abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:10:29 #1
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_189458923
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:12:02 #2
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189458938
quote:
_O-

quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:09 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Hij rijdt eindelijk? :o
Yessss!

Rijdt echt hartstikke prima _O_ _O_ _O_

Einnnnnndelijk!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:12:30 #3
13783 Anthraxx
pi_189458947
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:12 schreef Molo het volgende:

[..]

_O-
[..]

Yessss!

Rijdt echt hartstikke prima _O_ _O_ _O_

Einnnnnndelijk!
De laatste keer dat ik er reed was het nog een NS lijn. Altijd feest om de laatste pont te halen na een D&D weekend 8-)
pi_189458965
Goed! Waarom hebben jullie zo'n hekel aan Spijkenisse?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:14:26 #5
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189458977
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:12 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

De laatste keer dat ik er reed was het nog een NS lijn. Altijd feest om de laatste pont te halen na een D&D weekend 8-)
Haasten O+ :D

Pontje is wel liefde hoor, voelt altijd als vakantie _O_
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:15:30 #6
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189458996
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:13 schreef PdeHoog het volgende:
Loop eens het winkelcentrum waar o.a. de delifrance in zit of blijf wat langer bij het metrostation hangen en je weet genoeg?

Er is echt niets wat me aantrekt daar

Ok, Zoetermeer is e/nog saaier, maar ja :+
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 09:16:05 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189459001
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:03 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

De aarde overleeft het wel hoor. De mensen er op alleen niet.

De problematiek samenvatten naar minder vliegen, autorijden en vleeseten vind ik ook wel lastig. Het probleem is allemaal erg complex en er zijn zoveel factoren die bijdrage aan opwarming en klimaatverandering.
Jup.

En aan de ene kant, er wordt bijvoorbeeld geroepen "Tata steel wordt ongemoeid gelaten" en dan denk ik dat die ook wel wat kunnen doen.

Maar aan de andere kant, in IJmuiden gaat er voor elke ton staal 1,7ton CO2 de lucht in. In China 3 tot 4 ton. Dus ja, dan kun je het ze hier nog wel moeilijker gaan maken maar het enige gevolg zal zijn dat er nog meer staal geïmporteerd gaat worden.

En het eventuele geld van invoerheffingen wordt echt niet allemaal aan milieu besteed.

Denk dat we ook wel in een lastige situatie zitten doordat we veel dingen al erg efficiënt doen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 09:18:56 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189459032
quote:
7s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:08 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Je geeft P alleen maar meer beren op zijn weg.
Als ze elkaar overhoop steken is het probleem vanzelf een keer opgelost.

Een Slowaakse ziet er anders uit dan een Antilliaanse dus ook op dat vlak zie ik weinig problemen.
pi_189459052
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:15 schreef Molo het volgende:

[..]

Loop eens het winkelcentrum waar o.a. de delifrance in zit of blijf wat langer bij het metrostation hangen en je weet genoeg?

Er is echt niets wat me aantrekt daar

Ok, Zoetermeer is e/nog saaier, maar ja :+
Of vertel het gewoon? Is het saai of is het onveilig?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:21:05 #10
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189459066
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:20 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Beide

Maar goed, generaliserend etc etc, en natuurlijk ook vast afhankelijk van met welke mensen je je inlaat

Rondje door de buurt/wijk zegt meestal genoeg toch, als je op je gevoel af gaat
pi_189459110
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:13 schreef PdeHoog het volgende:
Lopen gewoon opvallend veel asociale mensen rond. Als je in Rotterdam loopt en iemand ziet waar je liever een bochtje omheen loopt, dan pakt zo iemand aan het eind van de dag weer de metro om naar Spijkenisse te gaan.

Er zijn ook wel wat normale mensen, die hebben zich door de lagere huizenprijzen laten verleiden zonder Spijkenisse te kennen.
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:25:04 #12
13783 Anthraxx
pi_189459125
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:20 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik vond het gewoon saai. Maar dat zijn zoveel gemeente. Inclusief degene waar ik nu woon :+
pi_189459139
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:21 schreef Molo het volgende:

[..]

Beide

Maar goed, generaliserend etc etc, en natuurlijk ook vast afhankelijk van met welke mensen je je inlaat

Rondje door de buurt/wijk zegt meestal genoeg toch, als je op je gevoel af gaat
En van hoe lang geleden zijn je ervaringen? :P

We keken gister rond in de buurt en het was er rustig en netjes. In de buurt De Hoek. Ik begreep dat De Akkers het grote probleemgebied is?
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:32:11 #14
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189459246
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:25 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

En van hoe lang geleden zijn je ervaringen? :P

We keken gister rond in de buurt en het was er rustig en netjes. In de buurt De Hoek. Ik begreep dat De Akkers het grote probleemgebied is?
Recent

Ik weet alleen niet precies de wijken enzo, kwam op verschillende plekken wel voor huisbezoeken bij patiënten tot paar maanden terug
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:32:23 #15
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189459249
Verder eens met myraela
pi_189459357
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:24 schreef Myraela het volgende:

Lopen gewoon opvallend veel asociale mensen rond. Als je in Rotterdam loopt en iemand ziet waar je liever een bochtje omheen loopt, dan pakt zo iemand aan het eind van de dag weer de metro om naar Spijkenisse te gaan.

Er zijn ook wel wat normale mensen, die hebben zich door de lagere huizenprijzen laten verleiden zonder Spijkenisse te kennen.
Er is natuurlijk wel een reden dat de prijzen er laag zijn duh.

Mijn ex heeft er even gewoond en die zei ook dat het een tuigstad was. Die is toen verhuisd naar Rotterdam. Dus sinds ik hem kende associeer ik Spijkenisse met tuig terwijl ik er maar 1x zelf ben geweest :+ Toen maakte het verder eigenlijk geen enkele indruk.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189459359
Geen ervaring met het wonen in Rotterdam en omgeving.

Ik ben even aan het genieten van alle optredens van Floor Jansen in de Beste Zangers van..... O+

Verder net 'goedgekeurd' bij de bedrijfs/studentenarts. Tetanusvaccinatie gehad. En gewogen :D .
pi_189459369
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:41 schreef Candaasje het volgende:
Geen ervaring met het wonen in Rotterdam en omgeving.

Ik ben even aan het genieten van alle optredens van Floor Jansen in de Beste Zangers van..... O+

Verder net 'goedgekeurd' bij de bedrijfs/studentenarts. Tetanusvaccinatie gehad. En gewogen :D .
Hebben jullie een bedrijfs/studentenarts? :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189459407
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:42 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Hebben jullie een bedrijfs/studentenarts? :D
:Y Ja, omdat we ook in stallen gaan werken/stage lopen (ook op de uni zelf) moet die er zijn. Voor de verzekering, maar ook voor eventuele ongevallen.
pi_189459420
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Er is natuurlijk wel een reden dat de prijzen er laag zijn duh.

Mijn ex heeft er even gewoond en die zei ook dat het een tuigstad was. Die is toen verhuisd naar Rotterdam. Dus sinds ik hem kende associeer ik Spijkenisse met tuig terwijl ik er maar 1x zelf ben geweest :+ Toen maakte het verder eigenlijk geen enkele indruk.
Jullie maken het er niet leuker op moet ik zeggen -O-
pi_189459427
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:46 schreef PdeHoog het volgende:

Gewoon lekker snel gaan samenwonen *)
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:47:01 #22
13783 Anthraxx
pi_189459436
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:46 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Gewoon lekker snel gaan samenwonen *)
In Spijkenisse?
  woensdag 16 oktober 2019 @ 09:48:07 #23
13783 Anthraxx
pi_189459453
quote:

[..]

Ik denk dat je het gewoon zelf moet ervaren. Als de wijk goed voelt, wat is er dan op tegen? Het is een stad met voldoende voorzieningen en een goede aansluiting richting Rotterdam.

Elk stad of dorp heeft wel zijn shit.
pi_189459479
quote:
12s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:47 schreef Anthraxx het volgende:

In Spijkenisse?
Nee joh! In het mooie Delft *O*
pi_189459491
quote:

[..]

On a bright note: Ik woon in IJsselstein in de wijk waar een vader voor zijn dochters ogen op de is neergeschoten, waar mijn onderbuurjongen uit zijn eigen huis (een flatgebouw verderop) is gezet omdat hij er een wietkwekerij had :') , ik zie regelmatig de politie aan de overkant naar binnen stormen, en de portieken zijn dichtgemaakt wegens overlast. En ik heb een paar tokkie-achtige buren. En ondanks dat alles, heb ik mezelf nooit onveilig gevoeld. (In tegenstelling tot hier in BE, waar ik 's avonds niet meer relaxt door het park loop. Terwijl de wijk wel netter is (ligt echt in een villa-wijk).)

En mijn oma woont in Overvecht in Utrecht, en zelfde verhaal. Die heeft het daar meer dan prima naar haar zin.

Dus met andere woorden; ook in de mindere wijken kan het nog prima wonen zijn :)
pi_189459527
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:50 schreef Candaasje het volgende:

On a bright note: Ik woon in IJsselstein in de wijk waar een vader voor zijn dochters ogen op de is neergeschoten, waar mijn onderbuurjongen uit zijn eigen huis (een flatgebouw verderop) is gezet omdat hij er een wietkwekerij had :') , ik zie regelmatig de politie aan de overkant naar binnen stormen, en de portieken zijn dichtgemaakt wegens overlast. En ik heb een paar tokkie-achtige buren. En ondanks dat alles, heb ik mezelf nooit onveilig gevoeld. (In tegenstelling tot hier in BE, waar ik 's avonds niet meer relaxt door het park loop. Terwijl de wijk wel netter is (ligt echt in een villa-wijk).)

En mijn oma woont in Overvecht in Utrecht, en zelfde verhaal. Die heeft het daar meer dan prima naar haar zin.

Dus met andere woorden; ook in de mindere wijken kan het nog prima wonen zijn :)
Ik heb zelf in een achterbuurt gewoond. De 'ergste straat' van de stad. Merkte je niks van als je er zelf woonde. Sindsdien nooit weer in zo'n idioot sociale buurt gewoond. Iedereen stond dag en nacht voor je klaar om te helpen en iedereen was super vriendelijk. Als je er maar zelf woonde :+
pi_189459557
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:52 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb zelf in een achterbuurt gewoond. De 'ergste straat' van de stad. Merkte je niks van als je er zelf woonde. Sindsdien nooit weer in zo'n idioot sociale buurt gewoond. Iedereen stond dag en nacht voor je klaar om te helpen en iedereen was super vriendelijk. Als je er maar zelf woonde :+
Ja, een rat bevuilt zijn eigen nest niet. Doorgaans dan, als je de wietlucht in de hal niet meerekend :D
Maar eerlijk hoor; bij die onderburen zou ik als het echt moet, 's nachts nog durven aanbellen en 10 tegen 1 dat ze me dan zouden helpen :Y .
pi_189459593
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:54 schreef Candaasje het volgende:

Ja, een rat bevuilt zijn eigen nest niet. Doorgaans dan, als je de wietlucht in de hal niet meerekend :D
Maar eerlijk hoor; bij die onderburen zou ik als het echt moet, 's nachts nog durven aanbellen en 10 tegen 1 dat ze me dan zouden helpen :Y .
:Y hier ken ik mijn buren eigenlijk niet eens! Ja, de bovenbuurman. Maar die ken ik van FOK! :') en daar speel ik soms WoW mee. Wel handig als poezenoppas als we niet thuis zijn. Verder leuke, normale jongen. In tegenstelling tot de meeste anderen. In die achterbuurt was iedereen vreemd, maar wel heel sociaal en vriendelijk. En zou ik ook zonder na te denken om 3 uur 's nachts hebben aangebeld.
pi_189459658
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:54 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Mwah.... ik merk dat op zuid...
vaak juist dingen die escaleren... het gevolg zijn van familiezaken danwel ons-kent-ons-problemen.

Ik als brave buitenstaander zie er dus enkel de uitwassen van. Zegmaar... de sirenes die de slachtoffers afvoeren.

Maar ik voel me niet onveilig want mij laten ze gewoon met rust. En als ik savonds laat over straat loop en iemand valt me lastig..
is het datzelfde tuig wat er dus wel wat van zegt.

Het is een beetje dubbel dus.

En inderdaad ik kan dag en nacht aankloppen bij mijn buren als er wat is.
En als alleenstaande ouder merk ik ook dat er ook een soort van onder het oppervlak netwerk is van mensen die elkaar helpen waar het kan omdat ze het zelf ook niet zo breed hebben.
pi_189459708
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:02 schreef Uhmmpie het volgende:

En als alleenstaande ouder merk ik ook dat er ook een soort van onder het oppervlak netwerk is van mensen die elkaar helpen waar het kan omdat ze het zelf ook niet zo breed hebben.
Waarheid als een koe! Hoe minder mensen zelf te besteden hebben, hoe vrijgeviger ze lijken te worden. Want ze weten zelf heel goed hoe het is om niks te hebben.
pi_189459794
Ik heb niet het idee dat er nou veel verschil zit tussen Spijkenisse en Charlois. Als het huis enorm veel beter is, is het toch gewoon een verbetering? En het hoeft niet voor altijd te zijn natuurlijk.
Spoilers!
pi_189459804
Ik heb geen kinderen, maar ik zou vooral gewoon bang voor de slechte invloeden waar je toch eerder mee in aanraking. Kun je nergens voorkomen, maar heb toch liever wat meer goede voorbeelden.
pi_189459817
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:10 schreef Myraela het volgende:
Ik heb geen kinderen, maar ik zou vooral gewoon bang voor de slechte invloeden waar je toch eerder mee in aanraking. Kun je nergens voorkomen, maar heb toch liever wat meer goede voorbeelden.
Maar dat zou ik in Rotterdam ook al hebben. Daar heb ik vooral het beeld dat er meer kinderen in de klassen zitten die extra aandacht nodig hebben.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 16 oktober 2019 @ 10:14:06 #34
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189459856
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:05 schreef Isabeau het volgende:

Ook op macroniveau is het zo dat relatief gezien de mensen met het minste inkomen het meeste weggeven aan goede doelen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_189459874
quote:
7s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:14 schreef borisz het volgende:

Ook op macroniveau is het zo dat relatief gezien de mensen met het minste inkomen het meeste weggeven aan goede doelen.
Dat citaat is fake news! :o Ik heb heul geen kinderen!

En ja, ik geloof je direct :Y
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 10:15:42 #36
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189459883
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:11 schreef Myraela het volgende:

[..]

Maar dat zou ik in Rotterdam ook al hebben. Daar heb ik vooral het beeld dat er meer kinderen in de klassen zitten die extra aandacht nodig hebben.
Dat is overal... Ja misschien op de allerkleinste scholen met weinig leerlingen, maar ja, hoe veel zijn daar nog van over.
pi_189459886
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik was ook even in de war. :D
pi_189459915
Ik vond dat het zo lang stil was in het topic, maar die was al dicht. :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189459926
Ik heb, sinds ik het huis uit ben, alleen maar in 'mindere' buurten gewoond. Met als extremiteit wel de Caenstraat in Doetinchem. Maar dat schijnt al een stuk beter te zjin dan destijds. :7
Sterkheidsbaas van alles.
pi_189459939
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:15 schreef derLudolf het volgende:
Dat is overal... Ja misschien op de allerkleinste scholen met weinig leerlingen, maar ja, hoe veel zijn daar nog van over.
Tuurlijk, maar lijkt mij dat het verschil wel wat groter is in omgevingen met veel lagere inkomens en mensen met andere culturele achtergronden. Als dat de meerderheid in een klas vormt, zou ik dat wel jammer vinden.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 16 oktober 2019 @ 10:20:26 #41
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_189459951
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En ja, ik geloof je direct :Y
:D

Ik weet niet hoe dat kwam. Ik had iig niks aangepast.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 10:20:47 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189459962
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:58 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:Y hier ken ik mijn buren eigenlijk niet eens! Ja, de bovenbuurman. Maar die ken ik van FOK! :') en daar speel ik soms WoW mee. Wel handig als poezenoppas als we niet thuis zijn. Verder leuke, normale jongen. In tegenstelling tot de meeste anderen. In die achterbuurt was iedereen vreemd, maar wel heel sociaal en vriendelijk. En zou ik ook zonder na te denken om 3 uur 's nachts hebben aangebeld.
De niet in ploegen werkende Nederlander slaapt rond die tijd ook en moet over een uur of 5 fris op het werk zitten.

Als er echt iets is zul je wel geholpen worden om een vreemd tijdstip. Maar zo dronken zijn dat je je voordeur niet meer kunt vinden wordt iets minder gewaardeerd :+
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 10:22:52 #43
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189459995
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:19 schreef Myraela het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar lijkt mij dat het verschil wel wat groter is in omgevingen met veel lagere inkomens en mensen met andere culturele achtergronden. Als dat de meerderheid in een klas vormt, zou ik dat wel jammer vinden.
Daarom zullen die bijzondere onderwijsvormen wel zo populair zijn in het westen. Is een politiek correcte manier om te zeggen dat je kind naar een witte school gaat
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 10:23:19 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189460008
quote:
2s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:18 schreef Lonaa het volgende:
Ik heb, sinds ik het huis uit ben, alleen maar in 'mindere' buurten gewoond. Met als extremiteit wel de Caenstraat in Doetinchem. Maar dat schijnt al een stuk beter te zjin dan destijds. :7
Toen jij weg ging? :o
pi_189460024
Ik werk op zuid (IJsselmonde, Feijenoord én Charlois :D), en woon zelf in het centrum. Maar ben in al die jaren heel erg van zuid gaan houden O+

Maar ik begrijp dus dat het om BSO gaat, ik ging om een of andere reden uit van kinderdagopvang :') maar BSO in de buurt van werk is dan in dit geval misschien niet zo handig nee :D
pi_189460049
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 09:58 schreef Isabeau het volgende:
In die achterbuurt was iedereen vreemd, maar wel heel sociaal en vriendelijk. En zou ik ook zonder na te denken om 3 uur 's nachts hebben aangebeld.
Exact mijn ervaring toen ik een paar jaar in de asociaalste baggerflat van mijn dorp woonde. Moest in het trappenhuis 's avonds laat soms over snurkende bezopen buren heenstappen maar een partij lief dat iedereen tegen elkaar in de flat was!

Zoveel contact (en bijkomende sociale controle) is toevallig echt niks voor mij, maar het had objectief gezien zeker wel wat :)

Pee, hoe oud is die knaap eigenlijk? Ik dacht wel de leeftijd naderend dat de bso verruild zou kunnen worden voor een sleutel van de voordeur en genoeg boterhammen in de voorraadkast, maar ik kan abuis zijn :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_189460058
Wat een liefde voor Zuid hier! O+
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 10:27:47 #48
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189460065
Mijn broertje is chauffeur op een containerwagen boven in Drenthe. Bepaalde dure villadorpen komt ie niet graag, in de andere wijken krijgt ie altijd koffie, soms koek, gebak of broodjes.

Het zou eigenlijk niet eens in me opkomen om naar buiten te lopen en iets aan te bieden als ze hier dit de straat rijden.
pi_189460075
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:11 schreef Myraela het volgende:

[..]

Hmm mijn dochter zat dus op een behoorlijk strenge school met 23 kinderen in de klas. Midden in charlois :)
Waar ik zelden hoorde van problemen in de klas.

Dus kwestie van goed om je heen kijken :)

Ook de best presterende school qua cito zit in diezelfde wijk. (Of althans.. dat deed ie 10 jaar geleden toen wij op basisschooljacht waren)
pi_189460080
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 10:10 schreef Myraela het volgende:
Tsja. Günther hier groeit op met deels gereformeerden. Ook niet op alle vlakken prettig. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')