abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189514786
Hallo allemaal,

Als ik mijn bruto jaar inkomen goed in zicht heb en een werkgeversverklaring heb wil ik een hypotheekgesprek gaan doen.

Ik kan natuurlijk een afspraak maken bij de rabobank en daar nemen wat ze mij adviseren en (na ook zelf na te denken) dit aanbod aan nemen en klaar is kees.

Ik kan ook een hypotheek adviseur nemen wat meer geld kost.

Ik las dat een hypotheek gesprek bij een bank tegenwoordig ook geld kost. Dus in die zin kan ik voor iets meer geld ook wel een adviseur nemen lijkt mij.

Ik heb zelf zo'n 30K spaargeld. Niet weinig, maar zal het wel nodig hebben voor alles.

Ben benieuwd naar jullie meningen/adviezen.
pi_189514823
Waarom Rabobank?
Als je antwoord is: daar loopt mijn gewone rekening.

Ga naar een adviseur
Ps. Eerste gesprek is overal gratis
All management is Strategic Management.
  Redactie Frontpage zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:32:59 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_189515254
Ook bij de Rabobank betaal je advieskosten voor de hypotheek. Dat advies doet niet onder voor andere hypotheekadviseurs, ware het niet dat ze natuurlijk alleen Rabo producten adviseren.

Daar kom je alleen onderuit als je een hypotheeknemer kunt vinden die op basis van Execution Only wil werken.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Moderator zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:40:50 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189515353
Vond ik wel. Maar we hadden een issue met de orv van mn partner.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189515957
Als je een starter bent en verder geen bijzonderheden hebt, vind ik een adviseur zijn geld niet waard. Uiteraard moet je dan zelf wel financieel gevoelig hebben.
pi_189515967
Als het je eerste hypotheek wordt, is er eigenlijk maar 1 keuze: Annuïteitenlening en vaak heb je maximaal geld nodig dus 10 jaars rente met NHG. Als je veel zekerheid wil 20 jaars rente. Dus producttechnisch weinig spannends.

ORV afhankelijk of je een partner hebt. Als je het alleen gaat doen minimaal of niet, afhankelijk van de eisen.

De rest is inzicht in je financiële situatie en alles eromheen.
pi_189517183
Ik vond het zonde van mijn geld. Ik kan ook getalletjes in een formuliertje intypen en mailtjes maken met ingescande documenten.
So we just called him Fred too
pi_189517189
je hebt annuiteiten hypotheek of een lineare hypotheek. Meer smaken zijn er niet.

Ik heb dan ook geen idee waarom een adviesgesprek voor een hypotheek dan nodig is en al helemaal niet waarom het zo schrikbarend duur is.

Ik zou mijn hypotheek zelf regelen bij zo'n hypotheek24 achtige website.

De rabobank zou ik zowiezo niet heen gaan. Nog nooit heb ik zo'n achterlijk gesprek gehad vol tegenstrijdigheden en leugens toen ik mijn hypotheek nam (de kosten waren toen nog verkapt in het product).

Een ORV neem je apart bij een andere aanbieder en kan je on-line aanvragen zonder tussenkomst van advies. Helaas eisen sommige orv aanbieders met droge ogen echt een advies gesprek van meerdere honderden euro's, maar die aanbieders sla je dan maar over.
Een ORV schijnt een ingewikkeld financieel product te zijn :?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189517493
Er zijn nog wat meer "smaken": welke boetebedingingen zijn er en welke rentevast periode kies je?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189518277
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:29 schreef blomke het volgende:
Er zijn nog wat meer "smaken": welke boetebedingingen zijn er en welke rentevast periode kies je?
De rente vaste periode is een gokhal die ook een adviseur niet kan voorspellen. De boetebedingen is een dingetje voor sommigen, maar is dat echt die 2000 euro waard?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189518305
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De rente vaste periode is een gokhal die ook een adviseur niet kan voorspellen. De boetebedingen is een dingetje voor sommigen, maar is dat echt die 2000 euro waard?
Eerste hypotheek kan bij goed zoeken ook voor ¤1000.
pi_189518312
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:34 schreef Mathijz het volgende:

[..]

Eerste hypotheek kan bij goed zoeken ook voor ¤1000.
Prima, maar er dan 1000 euro van....
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:46:44 #13
189961 ex
aperture science
pi_189519331
Wij hebben een gesprek gehad bij een adviseur. Dat was toen zo'n raar gesprek dat we direct naar de ING zijn gegaan en die hebben het gewoon direct geregeld voor ons.

Ik heb zelf toen uiteraard wel even de deal vergeleken maar voor ons kwam de ING ook gewoon het beste uit.

tl;dr: Als je zelf een beetje kan rekenen en opletten en er is niks speciaals zou ik het niet doen.
The cake is a lie!
pi_189519531
Die van ons wel. Onze adviseur heeft onderhandeld over de vraagprijs van het huis en zo nog wat k van onze “richtprijs” afgesnoept. Heeft verder alle zorgen uit onze handen gehaald. Hij was het voor ons meer dan waard.
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:07:39 #15
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_189519689
Nee. Gewoon zelf naar een bank stappen.

Eerst even zelf uitzoeken wat het beste is.

Die zogenaamde adviseurs hebben dealtjes met banken en verzekeraars etc.

Zij "adviseren" jou dus die banken en verzekeraars en niet wat het beste is voor jou.
  zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:10:32 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_189519728
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 19:56 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Die van ons wel. Onze adviseur heeft onderhandeld over de vraagprijs van het huis en zo nog wat k van onze “richtprijs” afgesnoept. Heeft verder alle zorgen uit onze handen gehaald. Hij was het voor ons meer dan waard.
Dan is hij het werk van een aankoopmakelaar aan het doen.
pi_189520068
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nee natuurlijk niet. Mijn credo is al decennia lang dat hypotheekadviseurs geen enkel doel hebben. Maar als ik dat zeg, krijg ik een veegbeurt over de vloer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189520247
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 20:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet. Mijn credo is al decennia lang dat hypotheekadviseurs geen enkel doel hebben. Maar als ik dat zeg, krijg ik een veegbeurt over de vloer.
Nou ja dat is niet helemaal waar. Zo sprak ik laatst een jong iemand die de hypotheker naar binnen ging en gelijk zei: jullie mogen alles voor mij regelen voor mijn hypotheek.
Hij verliet ook het gebouw met een rekening van 3000 euro en hoefde bijna niks te regelen.
Dus voor zulke mensen, die te lui zijn om zelf iets te doen, zijn adviseurs wel handig. Ik vind het echter wel kwalijk dat het verplicht is gesteld.
pi_189520259
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 19:56 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
je bent in de war met een aankoopmakelaar.
pi_189520483
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 20:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je bent in de war met een aankoopmakelaar.
Wat denk je, dat je het beter weet dan ik?
Onze hypotheekadviseur deed dit allemaal extra voor ons.
pi_189521219
Het meeste kan je zelf wel uitzoeken, maar sommige verstrekkers kan je alleen via een adviseur afsluiten. Zelf onlangs via Hypotheek24 afgesloten wat prima beviel. Je betaalt daar 650 euro voor execution only en voor 300 euro extra krijg je advies.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  Redactie Frontpage zondag 20 oktober 2019 @ 10:07:57 #22
38148 crew  Innisdemon
pi_189527616
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 20:07 schreef Ixnay het volgende:

Zij "adviseren" jou dus die banken en verzekeraars en niet wat het beste is voor jou.
zoals eerder aangegeven, ook de bank rekent kosten voor advies wat zij zelf verplicht stellen.
  zondag 20 oktober 2019 @ 11:06:43 #23
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_189528436
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 20:52 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Heeft iemand die verstand heeft van hypotheken meteen ook verstand van huizen?

2 hele verschillende dingen toch?
  zondag 20 oktober 2019 @ 11:08:14 #24
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_189528457
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 10:07 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

zoals eerder aangegeven, ook de bank rekent kosten voor advies wat zij zelf verplicht stellen.
Wat doet die adviseur dan wat je zelf niet kunt doen?

Je gaat op zoek naar de laagste rente. En je vergelijkt de voorwaarden in de offertes. Verder ga je nergens op een adviesgesprek.
  Redactie Frontpage zondag 20 oktober 2019 @ 11:15:37 #25
38148 crew  Innisdemon
pi_189528555
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 11:08 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Wat doet die adviseur dan wat je zelf niet kunt doen?

Je gaat op zoek naar de laagste rente. En je vergelijkt de voorwaarden in de offertes. Verder ga je nergens op een adviesgesprek.
Dat klopt helemaal, maar neemt niet weg dat bij de banken in Nederland alleen een hypotheek af kunt sluiten ondersteund door een betaald advies ( van hen of een externe adviseur)

Voor een execution only hypotheek heb je minder keus (en dan betaal je alsnog honderden euros 'afsluitkosten')
pi_189528577
quote:

[..]

Ze hebben wel degelijk een doel voor mensen die totaal geen kaas hebben gegeten van de materie.
pi_189528616
Als je je eerste huis gaat kopen en in loondienst bent, is het allemaal niet zo spannend.

Ik heb drie jaar geleden gebruik gemaakt van een online tussenpersoon (hypotheek24). Scheelt al een hoop geld ten opzichte van een traditionele tussenpersoon, maar achteraf had ik het makkelijk zelf kunnen doen.

Ook een aankoopmakelaar kun je online inschakelen. Scheelt ook een hoop geld.
pi_189528667
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 11:06 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Heeft iemand die verstand heeft van hypotheken meteen ook verstand van huizen?

2 hele verschillende dingen toch?
Onze adviseur dus wel, dus onze adviseur was z’n geld meer dan waard.
Zucht.
pi_189528711
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 21:28 schreef Strooper het volgende:
Het meeste kan je zelf wel uitzoeken, maar sommige verstrekkers kan je alleen via een adviseur afsluiten. Zelf onlangs via Hypotheek24 afgesloten wat prima beviel. Je betaalt daar 650 euro voor execution only en voor 300 euro extra krijg je advies.
Ik vind dat nog steeds een hoop geld, wat doen ze daar eigenlijk voor?
Maar goed, er is geen keuze, want andere opties zijn er niet.

Je wilt een supermarkt inlopen maar voordat de deuren opengaan moet je eerst even 100 euro aftikken, pas dan mag je naar binnen om iets te kopen. Ze noemen dit klantenkosten.
Alle supermarkten doen dit trouwens, dus keuze is er niet.
Goede vergelijking of niet?

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 20-10-2019 11:33:34 ]
pi_189528723
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 20:52 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Dit is fok, dus ik geloof hier per definitie niemand.
Dit is werk voor een aankoopmakelaar, punt.
pi_189528738
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 11:17 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ze hebben wel degelijk een doel voor mensen die totaal geen kaas hebben gegeten van de materie.
Het is meer voor mensen die geen zin hebben om zich erin te verdiepen.
Iedereen met een basisschool diploma (eind groep 6 rekenen) kan dit, maar velen willen het niet.
pi_189528832
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit is fok, dus ik geloof hier per definitie niemand.
Dit is werk voor een aankoopmakelaar, punt.
:') :W
  Redactie Frontpage zondag 20 oktober 2019 @ 11:41:20 #33
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_189528895
Toen ik starter was heb ik hypotheek24 gebruikt vanwege de overzichtelijke situatie. Toen ik samen met mijn vrouw een nieuwbouwwoning heb gekocht ben ik naar een onafhankelijke adviseur geweest en dat beviel ook heel goed.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_189528899
Het antwoord is ja.
Ik was hier...
pi_189529051
@Nismo91 is volgens mij hypotheekadviseur. Die kan wel wat meer zeggen.
pi_189529062
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 11:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is meer voor mensen die geen zin hebben om zich erin te verdiepen.
Iedereen met een basisschool diploma (eind groep 6 rekenen) kan dit, maar velen willen het niet.
Dat zal je nog tegenvallen.

Heb wel eens met mensen gesproken die geen koophuis wilden, omdat ze dan over een periode van 30 een hoop geld weg gooiden aan rente. Wat hun huurhuis zou moeten kosten over een periode van 30 jaar à 2% huurverhoging per jaar vonden ze niet relevant :')
pi_189529422
Bij onze eerste koopwoning hebben wij eerst twee adviseurs met kantoor gevraagd, de ene maakte in het eerste gesprek een dusdanig ongeïnteresseerde indruk dat we niet met hem in zee wilden. De andere het eigenlijk te druk voor ons.
Toen maar eens met KNAB gebeld en met hun online adviseur heel prettig zaken gedaan. En véél goedkoper. Het was ook geen lastige hypotheek verder.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_189529842
Reagerend op de TT. Niet elke hypotheek adviseur is zijn geld waard. Mijn zoon en zijn vriendin hebben half November vorig jaar voor het eerst een huis gekocht na een wonderbaarlijke zoektocht om een huis te vinden naar hun wensen. Ze hadden mij meegevraagd om mee te denken.
Een paar hypotheek adviseurs gesproken en een daarvan gekozen.
Door een ongelooflijke mazzel hebben ze een vrij nieuw huis onder de vraagprijs kunnen kopen. Echter de grens voor NHG was te laag, dit zou per 1 jan 2019 wel haalbaar zijn.
Toen ik dus bij de hypotheekadviseur vroeg of hij een 2e offerte kon vragen na de vervaldatum van zekerheidsstelling financiering zei hij doodleuk 'ik wil mijn relatie met de bank niet op het spel zetten' waarop ik antwoordde 'wie huurt jou in en wie betaalt de rekening?' zo waren er nog een paar zaken waardoor ik geen goed gevoel bij deze nog vrij jonge hypotheek adviseur had. Ik heb wat rondgebelden kreeg te horen van meerdere hypotheek adviseurs dat men wel kon meewerken om de NHG van 2019 te verkrijgen. Mijn zoon heeft dus het contract met de hypotheekadviseur ontbonden wat hem 750 euro kostte.
Toen naar de volgende hypotheekadviseur (die we al eerder hadden gesproken op de zoektocht) Deze zei ook eerlijk dat zijn relatie met de banken belangrijk voor hem was maar de klant net iets belangrijker (verkooppraatjes, ik weet het ;) )
Hij bedacht de volgende constructie eerst informeren bij de bank en dan half december een offerte vragen per 1 januari. Overdracht was 1e week van februari en aanpassing van de datum voor akkoord financiering te verplaatsen was risicovol omdat de huiseigenaar zo snel mogelijk van het huis afwilde (had straatverbod voor haar ex met wie ze daar had gewoond) en ze het huis gemakkelijk aan een volgende koper kwijt kon. Dus de datum akkoord financiering laten verlopen. (met de nodige spanning!)

Alles goed doorgesproken huis was bij taxatie al hoger getaxeerd dan de aankoopprijs, ruim eigen geld aanwezig ook voor nieuwe keuken, nieuwe cvketel etc maar ook een studieschuld. Studieschuld aflossen had gekund maar dan geen nieuwe keuken (oude keuken was een eiland die half in de woonkamer stond echt zeer onpraktisch). Na wat plussen en minnen heeft de hypotheek adviseur eerlijk gezegd. Jullie hebben een veel lagere hypotheek dan de woningwaarde, er moet gelijk worden afgelost dus de kans is heel erg groot dat de NHG nooit zal hoeven worden aangesproken. De studieschuld rente was net voor 5 jaar(uit mijn hoofd) op 0% gezet, hij zegt goedkoper lenen als dat kan niet dus ik weet van geen studieschuld af.

Het zal ook per situatie verschillend zijn maar ik denk dat deze door de wol geverfde hypotheek adviseur mijn zoon en schoondochter een goed advies heeft gegeven. Door de gekte op de woningmarkt is de woning van mijn zoon en schoondochter al absurd in prijs gestegen maar doordat het huis 10 jaar oud is en in een populaire wijk staat zal een waardedaling bij een instortende huizenmarkt geen crash veroorzaken.

Hypotheekadviseur 1 bood 20 jaar vast 3%
Hypotheekadviseur 2 bood 30 jaar vast 2,48 %
De NHG helpt mee voor een lagere rente maar zonder NHG ook veel goedkoper, met zelfde voorwaarden.

Wat ik nog wel wil vermelden dat mijn zoon en schoondochter een aankoopmakelaar in de hand hadden genomen, deze heeft ze echt behoedt voor een aantal miskopen (schattige huisjes met zware bouwkundige gebreken) met nuchter verstand kom je al een heel eind maar die verkoopmakelaars :X Soms wist ik nog meer te vertellen over het huis (door de toegezonden informatie) dan de verkoopmakelaar zelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2019 12:58:27 ]
  Redactie Frontpage zondag 20 oktober 2019 @ 13:08:15 #39
38148 crew  Innisdemon
pi_189529983
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 12:55 schreef Appeltje het volgende:
.
Even voor mijn begrip: die eerste hyptheekadviseur deed dus NIET wat de klant wil? 8)7

En is er uiteindelijk voor NHG gekozen?
pi_189530257
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 13:08 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Even voor mijn begrip: die eerste hyptheekadviseur deed dus NIET wat de klant wil? 8)7

En is er uiteindelijk voor NHG gekozen?
Klopt, offerte was ook al aangevraagd terwijl mijn zoon daar nog akkoord voor moest geven. Wat ons deed vermoeden dat banken nog een 'ander' lijntje naar sommige hypotheekadviseurs heeft lopen dan je bij een 'onafhankelijk' advies zou verwachten. En het was juist dat aanvragen zonder opdracht wat onze twijfel in argwaan omzette. De hypotheekadviseur wuifde deze kritiek weg, 3 mensen (wij) hadden gehoord denk er het weekend maar over na dan hoor ik het volgende week wel maar op dinsdag lag de offerte er al die had hij vrijdag gelijk aangevraagd.

En ja er is voor NHG gekozen.
  zondag 20 oktober 2019 @ 14:00:34 #41
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_189530568
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 11:24 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Onze adviseur dus wel, dus onze adviseur was z’n geld meer dan waard.
Zucht.
Dan is jouw adviseur iets heel anders dan alleen een hypotheekadviseur.

Als hij ook de APK van je auto doet voor de komende 10 jaar en ook even de halfjaarlijkse controle van de tandarts voor je doet is hij zijn geld zeker wel waard. Het is wel iets heel zeldzaams en ik denk niet dat TS zo'n adviseur heeft.
pi_189531389
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 14:00 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Als hij ook de APK van je auto doet voor de komende 10 jaar en ook even de halfjaarlijkse controle van de tandarts voor je doet is hij zijn geld zeker wel waard. Het is wel iets heel zeldzaams en ik denk niet dat TS zo'n adviseur heeft.
Dat is niet zo. Mijn adviseur doet dat ook. Bij het verkopen van mijn woning kreeg ik een bod via een adviseur. Zo vreemd is het niet.
pi_189533613
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 17:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
je hebt annuiteiten hypotheek of een lineare hypotheek. Meer smaken zijn er niet.

Ik heb dan ook geen idee waarom een adviesgesprek voor een hypotheek dan nodig is en al helemaal niet waarom het zo schrikbarend duur is.

Ik zou mijn hypotheek zelf regelen bij zo'n hypotheek24 achtige website.

De rabobank zou ik zowiezo niet heen gaan. Nog nooit heb ik zo'n achterlijk gesprek gehad vol tegenstrijdigheden en leugens toen ik mijn hypotheek nam (de kosten waren toen nog verkapt in het product).

Een ORV neem je apart bij een andere aanbieder en kan je on-line aanvragen zonder tussenkomst van advies. Helaas eisen sommige orv aanbieders met droge ogen echt een advies gesprek van meerdere honderden euro's, maar die aanbieders sla je dan maar over.
Een ORV schijnt een ingewikkeld financieel product te zijn :?
Dat laatste is wel een goed punt. Ik hoor wel eens dat mensen hun ORV samen met hun hypotheek nemen bij dezelfde aanbeider, terwijl het online gewoon goedkoper kan. Gewoon kijken bij welke verzekeraar de premie het laagst is. Heb ik zelf ook gedaan. :P

Mijn ervaring bij De Rabobank is trouwens wel goed (als het om advies gaat), maar dat zegt vrij weinig, aangezien het weer verschillende lokale banken zijn.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189534204
Over het algemeen kan een hypotheekadviseur wat meer spelen met rentes en rentevaste periodes dan dat je zelf kan. Hij/zij kan dan hier en daar wel eens een tiende procent lager uitkomen of 10k hoger uitkomen. Wij vonden het de eerste keer het geld wel waard
  Redactie Frontpage zondag 20 oktober 2019 @ 18:25:02 #45
38148 crew  Innisdemon
pi_189534377
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 13:33 schreef Appeltje het volgende:

[..]

Klopt, offerte was ook al aangevraagd terwijl mijn zoon daar nog akkoord voor moest geven. Wat ons deed vermoeden dat banken nog een 'ander' lijntje naar sommige hypotheekadviseurs heeft lopen dan je bij een 'onafhankelijk' advies zou verwachten. En het was juist dat aanvragen zonder opdracht wat onze twijfel in argwaan omzette. De hypotheekadviseur wuifde deze kritiek weg, 3 mensen (wij) hadden gehoord denk er het weekend maar over na dan hoor ik het volgende week wel maar op dinsdag lag de offerte er al die had hij vrijdag gelijk aangevraagd.

En ja er is voor NHG gekozen.
Ok thanks. Dat je dan uberhaupt de 750 hebt betaalt. Als er nog niets op papier stond, had ie 't lekker heen-en-weer kunnen krijgen.
pi_189534860
Wij zijn bij de Hypotheker geweest en waren daar erg tevreden over. Het kost wat, maar die man kon in 1 overzichtje 48 verschillende hypotheken voor ons oproepen, allemaal met een andere rente en andere voorwaarden. Hij wist al die voorwaarden zo op te lepelen en hoe die eventueel van toepassing op onze situatie waren. "Jouw pensioenfonds levert rentekorting op bij deze aanbieder, maar jullie willen ook investeren in duurzaamheid en dat bouwdepot is hierbij renteloos, maar met jouw contract kun je ook bij deze aanbieder korting krijgen, en als jullie het huis willen houden om te verhuren als je doorverhuist over zoveel jaar is het gunstig om het zo-en-zo in te richten, etc, etc, etc."
Ik snap best wel wat van hypotheken, en misschien had ik het zelf ook uiteindelijk wel uit kunnen zoeken, maar nu was alles met twee gesprekken van 45 minuten geregeld, en hoefden we zelf alleen maar wat documentjes te uploaden. Die uren die ik er zelf in had moeten steken om tot dezelfde conclusie te komen waren duurder geweest dan de adviseur.
pi_189534874
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 18:25 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ok thanks. Dat je dan uberhaupt de 750 hebt betaalt. Als er nog niets op papier stond, had ie 't lekker heen-en-weer kunnen krijgen.
Nee er was vrijdags getekend bij het begin van het gesprek, dat wilde de hypotheek adviseur graag. Ik wilde nog over de hoogte van het bedrag ' bakkeleien ' maar mijn zoon en schoondochter wilden dit gewoon afsluiten en verder gaan. Achteraf denk ik dat hij onze scepsis heeft aangevoeld en daarom snel de offerte heeft aangevraagd. In de overeenkomst stond dat bij tussentijds opzeggen de werkelijk gemaakte uren in rekening gebracht zouden worden. Ja en hij kan wel 5 uur naar de offerte hebben gekeken, dat is lastig te bewijzen achteraf.
pi_189534994
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 18:51 schreef Merel1808 het volgende:
Wij zijn bij de Hypotheker geweest en waren daar erg tevreden over. Het kost wat, maar die man kon in 1 overzichtje 48 verschillende hypotheken voor ons oproepen, allemaal met een andere rente en andere voorwaarden. Hij wist al die voorwaarden zo op te lepelen en hoe die eventueel van toepassing op onze situatie waren. "Jouw pensioenfonds levert rentekorting op bij deze aanbieder, maar jullie willen ook investeren in duurzaamheid en dat bouwdepot is hierbij renteloos, maar met jouw contract kun je ook bij deze aanbieder korting krijgen, en als jullie het huis willen houden om te verhuren als je doorverhuist over zoveel jaar is het gunstig om het zo-en-zo in te richten, etc, etc, etc."
Ik snap best wel wat van hypotheken, en misschien had ik het zelf ook uiteindelijk wel uit kunnen zoeken, maar nu was alles met twee gesprekken van 45 minuten geregeld, en hoefden we zelf alleen maar wat documentjes te uploaden. Die uren die ik er zelf in had moeten steken om tot dezelfde conclusie te komen waren duurder geweest dan de adviseur.
Precies, een goede hypotheek adviseur is zijn geld echt wel waard. Denkt aan zaken waar jij niet bij stil staat. Alle hypotheekaanbieders in een overzicht. De eerste hypotheekadviseur had nog geadviseerd om alleen bij gerenommeerde geldverstrekkers een hypotheek te nemen omdat je met 'nieuwkomers' op de hypotheekmarkt een risico kon lopen. De tweede hypotheek adviseur deed dit als onzin af, hij zegt als er een bank omvalt neemt een ander de schuld gewoon over, niemand kan je huis afpakken zolang jij aan je betalingsverplichtingen voldoet.

Maar in deze markt is een aankoopmakelaar minstens zo belangrijk.
pi_189535246
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2019 20:07 schreef Ixnay het volgende:

Onwetende gespot.
Provisieverbod is al vele jaren van kracht.
pi_189535821
Daarnaast, als particulier kun je niet bij elke hypotheekverstrekker zelf een hypotheek afsluiten. Dit kan vooral bij de grote banken, maar een hypotheek bij bijvoorbeeld Woonfonds kun je alleen afsluiten met behulp van een hypotheekadviseur. De kosten van de adviseur vielen in het niet bij het voordeel van een hypotheek bij Woonfonds.

Heb je niet zoveel eisen voor je hypotheek, of een minder moeilijke situatie (vanwege mijn beroepsgroep vielen veel hypotheken af), dan zou je in principe prima bij een bank aan kunnen kloppen. (Maar is die besparing van 1000 euro op misschien een hypotheek van 300k dat extra stukje advies niet waard? ieder zijn eigen keuze)
pi_189536345
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 15:05 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Dat is niet zo. Mijn adviseur doet dat ook. Bij het verkopen van mijn woning kreeg ik een bod via een adviseur. Zo vreemd is het niet.
Dank. Voor sommigen is de wereld zwart-wit. Niks aan te doen!
pi_189537160
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 19:47 schreef bonhoeffer het volgende:
maar een hypotheek bij bijvoorbeeld Woonfonds kun je alleen afsluiten met behulp van een hypotheekadviseur. De kosten van de adviseur vielen in het niet bij het voordeel van een hypotheek bij Woonfonds.

Klopt, Woonfonds hypotheek via hypotheekadviseur; was mijn eerste hypotheek ook. Wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben en ben overgestapt naar ING. Woonfonds is typisch een wurghypothekenverstrekker.
pi_189541529
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 20:47 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt, Woonfonds hypotheek via hypotheekadviseur; was mijn eerste hypotheek ook. Wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben en ben overgestapt naar ING. Woonfonds is typisch een wurghypothekenverstrekker.
Ze hebben verschillende paketten. De goedkoopste is redelijk schraal inderdaad. Wij zitten een stapje hoger en eigenlijk enorm tevreden over de mogelijkheden en informatievoorziening. Wat beviel jou niet aan woonfonds?
pi_189541867
Achteraf gezien vond ik onze adviseur zn geld niet waard.

Toch maar genomen omdat het ons eerste huis was en niemand in mn omgeving er verder echt verstand van had. Daarvoor zelf heel veel ingelezen op internet en een paar gratis gesprekken gehad.

Uiteindelijk moest ik mijn adviseur 2x corrigeren bij een fout.

Je kan inmiddels ook een tussenweg nemen door een internet adviseur te nemen, die zijn vrij goedkoop, alles gaat per mail/telefoon (wat overigens na het 1e gesprek bij mijn adviseur ook zo was) en je moet wat meer zelf regelen (zoals facturen doorsturen bij nieuwbouw bv)
  maandag 21 oktober 2019 @ 10:47:31 #55
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_189544288
Die van ons was het geld ook niet waard, maar dat was nog van voor de tijd dat je het zelf mocht doen. Dus we moesten wel iets. Ook rekenfouten en een koei van een fout met de geldigheid versus transportdatum waar de notaris mee kwam (en we gelukkig snel konden oplossen zonder hulp van deze adviseur)

Mijn vrouw noemde hem al snel Bob de Knurft, want dat was ie. Afijn, alles wel goedgekomen en nog eens een hard gesprek gehad met zijn baas die effe niet meer wist wat tie moest zeggen toen ik klaar was met uitleggen aan welke rechtzaak zijn bedrijf zojuist was ontkomen.

Ik zou het nu zonder doen. Beetje inlezen en handig zijn met cijfers is genoeg. Moet je wel willen doen en goed doen, want anders kost het je alsnog veel geld.

Veel success
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_189544470
quote:
1s.gif Op zondag 20 oktober 2019 14:00 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Zo zeldzaam is dat blijkbaar dus niet.

Onze laatste hypotheekadviseur heeft namelijk ook de onderhandelingen voor ons gedaan. Hebben wij geen extra kosten voor hoeven maken, deed hij als service erbij en hij heeft een mooi bedrag van de prijs weten te krijgen.

Voor TS:
Het loont als je echt geen kennis van zaken hebt of als je een adviseur treft die ook goed kan onderhandelen.
pi_189549008
Heb alles gelezen, bedankt voor de berichten.

Dit klinkt wel relaxt. Denk dat ik voor wat advies ga. Ik kan wel logisch nadenken en een beetje rekenen, maar het is niet mijn vak en nog geen ervaring mee.
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2019 18:51 schreef Merel1808 het volgende:
pi_189550456
quote:

[..]

Het is makkelijk roepen, maar natuurlijk is een dergelijke adviseur niet voor iedereen nodig. Zeker niet als het je eerste koopwoning betreft, je een vast contract in loondienst hebt en voldoende geld achter de hand hebt.

Échter, sta je ervan te kijken hoe onwetend sommige mensen zijn als het gaat om hypotheken c.q. schulden. En die zijn wel degelijk gebaat bij advies. Niet zozeer inzake welke lening voor hun het gunstigste is, maar nog veel vaker om het bijbrengen van broodnodige kennis.
pi_189552222
Ik had echt een briljante adviseur voor onze meest recente hypotheek. Ik had hem het dubbele van zijn tarief ook nog waard gevonden.
Echt, niks was teveel. Hij keek naar onze persoonlijke situatie (veel breder dan “wat verdien je” en “wat kan je lenen”), rekende tig scenario’s door, zocht belastingregels uit etc etc. Snapten we iets niet? Dan hing hij binnen 10
minuten aan de telefoon en nam hij alle tijd om zaken toe te lichten. En kwamen we er telefonisch niet uit? Dan kwam hij gewoon bij ons thuis langs. ‘S avonds; na bedtijd van onze kids; dat praat immers makkelijker.
En, op de dag dat we de sleutels kregen van ons nieuwe huis, liet hij een enorme bos bloemen bezorgen. Niet persé nodig, maar wel heel attent.
Er zijn echt wel hele goede adviseurs die je heel veel werk uit handen nemen en echt meedenken en met suggesties komen, maar je moet het wel een beetje treffen...
pi_189552500
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:58 schreef silliegirl het volgende:
Ik had echt een briljante adviseur voor onze meest recente hypotheek. Ik had hem het dubbele van zijn tarief ook nog waard gevonden.
Echt, niks was teveel. Hij keek naar onze persoonlijke situatie (veel breder dan “wat verdien je” en “wat kan je lenen”), rekende tig scenario’s door, zocht belastingregels uit etc etc. Snapten we iets niet? Dan hing hij binnen 10
minuten aan de telefoon en nam hij alle tijd om zaken toe te lichten. En kwamen we er telefonisch niet uit? Dan kwam hij gewoon bij ons thuis langs. ‘S avonds; na bedtijd van onze kids; dat praat immers makkelijker.
En, op de dag dat we de sleutels kregen van ons nieuwe huis, liet hij een enorme bos bloemen bezorgen. Niet persé nodig, maar wel heel attent.
Er zijn echt wel hele goede adviseurs die je heel veel werk uit handen nemen en echt meedenken en met suggesties komen, maar je moet het wel een beetje treffen...
Dit.
pi_189553162
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 02:17 schreef bonhoeffer het volgende:
Ze hebben verschillende paketten. De goedkoopste is redelijk schraal inderdaad. Wij zitten een stapje hoger en eigenlijk enorm tevreden over de mogelijkheden en informatievoorziening. Wat beviel jou niet aan woonfonds?
De onmogelijkheid om over te stappen naar een ander pakket; overigens de tussenpersoon wilde er ook niet aan meewerken. Waarschijnlijk was de verpande levensverzekering ook een goudmijntje. Ik vond ze vrij hoog qua rente en zeer inflexibel, TOT ik een pro forma aflosnota aanvroeg. Toen kon een overstap plotseling wel .
pi_189554515
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 19:58 schreef silliegirl het volgende:
Dit deed onze adviseur ook.
Kwam ook ‘s avonds langs, en bleef zelfs wachten totdat ik de kleine een paar keer terug in slaap kreeg.

Hij was ook aanwezig bij de notaris en stond daar ook met de grootste bos bloemen die ik ook heb gekregen. Echt een man die z’n geld meer dan waard was. :)
pi_189579445
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:45 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Dit deed onze adviseur ook.
Kwam ook ‘s avonds langs, en bleef zelfs wachten totdat ik de kleine een paar keer terug in slaap kreeg.

Hij was ook aanwezig bij de notaris en stond daar ook met de grootste bos bloemen die ik ook heb gekregen. Echt een man die z’n geld meer dan waard was. :)
Heeft ie ook voor een hypotheek gezorgd?
pi_189579607
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 12:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Heeft ie ook voor een hypotheek gezorgd?
Hij heeft onze aanvraag gedaan bij onze hypotheekverstrekker, ja.
pi_189579626
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2019 13:10 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Hij heeft onze aanvraag gedaan bij onze hypotheekverstrekker, ja.
Geweldig!!

En wat betaalde je daarvoor en welke hypotheek kreeg je?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')