abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 15:15:57 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189548094
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189548137
Ik denk dat ik zaterdag even naar het slachthuis ga. :Y #lokaalditdat.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189548157
Ik slacht momenteel wat tarweproduct uit het verre Bayern. Uit Erding om precies te zijn B:)B

Voor mij is het namelijk al avond :+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 15:20:56 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189548158
Avondeten... zouden gister soep en dan schnitzel met wat patat eten. Maar waren lekker aan het eten in soep en brood dat het daar bij gebleven is.

Dus sowieso nog een restje soep en een schnitzel vandaag. En wat salade en patat ofzo.
  maandag 21 oktober 2019 @ 15:21:38 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_189548166
Arjen Lubach legt het even haarfijn uit voor al die mensen uit Sleeswijk-Holstein:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 15:26:02 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189548225
quote:
10s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik slacht momenteel wat tarweproduct uit het verre Bayern. Uit Erding om precies te zijn B:)B

Voor mij is het namelijk al avond :+
Aprospros Bayern...
Waren keer met een excursie in Augsburg beland en een maat liet hem het "Kellerbier" erg goed smaken. Toen noemden we hem ook al Fritzl.

Maar afgelopen week verklaarde een en ander zich, hij woont vlakbij Ruinerwold. Nog sterker, z'n zuipkeet stond op het erf voor die boerderij _O-
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 15:28:08 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189548256
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:21 schreef golfer het volgende:
Arjen Lubach legt het even haarfijn uit voor al die mensen uit Sleeswijk-Holstein:
De VPRO is ook absoluut niet links...

Luchtvaart en energiecentrales staan bijvoorbeeld helemaal niet in dat overzicht.
pi_189548264
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:19 schreef Lonaa het volgende:
Ik denk dat ik zaterdag even naar het slachthuis ga. :Y #lokaalditdat.
Oehhh, daar had ik in een ver verleden een sollicitatiegesprek. Moest daar heen van het arbeidsbureau. Liep langs al die karkassen (dat zou dan iedere dag moeten). Heb mezelf niet aangeprezen ;)
We have far more in common than that which devides us..
pi_189548290
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:28 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Oehhh, daar had ik in een ver verleden een sollicitatiegesprek. Moest daar heen van het arbeidsbureau. Liep langs al die karkassen (dat zou dan iedere dag moeten). Heb mezelf niet aangeprezen ;)
Ik heb daar weinig moeite mee, eigenlijk.
pi_189548296
kaas en worst :9

In het kader van baby-mensen en baby-honden zijn in veel opzichten vergelijkbaar: doe je ook aan inbakeren bij moe maar wel hyper, Lonaa? :P
freedom is just another word for nothing left to lose
  maandag 21 oktober 2019 @ 15:30:49 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_189548321
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:28 schreef derLudolf het volgende:

De VPRO is ook absoluut niet links...

Luchtvaart en energiecentrales staan bijvoorbeeld helemaal niet in dat overzicht.
Bij overige.
Overzicht is trouwens niet van de VPRO, maar van het RIVM. Maar die wetenschappelijke club heeft er ook geen verstand van, want de uitkomst bevalt de boeren niet. Dus klopt het niet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 15:30:51 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189548322
quote:
een uitleg van wat nu eigenlijk het probleem bij de boeren is.

Allereerst onze excuses voor de uit de hand gelopen demonstraties voor het provinciehuis in Groningen. Dit had niet mogen gebeuren, maar ik kan wel begrijpen hoe dit is ontstaan. Het bestuur van de provincie Groningen bestaat voor een groot deel uit aanhangers van Jesse Klaver en Tjeerd de Groot. Dus mensen die de boeren liever kwijt dan rijk zijn.

Maar wat is er nu aan de hand? Waarom gaan de boeren ook naar de provinciehuizen en het RIVM?

Ik leg het aan de hand van voorbeelden uit.

In Nederland hadden de boeren meer dan 30 jaar een melkquotum. Wanneer een boer wilde uitbreiden, moest hij van een stoppende boer zijn melkquotum kopen.
Er waren zelfs makelaars, die het complete melkquotum van een stoppende boer opkochten en vervolgens weer in kleine beetjes verkochten aan bedrijven die wilden uitbreiden. Immers, de prijs was best hoog en zo kochten de bedrijven, die wilden groeien elk jaar iets erbij. De EU heeft het melkquotum in de EU afgeschaft in 2015 en dus ook in Nederland.

Kom maar met meer melk
De melkfabrieken riepen tegen de boeren: 'kom maar met meer melk, wij verwerken het'. Degene die destijds het hardst riep om meer melk, was onze Tjeerd de Groot, destijds werkzaam bij de Nederlandse Zuivel Organisatie. Ook de banken zeiden: investeren. De jonge boeren die wilden groeien, hebben hier dankbaar gebruik van gemaakt.
Stel wij praten over boer Piet. Hij had in 2015 zo'n 100 melkkoeien. Om uit te breiden heeft hij een vergunning aangevraagd voor 200 koeien. Die vergunning heeft hij destijds gekregen van de provincie. Vervolgens is hij een stal gaan bouwen. Meestal kleiner dan de aangevraagde vergunning, omdat hij de vergunning voor toekomstige groei had aangevraagd.

Stel hij heeft een stal gebouwd voor 180 koeien. Begin 2015 was de stal klaar. Vervolgens moesten er koeien worden gekocht om de stal te vullen. Omdat de koeien schaars waren en in verband met dierziekten, hebben de meeste boeren besloten te groeien door middel van de eigen fokkerij. Medio 2015 had Piet 115 koeien. Een jaar later 130 koeien.

Extra korting door de overheid
In 2017 zag de overheid dat het fosfaatplafond, wat de EU ons heeft opgelegd, werd overschreden. Dus het aantal koeien moest omlaag. De overheid heeft als oplossing het fosfaatquotum ingevoerd. Daarbij werd gekeken hoeveel koeien boer Piet had op 2 juli 2015. Dit waren 115 koeien. Dus boer Piet moest terug naar 115 koeien. En kwam er een extra korting van 8% door de overheid over het aantal koeien.

Voor boer Piet betekent dit 115 koeien min 8% = 105 koeien. Dus eind 2017 was boer Piet weer bij 105 koeien.
Boer Piet wil toch naar 200 koeien groeien. Dus om uit te breiden, probeert boer Piet nu fosfaatrechten te kopen. Deze rechten kosten per koe circa 11.500 euro. Dus in 2018 en begin 2019 heeft Piet zoveel gespaard, dat hij voor 5 koeien fosfaatrechten heeft gekocht en zit dan op 110 koeien.

Vergunning pakken we af
Nu komt het stikstofprobleem. De overheid weet geen oplossing. Alleen bij boeren is op korte termijn stikstofrechten te ontfutselen.
Nu zegt Den Haag, boer Piet, jij hebt vergunning voor 200 koeien. Deze vergunning pakken wij af van jou, want jij hebt op 4 oktober maar plaats voor 180 koeien in je stal. Deze stikstofrechten gebruiken wij om aan de bouw en andere projecten te geven, zodat er toch weer iets door kan gaan in Nederland.

De provincies zien echter in dat deze oplossing te weinig stikstofrechten oplevert, om de projecten die op stapel staan door te laten gaan.
Dus zij zeggen nu: 'nee boer Piet, jij hebt op 8 oktober slechts 110 koeien. Wij gaan uit van deze 110 koeien, en de rest van jouw rechten pikken wij af. Al deze rechten kunnen wij gebruiken om onze projecten door te laten gaan.'
Boer Piet heeft de rechten gekocht, dure verplichtingen met de bank aangegaan en nu worden van hem alle groeimogelijkheden afgepakt om zijn stal te vullen.
Zijn financiële verplichtingen aan de bank waren immers gebaseerd op 180 koeien. Hoe moet hij nu verder met zijn aflossingen?
Een bedrijf wat niet meer kan groeien, kan niet meer investeren in toekomstige ontwikkelingen en is ten dode opgeschreven.

Moet intern salderen
De overheid wil de nog niet gerealiseerde rechten stelen van de boeren. Omdat stelen niet mag, past de overheid de wet aan en wel zo dat het ineens geen stelen meer is. De provincies willen nog meer stelen van de boeren.

Hoe slim zit de diefstal in elkaar?
De minister zegt: 'Boer Piet, je mag uitbreiden naar die 180 koeien. Geen Probleem. Maar je moet intern salderen.'
Dit houdt in: als je dan van 110 koeien uitbreidt naar 180 koeien, mag je maximaal dezelfde stikstofuitstoot hebben als je nu hebt met 110 koeien. Boer Piet heeft al een nieuwe stal, dus dit is een onmogelijke opgave. Immers, de landbouw heeft al sinds 1990 gemiddeld 60% minder stikstofuitstoot.
En wanneer we de provincie hiermee confronteren zegt de provincie: “misschien moeten we even nadenken of dit wel klopt” En zo is in het Kamerdebat op 17 oktober aangegeven. Tot 1 december gaat Schouten met provincies na of dit niet te zwaar is en we voor intern salderen terug moeten naar 180. Maar bij extern salderen blijft 110 het vertrekpunt.

Financiële verplichtingen
Dit betekent: In een oude stal is de stikstofafname ten opzichte van 1990 misschien slechts 4% afgenomen. Maar de nieuwe stal van Boer Piet is ten opzichte van 1990 al een stikstofreductie van misschien wel 80% bereikt. En dat terwijl hij vergunning heeft gekregen voor 200 koeien van de overheid. Boer Piet kan niet aan zijn financiële verplichtingen voldoen en gaat failliet. Terwijl hij juist de boer was, die niet wilde stoppen.

Heel onbegrijpelijk is dat deze diefstalpraktijken zijn ontstaan door verontruste cijfers van het RIVM over de stikstofuitstoot. De stikstof die de gewassen opnemen, wordt niet meegeteld door het RIVM.
Het RIVM wil alleen niet openbaar maken, hoe zij aan de cijfers komen. In ieder geval is een groot deel van de cijfers gebaseerd op aannames. Dus waar praten wij over?
Al dat gesjoemel met cijfers van het RIVM, lijkt wel op bangmakerij van de bevolking en roept bij mij veel vraagtekens op. Ik vraag mij ook steeds meer af, hoe de natuurinstanties de RIVM beïnvloeden.
Hoe slechter het RIVM praat over de natuur, hoe meer geld en gronden de natuurinstanties ontvangen van Den Haag.
Immers, door de wensen van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer hebben wij zoveel Natura2000-gebieden in Nederland. Veel meer dan de EU eiste.

Plantensoorten op de lijst
De politiek heeft zitten slapen en dit gewoon toegestaan.
Uiteindelijk zijn de natuurinstanties de oorzaak van ons stikstofprobleem. Zij hebben zelfs plantensoorten op de lijst opgenomen die niet eens in Nederland voorkwamen, maar waarvan zij wel droomden. Dit lukt niet, nee logisch.
Stikstofvervuiling bestaat uit 2/3 deel NOx (industrie, luchtvaart en verkeer) en 1/3 deel NH3.
Van deze NH3, zeggen de geleerden, wordt 60% van de uitstoot veroorzaakt door de landbouw.
Bij de landbouw zijn ook de dieren die in het wild leven, de huisdieren (3 miljoen), de paarden en de dieren van de natuurinstanties voor het onderhoud van de natuurgebieden, te samen geteld.
Verder is NOx veel zwaarder dan NH3 en gaat de NH3 dus direct hoog in de atmosfeer vervluchtigen.
De NH3 is dus zeer moeilijk te meten. Iets wat niet is onderzocht. Waarom niet eerst meten en dan weten. Dan pas concluderen.
Door al deze aannames van het RIVM staat nu de hele economie op slot. En waarom? Als je bouwt en dan een huis neerzet die veel minder uitstoot, is dit toch een win-situatie?

Natuur gaat meer verloederen
Dit beleid van de overheid leidt tot de ondergang van geheel Nederland. Wanneer u niet tot inkeer komt, leidt dit tot massa ontslagen. Zelfs de natuur gaat dan nog meer verloederen.
Er is maar een simpele verklaring voor de vervuiling van de aarde. De kringloopwijzer van de mens zelf. Deze kringloopwijzer moeten wij sluitend zien te krijgen en niet ons verschuilen achter de boer en dan zeggen: 'de boer heeft het gedaan, want hij heeft het niets gedaan'.
Sterker nog, geen sector heeft het zo goed gedaan, als de boer. Nee alleen wij zelf zijn de boosdoener.
Geen enkele politieke partij praat hier echter over. De politiek doet alleen maar dweilen met de kraan open. En in plaats van de kraan dicht draaien, wordt de kraan steeds verder open gezet.
pi_189548332
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:29 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik heb daar weinig moeite mee, eigenlijk.
Ik vond het echt niet fijn. Tegenwoordig weet je daar meer vanaf, maar zo’n 40 jaar geleden was dit best wel een schok voor een 18 jarige
pi_189548343
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:30 schreef Lot_1 het volgende:
kaas en worst :9

In het kader van baby-mensen en baby-honden zijn in veel opzichten vergelijkbaar: doe je ook aan inbakeren bij moe maar wel hyper, Lonaa? :P
Hahahaha. Ja, wel beetje. Dan leg ik d'r naast me neer en masseer ik d'r rug en nek, dan gaat ze liggen en dan stop ik d'r in :') :@
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 15:37:38 #15
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189548429
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:30 schreef golfer het volgende:

[..]

Bij overige.
Overzicht is trouwens niet van de VPRO, maar van het RIVM. Maar die wetenschappelijke club heeft er ook geen verstand van, want de uitkomst bevalt de boeren niet. Dus klopt het niet.
Heb jij verstand van meettechniek?

Al voordat deze hele discussie bestond, wat zeg ik, voordat de PAS bestond, vertelde een docent meet- regel- en systeemtechniek, die betrokken was bij allerlei testopstellingen dat die hele ammoniak metingen geen snars klopte. Het was erg lastig te meten, een kleverig gas bovendien dat in de meetapparatuur bleef zitten (waardoor je teveel meet dus). Er zitten veel aannames en onnauwkeurigheden in.

Bovendien staan twee van de meetpunten verkeerd.
pi_189548440
Pfff, Is de dag al bijna voorbij? Weet niet hoeveel kots opgeruimd. Samen met een vandaag irritante dreumes is het maar een heftige dag.

Goed nieuws, meneer heeft een uur geleden een beetje havermoutpap gegeten en het zit er nog in!
pi_189548448
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:38 schreef Jagärtrut het volgende:
Pfff, Is de dag al bijna voorbij? Weet niet hoeveel kots opgeruimd. Samen met een vandaag irritante dreumes is het maar een heftige dag.

Goed nieuws, meneer heeft een uur geleden een beetje havermoutpap gegeten en het zit er nog in!
:*
pi_189548482
quote:

Och wat een ellende daar. Arm ziek kind, maar vooral ook arme jij.
  maandag 21 oktober 2019 @ 15:45:33 #19
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189548539
quote:

Arme jullie. :*
pi_189548627
Ik heb heus ook nog wel wat echt thuisgewerkt hoor! Maar ik moest dus ook vlees braden, want gister uit de diepvries gehaald.

SPOILER: braadstukken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189548646
:9
pi_189548692
Ik moet nog soep, moussaka en cheesecake maken.
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 15:59:52 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189548759
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:50 schreef sigme het volgende:
Ik heb heus ook nog wel wat echt thuisgewerkt hoor! Maar ik moest dus ook vlees braden, want gister uit de diepvries gehaald.

Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:9
pi_189548789
@sigme...is de rollade op z’n gronings gekruid?
Dat is vooral kruidnagel, toch?
Mijn oom moest die meenemen naar den haag voor mijn moeder.
Zijn schoonvader was slager in de Oude Ebbinge.
pi_189548793
Wat zijn jullie lekker aan het koken O+

Ik moet nog even moed verzamelen geloof ik.
Maar deze week en weekend nog geen afspraken... dus wie weet :)

Tijd voor even het bordje weer op de deur:
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 16:10:04 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189548884
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:02 schreef AnneX het volgende:
@:sigme...is de rollade op z’n gronings gekruid?
Rollade wordt hier royaal gekruid met kruidnagel inderdaad :9 :9
pi_189548962
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:50 schreef sigme het volgende:

Krijg meteen honger, :9~
pi_189549026
@borisz...viste ik op voor jou:

...” The year is 2192. The British Prime Minister visits Brussels to ask for an extension of the Brexit deadline. No one remembers where this tradition originated, but every year it attracts many tourists from all over the world....” 8-)
pi_189549040
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:19 schreef AnneX het volgende:
@:borisz...viste ik op voor jou:

...” The year is 2192. The British Prime Minister visits Brussels to ask for an extension of the Brexit deadline. No one remembers where this tradition originated, but every year it attracts many tourists from all over the world....” 8-)
:D :')

Aandoenlijk figuur is het, Johnson. Nu al. Al een tijdje ook.
  maandag 21 oktober 2019 @ 16:21:22 #30
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_189549045
quote:

_O-
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_189549117
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 15:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Lastig. Voor een groot deel is het ook ondernemersrisico natuurlijk. Als je in 2015 je toko wilt verdubbelen, neem je echt een levensgroot risico.

Een boer is een ondernemer. Er zijn zo veel ondernemers die hun bestaan onzeker zijn door veranderende wet- en regelgeving (kinderopvang). Of door een flucuerende economie (bouw). Minister dinges heeft eind jaren 90 besloten dat per de volgende dag er geen PC privé-projecten meer konden zijn. Halve branche binnen een paar maanden failliet.

Ik snap niet eens waarom een boer een grotere stal zou willen. Van het verkopen van de melk aan de cooperatie wordt je niet rijk, ook niet met meer koeien. Waarom zou je het probleem, als je het al zo slecht hebt, willen verdubbelen? Begin lekker een boerderijwinkel, ga aan de slag met jerseykoeien, ga mozzarella maken, pompoenen verbouwen als bijverdienste, wijn maken, etc.

Ja, ik zie dat de overheid en het RIVM onduidelijkheid scheppen. Maar die boeren zijn hoe dan ook de sjaak. Is het niet vandaag, dan is het wel morgen. Ze kunnen beter hun energie stoppen in innovatie. Innovatie als in hun bedrijf verbreden, niet een borstel ophangen waar een koe zich mee kan krabben.
Spoilers!
pi_189549135
pi_189549141
quote:

_O-
Spoilers!
pi_189549259
Cols van de buitencategorie in Brussel: https://www.bruzz.be/wete(...)categorie-2019-10-21
pi_189549279
Wie is Eugenie?

Wacht, het varken van Miss_Isis denk ik.
Werewolf
Papa 15/11/1950- 29/08/2025
pi_189549286
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:36 schreef Pinnenmutske het volgende:
Wie is Eugenie?

Wacht, het varken van Miss_Isis denk ik.
een varken van Sigme dacht ik.
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 16:37:26 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189549293
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Lastig. Voor een groot deel is het ook ondernemersrisico natuurlijk. Als je in 2015 je toko wilt verdubbelen, neem je echt een levensgroot risico.

Een boer is een ondernemer. Er zijn zo veel ondernemers die hun bestaan onzeker zijn door veranderende wet- en regelgeving (kinderopvang). Of door een flucuerende economie (bouw). Minister dinges heeft eind jaren 90 besloten dat per de volgende dag er geen PC privé-projecten meer konden zijn. Halve branche binnen een paar maanden failliet.

Ik snap niet eens waarom een boer een grotere stal zou willen. Van het verkopen van de melk aan de cooperatie wordt je niet rijk, ook niet met meer koeien. Waarom zou je het probleem, als je het al zo slecht hebt, willen verdubbelen? Begin lekker een boerderijwinkel, ga aan de slag met jerseykoeien, ga mozzarella maken, pompoenen verbouwen als bijverdienste, wijn maken, etc.

Ja, ik zie dat de overheid en het RIVM onduidelijkheid scheppen. Maar die boeren zijn hoe dan ook de sjaak. Is het niet vandaag, dan is het wel morgen. Ze kunnen beter hun energie stoppen in innovatie. Innovatie als in hun bedrijf verbreden, niet een borstel ophangen waar een koe zich mee kan krabben.
Even waar weerleggingen:
Maat van me had mooi bedrijf, maar wilden nieuwe stal want die was oud. Donker, laag, oude vloer. Maar een evengrote nieuwe stal die van deze tijd is, dat wou de bank niet financieren. Moesten van 120 naar minimaal 190 melkkoeien. Zij hadden de mogelijk een bedrijf van 5 jaar oud voor 140 koeien een paar kilometer verderop te kopen, maar dat heeft ook niet iedereen.

Als iedereen Jersey koeien heeft, zakt die markt ook in. Hetzelfde geldt voor pompoenen, volgens mij is dat vaak zelfs contractteelt.

Je kunt veel verzinnen, maar ja als de helft van de boeren er iets bij gaat doen, is daar markt voor?
pi_189549304
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:37 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

een varken van Sigme dacht ik.
Kan ook.
Werewolf
pi_189549307
quote:

_O-
pi_189549329
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:02 schreef AnneX het volgende:
@:sigme...is de rollade op z’n gronings gekruid?
De rollade is gekruid door de slager in Zuidbroek - in het oosten van de provincie dus.
Ik haal hier op de markt bij mijn kruidenboer wel vaak Groningse vleeskruiden, voor alle soorten vlees :9

Bijna alle slagerswinkels zijn verdwenen, al zie ik tot mijn vreugde dat de achteruitgang wel tot stilstand is gekomen. De slagers die er nu nog zijn lopen redelijk goed geloof ik. Ik kom helaas zélden bij een slager - het nadeel van eigen vlees.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189549363
quote:
Wat gaaf! Heb je zelf iets in handen waarmee je hoger of lager gaat of doet die persoon op jetski dat?
Bij het eerste stukje lijkt het net alsof je op water loopt _O-
  maandag 21 oktober 2019 @ 16:43:17 #42
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_189549368
quote:
Vet fles! En leuk je opgeheven handen in overwinning!!

Ging het vanzelf in een rondje ?
pi_189549389
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:42 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Wat gaaf! Heb je zelf iets in handen waarmee je hoger of lager gaat of doet die persoon op jetski dat?
Bij het eerste stukje lijkt het net alsof je op water loopt _O-
Nee dat doet die persoon op de jetski. De pro's bedienen de jetski zelf inderdaad. Dat ding gaat dus ook nergens heen omdat al het water dat normaal gebruikt wordt voor voortstuwing van dat ding, nu gebruikt wordt om mij omhoog te liften. Ik sleep dat ding in feite een beetje in het rond ook. Zij kan wel een beetje sturen maar aandrijving heeft dat ding niet meer. Deze was trouwens 155 PK.
pi_189549403
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:43 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Vet fles! En leuk je opgeheven handen in overwinning!!

Ging het vanzelf in een rondje ?
Nee dat was best nauwkeurig sturen een beetje voeten omhoog en omlaag, dan de linker knie intrekken dan de rechter en zo een beetje dansen door de balans heen zeg maar :) Maar ja, zo a-motorisch als ik ben, als IK dit in een kwartier kan leren kan iedereen het :Y
  maandag 21 oktober 2019 @ 16:48:04 #45
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_189549419
Mm dm doet alles dubbel.. :o
pi_189549428
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:48 schreef Barreltje het volgende:
Mm dm doet alles dubbel.. :o
ja heb ik al en week last van ongeveer. En als het traag is en je drukt nog een keer, BAM drie
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 oktober 2019 @ 16:48:58 #47
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189549434
quote:

:D

Het maakt mijn naamgenoot niet uit hoe de Brexit tot stand komt, als die maar tot stand komt. Om daarna Thatcher over te troeven qua laat de markt zijn gang maar gaan. Met zijn vriendjes die hun gelden al in Ierland hebben verstopt.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_189549443
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:48 schreef borisz het volgende:

[..]

Het maakt mijn naamgenoot niet uit hoe de Brexit tot stand komt, als die maar tot stand komt. Om daarna Thatcher over te troeven qua laat de markt zijn gang maar gaan. Met zijn vriendjes die hun gelden al in Ierland hebben verstopt.
Kwalijk, zulk volk.
pi_189549454
Oh die Brexit. British Airways had er ook last van.
Werewolf
pi_189549469
Ik ga eind november naar Brexitania. Zal mij benieuwen. Dan zitten ze er gewoon nog in :P
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 16:51:45 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189549470
quote:
7s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:40 schreef sigme het volgende:

Bijna alle slagerswinkels zijn verdwenen, al zie ik tot mijn vreugde dat de achteruitgang wel tot stilstand is gekomen. De slagers die er nu nog zijn lopen redelijk goed geloof ik. Ik kom helaas zélden bij een slager - het nadeel van eigen vlees.
We zijn hier op 3500 inwoners nog gezegend met twee zelfslachtende slagers.

Dat dat best bijzonder was kwam ik ook pas later achter.
pi_189549555
Slagers genoeg hier. Beetje jammer dat ze weinig over de herkomst van hun vlees vertellen. Net als visboeren. In de supermarkt staat er tenminste bij wat voor leven een dier heeft gehad.
Spoilers!
pi_189549603
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:51 schreef derLudolf het volgende:

[..]

We zijn hier op 3500 inwoners nog gezegend met twee zelfslachtende slagers.

Dat dat best bijzonder was kwam ik ook pas later achter.
De dorpsslager slachtte nog lang zelf.
Stond zoon 1 - ook slager - eens een keer in vader’s winkel.
Maak ik hem complimenten over de biefstuk een week eerder.
Even nadenken: oh, dat was Kees, die liep bij ons op de dijk. 8)7
SPOILER
pi_189549787
Hmm ik doe het onderhoud van kachel en geister graag bij een lokaal bedrijfje.
Bestaat al tientallen jaren en ik gun ze nog vele jaren.

Maad het zou toch eens fijn zijn als ze daadwerkelijk komen als je een afspraak maakt met ze.

Als ze komen is alles prima geregeld en ik laat ze desnoods nog via de buurman binnen.
Gaat ie zn eigen gang en dat is prima.
En het is altijd goed gedaan en netjes en schoon als ze weggaan. Not to mention dat ze gratis en voor niks to the rescue komen als ik mn kachel zelf weer eens niet aan krijg...

Maar nu voor de 2e middag dat ik voor nop thuis zit. Word hier toch wel echt een beetje narrig van.
En ik weet dat ze het nu stikdruk hebben want oktober en dat is wel het moment om te ontdekken dat je kachel niet werkt weet ik uit eigen ervaring...
maar bel dan even :(
Of maak geen afspraak.. ook een optie.
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:21:40 #55
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_189549837
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 16:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Zo. _O_
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_189549881
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:21 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Zo. _O_
Ja op zich wel, alleen is alles wat de boeren ook doen, niet anders dan symptoombestrijding. Beter pak je de overheid aan die elk jaar weer met nieuwe regeltjes komt, want die kan dat gratis doen, en daarmee de boeren duperen. Het is eigenlijk een godswonder dat er in dit land nog één boer bestaat.
pi_189549961
In de herhaling, op verzoek:

SPOILER: pakketten
pi_189550002
quote:

[..]

Zo. _O_
Ja nou, ik weet het nog steeds niet. Ik heb het gevoel dat ik een partij moet kiezen. Of in elk geval voor of tegen de boeren moet zijn.

Eigenlijk is dat gek want ik bevind me vrijwel altijd in kamp enerzijds/anderzijds.
Bij deze is het besloten, ook wat dit betreft ga ik in dat kamp. Ik kan begrip opbrengen voor alle partijen (niet voor vernielingen). Het is heel ingewikkeld. Er zitten vele kanten aan het verhaal. Zo. Mijn wereld klopt weer.
Spoilers!
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:36:35 #59
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189550011
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:32 schreef sigme het volgende:

Ik wil wel, maar ik kan geen 10 kg vlees kwijt. -O-
  Official ESF Kreviewer maandag 21 oktober 2019 @ 17:37:19 #60
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_189550018
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja op zich wel, alleen is alles wat de boeren ook doen, niet anders dan symptoombestrijding. Beter pak je de overheid aan die elk jaar weer met nieuwe regeltjes komt, want die kan dat gratis doen, en daarmee de boeren duperen. Het is eigenlijk een godswonder dat er in dit land nog één boer bestaat.
46% van alle co2 uitstoot komt van boeren. Hoe is het verminderen van de veestapel dan symptoombestrijding? Of begrijp ik niet wat je zegt.

En zolang we de OP 1 na grootste agrarische exporteur ter wereld zijn, zal het wel meevallen met de regeltjes en dw wonderen..
pi_189550045
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:36 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Hmm ik ook niet denk ik..
probeer me even voor te stellen hoeveel ruimte dat inneemt maar vermoed ruim de ruimte die ik beschikbaar heb.
pi_189550058
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:36 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dan zoek je toch vriendjes ter waarde van 5 kilo?

Ik zoek eerst voldoende 10-kilo-afnemers, en dan kan ik wanneer ik het vlees werkelijk heb, kijken hoeveel en wat ik overhoud. Dan kan ik altijd daarvan nog kleinere pakketten maken. Het is best lastig hoor, voldoende afnemers maar niet te veel afnemers zoeken voor een varken waarvan ik niet weet hoe zwaar het beest is. Natuurlijk heb ik eerder varkens gehad, maar weet je, ze lijken allemaal enorm op een varken, en de herinnering aan grootte verdwijnt.
pi_189550075
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:32 schreef sigme het volgende:

Zucht.. mobiel zit dat report-knopje echt te dicht op het quote knopje.

Niks voor @fietsie?

Probeerde ik dus te zeggen.
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:41:21 #64
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189550077
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:39 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Hmm ik ook niet denk ik..
probeer me even voor te stellen hoeveel ruimte dat inneemt maar vermoed ruim de ruimte die ik beschikbaar heb.
Ik koop vlees vaak in porties van ongeveer 1 kg en dan zit 1 lade al redelijk vol. Ik heb 7 lades, waarvan er 5 mudvol zitten. :D
pi_189550089
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:41 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

Zucht.. mobiel zit dat report-knopje echt te dicht op het quote knopje.

Niks voor @:fietsie?

Probeerde ik dus te zeggen.
Spoilers!
pi_189550107
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik zoek eerst voldoende 10-kilo-afnemers, en dan kan ik wanneer ik het vlees werkelijk heb, kijken hoeveel en wat ik overhoud. Dan kan ik altijd daarvan nog kleinere pakketten maken. Het is best lastig hoor, voldoende afnemers maar niet te veel afnemers zoeken voor een varken waarvan ik niet weet hoe zwaar het beest is. Natuurlijk heb ik eerder varkens gehad, maar weet je, ze lijken allemaal enorm op een varken, en de herinnering aan grootte verdwijnt.
Ik twijfel nog steeds.
Spoilers!
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:46:38 #67
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189550142
quote:
14s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Bestaan er geen varkenweegschalen?
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:47:25 #68
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_189550147
Wij ruimden vandaag de keukenkastjes uit..
9 verschillende soorten suiker..
:{

In wat voor marketing trap zijn wij nou weer gevallen? :o
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:48:09 #69
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189550155
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:47 schreef Barreltje het volgende:

Ik heb een dedicated suikerkastje. :@
pi_189550160
quote:

[..]

Zo. _O_
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja nou, ik weet het nog steeds niet. Ik heb het gevoel dat ik een partij moet kiezen. Of in elk geval voor of tegen de boeren moet zijn.

Eigenlijk is dat gek want ik bevind me vrijwel altijd in kamp enerzijds/anderzijds.
Bij deze is het besloten, ook wat dit betreft ga ik in dat kamp. Ik kan begrip opbrengen voor alle partijen (niet voor vernielingen). Het is heel ingewikkeld. Er zitten vele kanten aan het verhaal. Zo. Mijn wereld klopt weer.
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:25 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Er is natuurlijk niet zoiets als 'de boeren', die zich allemaal reactionair verzetten en zich op domme wijze in de schulden steken. Er zijn innovatieve boeren, sommigen redden zich uitstekend, sommigen worden genaaid door regels. Ik ken een paar, die proberen wanhopig een paar oud Nederlandse koeienrassen (Blaarkop & Lakenvelder) in een kudde in stand te houden, extensief, allemaal heel leuk enzo, en die worden genaaid.

Er zijn reactionaire subsidieboeren die miljoenen binnenharken. Er zijn BD-boeren die dankzij donateurs kunnen boeren. Er zijn hardwerkende boeren met een ouderwets 'gangbare' bedrijfsvoering. Sommige zijn miljonair, sommigen bezitten niets. Er zijn pachters. Er zijn grootgrondeigenaren. Er zijn er die willen maar niet kunnen stoppen (je kan een boerderij niet zomaar verkopen hè, er zijn regels).
  Official ESF Kreviewer maandag 21 oktober 2019 @ 17:49:31 #71
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_189550167
quote:

Ik heb 27 planten in mijn woonkamer. Hoarders unite.
pi_189550169
quote:

_O-

3 Soorten basterd, rietsuiker, kristalsuiker, palmsuiker, poedersuiker. Welke mis ik?
Spoilers!
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:50:53 #73
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189550183
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

_O-

3 Soorten basterd, rietsuiker, kristalsuiker, palmsuiker, poedersuiker. Welke mis ik?
Suikerklonten, suikerstroop?
  Moderator maandag 21 oktober 2019 @ 17:50:56 #74
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189550184
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

_O-

Kandij, gelei, fructose
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:51:33 #75
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189550194
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:50 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Kandij, gelei, fructose
Gewone gelei of de halfzoete?
pi_189550197
Hoe dan ook: als je de 'goede' boeren wil steunen - wat je ook maar 'goed' vindt, koop dan je eten zodat het geproduceerd wordt door boeren waarvan jij denkt dat die toekomstvast zijn.

Besteed je geld waar je principes liggen - wie de mond vol heeft van asoboeren maar plofgroente en -vlees koopt is een oorzaak van het probleem. De aso-boer is dan enkel een gevolg.
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:52:34 #77
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_189550208
Ludolf, ik wist dat niet en vind het ook wel een beetje kinderlijk, van die omgekeerde vlag. En zo belezen ben ik niet hoor, maar grappig dat jij dat denkt. Denk dat er heel wat mensen hier een stuk slimmer zijn dan ik!

Verder bedankt ook Lonaa. Mag je me ook gewoon in een quote zeggen hoor. :)
Snobs have more fun!
KLIK!
  Official ESF Kreviewer maandag 21 oktober 2019 @ 17:55:56 #78
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_189550267
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:51 schreef sigme het volgende:

Besteed je geld waar je principes liggen - wie de mond vol heeft van asoboeren maar plofgroente en -vlees koopt is een oorzaak van het probleem. De aso-boer is dan enkel een gevolg.
Nederlanders zijn niet zo principieel als het geld kost.
Ik doe het zelf deels. Ik koop wel redelijk bewust mijn kaas, vlees en eieren, maar ik kijk niet op elk product waar de ingrediënten vandaan komen.

Ik denk overigens dat boeren niet alleen maar een gevolg zijn. Die doen gewoon wat de supermarkt eist, omdat het geld oplevert. Ook daar hadden ze nee kunnen zeggen tegen plofkippen.
  maandag 21 oktober 2019 @ 17:57:03 #79
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189550285
Ik koop sinds dit weekend melk met 3 sterren. Een vriend wees mij erop dat t bestond.
pi_189550322
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 17:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Sorry LS
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')