De 75ste editie van de Ronde van Spanje gaat van start in Nederland. Van 14 t/m 16 augustus 2020 kunnen we het peloton van La Vuelta verwelkomen. En dat is bijzonder! Slechts drie keer eerder startte deze wielerronde buiten Spanje. Aldus
https://www.lavueltaholanda.com/, waar ook meteen staat dat we nog negen maanden, 13 dagen en 10 uur moeten wachten op de start. Komt wel heel erg dichtbij zo hoor.
Van start gaan we in Utrecht, er zal een ploegentijdrit van 23 kilometer verreden worden. Althans, dat schijnt het idee te zijn. Bij de Vuelta wil er nog wel eens het een en ander veranderen, kan over een paar maanden ook prima een TTT van 13 kilometer worden.
1. Utrecht - Utrecht, 23,7 km (TTT)
De tweede etappe zou dan weer van het prachtige Den
Bosch terug naar Utrecht leiden. Beetje een vreemde volgorde, maar goed. In de omgeving van Utrecht pakt men nog wel wat heuveltjes mee, zoals de gevreesde Amerongse Berg, maar dit wordt gewoon sprinten. Spannend!
2. 's-Hertogenbosch - Utrecht, 183 km
Op de derde dag bevinden we ons ineens in het eveneens prachtige Breda, waar de renners een rondje door de kerk moeten lopen.
quote:
De Vuelta in Breda: voor het sprinten de kerk uitgaan
Tijdens de Vuelta van 2020 moet het peloton in Breda niet langs, maar dóór de Grote Kerk. Dat heeft de gemeente Breda vrijdag bekendgemaakt. "De Vuelta is een unieke kans om onze mooie stad aan de wereld te presenteren", klinkt het in Breda.
Dat dorpen of steden die een grote ronden ontvangen alles uit de kast halen om zichzelf in de kijker te zetten, is natuurlijk niet nieuw. Maar in Breda gaan ze volgend jaar dus nog een stapje verder. Voor start van de 3e etappe moeten de renners er met de fiets aan de hand door de Onze-Lieve-Vrouwekerk.
"De Vuelta 2020 is een unieke kans om ons mooi Breda aan de wereld te presenteren. Daarom hebben we heel zorgvuldig een prachtige route langs de highlights van Breda samengesteld. En als klap op de vuurpijl gaat de Ronde van Spanje niet langs de kerk, maar door de kerk", zegt wethouder Sport Daan Quaars.
Nederland is volgend jaar voor de tweede keer gastheer voor de "Gran Salida" van de Vuelta. In 2009 werd er in Assen gestart, volgend jaar wordt op vrijdag 14 augustus het startschot in Utrecht gegeven met een ploegentijdrit..
De tweede etappe voert het peloton van Den
Bosch opnieuw naar Utrecht. Zondag 16 augustus volgt een rit met start en aankomst in Breda. Daar wil het stadsbestuur de volle toegestane elf kilometer van de neutralisatie gebruiken om zoveel mogelijk van de stad te laten zien, inclusief dus het interieur van de Grote Kerk.
Verder maken ze de ernstige fout door het dode westen van Brabant te verkennen, terwijl iedereen weet dat je beter naar het oosten kan gaan. Roosendaal, Bergen op Zoom, wil je alle kijkers spontaan een depressie bezorgen ofzo? Enfin, weer sprinten. Lachen!
3. Breda - Breda, 194 km
Na deze passage in Holanda, ongetwijfeld unaniem een belachelijk groot succes, gaat de Vuelta verder op het mooiste stukje planeet. Volgens de meest recente geruchten zou de vierde rit van start moeten gaan in Irun, de Baskische plaats aan de grens met Frankrijk. Vanuit Irun zouden we dan naar Arrate rijden, de befaamde berg boven Eibar. Bekend van de Itzulia en bekend van de Vuelta, Alejandro Valverde won hier in 2012 nog een rit bijvoorbeeld. Het zou meteen een pittige rit kunnen worden, met onderweg onder meer een beklimming van de Karakate, eveneens bekend van de Itzulia. Arrate zelf zullen ze ongetwijfeld weer doen via Matsaria, muurtjesgenot dus.
4. Irun - Arrate
Daarna is er nog veel onduidelijkheid. Er waren geruchten over een rit van het fenomenale Eibar naar Pamplona, maar er zijn ook veel geluiden dat er vanuit Pamplona een rit zal starten met aankomst in Lekunberri. Of misschien wel allebei? In ieder geval, onderweg naar Lekunberri zou San Miguel de Aralar beklommen moeten worden, de klim die we nog kennen uit de Vuelta van 2014. Toen won Fabio Aru daar. Het parcours zou kunnen lijken op dat van de Emakumeen Nafarroako Klasikoa, een nieuwe koers voor vrouwen die dit jaar voor het eerst werd verreden. Ashleigh Moolman won, een echte klimster.
https://as.com/ciclismo/2(...)72107679_776361.htmlDaarna is er nog meer onduidelijkheid. Er lekt in Spanje altijd een stuk minder uit, voor mijn gevoel. Of mensen doen minder moeite om informatie te achterhalen, dat kan ook. 18 december wordt alles onthuld, dan is het tijd voor de presentatie van La Vuelta 2020. Tot die tijd moeten we het doen met wat geruchtjes, zoals het feit dat de koers terug zou moeten keren naar het Baskenland. Na Lekunberri gaan we wat anders doen, waarna we rond etappe 12 terug zouden moeten zijn in Euskal Herria. Een rit met start in Vitoria-Gasteiz en aankomst bij het heiligdom van Estibaliz, of Valdegovia, of Añana. Niemand die het weet.
Daarna duiken we in ieder geval Cantabrië in, er zou een rit moeten zijn tussen Castro Urdiales en Suances. Suances kennen we nog van de Vuelta van 2017, toen ging er in deze kustplaats een rit van start. We kennen het ook als de woonplaats van Jose Ivan Gutierrez, de getormenteerde ex-prof.
https://www.ifomocantabri(...)021171538111242.htmlUiteraard zijn er ook weer een paar ritten in Asturië. Zo zijn er geruchten dat we maar weer eens naar Lagos de Covadonga gaan, gaap. Ook La Farrapona en Ancares worden genoemd, behoorlijk veilige gokjes. Die beklimmingen komen om de zoveel tijd terug, dus als je het ieder jaar roept zit je vanzelf een keer goed. Van mij hoeft het niet, er zijn nog wel andere beklimmingen te ontdekken. Daarom vind ik een eventuele aankomst op Arrate best jammer, er zijn in het Baskenland echt wel meer bergen.
Enfin, een ander 'leuk' gerucht is dat we terugkeren naar Galicië, onder meer voor een rit rond Ourense. Ook zou er een tijdrit op het parcours liggen met onderweg de beklimming van Mirador de Ézaro. Deze steile muur kennen we nog van de Vuelta van 2012 en 2016. Altijd lachen natuurlijk.
Verder heb ik ook weer wat flopgeruchten over het onvermijdelijke Andorra gelezen. Laguna Negra de Urbion komt ook voorbij, maar dat is wel een oud gerucht. Daarom maar vast dit topic, kunnen we mooi in de gaten houden of er nog nieuwe geruchten opduiken. Na de fantastische Vuelta van 2019 verdient de editie van 2020 natuurlijk ook onze aandacht. Spannend dus, volg hier de werken van de Unipublicgoden!
Heden is het 17 december en inmiddels kennen we het hele parcours! We hebben nog exact 7 maanden, 27 dagen en 0 uur te gaan tot de start in Utrecht.
Het is een noordelijke ronde geworden. Het zuiden van Spanje komt er bijzonder bekaaid vanaf. Wel de meest internationale Vuelta ooit, want we doorkruisen liefst vier verschillende landen.
1. 14 augustus - Dit wisten we al natuurlijk. Een qua afstand redelijk te aanvaarden ploegentijdrit.
2. 15 augustus - Alto de Amerongse Berg
Verder heel snel vergeten.
3. 16 augustus - Dit zullen we dan maar zien als een ode aan grote Nederlandse renners uit het verleden, ofzo. Van Est, Wagtmans, enzo, je kent het wel.
-
4. 18 augustus - Na de extra rustdag gaat de Vuelta verder in Irun, waar men voor het eerst sinds 1969 weer durft langs te komen. Een lastig ritje in het prachtige Baskenland, met in het bijzonder een pittige finale. Karabieta en dan Arrate is niet heel slecht, al blijft Arrate wel heel erg gaap. Zit ook weer in de Itzulia, zien we volgend jaar dus twee keer. Hoewel je op basis van deze summiere informatie nog steeds niet weet welke kant ze doen. Matsaria is het leukst, maar het kan ook de klassieke beklimming van Usartza zijn. In ieder geval een betere rit dan die van 2012, toen zat er voor Arrate niets. Nu dus in ieder geval Karabieta, het is alleen jammer dat Karakate is geschrapt. Was wel een gerucht, maar komt er dus niet van.
5. 19 augustus - Toch ook een vrij lastige rit. Urbasa is dan misschien niet de zwaarste klim van allemaal, San Miguel de Aralar is zeker de moeite waard. Een finish na een afdaling is ook wel eens leuk, dat zie je niet zo vaak in de Vuelta. Lekunberri is een plaats met wat geschiedenis in de koers, in ieder geval in de Ronde van het Baskenland. Derhalve mogen we eigenlijk we spreken over een prima rit. Zeker als je bedenkt dat het de eerste week is hebben we hier weinig over te klagen.
6. 20 augustus - Dit gaat iets minder spektakel opleveren. Zal wel een rit voor de vluchters zijn. We gaan vooral naar Laguna Negra voor de mooie plaatjes. Laguna Negra de Vinuesa, blijkbaar. Dacht dat het overal Urbion werd genoemd, maar Unipublicgoden gaan vaak voor een andere invalshoek. In de omgeving liggen veel meer beklimmingen, dus men had meer met deze rit kunnen doen. Nu is het vooral een mogelijkheid om de mannen van Burgos weer een ritzege cadeau te doen, als ze tenminste worden uitgenodigd.
7. 21 augustus - Ritje voor de sprinters, dat viel te verwachten. We gaan op een historische plaats van start, in het voormalige Keltische dorpje Numancia. De wind zou hier overigens misschien wel een rol kunnen spelen, we bevinden ons toch redelijk in de buurt van Zaragoza. En daar waait het altijd.
8. 22 augustus - Van Huesca naar Sabiñanigo. Licht tegenvallende rit, hier gaat voor het klassement vermoedelijk niet veel gebeuren. Heuvelritje voor de vluchters, zoiets. Iedereen zal zich sparen voor de laatste rit van de week. Toeristisch gezien wel een leuke rit, zo rijden de renners onder meer door de kloof van Añisclo.
9. 23 augustus - Precies het meest voorspelbare parcours dat men kon uitstippelen. Portalet, Aubisque, Tourmalet. Op papier natuurlijk leuk, in de praktijk geloof ik het wel met die hele Tourmalet. Alsnog een hele belangrijke rit, waar een hoop duidelijk gaat worden. Had overigens wel wat langer mogen zijn, trouwens.
-
10. 25 augustus - Weer een rit in het altijd fantastische Baskenland. Wel een weinig betekenisvolle rit, vrees ik. Werk voor de vluchters, zou ik zeggen. Ach, in ieder geval mooie plaatjes. Puerto de Orduña is niet heel zwaar, ziet er wel mooi uit. Een echte
klassieker, dus sowieso de moeite waard.
11. 26 augustus -
Moncalvillo wordt genot, stevige klim. En in ieder geval geen unipuerto, het is iets. Ook hier hadden ze meer mee kunnen doen, maar ze zijn in ieder geval afgestapt van de ____/. Moncalvillo wordt volgens Igor Anton fantastisch, en hij kan het weten want hij heeft daar een huisje in de buurt. Bij mij ligt het broekje nu al op de grond. Na 1994, toen de klim passeerde in de Vuelta a la Rioja, komt de Vuelta a España nu voor het eerst langs. We gaan op zoek naar een opvolger van Jose Maria Jimenez.
12. 27 augustus - Ja, da's niks he. Hopen dat het waait, misschien? De Meseta is ons hopelijk gunstig gezind.
13. 28 augustus - Toch van Castro Urdiales naar Suances, het worden lange verplaatsingen voor de renners. Hele dag langs de kust, het zal ondanks het vlakke profiel toch redelijk veel op en af gaan. Aan het eind blijkbaar een klimmetje van twee kilometer aan 5%, leuk voor de puncheurs. Die komen tegenwoordig wat minder aan het trekken, zou dat iets te maken hebben met het afhaken van figuren als Rodriguez en Moreno? Vast niet. De laatste keer dat we in Suances aankwamen dateert van 2008, toen won Bettini voor Rebellin. Geen ritje voor de sprinters, mogen we dus wel alvast concluderen.
14. 29 augustus - Na een korte passage in Cantabrië bevinden we ons plots in Asturië, in Villaviciosa om precies te zijn. Opnieuw een lange verplaatsing, maar daardoor krijgen we op papier wel een leuke rit. Campa, Colladona, Cobertoria, San Lorenzo en dan La Farrapona. Stevige, serieuze rit. Enige probleem: rit 15.
15. 30 augustus - Start in Pola de Laviana. Cordal voor Angliru, zoals altijd. Mozqueta erbij is ook prima, het grote probleem blijft toch echt de volgorde. Doe Angliru voor La Farrapona en je hebt twee dagen genot. Nu is er toch wel een grote kans dat renners zich gaan verstoppen onderweg naar La Farrapona. Op zich ben ik het hier verder wel eens met de afstanden. Eerst een - relatief - lange bergrit en daarna een korte, zo hoort het. Alleen had die lange dan 200 moeten zijn in plaats van 170, maar goed. Hoewel de afstand in dit geval weinig verschil zal maken, aangezien niemand voor de Angliru in de aanval zal gaan naar alle waarschijnlijkheid. Die klim is zo lastig dat renners niet snel risico gaan nemen. Deed Contador een paar jaar terug wel, maar dat was een ander verhaal. Normaal gesproken alleen koers op de Angliru en dus gooi je op deze manier min of meer twee dagen weg. Had beter gekund.
-
16. 1 september - Volledig langs de kust en dan Mirador de Ezaro, zoals de verwachting was. Toch niet naar de smaak van iedereen, want als je af en toe van de kust had afgeweken had je nog wat meer beklimmingen onderweg kunnen meepikken. Nouja goed, 33,5 is meer dan verwacht. We doen het er maar mee.
17. 2 september - Dag voor de vluchters. Mooie plaatjes in de Ribeira Sacra. En toch nog een oplopende aankomst in Ourense, zo te zien. Langste rit van het geheel, de enige boven 200 kilometer.
18. 3 september - Ga je voor de tweede keer in de historie naar Portugal en dan kom je met zoiets. Nee, dit kan niet.
19. 4 september - Geen Torre.
Sowieso, wat is deze rit überhaupt? Dit is vrij teleurstellend, de derde week is er een om snel te vergeten.
20. 5 september - Nouja, goed, hier hebben ze nog wel wat van proberen te maken. Alleen is La Covatilla echt een kutaankomst, en de bergen in de omgeving zijn niet lastig genoeg om er echt een geweldige rit van te maken. Dus dan kom je op zoiets uit. Het is in ieder geval lastiger dan de rit naar La Covatilla van 2018. Maarja, om hier nu een veldslag te verwachten? Waarschijnlijk weten we na de tijdrit al wie de Vuelta wint en ligt bijna alles al vast. Deze rit doet verder wat denken aan de rit naar Plataforma de Gredos van de afgelopen Vuelta. Zelfde gebied, zelfde opeenstapeling van minder zware klimmen om toch nog wat verschil te laten ontstaan.
21. 6 september - Starten bij een paardenrenbaan, weer eens wat anders. Daarmee is het laatste vraagteken weggewerkt. Ik moet even alles laten bezinken, maar ik denk dat het voor Vueltabegrippen een behoorlijk brave ronde is.
Onder voorbehoud. Een paar weken voor de Vuelta begint zullen bijna al deze profielen aangepast worden en krijgen we heel wat anders voorgeschoteld. Tot dat moment moeten we het doen met een ronde waarvan het zwaartepunt in de eerste twee weken ligt. Tijdens de laatste week bloedt de koers behoorlijk dood.
Tevens condoleren wij met name de mensen in Andalusië, Catalonië, Murcia en Valencia met hun verlies. De Vuelta is van het noorden! En van Portugal. En Frankrijk. En Nederland. In 2021 start in Burgos, bovendien is het dan ook nog eens Xacobeo 2021, waardoor we minimaal een paar dagen in Galicië gaan vertoeven. Ook dan wordt het weer een grimmige zaak om het zuiden te bereiken.
De Vuelta 2020 in cijfers:
Voorlopige deelnemerslijst met dank aan DigitalNomadPCS:
Random leuke foto van Lugo:
En alvast een verre blik in de toekomst, in 2021 gaan we van start in de kathedraal van Burgos, want dat ding bestaat dan 800 jaar ofzo:
Tot slot wil ik nog even juichen omwille van het feit dat Lagos de Covadonga niet in het parcours zit. Voor het tweede jaar op rij, genot!
[ Bericht 23% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 19-12-2019 17:27:08 ]