Net een uur geleden, klaar met datgene met wat ik aan het doen was, steek ik een sigaret op.
Om duidelijk te zijn, op een plek met amper volk en in een rookzone.
Op zichzelf niets aan het handje.
Je hebt mensen die op een telefoon zitten, luidruchtig praten of oordopjes in hebben waarbij je het geluid van twee meter afstand kan horen.
Wordt niets tegen gezegd, want niet hun zaak enzo, ook al kunnen mensen zich eraan storen.
Maar goed, im minding my own business, as usual en vervolgens loopt er een man naar me toe die even zijn mening geeft over roken.
Nog steeds niets aan de hand, vrijheid van meningsuiten enzo.
Op een gegeven, zonder dat ik ernaar vraag, wordt zijn mening diepgaander en lichtelijk opdringerig. Ik voel er nog steeds niets bij, laat hem maar raaskallen, maar misschien een leuk moment voor een gesprek hierover.
Ik geef aan dat roken idd niet gezond is enzo en dat ik het doe, mijn probleem enzo. En na een tijdje ben ik wel benieuwd waar zijn bemoeizuchtigheid en overtuiging vandaan komt.
Dus ik stel hem een vraag terug en wat denk je?
Hij heeft zelf nooit gerookt.
Opeens werd alles duidelijk voor me enzo. De oppervlakkigheid en de zwart-wit argumenten van ''ja je moet gewoon stoppen''. Zonder verdere argumenten.
Laat me gewoon met rust.
En om de komende discussie voor te zijn; ik rook op plekken waar amper mensen komen en zelfs dan heb ik mintjes en deo bij me. Ik ben heel bewust van mijn omgeving en ik ken de risico's enzo.
Op
vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef
GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.