je in het Oosten of Noorden woont nog beter even wachten. Ik woon vlak aan de kust dus hier gaat het toch niet meer vriezen.
Ja misschien een graadje nachtvorst maar dat zal wel loslopen.
(ik heb alleen ervaring met vlijtig liesje)quote:Op woensdag 26 februari 2020 12:25 schreef athlonkmf het volgende:
Kan iemand nog eens uitleggen hoe het zit met de symbolen?
III-V betekent dat zaaien in de 3e-5e maand?
20c bij een symbooltje met schepje: pas zaaien bij 20c? (lijkt me beetje hoog?)
Maagdenpalm staat hier ook volop in bloei. Zo leuk.quote:Op vrijdag 28 februari 2020 11:27 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik heb zojuist de hortensia's, de vlinderstruiken en de doornloze bramen gesnoeid. Ik zag dat de maagdenpalm al bloeit en de Spaanse margrieten van vorig jaar staan in knop.
Compost kan veel corrigeren.quote:Op woensdag 26 februari 2020 13:38 schreef ToT het volgende:
Ah fijn, ik krijg net te horen dat alle tuinen hier gevuld zijn met afgegraven en gefilterde troep waar bijna niks op wil groeien. Gazonnetjes zijn hier moeilijk in leven te houden. 1 persoon hier schijnt elke 3 jaar nieuwe grasmatten te laten leggen!
Ik heb hier de grond wel gemengd met compost van de vuilstort wat je gratis mee kon nemen (veel zaadjes van onkruid er in, dus hopelijk is het hier nu minder slecht als bij de rest.
Staat het beschut?quote:Op vrijdag 28 februari 2020 11:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Maagdenpalm staat hier ook volop in bloei. Zo leuk.
Nu al maaien, enthousiastquote:Op dinsdag 25 februari 2020 17:39 schreef ToT het volgende:
Gras gemaaid, en ik moet zeggen: mijn gazonnetje ziet er absoluut perfect uit!Mooi vol en dicht begroeid, en een mooie kleur!
Nou ja.....een stuk van 20 bij 40 cm of zo. De rest is meer hier en daar een spriet op zwarte grond, en veel dood geel spul er tussen!Heeft verder ook een heel andere kleur als dat mooie stukje. (Andere soort, lijkt me zo.)
Ik hoop dat dat mooie gras zich snel flink gaar verspreiden tussen die troep door.
Ja het begon mijn oksels een beetje te kriebelen, dus ik vond het er wel weer ff tijd voor.quote:Op zondag 1 maart 2020 16:27 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Nu al maaien, enthousiast
Hier ga ik over 2-3 weekjes verticuteren en opnieuw inzaaien en mesten.
Ja beschut en op het zuiden. Voor bloeien ze ook niet.quote:Op zondag 1 maart 2020 16:22 schreef AnneX het volgende:
[..]
Staat het beschut?
Maagdenpalm heb ik in al die jaren misschien een/twee x een bloemetje gezien.
En als bodembedekker vind ik het een teleurstelling.
Bij ons ook beschut, maar ik zag net op meerdere plaatsen hier in de buurt dat het ook bloeit, en die staan bepaald niet beschut. Schijnt hier in het noorden dus niet veel uit te maken voor het bloeien.quote:Op zondag 1 maart 2020 16:22 schreef AnneX het volgende:
[..]
Staat het beschut?
Is een schaduwliefhebber. Hier doen ze het heel goed dit jaar.quote:Op zondag 1 maart 2020 16:22 schreef AnneX het volgende:
[..]
Staat het beschut?
Maagdenpalm groeit goed in de schaduw, maar bloeit het best in de zon. In mijn tuin zijn de minst beschutte planten degenen met de meeste zon en daarmee de meeste bloemen.quote:Op zondag 1 maart 2020 20:57 schreef Seven. het volgende:
[..]
Is een schaduwliefhebber. Hier doen ze het heel goed dit jaar.
Halfschaduw en schaduw met veel licht werkt ook.quote:Op zondag 1 maart 2020 20:28 schreef qajariaq het volgende:
Bij mij bloeit de maagdenpalm al een paar weken en hij groeit ook mooi uit. Staat aan de westkant van het huis met ook nog een muur aan de zuidkant. Krijgt dus hooguit aan het eind van de middag wat zon. Voor dat plekje is het de ultieme bodembedekker voor mij.
Gaat waarschijnlijk goed in deze warme winter, maar ik knip de oude bloemen er pas uit als het riico op vorst echt weg is ivm invriezenquote:
Dit, maar het hangt er ook vanaf hoe lang het vriest. Nu vaak hooguit een uurtje net voor zonsopkomst en dat heeft niet zo heel veel invloed als een hele nacht vorst.quote:Op maandag 2 maart 2020 23:49 schreef Blues het volgende:
Het gaat hier niet meer vriezen hoor, te dicht bij de kust.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |