De rente vaste periode is een gokhal die ook een adviseur niet kan voorspellen. De boetebedingen is een dingetje voor sommigen, maar is dat echt die 2000 euro waard?quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 17:29 schreef blomke het volgende:
Er zijn nog wat meer "smaken": welke boetebedingingen zijn er en welke rentevast periode kies je?
Eerste hypotheek kan bij goed zoeken ook voor ¤1000.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De rente vaste periode is een gokhal die ook een adviseur niet kan voorspellen. De boetebedingen is een dingetje voor sommigen, maar is dat echt die 2000 euro waard?
Prima, maar er dan 1000 euro van....quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 18:34 schreef Mathijz het volgende:
[..]
Eerste hypotheek kan bij goed zoeken ook voor ¤1000.
Dan is hij het werk van een aankoopmakelaar aan het doen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 19:56 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Die van ons wel. Onze adviseur heeft onderhandeld over de vraagprijs van het huis en zo nog wat k van onze “richtprijs” afgesnoept. Heeft verder alle zorgen uit onze handen gehaald. Hij was het voor ons meer dan waard.
Nee natuurlijk niet. Mijn credo is al decennia lang dat hypotheekadviseurs geen enkel doel hebben. Maar als ik dat zeg, krijg ik een veegbeurt over de vloer.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 18:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
De rente vaste periode is een gokhal die ook een adviseur niet kan voorspellen. De boetebedingen is een dingetje voor sommigen, maar is dat echt die 2000 euro waard?
Nou ja dat is niet helemaal waar. Zo sprak ik laatst een jong iemand die de hypotheker naar binnen ging en gelijk zei: jullie mogen alles voor mij regelen voor mijn hypotheek.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 20:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Mijn credo is al decennia lang dat hypotheekadviseurs geen enkel doel hebben. Maar als ik dat zeg, krijg ik een veegbeurt over de vloer.
je bent in de war met een aankoopmakelaar.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 19:56 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Die van ons wel. Onze adviseur heeft onderhandeld over de vraagprijs van het huis en zo nog wat k van onze “richtprijs” afgesnoept. Heeft verder alle zorgen uit onze handen gehaald. Hij was het voor ons meer dan waard.
Wat denk je, dat je het beter weet dan ik?quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 20:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je bent in de war met een aankoopmakelaar.
zoals eerder aangegeven, ook de bank rekent kosten voor advies wat zij zelf verplicht stellen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 20:07 schreef Ixnay het volgende:
Nee. Gewoon zelf naar een bank stappen.
Eerst even zelf uitzoeken wat het beste is.
Die zogenaamde adviseurs hebben dealtjes met banken en verzekeraars etc.
Zij "adviseren" jou dus die banken en verzekeraars en niet wat het beste is voor jou.
Heeft iemand die verstand heeft van hypotheken meteen ook verstand van huizen?quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 20:52 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Wat denk je, dat je het beter weet dan ik?
Onze hypotheekadviseur deed dit allemaal extra voor ons.
Wat doet die adviseur dan wat je zelf niet kunt doen?quote:Op zondag 20 oktober 2019 10:07 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
zoals eerder aangegeven, ook de bank rekent kosten voor advies wat zij zelf verplicht stellen.
Dat klopt helemaal, maar neemt niet weg dat bij de banken in Nederland alleen een hypotheek af kunt sluiten ondersteund door een betaald advies ( van hen of een externe adviseur)quote:Op zondag 20 oktober 2019 11:08 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Wat doet die adviseur dan wat je zelf niet kunt doen?
Je gaat op zoek naar de laagste rente. En je vergelijkt de voorwaarden in de offertes. Verder ga je nergens op een adviesgesprek.
Ze hebben wel degelijk een doel voor mensen die totaal geen kaas hebben gegeten van de materie.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 20:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Mijn credo is al decennia lang dat hypotheekadviseurs geen enkel doel hebben. Maar als ik dat zeg, krijg ik een veegbeurt over de vloer.
Onze adviseur dus wel, dus onze adviseur was z’n geld meer dan waard.quote:Op zondag 20 oktober 2019 11:06 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Heeft iemand die verstand heeft van hypotheken meteen ook verstand van huizen?
2 hele verschillende dingen toch?
Ik vind dat nog steeds een hoop geld, wat doen ze daar eigenlijk voor?quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 21:28 schreef Strooper het volgende:
Het meeste kan je zelf wel uitzoeken, maar sommige verstrekkers kan je alleen via een adviseur afsluiten. Zelf onlangs via Hypotheek24 afgesloten wat prima beviel. Je betaalt daar 650 euro voor execution only en voor 300 euro extra krijg je advies.
Dit is fok, dus ik geloof hier per definitie niemand.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 20:52 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Wat denk je, dat je het beter weet dan ik?
Onze hypotheekadviseur deed dit allemaal extra voor ons.
Het is meer voor mensen die geen zin hebben om zich erin te verdiepen.quote:Op zondag 20 oktober 2019 11:17 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ze hebben wel degelijk een doel voor mensen die totaal geen kaas hebben gegeten van de materie.
quote:Op zondag 20 oktober 2019 11:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dit is fok, dus ik geloof hier per definitie niemand.
Dit is werk voor een aankoopmakelaar, punt.
Dat zal je nog tegenvallen.quote:Op zondag 20 oktober 2019 11:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is meer voor mensen die geen zin hebben om zich erin te verdiepen.
Iedereen met een basisschool diploma (eind groep 6 rekenen) kan dit, maar velen willen het niet.
Even voor mijn begrip: die eerste hyptheekadviseur deed dus NIET wat de klant wil?quote:
Klopt, offerte was ook al aangevraagd terwijl mijn zoon daar nog akkoord voor moest geven. Wat ons deed vermoeden dat banken nog een 'ander' lijntje naar sommige hypotheekadviseurs heeft lopen dan je bij een 'onafhankelijk' advies zou verwachten. En het was juist dat aanvragen zonder opdracht wat onze twijfel in argwaan omzette. De hypotheekadviseur wuifde deze kritiek weg, 3 mensen (wij) hadden gehoord denk er het weekend maar over na dan hoor ik het volgende week wel maar op dinsdag lag de offerte er al die had hij vrijdag gelijk aangevraagd.quote:Op zondag 20 oktober 2019 13:08 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Even voor mijn begrip: die eerste hyptheekadviseur deed dus NIET wat de klant wil?![]()
En is er uiteindelijk voor NHG gekozen?
Dan is jouw adviseur iets heel anders dan alleen een hypotheekadviseur.quote:Op zondag 20 oktober 2019 11:24 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Onze adviseur dus wel, dus onze adviseur was z’n geld meer dan waard.
Zucht.
Dat is niet zo. Mijn adviseur doet dat ook. Bij het verkopen van mijn woning kreeg ik een bod via een adviseur. Zo vreemd is het niet.quote:Op zondag 20 oktober 2019 14:00 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Dan is jouw adviseur iets heel anders dan alleen een hypotheekadviseur.
Als hij ook de APK van je auto doet voor de komende 10 jaar en ook even de halfjaarlijkse controle van de tandarts voor je doet is hij zijn geld zeker wel waard. Het is wel iets heel zeldzaams en ik denk niet dat TS zo'n adviseur heeft.
Dat laatste is wel een goed punt. Ik hoor wel eens dat mensen hun ORV samen met hun hypotheek nemen bij dezelfde aanbeider, terwijl het online gewoon goedkoper kan. Gewoon kijken bij welke verzekeraar de premie het laagst is. Heb ik zelf ook gedaan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 17:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
je hebt annuiteiten hypotheek of een lineare hypotheek. Meer smaken zijn er niet.
Ik heb dan ook geen idee waarom een adviesgesprek voor een hypotheek dan nodig is en al helemaal niet waarom het zo schrikbarend duur is.
Ik zou mijn hypotheek zelf regelen bij zo'n hypotheek24 achtige website.
De rabobank zou ik zowiezo niet heen gaan. Nog nooit heb ik zo'n achterlijk gesprek gehad vol tegenstrijdigheden en leugens toen ik mijn hypotheek nam (de kosten waren toen nog verkapt in het product).
Een ORV neem je apart bij een andere aanbieder en kan je on-line aanvragen zonder tussenkomst van advies. Helaas eisen sommige orv aanbieders met droge ogen echt een advies gesprek van meerdere honderden euro's, maar die aanbieders sla je dan maar over.
Een ORV schijnt een ingewikkeld financieel product te zijn![]()
Ok thanks. Dat je dan uberhaupt de 750 hebt betaalt. Als er nog niets op papier stond, had ie 't lekker heen-en-weer kunnen krijgen.quote:Op zondag 20 oktober 2019 13:33 schreef Appeltje het volgende:
[..]
Klopt, offerte was ook al aangevraagd terwijl mijn zoon daar nog akkoord voor moest geven. Wat ons deed vermoeden dat banken nog een 'ander' lijntje naar sommige hypotheekadviseurs heeft lopen dan je bij een 'onafhankelijk' advies zou verwachten. En het was juist dat aanvragen zonder opdracht wat onze twijfel in argwaan omzette. De hypotheekadviseur wuifde deze kritiek weg, 3 mensen (wij) hadden gehoord denk er het weekend maar over na dan hoor ik het volgende week wel maar op dinsdag lag de offerte er al die had hij vrijdag gelijk aangevraagd.
En ja er is voor NHG gekozen.
Nee er was vrijdags getekend bij het begin van het gesprek, dat wilde de hypotheek adviseur graag. Ik wilde nog over de hoogte van het bedrag ' bakkeleien ' maar mijn zoon en schoondochter wilden dit gewoon afsluiten en verder gaan. Achteraf denk ik dat hij onze scepsis heeft aangevoeld en daarom snel de offerte heeft aangevraagd. In de overeenkomst stond dat bij tussentijds opzeggen de werkelijk gemaakte uren in rekening gebracht zouden worden. Ja en hij kan wel 5 uur naar de offerte hebben gekeken, dat is lastig te bewijzen achteraf.quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:25 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Ok thanks. Dat je dan uberhaupt de 750 hebt betaalt. Als er nog niets op papier stond, had ie 't lekker heen-en-weer kunnen krijgen.
Precies, een goede hypotheek adviseur is zijn geld echt wel waard. Denkt aan zaken waar jij niet bij stil staat. Alle hypotheekaanbieders in een overzicht. De eerste hypotheekadviseur had nog geadviseerd om alleen bij gerenommeerde geldverstrekkers een hypotheek te nemen omdat je met 'nieuwkomers' op de hypotheekmarkt een risico kon lopen. De tweede hypotheek adviseur deed dit als onzin af, hij zegt als er een bank omvalt neemt een ander de schuld gewoon over, niemand kan je huis afpakken zolang jij aan je betalingsverplichtingen voldoet.quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:51 schreef Merel1808 het volgende:
Wij zijn bij de Hypotheker geweest en waren daar erg tevreden over. Het kost wat, maar die man kon in 1 overzichtje 48 verschillende hypotheken voor ons oproepen, allemaal met een andere rente en andere voorwaarden. Hij wist al die voorwaarden zo op te lepelen en hoe die eventueel van toepassing op onze situatie waren. "Jouw pensioenfonds levert rentekorting op bij deze aanbieder, maar jullie willen ook investeren in duurzaamheid en dat bouwdepot is hierbij renteloos, maar met jouw contract kun je ook bij deze aanbieder korting krijgen, en als jullie het huis willen houden om te verhuren als je doorverhuist over zoveel jaar is het gunstig om het zo-en-zo in te richten, etc, etc, etc."
Ik snap best wel wat van hypotheken, en misschien had ik het zelf ook uiteindelijk wel uit kunnen zoeken, maar nu was alles met twee gesprekken van 45 minuten geregeld, en hoefden we zelf alleen maar wat documentjes te uploaden. Die uren die ik er zelf in had moeten steken om tot dezelfde conclusie te komen waren duurder geweest dan de adviseur.
Onwetende gespot.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 20:07 schreef Ixnay het volgende:
Nee. Gewoon zelf naar een bank stappen.
Eerst even zelf uitzoeken wat het beste is.
Die zogenaamde adviseurs hebben dealtjes met banken en verzekeraars etc.
Zij "adviseren" jou dus die banken en verzekeraars en niet wat het beste is voor jou.
Dank. Voor sommigen is de wereld zwart-wit. Niks aan te doen!quote:Op zondag 20 oktober 2019 15:05 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Mijn adviseur doet dat ook. Bij het verkopen van mijn woning kreeg ik een bod via een adviseur. Zo vreemd is het niet.
Klopt, Woonfonds hypotheek via hypotheekadviseur; was mijn eerste hypotheek ook. Wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben en ben overgestapt naar ING. Woonfonds is typisch een wurghypothekenverstrekker.quote:Op zondag 20 oktober 2019 19:47 schreef bonhoeffer het volgende:
maar een hypotheek bij bijvoorbeeld Woonfonds kun je alleen afsluiten met behulp van een hypotheekadviseur. De kosten van de adviseur vielen in het niet bij het voordeel van een hypotheek bij Woonfonds.
Ze hebben verschillende paketten. De goedkoopste is redelijk schraal inderdaad. Wij zitten een stapje hoger en eigenlijk enorm tevreden over de mogelijkheden en informatievoorziening. Wat beviel jou niet aan woonfonds?quote:Op zondag 20 oktober 2019 20:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, Woonfonds hypotheek via hypotheekadviseur; was mijn eerste hypotheek ook. Wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben en ben overgestapt naar ING. Woonfonds is typisch een wurghypothekenverstrekker.
Zo zeldzaam is dat blijkbaar dus niet.quote:Op zondag 20 oktober 2019 14:00 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Dan is jouw adviseur iets heel anders dan alleen een hypotheekadviseur.
Als hij ook de APK van je auto doet voor de komende 10 jaar en ook even de halfjaarlijkse controle van de tandarts voor je doet is hij zijn geld zeker wel waard. Het is wel iets heel zeldzaams en ik denk niet dat TS zo'n adviseur heeft.
quote:Op zondag 20 oktober 2019 18:51 schreef Merel1808 het volgende:
Wij zijn bij de Hypotheker geweest en waren daar erg tevreden over. Het kost wat, maar die man kon in 1 overzichtje 48 verschillende hypotheken voor ons oproepen, allemaal met een andere rente en andere voorwaarden. Hij wist al die voorwaarden zo op te lepelen en hoe die eventueel van toepassing op onze situatie waren. "Jouw pensioenfonds levert rentekorting op bij deze aanbieder, maar jullie willen ook investeren in duurzaamheid en dat bouwdepot is hierbij renteloos, maar met jouw contract kun je ook bij deze aanbieder korting krijgen, en als jullie het huis willen houden om te verhuren als je doorverhuist over zoveel jaar is het gunstig om het zo-en-zo in te richten, etc, etc, etc."
Ik snap best wel wat van hypotheken, en misschien had ik het zelf ook uiteindelijk wel uit kunnen zoeken, maar nu was alles met twee gesprekken van 45 minuten geregeld, en hoefden we zelf alleen maar wat documentjes te uploaden. Die uren die ik er zelf in had moeten steken om tot dezelfde conclusie te komen waren duurder geweest dan de adviseur.
Het is makkelijk roepen, maar natuurlijk is een dergelijke adviseur niet voor iedereen nodig. Zeker niet als het je eerste koopwoning betreft, je een vast contract in loondienst hebt en voldoende geld achter de hand hebt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2019 20:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit.quote:Op maandag 21 oktober 2019 19:58 schreef silliegirl het volgende:
Ik had echt een briljante adviseur voor onze meest recente hypotheek. Ik had hem het dubbele van zijn tarief ook nog waard gevonden.
Echt, niks was teveel. Hij keek naar onze persoonlijke situatie (veel breder dan “wat verdien je” en “wat kan je lenen”), rekende tig scenario’s door, zocht belastingregels uit etc etc. Snapten we iets niet? Dan hing hij binnen 10
minuten aan de telefoon en nam hij alle tijd om zaken toe te lichten. En kwamen we er telefonisch niet uit? Dan kwam hij gewoon bij ons thuis langs. ‘S avonds; na bedtijd van onze kids; dat praat immers makkelijker.
En, op de dag dat we de sleutels kregen van ons nieuwe huis, liet hij een enorme bos bloemen bezorgen. Niet persé nodig, maar wel heel attent.
Er zijn echt wel hele goede adviseurs die je heel veel werk uit handen nemen en echt meedenken en met suggesties komen, maar je moet het wel een beetje treffen...
De onmogelijkheid om over te stappen naar een ander pakket; overigens de tussenpersoon wilde er ook niet aan meewerken. Waarschijnlijk was de verpande levensverzekering ook een goudmijntje. Ik vond ze vrij hoog qua rente en zeer inflexibel, TOT ik een pro forma aflosnota aanvroeg. Toen kon een overstap plotseling wel .quote:Op maandag 21 oktober 2019 02:17 schreef bonhoeffer het volgende:
Ze hebben verschillende paketten. De goedkoopste is redelijk schraal inderdaad. Wij zitten een stapje hoger en eigenlijk enorm tevreden over de mogelijkheden en informatievoorziening. Wat beviel jou niet aan woonfonds?
Dit deed onze adviseur ook.quote:Op maandag 21 oktober 2019 19:58 schreef silliegirl het volgende:
Ik had echt een briljante adviseur voor onze meest recente hypotheek. Ik had hem het dubbele van zijn tarief ook nog waard gevonden.
Echt, niks was teveel. Hij keek naar onze persoonlijke situatie (veel breder dan “wat verdien je” en “wat kan je lenen”), rekende tig scenario’s door, zocht belastingregels uit etc etc. Snapten we iets niet? Dan hing hij binnen 10
minuten aan de telefoon en nam hij alle tijd om zaken toe te lichten. En kwamen we er telefonisch niet uit? Dan kwam hij gewoon bij ons thuis langs. ‘S avonds; na bedtijd van onze kids; dat praat immers makkelijker.
En, op de dag dat we de sleutels kregen van ons nieuwe huis, liet hij een enorme bos bloemen bezorgen. Niet persé nodig, maar wel heel attent.
Er zijn echt wel hele goede adviseurs die je heel veel werk uit handen nemen en echt meedenken en met suggesties komen, maar je moet het wel een beetje treffen...
Heeft ie ook voor een hypotheek gezorgd?quote:Op maandag 21 oktober 2019 21:45 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Dit deed onze adviseur ook.
Kwam ook ‘s avonds langs, en bleef zelfs wachten totdat ik de kleine een paar keer terug in slaap kreeg.
Hij was ook aanwezig bij de notaris en stond daar ook met de grootste bos bloemen die ik ook heb gekregen. Echt een man die z’n geld meer dan waard was.
Hij heeft onze aanvraag gedaan bij onze hypotheekverstrekker, ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2019 12:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Heeft ie ook voor een hypotheek gezorgd?
Geweldig!!quote:Op woensdag 23 oktober 2019 13:10 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Hij heeft onze aanvraag gedaan bij onze hypotheekverstrekker, ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |