![4253f]()
1. Dit wisten we al natuurlijk.
![0014b]()
2. Alto de Amerongse Berg

![c70a5]()
3. Dit zullen we dan maar zien als een ode aan grote Nederlandse renners uit het verleden, ofzo. Van Est, Wagtmans, enzo, je kent het wel.
-
![9172e]()
4. Karabieta en dan Arrate is niet heel slecht, al blijft Arrate wel heel erg gaap. Zit ook weer in de Itzulia, zien we volgend jaar dus twee keer. Hoewel je op basis van deze summiere informatie nog steeds niet weet welke kant ze doen. Denk wel Matsaria, maar goed. In ieder geval een betere rit dan die van 2012, toen zat er voor Arrate niets. Nu dus in ieder geval Karabieta, het is alleen jammer dat Karakate is geschrapt. Was wel een gerucht, maar komt er dus niet van.
![ba121]()
5. Inderdaad Urbasa, inderdaad San Miguel de Aralar en finish in Lekunberri. Soms kloppen geruchten, jawel. Prima rit, eigenlijk wel. Zeker als je bedenkt dat het de eerste week is hebben we hier weinig over te klagen.
![ec18e]()
6. Dit gaat iets minder spektakel opleveren. Zal wel een rit voor de vluchters zijn. We gaan vooral naar Laguna Negra voor de mooie plaatjes. Laguna Negra de Vinuesa, blijkbaar. Dacht dat het overal Urbion werd genoemd, maar Unipublicgoden gaan vaak voor een andere invalshoek.
![71964]()
7. Ritje voor de sprinters, dat viel te verwachten. Inderdaad start in het voormalige Keltische dorpje Numancia, puntje voor Marca.
![b921f]()
8. Van Huesca naar Sabiñanigo, dat is dan weer een punt voor AS. Verder een tegenvallende rit, zoals ik al had voorspeld. Heuvelritje voor de vluchters, komt aardig in de buurt. Iedereen zal zich sparen voor de laatste rit van de week.
![eb1f7]()
9. Biescas, weer een punt voor AS. Verder geen verrassingen, precies het meest voorspelbare parcours dat men kon uitstippelen. Portalet, Aubisque, Tourmalet. Op papier natuurlijk leuk, in de praktijk geloof ik het wel met die hele Tourmalet. Alsnog een hele belangrijke rit, waar een hoop duidelijk gaat worden.
-
![d6645]()
10. Op de officiële site van de Vuelta staat nu Victoria i.p.v. Victoria (lol). Verder kicken hoor, weer een rit in het altijd fantastische Baskenland. Wel een weinig betekenisvolle rit, vrees ik. Werk voor de vluchters, zou ik zeggen. Ach, in ieder geval mooie plaatjes. Puerto de Orduña is niet heel zwaar, ziet er wel mooi uit.
![1c760]()
11. Moncalvillo wordt genot, stevige klim. En in ieder geval geen unipuerto, het is iets.
![5ecab]()
12. Ja, da's niks he. Hopen dat het waait, misschien?
![77e21]()
13. Toch van Castro Urdiales naar Suances, het worden lange verplaatsingen voor de renners. Hele dag langs de kust, het zal ondanks het vlakke profiel toch redelijk veel op en af gaan. Aan het eind blijkbaar een klimmetje van twee kilometer aan 5%, leuk voor de puncheurs.
![a6160]()
14. Villaviciosa klopte dus ook, opnieuw een lange verplaatsing. Verder klopte het plaatje van de Asturische televisie bijna helemaal, ze hebben alleen Colladona over het hoofd gezien. Campa, Colladona, Cobertoria, San Lorenzo en dan La Farrapona. Stevige, serieuze rit. Enige probleem: rit 15.
![a5120]()
15. Gelukkig was de Asturische televisie hier helemaal abuis. Wel wat meer dan twee beklimmingen onderweg, zoals te zien valt. En inderdaad een start in Pola de Laviana, AS wint het dus dik van Marca. Amai, streep door de rekening. Enfin, toch Cordal voor Angliru, zoals altijd. Mozqueta erbij is ook prima, het grote probleem blijft toch echt de volgorde. Doe Angliru voor La Farrapona en je hebt twee dagen genot. Nu is er toch wel een grote kans dat renners zich gaan verstoppen onderweg naar La Farrapona. Op zich ben ik het hier verder wel eens met de afstanden. Eerst een - relatief - lange bergrit en daarna een korte, zo hoort het. Alleen had die lange dan 200 moeten zijn in plaats van 170, maar goed.
-
![4db3f]()
16. Volledig langs de kust en dan Mirador de Ezaro, zoals de verwachting was. Toch niet naar de smaak van iedereen, want als je af en toe van de kust had afgeweken had je nog wat meer beklimmingen onderweg kunnen meepikken. Nouja goed, 33,5 is meer dan verwacht. We doen het er maar mee.
![49cfb]()
17. Dag voor de vluchters. Mooie plaatjes in de Ribeira Sacra. En toch nog een oplopende aankomst in Ourense, zo te zien.
![f39a7]()
18. Ga je voor de tweede keer in de historie naar Portugal en dan kom je met zoiets. Nee, dit kan niet.
![b65b3]()
19. Geen Torre.

Sowieso, wat is deze rit überhaupt? Dit is vrij teleurstellend, de derde week is er een om snel te vergeten.
![6d330]()
20. Nouja, goed, hier hebben ze nog wel wat van proberen te maken. Alleen is La Covatilla echt een kutaankomst, en de bergen in de omgeving zijn niet lastig genoeg om er echt een geweldige rit van te maken. Dus dan kom je op zoiets uit. Het is in ieder geval lastiger dan de rit naar La Covatilla van 2018. Maarja, om hier nu een veldslag te verwachten? Waarschijnlijk weten we na de tijdrit al wie de Vuelta wint en ligt bijna alles al vast.
![603ae]()
21. Starten bij een paardenrenbaan, weer eens wat anders. Daarmee is het laatste vraagteken weggewerkt. Ik moet even alles laten bezinken, maar ik denk dat het voor Vueltabegrippen een behoorlijk brave ronde is.