abonnement Unibet Coolblue
pi_189373183
Na enige tijd gehuurd te hebben zijn mijn vriendin en ik al een tijdje op zoek naar een wat grotere koopwoning met het oog op latere gezindsuitbreiding. We hebben uiteindelijk een huis gevonden dat zowel aan onze eisen voldeed, als qua vraagprijs te betalen was. Althans, zo leek het.

Bij de hypotheekadviseur aangekomen bleek dat de prestatiebeurs van mijn vriendin (die in maart afstudeerde) een probleem was. Zij heeft een studieschuld van 8000 euro bij de DUO (opgebouwd in het nieuwe stelsel) en 9000 euro prestatiebeurs (die opgebouwd is in het oude stelsel). Ook inclusief de 8000 euro schuld kunnen we de hypotheek voor ons huis ruim krijgen, echter inclusief de prestatiebeurs niet. Dat hoeft ook geen probleem te zijn want ze heeft haar diploma in maart gehaald en de prestatiebeurs zal eind januari om worden gezet in een gift.

Nu is echter het probleem dat de bank en nationale hypotheek garantie een overzicht willen van de DUO waarop de schuld staat. De DUO wil echter (ook na bellen met uitleg) alleen een overzicht geven waarop de 9000 euro prestatiebeurs ook als lening geldt, omdat dit formeel nog het geval is. Probleem is echter dat we midden-december de hypotheek rond moeten hebben, gezien we anders ons huis mislopen. Met andere woorden; we zitten klem in een bureaucratische situatie waardoor we formeel meer schulden hebben dan eigenlijk op ons drukken. Zowel de NHG als de DUO willen bij telefonische uitleg van de situatie niet wijken.

Daar komt bij dat de schuld geldt onder de oude regels (waardoor deze zwaarder op de hypotheek drukt) terwijl bij aflossing gekozen kan worden voor de nieuwe aflossingsregels (waarbij deze minder zwaar op de hypotheek drukt). Die keuze kan echter pas worden gemaakt nadat de schuld definitief is vastgesteld wat dus wederom was in januari volgend jaar gebeurd. Standaard valt de schuld in het oude stelsel, terwijl deze volledig in het nieuwe stelsel is opgebouwd.

Zonder nationale hypotheekgarantie is wellicht wel het een en ander mogelijk (gezien je dan niet verplicht bent je studieschuld op te geven), maar dat levert veel meer rente op en zorgt er mogelijk ook voor dat we daardoor minder (mogelijk net te weinig) kunnen lenen. Heeft iemand een vergelijkbare situatie gehad of weet iemand de oplossing voor dit probleem?

[ Bericht 6% gewijzigd door deegeel op 11-10-2019 00:38:46 ]
pi_189373868
Los de 9000 (en 8000 ...) euro schuld af. Eerder aflossen mag.

Bij kwijtschelding krijg je in januari dan gewoon 9000 terug.
Dum de dum
pi_189374113
Een goedkoper huis zoeken. Blijkbaar kan je het nu nog niet betalen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Moderator donderdag 10 oktober 2019 @ 23:02:21 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189374166
Zou de bank niet begrijpen dat de prestatiebeurs nog kwijtgescholden wordt? Anders heb je, cru gezegt, gewoon nog te vroeg een verhuisplan...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189374290
quote:
en de prestatiebeurs zal eind januari om worden gezet in een gift.
Heb je daar een verklaring van de DUO van, en zou die brief (samen met het schuldenoverzicht waar beide bedragen nog op staan) bij de bank niet voldoen?

If not, mjah dan lijkt mij helaas dat je pech hebt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_189374320
Heb je eigen vermogen (boven het minimale eigen vermogen nodig voor de aankoop van dat huis) wat gebruikt kan worden als aflossing? Wat Fe2O3 dus al zegt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_189374438
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:50 schreef Fe2O3 het volgende:
Los de 9000 (en 8000 ...) euro schuld af. Eerder aflossen mag.

Bij kwijtschelding krijg je in januari dan gewoon 9000 terug.
Ja, als dat kon dan was er geen schuld nee, maar dan was die waarschijnlijk al niet eens aangegaan. De kosten koper bedragen 11.000 euro en er zal een paar duizend euro in een kleine verbouwing gestopt moeten worden. Dat geld hebben we, tegen de tijd dat de aankoop formeel rond zal worden ongeveer 15.000, maar daar kan geen 9000 extra af. Als we dat zo hadden liggen hadden we de studieschuld wel in een keer afgelost. Wellicht kan de verbouwing indien nood met een halfjaar uitgesteld worden, maar blijf het bizar vinden als dat zou moeten wegens een bureaucratische werkelijkheid.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 23:00 schreef Chinless het volgende:
Een goedkoper huis zoeken. Blijkbaar kan je het nu nog niet betalen.
De netto woonlasten zijn zo goed als gelijk aan wat we nu aan huur betalen terwijl het inkomen net is gestegen. Het huis kan op één inkomen gedragen worden. Als we een vergelijkbaar huis zouden huren zouden we een paar honderd per maand meer kwijt zijn. De werkelijke kosten zijn het probleem niet, alleen wat er formeel wordt meegerekend om de draagkracht te bepalen, niet wat de werkelijke draagkracht is.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 23:02 schreef Renesite het volgende:
Zou de bank niet begrijpen dat de prestatiebeurs nog kwijtgescholden wordt? Anders heb je, cru gezegt, gewoon nog te vroeg een verhuisplan...
De bank ziet het niet zozeer als een probleem, de nationale hypotheekgarantie wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door deegeel op 11-10-2019 00:02:40 ]
  Moderator donderdag 10 oktober 2019 @ 23:16:09 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189374461
Deels aflossen heeft geen zin omdat men rekent met de vollédige schuld die in den beginne vastgesteld is. Ik geloof(!) dat zodra het officieel vastgesteld is er pas gerekend kan worden met de daadwerkelijke lening omdat je dan een vastgesteld aflosbedrag krijgt. Die is nu nog niet berekend.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator donderdag 10 oktober 2019 @ 23:16:58 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189374480
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 23:15 schreef deegeel het volgende:

[..]

Ja, als dat kon dan was er geen schuld nee, maar dan was die waarschijnlijk al niet eens aangegaan. De kosten koper bedragen 11.000 euro en er zal een paar duizend euro in een kleine verbouwing gestopt moeten worden. Dat geld hebben we, tegen de tijd dat de aankoop formeel rond zal worden ongeveer 15.000, maar daar kan geen 9000 extra af.
[..]

De netto woonlasten zijn zo goed als gelijk aan wat we nu aan huur betalen terwijl het inkomen net is gestegen. Het huis kan op één inkomen gedragen worden. Als we een vergelijkbaar huis zouden huren zouden we een paar honderd per maand meer kwijt zijn. De werkelijke kosten zijn het probleem niet, alleen wat er formeel wordt meegerekend om de draagkracht te bepalen, niet wat de werkelijke draagkracht is.
[..]

De bank ziet het niet zozeer als een probleem, de nationale hypotheekgarantie wel.
Tja... dan is het aan jezelf of je de NHG wilt. Dat is geen verplichting. Maar het is wel gokken met geld en zo...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189374506
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 23:08 schreef probeer het volgende:

[..]

Heb je daar een verklaring van de DUO van, en zou die brief (samen met het schuldenoverzicht waar beide bedragen nog op staan) bij de bank niet voldoen?

If not, mjah dan lijkt mij helaas dat je pech hebt.
Voor de bank volstaat dat, gaf de bank aan, de NHG gaf echter aan daar niet met zekerheid mee mee te zullen instemmen en enkel te zullen accepteren als enkel de 8000 op papier staat. Mogelijk lost het wel het een en ander op maar de DUO weigert iets op schrift te stellen.
pi_189374816
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:31 schreef deegeel het volgende:
Ook inclusief de 8000 euro schuld kunnen we de hypotheek voor ons huis ruim krijgen, echter inclusief de prestatiebeurs niet.
Die 9k prestatiebeurs scheelt 67,50 per maand aan woonlasten wat overeen komt met (laten we zeggen rente=1.5%) dan hebben we het over een verschil van 20k aan hypotheek? Op een bedrag van hoeveel ton is dat? Want 20k marge houden op je maximale hypotheek op twee salarissen vind ik niet heel ruim.

Maar goed, is het echt zo'n probleem om nog een paar maanden te wachten met kopen?
pi_189375321
quote:
1s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 23:33 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Die 9k prestatiebeurs scheelt 67,50 per maand aan woonlasten wat overeen komt met (laten we zeggen rente=1.5%) dan hebben we het over een verschil van 20k aan hypotheek? Op een bedrag van hoeveel ton is dat? Want 20k marge houden op je maximale hypotheek op twee salarissen vind ik niet heel ruim.

Maar goed, is het echt zo'n probleem om nog een paar maanden te wachten met kopen?
De woning kost 260.000. Het bepaald dat we geen NHG kunnen krijgen waardoor het verschil groter is (ook omdat dit de rente een stuk hoger maakt). Zonder schulden in algemene zin zouden we tegen de 300.000 kunnen lenen.

Het is in zoverre een probleem omdat er weinige betaalbare huizen in ons dorp op de markt komen en dit een van de weinig was die zowel betaalbaar was, ruimte bood voor gezinsuitbreiding en op een fijne locatie was. We hebben vrienden die ook zoekende waren naar een woning in dezelfde regio en op woningen geboden hadden maar het niet geworden zijn omdat ze overboden werden. Zoveel huizen komen er nu ook weer niet te koop, niet in onze prijscategorie althans en in veel gevallen overbieden expats enorm waardoor vrijwel elk huis onder de 350k binnen twee weken van de markt is. We waren wat dat betreft al blij dat ons bod geaccepteerd werd. Huren is een minder aantrekkelijk alternatief maar dan zouden we rond de 1100-1200 betalen voor iets vergelijkbaars.
  Moderator vrijdag 11 oktober 2019 @ 00:01:12 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189375341
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 23:59 schreef deegeel het volgende:

[..]

De woning kost 260.000. Het bepaald dat we geen NHG kunnen krijgen waardoor het verschil groter is (ook omdat dit de rente een stuk hoger maakt). Zonder schulden in algemene zin zouden we tegen de 300.000 kunnen lenen.

Het is in zoverre een probleem omdat er weinig betaalbare huizen in ons dorp op de markt komen en dit een van de weinig was die zowel betaalbaar was, ruimte bood voor gezinsuitbreiding en op een fijne locatie was. We hebben vrienden die ook zoekende waren naar een woning in dezelfde regio en op woningen geboden hadden maar het niet geworden zijn omdat ze overboden werden. Zoveel huizen komen er nu ook weer niet te koop, niet in onze prijscategorie althans en in veel gevallen overbieden expats enorm. We waren wat dat betreft al blij dat ons bod geaccepteerd werd.
Lukt het niet dan lukt het niet. Soms is het gewoon zo...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator vrijdag 11 oktober 2019 @ 00:04:40 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189375404
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 00:01 schreef Renesite het volgende:

[..]

Lukt het niet dan lukt het niet. Soms is het gewoon zo...
^O^
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189375416
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 00:01 schreef Renesite het volgende:

[..]

Lukt het niet dan lukt het niet. Soms is het gewoon zo...
Ik vind dit wel een hele cynische houding als het in deze situatie overduidelijk is dat de schuld van de vriendin van TS (deels) kwijtgescholden gaat worden.

Dit is overduidelijk eerder een bureaucratisch probleem dan een regeltjesprobleem.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189375433
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 22:31 schreef deegeel het volgende:

Heeft iemand een vergelijkbare situatie gehad of weet iemand de oplossing voor dit probleem?
Of het (locatietechnisch) een optie is voor je weet ik niet, maar soms helpt het om fysiek langs te gaan i.p.v. een of andere telefonist te spreken die gebonden is aan een vooropgesteld draaiboek.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_189375678
Props voor de heldere uiteenzetting, TS ^O^

Alleen bij je conclusie over de bureaucratie ben je me even kwijt, dat is jouw subjectieve oordeel /frustratie. Begrijpelijk wel, maar doet wel afbreuk aan je verder enorm duidelijke vraagstuk.

En ik vrees ook dat dit je antwoord is :
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 00:01 schreef Renesite het volgende:

[..]

Lukt het niet dan lukt het niet. Soms is het gewoon zo...
Somebody that I used to know
pi_189375720
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 00:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Of het (locatietechnisch) een optie is voor je weet ik niet, maar soms helpt het om fysiek langs te gaan i.p.v. een of andere telefonist te spreken die gebonden is aan een vooropgesteld draaiboek.
Er is een balie in Eindhoven van de DUO dus dat is wel iets wat we gaan proberen! Dank voor de tip!
pi_189376113
Meerdere hypotheekadviseurs langsgaan. Situatie uitleggen. Kom je er vanzelf eentje tegen die jou hiermee gaat helpen. Zijn altijd wel mensen die dit wel ff regelen voor je (zonder extra kosten).
  Moderator vrijdag 11 oktober 2019 @ 06:25:27 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189376498
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 01:56 schreef SOG het volgende:
Meerdere hypotheekadviseurs langsgaan. Situatie uitleggen. Kom je er vanzelf eentje tegen die jou hiermee gaat helpen. Zijn altijd wel mensen die dit wel ff regelen voor je (zonder extra kosten).
Het gaat om de nhg.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189376509
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 oktober 2019 00:01 schreef Renesite het volgende:

[..]

Lukt het niet dan lukt het niet. Soms is het gewoon zo...
Klinkt als hoe ik mijn eerste huis kocht, super dikke vetpot was het toen. Verdiende 200¤ op jaarbasis te weinig en zou de maand erna 50¤ per maand meer gaan verdienen. Te grappig, maar de werkgever wilde geen verklaring geven want wie weet werkte ik er dan wel niet meer 😂😂😂 ik had een terugbetalingverplichting van 50k bij vertrek van nog 2 jaar 😂

Uiteindelijk toen maar samen met mijn partner gekocht, die had een minimumloon baantje. De grens snap ik wel, het was erg krap toen 😅 Toen wij op zoek gingen naar ons tweede huis is jouw reactie meer mijn houding geworden. Je werd cynisch genoemd, ik noem het realisme 👍
  vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:00:07 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189376581
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 23:15 schreef deegeel het volgende:

[..]

Wellicht kan de verbouwing indien nood met een halfjaar uitgesteld worden, maar blijf het bizar vinden als dat zou moeten wegens een bureaucratische werkelijkheid.

Ik heb twee jaar in een schuur gewoond als baby voor het gekochte deels afgebouwde huis van mn ouders af was.. Gordijntje voor de wc ipv deur etc..

Man wat een bureaucratische werkelijkheid zeg..

Je kan ook de tering naar de nering zetten natuurlijk..
Oh enne vergeet je de onderhoudskosten niet? 9000 is een schijntje wat dat betreft..
pi_189376629
TS, ik zou ook proberen het probleem op een andere manier op te lossen want DUO en de NHG zijn geen instanties die je makkelijk gaat overtuigen de regels aan te passen.

Wat je zou kunnen doen is dit zo snel mogelijk met de verkoper bespreken, misschien is die wel bereid het transport van de woning uit te stellen tot eind januari. Desnoods spreek je daarbij af dat je de extra rentelasten van de verkoper voor die periode over neemt.

Een ander alternatief is dat je probeert voor het restant tussen de NHG hypotheek en de koopsom een 'gift' (wat overigens daarna best als lening afgelost kan worden) te krijgen van jouw of haar ouders. Dan kun je van het restant gewoon een hypotheek krijgen onder de NHG voorwaarden.
pi_189376641
Heb je zwart op wit dat die schuld een gift wordt?
pi_189376661
Vragen of ouders / andere familieleden jullie een bedragje zouden willen schenken. Al dan niet met de plechtige belofte dat jullie in de toekomst een schenking terug zullen doen wanneer jullie daartoe financieel in staat zijn?

Zo heb ik ook het laatste gat van 10.000 euro kunnen dichten bij aankoop van mijn woning.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')