Bij voetbaltreinen wordt hij ook wel eens uitgeschakeld toch? Kan me voorstellend dat in een land als India een luie monteur het al lang best vond.quote:Op vrijdag 1 november 2019 12:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
HOEDAN. De meesten hier weten wel hoe een noodrem werkt toch? En dat dat fail-safe ontworpen is.
Oh ja sabotage dat kan ook nogquote:Op vrijdag 1 november 2019 13:39 schreef dennistd het volgende:
Als je de leiding ergens tussen de rem en de noodrem afsluit doet de noodrem het niet natuurlijk.
Spoorrails is gemaakt van mangaanstaalquote:Op vrijdag 1 november 2019 14:05 schreef Adrie072 het volgende:
Voor wie (ik ook) niet weet wat mangaan is; https://nl.wikipedia.org/wiki/Mangaan
Of gewoon een afsluitkraan die dicht stond ipv open. Hoeft niet per se sabotage te zijn natuurlijk, nalatigheid kan ook.quote:
Of dat incidentje met de Caledonian Sleeper een paar maanden geleden....quote:Op vrijdag 1 november 2019 17:10 schreef dennistd het volgende:
[..]
Of gewoon een afsluitkraan die dicht stond ipv open. Hoeft niet per se sabotage te zijn natuurlijk, nalatigheid kan ook.
Dus er is iemand voor de trein gesprongen en Thalys heeft daar de hand in gehad / invloed op gehad?quote:Op zondag 3 november 2019 11:05 schreef mschol het volgende:
vraagje aan mensen die wat meer kennis hierin hebben (hoop ik):
gisteren met +110 aangekomen in rotterdam vanuit parijs, schijnbaar doordat iemand zich voor de trein had geworpen tussen mechelen en antwerpen, stond 2 uur vast op brussel midi.
ik heb een GTBV ingediend via de ns app, maar hoe zit het een en ander precies met GTBV: ik kon kiezen voor 25% ticket refund of deze optie:
[ afbeelding ]
maar kan thalys zich niet veel te makkelijk achter, "het was onze schuld niet" verbergen?
daarnaast (maar wellicht mosterd na dr maaltijd) was dit de juiste weg voor GTBV aan te vragen of had ik beter een andere weg moeten bewandelen?
gewoon doorkarren toch?quote:Op zondag 3 november 2019 11:09 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Dus er is iemand voor de trein gesprongen en Thalys heeft daar de hand in gehad / invloed op gehad?
NS geeft in het binnenlandse verkeer ook geld terug bij vertraging door dit soort oorzaken. Terwijl in de voorwaarden overmacht als uitzonderingsgrond is benoemd. Dus zo'n gekke vraag vind ik het niet.quote:Op zondag 3 november 2019 11:09 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Dus er is iemand voor de trein gesprongen en Thalys heeft daar de hand in gehad / invloed op gehad?
Zo leest het al heel anders.quote:Op zondag 3 november 2019 11:14 schreef mschol het volgende:
[..]
gewoon doorkarren toch?
nee maar serieus: het ging mij meer om het wel erg algemene regeltje, als er bv een trein van thalys defect is is het hun schuld, maar de daarop volgende treinen zouden ze kunnen afschuiven op de spoorbeheerder die ze geen baan vrij geeft bv..
quote:Artikel 17
Vergoeding van de prijs van het vervoerbewijs
1. Zonder het recht op vervoer te verliezen kan een reiziger de spoorwegonderneming om schadevergoeding voor een vertraging verzoeken indien hij tussen de op het vervoerbewijs vermelde punten van vertrek en van bestemming geconfronteerd wordt met een vertraging waarvoor het vervoerbewijs niet overeenkomstig artikel 16 is terugbetaald. De minimumvergoedingen voor vertragingen zijn als volgt:
a)
25 % van de prijs van het vervoerbewijs bij een vertraging van 60 tot en met 119 minuten;
b)
50 % van de prijs van het vervoerbewijs bij een vertraging van 120 minuten of meer.
Reizigers in het bezit van een reispasje of een abonnement die herhaaldelijk geconfronteerd worden met vertragingen of uitval gedurende de looptijd ervan, kunnen om passende schadevergoeding verzoeken overeenkomstig de regelingen inzake schadevergoedingen van de spoorwegonderneming. In deze regelingen worden de criteria inzake vertragingen voor de berekening van de schadevergoeding vastgesteld.
De schadevergoeding voor vertraging wordt berekend in verhouding tot de prijs die de reiziger effectief betaalde voor de vertraagde dienst.
In geval van een vervoerovereenkomst voor een heen- en terugreis wordt de schadevergoeding voor vertraging tijdens hetzij de heen- hetzij de terugreis berekend op basis van de helft van de prijs die voor het vervoerbewijs is betaald. Op dezelfde manier wordt de prijs voor een vertraagde dienst in het kader van enige andere vorm van vervoerovereenkomst uit hoofde waarvan er over meerdere opeenvolgende deeltrajecten kan worden gereisd, berekend in verhouding tot de volledige prijs.
Bij het berekenen van de duur van de vertraging wordt geen rekening gehouden met vertraging waarvan de spoorwegonderneming kan aantonen dat ze buiten het grondgebied waarop het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap van toepassing is, is opgelopen.
2. De vergoeding van de prijs van het vervoerbewijs wordt betaald binnen een maand na de indiening van het verzoek om schadevergoeding. De schadevergoeding kan in bonnen en/of andere diensten worden uitbetaald indien de voorwaarden soepel zijn (met name wat betreft de geldigheidsduur en de bestemming). De schadevergoeding wordt op verzoek van de reiziger uitbetaald in geld.
3. De vergoeding van de prijs van het vervoerbewijs wordt niet verminderd met financiële transactiekosten zoals vergoedingen, telefoonkosten of zegels. De spoorwegondernemingen kunnen een minimumdrempel invoeren waaronder geen schadevergoeding wordt uitbetaald. Deze drempel bedraagt niet meer dan 4 EUR.
4. De reiziger heeft geen recht op schadevergoeding indien hij alvorens het vervoerbewijs te kopen op de hoogte is gesteld van de vertraging, of indien de aankomsttijd door voortzetting met een andere dienst of langs een andere route minder dan 60 minuten werd vertraagd.
In deze twee artikelen, maar ook in de rest van de regels kom ik nergens tegen dat een vervoerder bij vertraging een beroep mag doen op overmacht.quote:Artikel 32
Aansprakelijkheid in geval van uitvallen, vertraging van een trein of gemiste aansluiting
1. De vervoerder is jegens de reiziger aansprakelijk voor schade die het gevolg is van het feit dat door het uitvallen, door de vertraging van een trein of door het missen van een aansluiting de reis niet op dezelfde dag kan worden voortgezet, of dat de voortzetting hiervan als gevolg van de gegeven omstandigheden niet in redelijkheid kan worden verlangd. De schadevergoeding omvat de redelijke kosten voor overnachting en voor het waarschuwen van personen die de reiziger verwachten.
2. De vervoerder is van deze aansprakelijkheid ontheven, wanneer het uitvallen, de vertraging of het missen van een aansluiting te wijten is aan een van de volgende oorzaken:
a)
omstandigheden buiten de uitoefening van het spoorwegbedrijf, die de vervoerder ondanks de zorgvuldigheid vereist in de omstandigheden van het geval niet kon vermijden en waarvan hij de gevolgen niet kon verhinderen;
b)
schuld van de reiziger of;
c)
het gedrag van een derde, dat de vervoerder, ondanks de zorgvuldigheid vereist in de omstandigheden van het geval, niet kon vermijden en waarvan hij de gevolgen niet kon verhinderen; een andere onderneming die dezelfde spoorweginfrastructuur gebruikt, wordt niet aangemerkt als een derde; het recht van regres wordt niet aangetast.
3. Het nationale recht bepaalt of en in welke mate de vervoerder andere dan de in § 1 bedoelde schade moet vergoeden. Deze bepaling laat artikel 44 onverlet.
quote:In het geval dat een vertraging het gevolg is van overmacht voor NS, is NS niet gehouden tot restitutie over te gaan. Van overmacht is bijvoorbeeld sprake in geval van omstandigheden waardoor de dienstregeling geheel of grotendeels niet of niet naar behoren kan worden uitgevoerd, zoals een stroomstoring met landelijke uitstraling, dreiging van terroristische aanslagen, een staking of uitzonderlijke weersomstandigheden zoals storm of (stuif)sneeuw.
tenzij je er natuurlijk een plug indraait dat kan hier ook gewoonquote:Op vrijdag 1 november 2019 12:39 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
HOEDAN. De meesten hier weten wel hoe een noodrem werkt toch? En dat dat fail-safe ontworpen is.
Gaan ze nog een keer door naar Coevorden of is dat alleen maar toekomstmuziek?quote:Op zaterdag 2 november 2019 02:58 schreef dennistd het volgende:
Docu over de reactivering van Bentheim-Neuenhaus:
hmm, oke..quote:Op zondag 3 november 2019 14:05 schreef dennistd het volgende:
[..]
[..]
In deze twee artikelen, maar ook in de rest van de regels kom ik nergens tegen dat een vervoerder bij vertraging een beroep mag doen op overmacht.
Thalys zelf vindt dat ze je alleen in geld uit hoeven te betalen als de vertraging aan hun te wijten is.
Doen ze vrijwel nooit volgens mij, naar Europese begrippen is NS heel coulant geloof ikquote:Op zondag 3 november 2019 14:16 schreef ReisT het volgende:
NS zelf vindt dat ze in bepaalde gevallen van overmacht geen geld hoeven uit te betalen:
[..]
De compensatieregeling van NS is veel ruimer dan waartoe ze volgens Europese normen verplicht zijn (al kan in hun concessie natuurlijk wat anders staan), en ze keren voor zover ik weet vrijwel altijd uit. Zelfs bij vrij grote problemen zoals de uitval van een VL-post door bijvoorbeeld brand.quote:Op zondag 3 november 2019 20:47 schreef b2py het volgende:
[..]
Doen ze vrijwel nooit volgens mij, naar Europese begrippen is NS heel coulant geloof ik
.... Al KAN het zijn dat je je soms even moet opwinden, en dat het dan 8 maanden duurt, maar okequote:Op zondag 3 november 2019 20:54 schreef James1988 het volgende:
ze keren voor zover ik weet vrijwel altijd uit
En ook in dit geval keerden ze 'uit coulance' uit. Wat ze in principe niet hoefden te doen:quote:Op zondag 3 november 2019 22:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
.... Al KAN het zijn dat je je soms even moet opwinden, en dat het dan 8 maanden duurt, maar oke
quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:35 schreef James1988 het volgende:
Mooi staaltje gefaal zojuist op Geldermalsen.
Omroep: de sprinter naar 's-Hertogenbosch van 20:18 vertrekt van spoor 4b. De trein stopte echter op 4a.
Voor ik en mijn geplande medereizigers op het perron dat doorhadden en bij de trein waren, was er al gesloten en vertrokken.
Nu 30 minuten vertoeven op een koud, nat en winderig Geldermalsen. En hopen dat de volgende machinist niet hetzelfde geintje flikt.
Ge-wel-dig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |