abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Sport vrijdag 1 november 2019 @ 13:39:02 #51
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_189728798
Als je de leiding ergens tussen de rem en de noodrem afsluit doet de noodrem het niet natuurlijk.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 1 november 2019 @ 13:47:52 #52
408813 crew  trein2000
pi_189728947
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 november 2019 12:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

HOEDAN. De meesten hier weten wel hoe een noodrem werkt toch? En dat dat fail-safe ontworpen is.
Bij voetbaltreinen wordt hij ook wel eens uitgeschakeld toch? Kan me voorstellend dat in een land als India een luie monteur het al lang best vond.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189729234
Nieuw wereldrecord: 375 goederenwagons gekoppeld aan een trein

Gepubliceerd op 31-10-2019 om 09:50

De Zuid-Afrikaanse spoorgoederenvervoerder Transnet SOC limited heeft zowel zijn eigen als het wereldrecord van goederentrein met de meeste wagons verbroken. Op 24 oktober reed het bedrijf voor het eerst met een 375 wagons tellende ertstrein.

De trein is vier kilometer lang en rijdt over een 861 kilometer lang traject dat loopt van de stad Sishen naar Saldanha in Zuid-Afrika. Deze trein vervoert mangaan, een onder meer door de metaalindustrie gebruikte grondstof, en telde tot nu toe maximaal 312 wagons. Door het aankoppelen van de extra wagons kon het laadvermogen van de trein worden opgeschroefd van 19.656 ton naar 23.625 ton per trein. Het vorige record in deze categorie was een ijzerertstrein van 342 wagons, die ook door Transnet werd ingezet.

Manganese export
De extra lange trein is het directe gevolg van het snel toenemende exportvolume van de mangaan. Het aandeel van Transnet in deze markt groeide exponentieel van 5 miljoen ton in 2012-2013 tot een recordhoogte van 15.1 miljoen ton in 2018-2019. Transnet (TFR) heeft take-or-pay overeenkomsten met tien mangaanexporteurs in het land. Deze manier van werken moet er toe leiden dat de volumes mangaan optimaal verdeeld kunnen worden over bestaande assets zoals locomotieven en wagons. En binnen de mogelijkheden van de huidige infrastructuur.

Tekst loopt door onder de foto.



Spoorcapaciteit
Volgens Russell Baatjies, verantwoordelijk voor het vervoer van ijzererts en mangaan bij TFR was er wel een mogelijkheid om de capaciteit te vergoten om aan de vraag vanuit klanten te voldoen. Dit door de bestaande toevoerlijnen aan de spoor uit te breiden en nieuw rollend materieel aan te schaffen om extra treinen in te zetten. Omdat dit om grote investeringen vraagt, werd ook gekeken naar andere oplossingen.

“We pasten de distributed power techniek toe om de lengte van de trein uit te kunnen breiden tot 375 wagons. De benodigde investeringen vallen hierdoor 90 procent lager uit dan vooraf begroot”. Het bestaande rollend materieel moest, net als de infrastructuur, wel aangepast worden om de 30 ton per as te kunnen dragen op het baanvak tussen Hotazel en Sishen.

Heavy haul doorbraak
TFR general manager, Brian Monakali en voormalig voorzitter van de International Heavy Haul Association spreekt van “een nieuwe doorbraak voor het zware spoorgoederenvervoer. Mijnbouwgroep Rio Tinto in Australië begon onlangs met de inzet van zelfrijdende treinen op zijn ijzerertsspoorlijn. En nu heeft Transnet met succes een 375 wagons tellende trein geoperationaliseerd. De samenwerking bij technisch onderzoek en het delen van best practices door spoorgoederenvervoerders wereldwijd, zal er zeker voor zorgen dat de operatie, veiligheid en spoorcapaciteit naar een hoger niveau getild wordt door de toepassing van baanbrekende technologie.”

bron https://www.spoorpro.nl/g(...)wagons-in-een-trein/

Voor wie (ik ook) niet weet wat mangaan is; https://nl.wikipedia.org/wiki/Mangaan
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 1 november 2019 @ 16:05:52 #54
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_189731071
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 13:39 schreef dennistd het volgende:
Als je de leiding ergens tussen de rem en de noodrem afsluit doet de noodrem het niet natuurlijk.
Oh ja sabotage dat kan ook nog :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator vrijdag 1 november 2019 @ 16:11:39 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189731157
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 14:05 schreef Adrie072 het volgende:

Voor wie (ik ook) niet weet wat mangaan is; https://nl.wikipedia.org/wiki/Mangaan
Spoorrails is gemaakt van mangaanstaal
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport vrijdag 1 november 2019 @ 17:10:06 #56
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_189731789
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2019 16:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Oh ja sabotage dat kan ook nog :Y
Of gewoon een afsluitkraan die dicht stond ipv open. Hoeft niet per se sabotage te zijn natuurlijk, nalatigheid kan ook.

Zie voor de gevolgen van een door nalatigheid gesloten afsluitkraan (in dit geval tussen loc en wagens): https://de.m.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnunfall_von_Elsterwerda

[ Bericht 18% gewijzigd door dennistd op 01-11-2019 18:34:59 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 1 november 2019 @ 18:34:04 #57
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_189733228
in beide gevallen is "defect" want dat staat er, natuurlijk een beetje klokje-klepeltje, zoals zo vaak in de media :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 1 november 2019 @ 19:12:24 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_189733865
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 november 2019 17:10 schreef dennistd het volgende:

[..]

Of gewoon een afsluitkraan die dicht stond ipv open. Hoeft niet per se sabotage te zijn natuurlijk, nalatigheid kan ook.
Of dat incidentje met de Caledonian Sleeper een paar maanden geleden....
  Redactie Sport zaterdag 2 november 2019 @ 02:58:58 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_189741074
Docu over de reactivering van Bentheim-Neuenhaus:

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_189757955
vraagje aan mensen die wat meer kennis hierin hebben (hoop ik):

gisteren met +110 aangekomen in rotterdam vanuit parijs, schijnbaar doordat iemand zich voor de trein had geworpen tussen mechelen en antwerpen, stond 2 uur vast op brussel midi.

ik heb een GTBV ingediend via de ns app, maar hoe zit het een en ander precies met GTBV: ik kon kiezen voor 25% ticket refund of deze optie:



maar kan thalys zich niet veel te makkelijk achter, "het was onze schuld niet" verbergen?
daarnaast (maar wellicht mosterd na dr maaltijd) was dit de juiste weg voor GTBV aan te vragen of had ik beter een andere weg moeten bewandelen?
pi_189758015
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 11:05 schreef mschol het volgende:
vraagje aan mensen die wat meer kennis hierin hebben (hoop ik):

gisteren met +110 aangekomen in rotterdam vanuit parijs, schijnbaar doordat iemand zich voor de trein had geworpen tussen mechelen en antwerpen, stond 2 uur vast op brussel midi.

ik heb een GTBV ingediend via de ns app, maar hoe zit het een en ander precies met GTBV: ik kon kiezen voor 25% ticket refund of deze optie:

[ afbeelding ]

maar kan thalys zich niet veel te makkelijk achter, "het was onze schuld niet" verbergen?
daarnaast (maar wellicht mosterd na dr maaltijd) was dit de juiste weg voor GTBV aan te vragen of had ik beter een andere weg moeten bewandelen?
Dus er is iemand voor de trein gesprongen en Thalys heeft daar de hand in gehad / invloed op gehad? :')
pi_189758083
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 11:09 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Dus er is iemand voor de trein gesprongen en Thalys heeft daar de hand in gehad / invloed op gehad? :')
gewoon doorkarren toch? :Y)


nee maar serieus: het ging mij meer om het wel erg algemene regeltje, als er bv een trein van thalys defect is is het hun schuld, maar de daarop volgende treinen zouden ze kunnen afschuiven op de spoorbeheerder die ze geen baan vrij geeft bv..

dit is de 2de keer dat ik ooit met GTBV te maken heb gehad overigens :P
  zondag 3 november 2019 @ 11:14:36 #63
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_189758091
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 11:09 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Dus er is iemand voor de trein gesprongen en Thalys heeft daar de hand in gehad / invloed op gehad? :')
NS geeft in het binnenlandse verkeer ook geld terug bij vertraging door dit soort oorzaken. Terwijl in de voorwaarden overmacht als uitzonderingsgrond is benoemd. Dus zo'n gekke vraag vind ik het niet. :s)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_189758116
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 11:14 schreef mschol het volgende:

[..]

gewoon doorkarren toch? :Y)

nee maar serieus: het ging mij meer om het wel erg algemene regeltje, als er bv een trein van thalys defect is is het hun schuld, maar de daarop volgende treinen zouden ze kunnen afschuiven op de spoorbeheerder die ze geen baan vrij geeft bv..
Zo leest het al heel anders.
  Redactie Sport zondag 3 november 2019 @ 14:05:35 #65
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_189760561
quote:
Artikel 17

Vergoeding van de prijs van het vervoerbewijs

1. Zonder het recht op vervoer te verliezen kan een reiziger de spoorwegonderneming om schadevergoeding voor een vertraging verzoeken indien hij tussen de op het vervoerbewijs vermelde punten van vertrek en van bestemming geconfronteerd wordt met een vertraging waarvoor het vervoerbewijs niet overeenkomstig artikel 16 is terugbetaald. De minimumvergoedingen voor vertragingen zijn als volgt:

a)


25 % van de prijs van het vervoerbewijs bij een vertraging van 60 tot en met 119 minuten;

b)


50 % van de prijs van het vervoerbewijs bij een vertraging van 120 minuten of meer.

Reizigers in het bezit van een reispasje of een abonnement die herhaaldelijk geconfronteerd worden met vertragingen of uitval gedurende de looptijd ervan, kunnen om passende schadevergoeding verzoeken overeenkomstig de regelingen inzake schadevergoedingen van de spoorwegonderneming. In deze regelingen worden de criteria inzake vertragingen voor de berekening van de schadevergoeding vastgesteld.

De schadevergoeding voor vertraging wordt berekend in verhouding tot de prijs die de reiziger effectief betaalde voor de vertraagde dienst.

In geval van een vervoerovereenkomst voor een heen- en terugreis wordt de schadevergoeding voor vertraging tijdens hetzij de heen- hetzij de terugreis berekend op basis van de helft van de prijs die voor het vervoerbewijs is betaald. Op dezelfde manier wordt de prijs voor een vertraagde dienst in het kader van enige andere vorm van vervoerovereenkomst uit hoofde waarvan er over meerdere opeenvolgende deeltrajecten kan worden gereisd, berekend in verhouding tot de volledige prijs.

Bij het berekenen van de duur van de vertraging wordt geen rekening gehouden met vertraging waarvan de spoorwegonderneming kan aantonen dat ze buiten het grondgebied waarop het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap van toepassing is, is opgelopen.

2. De vergoeding van de prijs van het vervoerbewijs wordt betaald binnen een maand na de indiening van het verzoek om schadevergoeding. De schadevergoeding kan in bonnen en/of andere diensten worden uitbetaald indien de voorwaarden soepel zijn (met name wat betreft de geldigheidsduur en de bestemming). De schadevergoeding wordt op verzoek van de reiziger uitbetaald in geld.

3. De vergoeding van de prijs van het vervoerbewijs wordt niet verminderd met financiële transactiekosten zoals vergoedingen, telefoonkosten of zegels. De spoorwegondernemingen kunnen een minimumdrempel invoeren waaronder geen schadevergoeding wordt uitbetaald. Deze drempel bedraagt niet meer dan 4 EUR.

4. De reiziger heeft geen recht op schadevergoeding indien hij alvorens het vervoerbewijs te kopen op de hoogte is gesteld van de vertraging, of indien de aankomsttijd door voortzetting met een andere dienst of langs een andere route minder dan 60 minuten werd vertraagd.
quote:
Artikel 32

Aansprakelijkheid in geval van uitvallen, vertraging van een trein of gemiste aansluiting

1. De vervoerder is jegens de reiziger aansprakelijk voor schade die het gevolg is van het feit dat door het uitvallen, door de vertraging van een trein of door het missen van een aansluiting de reis niet op dezelfde dag kan worden voortgezet, of dat de voortzetting hiervan als gevolg van de gegeven omstandigheden niet in redelijkheid kan worden verlangd. De schadevergoeding omvat de redelijke kosten voor overnachting en voor het waarschuwen van personen die de reiziger verwachten.

2. De vervoerder is van deze aansprakelijkheid ontheven, wanneer het uitvallen, de vertraging of het missen van een aansluiting te wijten is aan een van de volgende oorzaken:

a)


omstandigheden buiten de uitoefening van het spoorwegbedrijf, die de vervoerder ondanks de zorgvuldigheid vereist in de omstandigheden van het geval niet kon vermijden en waarvan hij de gevolgen niet kon verhinderen;

b)


schuld van de reiziger of;

c)


het gedrag van een derde, dat de vervoerder, ondanks de zorgvuldigheid vereist in de omstandigheden van het geval, niet kon vermijden en waarvan hij de gevolgen niet kon verhinderen; een andere onderneming die dezelfde spoorweginfrastructuur gebruikt, wordt niet aangemerkt als een derde; het recht van regres wordt niet aangetast.

3. Het nationale recht bepaalt of en in welke mate de vervoerder andere dan de in § 1 bedoelde schade moet vergoeden. Deze bepaling laat artikel 44 onverlet.
In deze twee artikelen, maar ook in de rest van de regels kom ik nergens tegen dat een vervoerder bij vertraging een beroep mag doen op overmacht.

Thalys zelf vindt dat ze je alleen in geld uit hoeven te betalen als de vertraging aan hun te wijten is.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 3 november 2019 @ 14:16:59 #66
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_189760731
NS zelf vindt dat ze in bepaalde gevallen van overmacht geen geld hoeven uit te betalen:
quote:
In het geval dat een vertraging het gevolg is van overmacht voor NS, is NS niet gehouden tot restitutie over te gaan. Van overmacht is bijvoorbeeld sprake in geval van omstandigheden waardoor de dienstregeling geheel of grotendeels niet of niet naar behoren kan worden uitgevoerd, zoals een stroomstoring met landelijke uitstraling, dreiging van terroristische aanslagen, een staking of uitzonderlijke weersomstandigheden zoals storm of (stuif)sneeuw.
pi_189761490
quote:
5s.gif Op vrijdag 1 november 2019 12:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

HOEDAN. De meesten hier weten wel hoe een noodrem werkt toch? En dat dat fail-safe ontworpen is.
tenzij je er natuurlijk een plug indraait dat kan hier ook gewoon :P
pi_189763721
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2019 02:58 schreef dennistd het volgende:
Docu over de reactivering van Bentheim-Neuenhaus:

Gaan ze nog een keer door naar Coevorden of is dat alleen maar toekomstmuziek?
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zondag 3 november 2019 @ 17:11:06 #69
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_189764545
Die beslissing zou dit najaar genomen moeten worden.
pi_189764609
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 14:05 schreef dennistd het volgende:

[..]

[..]

In deze twee artikelen, maar ook in de rest van de regels kom ik nergens tegen dat een vervoerder bij vertraging een beroep mag doen op overmacht.

Thalys zelf vindt dat ze je alleen in geld uit hoeven te betalen als de vertraging aan hun te wijten is.
hmm, oke..
pi_189769494
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 14:16 schreef ReisT het volgende:
NS zelf vindt dat ze in bepaalde gevallen van overmacht geen geld hoeven uit te betalen:
[..]

Doen ze vrijwel nooit volgens mij, naar Europese begrippen is NS heel coulant geloof ik
  zondag 3 november 2019 @ 20:54:51 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_189769713
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 20:47 schreef b2py het volgende:

[..]

Doen ze vrijwel nooit volgens mij, naar Europese begrippen is NS heel coulant geloof ik
De compensatieregeling van NS is veel ruimer dan waartoe ze volgens Europese normen verplicht zijn (al kan in hun concessie natuurlijk wat anders staan), en ze keren voor zover ik weet vrijwel altijd uit. Zelfs bij vrij grote problemen zoals de uitval van een VL-post door bijvoorbeeld brand.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 3 november 2019 @ 22:29:19 #73
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_189772603
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 20:54 schreef James1988 het volgende:
ze keren voor zover ik weet vrijwel altijd uit
.... Al KAN het zijn dat je je soms even moet opwinden, en dat het dan 8 maanden duurt, maar oke :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 3 november 2019 @ 22:50:02 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_189773094
quote:
10s.gif Op zondag 3 november 2019 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

.... Al KAN het zijn dat je je soms even moet opwinden, en dat het dan 8 maanden duurt, maar oke :P
En ook in dit geval keerden ze 'uit coulance' uit. Wat ze in principe niet hoefden te doen:
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 20:35 schreef James1988 het volgende:
Mooi staaltje gefaal zojuist op Geldermalsen.

Omroep: de sprinter naar 's-Hertogenbosch van 20:18 vertrekt van spoor 4b. De trein stopte echter op 4a.

Voor ik en mijn geplande medereizigers op het perron dat doorhadden en bij de trein waren, was er al gesloten en vertrokken.

Nu 30 minuten vertoeven op een koud, nat en winderig Geldermalsen. En hopen dat de volgende machinist niet hetzelfde geintje flikt.

Ge-wel-dig.
pi_189773355
Hoe kan een machinist in deze situatie (uitgaande van een korte stop (dus groen) eigenlijk weten of zijn trein is gepland op 4a, 4b of 4ab?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')